Stuk
100 I Delft,
11 mei 2004.
418029
Onderwerp: Beschikbaar
stellen van een krediet ad € 1.049.000,--
t.b.v.
het project techniekeducatie Delft.
Aan de gemeenteraad.
Geachte dames en heren,
De belangstelling voor techniek bij jongeren blijft
al sinds jaren ver achter bij de behoefte van de arbeidsmarkt. Zo zijn in de
komende 15 jaar jaarlijks alleen al ca. 25.000 hoger opgeleide bèta’s en
technici nodig, terwijl er slechts 13.500 op de arbeidsmarkt instromen. Een
forse toename van de instroom naar de arbeidsmarkt is daarom nodig; voor de
hoger opgeleiden een verdubbeling. Deze forse toename moet tot stand komen in
weerwil van demografische ontwikkelingen. Maatregelen in het vervolgonderwijs
alléén zoals rendementsverbetering zijn absoluut ontoereikend.
Om een trendbreuk te realiseren moet aan de basis
worden gestart: de leeftijdscategorie van het basisonderwijs. Onderzoek wijst
immers uit dat de houding pro/contra techniek al vóór het 10e levensjaar
is gevormd, met bovendien vanaf het 5e jaar al verschillen tussen
jongens en meisjes. Tegen die achtergrond groeit nu landelijk het aantal
initiatieven om kinderen al in deze vroege leeftijd in aanraking te brengen met
de verschillende facetten van techniek. Individuele scholen en andere
instellingen - vaak in samenwerking met bedrijfsleven en andere partijen -
ontwikkelen daarvoor activiteiten die beter aansluiten bij de specifieke
levensfase en de belangstelling van jongeren en daardoor tot een realistischer
en positiever beeld van techniek leiden
De gemeente Delft en VNO-NCW West Kring Delft
ervaren deze ontwikkeling ook als knelpunt. Overleg met diverse partijen, in
het bijzonder met het Techniek Museum Delft, leidde begin ’03 tot het voornemen
van Gemeente, Kring en met medefinanciering van de Kamer van Koophandel Haaglanden
om een infrastructuur voor Techniekeducatie te realiseren. Hiermee wordt beoogd
om jonge scholieren in de regio Delft te enthousiasmeren voor techniek als opleiding
en beroep.
In opdracht van de gemeente Delft en de Kring heeft
Hobéon Management Consult gekeken naar de vorm en haalbaarheid van
Techniekeducatie in Delft. Hobéon is bij diverse vergelijkbare ontwikkelingen
elders in het land betrokken en is tevens manager van het landelijke programma
Verbreding Techniek Basisonderwijs van OCW en vijf technische bedrijfstakken.
In het kader van haar opdracht heeft Hobéon het
voorstel voor de opzet van techniekeducatie in Delft getoetst en aangescherpt
op basis van overleg met vele partijen: vergelijkbare initiatieven elders in
Nederland, potentiële aanbieders en afnemers van techniekeducatie in Delft en
niet in de laatste plaats eerdergenoemde initiatiefnemers. In november 2003
heeft Hobéon haar eindrapport uitgebracht.
Conclusies
en aanbevelingen
Pak
techniekeducatie breed op
Voor
techniekeducatie in Delft en de rol van het Techniekmuseum wordt een brede
aanpak voorgesteld. Dat wil zeggen zowel binnen de school als buiten en school
(vrije tijd, vermaak).
Dat
vereist een samenhangende programmering en aanpak van onderwijs (techniek in
het klein) - Techniek Museum (ontdekken, ervaren op grotere schaal) -
bedrijfsleven (techniek in de praktijk/in het echt). Deze integrale aanpak is
betrekkelijk uniek.
Begin
bij leeftijdscategorie basisonderwijs
Begin
bij de leeftijdscategorie van het basisonderwijs; dáár wordt de beeldvorming
pro/contra techniek al grotendeels vastgelegd. Activiteiten in het
vervolgonderwijs komen te laat.
Sluit
aan bij Delftse schaal en mogelijkheden
Sluit
aan bij de Delftse schaal en mogelijkheden, dat wil zeggen:
-
Gebruik maken van bestaande infrastructuren (bijv.
voor naschoolse activiteiten).
-
Niet alles in een keer, maar gefaseerd opbouwen.
Veel
draagvlak voor aanpak
Er
is veel draagvlak bij Delftse scholen, bedrijven en ondersteunende instellingen
om deel te nemen aan activiteiten op het gebied van techniekeducatie; als
afnemer dan wel als mede-uitvoerder. Daarbij gaat het om de volgende zeven
activiteiten.
Techniekeducatie basisonderwijs Delft richt zich op
zeven producten, te weten:
Driejarig
project om ervaring op te doen
Het project wordt gefaseerd opgezet met als
voornaamste speerpunten:
Samenhangende
aanpak van alle partijen nodig
Samenhang
is geboden tussen alle voorgaande activiteiten zodat de een de ander versterkt.
Gemeente Delft heeft hierbij voortouw c.q. overallcoördinatie. Daarnaast
vervullen andere partijen een belangrijke inhoudelijke rol, zoals het
bedrijfsleven, het Techniek Museum en Onderwijs Technocentrum Haaglanden (OTC).
OTC werft scholen, makelt en schakelt tussen scholen en bedrijven en draagt
zorg voor PR.
Het
Techniek Museum vervult al met al dubbelfunctie: museum en doe-lab.
·
Collectie om technische principes zichtbaar te
maken. Schakel naar échte praktijk.
Daarbij aparte benadering van ouder en kind.
·
Leerlingen iets laten beleven dat op school niet
kan. Ruimte voor eigen
ontdekkingstocht. Mix van gesloten en open
activiteiten (tentoonstellingen, workshops,
wedstrijden, etc.)
Het
Techniek Museum kan hiermee naar de Delftse gemeenschap een duidelijk (en
aansprekend) “smoel” geven aan techniekeducatie in Delft op een zelfde wijze
als bijv. de VAK doet op het gebied van kunstzinnige vorming.
Monitoring van voortgang
Benut het project om ervaring op te doen c.q. om
het effect van de activiteiten te kunnen vaststellen:
·
numeriek (hoeveel leerlingen en docententeams
bereikt e.d.)
·
inhoudelijk (effect van de activiteiten op beeldvorming
van jongeren inzake techniek, keuze voor vervolgonderwijs e.d.)
Planning
Planning is om het tweede kwartaal 2004 te
gebruiken voor afronden besluitvorming bij betrokken partijen. Zo snel mogelijk
starten met voorbereidende activiteiten op de verschillende fronten, zodat na
de zomer al activiteiten daadwerkelijk kunnen starten.
Financien
De gemeentelijk bijdrage (project en structurele
kosten) bedraagt € 1.049.000. Dit bedrag wordt gefinancierd vanuit de reeds
gereserveerde middelen Investeren in techniek (EZH-gelden) a € 630.000.
Daarnaast is er in de programmabegroting 2004-2007 een bedrag van € 1,4 miljoen
opgenomen, waarvan € 500.000 wordt aan gewend voor dit techniekproject.
Voorstel.
In overeenstemming met het advies van de commissie
werk, zorg en onderwijs stellen wij u voor:
1.
Akkoord gaan met de inhoud van het projectplan
zoals omschreven in oplegnotitie en uitgewerkt in projectplan (zie bijlagen).
2.
Akkoord gaan met de projectbegroting en structurele
kosten zoals omschreven in de financiële paragraaf van de oplegnotitie onder de
volgende voorwaarden:
3. een
krediet beschikbaar te laten stellen van € 1.049.000 waarmee zowel de
projectkosten (2004
–2006) als de structurele kosten kunnen worden gedekt tot 2012 en hiertoe vast
te stellen de 37e wijziging van de gemeentebegroting voor het
dienstjaar 2004.
Hoogachtend,
Burgemeester en wethouders van Delft,
J.P. Torenstra ,lo.burgemeester.
H. Camps
,secretaris.
Stuk 100 II
418029
De raad van de gemeente Delft;
gelezen het voorstel van het college van 11 mei
2004;
b e s l u i t :
·
Projectfinanciering op basis van cofinanciering met
overige betrokken partijen: Techniekmuseum Delft, VNO NCW West, Onderwijs
Technocentrum en deels (ca 50%) op basis van externe subsidies (provincie ZH en
fonds 1818);
·
Financiering van de structurele kosten komt voor
rekening van de bovengenoemde partijen.
Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering
van 27 mei 2004.
,plv.voorzitter.
N.A.J.M. van Doeveren
,griffier.
R. de Groot