30 november 2005

Besluitenlijst commissie Werk, Zorg en Onderwijs 13 oktober 2005

 


naar agenda
WZO 13 oktober 2005



naar agenda
wzo 17 november 2005


 
Aanwezig  : Voorzitter: de heer R. D. Blinker
Griffier       : mevrouw A. Niesthoven
College     : wethouder D. Rensen
Commissie: de heren W. M. De Koning (Stadsbelangen), M. Aközbek (CDA), A.J.
                  Stoop (Leefbaar Delft), R.M. De Prez (PvdA), C. Tas (GroenLinks),
                  D. Riphagen (STIP) en J. Van den Doel (ChristenUnie/SGP);  
                  de dames S.E. Wielens (STIP), A. Rusch (Stadsbelangen),
                  L.J. van der Hoek (VVD), M.D.T.M. De Jong (CDA), M.H.J.W. Manggaprow
                  (Leefbaar Delft), F. El Marini en S.Jähnichen (GroenLinks) en M.T.H. 
                  Kleijweg (D66).
De fracties Kroon en SP zijn afwezig zonder opmerkingen over de stukken.

 

1.

Opening
De voorzitter opent de vergadering om 20.00 uur

2.

Mededelingen
Wethouder Rensen heeft de volgende mededelingen:
· De toegankelijkheidsprijs is uitgereikt aan de C1000 in de Zuidpoort;
· Projecten op het gebied van arbeidsmarkt en onderwijs die in het gebied
  Haaglanden door gemeenten samen op touw worden gezet zijn door het
  Platform voorzien van een positief advies aan de provincie. Dit zal voor Delft
  het nodige opleveren.
· De Brede school is nu ook gestart op het CLD: op alle drie de VO-scholen
  draait nu de Brede school.
· Uitgedeeld wordt de beantwoording door het college van vragen van de
  VVD-fractie over het functioneren van de avond-, nacht- en
  weekenddiensten van de apotheken in Delft.

3.

Inventarisatie insprekers
De heren Kirilov en Van Velzen voor agendapunt 8 en de heren Talbi en Mom voor agendapunt 9.

4.

Vaststellen besluitenlijsten van de openbare en van de besloten vergadering van 8 september 2005
De verslagen worden zonder wijzigingen vastgesteld.

5.

Vaststellen lijst niet te bespreken stukken
Van de Lijst niet te bespreken stukken is op verzoek van mw. Van der Hoek de Evaluatie panel gehandicaptenbeleid (620708) overgeheveld naar de bespreekagenda. Met deze wijziging wordt de Lijst niet te bespreken stukken vastgesteld.

6.

Rondvraag
Mevrouw Van der Hoek merkt naar aanleiding van het Jaarverslag van de GGD (Lijst niet te bespreken stukken) op dat het de organisatie niet siert, dat de jaarverslagen over 2002 en 2003 pas uit zijn gekomen in september 2005. Al eerder is beterschap beloofd door de toenmalige directeur. Mevrouw Van der Hoek stelt de commissie voor, in een volgende vergadering wat tijd in te ruimen voor een korte kennismaking met de nieuwe directeur, en zij verzoekt de wethouder de directeur van de GGD hiertoe uit te nodigen. De commissie stemt in met dit voorstel en de wethouder zegt dit toe.
De heer Tas heeft uit de pers vernomen dat de gemeente Nijmegen aan minima koelkasten en wasmachines gaat geven. In het verleden was er in Delft de witgoedregeling. Deze is afgeschaft omdat de wet dit niet meer toestond. Is de wethouder bereid om uit te zoeken waarop Nijmegen deze regeling baseert en na te gaan of het ook voor Delft mogelijk is om deze zaken weer te gaan verstrekken?
Wethouder Rensen antwoordt dat alle ogen nu op Nijmegen zijn gericht, ook de Delftse, en dat aan de hand van de reactie van het ministerie bezien zal worden, welke openingen dit voor Delft biedt. In het Beleidsplan werk en inkomen 2006 – 2009 zal de weerslag van deze verkenning terug zijn te vinden.

Advies aan de raad

7.

 

 

Plan van Aanpak Invoering Wet Maatschappelijke Ondersteuning
Bij deze bespreking zijn ook de leden van de raadscommissie Leefbaarheid uitgenodigd.
De commissie stelt vragen en maakt onderstaande opmerkingen:
- Er zijn verschillende scenario’s denkbaar voor de invoering van de WMO;
  alternatieven worden gemist;
- Kern van de WMO is dat mensen zoveel mogelijk voor zichzelf en voor
  elkaar gaan zorgen. Vrijwilligerswerk en mantelzorg worden voornamelijk
  uitgevoerd door ouderen; dat is zorgelijk voor de toekomst;
- De verordening moet straks door de nieuwe raad worden vastgesteld; graag
  een heldere en uitgebreide nota waarmee de nieuwe raad zich ook kan
  inwerken op dit terrein;
- In het communicatieplan moet duidelijk worden aangegeven wat de status
  is van de inspraak; een centraal punt waar de Delftse burger terecht kan.
- We moeten willen denken in kansen en niet in bedreigingen;
- Is er reden om te twijfelen aan de open houding van partners in de
  samenwerking, verwacht de wethouder knelpunten? Welke?
- Panel vraagt terecht aandacht voor een soepele overgang voor de cliënten.
  Kan zich vinden in de overgangstermijn.
- Er wordt een hausse aan bezwaarschriften verwacht, is het opgenomen
  bedrag hiervoor voldoende?
- Wie vallen er straks buiten de boot? Er worden mensen buitengesloten,
  terwijl er geld overblijft.
- Kunnen we terug naar de oude regeling voor aanpassing van woningen?
- Ongeveer een kwart van de beschikbare middelen gaat op aan kosten voor
  het ambtenarenapparaat;
- De gemeente krijgt een zorgplicht voor scootmobielen en rolstoelen: wordt
  daarvoor de verordening WVG aangepast?
- Klantvriendelijkheid zou een criterium moeten zijn bij de aanbesteding;
- De sociale kaart is niet opgenomen in het programma van eisen.
- Zorgaanbieders zouden hun eigen klanten moeten kunnen indiceren voor
  enkelvoudige indicaties;
- De ontwikkeling naar 1 loket is belangrijk voor de Delftse burger. Aan de
  bekendheid hiervan moet extra aandacht worden gegeven;
- Staat het benodigde bedrag inderdaad genoemd in de septembercirculaire?
- Wat zijn de risico’s van een goed voorzieningenpakket?
- Wanneer zijn de analyses (o.a. een SWOT-analyse) klaar die ten grondslag
  moeten liggen aan de uitwerking van het Plan van Aanpak? Het zou goed
  zijn om deze met de raad te bespreken.
De voorzitter constateert dat de leden een overwegend positief geluid laten horen, met hier en daar vragen en aanbevelingen.
Wethouder: Hoewel het absoluut niet zeker is dat de wet ook medio volgend jaar ingaat, moeten we nu de voorbereidingen al treffen. De gemeente Delft wil vermijden dat de mensen ineens worden geconfronteerd met een enorme stelselverandering. Daarom moet het noodzakelijke, zoals de huishoudelijke zorg, nu geregeld worden en wordt er meer tijd ingeruimd voor het formuleren van het beleid ten aanzien van andere aspecten. Deze boodschap moet actief naar de burgers worden uitgedragen. In de praktijk gaat het om een beperkte operatie, maar wel op essentiële leefgebieden. Op al de 9 prestatievelden is Delft al actief. Delft heeft al een informatieloket voor ouderen, inmiddels ook vindbaar in een aantal wijken en het voorziet in een behoefte. De regierol van de gemeente betekent het zoeken naar een manier waarop gemeente en de organisaties elkaars partners zijn, die elkaar ook kunnen aanspreken op hun prestaties. De gemeente biedt voor de burgers de legitimatie voor de aanspraken krachtens de WMO. Soms moet er zorg worden ingekocht. De prijs is daarin belangrijk, maar zeker ook de kwaliteit.
In de zorgregio wordt nu bekeken waar samenwerking meerwaarde oplevert. Dat zou het geval kunnen zijn bij het maken van een sociale kaart. Hierbij wordt gekeken naar drie punten: de ondersteuning van vrijwilligers en mantelzorgers, de informatieloketten en de invoering van de huishoudelijke zorg.
De combinatie met de Wet werk en bijstand (WWB) is aan te tonen en onderzocht moet worden in hoeverre hieruit voordeel is te halen. Het rijk gaat er vanuit dat het niveau dat nu aan eigen bijdragen wordt gerealiseerd via de Algemene Wet Bijzondere Ziektekosten (AWBZ), ook door de gemeenten wordt gehaald. Het aanbestedingbudget van de gemeenten wordt hiermee gekort.
Het budget voor de afhandeling van bezwaarschriften zal voldoende zijn omdat Delft niet ‘alles op zijn kop zet’.
In de WZW-nota (Wonen, Zorg en Welzijn) is een gebiedsgerichte aanpak afgesproken, met als belangrijkste voertuig de woonservicezone. Ook voor de WVG is deze aanpak belangrijk.
De raad is binnenkort aan bod bij het vaststellen van de verordening waarin o.a. aanspraken op huishoudelijke zorg geregeld worden. Hierbij worden belangrijke eisen vastgelegd op het gebied van de kwaliteit, van monitoring etc.
Vanaf de invoeringsdatum van de WMO is een lopende AWBZ-indicatie nog een jaar geldig. Het benodigde bedrag van ruim 2 ton wordt inderdaad genoemd in de septembercirculaire.
De commissie adviseert de raad als volgt:
Fractie Leefbaar Delft maakt voorbehoud, met een positieve grondhouding.
De andere fracties adviseren positief.
Overleg met college
8. Samenstelling panel gehandicaptenbeleid /Evaluatie panel gehandicaptenbeleid
Op verzoek van de heren De Koning en Van den Doel wordt behandeling van dit onderwerp uitgesteld tot de volgende commissievergadering. Slecht een minuut voor aanvang van de vergadering is door de Vereniging van Delftenaren met een Functiebeperking (VDF) informatie uitgedeeld die zij van een dergelijk belang achten, dat er tijd nodig is voor de verwerking ervan.
Wel krijgen de aangemelde insprekers het woord.
De heer Kirilov van de VDF stelt dat er weinig sprake is van cliëntenparticipatie. De mensen die in het Panel zitten, zijn niet kritisch. En participatie is meer dan meepraten in een panel. Belangengroeperingen moeten er juist bij worden betrokken, nu worden ze buitenspel gezet. Hierdoor ontstaat er geen vertrouwen in de politiek.
Cliëntenonderzoek: de VDF kan aantonen dat dit niet objectief is gebeurd. Je moet ook kijken naar ontevreden klanten. Het gaat om de meest kwetsbare groep. Spreker stelt ook vraagtekens bij de kwaliteit van het klanttevredenheidsonderzoek WVG, maar dat is in dit kader niet aan de orde.
De heer Van Velzen, voorzitter van de Samenwerking Sociale Zekerheid in Delft heeft zich zorgen gemaakt over de samenstelling van de panels. Zowel dat van de gehandicapten als dat van Werk en Inkomen heeft te kampen met leegloop. Je doet je best maar krijgt geen gehoor bij het panel. De mensen in het panel zijn voor hun eigen straatje bezig.
De voorzitter zegt toe, het onderwerp de volgende keer als eerste onderwerp op de agenda te zetten.
   
9. Islamitische school: directe meting
Ter vergadering worden uitgedeeld door de wethouder: een rapport ‘Methodiek Directe Meting, behoeftepeiling Islamitische basisschool Delft, 11 oktober 2005’ van bureau Interview*NSS en door de Stichting Islamitisch College een brief van het Instituut voor Toegepaste Sociologie (ITS) van de Universiteit Nijmegen.
De voorzitter geeft aan dat de Stichting Islamitisch College aan de gemeente gegevens gevraagd voor het uitvoeren van de eerder afgesproken ‘directe meting’ voor de onderbouwing van de aanvraag voor de vestiging van een islamitische basisschool in Delft. Nu is er echter verschil van inzicht tussen college en stichting over de onderzoeksmethode. Omdat de raad bevoegd is inzake de toelating van scholen, vraagt het college advies aan de commissie of en op welke wijze wordt meegewerkt aan het verzoek van de stichting.
Inspreker de heer Talbi van de Stichting Islamitisch College had niet verwacht hier nu al weer zou moeten zitten. De wethouder heeft immers medewerking toegezegd aan een directe meting, door fracties ‘de koninklijke weg’ genoemd. Andere schoolbesturen hebben de door de stichting voorgestane methode gebruikt en het argument dat de privacy van betrokkenen wordt geschaad is niet geldig. Hierover bestaan zelfs gerechtelijke uitspraken. Het ITS voldoet volledig aan de privacywetgeving. Spreker verzoekt daarom de wethouder de gevraagde gegevens toch te verstrekken.
Inspreker de heer Mom van de Vereniging Bijzondere Scholen heeft op verzoek van de Stichting Islamitisch College de verschillende meetmethoden bestudeerd en adviseert het college van B&W om medewerking te verlenen aan het verzoek van de stichting. Spreker zet vraagtekens bij de onafhankelijkheid van het bureau PVG dat het college heeft geadviseerd. Zelf heeft hij goede ervaringen met de onderzoeksmethode die het ITS hanteert. Bovendien wijst hij de commissie erop dat in het verleden diverse gemeenten in eerste instantie hebben geweigerd de gevraagde gegevens te verstrekken, maar die moesten na beroepsprocedures toch overstag gaan, hetgeen alleen vertraging heeft opgeleverd.
Wethouder Rensen benadrukt dat Delft wel bereid is om de gegevens te verstrekken, maar het gaat om de methode. Met een aselecte steekproef is een even goed resultaat te bereiken als met de gestratificeerde methode die de Stichting Islamitisch College voorstaat. Hiervoor heeft de gemeente advies ingewonnen van een bureau dat thuis is op dit terrein, en daarnaast is om een second opinion gevraagd, die vanavond in de commissie is uitgedeeld.
De voorzitter geeft aan dat hij er niet gelukkig mee is dat voor de bespreking relevante stukken nog zo laat worden aangeleverd. Er wordt een leespauze ingelast.
De commissie geeft aan dat het argument van de privacy zwaar weegt.
De fractie CDA adviseert de methode die de Stichting Islamitisch College voorstaat.
De fractie Leefbaar Delft is van mening dat de gemeente het onderzoek in eigen beheer moet uitvoeren.
De overige fracties adviseren de door de wethouder voorgestane methode.
De heer Talbi spreekt zijn teleurstelling uit over dit commissieadvies. De stichting moet het onderzoek zelf betalen en staat nu voor zijns inziens onnodig hoge kosten. Hij blijft bij zijn standpunt dat de gemeente de gevraagde gegevens dient te verstrekken.
   
De voorzitter sluit de vergadering om 22.30 uur

 

 

terug naar boven