
naar agenda
WZO 13 oktober 2005

naar agenda
wzo 17 november 2005
|
|
Aanwezig : Voorzitter: de heer R. D.
Blinker
Griffier : mevrouw A. Niesthoven
College : wethouder D. Rensen
Commissie: de heren W. M. De Koning (Stadsbelangen), M. Aközbek (CDA), A.J.
Stoop (Leefbaar Delft), R.M. De Prez (PvdA), C. Tas (GroenLinks),
D. Riphagen (STIP) en J. Van den Doel (ChristenUnie/SGP);
de dames S.E. Wielens (STIP), A. Rusch
(Stadsbelangen),
L.J. van der Hoek (VVD), M.D.T.M. De Jong (CDA),
M.H.J.W. Manggaprow
(Leefbaar Delft), F. El Marini en S.Jähnichen (GroenLinks) en M.T.H.
Kleijweg (D66).
De fracties Kroon en SP zijn afwezig zonder opmerkingen over de stukken.
1. |
Opening
De voorzitter opent de vergadering om 20.00 uur |
|
|
2. |
Mededelingen
Wethouder Rensen heeft de volgende mededelingen:
· De toegankelijkheidsprijs is uitgereikt aan de C1000 in de
Zuidpoort;
· Projecten op het gebied van arbeidsmarkt en onderwijs die in het
gebied
Haaglanden door gemeenten samen op touw worden gezet zijn door
het
Platform voorzien van een positief advies aan de provincie. Dit
zal voor Delft
het nodige opleveren.
· De Brede school is nu ook gestart op het CLD: op alle drie de
VO-scholen
draait nu de Brede school.
· Uitgedeeld wordt de beantwoording door het college van vragen van
de
VVD-fractie over het functioneren van de avond-, nacht- en
weekenddiensten van de apotheken in Delft. |
|
|
3. |
Inventarisatie insprekers
De heren Kirilov en Van Velzen voor agendapunt 8 en de heren Talbi en
Mom voor agendapunt 9. |
|
|
4. |
Vaststellen besluitenlijsten van de
openbare en van de besloten vergadering van 8 september 2005
De verslagen worden zonder wijzigingen vastgesteld.
|
|
|
5. |
Vaststellen lijst niet te bespreken
stukken
Van de Lijst niet te bespreken stukken is op verzoek van mw. Van der
Hoek de Evaluatie panel gehandicaptenbeleid (620708) overgeheveld naar
de bespreekagenda. Met deze wijziging wordt de Lijst niet te bespreken
stukken vastgesteld.
|
|
|
6. |
Rondvraag
Mevrouw Van der Hoek merkt naar aanleiding van het Jaarverslag van de
GGD (Lijst niet te bespreken stukken) op dat het de organisatie niet
siert, dat de jaarverslagen over 2002 en 2003 pas uit zijn gekomen in
september 2005. Al eerder is beterschap beloofd door de toenmalige
directeur. Mevrouw Van der Hoek stelt de commissie voor, in een
volgende vergadering wat tijd in te ruimen voor een korte kennismaking
met de nieuwe directeur, en zij verzoekt de wethouder de directeur van
de GGD hiertoe uit te nodigen. De commissie stemt in met dit voorstel
en de wethouder zegt dit toe.
De heer Tas heeft uit de pers vernomen dat de gemeente Nijmegen aan
minima koelkasten en wasmachines gaat geven. In het verleden was er in
Delft de witgoedregeling. Deze is afgeschaft omdat de wet dit niet
meer toestond. Is de wethouder bereid om uit te zoeken waarop Nijmegen
deze regeling baseert en na te gaan of het ook voor Delft mogelijk is
om deze zaken weer te gaan verstrekken?
Wethouder Rensen antwoordt dat alle ogen nu op Nijmegen zijn gericht,
ook de Delftse, en dat aan de hand van de reactie van het ministerie
bezien zal worden, welke openingen dit voor Delft biedt. In het
Beleidsplan werk en inkomen 2006 – 2009 zal de weerslag van deze
verkenning terug zijn te vinden.
|
|
|
|
Advies
aan de raad |
|
|
7.
|
Plan
van Aanpak Invoering Wet Maatschappelijke Ondersteuning
Bij deze bespreking zijn ook de leden van de raadscommissie
Leefbaarheid uitgenodigd.
De commissie stelt vragen en maakt onderstaande opmerkingen:
- Er zijn verschillende scenario’s denkbaar voor de invoering van de
WMO;
alternatieven worden gemist;
- Kern van de WMO is dat mensen zoveel mogelijk voor zichzelf en voor
elkaar gaan zorgen. Vrijwilligerswerk en mantelzorg worden
voornamelijk
uitgevoerd door ouderen; dat is zorgelijk voor de toekomst;
- De verordening moet straks door de nieuwe raad worden vastgesteld;
graag
een heldere en uitgebreide nota waarmee de nieuwe raad zich ook
kan
inwerken op dit terrein;
- In het communicatieplan moet duidelijk worden aangegeven wat de
status
is van de inspraak; een centraal punt waar de Delftse burger
terecht kan.
- We moeten willen denken in kansen en niet in bedreigingen;
- Is er reden om te twijfelen aan de open houding van partners in de
samenwerking, verwacht de wethouder knelpunten? Welke?
- Panel vraagt terecht aandacht voor een soepele overgang voor de
cliënten.
Kan zich vinden in de overgangstermijn.
- Er wordt een hausse aan bezwaarschriften verwacht, is het opgenomen
bedrag hiervoor voldoende?
- Wie vallen er straks buiten de boot? Er worden mensen
buitengesloten,
terwijl er geld overblijft.
- Kunnen we terug naar de oude regeling voor aanpassing van woningen?
- Ongeveer een kwart van de beschikbare middelen gaat op aan kosten
voor
het ambtenarenapparaat;
- De gemeente krijgt een zorgplicht voor scootmobielen en rolstoelen:
wordt
daarvoor de verordening WVG aangepast?
- Klantvriendelijkheid zou een criterium moeten zijn bij de
aanbesteding;
- De sociale kaart is niet opgenomen in het programma van eisen.
- Zorgaanbieders zouden hun eigen klanten moeten kunnen indiceren voor
enkelvoudige indicaties;
- De ontwikkeling naar 1 loket is belangrijk voor de Delftse burger.
Aan de
bekendheid hiervan moet extra aandacht worden gegeven;
- Staat het benodigde bedrag inderdaad genoemd in de
septembercirculaire?
- Wat zijn de risico’s van een goed voorzieningenpakket?
- Wanneer zijn de analyses (o.a. een SWOT-analyse) klaar die ten
grondslag
moeten liggen aan de uitwerking van het Plan van Aanpak? Het
zou goed
zijn om deze met de raad te
bespreken.
De voorzitter constateert dat de leden een overwegend positief geluid
laten horen, met hier en daar vragen en aanbevelingen.
Wethouder: Hoewel het absoluut niet zeker is dat de wet ook medio
volgend jaar ingaat, moeten we nu de voorbereidingen al treffen. De
gemeente Delft wil vermijden dat de mensen ineens worden
geconfronteerd met een enorme stelselverandering. Daarom moet het
noodzakelijke, zoals de huishoudelijke zorg, nu geregeld worden en
wordt er meer tijd ingeruimd voor het formuleren van het beleid ten
aanzien van andere aspecten. Deze boodschap moet actief naar de
burgers worden uitgedragen. In de praktijk gaat het om een beperkte
operatie, maar wel op essentiële leefgebieden. Op al de 9
prestatievelden is Delft al actief. Delft heeft al een informatieloket
voor ouderen, inmiddels ook vindbaar in een aantal wijken en het
voorziet in een behoefte. De regierol van de gemeente betekent het
zoeken naar een manier waarop gemeente en de organisaties elkaars
partners zijn, die elkaar ook kunnen aanspreken op hun prestaties. De
gemeente biedt voor de burgers de legitimatie voor de aanspraken
krachtens de WMO. Soms moet er zorg worden ingekocht. De prijs is
daarin belangrijk, maar zeker ook de kwaliteit.
In de zorgregio wordt nu bekeken waar samenwerking meerwaarde
oplevert. Dat zou het geval kunnen zijn bij het maken van een sociale
kaart. Hierbij wordt gekeken naar drie punten: de ondersteuning van
vrijwilligers en mantelzorgers, de informatieloketten en de invoering
van de huishoudelijke zorg.
De combinatie met de Wet werk en bijstand (WWB) is aan te tonen en
onderzocht moet worden in hoeverre hieruit voordeel is te halen. Het
rijk gaat er vanuit dat het niveau dat nu aan eigen bijdragen wordt
gerealiseerd via de Algemene Wet Bijzondere Ziektekosten (AWBZ), ook
door de gemeenten wordt gehaald. Het aanbestedingbudget van de
gemeenten wordt hiermee gekort.
Het budget voor de afhandeling van bezwaarschriften zal voldoende zijn
omdat Delft niet ‘alles op zijn kop zet’.
In de WZW-nota (Wonen, Zorg en Welzijn) is een gebiedsgerichte aanpak
afgesproken, met als belangrijkste voertuig de woonservicezone. Ook
voor de WVG is deze aanpak belangrijk.
De raad is binnenkort aan bod bij het vaststellen van de verordening
waarin o.a. aanspraken op huishoudelijke zorg geregeld worden. Hierbij
worden belangrijke eisen vastgelegd op het gebied van de kwaliteit,
van monitoring etc.
Vanaf de invoeringsdatum van de WMO is een lopende AWBZ-indicatie nog
een jaar geldig. Het benodigde bedrag van ruim 2 ton wordt inderdaad
genoemd in de septembercirculaire.
De commissie adviseert de raad als volgt:
Fractie Leefbaar Delft maakt voorbehoud, met een positieve
grondhouding.
De andere fracties adviseren positief. |
|
|
|
Overleg
met college |
|
|
8. |
Samenstelling
panel gehandicaptenbeleid /Evaluatie panel gehandicaptenbeleid
Op verzoek van de heren De Koning en Van den Doel wordt behandeling
van dit onderwerp uitgesteld tot de volgende commissievergadering.
Slecht een minuut voor aanvang van de vergadering is door de
Vereniging van Delftenaren met een Functiebeperking (VDF) informatie
uitgedeeld die zij van een dergelijk belang achten, dat er tijd nodig
is voor de verwerking ervan.
Wel krijgen de aangemelde insprekers het woord.
De heer Kirilov van de VDF stelt dat er weinig sprake is van
cliëntenparticipatie. De mensen die in het Panel zitten, zijn niet
kritisch. En participatie is meer dan meepraten in een panel.
Belangengroeperingen moeten er juist bij worden betrokken, nu worden
ze buitenspel gezet. Hierdoor ontstaat er geen vertrouwen in de
politiek.
Cliëntenonderzoek: de VDF kan aantonen dat dit niet objectief is
gebeurd. Je moet ook kijken naar ontevreden klanten. Het gaat om de
meest kwetsbare groep. Spreker stelt ook vraagtekens bij de kwaliteit
van het klanttevredenheidsonderzoek WVG, maar dat is in dit kader niet
aan de orde.
De heer Van Velzen, voorzitter van de Samenwerking Sociale Zekerheid
in Delft heeft zich zorgen gemaakt over de samenstelling van de
panels. Zowel dat van de gehandicapten als dat van Werk en Inkomen
heeft te kampen met leegloop. Je doet je best maar krijgt geen gehoor
bij het panel. De mensen in het panel zijn voor hun eigen straatje
bezig.
De voorzitter zegt toe, het onderwerp de volgende keer als eerste
onderwerp op de agenda te zetten. |
|
|
9. |
Islamitische
school: directe meting
Ter vergadering worden uitgedeeld door de wethouder: een rapport ‘Methodiek
Directe Meting, behoeftepeiling Islamitische basisschool Delft, 11
oktober 2005’ van bureau Interview*NSS en door de Stichting
Islamitisch College een brief van het Instituut voor Toegepaste
Sociologie (ITS) van de Universiteit Nijmegen.
De voorzitter geeft aan dat de Stichting Islamitisch College aan de
gemeente gegevens gevraagd voor het uitvoeren van de eerder
afgesproken ‘directe meting’ voor de onderbouwing van de aanvraag
voor de vestiging van een islamitische basisschool in Delft. Nu is er
echter verschil van inzicht tussen college en stichting over de
onderzoeksmethode. Omdat de raad bevoegd is inzake de toelating van
scholen, vraagt het college advies aan de commissie of en op welke
wijze wordt meegewerkt aan het verzoek van de stichting.
Inspreker de heer Talbi van de Stichting Islamitisch College had niet
verwacht hier nu al weer zou moeten zitten. De wethouder heeft immers
medewerking toegezegd aan een directe meting, door fracties ‘de
koninklijke weg’ genoemd. Andere schoolbesturen hebben de door de
stichting voorgestane methode gebruikt en het argument dat de privacy
van betrokkenen wordt geschaad is niet geldig. Hierover bestaan zelfs
gerechtelijke uitspraken. Het ITS voldoet volledig aan de
privacywetgeving. Spreker verzoekt daarom de wethouder de gevraagde
gegevens toch te verstrekken.
Inspreker de heer Mom van de Vereniging Bijzondere Scholen heeft op
verzoek van de Stichting Islamitisch College de verschillende
meetmethoden bestudeerd en adviseert het college van B&W om
medewerking te verlenen aan het verzoek van de stichting. Spreker zet
vraagtekens bij de onafhankelijkheid van het bureau PVG dat het
college heeft geadviseerd. Zelf heeft hij goede ervaringen met de
onderzoeksmethode die het ITS hanteert. Bovendien wijst hij de
commissie erop dat in het verleden diverse gemeenten in eerste
instantie hebben geweigerd de gevraagde gegevens te verstrekken, maar
die moesten na beroepsprocedures toch overstag gaan, hetgeen alleen
vertraging heeft opgeleverd.
Wethouder Rensen benadrukt dat Delft wel bereid is om de gegevens te
verstrekken, maar het gaat om de methode. Met een aselecte steekproef
is een even goed resultaat te bereiken als met de gestratificeerde
methode die de Stichting Islamitisch College voorstaat. Hiervoor heeft
de gemeente advies ingewonnen van een bureau dat thuis is op dit
terrein, en daarnaast is om een second opinion gevraagd, die vanavond
in de commissie is uitgedeeld.
De voorzitter geeft aan dat hij er niet gelukkig mee is dat voor de
bespreking relevante stukken nog zo laat worden aangeleverd. Er wordt
een leespauze ingelast.
De commissie geeft aan dat het argument van de privacy zwaar weegt.
De fractie CDA adviseert de methode die de Stichting Islamitisch
College voorstaat.
De fractie Leefbaar Delft is van mening dat de gemeente het onderzoek
in eigen beheer moet uitvoeren.
De overige fracties adviseren de door de wethouder voorgestane
methode.
De heer Talbi spreekt zijn teleurstelling uit over dit
commissieadvies. De stichting moet het onderzoek zelf betalen en staat
nu voor zijns inziens onnodig hoge kosten. Hij blijft bij zijn
standpunt dat de gemeente de gevraagde gegevens dient te verstrekken. |
|
|
|
De
voorzitter sluit de vergadering om 22.30 uur |
|
|
|