1. Inleiding

 

Per 1 maart 2001 zijn de Delftpas en het Sportfonds ingevoerd als opvolger van de bestaande Kortingsregeling, die per 1 maart 2001 is komen te vervallen (zie nota 01/002843). De Kortingsregeling had als doel:

 

“Het stimuleren van minder draagkrachtige inwoners van Delft tot deelname aan verschillende maatschappelijke activiteiten om zodoende te voorkomen dat zij in een sociaal isolement terechtkomen”.

 

De kortingsregeling was bedoeld voor minima en kende vergoedingen voor Theater de Veste, het bibliotheekabonnement, de VAK en voor het lidmaatschap van sportvereniging en materiaalkosten.

Omdat de kortingsregeling onvoldoende effect had, is gekozen de verschillende maatschappelijke activiteiten op te splitsen met de invoering van het Sportfonds en de Delftpas.

De Delftpas is een kortingspas voor alle inwoners en geeft gratis entree en/of hoge kortingen op talloze activiteiten en evenementen in Delft en omgeving. Het Sportfonds biedt korting op sportverenigingen en materiaalkosten voor inwoners met een laag inkomen.

 

In deze nota wordt drie jaar Delftpas geëvalueerd. Eerst worden de doelstellingen en randvoorwaarden van de Delftpas toegelicht. Daarna  worden de resultaten beschreven en volgen de conclusies,  aanbevelingen en voorstellen. Het Sportfonds wordt geëvalueerd in een aparte nota (nummer 22272).


2. De Delftpas

 

De Delftpas heeft als doelstelling:

 

Het bevorderen van deelname aan sociale, culturele en sportieve activiteiten voor alle inwoners van de gemeente Delft, met name voor de inwoners met een minimuminkomen.

 

De volgende randvoorwaarden werden bij deze doelstelling geformuleerd: 

-          het kortingenpakket moet een grotere inkomensondersteuning bieden en een groter bereik hebben dan de toenmalige kortingsregeling;

-          alle inwoners moeten gebruik kunnen maken van de Delftpas;

-          het pakket moet diverse doelgroepen bedienen;

-          de uitvoeringstaken bij de gemeente dienen zo beperkt mogelijk te blijven;

-          het kooptoerisme in Delft dient – indien mogelijk – versterkt te worden.

 

2.1 Doelgroepen en tarieven

 

Tarief

Doelgroep

€ 5,-

Minima (inkomen max. 120% van bijstandsnorm)

N.b. inwonende kinderen krijgen de Delftpas gratis als een van de ouders de pas voor € 5,- aanschaft

 

Kinderen (3 t/m 17 jaar), aanschaf zonder dat de ouder een pas koopt

€ 10,-

65-plussers die meer dan 120% van de bijstandsnorm verdienen

 

Nieuwe inwoners (korter dan een jaar woonachtig in Delft)

€ 22,-

Studenten

gratis

Inwonende kinderen van minima (zie ook € 5,- tarief)

 

Eenmalig aan iedereen die 18 jaar wordt

€ 55,-

Overige inwoners

 

De Delftpas is bedoeld voor alle inwoners. Het tarief dat voor de pas betaald wordt, is afhankelijk van leeftijd, inkomen en gezinsstiuatie. De primaire doelgroep, minima, betaalt het laagste tarief van € 5,-.

Voor het minimatarief gold aanvankelijk maximaal 110% van de bijstandsnorm. In 2002 is de norm verhoogd naar 120%.

Om de aanschaf door de jeugd te stimuleren is in 2003 het kindertarief ingevoerd. Kinderen die zelfstandig (zonder de ouders) een Delftpas aanschaffen, betalen € 5,-.

 

2.2 Kortingenpakket

De Delftpas biedt een vast pakket van kortingen op het gebied van recreatieve, sociale, culturele, educatieve en sportieve activiteiten en evenementen. De kortingen variëren van 10% tot gratis en van eenmalige korting tot onbeperkte korting.

Het vaste pakket bestaat voornamelijk uit producten en diensten van gemeentelijke en non-profit instellingen, zoals musea, zwembaden, het theater, de bibliotheek, stichting Ouderenwerk en de VAK.

Deze instellingen krijgen een vergoeding voor het verlenen van korting. In de regel wordt 50% tot 80% van de verleende korting (per pashouder) aan de instelling vergoed. De overige 50% tot 20% betaalt de instelling zelf.

Daarnaast zitten ondernemers in het vaste pakket, zoals een fotowinkel, restaurants, McDonalds’ en Specsavers.

Behalve van Delftse aanbiedingen kunnen Delftpashouders gebruik maken van alle  kortingen die de Rotterdampas (zie biedt paragraaf 2.3), zoals: de strippenkaart, Blijdorp, Spido, Euromast, musea, theaters en dagtochten.

 

2.3 Samenwerking met Rotterdampas

Bij de invoering van de Delftpas is voor aansluiting bij Rotterdampas gekozen. Aansluiting bij Rotterdampas betekent dat Delftpashouders van alle Rotterdamse aanbiedingen gebruik kunnen maken en vice versa.

Daarnaast verzorgt Rotterdampas een groot deel van de uitvoerende taken op het gebeid van communicatie, acquisitie en administratie.

Voor het aanbiedingenpakket en deze diensten berekent Rotterdampas de gemeente Delft per verkochte pas een bedrag van  € 46,89 (incl. BTW). Voor 2004 is inmiddels een bedrag afgesproken van € 45,- (incl. BTW) per pas.

 

Een taak die bij de gemeente ligt, is de verkoop van de pas. Aan de Publieksbalie van Werk, Inkomen en Zorg en de Publieksbalie aan de Phoenixstraat wordt de Delftpas verstrekt. Rotterdampas biedt hierin ook de administratieve ondersteuning, zoals het geven verkoopinstructies en informatievoorziening.

 

3. Resultaten Delftpas 2001-2003

 

3.1. Bereik

 

Aantal Delftpassen

Jaar

Aantal

2001

3850

2002

3699

2003

4750

 

Aandeel minima

2001

Absoluut

Relatief

Minima (incl. kinderen)

2618

68%

Niet-minima 65+

770

20%

Overige niet-minima

462

12%

Totaal

3850

100%

 

Aandeel minima

2002

Absoluut

Relatief

Minima (incl. kinderen)

2330

63%

Niet-minima 65+

795

21,5%

Overige niet-minima

574

15,5%

Totaal

3699

100%

 


Aandeel minima

2003

Absoluut

Relatief

Minima (incl. kinderen)

2565

54%

Niet-minima 65+

974

20,5%

Overige niet-minima

665

14%

Kinderen zelfstandig

546

11,5%

Totaal

4750

100%

 

 

Het aantal pashouders is, na een kleine daling in het tweede jaar, uiteindelijk gegroeid naar 4750. Hiermee is bijna het streefcijfer van 5100 (nota Delftpas  00/019896) gehaald. De Kortingsregeling kende jaarlijks enkele honderden gebruikers van de vergoeding op de culturele voorzieningen.

Op basis van de lopende verkoop (peildatum 1 mei 2004) wordt verwacht dat in 2004 het streefcijfer wordt gehaald.

Wat opvalt is dat het aantal minima dat een pas aanschaft vrij constant is. De groei van het aantal passen zit vooral bij de ouderen, jeugd en niet-minima. Met het huidige aantal minima wordt  ca. 20% van de doelgroep bereikt.

 

Het percentage allochtonen (inwoners afkomstig uit een niet rijk land) onder pashouders is 42%. Daarmee heeft 8,8% van de minderheden in Delft een Delftpas tegenover een percentage van 5% van alle inwoners. Met name de 0- tot 14- jarigen, zowel allochtoon als autochtoon, zijn oververtegenwoordigd ten opzichte van de Delftse bevolking. Dit geldt ook voor de 65-plussers[1].

 

3.2 Kortingenpakket

Het vaste kortingenpakket is sinds het bestaan van de Delftpas gehandhaafd. Het aantal tijdelijke aanbiedingen wisselt regelmatig en groeit

enigszins. Dit zijn voornamelijk nieuwe aanbieders in de commerciële sector.

 

De uitbreiding van het kortingenpakket met  gemeentelijke en non-profit instellingen is zeer gering. De oorzaak hiervan zijn met name de beperkte financiële mogelijkheden. Instellingen dragen immers zelf 20% tot 50% bij aan de verleende korting. Bovendien krijgen steeds meer instellingen minder subsidie en moeten zij voor meer eigen inkomsten zorgen. Het aanbieden van kortingen stuit dan ook vooral op financiële bezwaren.

 

(Gemeentelijke) instellingen die echter eenmaal deelnemen aan de Delftpas, blijven vaste deelnemers. Zij gebruiken de Delftpas als marketinginstrument en promotiemiddel waarmee gebruikers in het algemeen en specifieke doelgroepen in het bijzonder bereikt worden. De samenwerking tussen Delftpas en instellingen levert hiermee een bijdrage aan het gemeentelijk beleid op diverse terreinen.

 

Aanbieders in de commerciële sector zijn minder makkelijk blijvend te binden aan de Delftpas. Bij het werven van aanbiedingen is er veel concurrentie van andere kortingspassen en kortingsacties. Daarnaast is regelmatig persoonlijk contact een voorwaarde om tot een goede samenwerking te komen. In de huidige organisatie is dit niet voldoende mogelijk.

 

3.3  Gebruik en waardering

Het gemiddeld gebruik van de Delftpas is 6,8 keer per jaar. Van alle pashouders maakt 88% minstens één keer gebruik van een korting in Delft. De korting op de strippenkaarten is het meest populair, gevolgd door de musea, theater de Veste en de zwembaden. Voor bijna 10% is de Delftpas aanleiding geweest een Delfts museum te bezoeken. Bijna de helft van de pashouders gaf aan dat de Delftpas aanleiding was om een of meer activiteiten in Delft te ondernemen.

56% Geeft aan gebruik te maken van de kortingen in Rotterdam.

Van de activiteiten in Rotterdam is de top vier: Blijdorp, Euromast en Spido en de musea.

De overgrote meerderheid (79%) gaf aan de Delftpas aan te schaffen om activiteiten goedkoper te kunnen ondernemen, gevolgd door de korting op strippenkaarten (22%) en door het vaker kunnen ondernemen van activiteiten (16%).

(Potentiële) pashouders geven aan de Delftpas aan te schaffen dan wel vaker te gebruiken indien er meer en hogere kortingen gegeven zouden worden.

Pashouders kennen de Delftpas van artikelen in de Stadskrant (23%), mond-tot-mond reclame (21%), advertenties (17%), de Delftsche Courant (15%), mailings (12%) en van de informatiefolder (8%).

De Delftpas wordt gemiddeld gewaardeerd met het rapportcijfer 7,7. [2]

 

3.4 Samenwerking met Rotterdampas

De aansluiting met Rotterdampas voldoet aan de eis om de uitvoerende taken binnen de gemeente Delft zo beperkt mogelijk te houden. Het vaste dienstenpakket van Rotterdampas biedt hiervoor een goede basis. In de praktijk blijkt dat voor een daadwerkelijke uitbreiding van het aanbiedingenpakket en het goed onderhouden van een netwerk van bedrijven en instellingen een meer op maat gesneden acquisitie nodig is. Ook voor de contacten met de pashouders en potentiële pashouders blijkt een aanspreekpunt binnen Delft zeer wenselijk.

 

4. Financiën 2001-2003

 

2001

 

LASTEN

333.303

BATEN

298.313

RESTEERT

-34.990

 

2002

 

LASTEN

222.375

BATEN

368.530

RESTEERT

146.154

 

2003

 

LASTEN

330.043

BATEN

301.043

RESTEERT

-29.000

 

In 2001 was er een tekort omdat de inkomsten uit pasverkoop ver achterbleven. Dit kwam doordat er veel meer passen verkocht werden voor het minimatarief dan verwacht. Voor dit tekort is een beroep gedaan op de Bijzondere Bijstand.

In 2002 bleef de totale pasverkoop achter bij de verwachtingen. De onverwacht hoge verkoop in 2001 zette niet door. Daardoor ontstond een fors overschot.

In 2003 zette de stijgende lijn zich weer voort. De invoering van het kindertarief zorgde deels voor de stijging van de kosten. Daarnaast kon geen beroep gedaan worden op de verwachte dekking uit de Bijzondere Bijstand.

De financiering van de Delftpas uit het budget Delftpas is in drie jaar jaarlijks verlaagd met € 45.000,- tot een bedrag van € 96.565,-. De gewenste dekking van deze verlaging uit andere gemeentelijke budgetten is niet gerealiseerd. Dit sluit aan bij de eerdergenoemde financiële bezwaren die de uitbreiding van kortingen en daarmee de gemeentelijk verbreding van de Delftpas beperken.

 

5. Conclusies en aanbevelingen

 

5.1 Doelstelling

Met 4750 Delftpashouders, een gemiddeld gebruik van 6,8 keer per jaar, een bereik van 20% onder de minima en een waarderingscijfer van 7,7 bevordert de Delftpas de deelname aan sociale, culturele en sportieve activiteiten.

 

Ook aan de volgende randvoorwaarden wordt voldaan:

-          het kortingenpakket biedt een grotere inkomensondersteuning en het bereik onder doelgroep is groter dan van de toenmalige kortingsregeling;

-          door het tarievenstelsel kunnen alle inwoners van Delft gebruik maken van de Delftpas;

-          het aanbiedingenpakket is divers genoeg om verschillende doelgroepen aan te spreken;

-          door de samenwerking met Rotterdampas zijn de uitvoeringstaken in Delft zijn zo beperkt mogelijk.

 

Aan de randvoorwaarde dat het kooptoerisme versterkt moet worden, wordt in beperkte mate voldaan. Het aantal deelnemende ondernemers breidt zich enigszins uit, maar is te gering om van een werkelijke impuls vanuit de Delftpas te spreken.

 

5.2 Doelgroepen en tarieven

Het huidige tarievenstelsel is gericht op alle inwoners. Door de tarieven af te stemmen op inkomen, leeftijd en gezinssituatie worden specifieke doelgroepen bereikt. De minima, jeugd, ouderen en allochtonen zijn goed vertegenwoordigd in het pashouderbestand.

Het is aan te bevelen het tarievenstelsel op basis van leeftijd, inkomen en gezinssituatie te handhaven. Binnen dit tarievenstelsel is één aanpassing te overwegen. Indien het pakket met kinderaanbiedingen uitgebreid wordt met activiteiten van de Brede School, kan het kindertarief omhoog van € 5,- naar € 10,-.

 

De groep minima die de Delftpas aanschaft is stabiel. Het is niet duidelijk waarom deze groep niet groeit zoals het aandeel van  de andere doelgroepen. Het is wenselijk een onderzoek te doen onder deze doelgroep om er achter te komen waarom een deel van de minima  de Delftpas niet aanschaft.

 

5.2 Kortingen en gebruik

Het huidige pakket van kortingen is breed en gevarieerd zodat diverse doelgroepen bediend worden. De kortingen  zijn redelijk tot (soms) hoog. Uit het gebruik van de pas (zie paragraaf 3.3) blijkt dat pashouders meerdere activiteiten ondernemen. Het gemiddeld gebruik is 6,8 en 88% van de pashouders onderneemt minimaal 1 activiteit met de Delftpas.

Uitbreiding en verhoging van het vaste pakket van kortingen is in beperkte mate gerealiseerd. De uitbreiding betreft vooral tijdelijke aanbiedingen van commerciële bedrijven.

Uitbreiding met gemeentelijke en non-profit instellingen is nauwelijks gerealiseerd omdat er bij instellingen geen financiële ruimte is voor het geven van de korting. Tevens is de financiële dekking eenzijdig. Medefinanciering vanuit andere beleidsterreinen bleek tot op heden slechts  beperkt mogelijk. De  verbreding van de Delftpas binnen de gemeente is daardoor beperkt. Door de beperkte groei van het aantal aanbiedingen speelt de Delftpas  nog onvoldoende actieve rol in het bevorderen van het ondernemersklimaat en daarmee het promoten van Delftproducten en toeristische aantrekkingskracht van Delft.

 

Onderzocht zal worden welke kortingsmogelijkheden gerealiseerd kunnen worden in het openbaar vervoer.

 

Eens wens tot verbetering is het kunnen meten van het gebruik van gesubsidieerde kortingen door Delftpashouders. Een wens die mogelijk in 2004 gerealiseerd kan worden door de invoering van een chipcard.

 

5.3. Samenwerking met Rotterdampas

Het aansluiten bij Rotterdampas beperkt de uitvoeringstaken bij de gemeente, met name op het gebied van communicatie, acquisitie en administratie. Het is vanuit dit belang en het belang van de continuïteit van het product, wenselijk de samenwerking voort te zetten.

 

Het vaste pakket van diensten dat Rotterdampas op het gebied van acquisitie levert, biedt een goede basis, maar is niet voldoende voor een substantiële uitbreiding van aanbiedingen. Voor een daadwerkelijke impuls is een investering in een specifiek Delfts netwerk van contacten binnen en buiten de gemeente.

 

5.4 Financiën

In de eerst drie jaar bleek het moeilijk de verkoopcijfers te voorspellen en daarmee een goede financiële prognose te geven. Uiteindelijk sloot 2003 af met een tekort van € 29.000,-. Met de verwachte groei van het aantal pashouders blijven de kosten stijgen.

De verwachting voor 2004 is dat de lasten in 2004 stijgen naar € 347.600,- en dat in 2004 voor € 100.931,- een beroep gedaan moet worden op de Bijzondere Bijstand.

Om in de toekomst voldoende dekking voor de Delftpas te realiseren en de huidige eenzijdige financiële dekking te veranderen is de al eerder genoemde gemeentelijke verbreding noodzakelijk. Op het moment dat andere gemeentelijke producten en diensten hun doelstellingen mede kunnen realiseren door samenwerking met de Delftpas, kan ook budget voor de Delftpas bestemd worden.

 

Begroting 2004:

 

2004

LASTEN

Inkoop Rotterdampas

270.000

(6000  * 45,00)

 

Communicatie

35.000

Personeel

32.600

Overig

10.000

TOTAAL LASTEN

347.600

 

2004

Dekking

sociaal beleid

57.000

jma

45.704

Bijz. bijstand

100.931

Verkoop

40.800

Rotterdampas

6.600

Budget Delftpas

96.565

TOTAAL BATEN

347.600

 

 

6. Voorstel

 

U wordt verzocht akkoord te gaan met:

 

1.       Kennis te nemen van de evaluatie Delftpas 2001-2003

2.       De voortzetting van huidige beleid van de Delftpas.

3.       Een onderzoek naar de mogelijkheden de Delftpas gemeentebreed in te zetten om doelgroepenbeleid (zoals minima, ondernemers, jeugd, ouderen en allochtonen) te ondersteunen en daarmee ook structurele dekking vanaf 2005 te realiseren.

4.       Verhoging van het kindertarief van € 5,- naar € 10,- bij uitbreiding van de Delftpas met de Brede School.

5.       Financiering van de Delftpas vanuit de Bijzondere Bijstand voor 2004 en verder. Voor 2004 gaat het om een bedrag van € 100.931,-.

 



[1] ‘De Delftpashouder onderzocht’, april 2002, vakteam O&S, gemeente Delft

[2]  ‘De Delftpashouder onderzocht’, april 2002, vakteam O&S, gemeente Delft