Reg.nr. 484341 Sector WIZ RAPPORTAGE 3e KWARTAAL
2004 t.b.v. College van B&W (t.k.n. van commissie WZO) Definitief
Inhoudsopgave
2a Wet Inburgering Nieuwkomers
2c Maatschappelijke begeleiding voor migranten
4c I/D-banen (In- en Doorstroombanen)
5. Wet Voorzieningen Gehandicapten
6. Ontwikkelingen klantenbestand
6b Collegedoelstelling klantenbestand fase-4
Regiefunctie Toeleiding & Monitoring
De gemeente Delft heeft voor 2004 de
volgende doelstellingen geformuleerd:
1. bieden van een
sluitende reďntegratieaanpak aan de nieuwe instroom werkzoekenden klanten
fase-2 , fase-3 en fase-4 (incluis de niet uitkeringsgerechtigden en ANWers)
alsook aan Abw klanten fase-2 en fase-3 die al langer een uitkering ontvangen
2. intensievere
fase-4 aanpak
3. ontwikkelen van
en invulling geven aan nieuw instrumentarium vastgelegd in de
Delftse reďntegratieverordening
Werk en Bijstand
Het geraamde aantal reďntegratietrajecten
en het nieuw instrumentarium (gesubsidieerd) die zijn ingekocht waarmee Delft
verwacht aan de doelstellingen te kunnen voldoen is :
-
125 plekken zijn gereserveerd voor trajecten (gesubsidieerd)
werk. (zie tabel 1.2a.)
-
273 plekken zijn gereserveerd voor fase 2/3 reďntegratietrajecten
-
412 plekken zijn gereserveerd voor fase 4 trajecten
-
90 plekken zijn gereserveerd voor trajecten t.b.v. niet uitkeringsgerechtigden
Tabel 1.1: ontwikkeling aantallen klanten dat
gebruik maakt van het reďntegratieaanbod.
|
3e kw 2004 |
Jaar 2003 |
|
|
Totaal |
|
T&M |
T&M |
Klanten dat gebruik maakt van reďntegratieaanbod
01-01-2004 |
816 |
599 |
Aantal aanmeldingen reďntegratieaanbod |
513 |
834 |
Aantal uitval voor start reďntegratietraject |
104 |
115 |
Aantal beëindigde trajecten bij RIB’s |
384 |
359 |
Klanten dat gebruik maakt van reďntegratieaanbod
30-09-2004 |
841 |
707 |
Bron:
Gws4All
Bovenstaande tabel geeft de
ontwikkeling weer van het aantal klanten welke tot en met het 3e kwartaal 2004
zijn aangemeld voor reďntegratietrajecten
(513), welke uitgevallen zijn voor start traject (104)en welke uitgestroomd
zijn tot en met het 3e kwartaal 2004 (384) en hiermee tevens wat het aantal
klanten is die aan het eind van het 3e kwartaal 2004 gebruik maken van
het Delfts reďntegratie aanbod (841). Een specificatie van de verschillende
items in deze tabel volgt verderop in deze kwartaalrapportage.
De tabel laat een groot verschil te
zien tussen het aantal klanten in traject 31-12-2003 (707) en het aantal
klanten 1-1-2004 (816).
Verklaring voor dit verschil zit hem in
het feit dat eind 2003 /begin 2004 er contractafspraken zijn gemaakt met het
team Activering (zie Hoofdstuk 2 Kwarap) om te werken volgens het principe
‘intern opdrachtnemersschap’. Gevolg hiervan is dat met terugwerkende kracht de
lopende caseload van team Activering toegevoegd is aan de totaal aantal klanten
op 1-1-2004(109).
Aanmeldingen
Tabel
1.2a1 Aantal aanmeldingen
reďntegratieaanbod t/m 3e kwartaal 2004
|
Beschikbare
trajecten 2004 |
Instroom op
beschikbare trajecten t/m 3e kw 2004 |
Totaal aantal aanmeldingen
trajecten |
7900 |
513 |
waarvan: |
|
|
Fase 2/3 |
150 |
221 |
Fase 4 |
535 |
203 |
NUG |
90 |
31 |
Proefplaatsing / Opstapbaan/
Participatiebaan |
125 |
58 |
Tabel 1.2a1 geeft aan hoe de aantallen
op dit moment verdeeld zijn over verschillende doelgroepen en daarbij de
resultaten van de aantal aanmeldingen van klanten tot en met het 3e
kwartaal.
De inkoop van de verschillende vormen
van trajecten vindt plaats o.b.v. de collegedoelstellingen en de analyse van
het bestand. Desondanks kan het voorkomen dat het aantal klanten per doelgroep
(analyse) en het aantal beschikbare trajecten(inkoop) niet geheel sluitend is.
I.h.k.v. de inkoop 2004 is bovenstaande situatie en de beperkte
financiële ruimte die er in 2004 is op het gebied van reďntegratie in samenhang
met elkaar bekeken.
Met een aantal reďntegratiebedrijven, met name met hen die de
doelgroep’ nieuwe instroom’ en fase 2/3 bedienen zijn er afspraken gemaakt
omtrent doelgroepuitbreiding van fase 4 klanten binnen de eerder
gecontracteerde aantallen. Het niet benutte budget in 2003 is hiermee zowel
kwalitatief als kwantitatief goed
ingezet voor de uitbreiding van doelgroep in 2004.
De aanmeldingen van klanten op trajecten vindt plaats nadat er een
diagnosegesprek is gevoerd met klant .
Met name de aanmeldingen voor fase 4 behoeven extra aandacht
binnen WIZ. Dit signaal is opgepakt. Extra acties op het terrein van diagnose
fase 4 zullen vanaf september 2004 plaatsvinden. Verwacht wordt dat vanuit deze
acties meer aanmeldingen op trajecten fase 4 gerealiseerd kunnen worden in het
4e kwartaal 2004 en 1e kwartaal 2005.
Waarvan :
Tabel 1.2a2 nieuw beleid met ingang van 1-7-2004
|
Beschikbare
trajecten 2004 |
Instroom op
beschikbare trajecten t/m 3e kw 2004 |
Totaal aantal aanmeldingen
trajecten |
7125 |
58 |
Proefplaatsing |
65 |
30 |
Opstapbaan |
60 |
28 |
Participatiebaan |
0 |
|
Nieuw beleid gesubsidieerd werk
In juli 2004 is het nieuwe stelsel gesubsidieerd werk van start in
het kader van de regelgeving WWB.
Uitgangspunten en gevolgen zijn vastgelegd in de Delftse reďntegratieverordening
welke op 9 juli in werking is getreden.
In dit kader valt te melden dat er een 3 tal nieuwe reďntegratieinstrumenten
beschikbaar zijn gekomen :
-
proefplaatsing: werken met behoud van uitkering
gedurende 3 a 6 maanden, bedoeld voor nieuwe instroom in de uitkering fase 2/3
en 4 met als doel: een zo min mogelijke
gewenning en spoedig mogelijke
uitstroom uit de uitkering
Inkoop 2e half jaar 2004
: 65 plekken
-
opstapbanen: gesubsidieerde baan voor maximaal 1
jaar, bedoeld voor klanten die perspectief hebben op regulier werk maar met een
tekort aan recente en relevante werkervaring, uit te laten stromen naar
regulier werk
Inkoop 2e half jaar
2004: 60 plekken
-
participatiebanen: permanente werkplekken, bedoeld voor
werkzoekenden van 55 jaar en ouder zonder uitstroomperspectief op reguliere
arbeid.
Realisatie inkoop in 2005
In het 2e en 3e kwartaal is er hard
gewerkt om de nieuwe reďntegratie-instrumenten goed geďmplementeerd te krijgen.
Voor de realisatie van acquisitie en begeleiding op bovenstaande
werkplekken zijn er contractafspraken gemaakt met de uitvoerende partijen
Werkplan en Combiwerk. Daarnaast zijn er inhoudelijke en logistieke
werkafspraken gemaakt met het vakteam Sociale Dienstverlening (SDV) en de
contractpartners. Met name voor het instrument proefplaatsing geldt dat snelle
doorlooptijden het effect van het instrument bepalen.
Na wat korte aanloopproblemen is de aanmelding naar het nieuw instrumentarium
goed op gang gekomen.(zie tabel 1.2.a)
Afgesproken is om de huidige werkafspraken en resultaten na een
half jaar zowel intern als met de contractpartners te evalueren en daar waar
nodig bij te stellen.
Tabel 1.2b: specificatie van aantal aanmeldingen voor reďntegratieaanbod
bij opdrachtnemers t/m ultimo 3e kw.
|
Beschikbare
trajecten |
Aanmeldingen |
|
2004 |
voor
trajecten |
Totaal aanmeldingen |
900 |
|
Reintegratie trajecten |
|
|
Fase 2 |
|
|
Empower |
- |
3 |
Empower NUG |
- |
3 |
Fase 2/3 |
|
|
Alexander Calder |
150 |
134 |
Alexander Calder
NUG |
30 |
19 |
Fase 3/4 |
|
|
Advexis |
6 |
10 |
Hudson |
120 |
59 |
Hudson
NUG |
30 |
3 |
Kliq |
120 |
24 |
Kliq NUG |
30 |
6 |
Fase 4 |
|
|
Activering |
200 |
125 |
Combiwerk |
- |
1 |
Kringloop |
16 |
24 |
Werkplan |
12 |
16 |
Wings
(45 nieuw) |
61 |
19 |
Nieuw beleid gesubsidieerde arbeid |
|
|
Proefplaatsing/opstapbaan |
|
|
Proefplaatsing |
65 |
30 |
Opstapbaan |
60 |
28 |
Waarvan : Project beveiliging |
10 |
10 |
Project groen/grijs |
10 |
7 |
Werkplan |
40 |
11 |
Instrumenten |
|
|
Weesfietsenproject |
|
9 |
totaal |
900 |
513 |
Bron: Gws4All
Tabel 1.2b. laat zien hoe de huidige
verdeling is in aantallen en doelgroep bij de verschillende reďntegratiebedrijven.
-
Het aantal beschikbare trajecten genoemd bij Kliq en Hudson
en de daarbij gerealiseerde aanmeldingen verdient een nadere uitleg:
Naast interne problemen bij deze
bedrijven hadden beiden contractueel te
maken met een instroom van klanten vallend onder de doelgroep; nieuw in de
uitkering en niet uitkeringsgerechtigd. De instroom van beide groepen was en is
niet te beďnvloeden door de gemeente. Hierdoor zijn er minder klanten aangemeld
bij Kliq en Hudson dan aanvankelijk was geprognosticeerd. Om beide
reďntegratiebedrijven tegemoet te komen is gesproken over een
doelgroepuitbreiding van fase 4 klanten. Beide konden vanuit verschillende
redenen hier niet aan voldoen.
Met beide partners is afgesproken dat
de contracten worden afgebouwd. Dit betekent dat er geen klanten meer worden
aangemeld en dat de dienstverlening voor het huidig klantenbestand
geďntensiveerd wordt zodat eind december de trajecten afgerond zijn en de
contracten beëindigd kunnen worden.
De afdeling Toeleiding en Monitoring
ziet toe op een zorgvuldige afwikkeling van bovengenoemde afspraken.
Uitval
Tabel 1.3a uitval vóór start
RIB-trajecten t/m 3e kwartaal 2004
|
t/m 3e kw 2004 |
2003 |
|
Totaal uitval trajecten |
104 |
115 |
|
uitval |
104 |
115 |
|
Tabel 1.3b specificatie uitval t/m ultimo 3e kw.
|
RIB |
Nieuw beleid gesub arbeid |
|||||
Reden uitval |
Fase 2 |
Fase 3 |
Fase 4 |
Proef plaatsing |
Opstap baan |
Totaal |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Zelf werk gevonden |
7 |
4 |
|
2 |
|
13 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Detentie/fraudeproblematiek |
|
1 |
2 |
|
|
3 |
|
Medisch/ psychische redenen |
1 |
16 |
25 |
|
1 |
43 |
|
Motivatie problematiek |
2 |
10 |
11 |
|
|
23 |
|
Niet verschenen zonder bericht |
2 |
4 |
4 |
2 |
|
12 |
|
Samenwonen/verhuizing |
2 |
5 |
2 |
1 |
|
10 |
|
Totaal |
14 |
40 |
44 |
5 |
1 |
104 |
|
De
specificatie uitval geldt voor deelnemers die tussen de aanmelding en de
start van een traject om diverse redenen uitgevallen zijn veelal om redenen die
niet verwijtbaar zijn aan de kwaliteit van het reďntegratiebedrijf. Tabel 1.3.b
geeft inzicht in de verschillende reden waarom mensen niet aan een traject
(kunnen) deelnemen. De doelgroep die in dit verband is uitgevallen krijgt
bijzondere aandacht via de aanpak klantmanagement. Met de reďntegratiebedrijven
is contractueel vastgelegd dat het uitvalspercentage niet hoger mag zijn dan
20%.
Lopende trajecten van klanten
Tabel 1.4a lopende trajecten van
klanten gebruikmakend van het reďntegratieaanbod ultimo 3e kwartaal
2004
RIB |
Lopende klanten |
Activering |
180 |
Advexis |
14 |
Alexander Calder |
228 |
Argonaut Combiwerk Combiwerk
project beveiliging Combiwerk
project groen/grijs |
1 8 10 8 |
Empower |
21 |
Hudson |
92 |
Kliq |
136 |
Kringloop |
33 |
Werkplan |
52 |
Werkplan
proefplaatsing Werkplan
opstapbaan |
24 11 |
Wings |
24 |
Totaal |
841 |
Bron: Gws4All
Tabel
1.4b: specificatie klanten dat gebruik maakt van het
reďntegratieaanbod ultimo 3e kwartaal 2004
|
3e kw 2004 in percentage |
Doelgroep: |
|
Eenouder |
31% |
Gehuwd |
28% |
Oudkomers |
56% |
Jonger < 23 jaar |
6% |
Geslacht: |
|
Man |
47% |
Vrouw |
53% |
Niveau opleiding: |
|
Basis-niveau |
24% |
LBO/MAVO |
31% |
MBO/HAVO/VWO |
17% |
HBO/WO |
10% |
Overig |
18% |
Bron:
Gws4All
N.B: klanten kunnen tot meerdere doelgroepen
behoren
Tabel 1.4a laat zien hoeveel klanten
er t/m het 3e kwartaal 2004
gebruik maken van het reďntegratieaanbod binnen Delft.
Tabel 1.4.b laat van dezelfde groep een
aantal doelgroepkenmerken zien.
Beëindigde trajecten
Tabel 1.5a Beëindigde trajecten bij trajectorganisaties t/m 3e kwartaal 2004
|
realisatie
t/m 3e kw 2004 |
realisatie
2003 |
Totaal aantal beëindigde
trajecten |
384 |
359 |
|
|
|
succesvol beëindigd |
152 |
129 |
niet-succesvol beëindigd |
232 |
230 |
Bron:
Gws4All
Maandelijks en per kwartaal vinden er gesprekken plaats tussen de
opdrachtgevende partijen binnen WIZ en de Reďntegratiebedrijven. Zowel op
contract als op klantniveau vindt er een intensieve monitoring plaats om zowel
resultaat als kwaliteit te bewaken.
Tabel 1.5b Specificatie totaal succesvol beëindigde trajecten t/m 3e kwartaal 2004
|
RIB |
Nieuw beleid gesub arbeid |
||||
Totaal Succesvol beëindigd |
Fase 2 |
Fase 3 |
Fase 4 |
Proef Plaats. |
Opstap baan |
Totaal |
Waarvan duurzaam: |
|
|
|
|
|
|
Regulier werk |
15 |
27 |
17 |
|
|
59 |
Regulier onderwijs |
|
3 |
8 |
|
|
11 |
Gedeeltelijk regulier werk |
5 |
4 |
|
|
|
9 |
WIW dienstbetrekking / opstapbaan |
|
|
1 |
|
16 |
17 |
Waarvan vrijwiligers /
beschermd werk: |
|
|
|
|
|
|
Herfasering 2/3 (kwint/CWI) |
|
|
22 |
|
|
22 |
Maatschappelijk actief |
|
|
23 |
|
|
23 |
Sociale activering |
|
|
11 |
|
|
11 |
Sociale activering |
20 |
34 |
82 |
|
16 |
152 |
Bron: Gws4All
Tabel 1.5c Specificatie klanten duurzaam geplaatst
(arbeidsmarkt en regulier onderwijs) t/m 3e kwartaal 2004
RIB |
Geplaatst (nog niet duurzaam) |
Duurzame plaatsing |
Activering |
|
2 |
Advexis |
|
3 |
Alexander Calder |
27 |
11 |
Argonaut |
|
1 |
Baanbreker |
|
2 |
Combiwerk |
|
|
Empower |
4 |
11 |
Hudson |
13 |
12 |
Kliq |
11 |
33 |
Kringloop |
|
1 |
Werkplan |
10 |
3 |
Wesseling |
|
1 |
Wings |
2 |
|
WIW |
|
16 |
Totaal |
67 |
96 |
Bron:
Gws4All
Tabel 1.5a. geeft het aantal succesvolle beëindigde
trajecten aan. In tabel 1.5.b worden deze succesvolle beëindigingen
nader gespecificeerd. Enerzijds zijn dit de klanten die door de inspanningen
van het RIB (gedeeltelijk) aan het werk zijn of (in het geval van jongeren)
weer terug naar school gaan en geen beroep (meer) doen op de uitkering.
Anderzijds zien
we voor de fase 4 doelgroep, gezien de problematiek van de doelgroep een
ruimere interpretatie van het woord ‘succesvol’. De redenen herfasering 2/3,
maatschappelijk actief en sociale activering zijn zoveel mogelijk, conform de
collegedoelstellingen omtrent fase 4, geobjectiveerd.
In contracten met reďntegratiebedrijven is vastgelegd dat
succesvolle uitstroom pas als zodanig gedefinieerd kan worden na 6 maanden
nazorg. In het geval van een plaatsing betekent dit dat het reďntegratiebedrijf
contact houdt met de klant over de voortgang en intervenieert naar de werkgever
indien dit nodig is. Na 6 maanden, zodra de proeftijdperiode en gewenning is
afgesloten, mag men er van uitgaan dat de klant duurzaam aan het werk en uit de
uitkering zal blijven.
Indien de klant
tussentijds ontslag heeft gekregen wordt dit resultaat niet meegenomen in de
telling en zal het reďntegratiebedrijf opnieuw de bemiddeling van deze klant ter
hand nemen.
Tot en met het 3e kwartaal
2004 zijn er naast de 96 succesvolle
duurzame plaatsingen ook 67 klanten die al geplaatst zijn op de arbeidsmarkt
maar die nog bij reďntegratiebedrijven in het nazorgtraject zitten.(zie tabel
1.5.c)
Tabel 1.5d
Specificatie niet-succesvol beëindigde trajecten t/m 3e kwartaal 2004
|
realisatie
t/m 3e kw 2004 |
Totaal niet-succesvol
beëindigd |
232 |
Waarvan : |
|
Detentie/fraude |
4 |
Maximale trajectduur |
71 |
Medisch/psychische redenen |
53 |
Motivatieproblematiek klant |
39 |
Verhuizen/samenwonen |
34 |
Zorg |
24 |
Overig |
7 |
Bron:
Gws4All
Al naar gelang de redenen genoemd in tabel 1.5 d wordt er vanuit
het klantmanagement actie ondernomen richting klant. Dit kan betekenen dat er
een sanctietraject, een medisch traject of een herfasering wordt toegepast. Op
maat wordt er bekeken of een nieuw reďntegratieaanbod aan de orde is.
Team Inburgering voert de Wet Inburgering
Nieuwkomers (WIN) voor de gemeente Delft uit. De gemeente Delft heeft verder
het mandaat om de WIN uit te voeren voor de volledige gemeente
Pijnacker-Nootdorp en de kern Schipluiden uit de gemeente Midden Westland.
Aan het einde van het 3e kwartaal van
2004 hebben (cumulatief) er zich 153 nieuwe personen aangemeld voor een
Inburgeringstraject. Uit de gemeente Delft zijn er in het 3de
kwartaal 26 nieuwe aanmeldingen en uit de regio gemeenten zijn er 5
aanmeldingen geweest.
Naast de 153 nieuwe trajecten zijn er 10 personen
(cumulatief) naar de regio verhuisd die in een andere gemeente al een traject
volgden. Deze “nieuwe” klanten stromen direct in een inburgeringstraject en
worden i.v.m. verantwoordingsrapportages niet opgenomen in de cijfers van de
instroom.
Tabel 2.1: Ontwikkeling WIN Trajecten (Inburgeringstrajecten)
Realisatie in en t/m 3de
kwartaal 2004 |
|
|
|
|
Productie |
|
Delft |
Regio |
Totaal
kwartaal |
Totaal
cumulatief |
Prognose1 |
|
(aantal) |
|
|
|
|
WIN Trajecten op 1-07-20042 |
357 |
43 |
400 |
|
|
Instroom |
26 |
5 |
31 |
153 |
240 |
Verhuisd naar de regio |
2 |
1 |
3 |
10 |
|
Uitstroom (Beëindigde trajecten) |
36 |
7 |
43 |
200 |
|
WIN Trajecten op 30-09-2004 |
349 |
42 |
391 |
|
|
Bron: A&I
1 A&I heeft in hun werkplan voor het team
Inburgering de prognose opgenomen van een instroom van 240 in 2004. Dit
betekent een gemiddelde instroom van 60 klanten per kwartaal.
2 Aantal kan verschillen met een vorige KWARAP door aanpassingen in de
registratie.
Net
als in het 2de kwartaal kent het 3de kwartaal een lage
instroom (figuur 3.1). In totaal zijn er in het 3de kwartaal maar 31
nieuwe aanmeldingen geweest. Dit heeft (nog steeds) te maken heeft met het
loket nieuwkomers nieuwe stijl waaruit de gemeente zelf zorg moet dragen voor
het verstrekken van de verblijfsdocumenten. Er zijn (nog steeds) problemen bij
het toeleveren van de verblijfsdocumenten vanuit het ministerie. Er zijn al
meer dan 40 klanten in beeld bij Inburgering die wachten op een verblijfsdocument. Zonder een geldig verblijfsdocument mag een nieuwkomer niet
starten met zijn inburgeringstraject en worden ze ook niet als instroom
meegerekend.
Figuur 2.1: Instroom WIN Trajecten Figuur 2.2: Caseload per
kwartaal
Bron: A&I Bron:
A&I
Tot
en met het 3de kwartaal zijn er in totaal 200 WIN Trajecten
beëindigd. De klanten met de uitstroomreden “Overig” is met ruim 36 % de
grootste groep. Deze groep is vooral groot omdat hierin ook de
niet-uitkeringsgerechtigde nieuwkomers zitten. Deze klanten stromen uit en
zullen meestal geen vervolgtraject gaan volgen.
Tabel
2.2: Specificatie Uitstroom WIN Trajecten
Realisatie t/m 3de kwartaal 2004 |
|
|
|
|
Productie |
|
Delft |
Regio |
Totaal cumulatief |
|
Prognose3 |
Uitstroom naar / Reden
beëindiging: |
(aantal) |
|
|
(%) |
|
Werk |
30 |
5 |
35 |
17,5 |
15,0 |
Overdracht binnen gemeente |
36 |
0 |
36 |
18,0 |
25,0 |
Overdracht Regio gemeente |
0 |
9 |
9 |
4,5 |
5,0 |
Bemiddeling CWI |
1 |
0 |
1 |
0,5 |
2,5 |
Studie (regulier onderwijs) |
7 |
3 |
10 |
5,0 |
7,5 |
Verhuizing |
26 |
3 |
29 |
14,5 |
15,0 |
Permanent ontheffing |
6 |
1 |
7 |
3,5 |
5,0 |
Overig |
61 |
12 |
73 |
36,5 |
25,0 |
Totaal
uitgestroomd |
167 |
33 |
200 |
100 |
100 |
Bron: A&I
3 De prognose voor de uitstroom komen uit het
werkplan van A&I. De gepresenteerde percentages zijn bepaald op basis van
resultaten in vorige jaren en zullen worden gebruikt om de uitstroom te
monitoren. Afwijkende percentages kunnen leiden tot nader onderzoek.
Tabel
2.3a: CIP Intakes & Klantcontacten
Realisatie in & t/m 3de kwartaal
2004 |
1ste
intake |
2de Intake |
Totaal |
|
|
kwartaal |
|
|
cumulatief |
|
(aantal) |
|
|
|
Intake |
95 |
1 |
96 |
274 |
Klantcontacten (receptie hooikade 30) |
- |
- |
108 |
337 |
Bron:
A&I
Tabel 2.3b: CIP Intakes naar type
Realisatie t/m 3de
kwartaal 2004 |
1ste
intake |
2de
Intake |
Totaal |
|
cumulatief |
|
|
|
(aantal) |
|
|
CIP Zelfmelder |
144 |
2 |
146 |
Oudkomer - NUG |
70 |
2 |
72 |
Oudkomer - WWB |
42 |
1 |
43 |
Overig |
13 |
|
13 |
Totaal |
269 |
5 |
274 |
Bron:
A&I
De doelgroep van Activering zijn de Fase 4 Oudkomers met een taal
achterstand. Het hoofdbestanddeel van de activeringstraject is taaleducatie.
Met de klanten worden diagnosegesprekken gevoerd die moeten leiden tot een
trajectplan gericht op arbeidsactivering, sociale activering of
maatschappelijke activering. Arbeidsactivering houdt in dat er voor de klant
door taaleducatie, coachen en monitoren van de klant een herfasering van fase 4
naar fase 2/3 kan plaatsvinden. Na herfasering zal de klant een vervolgtraject
krijgen tot arbeid bij een RIB.
Een klant wordt door T&M aangemeld bij Activering. De klant wordt
hierna gescreend of het een klant is die door Activering geholpen kan worden.
Verder wordt bekeken of het nieuwe aanmelding is of dat de klant in 2004 al
eerder een intake heeft gehad bij Activering. Als er verder geen belemmeringen
zal er een intake plaatsvinden en wordt de klant uitgenodigd om zich te melden
voor een diagnosegesprek.
In het 3de kwartaal zijn er met 39 klanten diagnosegesprekken
gestart. Vanuit de diagnosefase zijn er in totaal 32 personen doorgestroomd
naar de trajectfase. Voor 2 personen is gebleken dat zij vanwege diverse
redenen en problemen niet in staat zijn tot het volgen van een
Activeringstraject. Met deze personen is geen traject opgestart en ze zijn
teruggemeld naar de opdrachtgever. Dit moet worden gezien als uitval voor het
traject.
Tabel 3.1: Ontwikkeling Aanmeldingen, Intakes
& Diagnoses tbv Activeringstrajecten
Realisatie in
& t/m 3e kwartaal 2004 |
Diagnose |
|
Productie |
|
kwartaal |
cumulatief |
prognose1 |
|
(aantal) |
|
|
Nieuwe
aanmeldingen van opdrachtgever in 2004 |
30 |
119 |
|
Geaccepteerd
door opdrachtnemer |
34 |
124 |
|
Diagnoses op
30-06-20042 |
39 |
|
|
Instroom
Diagnoses |
29 |
113 |
200 |
Doorstoom
naar Traject |
32 |
80 |
|
Uitval (geen
traject) |
2 |
13 |
|
Diagnoses op
30-09-2004 |
34 |
|
|
Bron:
A&I
1 A&I
heeft in hun werkplan voor het team Activering de taakstelling opgenomen van
een instroom van 200 in 2004. Dit betekent een gemiddelde instroom van 50
klanten per kwartaal.
2
Aantal kan verschillen met een vorige KWARAP
door aanpassingen in de registratie.
32
personen zijn in het 3de kwartaal geplaatst in een
Activeringstraject. 25 personen hebben hun traject beëindigd. In totaal zitten
er aan het eind van het 3de kwartaal 136 personen nog in een
activeringstraject.
Tabel 3.2: Ontwikkeling Activeringstrajecten
Realisatie in
& t/m 3e kwartaal 2004 |
Trajecten |
|
|
kwartaal |
cumulatief |
|
(aantal) |
|
Trajecten op 30-06-20043 |
129 |
|
Instroom
Traject |
32 |
80 |
Uitstroom
(beëindigde trajecten) |
25 |
64 |
Trajecten op
30-09-2004 |
136 |
|
Bron:
A&I
3 Aantal kan
verschillen met een vorige KWARAP door aanpassingen in de registratie.
De trajecten die Activering uitzet zijn dus in de richting van arbeidsactivering
(herfasering), sociale activering of maatschappelijke activering. In het werkplan
van A&I is opgenomen dat 65% van de uitstroom succesvol is en dus in één
van deze drie richtingen moet zijn. 30% van de trajecten zal onder de noemer
Zorg & Overig worden beëindigd. Verder wordt verwacht dat hooguit 5% werk
zal vinden en daarom niet meer het traject kan voltooien.
In totaal zijn er tot en met het 3de kwartaal 64 personen
uit een traject gestroomd. 50% is uitgestroomd in de richting van
maatschappelijke activering, sociale activering of herfasering. Meer dan 48 %
is uitgestroomd door een andere reden. 1 persoon is uitgestroomd naar werk.
Tabel 3.3: Specificatie Uitstroom (beëindigde
trajecten)
Realisatie
t/m 3de kwartaal 2004 |
Trajecten |
|
Productie |
|
|
|
prognose4 |
Uit-/Doorstroom
naar / Reden uitstroom: |
(aantal) |
(%) |
|
Betaald of
gesubsidieerd werk |
1 |
1,6 |
5,0 |
Vrijwilliger
of in de sfeer van beschermd werk |
32 |
50,0 |
65,0 |
Herfasering
2/3 (Kwint/CWI) |
18 |
27,3 |
|
Sociale
activering |
5 |
7,6 |
|
Maatschappelijke
activering |
8 |
12,1 |
|
Zorg &
Overig |
31 |
48,4 |
30,0 |
Totaal uitgestroomd |
64 |
100 |
|
Bron: A&I
4
De percentages zijn bepaald op basis van resultaten die in vorige jaren zijn
behaald met de doelgroep. De percentages kunnen worden gezien als doelstelling
die Activering wil gaan halen.
Tabel
4.1: ontwikkeling van het aantal WIW-werknemers.
|
realisatie |
realisatie |
realisatie |
|
t/m 3e kw |
t/m 3e kw |
jaar |
|
2004 |
2003 |
2003 |
Aantal WIW-werknemers in dienst op 1
januari |
156 |
201 |
201 |
Instroom: nieuwe dienstbetrekkingeną |
0 |
89 |
102 |
Uitstroom: beëindigde
dienstbetrekkingeną |
81 |
95 |
148 |
Aantal WIW-werknemers in dienst
ultimo |
75 |
195 |
155 |
Bron: Gws4all Nootą : de
instroom en uitstroom zijn inclusief de Herindiceringen
Per 1 januari
2004 is de Wet Werk en Bijstand in werking getreden en de WIW komen te
vervallen. In 2004 kan er geen instroom meer plaatsvinden. De huidige
werknemers blijven in dienst tot het moment dat zij uitstromen of tot het
moment dat de arbeidsovereenkomst van
rechtswege afloopt. Vanaf 1 juli is de reintegratieverordening WWB in werking
met het nieuwe instrumentarium.
Figuur 4.1 aantal dienstbetrekkingen per ultimo kwartaal
Tabel
4.2: specificatie van de uitstroom van WIW-ers.
|
realisatie |
|
realisatie |
realisatie |
|
|
t/m 3e kw |
Idem |
t/m 3e kw |
jaar |
|
|
2004 |
In % |
2003 |
2003 |
|
Uitstroom
naar:ą |
|
|
|
|
|
Niet-gesubsidieerde arbeid (incl WIW-WEP) |
23 |
28% |
9 |
15 |
|
Gesubsidieerde arbeid ID, WSW |
9 |
11% |
19 |
51 |
|
Ontslag onverwijld |
2 |
3% |
11 |
12 |
|
Ontslag rechtswege |
36 |
45% |
11 |
12 |
|
Ontslag proeftijd |
1 |
1% |
14 |
14 |
|
Niet herplaatsbaar |
5 |
6% |
4 |
7 |
|
Overige |
5 |
6% |
10 |
14 |
|
Herindiceringen |
0 |
0% |
17 |
23 |
|
Totale
uitstroom |
81 |
100% |
95 |
148 |
|
ą de hier vermelde uitstroomcijfers kunnen
enigszins afwijken van de uiteindelijk gedeclareerde aantallen
Als gevolg van de komst van een nieuw instrumentarium wordt
optimaal ingezet op afbouw van de Wiw. Contracten voor tijdelijke duur worden
niet meer verlengd.
Figuur
4.2: cumulatieve uitstroom naar werk per ultimo kwartaal vanaf 2002
Tabel
4.3: ontwikkeling van het aantal Werkervaringsplaatsen
|
realisatie |
realisatie |
Realisatie |
|
t/m 3e kw |
t/m 3e kw |
jaar |
|
2004 |
2003 |
2003 |
Aantal Werkervaringsplaatsen op 1 januari |
39 |
32 |
32 |
Instroom: nieuwe Werkervaringspl. |
0 |
19 |
44 |
Uitstroom: beëindigde Werkervaringspl. |
21 |
30 |
36 |
Aantal Werkervaringspl. ultimo periode |
18 |
21 |
40 |
Bron: ImWin
Als gevolg van de komst van de WWB zijn de Wiw-werkervaringsplaatsen in
2004 komen te vervallen en heeft er geen instroom plaatsgevonden. Vanaf 1 juli
is de reďntegratieverordening WWB in werking met daarin opgenomen een nieuwe
loonkostensubsidieregeling.
Tabel
4.4: specificatie van de uitstroom van
werknemers met een Werkervaringsplaats.
|
realisatie |
|
realisatie |
Realisatie |
|
|
t/m 3e kw |
Idem |
t/m 3e kw |
jaar |
|
|
2004 |
In% |
2003 |
2002 |
|
Uitstroom
naar:ą |
|
|
|
|
|
Niet-gesubsidieerde arbeid |
14 |
67% |
24 |
28 |
|
Gesubsidieerde arbeid |
0 |
0% |
0 |
0 |
|
Ontslag |
6 |
29% |
5 |
7 |
|
Overige |
1 |
5% |
1 |
1 |
|
Totale
uitstroom |
21 |
100% |
30 |
36 |
|
ą de hier vermelde
uitstroomcijfers kunnen enigszins afwijken van de uiteindelijk gedeclareerde
aantallen
Kengetal
|
Cum 3e kw 2004 |
Jaar 2003 |
Uitstroom naar werk |
14 |
28 |
Tabel
4.5: ontwikkeling van het aantal I/D – werknemers in
dienst.
|
realisatie |
realisatie |
realisatie |
|
t/m 3e kw |
t/m 3e kw |
jaar |
|
2004 |
2003 |
2003 |
Aantal I/D – werknemers op 1 januari |
238 |
265 |
265 |
Instroom: nieuw gestarte I/D – werknemers* |
0 |
19 |
22 |
Uitstroom: beëindigde I/D – werknemers* |
27 |
27 |
48 |
Aantal I/D - werknemers:
ultimo periode |
211 |
257 |
238 |
Bron: ImWin
*de in- en uitstroomcijfers zijn inclusief administratieve
contractwijzigingen door overname of herplaatsingen bij een andere werkgever
Als gevolg
van de komst van de WWB heeft er geen
instroom plaatsgevonden. Huidige werknemers blijven in dienst.
Tabel
4.6: specificatie van de uitstroom van
I/D - werknemers.
|
realisatie |
|
realisatie |
realisatie |
|
|
t/m 3e kw |
Idem |
t/m 3e kw |
jaar |
|
|
2004 |
In % |
2003 |
2003 |
|
Uitstroom
naar*1 |
|
|
|
|
|
Niet-gesubsidieerde arbeid |
9 |
33% |
13 |
26 |
|
Gesubsidieerde arbeid*2 |
0 |
0% |
0 |
0 |
|
Ontslag |
10 |
37% |
6 |
7 |
|
Overige |
8 |
30% |
8 |
9 |
|
Totale
uitstroom |
27 |
100% |
27 |
42 |
|
*ą de hier vermelde uitstroomcijfers
kunnen enigszins afwijken van de uiteindelijk gedeclareerde aantallen
*˛ het uitstroomcijfers “gesubsidieerde arbeid” is inclusief
administratieve contractwijzigingen door overname of herplaatsingen bij een
andere werkgever
Door de komst van nieuw instrumentarium wordt de ID-regeling
afgebouwd.
Tabel 5.1a: actieve
werkvoorraad ultimo 3e kwartaal
2004.
|
30-09-04 |
|
|
Actieve Werkvoorraad |
|
Rolstoelen |
67 |
|
Woonvoorzieningen |
109 |
|
Vervoersvoorzieningen |
25 |
|
Scootmobielen |
69 |
|
Totaal |
270 |
|
Tabel 5.1b: specificatie van de werkvoorraad van 3e
kwartaal 2004
|
30-09-04 Actieve |
|
Werkvoorraad |
Intake en Advies fase (RIO): |
|
RIO |
146 |
In behandeling bij vakteam WVG: Verdeling (na ontvangst advies) Rapportagefase Opvragen offertes (bij woonaanpassingen) |
12 100 12 |
Totaal |
270 |
Eind 2003 is een verbetertraject ingezet. Hierbij speelt
automatisering, m.b.t. bewaking aanvragen, een zeer belangrijke rol. Het
resultaat hiervan is een duidelijke afname tot het 2e kwartaal van
de werkvoorraden.De kleine stijging die in het 3e kwartaal heeft
plaatsgevonden valt binnen de verwachtingen.
Figuur 5.1: ontwikkeling
van de actieve werkvoorraad aanvragen
Tabel 5.1c: overige
werkprocessen ultimo 3e kwartaal 2004.
|
30-09-04 |
|
|
Overige Werkvoorraad |
|
Fiattering |
66 |
|
Betalingen woonvoorzieningen |
202 |
|
Bruikleenovereenkomsten |
180 |
|
Aanleunwoningen |
25 |
|
Mutaties |
96 |
|
Beëindigingen |
41 |
|
Totaal |
610 |
|
Bron:
GWS4all
Tabel 5.2: ontwikkeling uitgaven en inkomsten
versus budget
Woonvoorzieningen:
De woonvoorzieningen zijn in het 3e
kwartaal toegenomen conform de verwachtingen.
Rolstoelvoorzieningen/vervoersvoorzieningen/scootmobielen:
De totale realisatie blijft in het 3e
kwartaal 2004 binnen de begroting. Er wordt momenteel gewerkt aan een zuiverder
onderverdeling, in de 4e kwartaalrapportage verwachten we dat we
deze kunnen leveren. Vanaf 1 april 2004 worden de voorzieningen door ons
aangekocht (zie tabel 5.5). Deze materie (investering, afschrijving in 5 jaar)
wordt u hierna duidelijk gemaakt.
Tabel 5.3: ontwikkeling uitgaven woonvoorzieningen
Tabel 5.4: ontwikkeling uitgaven
vervoersvoorzieningen
Tabel 5.5: ontwikkeling uitgaven koop
voorzieningen
In 2003 is een besluit genomen om de voorzieningen van de WVG te
gaan kopen in plaats van te huren. In de loop van 2004 is dit besluit ten
uitvoering gekomen. Omdat een aankoop een eenmalige hogere uitgaven betekent
voor een voorziening die meerdere jaren meegaat kan deze uitgave niet in een
keer als kosten in de exploitatie worden opgenomen. Dit past niet in de
geldende regels van financiële verslaglegging. Daarom is er begin 2004 een
calculatie gemaakt op basis van gegevens van 2003 om de begroting 2004 om te
zetten. Huurbudget van meerdere jaren is omgezet tegen een budget voor een
eenmalige uitgave waarover in meerdere jaren wordt afgeschreven (kapitaallasten
= afschrijving en rente). De kapitaallasten binnen de exploitatie is een vast
budget waarop niet is te sturen omdat het in direct verband met de aankoop van
de voorzieningen staat.
De uitputting van het investeringsbedrag lijkt lager dan begroot,
er is echter een interne achterstand in het verwerken van de facturen van de
Harting Bank van ca. € 518.000 tot en met oktober (het betreft hier de aanschaf
van het depot (zie toelichting)). Deze uitgaven geven vervolgens weer boekingen
in de exploitatie; afschrijving en rente.
Toelichting depot:
We hebben het afgelopen half jaar een depot met kwalitatief goede
voorzieningen opgebouwd. De nota’s hiervoor ad € 518.000, worden na ontvangst
van een “duidelijke” specificatie aan de Harting Bank betaald. Het ligt in de
bedoeling in de toekomst ook te rapporteren over het depot beheer.
Figuur 6.1: Ontwikkeling aantal klanten
N.B. BIB niet definitief
betreft de voorlopige cijfers uit Bijstand in Beeld. Deze hebben we nog niet
definitief van het CBS hebben teruggekregen.
Tabel 6.1: ontwikkeling van het aantal
bijstandsontvangers in Delft
|
Dec 1998 |
Dec 1999 |
Dec 2000 |
Dec 2001 |
Dec 2002 |
Dec 2003 |
Mrt 2004 |
Jun 2004 |
Sep 2004 |
Kwaraps
(ongecor.) |
3.328 |
3.175 |
|
|
|
|
|
|
|
BIB
gecorrigeerd |
nb |
nb |
2.979 |
2.943 |
3.050 |
3.115 |
3.175 |
nb |
nb |
BIB
geextrapoleerd |
|
|
|
|
|
|
|
3.162 |
3.133 |
Bron: CBS-Statistiek maanduitdraai en BIB
Het
klantenaantal Wbb/IOAW/Z is ten opzichte van het 2e kwartaal
gedaald.
Het College
heeft in het Collegeprogramma 2002-2006 “Voorzetten en doorzetten” de
volgende
doelstellingen inzake het klantenbestand fase-4 geformuleerd:
·
Aan het einde van de collegeperiode zijn alle
bijstandklanten in begeleiding of in traject;
·
Van de klanten fase-4 is een derde uitgestroomd naar werk
(betaald of gesubsidieerd), eenderde sociaal geactiveerd (actief als
vrijwilliger of in de sfeer van beschermd werk) en eenderde uitgestroomd naar
zorg/overig.
6b.1.
Resultaten.
De omvang van
de doelgroep fase 4 klanten is op 1 april 2002 vastgesteld op 2.239 klanten.
Onderstaande
tabel laat zien dat ultimo het 3e kwartaal 2004 met 53% van deze
klanten een resultaat is geboekt op het gebied van werk, sociale activering,
zorg en overig. Met 47% van de klanten is nog geen resultaat geboekt (in tabel 6.3 zijn de behaalde resultaten nader
gespecificeerd).
Tabel 6.2: resultaten doelstelling fase 4 per
ultimo kwartaal
Klanten fase-4 |
2e
kw 2004 |
3e
kw 2004 |
% 3e
kw 2004 |
Resultaat |
1079 |
1190 |
53% |
Nog
geen resultaat |
1160 |
1049 |
47% |
Totaal |
2239 |
2239 |
100% |
Bron: Imwin & GWS4all
6b.2. Nadere
specifcatie resulaten.
- 36% van de
doelstelling “een derde van de klanten fase-4 stroomt uit naar werk” is
gerealiseerd. Bij uitstroom naar werk moet gedacht worden aan regulier of
gesubsidieerd werk, een reguliere dagopleiding (jongeren) of een eigen bedrijf.
Deze groep klanten is door het resultaat werk tevens uit de uitkering
gestroomd.
- 20% van de
doelstelling “eenderde is sociaal geactiveerd” is gerealiseerd. De klant blijft
echter wel in aanmerking komen voor een uitkering.
- 104% van de
doelstelling “eenderde van de klanten fase-4 stroomt uit naar zorg/overig” is
gerealiseerd. Het resultaat zorg/overig omvat diverse afsluitingsredenen.
Hierbij kan gedacht worden aan medische/psychische redenen, maximale
trajectduur, motivatieproblematiek, verhuizing, detentie/fraude etc. Of een
klant al dan niet uit de uitkering stroomt, is in dit geval afhankelijk van de
specifieke afsluitingsreden.
Reeds in vorige
kwaraps was de trend zichtbaar dat de groep zorg/overig waarschijnlijk groter
zou zijn dan de beoogde 33% van het bestand. Verwacht wordt dat deze lijn zich
in 2005 zal voortzetten, waardoor het behalen van de overige doelstellingen
(eenderde werk en eenderde sociaal geactiveerd) onder druk komen te staan.
Het betreft
hier echter een niet te beďnvloeden groep bijstandsgerechtigden. De omvang van
deze groep wordt in de huidige aanpak nu langzaamaan inzichtelijk, waardoor
tevens de overige doelstelling in een ander perspectief worden gezet.
Tabel 6.3: specificering resultaten doelstelling
fase 4 per ultimo kwartaal
|
Doelstelling op 1-1-2006 |
Realisatie per 2e kw 2004 |
Realisatie per 3e kw 2004 |
% doelstelling per 3e kw 2004 |
Werk |
746 |
254 |
268 |
36% |
Sociaal geactiveerd |
746 |
130 |
146 |
20% |
Zorg / Overig |
746 |
695 |
776 |
104% |
Totaal |
2239 |
1079 |
1190 |
53% |
Bron: Imwin & GWS4all
In figuur 6.3 zijn de resultaten met betrekking tot de
collegedoelstelling klanten fase-4 inzichtelijk gemaakt in absolute aantallen.
Figuur 6.3: specificering
resultaten doelstelling fase 4 per ultimo kwartaal
Figuur 6.4: Target aantal uitstroom per kwartaal
tov realisatie uitstroom
collegedoelstelling
6b.3.
Trajectaanpak en realisatie doelstellingen.
Zoals in tabel
6.2 reeds is aangegeven, is met 47% van de klanten fase-4 nog geen resultaat
geboekt.
Op twee
manieren wordt er inspanning verricht om de collegedoelstelling “aan het einde
van de collegeperiode zijn alle bijstandklanten in begeleiding of in traject”
te kunnen realiseren. Ten eerste zijn 161 klanten fase-4 gestart in een traject.
Hierbij kan gedacht worden aan o.a. reďntegratietrajecten, activeringstrajecten
en inburgeringstrajecten. Tevens zijn in het derde kwartaal de voorbereidingen
getroffen voor de openbare aanbesteding reďntegratietrajecten 2005 (met ruime
aandacht voor zware trajecten fase-4) en is ter overbrugging met de huidige
reďntegratiepartners extra ruimte gecreëerd voor instroom fase-4 tot het eind
van het jaar.
Tabel 6.4: specificering klanten fase-4 met nog
geen resultaat per ultimo kwartaal
|
klanten fase-4 |
Gestart in traject |
161 |
Nog opnemen in traject |
888 |
Totaal |
1049 |
Bron: Imwin
& GWS4all
Ten tweede wordt er vanaf het derde kwartaal extra
inspanningen geleverd om de gehele fase 4 doelgroep, naast de reguliere
diagnose gesprekken binnen het klantmanagement, versneld gediagnosticeerd te
krijgen. De 888 klanten die in het 3e kwartaal nog niet in beeld waren maken
onderdeel uit van deze groep.
Planning is dat eind maart 2005 de gehele groep 'in beeld
'zal zijn. De uiterlijke instroom in reďntegratie en sociale
activeringstrajecten zal dan medio april/mei 2005 te verwachten zijn.
Tabel 7.1:
Totaal aantal huisbezoeken 3e
kwartaal 2004
|
1e kw |
2e kw |
3e kw |
Totaal |
percentage |
Huisbezoeken totaal |
52 |
59 |
92 |
203 |
100% |
Waarvan onaangekondigd |
50 |
55 |
90 |
195 |
96% |
Tabel 7.2: Totaal aantal
klanten huisbezoek 3e
kwartaal 2004
|
1e kw |
2e kw |
3e kw |
Totaal |
percentage |
Reden huisbezoeken |
|
|
|
|
|
Inrichtingskosten |
33 |
29 |
44 |
106 |
84% |
Twijfel
situatie |
11 |
13 |
17 |
24 |
16% |
Totaal
klanten huisbezoek |
44 |
42 |
61 |
147 |
100% |
Uitkomsten huisbezoeken |
|
|
|
|
|
Toekennen
leenbijstand |
21 |
9 |
21 |
51 |
35% |
Deel
toekennen / afwijzen leenbijstand |
2 |
9 |
16 |
27 |
18% |
Afwijzen
leenbijstand |
10 |
10 |
7 |
27 |
18% |
Uitkering
aanpassen |
1 |
- |
2 |
3 |
2% |
Uitkering
beëindigen |
1 |
6 |
5 |
12 |
8% |
Melding
BO |
0 |
5 |
2 |
7 |
5% |
Uitkering
voortzetten |
9 |
3 |
8 |
20 |
14% |
Totaal
klanten huisbezoeken |
44 |
42 |
61 |
147 |
100% |
Bron: SVD
In het 3e
kwartaal zijn er 33 huisbezoeken meer afgelegd dan in het vorig kwartaal, dit
is een toename van 56%. Cumulatief heeft er een verschuiving van 5% plaats
gevonden van de categorie afwijzen leenbijstand naar de categorie deel
toekennen/afwijzen leenbijstand.
8.1 Financiële resultaten Bijzondere bijstand
Tabel 8.1
Financieel resultaat Bijzondere bijstand 3e kwartaal 2004
(bedragen in
Euro’s x 1.000) |
realisatie |
begroting |
verschil |
begroting |
realisatie |
|
t/m 3e kw |
t/m 3e kw |
t/m 3e kw |
2004 |
2003 |
Totaal uitgaven |
3.129 |
3.202 |
73 |
4.269 |
4.020 |
Totaal baten |
460 |
528 |
-68 |
704 |
576 |
Totaal bijdrage algemene dienst |
2.669 |
2.674 |
5 |
3.565 |
3.443 |
Totaal uitgaven |
3.129 |
3.202 |
73 |
4.269 |
4.020 |
Personeels/apparaatskosten |
1.416 |
1.416 |
0 |
1.888 |
1.540 |
Reguliere
verstrekkingen Bijz. Bijstand |
1.020 |
958 |
-62 |
1.277 |
1.560 |
Verstrekkingen armoedebeleid |
21 |
0 |
-21 |
0 |
329 |
Computers en Bijstand |
74 |
157 |
83 |
209 |
133 |
Duurzaam computeren |
0 |
74 |
74 |
99 |
0 |
Voorschool |
1 |
29 |
28 |
39 |
4 |
werkervaring/scholings kosten |
0 |
28 |
28 |
38 |
0 |
Collectieve ziektekostenverzekering |
185 |
118 |
-67 |
157 |
255 |
Bijdrage aan de Delftpas |
319 |
261 |
-59 |
348 |
0 |
Klantenkrant |
9 |
15 |
6 |
20 |
21 |
Thowe |
45 |
76 |
31 |
101 |
0 |
Overige uitgaven |
38 |
69 |
30 |
92 |
32 |
Totaal inkomsten |
460 |
528 |
-68 |
704 |
576 |
waarvan inkomsten BB op clientnivo |
394 |
393 |
1 |
524 |
520 |
waarvan totaal inkomsten DSW |
27 |
22 |
5 |
30 |
27 |
Inkomsten Delftpas |
39 |
113 |
-73 |
150 |
29 |
Bron: WISE
De uitgaven
bijzondere bijstand blijven iets achter op de begroting. Ook de inkomsten
blijven iets achter op het begrote bedrag. Per saldo lopen de uitgaven
bijzondere bijstand conform de begroting.
8.2
Ontwikkeling aantallen verstrekkingen
Tabel 8.2
ontwikkeling aantallen verstrekkingen bijzondere bijstand t/m 3e
kwartaal
|
|
verstrekkingen t/m 3e kwartaal |
prognose |
realisatie |
||
|
|
2004 |
2003 |
+/- |
2004 |
2003 |
- eenmalig |
|
2.794 |
2.551 |
243 |
4.000 |
4.368 |
- periodiek |
|
3.658 |
3.578 |
80 |
5.000 |
4.830 |
Subtotaal |
|
6.452 |
6.129 |
323 |
9.000 |
9.198 |
Armoedebeleid |
|
117 |
1.154 |
-1.037 |
200 |
1.473 |
Totaal |
|
6.569 |
7.283 |
-805 |
9.200 |
10.671 |
Bron: GWS4All
Het aantal
verstrekkingen binnen de bijzondere bijstand is ten opzichte van het eerste
kwartaal 2003 gestegen. Omdat de witgoedregeling en de regeling bijkomende
studiekosten als categoriale regeling per 1-1-2004 is komen te vervallen vinden
binnen het armoedebeleid nog maar nauwelijks verstrekkingen plaats. Het aantal
verstrekkingen is lager dan begroot.
8.3 Afname Medische Dienstverlening Bijzondere Bijstand
Tabel 8.3
Afname Medische Dienstverlening (MD) binnen de Bijzondere Bijstand t/m 3e
kwartaal
afname verstrekkingen en uitgaven |
2003 |
2004 |
+ / - |
Totaal verstrekkingen
Medische Dienstverlening |
1.223 |
1.276 |
53 |
waarvan verstrekkingen
voor brillen en orthodontie |
293 |
328 |
35 |
Totaal uitgaven Medische
Dienstverlening |
€ 109.384 |
€ 116.967 |
€ 7.583 |
waarvan uitgaven voor
brillen en orthodontie |
€ 51.237 |
€ 48.112 |
€ -3.125 |
Bron: GWS4All
Het aantal
aanvragen (en daarmee de uitgaven) bijzondere bijstand voor medische doeleinden
is in de eerste twee kwartalen van 2004 ten opzichte van 2003 gestegen.
8.4 Toelichting: onderdeel
“Computers en bijstand”:
Tabel 8.4 : aantal verstrekte computers t/m 3e
kwartaal
aantal verstrekte computers in 2003 |
2003 |
2004 |
Aantal verstrekte
computers |
66 |
58 |
Totaal verstrekt bedrag |
€ 82.061 |
€ 74.079 |
Gem. bedrag per
verstrekte computer |
€ 1.243 |
€ 1.277 |
Bron: GWS4ALL
In de eerste twee kwartalen van 2004 is iets minder gebruik
gemaakt van de regeling computers en bijstand als in de eerste drie kwartalen
van 2003.
8.5
Armoedebeleid: categoriale
verstrekkingen
Tabel 8.5.1 : aantal / bedragen verstrekkingen
witgoedregeling t/m 3e kwartaal
aantal / bedragen
witgoedregeling |
2003 |
2003 |
2004 |
2004 |
Koelkast |
163 |
€ 43.729 |
18 |
€ 4.981 |
Wasmachine |
143 |
€ 64.978 |
13 |
€ 5.967 |
Stofzuiger |
153 |
€ 20.886 |
12 |
€ 1.644 |
Televisie |
169 |
€ 47.246 |
13 |
€ 5.967 |
Totaal |
628 |
€ 176.839 |
56 |
€
18.559 |
De witgoedregeling is met ingang van 1-1-2004 beëindigd. De
verstrekkingen die nog hebben plaatsgevonden betreffen aanvragen die nog in
2003 werden ingediend.
Tabel 8.5.2
aantal / bedragen verstrekkingen regeling bijkomende studiekosten t/m 3e
kwartaal
aantal / bedragen
bijkomende studiekosten |
2003 |
2003 |
2004 |
2004 |
12 jarigen |
127 |
€ 21.420 |
13 |
€ 2.016 |
13-17 jarigen |
399 |
€ 44.328 |
48 |
€ 4.536 |
Totaal |
526 |
€ 65.748 |
61 |
€ 6.552 |
De regeling
bijkomende studiekosten is met ingang van 1-1-2004 beëindigd als categoriale
regeling. Men kan wel op individuele gronden een aanvraag voor deze kosten
indienen. Dit gebeurd echter weinig.
8.6.1 specificatie van het aantal verstrekkingen
exclusief armoedebeleid
Figuur
8.6.1 aantal verstrekkingen
bijzondere bijstand 3e kwartaal 2002 tot en met 2004.
Behoudens de
categorieën directe levensbehoeften, huishouden, uitstroom en financiële
8.6.2
specificatie van de uitgaven bijzondere bijstand exclusief het
armoedebeleid
Figuur 8.6.2 uitgaven bijzondere bijstand 3e
kwartaal 2002 tot en met 2004.
Een duidelijke
stijging van de uitgaven vindt alleen plaats binnen de categorieën financiële
transacties, uitstroom en huishoudelijke kosten. Voor het overige is het beeld
redelijk stabiel.
Een duidelijke stijging van
de uitgaven vindt alleen plaats binnen de categorieën financiële transacties,
uitstroom en huishoudelijke kosten. Voor het overige is het beeld redelijk
stabiel.
9.1 Financiële resultaten Periodieke bijstand
WWB
Tabel 9.1:
Financiele resultaten uitkeringen WWB inkomen t/m 3e kwartaal 2004
|
3e
kwartaal 2004 |
2004 |
|||||
(bedragen x € 1000 ) |
Realisatie |
Begroting |
Verschil |
Begroting |
prognose |
Verschil |
|
WWB < 65 jaar |
28.333 |
29.912 |
1.579 |
39.882 |
37.427 |
2.455 |
|
WWB > 65 jaar |
1.063 |
1.056 |
-7 |
1.408 |
1.465 |
-57 |
|
Langdurigheidstoeslag |
152 |
186 |
34 |
248 |
203 |
45 |
|
Subtotaal WWB |
29.548 |
31.154 |
1.606 |
41.538 |
39.095 |
2.443 |
|
|
1.444 |
1.315 |
129 |
1.753 |
1.925 |
172 |
|
Saldo |
28.104 |
29.839 |
1.735 |
39.785 |
37.170 |
2.615 |
Bron: WISE
Tekst
3e kwartaal:
In
de begrotingscijfers 2004 is de definitieve beschikking van het
WWB-inkomensbudget 2004 ad € 39,8 miljoen verwerkt.
Bij
de prognose van de uitgaven 2004 is de trend in de ontwikkeling van de Wwb-klantenaantallen (zonder IOAW/Z) t/m
september 2004 doorgetrokken naar jaarbasis. Het gemiddeld netto (uitgaven
onder verrekening van de inkomsten) bedrag is de prognose op basis van de meest
recente gegevens.
Vooralsnog
is dus de prognose gerekend met:
Gemiddeld
aantal klanten 2004 <65 2.856
Gemiddeld
aantal klanten 2004 >65 179
Gemiddeld
netto bedrag 2004 <65 €
12.527
-hogere
inkomsten uit terugvordering/verhaal €
0,229 miljoen
10.1 Financiële resultaten
Minimabeleid
Tabel 10.1
Financieel resultaat Minimabeleid t/m 3e kwartaal 2004
(bedragen in Euro’s) |
realisatie t/m 3e kw |
begroting |
verschil |
Begroting |
realisatie |
t/m 3e kw |
t/m 3e kw |
2004 |
2003 |
||
Totaal |
394.298 |
363.707 |
-30.591 |
484.943 |
434.034 |
Totaal baten |
39.256 |
112.578 |
-73.322 |
150.104 |
130.056 |
Totaal bijdrage algemene dienst |
355.042 |
251.129 |
-103.912 |
334.839 |
303.978 |
Sportfonds |
29.908 |
26.792 |
-3.116 |
35.723 |
41.012 |
Delftactiefpas |
319.498 |
260.945 |
-58.554 |
347.926 |
301.043 |
Baten Delftpas |
39.256 |
112.578 |
-73.322 |
150.104 |
130.056 |
T(H)OWE |
44.892 |
75.971 |
31.079 |
101.294 |
91.979 |
Bron:
WISE
10.2 Delftpas
De stijging van
de pasverkoop zet door in het derde kwartaal. Het streefcijfer van 5100 is met
de huidige 5978 pashouders ruimschoots gehaald. Het percentage minima onder de
pashouders is ten opzichte van het eerste kwartaal gestegen van 41% naar 44,5%.
Figuur 10.2: Ontwikkeling
verkoop Delftpas t/m 3e kwartaal 2004
10.3 Sportfonds
De uitgaven sportfonds liggen lager dan
vorige jaren.
Figuur 10.3: Ontwikkeling
uitgaven Sportfonds t/m 3e
kwartaal 2004