Veelplegers, ook wel genoemd “draaideurcriminelen” zijn personen die
veelvuldig strafbare feiten plegen, die volharden in hun crimineel gedrag en
die daardoor stelselmatig met de politie in aanraking komen. Het aantal
delicten gepleegd door veelplegers vormt een steeds groter en urgenter
probleem. Het gaat hier met name om woninginbraak, fiets- en autodiefstallen,
winkeldiefstallen en zakkenrollerij. Hoewel het om een beperkte groep
criminelen gaat en doorgaans om relatief lichte delicten, geven die delicten
door hun veelheid grote overlast voor burgers en bedrijven.
Een hoog percentage van de veelplegers is verslaafd en heeft daarnaast
te maken diverse sociaal maatschappelijke problemen. Hier spelen verschillende belangen: Het belang van de
burger, die in een veilige stad wil wonen en het belang van de verslaafde
veelpleger met verschillende hulpvragen, die al dan niet onder dwang of drang
uit z’n misère moet komen. Een doeltreffende aanpak van deze problematiek vergt
een integraal beleid gericht op preventie, vervolging, zorg en maatschappelijk
herstel. Aan al deze aspecten wordt aandacht besteed in deze nota.
Veelplegersaanpak Politie
Politie Delft is eind
2002 gestart met een speciale aanpak van veelplegers.
Onder veelplegers wordt in dit verband verstaan: personen die in het
verleden meer dan 10 processen-verbaal op hun naam hebben staan. In Delft
woonden per februari 2004 136 veelplegers. Hiervan zijn er 44 verslaafd. 22
Delftse veelplegers komen voor in de regionale top 500.
De
aanpak richt zich op een top 10 van in Delft woonachtige veelplegers, die
halfjaarlijks herzien wordt (wanneer er uit beeld verdwijnen, afvallen door
intramurale zorg of detentie) vanuit de top 500 binnen Haaglanden. Voor iedere
veelpleger wordt een plan van aanpak ontwikkeld door de betreffende
probleemeigenaar (politiefunctionaris), waarin de activiteiten worden
vastgelegd. De activiteiten zijn gericht op:
De
activiteiten zijn gericht op:
-
repressie:
observeren, posten, controleren, langer in detentie;hierin wordt nauw samengewerkt
met het Openbaar Ministerie
-
in
overleg met Verslavingsreclassering en Gemeente overleg voeren over zorg- en
reïntegratiemogelijkheden
In
2003 heeft de aanpak van veelplegers geleid tot een daling van criminaliteit op
een aantal gebieden. In de eerste helft van 2003 zaten veelplegers (volgens
afspraak) na aanhouding regelmatig voor 10 dagen in detentie; in de tweede
helft van 2003 leidde dit tot langduriger detentie door veroordelingen op de
speciale veelplegerszittingen; in de tweede helft van 2003 zaten gemiddeld 5 á
6 personen van de veelplegers top 10 gedetineerd.
De
daling van delicten, die veelal door veelplegers worden gepleegd, in de tweede
helft van 2003 ten opzichte van de eerste helft van 2003 bedroeg:
-
eenvoudige
diefstal: 22%
-
diefstal
fiets: 45%
-
winkeldiefstal:
25%
-
bedrijfsinbraken:
2%
-
diefstal
vanuit de auto: 32%
Doorstromers
Politie Delft besteedt veel aandacht aan het
onderbreken van de criminele carrières van de zogenaamde doorstromers (3-10
antecedenten). Doorstromers zijn minderjarige (12-17 jaar) delictplegers die
het stadium van het incidenteel plegen van een overtreding of misdrijf voorbij
zijn (beginners). Er kan echter bij doorstromers nog niet gesproken worden van
doorgewinterde criminelen (veelplegers). Met de aanpak van doorstromers is de
kans met andere woorden groot dat ze nog te binden zijn aan onderwijs, werk,
gezin en positieve vormen van vrijetijdsinvulling en dat de criminele carrière
die ze ingezet hebben, onderbroken kan worden.
Politie Delft heeft –gelijk aan de veelplegeraanpak-
een top tien van doorstromers opgesteld die met voorrang worden aangepakt. Deze
tien minderjarigen worden maandelijks besproken in het casuïstiek overleg
tussen OM, Politie en Raad voor de Kinderbescherming. Doelstelling is om de
minderjarigen te laten stoppen met hun criminele activiteiten en ze trajecten
aan te bieden en die dit faciliteren. Hierbij spelen hulpverleningsinstellingen
en gemeentelijke initiatieven een rol. Deze integrale aanpak kan tot nu toe als
een succes worden beschouwd.
Daarnaast zijn er in het kader van het integraal
jongerenbeleid ook andere trajecten uitgezet om te verkomen dat jongeren of
jongerengroepen afglijden in criminaliteit. Een voorbeeld hiervan is het
signaleringsoverleg en het daaraan verbonden interventie team.
Verslavingszorg
Het
is moeilijk om verslaafde veelplegers vrijwillig in zorg te krijgen en te
houden. Politie en Verslavingsreclassering geven aan dat een dwang- of
drangtraject vaak de enige weg is die (in een aantal gevallen) tot succes kan
leiden.
GGZ-Delfland en Parnassia werken vanaf februari 2004 samen
in een bemoeizorgteam, het ACT team dat zich o.a. richt op cliënten met
dubbelproblematiek (verslaving en psychiatrische problematiek). Bekend is dat
veel verslaafden kampen met psychiatrische problematiek; van de mensen die
behandeld worden vanwege hun alcoholverslaving heeft 65% tevens een
psychiatrische ziekte. De zorgwekkende zorgmijders waar het hier om gaat mijden
bij voorkeur de ambulante zorg of doen juist een onevenredig groot beroep op de
zorg. Het team van specialisten benadert (potentiële) cliënten thuis, op straat
of op andere vindplaatsen. Met Dienstencentrum over de Brug (een belangrijke
vindplaats) zijn afspraken gemaakt over consultatie en zorg ter plekke. Verder
kan vanuit allerlei instanties (o.a. politie) naar het team worden verwezen.
Samenwerking met verwijzers wordt actief gezocht. Momenteel is slecht 1 persoon
van de veelplegers top 10 in behandeling bij het ACT team. Tussen politie en
het ACT team zijn nadere afspraken gemaakt over screening van de overige 9
personen.
Het ACT team is in de eerste plaats gericht op het bieden
van zorg. Bijkomend voordeel is dat het in een aantal gevallen ook zorgt voor
het terugdringen van overlast.
De
verslavingsreclassering tracht veelplegers gedurende het strafproces en
detentie te motiveren tot deelname aan zorgprogramma’s. De
verslavingsreclassering start op korte termijn een eigen spreekuur in Delft
zodat reclasseringsklanten niet naar Monster hoeven te reizen.
Daarnaast
biedt Parnassia Delft een aantal zorgprogramma’s voor drugsverslaafden
waaronder behandeling, outreachende zorg en methadonverstrekking.
Methadonverstrekking draagt, naast de verbetering van lichamelijk en sociaal
maatschappelijk functioneren, ook bij aan het terugdringen van criminaliteit
door drugsverslaafden. Enkele veelplegers zijn in zorg bij Parnassia
verslavingszorg. De kontakten met politie lopen via de verslavingsreclassering.
Delft
komt vooralsnog niet in aanmerking voor het op medische gronden verstrekken van
heroïne.
Dwang- en drangtrajecten:
Strafrechterlijke Opvang Verslaafden:
Vanuit
de overheid is celcapaciteit vrijgemaakt voor het zgn. SOV-traject, waarbij
verslaafde veelplegers langdurig in detentie gaan. Tijdens detentie vindt
behandeling van de verslaving plaats. Na het penitentiair programma draagt de
gemeente zorg voor het reïntegratietraject. De rechter legt SOV op. SOV vindt
binnen 6 gemeenten in Nederland plaats. De enige mogelijkheid voor Delft om
hier aan deel te nemen is, wanneer Den Haag bereid is hiervoor celcapaciteit af
te staan. Vooralsnog is dat niet het geval en het is maar zeer de vraag of deze
mogelijkheid er in de toekomst wel zal zijn. Delft heeft wel middels een brief
aan de gemeente Den Haag haar belangstelling geuit voor eventuele deelname.
Aangemerkt
dient te worden dat de berichten over het succes van deze aanpak tegenstrijdig
zijn en dat er nog geen officiële onderzoeksresultaten bekend zijn.
Wet Inrichting Stelselmatige Daders:
Recent
is de Wet Inrichting Stelselmatige Daders van kracht geworden. Deze wet biedt
de mogelijkheid om veelplegers te veroordelen tot langdurige detentie. Hiertoe
worden een groot aantal veelplegerscellen ter beschikking gesteld. Enkele
Delftse veelplegers zitten reeds in detentie op de veelplegersafdeling van de
Zoetermeer-gevangenis.
Gedurende
detentie vindt echter geen behandeling plaats, zodat er een grote kans bestaat
dat verslaafde veelplegers na detentie weer in hun oude gedrag vervallen.
De Remise:
Parnassia
verslavingsreclassering heeft het drangprogramma De Remise ontwikkeld. Dit is een resocialisatieprogramma voor SOV
cliënten na detentie, cliënten met voorwaardelijk SOV of veelplegers die niet
voor SOV in aanmerking komen. Voor deze laatste groep geldt dat het een min of
meer vrijwillig traject is. Het kan wel opgenomen worden binnen de voorwaarden
bij detentie. Voorwaarde voor deelname is dat men “clean” is.
Gedetineerden
in de veelplegerscellen zullen door de verslavingsreclassering gemotiveerd
worden om na detentie eerst een behandelingsprogramma te ondergaan dat hierop
gericht is. Daarna kan men starten met het Remise-traject. Dit traject ziet er
als volgt uit:
-
Fase 1:
6 maanden intensieve begeleiding binnen een strak regiem. Delftse cliënten
dienen de eerste 3 maanden een bijstandsuitkering van de gemeente Delft te
ontvangen voor kost en inwoning, aflossen van schulden en sparen. Na 3 maande
kan verondersteld worden dat de cliënt het programma gaat afmaken en wordt de
cliënt ingeschreven bij de gemeente Den Haag (kantoor Loosduinen). Daarnaast
dient de gemeente Delft gedurende de 6 maanden € 80 per dag bij te dragen ten
behoeve van het behandelingsprogramma. Alleen de dagen dat een cliënt aanwezig
is worden in rekening gebracht.
-
Fase 2:
Na deze 6 maanden volgt het resocialisatietraject in Delft. Dit bestaat uit
intensieve woon- en trajectbegeleiding (1 à 2 jaar, kosten € 5.200) begeleiding
en budgetbegeleiding (2 à 3 jaar, kosten 2.800) en wordt uitgevoerd door de
Verslavingsreclassering. De gemeente Delft dient te zorgen voor een woning +
inrichting. Opname kosten, het afkickprogramma, trainingen,
werkervaringstrajecten, werkbemiddeling, rapportages en afstemming met Justitie
en Politie, enz. worden uit de bestaande productieafspraken met verschillende
financiers betaald.
Het
programma De Remise biedt voor Delftse veelplegers momenteel de enige
mogelijkheid om, met enige verwachting van succes, weer maatschappelijk te
reïntegreren. Binnen de Remise zijn 2 plaatsen voor Delft gereserveerd.
Kostendekking:
De
mogelijkheden voor de gemeentelijke financiële bijdrage aan het remiseprogramma
zijn momenteel zeer beperkt. Binnen het budget verslavingszorg is geen
financiële ruimte te vinden. Delft heeft als kleine centrumgemeente slechts de
beschikking over 0.97% van de doeluitkering MO/VB van VWS, terwijl de uitgaven
voor verslavingszorg toenemen (bijv. een stijgend aantal methadongebruikers).
Bovendien behoort Delft niet tot de G30 gemeenten met als gevolg dat zij niet
beschikt over gelden in het kader van het grote-stedenbeleid. Binnen het kader
van integraal veiligheidsbeleid is in de programmabegroting 2005 – 2008 €
25.000 voor 2005 vrijgemaakt t.b.v. het reïntegratietraject van veelplegers.
Uitgaande
van 2 plaatsen in De Remise zijn de kosten als volgt:
-
2005: € 43.800 voor fase 1, uitgaande van 75%
bezetting en € 4372 voor fase 2. Dit
betekent een totaal van € 48.172. Dekking kan deels gevonden worden uit de €
25.000 uit de programmabegroting 2005. Voor het resterende bedrag dient
aanvullende financiering te worden gevonden. Voorgesteld wordt hiervoor o.a. in
overleg te gaan met het Zorgkantoor. Indien geen aanvullende dekking wordt
gevonden, zal het ontbrekende bedrag ten laste van de post Onvoorzien worden
gebracht.
-
2006 en verder: de intentie is om in 2006 het
aantal plekken verder uit te breiden.
Woning:
Het
beschikbaar krijgen van een woning t.b.v. fase 2 van het remisetraject dient
nader te worden onderzocht. Er zijn verschillende mogelijkheden:
-
Een woning beschikbaar krijgen binnen het bestand
dat jaarlijks door de woningbouwverenigingen beschikbaar wordt gesteld voor
speciale groepen. Voorwaarde is dat een instelling of de gemeente zich garant
stelt voor de huur.
-
Een woning bij de maatschappelijke opvang.
-
Een woning die momenteel beschikbaar is van de
gemeente (bijvoorbeeld een woning waarin voorheel asielzoekers verbleven).
De
Gemeente kan vanuit de sociale dienst een bijdrage leveren op het gebied van
het behoud van inkomen en woning gedurende detentie. Daarnaast heeft de sociale
dienst een verantwoordelijkheid in het verwijzen naar zorg en het bieden van
activeringsmogelijkheden voor bijstandscliënten met psychiatrische- en
verslavingsproblematiek die zorgafhankelijk zijn. Besloten is om ten behoeve
van de groep veelplegers hiertoe extra inspanningen te leveren. Hierbij richt
de gemeente zich niet alleen op de veelplegers top 10 maar de gehele
veelplegersgroep. Momenteel gaat het om een aantal van 30.
Inkomen:
Met
klantmanagement heeft overleg plaatsgevonden over het behoud van inkomen en
woning na detentie. De volgende afspraken zijn gemaakt:
-
Er
worden, bij toestemming van het MT Inkomen, 2 vaste klantmanagers benoemd die
zich richten op de veelplegersgroep en
de kontakten met hen onderhouden. Zij fungeren tevens als contactpersoon naar
de instanties die zich met de veelplegers bezig houden, zoals politie en
verslavingsreclassering.
-
De
contactpersonen maken kennis met de veelplegersproblematiek aan de hand van een
rondleiding op de veelplegersafdeling van de Zoetermeer-gevangenis en een
gesprek met de verslavingsreclassering aldaar. Vervolgens wordt bekeken waar
eventuele verdere deskundigheidsbevordering uit dient te bestaan.
-
Politie
geeft ieder half jaar de namen van de actuele veelplegers top 10 en de rest van
de veelplegers door aan de contactpersoon klantmanagement.
-
De
lijst van veelplegers wordt gescreend door de sociale dienst.
-
Vervolgens
vindt overleg plaats tussen de contactpersoon klantmanagement en politie t.b.v.
gegevensuitwisseling en afstemming.
-
Eens
per half jaar vindt een casusbespreking plaats over de veelplegers. Deelnemers:
Klantmanagement, politie, verslavingsreclassering, ACT team.
-
Politie
geeft aan de contactpersoon door waar de veelpleger gedetineerd wordt. Bij een
korte detentie van 10 dagen wordt zonodig het maandelijkse informatieformulier
t.b.v. de uitkering gestuurd aan de verslavingsreclassering ter plekke. Dit om
te voorkomen dat de uitkering stopt vanwege het niet verstrekken van informatie
(hetgeen veelvuldig gebeurt bij een aantal veelplegers).
-
In
de praktijk wordt meestal niet aan de sociale dienst doorgegeven wanneer een
persoon weer vrij komt uit detentie. Hierover moeten betere afspraken worden
gemaakt met de reclassering.
-
De
mogelijkheid bestaat dat een aanvraag voor een gedetineerde door een
gemachtigde (meestal de reclasseringsambtenaar) wordt ingediend. Ook hierover
moeten afspraken worden gemaakt.
-
Beleid
& projecten schrijft een voorstel voor het MTI, om het mogelijk te maken
dat de uitkering na detentie automatisch weer wordt opgestart
(herstelprocedure). Het betreft hier meestal een periode van 10 dagen detentie.
Wonen:
Voor
personen met een bijstandsuitkering is het mogelijk om gedurende detentie (tot
maximaal 1 jaar) de huur- en energiekosten te laten doorbetalen vanuit de
bijzondere bijstand. Ook hierbij is het noodzakelijk dat een verzoek hiertoe
bijtijds doorgegeven wordt aan de klantmanager (zie: inkomen). E.e.a. kan ook
ambtshalve geregeld worden; dit wordt nog nader uitgezocht.
Veelplegers
die voor een woning in aanmerking willen komen kunnen zich melden bij de
woningbouwcorporaties voor een urgentieverklaring.
Bij
dakloosheid kan men zich wenden tot de stichting Maatschappelijke Opvang voor
kort- en langduriger verblijf. Bij Dienstencentrum over de Brug kan men een
postadres krijgen (met toestemming van de gemeente).
Sociale activering:
Voor
personen met een bijstandsuitkering fungeert de klantmanager als toeleider naar
werk, sociale activering of zonodig zorg. Veel van de veelplegers behoren tot
de categorie Zorgklanten fase 4, waarvoor nog geen trajecten zijn ontwikkeld.
Momenteel vindt overleg plaats tussen klantmanagement, GGZ-Delfland en
Parnassia over betere samenwerking, toeleiding en het mogelijk ontwikkelen van
nieuwe trajecten. Mogelijk kunnen enkele veelplegers hiervan profiteren, zei
het dat e.e.a. op vrijwillige basis plaats vindt.
Voor
methadoncliënten wordt gedacht aan gespecialiseerde bemiddeling naar een vorm
van vrijwilligerswerk of betaald werk.
Voorgesteld wordt:
-
Akkoord te gaan met de inhoud van deze notitie.
-
Door te gaan met het verder ontwikkelen van
meersporenbeleid t.a.v. veelplegers.
-
Gebruik te maken van het Remisetraject van
Parnassia Verslavingsreclassering.
-
€ 25.000 vanuit de Programmabegroting 2005 in te
zetten voor 2 plaatsen in het Remisetraject in 2005. Voor het ontbrekende
bedrag dient externe-, dan wel aanvullende financiering te worden gevonden.
Indien geen aanvullende dekking wordt gevonden, zal het ontbrekende bedrag ten
laste van de post Onvoorzien worden gebracht.