Aan:     Het college van burgemeester en wethouders.

Van:     Ietje Thijsse-vakteam onderwijs.

Betreft:             Gemeenschappelijke werving 2003 en woningtoewijzing voor nieuw te benoemen onderwijspersoneel in het kader van de “Impulsen voor personeelsbeleid” – maatregelen ter bevordering van het optimaal voorzien in onderwijsvacatures op de scholen voor primair - , speciaal - en voortgezet onderwijs in Delft.

Datum: juni 2004.

 

Inleiding.

Vanwege een krappe onderwijsarbeidsmarkt en de daarbij horende problemen met betrekking tot het vervullen van vacatures in het primair - , speciaal -, en voortgezet onderwijs in Delft, is in december 2000 door de gemeenteraad het beleidsvoorstel “Impuls Personeelsbeleid” aangenomen.  In het Onderwijsbeleidsplan voor de periode 2001-2004 is dit onderwerp in het meerjarig beleidskader verwerkt. Vanaf februari 2001 is het deelproject gestart voor het tot stand komen van een gemeenschappelijke werving voor onderwijspersoneel voor het primair – speciaal en voortgezet onderwijs in Delft. Landelijke werving brengt huisvestingsvragen met zich mee. Op grond van toepassing van de hardheidsclausule in de Huisvestingsverordening Stadsgewest Haaglanden is de afspraak met de Delftse woningcorporaties voortgezet aan de hand van eerder vastgelegde voorwaarden. Van een vooraf bepaald quotum is inmiddels geen sprake meer.

De gemeenschappelijke werving 2003 wordt na bespreking in de werkgroep Impuls Personeelsbeleid in juni 2004 aan de Delftse schoolbesturen in het primair – , speciaal - en voortgezet onderwijs (LOKABEL) gerapporteerd. De werkgroep zal de koers voor 2004 bepalen en zonodig kortsluiten met LOKABEL.

 

Deze rapportage bevat een analyse van de gezamenlijke werving, een vergelijk op hoofdlijnen met de kengetallen uit  de campagnes 2001 en 2002 (deze zijn in rood weergegeven) en de resultaten van de evaluatie bij de deelnemende besturen (zie bijlage 1).

Samenstelling werkgroep.

Mw. E. Cools                            Laurentius Stichting

Mw. A. den Bakker                   PCBO

Dhr. T. Dolleman                       Grotius College

            Dhr. N. Olsthoorn                      Sint-Stanislascollege

            Mw. K. Bennema                      Delftsche Schoolvereeniging

Mw. K. Eding-Kruize      Openbaar Primair Onderwijs

Mw. T. van Starrenburg  Projectsecretaris (vakteam onderwijs)

Mw. I. Thijsse                           Voorzitter (vakteam onderwijs)

           

De werkgroep is in 2003 in totaal 5 maal bijeen gekomen. Er is constructief en betrokken over de opzet van de nieuwe campagne en andere onderwerpen van impulsen voor personeelsbeleid beraadslaagd.

Wervingscampagne 2003.

 

Om nieuw onderwijspersoneel te werven is de gemeenschappelijke wervingscampagne gestart in de loop van mei 2003.

In de campagne werd het aantrekkelijke en dynamische karakter van de stad benadrukt. Het thema was hetzelfde als dat van de voorgaande jaren; ‘Leuk! Lesgeven in Delft’. De vormgeving van de advertentie was gelijk aan die van 2002. De website www.lesgevenindelft.nl. kreeg een nieuwe vacaturepagina; de actuele vacatures staan daarop vermeld en van daaruit  kan direct doorgelinkt worden naar de vacaturepagina van de website van de desbetreffende school/bestuur.

Alle besturen hebben aan de campagne 2003 meegedaan!

 

Huisvestingsvragen.

De mogelijkheid om de hardheidsclausule in de Huisvestingsverordening Stadsgewest Haaglanden toe te passen, werd gehandhaafd.

Op grond van eerder overeengekomen criteria werd de afspraak met de Delftse woningcorporaties ten aanzien van woningtoekenning voortgezet. In 2003 heeft dit niet geleid tot aanvragen.Van een quotum is overigens geen sprake meer en het gehele kalenderjaar was de regeling van toepassing op nieuw te benoemen personeel dat in 2003 een onderwijsfunctie op een school in Delft aanvaardde. De afspraak om dit niet in de wervingscampagne te melden bleef in stand.

 

Advertenties.

De wervingsactiviteiten zijn half mei 2003 gestart in De Volkskrant als landelijk dagblad en regionaal in de Haagse Courant. Zonder meerkosten verscheen de advertentie hierdoor ook in de Goudse Courant. In totaal is in genoemde kranten 2 maal geadverteerd. De werkgroep is voorzichtig geweest met het aantal te plaatsen advertenties. De inschatting dat een aantrekkende onderwijsarbeidsmarkt veel adverteren overbodig maakt, bleek te kloppen.

De advertentietekst verwees naar de website www.lesgevenindelft.nl, een speciaal voor de gezamenlijke campagne gebouwde website die in eerste instantie bedoeld is voor de presentatie van de vacatures bij de schoolbesturen maar daarnaast ook andere zinvolle informatie bevat.

 

Website.

De website is vele malen geraadpleegd.

Het aantal bezoeken is niet meer geteld maar uit de omvang van de sollicitaties valt op te maken dat het bereik zeker niet minder is geweest dan in 2002. Ook vanuit de gemeentelijke Delftse onderwijsportal  wordt geattendeerd op de gezamenlijke werving en het bestaan van www.lesgevenindelft.nl .

 

Overzicht reacties uit de campagne.

161 sollicitanten hebben zich via de campagne aangemeld bij het centrale punt van de gemeente Delft (secretariaat vakteam onderwijs). Dit is beduidend meer dan het voorgaande jaar.

Ontvangen tot               aantal sollicitaties

13-05-2003:                  13

23-05-2003:                  52

04-06-2003:                  19

12-06-2003:                  12

20-06-2003:                  22

27-06-2003:                  19

02-07-2003:                  07

22-08-2003:                  07

01-10-2003:                  06

31-12-2003                   04

 

In 2001 meldden zich 167 respondenten op 5 x adverteren in diverse landelijke dagbladen; in 2002 waren er 92 reacties op 5 x adverteren in 2 landelijke dagbladen en 3 x adverteren in METRO.

 

 

 

 

kenmerken van de sollicitanten uit de gezamenlijke werving

man                                         : 57 (36%) in 2002        40(43%)

vrouw                                       :104(64%) in 2002         52(57%)

 

leraar voortgezet onderwijs                                : 94(50 in 2002)            talen 33(18)       exacte vakken 38(15)

maatschappij 56(14)      kunstvakken    7(18)                                                    

leraar primair-speciaal onderwijs             : 59(46 in 2002)

 

onderwijs ondersteunende functies                     : 10(12 in 2002)

(enkele sollicitanten noemden meerdere opties)

 

 

bevoegd                                         : 63(41) (waarvan 2(3) met een niet-Nederlandse

   onderwijsbevoegdheid)

onbevoegd of zij-instromer    : 97(42)

(de overige sollicitaties hadden betrekking op uitsluitend een onderwijs ondersteunende functies)

 

 

geen voorkeur voor een specifiek schoolbestuur                    : 59(59)(37%)(64%)

meest genoemde voorkeur voortgezet onderwijs        :   Stanislas College(idem in 2002)

meest genoemde voorkeur primair/speciaal onderwijs            :   Openbaar Primair Onderwijs(idem in 2002)

 

woonplaats binnen Haaglanden                                           : 94(46) (58%)(50%)

woonplaats Rotterdam en omgeving                         : 31(14)(20%)(15%)

woonplaats Leidse regio                                                     :   7 (6)(  4%)(7%)

woonplaats elders                                                              : 29(26)(18%)(28%)

 

 

 

De sollicitanten werden onder de aandacht van de schoolbesturen gebracht. In negen overzichten ontvingen de schoolbesturen digitaal een bestand met kenmerken van de sollicitanten.

Als een bestuur gerichte belangstelling voor een bepaalde sollicitant kenbaar maakte, werd een kopie van de sollicitatie verzonden.

Doorgestuurd aan besturen: 16(74) sollicitaties (een aantal sollicitaties werd aan

meerdere besturen verstrekt).

 

Evaluatie.

De vraag om de evaluatie in te dienen is in totaal 2 keer herhaald.

Door 10 van de 12 schoolbesturen is het evaluatieformulier ingevuld.

In bijlage 1 is het resultaat van de evaluatieformulieren verwerkt.

De gevraagde registratie over de vacaturevervulling bij de besturen werd veel minder geretourneerd; van slechts 3 schoolbesturen is een dergelijke opgave ontvangen

 

Vacatures/benoemingen..

De schoolbesturen (3) meldden in totaal 33,4(55,49) fte (53(89)vacatures).

 

Deze waren als volgt verdeeld:

Onderwijsgevend personeel              : 24,87* (45,69)fte          (44(74)vacatures).

Onderwijsondersteunend personeel  :   5,5     (8,8)    fte        (  9(14)vacatures).

Directie                                                      :   3        (1)       fte       (  3(1)   vacatures).

 

 

 

Alle vacatures werden vervuld, met de aantekening dat 2 vacatures een aantal maanden later gerealiseerd waren dan de ingangsdatum.

 

 

 

Benoemingen direct voortkomend uit de campagne Leuk! Lesgeven in Delft:

8(11) personeelsleden = 5,6 ft onderwijsgevend personeel (7.9 fte onderwijsgevend en 0,5 fte ondersteunend) (po 2(4,9) fte; so 0,0 (0,0)fte  en vo 3,6(3,5) fte)

 

 

Op de website ‘Leuk! Lesgeven in Delft’ wordt gevraagd om van het sollicitatieformulier van de gezamenlijke campagne gebruik te maken.

De vacatures staan uitgebreid op de websites van de scholen/besturen. Daar treft de sollicitant  een reactieadres van de school en/of een ‘eigen’ sollicitatieformulier aan.

Bij het aantal geregistreerde benoemingen uit de campagne is op te merken dat aangenomen wordt dat sollicitanten zich ook rechtstreeks tot de scholen/besturen hebben gewend.

Er blijven voldoende indicaties om aan te nemen dat de gemeenschappelijke werving en school- of bestuurscampagnes elkaar kunnen versterken.

In 2003 kon voor geselecteerde kandidaten uit de gezamenlijke campagne door de schoolbesturen een kleine attentie aangevraagd worden.  5 bonnen voor 2 personen koffie en taart bij Kobus Kuch zijn zo opgestuurd.

 

 

Profiel nieuw aangesteld personeel.

 

bevoegd 20(33)( 38%)(37%)             onbevoegd/zij-instromer 24(43) (45 %)(49%)       

niet van toepassing 9(12) 17.%)(14%)

 

geboren 1940 t/m 1949                      0(6)  (0  %)(7%)geboren 1970 t/m 1979 18(22) (34%)(25%)

geboren 1950 t/m 1959                    13(23)(24%)(26%)geboren 1980 t/m 1989           13(7) (25%)(8%)

geboren 1960 t/m 1969                       9(28)(17%)(32%)geen vermelding 2(2%) in 2002

 

Woningtoekenning.

Er zijn in 2003 geen aanvragen ontvangen voor nieuw benoemd personeel dat voor de regeling in aanmerking kan komen.In 2002 werden er 4 aanvragen ingediend, waarvan er 2 toegekend zijn; in 2001 waren er 5 geldige aanmeldingen en 3 toekenningen.


Criteria voor toewijzing van voorrangsverklaringen:

De volgende criteria zijn overeengekomen en vervolgens door LOKABEL vastgesteld.

volgens gemaakte afspraken tussen B&W en de woningbouwverenigingen:

-          kandidaat dient in het kalenderjaar van de gemeenschappelijke werving gerekruteerd te zijn;

-          woningtoekenning is gekoppeld aan de inkomensnormen (relatie huur/inkomen)en de grootte van het huishouden met betrekking tot de grootte van de woning conform de Huisvestingsverordening Haaglanden;

-          kandidaat moet drie maanden als woningzoekend zijn ingeschreven en in die periode minstens 2 maal zelf een zoekpoging ondernomen hebben;

-          kandidaat woont nu minstens 45 minuten reistijd, met openbaar vervoer, van de school af;

-          Bij een surplus aan kandidaten heeft diegene met de grootste formatie voorrang. Eerst fulltime, daarna naar beneden tot aan de grens van 0,5 formatie. (Daaronder worden geen woningen meer beschikbaar gesteld);

-          Woningtoekenning geldt niet voor nieuw personeel dat aangetrokken is voor tijdelijke vervanging

 

 

Conclusies:

Economische recessie heeft in 2003 ook de onderwijsarbeidsmarkt beïnvloed. De tekorten aan personeel waren kleiner dan voorspeld. Toch is het goed om Delft op de kaart te blijven zetten als aantrekkelijke onderwijsstad en de structuur van de gezamenlijke werving overeind te houden. Dit is de mening van de overgrote meerderheid in de werkgroep; twee vertegenwoordigers zijn de mening toegedaan dat de campagne voor deze schoolbesturen onvoldoende respons betekent, de kandidaten niet passen op het gewenste profiel en dat een gezamenlijke werving beëindigd dient te worden. Voor de toekomst verwachten de werkgroepleden een verschil tussen primair en voortgezet onderwijs in de zich voordoende vacatures; voor het po worden vooral directie-vacatures verwacht en in de lerarenfunctie tijdelijke – en vervangingsvacatures; voor het voortgezet onderwijs zullen zich met name vacante docentenfuncties voordoen. De frequentie van het adverteren wordt op de gesignaleerde trends afgestemd. De signalen vanuit de schoolbesturen in Delft en prognoses m.b.t. de vraag naar onderwijspersoneel in Haaglanden blijven nauwgezet gevolgd worden.

In de looptijd van het huidige onderwijsbeleidsplan zijn tussentijds onderwerpen toegevoegd, zoals de voortzetting van ID-banen in het onderwijs. Bekostiging daarvan is onder andere mogelijk door het niet volledig inzetten van de middelen voor de Impuls Personeelsbeleid. Bij de voorbereiding van het nieuwe onderwijsbeleidsplan voor de periode 2005-2008 zal voortzetting van de Impuls Personeelsbeleid opnieuw tegen het licht gehouden worden.

 

-          De werkgroep betreurt het dat 1 schoolbesturen het evaluatieformulier niet ingestuurd heeft, ook niet na herhaald aandringen. Hierdoor is bovendien het verschijnen van deze rapportage vertraagd. De overzichten vacaturevervulling werden van slechts 3 (van de 12) schoolbesturen ontvangen;

-          Het indirecte effect van de campagne is moeilijk meetbaar, maar zeker aanwezig;

-          Vertegenwoordigers van de schoolbesturen in de werkgroep geven aan dat het gebruik van de voorrangsregeling met name van belang kan zijn voor starters op de woningmarkt.;

-          Voor het vervolg van de campagne in 2003 wordt voorgesteld weinig verandering in vormgeving aan te brengen. De website www.lesgevenindelft.nl  blijft in 2004 in stand; het doelmatig doorlinken naar de afzonderlijke websites van de scholen/besturen krijgt nadrukkelijk de aandacht. Er is namelijk weinig enthousiasme voor de in 2003 nieuw gekozen werkwijze van het aan- en afmelden van vacatures. Plaatsingen van advertenties worden in frequentie en tijdstip nader bepaald;

-           Uitgangspunt is dat vooralsnog eenmalig geadverteerd wordt in week 22. Gezien het goede bereik in de directe omgeving van Delft lijkt het op dit moment voldoende om op zaterdag 29 mei 2004 in de Haagse Courant te adverteren. Voor het primair onderwijs zal geattendeerd worden op tijdelijke en vervangende lerarenfuncties; voor het voortgezet onderwijs  op structurele (docenten)banen.

 

Evaluatieformulier “Impulsen personeelsbeleid”                                                           Bijlage 1

 

 

Deel 1: evaluatievragen

Stelling

Eens  --- Oneens

0     0     0     0

Opmerkingen

1.   Het bestuur is goed op de hoogte van

      de taken en werkwijze van de

      werkgroep.

 

 

7     3     1     0

Bestuur lezen als directie

2.   De communicatie tussen de werkgroep

      en het bestuur is voldoende.

 

6     5     0     0

 

3.   Voor zover het bestuur kan beoordelen

      is de voorbereiding van de campagne

      goed geweest.

 

 

6     5     0     0

 

4a. De opvang van de reacties via de

      gemeente Delft is goed geregeld.

4b. De werkwijze om sollicitatiegegevens

      digitaal te verspreiden en de besturen

      op verzoek de volledige sollicitatie te

      verstrekken voldoet goed.

 

5     6     0     0

 

 

 

4     7     1     0

 

 

De gemailde spreadsheet was voorzien van macro’s die hinderlijk waren

5a. De frequentie van de advertenties (2x)

      is goed geweest.

      (advertenties in de Volkskrant en

      Haagse courant)

5b. Het tijdstip van de start van de

      campagne (medio mei 2003) was goed.

 

5     6     0     0

 

 

 

6     3     2     0

 

 

 

 

Zou dit graag 1 maand eerder zien

6.   Als wij mogen kiezen, zijn dit de 

       kranten waarin wij willen adverteren;

  • Volkskrant

 

  • Haagse Courant

 

  • Trouw

 

  • Telegraaf

 

  • NRC

 

  • Parool

 

  • Algemeen Dagblad

 

  • Reform. Dagblad

 

  • Metro

 

  • Spits

 

 

 

7     2     0     0

 

6     3     0     0

 

4     1     0     1

 

0     0     0     2

 

0     1     0     2

 

0     0     0     2

 

0     1     0     1

 

1     0     0     2

 

 

2     1     0     0

 

1     1     0     0

Graag ter discussie stellen of we moeten doorgaan met de campagne. De resultaten zijn voor de Laurentiusstichting onvoldoende om ermee door te gaan

Stelling

Eens  --- Oneens

0     0     0     0

Opmerkingen

  • Job in de regio

 

  • Ledenblad onderwijsvakorganisatie nl. ……………..

 

  • Anders, nl.

      ……………..

 

6b. Behalve dagbladadvertenties denken

      wij ook aan publiciteit door

  • Flyers
  • Affiches in abri’s
  • Affiches op driehoeksborden
  • Bus-/tramreclame
  • Radiospotjes
  • Anders, nl……..

 

1     1     0     1

 

 

1     0     0     2

 

 

1     0     0     0

 

 

 

0     1     0     2

1     0     0     2

0     0     0     2

2     1     0     2

0     0     0     2

1     0     0     1

 

 

 

 

Eens:ledenblad vakorganisatie:Aob;

 

 Anders nl.: website gemeente

 

 

 

 

 

 

 

 

 

internet

 

 

 

 

7.    Door de vormgeving waren de adver-

       tenties voldoende opvallend.

 

3     7     1     0

 

8.    De koppeling van de advertenties naar

       de website werkte goed.

 

6     5     0     0

 

9a.  Wij zijn tevreden over de opzet en

        lay-out van de website.

9b.  De nieuwe vacature-pagina is

       overzichtelijk.

9c.  De nieuwe werkwijze mbt het aan- en

       afmelden van vacatures voldoet.

 

3     8     0     0

 

2     8     0     0

 

1     6     3     1

 

 

Blijft wel een kwestie van bijhouden; met name voor de besturen die de vacatures melden!

 

 

Via websites naar besturensites doorlinken en direct laten solliciteren via gemeente zorgt voor veel vertraging

10a.Wij staan achter het thema van de

       campagne “Leuk lesgeven in Delft” .

 

10b. Wij zijn van mening dat de campagne

        ook aandacht moet besteden aan het

        bestaan van

  • CAO-afspraken
  • fietsplan
  • pc-privé-plan
  • schoolparkeervergunningen
  • urgentie woningtoewijzing
  • de aantrekkelijkheid van Delft t.o.v. de grote gemeenten
  • anders, namelijk……………

 

 

6     4     0     0

 

 

 

 

2     0     0     1

2     0     0     1

2     0     0     1

3     0     0     0

4     1     0     0

 

7     1     0     0

0     0     0     0

 

 

 

Voor cao, fietsplan en pc-privé: indien afwijkend va de landelijke afspraken/regels.

Voor parkeren: alleen als er geen beperkingen zijn; anders gezegd iedereen moet hem kunnen krijgen, omdat het de gemeente anders onaantrekkelijk maakt, hetgeen nu het geval is.

Zie opmerking bij 6.

11.  Wij zijn tevreden over de mediakeuze

        voor deze campagne.

 

 

5     6     0     0

 

Stelling

Eens  --- Oneens

0     0     0     0

Opmerkingen

12.  De werkwijze, die gehanteerd is voor

       toewijzing van een urgentieverklaring

       voor een woning, is juist.

 

 

4     4     3     0

Het blijft lastig dat het alleen voor starters geldt. Als zittend personeel een urgentieverklaring nodig heeft dan wordt deze niet afgegeven en vertrekt het personeelslid alsnog.

13.   Wij zijn tevreden over de gevoerde

        campagne.

 

2     9      0     1

Inhoudelijk eens; resultaat: geen, dus oneens

14.   Ons bestuur stelt voor deze

        campagne volgend jaar te herhalen.

 

3     4      0     1

 

15.   Hoeveel vacatures, uitgedrukt in fte’s

        verwacht u in de komende jaren

        gemiddeld per jaar te moeten

       opvullen?

 

 

 

 

Cld: 4 tot 6 fte; H.Broeren:7fte; DSV ?fte; PCBO 5 fte; Ref.?fte; Stanislas 20 fte;OPO weinig i.v.m. terugloop ll-aantal natuurlijk verloop nog onduidelijk; M. Maeterlinck nvtp;Grotius College 3; Vrije School 2; Laurentius onbekend.