Van: Ietje Thijsse-vakteam onderwijs.
Inleiding.
Vanwege
een krappe onderwijsarbeidsmarkt en de daarbij horende problemen met betrekking
tot het vervullen van vacatures in het primair - , speciaal -, en voortgezet
onderwijs in Delft, is in december 2000 door de gemeenteraad het
beleidsvoorstel “Impuls Personeelsbeleid” aangenomen. In het Onderwijsbeleidsplan voor de
periode 2001-2004 is dit onderwerp in het meerjarig beleidskader verwerkt.
Vanaf februari 2001 is het deelproject gestart voor het tot stand komen van
een gemeenschappelijke werving voor onderwijspersoneel voor het primair –
speciaal en voortgezet onderwijs in Delft. Landelijke werving brengt
huisvestingsvragen met zich mee. Op grond van toepassing van de
hardheidsclausule in de Huisvestingsverordening Stadsgewest Haaglanden is de
afspraak met de Delftse woningcorporaties voortgezet aan de hand van eerder
vastgelegde voorwaarden. Van een vooraf bepaald quotum is inmiddels geen
sprake meer. De
gemeenschappelijke werving 2003 wordt na bespreking in de werkgroep Impuls
Personeelsbeleid in juni 2004 aan de Delftse schoolbesturen in het primair –
, speciaal - en voortgezet onderwijs (LOKABEL) gerapporteerd. De werkgroep
zal de koers voor 2004 bepalen en zonodig kortsluiten met LOKABEL. |
Deze rapportage bevat een analyse van de gezamenlijke
werving, een vergelijk op hoofdlijnen met de kengetallen uit de campagnes 2001 en 2002 (deze zijn in rood weergegeven) en de
resultaten van de evaluatie bij de deelnemende besturen (zie bijlage 1).
Mw. A. den Bakker PCBO
Dhr. T. Dolleman Grotius
College
Dhr. N. Olsthoorn Sint-Stanislascollege
Mw. K. Bennema Delftsche
Schoolvereeniging
Mw. K. Eding-Kruize Openbaar
Primair Onderwijs
Mw. T. van Starrenburg Projectsecretaris (vakteam onderwijs)
Mw. I. Thijsse Voorzitter
(vakteam onderwijs)
De
werkgroep is in 2003 in totaal 5 maal bijeen gekomen. Er is constructief en
betrokken over de opzet van de nieuwe campagne en andere onderwerpen van
impulsen voor personeelsbeleid beraadslaagd.
Om
nieuw onderwijspersoneel te werven is de gemeenschappelijke wervingscampagne
gestart in de loop van mei 2003.
In
de campagne werd het aantrekkelijke en dynamische karakter van de stad
benadrukt. Het thema was hetzelfde als dat van de voorgaande jaren; ‘Leuk!
Lesgeven in Delft’. De vormgeving van de advertentie was gelijk aan die van
2002. De website www.lesgevenindelft.nl.
kreeg een nieuwe vacaturepagina; de actuele vacatures staan daarop vermeld en
van daaruit kan direct doorgelinkt
worden naar de vacaturepagina van de website van de desbetreffende
school/bestuur.
Alle
besturen hebben aan de campagne 2003 meegedaan!
Huisvestingsvragen.
De mogelijkheid om de hardheidsclausule in de
Huisvestingsverordening Stadsgewest Haaglanden toe te passen, werd gehandhaafd.
Op grond van eerder overeengekomen criteria werd de
afspraak met de Delftse woningcorporaties ten aanzien van woningtoekenning
voortgezet. In 2003 heeft dit niet geleid tot aanvragen.Van een quotum is
overigens geen sprake meer en het gehele kalenderjaar was de regeling van
toepassing op nieuw te benoemen personeel dat in 2003 een onderwijsfunctie op
een school in Delft aanvaardde. De afspraak om dit niet in de wervingscampagne
te melden bleef in stand.
Advertenties.
De wervingsactiviteiten zijn half mei 2003 gestart
in De Volkskrant als landelijk dagblad en regionaal in de Haagse Courant.
Zonder meerkosten verscheen de advertentie hierdoor ook in de Goudse Courant.
In totaal is in genoemde kranten 2 maal geadverteerd. De werkgroep is
voorzichtig geweest met het aantal te plaatsen advertenties. De inschatting dat
een aantrekkende onderwijsarbeidsmarkt veel adverteren overbodig maakt, bleek
te kloppen.
De advertentietekst verwees naar de website www.lesgevenindelft.nl, een speciaal
voor de gezamenlijke campagne gebouwde website die in eerste instantie bedoeld
is voor de presentatie van de vacatures bij de schoolbesturen maar daarnaast
ook andere zinvolle informatie bevat.
Website.
De website is vele malen geraadpleegd.
Het aantal bezoeken is niet meer geteld maar uit de
omvang van de sollicitaties valt op te maken dat het bereik zeker niet minder
is geweest dan in 2002. Ook vanuit de gemeentelijke Delftse
onderwijsportal wordt geattendeerd op
de gezamenlijke werving en het bestaan van www.lesgevenindelft.nl
.
Overzicht reacties uit de campagne.
161 sollicitanten hebben zich via de campagne
aangemeld bij het centrale punt van de gemeente Delft (secretariaat vakteam
onderwijs). Dit is beduidend meer dan het voorgaande jaar.
Ontvangen tot aantal
sollicitaties
13-05-2003: 13
23-05-2003: 52
04-06-2003: 19
12-06-2003: 12
20-06-2003: 22
27-06-2003: 19
02-07-2003: 07
22-08-2003: 07
01-10-2003: 06
31-12-2003 04
In 2001 meldden zich 167 respondenten op
5 x adverteren in diverse landelijke dagbladen; in 2002 waren er 92 reacties op
5 x adverteren in 2 landelijke dagbladen en 3 x adverteren in METRO.
kenmerken van de
sollicitanten uit de gezamenlijke werving
man : 57 (36%) in 2002 40(43%)
vrouw :104(64%) in 2002 52(57%)
leraar voortgezet onderwijs : 94(50 in
2002) talen 33(18) exacte
vakken 38(15)
maatschappij 56(14) kunstvakken 7(18)
leraar primair-speciaal onderwijs : 59(46 in
2002)
onderwijs ondersteunende
functies : 10(12 in 2002)
(enkele sollicitanten
noemden meerdere opties)
bevoegd :
63(41) (waarvan 2(3)
met een niet-Nederlandse
onderwijsbevoegdheid)
onbevoegd of zij-instromer : 97(42)
(de overige sollicitaties hadden betrekking op
uitsluitend een onderwijs ondersteunende functies)
geen voorkeur voor een specifiek schoolbestuur : 59(59)(37%)(64%)
meest genoemde voorkeur voortgezet onderwijs :
Stanislas College(idem in 2002)
meest genoemde voorkeur primair/speciaal onderwijs :
Openbaar Primair Onderwijs(idem in 2002)
woonplaats binnen Haaglanden : 94(46)
(58%)(50%)
woonplaats Rotterdam en omgeving : 31(14)(20%)(15%)
woonplaats Leidse regio : 7 (6)( 4%)(7%)
woonplaats elders :
29(26)(18%)(28%)
meerdere besturen verstrekt).
Evaluatie.
De vraag om de evaluatie in te dienen is in totaal
2 keer herhaald.
Door 10 van de 12 schoolbesturen is het
evaluatieformulier ingevuld.
In bijlage 1 is het resultaat van de
evaluatieformulieren verwerkt.
De gevraagde registratie over de vacaturevervulling
bij de besturen werd veel minder geretourneerd; van slechts 3 schoolbesturen is
een dergelijke opgave ontvangen
Vacatures/benoemingen..
De schoolbesturen (3) meldden in totaal 33,4(55,49) fte (53(89)vacatures).
Deze waren als volgt verdeeld:
Onderwijsgevend personeel : 24,87* (45,69)fte (44(74)vacatures).
Onderwijsondersteunend personeel : 5,5 (8,8) fte ( 9(14)vacatures).
Directie : 3
(1)
fte ( 3(1) vacatures).
Alle vacatures werden vervuld, met de aantekening
dat 2 vacatures een aantal maanden later gerealiseerd waren dan de
ingangsdatum.
Benoemingen direct voortkomend uit de campagne
Leuk! Lesgeven in Delft:
8(11)
personeelsleden = 5,6 ft onderwijsgevend personeel (7.9 fte
onderwijsgevend en 0,5 fte ondersteunend) (po 2(4,9) fte; so 0,0 (0,0)fte en vo 3,6(3,5)
fte)
Op
de website ‘Leuk! Lesgeven in Delft’ wordt gevraagd om van het
sollicitatieformulier van de gezamenlijke campagne gebruik te maken.
De
vacatures staan uitgebreid op de websites van de scholen/besturen. Daar treft
de sollicitant een reactieadres van de
school en/of een ‘eigen’ sollicitatieformulier aan.
Bij
het aantal geregistreerde benoemingen uit de campagne is op te merken dat
aangenomen wordt dat sollicitanten zich ook rechtstreeks tot de
scholen/besturen hebben gewend.
Er
blijven voldoende indicaties om aan te nemen dat de gemeenschappelijke werving
en school- of bestuurscampagnes elkaar kunnen versterken.
In 2003 kon voor geselecteerde kandidaten uit de
gezamenlijke campagne door de schoolbesturen een kleine attentie aangevraagd
worden. 5 bonnen voor 2 personen koffie
en taart bij Kobus Kuch zijn zo opgestuurd.
bevoegd 20(33)(
38%)(37%) onbevoegd/zij-instromer
24(43) (45 %)(49%)
niet van toepassing 9(12)
17.%)(14%)
geboren 1940 t/m 1949 0(6)
(0 %)(7%)geboren
1970 t/m 1979 18(22)
(34%)(25%)
geboren 1950 t/m 1959 13(23)(24%)(26%)geboren 1980 t/m 1989 13(7)
(25%)(8%)
geboren 1960 t/m 1969 9(28)(17%)(32%)geen vermelding
2(2%) in 2002
Woningtoekenning.
Er zijn in 2003 geen aanvragen ontvangen voor nieuw
benoemd personeel dat voor de regeling in aanmerking kan komen.In 2002 werden
er 4 aanvragen ingediend, waarvan er 2 toegekend zijn; in 2001 waren er 5
geldige aanmeldingen en 3 toekenningen.
Criteria voor toewijzing
van voorrangsverklaringen:
De
volgende criteria zijn overeengekomen en vervolgens door LOKABEL vastgesteld.
volgens gemaakte afspraken tussen B&W en de
woningbouwverenigingen:
-
kandidaat dient in het kalenderjaar van de gemeenschappelijke werving
gerekruteerd te zijn;
-
woningtoekenning is gekoppeld aan de inkomensnormen (relatie
huur/inkomen)en de grootte van het huishouden met betrekking tot de grootte van
de woning conform de Huisvestingsverordening Haaglanden;
-
kandidaat moet drie maanden als woningzoekend zijn ingeschreven en in
die periode minstens 2 maal zelf een zoekpoging ondernomen hebben;
-
kandidaat
woont nu minstens 45 minuten reistijd, met openbaar vervoer, van de school af;
-
Bij een surplus aan kandidaten heeft diegene met de grootste formatie
voorrang. Eerst fulltime, daarna naar beneden tot aan de grens van 0,5 formatie. (Daaronder worden geen woningen meer
beschikbaar gesteld);
-
Woningtoekenning geldt niet voor nieuw personeel dat aangetrokken is
voor tijdelijke vervanging
Economische
recessie heeft in 2003 ook de onderwijsarbeidsmarkt beïnvloed. De tekorten aan
personeel waren kleiner dan voorspeld. Toch is het goed om Delft op de kaart te
blijven zetten als aantrekkelijke onderwijsstad en de structuur van de
gezamenlijke werving overeind te houden. Dit is de mening van de overgrote
meerderheid in de werkgroep; twee vertegenwoordigers zijn de mening toegedaan
dat de campagne voor deze schoolbesturen onvoldoende respons betekent, de
kandidaten niet passen op het gewenste profiel en dat een gezamenlijke werving
beëindigd dient te worden. Voor de toekomst verwachten de werkgroepleden een
verschil tussen primair en voortgezet onderwijs in de zich voordoende
vacatures; voor het po worden vooral directie-vacatures verwacht en in de
lerarenfunctie tijdelijke – en vervangingsvacatures; voor het voortgezet
onderwijs zullen zich met name vacante docentenfuncties voordoen. De frequentie van het adverteren wordt op de
gesignaleerde trends afgestemd. De signalen vanuit de schoolbesturen in Delft
en prognoses m.b.t. de vraag naar onderwijspersoneel in Haaglanden blijven
nauwgezet gevolgd worden.
In
de looptijd van het huidige onderwijsbeleidsplan zijn tussentijds onderwerpen
toegevoegd, zoals de voortzetting van ID-banen in het onderwijs. Bekostiging
daarvan is onder andere mogelijk door het niet volledig inzetten van de
middelen voor de Impuls Personeelsbeleid. Bij de voorbereiding van het nieuwe
onderwijsbeleidsplan voor de periode 2005-2008 zal voortzetting van de Impuls
Personeelsbeleid opnieuw tegen het licht gehouden worden.
-
De werkgroep betreurt het dat 1
schoolbesturen het evaluatieformulier niet ingestuurd heeft, ook niet na
herhaald aandringen. Hierdoor is bovendien het verschijnen van deze rapportage
vertraagd. De overzichten vacaturevervulling werden van slechts 3 (van de 12)
schoolbesturen ontvangen;
-
Het indirecte effect van de campagne is moeilijk meetbaar, maar zeker
aanwezig;
-
Vertegenwoordigers van de schoolbesturen in de werkgroep geven aan dat
het gebruik van de voorrangsregeling met name van belang kan zijn voor starters
op de woningmarkt.;
-
Voor het vervolg van de campagne in 2003 wordt voorgesteld weinig
verandering in vormgeving aan te brengen. De website www.lesgevenindelft.nl blijft in 2004 in stand; het doelmatig doorlinken
naar de afzonderlijke websites van de scholen/besturen krijgt nadrukkelijk de
aandacht. Er is namelijk weinig enthousiasme voor de in 2003 nieuw gekozen
werkwijze van het aan- en afmelden van vacatures. Plaatsingen van advertenties
worden in frequentie en tijdstip nader bepaald;
-
Uitgangspunt is dat vooralsnog
eenmalig geadverteerd wordt in week 22. Gezien het goede bereik in de directe
omgeving van Delft lijkt het op dit moment voldoende om op zaterdag 29 mei 2004
in de Haagse Courant te adverteren. Voor het primair onderwijs zal geattendeerd
worden op tijdelijke en vervangende lerarenfuncties; voor het voortgezet
onderwijs op structurele
(docenten)banen.