Programmabegroting 2006 – 2009

Discussienotitie programma Jeugd en onderwijs.

 

1.  Inleiding

In deze notitie wordt kort ingegaan op een aantal ontwikkelingen binnen het programma Jeugd en onderwijs en daaruit voortkomende gevolgen voor nieuw beleid vanaf 2006.

Er wordt in de notitie vooral ingegaan op mogelijk nieuw beleid. Bestaande en daarop voortbordurende  beleidsthema’s  komen aan bod bij de conceptbegroting 2006-2009.

 

2.  Ontwikkelingen

·         Brede school activiteitenprogramma’s draaien nu in alle wijken. De basis is gelegd om te gaan werken aan een verdere verdieping en meer maatwerk in buurten.

·         Er ontstaat gaande weg meer samenhang tussen het aanbod voor jeugd en jongeren op wijkniveau, zoals  het tiener- en jongerenwerk en de aansluiting ervan op het brede schoolprogramma,  de JGZ teams en de andere onderdelen van de zorgketen.

·         De ontwikkeling van een op jongeren gericht cultureel aanbod met mogelijkheden tot participatie door jongeren zet door vanuit verschillende disciplines.

 

3.  Brede school

Het brede schoolprogramma is er nu zowel voor het primair als het voortgezet onderwijs.

 

Plusprogramma’s

In 2005-2006 wordt begonnen met het zogenaamde ‘plusaanbod’; langduriger activiteiten bedoeld om kinderen langer te binden. Deze activiteiten zijn niet gratis, daarom worden ze opgenomen  in de Delftpas. Voor achterstandskinderen komt een speciaal traject gericht op doorstroom van brede school naar het plusaanbod. In het voortgezet onderwijs worden brede schoolactiviteiten meer als onderdeel/verdieping van het curriculum gepositioneerd.

 

Vraagorganisatie in wijken

Vanuit het brede schoolbeleid is er in elke wijk een wijkwerkgroep bestaande uit scholen, kinderopvang en ouders, die er - samen met een programmamakelaar – voor zorgt dat er  brede schoolactiviteiten in de vorm van een wijkprogramma tot stand komen. Op dit moment gebeurt dit nog tamelijk aanbodgericht. De gemeente zal de programma’s nog meer moeten gaan inrichten naar de wensen van kinderen en ouders.

Discussiepunt: In plaats van wijkwerkgroepen moeten er vraagorganisaties komen die zelf samen met verenigingen, instellingen, jongerenwerk, etc. het brede schoolaanbod in scholen, buurten en de wijk kunnen vormgeven.  

 

Minder actief?

Kinderen die behoren tot achterstandsgroepen zien we maar mondjesmaat vertegenwoordigd in sportieve en culturele voorzieningen. Verenigingen en instellingen moeten zich meer naar de buurt verplaatsen om daar verandering in te brengen. Daar is al beleid voor, bijvoorbeeld in het project buurt-onderwijs-sport (BOS). En ook in de brede school wordt een programma ontwikkeld om doelgroepkinderen middels een op hen toegesneden activiteitenpakket te laten doorstromen naar reguliere voorzieningen. Maar hoe zit het met de ouders van die kinderen, de kinderopvang en met de scholen waar de kinderen opzitten?

Discussiepunt: Wat mogen wij van hen verwachten in het beleid om ook buiten de school de kansen van kinderen te vergroten?

 

Dagarrangementen

Met een doorlopend aanbod van opvang vóór schooltijd, onderwijs, overblijf, en culturele, sportieve en educatieve activiteiten na en tijdens school, ontstaat voor ouders en kind een geïntegreerd pakket: het dagarrangement. Met zo’n voorziening zijn ouders beter in staat om zorg en arbeid te combineren.

Discussiepunt: Om dit mogelijk te maken moet het beleid van de gemeente worden gericht op de doorgroei van brede school clusters (school, opvang en activiteiten) naar zogenaamde kindcentra waarin de onderlinge samenwerking vergaand is georganiseerd.  

 

 

4. Onderwijs

Nieuwe meerjarenafspraken over onderwijsbeleid worden gemaakt  in het Onderwijsbeleidsplan 2005-2008.

 

Integratie van zorgleerlingen

Met de recente invoering van de Wet op de leerlinggebonden financiering (LGF) kunnen ouders met een voor speciaal onderwijs geïndiceerd kind kiezen voor plaatsing van hun kind met een financieel rugzakje op een reguliere school. Een goed verloop van keuze en plaatsing vergt veel van kind en ouders, maar ook van de scholen. Een keuze voor een actieve inzet op dit beleid van scholen, ouders en gemeente kan het ontwikkelproces binnen scholen en de positie van kind en ouders versterken.

Discussiepunt: Voelt de gemeente hiervoor en zo ja, hoe kan een dergelijk thema aangepakt worden?

 

Rol gemeente in VMBO/praktijkonderwijs.

De Gemeente Delft wil samen met het VMBO het belang van goed beroepsonderwijs voor de samenleving en voor Delft onderstrepen, zeker omdat er behoefte is aan goed geschoolde vaklieden, liefst met kennis van meerdere disciplines.

Belangrijk probleem is dat een deel van de leerlingen in het VMBO er niet in slaagt een goede aansluiting op het MBO te realiseren. De gemeente onderzoekt nu met de scholen en werkgevers of dit vraagstuk met behulp van een naast de onderwijsketen gepositioneerd leerwerkbedrijf, deze aansluiting kan verbeteren. Daarnaast wil de gemeente de VMBO-scholen ondersteunen in hun samenwerking.

Het praktijkonderwijs in de gemeente Delft maakt een grote vlucht door. Het leerlingenaantal is in de afgelopen jaren sterk toegenomen. De gemeente Delft wil in het kader van de (her)positionering van het VMBO analyseren welke oorzaken er zijn voor die toename. Vervolgens willen we samen met de betrokkenen beleid ontwikkelen om tot een adequate oplossing te komen van de geanalyseerde knelpunten.

Discussiepunt: Wordt het belang van deze thema’s onderschreven en zijn er ideeën voor een aanpak?

 

 

5. Jeugd en jongeren

Preventiebeleid

Er worden weinig tot geen Delftse jongeren verwezen naar Parnassia verslavingszorg vanuit de “vindplaatsen” van jongerenproblematiek. Gezien de landelijke ervaringen kan het niet zo zijn dat deze problematiek niet aanwezig is. Voorgesteld wordt om een overleg te starten met verschillende partijen in het veld  van jongerenproblematiek en verslavingszorg om te komen tot een betere signalering van verslavingsproblematiek. Doel is om vervolgens afspraken te maken over het consulteren van en verwijzen naar Parnassia.

 

Jeugd en jongerenwerk.

In de toekomst toe moet het aanbod van tiener- en jongerenwerk in de wijken worden gegarandeerd. Alleen dan kunnen jongerencentra een prettig verblijfsklimaat bieden aan jongeren. Dus moet, zoals afgesproken in het financieringsplan tot en met 2006, de gemeente ook het laatste stukje van de formatie jongerenwerk structureel financieren.

 

Cultuurbeleid voor jongeren.

Cultuurprojecten voor jongeren worden vanuit verschillende invalshoeken - zoals kunst, educatie en welzijn – opgezet en gesubsidieerd. Door de diversiteit van het aanbod sluit het goed aan op de wensen van jongeren, maar er is nog te weinig aansluiting tussen de diverse projecten. De gemeente moet meer regie gaan voeren om de cultuurketen voor jongeren te versterken.

 

Jongerenparticipatie.

Onder jongeren is groeiende interesse voor de maatschappij om hen heen. De gemeente wil daarom op zoek gaan naar projecten die het maatschappelijk bewustzijn van jongeren vergroten.

 

6.  Bezuinigingen

Jeugd en Onderwijs

2006

2007

     2008   2009

Bedragen * € 1.000

 

Verlaging storting huisvestingsbudget onderwijs

175

175

175

175

 Totaal

175

175

175

175

 

Verlaging huisvestingsbudget onderwijs

Vanaf 1 januari 2005 betalen de schoolbesturen in het voortgezet onderwijs het onderhoud van de buitenkant van de schoolgebouwen waarvoor zij van het Rijk een vergoeding ontvangen. Bij de gemeente vervallen deze onderhoudskosten (€ 309.000) en de inkomsten uit het gemeentefonds daarvoor (€ 160.000). Per saldo levert dit een besparing op van € 149.000. Daarnaast wordt de storting in de voorziening kleine investeringen basisonderwijs structureel met € 26.000 teruggebracht. De totale bezuiniging komt daarmee uit op € 175.000.