Bijlage 3: Resultaatverslag volwasseneneducatie 2003

 

 

1.       Aanleiding

In dit verslag worden de resultaten van het jaar 2003 beschreven. De evaluatie van de beleidspunten 2003 is terug te vinden in het jaarplan VE 2004 (403289). Dit verslag beperkt zich tot de gerealiseerde scholing en is gebaseerd op het jaarverslag van de onderwijsinstellingen.

 

2.       Financiën

Het grootste deel van VE bestaat uit cursussen Nederlands taal voor anderstaligen (NT2). In de productovereenkomst die met het ROC Mondriaan in 2003 is afgesloten werd zowel de educatie in het kader van de WEB (€ 1.824.310,-) als die in het kader van de WIN (€ 1.159.623,-) geregeld.  Tevens werden gemeentelijke middelen ingezet (  64.811,-).

Daarnaast ontving de gemeente Delft in 2003 ook middelen uit de Regeling Oudkomers

(€ 906.185,15,-). Met deze middelen zijn in 2003 bij drie verschillende scholinginstellingen  (conversatie)cursussen specifiek voor oudkomers ingekocht.

 

3.       (Samenvatting) resultaten 2003.

 

Algemeen

In 2003 hebben ongeveer 1700 mensen deelgenomen aan VE.

In veel gevallen maakt VE onderdeel uit van een traject. Het totale traject is dan gericht op werk of maatschappelijke activering, waarbij er pas na VE intensieve bemiddeling volgt naar de arbeidsmarkt of begeleiding naar maatschappelijke participatie.

 

Tabel 1 geeft een overzicht van de aantallen deelnemers per opleiding bij het ROC Mondriaan.

 

Totaal

 

aantal cursisten  zonder uitkering

 

aantal cursisten met uitkering

Totaal

Cursussen gericht op sociale redzaamheid

 

2

 

9

11

ALFA (NT2)

 

40

 

83

123

NT1,Computer en rekenen

 

55

 

27

82

KSE1 (NT2)

 

47

 

105

152

KSE2 (NT2)

 

186

 

196

382

KSE3 (NT2)

 

224

 

178

402

KSE4 (NT2)

 

338

 

72

410

Mod. NT2

 

58

 

36

94

PLC[1]

 

5

 

20

25

 

 

955

 

726

1681

 

1. Het betreft hier alleen de deelnemers aan de praktijktrainingen van het PLC. Naast praktijktrainingen volgen ook NT2 deelnemers cursussen op het PLC. Zie hiervoor de paragraaf PLC verderop in dit document.

 

 

 

Tabel 2: verdeling naar leeftijd, deelnemers bij Mondriaan


 

 


 

 


Tabel 3: verdeling man/vrouw deelnemers bij Mondriaan

 

 

 

Daarnaast hebben nog ongeveer 380 personen deelgenomen aan de oudkomerscursussen.

 

 

In 2003 is n.a.v. het hoge verzuim in voorgaande jaren een verzuimoffensief gestart. In het voorjaar is  vastgesteld wanneer sprake is van geoorloofd en ongeoorloofd verzuim.

Vervolgens zijn met Mondriaan afspraken gemaakt over de manier waarop het verzuim wordt bijgehouden. Tevens zijn met alle betrokken partijen afspraken gemaakt over de actie die ondernomen wordt als een cursist verzuimt.

Deze aanpak lijkt effect te hebben: ten opzichte van 2002 (27%) is het gemiddeld verzuim in 2003 met 5% gedaald.

 

Tabel 4: verzuimoverzicht 2003 deelnemers Mondriaan

 

 

 

 

ongeoorloofd

geoorloofd

totaal

gemiddeld

 

 

 

1e halfjaar

 

 

28,50

2e halfjaar

7,12

7,61

14,73

 

 

 

43,23

 

 

 

 

 

 

per jaar

22%

 

Verslag opleidingen

Hieronder volgt een korte samenvatting van de verschillende opleidingen die in 2003 verzorgd zijn.

 

Nederlands als tweede taal (NT2)

De NT2 opleidingen worden ingedeeld in verschillende niveaus: alfabetisering, NT2 –laag (dit is KSE 1 en 2) en NT2-hoog (KSE 3 en 4). De KSE cursussen zijn als het ware trajecten waarbinnen de cursist als extra ondersteuning modulen spreek- en leesvaardigheid spelling en/of grammatica kan volgen. Voor nieuwkomers bestaat het traject KSE uit NT2 gecombineerd met Maatschappelijke ondersteuning en Engels.

 

Verder bestaat er een beperkte vraag (ongeveer 15 cursisten per jaar) naar intensieve trajecten voor zeer hoog opgeleiden, die 20 tot 40 uur per week kunnen en willen besteden aan het leren van Nederlands. Voor hen koopt het Mondriaancollege scholing in bij de TU Delft.

 

In 2003 zijn vanuit de oudkomersgelden bij drie verschillende scholinginstellingen (Mondriaan, ATOR en FOX AOB) cursussen specifiek voor oudkomers ingekocht. Deze cursussen zijn zeer gevarieerd in aanbod. Zo zijn er bijvoorbeeld conversatiecursussen bestemd voor oudkomers die (nog) niet toe zijn aan het reguliere NT2-onderwijs bij Mondriaan. Deze cursussen richten zich onder meer op opvoeders en Irakese en Marokkaanse mannen. De meeste conversatiecursussen worden gegeven op voor de doelgroep laagdrempelige locaties zoals buurthuizen en beslaan twee of drie dagdelen per week. Daarnaast waren er ook cursussen voor zogenaamde positie verbeteraars: allochtone vrouwen die al een stap richting de arbeidsmarkt willen zetten, maar ook taalscholing nodig hebben. In totaal hebben in 2003 ongeveer 380 personen in het kader van de regeling oudkomers scholing gevolgd, waarvan ongeveer 160 deel hebben genomen aan de speciaal ingekochte cursussen. Dit zijn zowel personen die begonnen zijn in 2002 en in 2003 de cursus hebben afgerond als personen die in 2003 voor het eerst gestart zijn.

 

Resultaat

 

Tabel 5: verdeling deelnemers NT2 bij Mondriaan.

 

Niveau

Verdeling deelnemers *

 

jan

april

sept

dec

kse4

184

196

169

190

kse3

185

149

147

151

kse2

216

214

204

224

kse1/alfa

144

143

140

148

modulen

49

27

52

43

*Aangezien er meerdere instroommomenten per jaar zijn wordt in deze tabel van 4 ijkmomenten aangegeven hoeveel deelnemers er op dat moment waren.

 

Tabel 6: Slagingspercentage deelnemers NT2 bij Mondriaan

 

 

 

Gemidd.

2002

Gemidd.

2003

Slagingspercentage onder getoetsten *

KSE 4

 

 

mrt dag

juli  dag

juli avond

dec dag

jan 04 avond

niv.1

84%

83%

 

 

73%

 

92%

niv.2

88%

76%

53%

73%

92%

 

85%

niv.3

75%

77%

86%

68%

76%

 

75%

niv.4

53%

62%

33%

62%

55%

100%

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

mrt dag

juli  dag

juli  avond

dec dag

jan 04 avond

KSE 3

 

 

 

 

 

 

 

niv.1

69%

85%

 

 

 

 

85%

own2

69%

64%

 

64%

 

 

 

niv.2

60%

63%

65%

73%

 

56%

59%

niv.3

70%

50%

74%

37%

40%

54%

47%

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

mrt dag

juli  dag

juli  avond

dec dag

jan 04 avond

KSE 2

 

 

 

 

 

 

 

own 1

50%

8%

 

 

8%

 

 

niv.1

50%

58%

71%

100%

50%

42%

27%

own2

59%

65%

53%

 

77%

 

 

niv.2

61%

25%

44%

 

 

30%

25%

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

KSE 1

 

 

mrt dag

juli  dag

juli  avond

dec dag

jan 04 avond

own 1

60%

15%

 

30%

 

 

 

niv. 1

 

49%

100%

33%

 

15%

 

own 2

78%

63%

 

 

 

63%

 

 

 

 

 

                                                                                                                    

* Percentage geslaagden is berekend onder aantal getoetsten. Het komt namelijk regelmatig voor dat een cursist al eerder getoetst is binnen zijn traject of binnen een ander traject en deze cursist wordt dan niet nogmaals getoetst voor hetzelfde niveau.

                                                                                      

Tabel 7:Resultaat Oudkomerscursussen

 

Scholingsinstelling

Aantal deelnemers

Percentage deelnemers dat cursus afrondt

Mondriaan KSE/alfa

224

66 %

ATOR

98

77 %

FOX AOB

26

90 %

Overig (incl. opvoeders vooruit

35

86 %

Totaal 2003

383

72 %

 

 

 

Onbenut talent

In mei 2001 is het project Onbenut Talent bedoeld voor Delftse hoog- opgeleide allochtone werkzoekenden gestart. Het is in de loop van dit project duidelijk geworden dat voor een aantal kandidaten, waar het gaat om het beheersen van de Nederlandse taal (schrijven, spreken, lezen), aanvullende scholing noodzakelijk was.

Om hierin te kunnen voorzien is bij Mondriaan een cursus voor 20 personen ingekocht. De cursus duurt 13 weken en er wordt een keer per week 1½  uur lesgegeven.

In totaal hebben in 2003 12 personen deelgenomen aan deze cursus.

 

 

Stages

 

Sommige cursisten NT2 hebben er behoefte aan om hun spreekvaardigheid in de praktijk te oefenen. Voor de cursisten met een lager opleidingsniveau zijn hiervoor taalstages georganiseerd. De cursisten met een hoger opleidingsniveau en/of die al werkervaring hebben in hun land van herkomst worden werkstages gezocht.

 

Taalstage

De stage duurt maximaal 3 maanden en maximaal 3 dagdelen per week.

Om een taalstage tot een succes te maken is het van belang dat de stage op maat wordt gezocht en dat deelnemers voldoen aan een aantal criteria:

Cursisten die willen deelnemen aan een taalstage moeten aan de volgende criteria voldoen:

  1. De cursisten moeten minimaal Nt2 niveau 1½ voor spreken en luisteren hebben en weinig perspectief om niveau 3 te behalen.
  2.  De cursisten moeten reguliere taallessen volgen bij Mondriaan Regiocollege Educatie
  3. De cursisten moeten tijd hebben voor 3 dagdelen stage plus de begeleiding vanuit het taalstagebureau, naast de Nt2-lessen.
  4. De cursisten moeten gemotiveerd zijn voor een taalstage en het regelen van vervoer naar het stageadres.

 

Resultaat:

 

Totaal aantal intakegesprekken:             34

Aantal  stages                                                    8

Aantal afgeronde stages:                                   10

Aantal afgebroken stages:                                   2

Aantal in bemiddeling                                        20

Werkstages

Cursisten van KSE 3 en 4 vanaf niveau 4, die hun beroepsopleiding hebben afgerond en/of werkervaring hebben kunnen een werkstage gaan doen. Enkele cursisten doen een werkstage in afwachting van deelname aan een beroepsopleiding.

 

Resultaat:

 

Totaal aantal intakegesprekken              70

Aantal werkstages                                24       

Aantal afgeronde werkstages                 15

Aantal onderbroken werkstages    4

Aantal werkstage bemiddelingen 2003    39                               

 

 

Elementair rekenen

 

Deze cursus is bedoeld voor autochtonen en allochtonen die:

-          voldoende aanspreekbaar zijn om rekenonderwijs te volgen

-          problemen hebben met rekenen in dagelijkse situaties

-          een vervolgopleiding (willen gaan) volgen

-          aan het werk willen of  al een baan hebben waarbij rekenen nodig is

 

 

Digitale vaardigheden

 

Dit betreft een cursus voor autochtonen en allochtonen die beginners zijn op computergebied en daar verandering in willen brengen om zodoende kansen op opleiding en/of beroep te vergroten.

Cursisten maken kennis met de computer en leren een aantal elementaire handelingen met betrekking tot Windows, Word en Internetgebruik.

 

Resultaat

De cursussen elementaire rekenen en digitale vaardigheden worden meestal gegeven als onderdeel van een NT2 of NT1 traject. Exacte aantallen zijn dan ook niet te geven.

 

 

Nederlands als moedertaal (NT1)

Deze cursus is bedoeld voor laagopgeleide autochtonen, die de Nederlandse taal onvoldoende beheersen en problemen hebben met lezen en schrijven.

 

 

Resultaat

De verdeling van cursisten over de NT1 opleiding was als volgt:

 

Verdeling cursisten

 

1-jan

1-apr

1-sep

31-dec

nt1

32

30

28

37

 

Praktijkleercentrum (PLC)

 

Het PraktijkLeerCentrum is opgezet als praktijkgericht en laagdrempelig scholingsinstrument. Oorspronkelijk lag de nadruk op  Praktijkfunctietrainingen, met als doel deelnemers te kunnen laten instromen op de arbeidsmarkt, of doorstromen naar beroepsgericht onderwijs op een hoger niveau.

Toen echter begin 2003 duidelijk werd dat door onderbezetting van de praktijkafdeling het praktijkleren per deelnemer heel kostbaar was geworden, is besloten het PLC te herstructureren van 5 afdelingen naar 3 afdelingen met behoud van de beroepssectoren, van een capaciteit van 50 deelnemers naar 30 deelnemers.

Naast een herstructurering van de afdelingen is gewerkt aan een educatief programma van Codename Future dat de taalverwerving van laagopgeleide deelnemers ondersteunt. Veel deelnemers aan NT2 trajecten hebben praktijk onderdelen gevolgd bij het PLC.

 

Daarnaast zijn de activiteiten in toenemende mate gericht op oriëntatiecursussen, praktijktaal voor AMA’s en jonge nieuwkomers, en cursussen in het kader van Sociale Activering.

Uitgangspunt is, de cursist zoveel mogelijk een product op maat te bieden.

 

Tabel 8: Verdeling deelnemers PLC over m/v

 

 

MAN

 

VROUW

Man/Vrouw

 

65

125

 

 

Tabel 9: Verdeling deelnemers over activiteiten

 

Verdeling over activiteit

MAN

VROUW

Actief Buitenshuis

Computer

Vervolg computer

Computer Turkse mann.

Kennism. M/d Computer

Kijk Op de Praktijk

Oriëntatie

PT Detail

PT Electro

PT Handyman

PT Horeca

PT Magazijntraining

PT Verzorging

Samenspraak

Sport

TOJ Handyman

TOJ Metselen

 

 

7

9

7

5

3

6

2

2

4

5

1

1

3

2

1

2

 

25

11

6

 

9

2

6

8

 

 

7

 

6

12

5

 

 

PT= Praktijktrainingen

TOJ= Training on the Job

 

 

Op het PLC heeft in 2003 ook een project gericht op 16- en 17- jarigen plaatsgevonden. De deelnemers aan dit project zijn in 3 groepen ingedeeld:

1.       deelnemers, die kunnen inburgeren en in staat zijn om Nt2 niveau 2 te behalen,

2.       deelnemers, die kunnen inburgeren, maar cognitief te zwak zijn om via een theoretische leerweg Nt2 niveau 2 te bereiken,

3.       deelnemers, die zodra ze de 18-jarige leeftijd bereiken, terug zullen worden gestuurd naar het land van herkomst en die niet of nauwelijks meer gemotiveerd zijn om Nederlands te leren.

Vanaf april 2003 bleef voor  de eerste groep deelnemers een theoretisch traject beschikbaar. Voor de tweede en derde groep is  een apart praktisch traject ontwikkeld. Zij hebben het grootste deel van de lestijd praktijkonderwijs gevolgd, dat hen voorbereidt op de arbeidsmarkt in Nederland of land van herkomst.

 

 

Voortgezet Algemeen Volwassenenonderwijs (VAVO)

Het VAVO is vmbo/Theoretische leerweg-, havo- en vwo-onderwijs voor volwassenen. Het VAVO leidt op voor een regulier diploma of certificaat

Vanwege de hoge kosten die met het VAVO onderwijs gemoeid zijn is in overleg met het RMC besloten dat jong- volwassenen onder de 23 jaar in Delft uitsluitend aan gesubsidieerd VAVO deel kunnen nemen als zij via het RMC vouchers uitgereikt hebben gekregen. Deze beperking geldt alleen voor deelnemers uit Delft en niet voor die uit Pijnacker-Nootdorp.

VAVO wordt door het Stadscollege voor Educatie in Den Haag verzorgd.

In 2003 hebben in totaal 56 personen deelgenomen aan VAVO.

In verband met de invoering van het studiehuis is het aantal examen vakken sterk toegenomen.

 

Resultaat

 

Tabel 10: Bezetting en rendement VAVO

 

Deze gegevens geven een beeld van het totaal aantal gevolgde vakken.

Bezetting en Rendement, gegevens januari-juli 2003

 

Opleiding

Vakken

diploma

certificaat

afgewezen

teruggetrokken

MAVO

62

32

4

26

0

HAVO

82

32

24

23

3

VWO

30

7

1

11

11

VWO2

15

15

 

 

 

Texbo*

67

 

 

 

 

Hexbo*

63

 

 

 

 

Totaal

319

86

29

60

14

 

 

 

Bezetting  gegevens sept - dec 2003

Opleiding

vakken

16-17 jaar

18-23 jaar

> 23 jaar

VMBO

63

4

58

1

HAVO

82

7

66

9

VWO

56

3

53

 

Texbo

85

 

85

 

Hexbo

90

 

90

 

Totaal

376

14

352

10

 

 

* Van de Texbo (toeleiding naar het examen en/of het beroepsonderwijs) en Hexbo (Havo examenklas of beroepsonderwijs) zijn geen examen gegevens beschikbaar omdat het hier trajecten betreft die voorbereiden op de examens.