Geacht college,

 

 

  1. Inleiding

 

Naar aanleiding van de ontvangen jaarverslagen over 2003 van het Instituut Sociaal Raadslieden, de Commissie voor Bezwaar en Beroep, de Gemeentelijke Ombudscommissie en het Interkerkelijk Sociaal Fonds ontvangt u hierbij een reactie van de sector Werk, Inkomen en Zorg (WIZ).

 

  1. Het Instituut Sociaal Raadslieden (ISR)

 

In 2003 is het aantal hulpvragen dat bij het ISR werd ontvangen met 7% toegenomen tot in totaal 4981. Het grootste deel van de hulpvragen (1417; in 2002 1436) had daarbij betrekking op uitkeringen en sociale zekerheid. Specifiek over de Algemene bijstandswet waren dit er 319 (in 2002 waren dit er 355). Het aantal hulpvragen over de bijzondere bijstand was in 2003 gelijk aan dat in 2002, namelijk 187.

 

Net als in 2002 is de Algemene bijstandwet niet het meest besproken onderwerp. Nieuw is dat in 2003 het meest besproken onderwerp de problematiek rond schulden en budgetteren was. In 2002 was het meest besproken onderwerp het vreemdelingenrecht. Dit onderwerp staat in 2003 op de tweede plaats. Hulpvragen over de Algemene bijstandswet staat in 2003 als derde genoteerd.

 

Het jaarverslag biedt voor WIZ slechts een punt dat de aandacht verdient, namelijk de schuldenproblematiek. De Budgetwinkel die hulp verleent bij schulden kende in 2003 een flinke wachtlijst. In veel gevallen werd daarom een beroep gedaan op het ISR. Inmiddels zijn er bij de Budgetwinkel enkele organisatorische veranderingen doorgevoerd, waardoor meer zaken kunnen worden afgehandeld en de wachttijd kan worden verkort.

 

De gemeente is voornemens dit najaar een campagne te starten als preventie tegen het aangaan van schulden. Inmiddels hebben medewerkers van DUIT op de Delftse scholen voor voortgezet onderwijs al verschillende voorlichtingen gegeven.

 

  1. De Commissie voor Bezwaar en Beroep (CBB)

 

In Kamer II van de CBB worden de bezwaarschriften behandeld waarvan het primaire besluit namens het college is afgegeven door WIZ. De belangrijkste wetten en regelingen op basis waarvan bezwaarschriften bij kamer II worden ontvangen zijn:

-          de Algemene bijstandswet;

-          de Wet Voorzieningen Gehandicapten;

-          het Sportfonds;

-          De Regeling Tegemoetkoming Huurlasten Onzelfstandige Wooneenheden (THOWE);

-          De Wet Inkomensvoorziening Oudere en Arbeidsongeschikte Werknemers  (IOAW);

-          De Wet Inkomensvoorziening Oudere en Arbeidsongeschikte Zelfstandigen (IOAZ);

 

In 2003 werden door Kamer II in totaal 430 bezwaarschriften ontvangen. Ten opzichte van 2002 betekent dit een daling met 71 bezwaarschriften (een daling van 14%). Van de ontvangen bezwaarschriften had het merendeel betrekking op de Algemene bijstandswet (82%). Van de overige bezwaarschriften had 12% betrekking op de WVG, en 6% op een van de overige regelingen.

 

In 2003 werden in totaal 522 bezwaarschriften afgehandeld. De uitkomst van de adviezen kan als volgt worden samengevat:

 

 

Afgehandeld

Wijze van afhandeling

Aantal 2002

2002 In %

Aantal 2003

2003 in %

adviezen

ongegrond

173

35,1 %

212

40.6 %

 

niet ontvankelijk

21

4,3 %

38

7,3 %

 

(gedeeltelijk) gegrond

59

12.0 %

77

14,8 %

ingetrokken

nadat besluit is herzien

188

38,2 %

141

27,0 %

 

overig

51

10,4 %

54

10,3 %

Totaal

 

492

100%

522

100%

 

 

Opvallend is dat het aantal bezwaarschriften dat heeft geleid tot een negatief advies is toegenomen, waardoor geconcludeerd kan worden dat het besluit in eerste aanleg terecht was. Dit was het jaar daarvoor ook reeds het geval. Ook het aantal besluiten dat door WIZ werd herzien is gedaald. Hieruit mag geconcludeerd worden dat de kwaliteit van de besluiten in eerste aanleg is gegroeid.


 

Over het geheel is er sprake van een positief beeld. WIZ zal wel naar blijven streven de kwaliteit van de besluiten is eerste aanleg verder te verbeteren.

 

Het aantal bezwaarschriften dat heeft geleid tot een positief advies is licht gestegen.

 

In haar jaaroverzicht signaleert de commissie nog wel enkele punten die voor verbetering vatbaar zijn:

-          De commissie is van mening dat bij het CWI vaak ten onrechte wordt geconcludeerd dat geen aanvraag tot stand is gekomen omdat de betrokkene bij een van de twee afspraken niet is verschenen.
Reactie WIZ:

In de CWI systematiek worden twee intakes afgenomen. De eerste intake is gericht op werk. De tweede intake, een uitkeringsintake, vindt plaats na een (korte) wachttijd. De klant krijgt de noodzakelijke formulieren mee en moet zelf een afspraak maken voor de uitkeringsintake. Tijdens deze intake worden het ingevulde aanvraagformulier en het inlichtingenformulier ingeleverd en ondertekend. De daadwerkelijke aanvraag komt tot stand nadat deze intake is afgerond. De datum van de aanvang van de uitkering wordt gebaseerd op de datum van de eerste melding. Er wordt van uitgegaan dat de uitkeringsintake binnen 3 weken na de eerste melding plaatsvindt. Als de klant niet verschijnt bij de tweede intake is inderdaad geen aanvraag tot stand gekomen. Indien klant zich binnen deze termijn van 3 weken meldt wordt de uitkering toegekend vanaf de datum aanvraag. Indien dit langer duurt dan deze termijn dan wordt op individuele gronden beoordeeld of de datum eerst melding gehanteerd kan worden.

-          Om te voorkomen dat klanten met te hoge bedragen aan terugvordering worden geconfronteerd wordt WIZ geadviseerd vaker een herberekening van inkomsten te doen.
Reactie WIZ:
Inmiddels werkt WIZ aan een verbeterde procedure op dit punt. Door inkomsten, ook bij onregelmatige inkomsten, sneller te verwerken en deze duidelijker toe te wijzen naar de maand waarop deze betrekking hebben, zullen dit soort problemen in de toekomst worden voorkomen.

-          De commissie pleit er voor om in terugvorderings-beschikkingen standaard op te nemen dat een terugbetalingsregeling getroffen kan worden.
Reactie WIZ:
Een dergelijke tekst is standaard opgenomen in het geval de uitkering van de betrokkene wordt beëindigd. Op dat moment krijgt de klant een overzicht met alle openstaande schulden.
In de overige gevallen is dit niet opgenomen. Dit is een bewuste keuze om betrokkene die in één keer kan betalen dit ook te laten doen. Klanten die niet in staat zijn het gehele bedrag in keer te voldoen kunnen contact opnemen waarna een betalingsregeling getroffen kan worden. Op deze wijze wordt voorkomen dat onnodige regelingen getroffen worden.

-          Bij het maandelijkse informatieformulier moet klant aangegeven of er wel of geen veranderingen zijn ten opzichte van de vorige maand. In enkel geval leidt tot misverstanden. De automatische verwerking van deze formuleren zou moeten worden aangepast.
Reactie WIZ:
Dit probleem is inmiddels bekend. Er is reeds een projectgroep gestart. Deze heeft als doel te komen tot een verbeterde vraagstelling waarmee dit soort problemen wordt voorkomen.

-          De commissie constateert enkele onduidelijkheden op het gebied van het Sportfonds, zoals dat de activiteiten bestemd moeten zijn voor iedereen, en een duidelijke afbakening van het begrip sportvereniging.
Reactie WIZ:
Het Sportfonds wordt op dit moment geëvalueerd en waar nodig bijgesteld. Deze beide opmerkingen zullen hierbij worden meegenomen.

-          De commissie constateert tevens dat de regeling met betrekking tot de AV-Delft zeer gebrekkig is geregeld. Zij pleit ervoor dit vast te leggen in een verordening, dan wel een apart besluit of regeling.
Reactie WIZ:
Het huidige contract met DSW loopt binnenkort af. Op dit moment wordt onderhandeld over een nieuwe overeenkomst. Bezien zal worden of hiervoor een aparte regeling moet worden geformuleerd, bijvoorbeeld als een beleidsregel.

-          De commissie pleit ervoor het handboek de status te geven van een beleidsregel, en die in de zien van de Algemene wet bestuursrecht openbaar te maken.
Reactie WIZ:
Dit komend najaar is gepland om voor alle beleidsonderdelen met betrekking tot de WBB formele beleidsregels te formuleren.

 

Om de kwaliteit van de besluiten in eerste aanleg te verhogen is met de commissie afgesproken periodiek te overleggen over de ingediende bezwaarschriften.

 

  1. De gemeentelijke ombudscommissie

 

In het jaarverslag van de gemeentelijke ombudscommissie wordt niet langer de sector WIZ als apart onderdeel opgenomen. Van de tegen Publiekszaken ingediende klachten werden in 2003 17 uitspraken gedaan. In 2 gevallen kwam de ombudscommissie tot het oordeel dat de klant onbehoorlijk was behandeld. In hoeverre dit betrekking had op WIZ, blijkt niet uit het jaarverslag.

 

Bij telefonische navraag is komen vast te staan dat beide gevallen geen betrekking hadden op WIZ.

 

  1. Het Interkerkelijk Sociaal Fonds

 

Het Interkerkelijk Sociaal Fonds is een fonds van de gezamenlijke Delftse kerken, waarbij men hulp biedt aan hen die in ernstige (financiële) problemen zijn geraakt. Daarnaast is het fonds voor de gemeente een belangrijke partner omdat zij namens de gemeente in het kader van de ‘Uitstroomregeling” uitkeringen verstrekt aan een groep uitgeprocedeerde asielzoekers die om verschillende redenen niet kunnen wordt uitgezet. In dit kader vindt regelmatig overleg plaats met de gemeente.

Het fonds constateert problemen bij het voldoen van doktersrekeningen van uitgeprocedeerde asielzoekers. In principe dient de asielzoeker gebruik te maken van het Koppelingsfonds. Omdat dit slechts in levensbedreigende situaties de rekening voldoet, betekent dit een achteruitgang voor de klant. Het fonds helpt in dergelijke gevallen met een lening, waarbij de vraag is of deze ooit kan  worden terugbetaald.

 

De hulpvragen die bij het fonds worden ontvangen zijn divers. In het jaarverslag constateert ook  het fonds een toename van de schuldenproblematiek. Ook constateert men dat de problemen steeds complexer worden.

 

Een ander probleem dat men signaleert betreft de voorschotverlening door de UWV ten tijde van de behandeling van een aanvraag. Op dit punt zal de gemeente in gesprek gaan met de UWV.

 

De afgelopen jaren zijn met het fonds verschillende afspraken gemaakt over doorverwijzingen van klanten. Daarnaast vindt regelmatig overleg plaats tussen het fonds en het vakteam Beleid en Projecten. Deze overleggen verlopen goed.

 

  1. Tot slot

 

Uit de jaarverslagen blijkt weer een veelheid aan signalen, hulpvragen en suggesties voor verbetering  Deze jaarverslagen leveren door hun opmerkingen elk jaar een belangrijke input voor een verdere verbetering van de dienstverlening door WIZ.

 

De jaarverslagen worden verspreid onder medewerkers en waar nodig worden zij besproken in overlegsituaties.

 

De gemeente is de verschillende organisaties dankbaar voor de heldere en inzichtelijke jaarverslagen.


 

  1. Voorstel

 

Voorgesteld wordt:

-          de jaarverslagen en de reactie van WIZ voor kennisgeving aan te nemen en de reactie van WIZ naar hen door sturen;

-     de verschillende organisaties te bedanken voor hun jaarverslag.

 

 

R. Diemers