Programma begroting 2006
– 2009
1. Inleiding
Deze startnotitie bevat een beknopt overzicht van
een aantal relevante actuele ontwikkelingen binnen het programma Werk, Inkomen
en Zorg en daaruit voortkomende consequenties voor nieuw beleid vanaf 2006.
Er wordt in deze notitie alleen
ingegaan op mogelijk nieuwe uitgangspunten van beleid. Huidige
beleidsuitgangspunten komen aan bod bij de conceptbegroting 2006 – 2009.
Recent zijn ambities rond het beleidsterrein Werk en
Inkomen beschreven in het beleidsplan 2005 “Gezamenlijk armoede te lijf…".
Kernpunten uit dit beleidsplan zijn de aanpak van armoede, rendement
reïntegratietrajecten, hoogwaardig handhaven en het opvangen van de rijksbezuinigingen
op de educatie, de Wet werk en bijstand (Wbb) en de bijzondere bijstand.
Binnen het programmaonderdeel Zorg
speelt de introductie van de Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO), die per
2006 gefaseerd zal worden ingevoerd. De huidige Welzijnswet, de Wet
voorzieningen gehandicapten en onderdelen van de AWBZ gaan over naar de WMO.
Nog onduidelijk is hoe de overdracht van de financiering van het rijk naar de
gemeente zal verlopen en welk bedrag hiermee gemoeid is.
Inkomen en armoedebestrijding.
Het Rijk verdeelt de middelen die
beschikbaar zijn voor de bijstand over de gemeenten op basis van objectief
model. De effecten van deze nieuwe verdelingsmethode zijn voor de gemeente
Delft zeer nadelig.
Met het verstrekken van bijzondere
bijstand wordt aan personen die door omstandigheden te kampen hebben met hogere
kosten, extra ondersteuning geboden. Het Rijk heeft een bezuiniging doorgevoerd
op het budget voor de bijzondere bijstand. De gemeente heeft deze voor een
beperkt deel kunnen opvangen, maar er blijft de komende jaren een fors tekort.
Omdat
zichtbaar is dat in Delft armoede en schulden steeds meer voorkomen heeft het
college voorstellen gedaan om deze problemen nog intensiever aan te pakken
(bijvoorbeeld door de komst van een bureau voor budgetbeheer in Delft of de
introductie van ondersteuning bij het invullen van formulieren).
Stelling: Het is belangrijk de inkomensondersteuning van mensen met een
klein inkomen overeind te houden en armoede en schulden intensief te
bestrijden.
Werk.
Alle klanten met een afstand tot
de arbeidsmarkt (fase 4) zijn in 2006 uitgenodigd om hun mogelijkheden te bespreken. Voor mensen met
een verslaving of een psychische problematiek is het nodig een stevig aanbod
gericht op maatschappelijke rehabilitatie te realiseren.
Discussiepunt: De gemeente
moet ook investeren in groepen die moeilijk bemiddelbaar zijn.
Een nieuw stelsel van
werkinstrumenten is van kracht. In 2006 willen we de wachttijd van een
proefplaatsing (direct na aanvraag uitkering (2x)3 maanden werken met behoud
van uitkering) verder bekorten. Doel is een plaatsing binnen een maand.
Om dit nieuwe stelsel te kunnen
financieren, is het nodig dat werknemers met een gesubsidieerde baan
doorstromen naar niet-gesubsidieerd werk. Het aantal structureel
gesubsidieerde, zogenaamde Instroom/-Doorstroombanen moet eind 2006 zijn
gedaald tot circa 110/120. Dit betekent een verlaging t.o.v. het huidige aantal
ID-banen met 100 de komende 2 jaar. Alle werkgevers zijn hiervan op de hoogte.
Wij vragen de komende jaren dan ook een maximale inspanning van werkgevers en
werknemers.
Discussiepunt: De gemeente ondersteunt
ID-werknemers en –werkgevers maximaal om te komen tot door- of
uitstroom. Van de ID-medewerkers en –werkgevers mag daarbij maximale
medewerking gevraagd worden.
Jeugdwerkloosheid.
Voor de aanpak van de jeugdwerkloosheid bestaat een
intensieve samenwerking tussen het Centrum voor Werk en Inkomen (CWI) en het
gemeentelijke RMC-team (leerplicht, sociale zaken, welzijn). Door deze samenwerking vorm te geven binnen
een jongerenloket, eventueel te huisvesten binnen het CWI, kan de aanpak verder
worden ontwikkeld en meer gezicht krijgen naar de doelgroep.
Stelling:
Delft moet toe naar één jongerenloket voor schooluitval en werk.
Volwassenen educatie.
Aangezien er in de
financiering rondom VE vanaf 2005 door het Rijk veel bezuinigingen worden
doorgevoerd is het noodzakelijk op een aantal punten ons beleid aan te passen.
Discussiepunt:
Zo zal als het totale scholingsaanbod en de
maximale periode dat iemand basiseducatie mag volgen, moeten verminderen. Er zal op minder gedifferentieerde niveaus
les worden gegeven. Met name op de hogere taalniveaus wordt het aantal lesuren
teruggebracht. Het college wil wel het project analfabetisme in 2006 stevig
voortzetten.
Vanaf 2006 worden door het
Rijk geen educatiemiddelen meer beschikbaar gesteld voor taalscholing op de
lage taalniveaus. Conform de nieuwe wet inburgering moeten burgers dit soort
scholing zelf betalen. Dit betekent opnieuw een verlaging van het inkoopbedrag
educatie bij het Regionaal OpleidingsCentrum (ROC). Tegelijkertijd willen we in
de stad een goede scholingsinfrastructuur in stand houden.
Discussiepunt:
Willen wij inburgeraars stimuleren om zelf hun scholing bij het ROC in te kopen
door bijvoorbeeld een extra bedrag beschikbaar te stellen uit gemeentelijke
middelen?
Combiwerk
Combiwerk bevindt zich ook de
komende jaren nog in onrustig vaarwater. Het bedrijf maakt weliswaar een
kwalitatieve groeispurt door (upgrading bedrijfsvoering, cultuurverandering en
accentverschuiving in sociale doelstelling), maar ziet zich tevens
geconfronteerd met nieuwe marktuitdagingen.
In de eerste plaats een weerbarstig economisch
klimaat met name voor de productiebedrijven Verpakken (220 fte SW)en Metaal
& Montage (50 fte SW). Daarnaast een terugtredende overheid met
aangescherpte doelstellingen voor de Sociale Werkvoorzieningssector: druk op
SW-subsidie, afschaffing SPAK (de subsidie voor lage lonen), effecten
modernisering SW (onafhankelijk indicatiebeleid, aangescherpt wachtlijstbeheer
en ambitieuze uitstroomdoelstellingen). Verder een veel betekenende wijziging
van het instroomprofiel van de SW-doelgroep; sterke aanwas jongeren uit het
bijzonder onderwijs (prioriteit) en een enorme toename van de categorie
`psychisch gehandicapten` (in 2 jaar tijd van 10% naar 40%). En tot slot een
voortschrijdende kwaliteitslag met betrekking tot de aanpak van de
arbeidsontwikkeling (leer/werkplekken, opleidingsaanbod, trajectbegeleiding en
Wwb-doorleiding).
Discussiepunt: Binnen dit
krachtenveld blijft Combiwerk stevig op koers, echter de komende jaren zal nog
druk blijven bestaan op de exploitatieresultaten. Het hernieuwd invoeren van
een vaste gemeentelijke bijdrage, als duidelijk signaal voor ondersteuning van
de ingeslagen weg, lijkt dan ook een logische keuze.`
Zorg.
Voor 2006 heeft het Rijk
aangegeven als eerste de enkelvoudige huishoudelijke hulp naar de gemeenten te
willen overhevelen.
Discussiepunt: Delft kiest
voor 2006 voor de volgende ambities:
·
Bij invoering van de nieuwe wet staat eenvoud voor de
klant voorop en mag de burger zo weinig mogelijk last ondervinden van de
overheveling van rijkstaken naar de gemeente.
·
We moeten kiezen voor een regionale aanpak.
·
Wij willen één loket voor zorg en ouderen.
·
Wij streven naar een integrale indicatiestelling.
·
Bureau Informele Zorg wordt aangewezen (en versterkt)
als centraal punt voor de werving en ondersteuning van vrijwilligers in de zorg
en van mantelzorgers.
In 2006 wordt de subsidie
klantmanagement Wet werk en bijstand van het Rijk voor de gemeente beëindigd,
waardoor het noodzakelijk wordt nieuwe afwegingen rondom dit onderwerp te maken
en tot nadere voorstellen te komen om de ambities rond “uitstroombevordering” en
“handhaving” te kunnen blijven garanderen. Op het reïntegratiebudget wordt de
nieuwe verdeelsystematiek van het rijk nog niet toegepast. De verwachting is
dat het rijk vanaf 2006 ook voor dit deel een nieuwe financieringssystematiek
invoert. Ook dit kan mogelijk, net als bij de financiering van de bijstand,
nadelig uitvallen. Als tevens in 2005 de uitstroom uit de huidige ID-regeling
achter blijft bij de verwachtingen, komen de
de uitstroomdoelstellingen onder druk te staan. Voor 2006 zullen de
resultaten bekend zijn van de in 2005 aangevraagde ESF subsidies.
4. Paragraaf gemeentelijke
bezuinigingen.
Werk, Inkomen en Zorg |
2006 |
2007 |
2008 2009 Bedragen * € 1.000
|
|
Verlegging financiering naar
werkfonds (reïntegratiebudget) |
206 |
256 |
256 |
256 |
Verdwijnen
beroepskeuze advies
|
55 |
55 |
55 |
55 |
|
|
|
|
|
Hoogwaardig handhaven |
28 |
28 |
28 |
28 |
Centralisering inkomenstoets
gemeente |
25 |
75 |
75 |
75 |
Totaal |
314 |
414 |
414 |
414 |
Verlegging financiering naar werkfonds
o
Kosten sociaal medische adviseringen. (€ 93.000). De kosten
van deze werkzaamheden kunnen worden gezien als instrument voorafgaand aan een
reïntegratie- inspanningen. Het is daarom niet onlogisch deze kosten onder te
brengen bij het werkbudget, waardoor deze ook subsidiabel zijn vanuit het
toegekende budget/subsidie van het rijk.
o
Inkoop van instrumenten voor fase-4- doelgroep. ( € 63.000)
Op dit moment hebben wij, naast de subsidie van het Rijk, ook gemeentelijk
budget beschikbaar gesteld voor inkoop van deze instrumenten. Gezien de omvang
van de Rijkssubsidie op dit onderwerp,
is het afschaffen van de specifieke gemeentelijke bijdrage op dit punt
te verdedigen.
o
Een deel van het werk van het vakteam Inburgering en
Activering kan ten laste worden gebracht van het werkfonds. Deze verschuiving
maakt overigens deel uit van een set van voorstellen die het college later dit
jaar zal doen vanwege de forse rijksbezuinigingen op het gebied van
inburgering.
Verdwijnen beroepskeuze advies
Geen “eigen” beroepskeuze- advisering vanuit de gemeente. (€
55.000.) Op dit moment is een adviseur binnen WIZ op dit onderwerp actief. Wij
kiezen er voor deze dienstverlening niet meer zelf aan te bieden. Van zowel het
CWI, als van reïntegratiepartners wordt gevraagd deze advisering mee te nemen
in hun producten.
Hoogwaardig handhaven
Taakstelling vakteams Inkomen. (€ 28.000). Door het inzetten
van een versterkte poortwachter, op basis van de verdere invulling van het
Beleidsplan Werk en Inkomen, (onderdeel hoogwaardig handhaven) wordt 0.5 fte
formatie ingeleverd binnen het onderdeel inkomen van de sector WIZ. Wij kiezen
hierbij voor een versteviging in preventiesfeer, ten koste van inzet in de
repressieve sfeer (back-office)
Centralisering inkomenstoets
gemeente
Op tal
van momenten vraagt de gemeente bij dienstverlening aan de burgers naar de
hoogte van het inkomen en soms het vermogen. Naar het oordeel van het college
kan hier een bundeling in plaatsvinden en kan overwogen worden een toetsing ook
een zekere geldigheidsduur (inclusief de plicht voor een aanvrager wijzigingen
op te geven) te verlenen. Dit kan de gemeente kostenbesparing opleveren en de
burger enig gemak. De uitwerking hiervan zal overigens wel een
verander-investering vragen.