Prestatieafspraken Wonen, Zorg en Welzijn Delft 2005  tot  2007

Inleiding

 

De gemeente Delft,  zorginstellingen, welzijnsinstellingen, woningcorporaties en belangenvertegenwoordigers hebben gezamenlijk een visie ontwikkeld op Wonen, zorg en welzijn en hebben deze visie uitgewerkt in een convenant dat op 13 december 2004 is ondertekend. Deze prestatieafspraken vormen de uitwerking van het convenant  en geven aan wat partijen met elkaar willen bereiken.

 

Deze prestatieafspraken worden aangegaan voor de periode van twee jaar. Voor het verstrijken van deze termijn zullen ze worden geëvalueerd. Deze evaluatie moet leiden tot het opnieuw vaststellen van prestatieafspraken voor de volgende periode van twee jaar.

 

Over de voortgang van deze prestatieafspraken zal met regelmaat in de Stuurgroep Wonen, Zorg en Welzijn worden gerapporteerd. Na een jaar wordt door de gemeente, in overleg met de andere partijen, een evaluatie opgesteld. Tijdens de behandeling van de evaluatie kunnen de prestatieafspraken voor de resterende periode worden bijgesteld.

 

 

1. Ontwikkelen Woonservicezones

 

a. Woonservicezone Buitenhof

De Regiegroep Buitenhof start in 2005 met de voorbereiding van de woonservicezone Buitenhof waarbij in de aanpak is geborgd dat er voldoende aanbod is voor de doelgroepen en dat deze doelgroepen actief participeren in de ontwikkeling. Uitgangspunt hierbij is het programma van eisen voor Delftse woonservicezones, dat als bijlage is bijgevoegd, daarnaast zal de veiligheid in de woonservicezone nadrukkelijk worden meegenomen. . Uiterlijk 2006 zal de uitvoering van start gaan.

Betrokken partijen: gemeente, Vidomes, Woonbron Delft, Maatzorg/De Werven, PCVB, Pieter van Foreest, SOD, SSBO en RPCP.

Verantwoordelijk: alle betrokken partijen.

 

b.  Procesbeschrijving woonservicezone

Er komt een beschrijving van de werkprocessen zoals deze worden gehanteerd bij woonservicezone Buitenhof. Naar aanleiding van deze beschrijving wordt een procesbeschrijving gemaakt die leidraad is voor volgende te ontwikkelen woonservicezones.

Betrokken partijen: Vidomes, Woonbron Delft, Maatzorg/De Werven, PCVB, Pieter van Foreest, gemeente, SOD en de externe projectleider.

Verantwoordelijk: gemeente.

 

c. Ontwikkelen woonservicezones

Voor de ontwikkeling van woonservicezones zijn de uitgangspunten zoals geformuleerd door de werkgroep woonservicezones richtinggevend. In 2005 worden de uitgangspunten verder uitgewerkt. De uitgangspunten vormen het een basispakket dat zo mogelijk gerealiseerd moet worden in elke woonservicezone.

Betrokken partijen: alle deelnemers Stuurgroep

Verantwoordelijk: gemeente.

 

d. Bepaling volgende woonservicezones

Op basis van de digitale kaart en actuele ontwikkelingen (zoals nieuwbouw) wordt in 2005 wordt besloten wat de volgende te ontwikkelen woonservicezones zullen zijn.

Betrokken partijen: alle partijen van de Stuurgroep.

Verantwoordelijk: gemeente.

 

e. Classificatie woonservicezones

In 2006 wordt een classificatiesysteem ontworpen voor woonservicezones ontworpen, e.e.a. zal worden opgenomen in de krant Beter Wonen in Haaglanden.

Betrokken partijen: alle deelnemers Stuurgroep WZW

Verantwoordelijk: corporaties.

 

 

2. Vergroten Leefbaarheid

 

a. Herstructurering Poptahof

Leveren van een visie in 2006 op het woning- en zorgaanbod gericht op ouderen, met daarbij speciale aandacht voor de groep allochtone ouderen. De visie wordt ontwikkeld in samenwerking met de doelgroep.

Betrokken partijen: gemeente, corporaties en zorginstellingen.

Verantwoordelijk: Woonbron Delft.

 

b. Ontwikkelen Thuiszorg on line

Tot eind 2005 proef met thuiszorg on line door Maatzorg/De Werven. Onderzoek naar toepassingsmogelijkheden, gebruiksgemak, efficiency en financiële haalbaarheid. Daarna wordt besloten het project al dan niet voort te zetten.

Verantwoordelijk:Maatzorg/ De Werven

 

c. Delfts zorgabonnement

Het zorgabonnement wordt door alle partijen gezien als een basisvoorziening in Delft.

·         Vergroten van het aantal deelnemers.

·         Mogelijkheden verbreden aanbod onderzoeken zoals een veiligheidshuisbezoek.

Betrokken partijen: SOD, corporaties, SSBO en gemeente.

Verantwoordelijk: SOD.

 

d. Ontwikkelen garantie op ongeplande zorg

·         Indicering achteraf door het CIZ

·         Vergroten aantal deelnemers die gebruik maken van alarmering.

·         Vergroten toegankelijkheid van de woningen o.a. d.m.v.  elektronische deurontsluiting.

·         Inventariseren ondersteunende diensten buiten kantooruren, onderzoek naar meer  efficiënte werkwijze.

·         Bij de organisatie van de ongeplande zorg zal gebruik worden gemaakt van de eerstelijns hulpverlening van de diverse instellingen, men neemt voor elkaar waar en speelt tweedelijnshulp door aan de gespecialiseerde instelling.

Betrokken partijen: zorginstellingen, gemeente, corporaties, Maatzorg/De Werven

Verantwoordelijk: gemeente

 

e. Mantelzorgers en vrijwilligers

Vrijwilligers en mantelzorgers krijgen ondersteuning bij hun werkzaamheden door middel van: scholing, begeleiding en training. In het kader van de ondersteuning aan vrijwilligers wordt aandacht besteed aan: bemiddelen vraag en aanbod, fondsenwerving, administratie en training en imagoverbetering.

Bij de ontwikkeling van woonservicezones krijgen mantelzorgers en vrijwilligers nadrukkelijk aandacht. 

Er wordt een samenhang gezocht tussen de ondersteuning van mantelzorgers en vrijwilligers.

Betrokken partijen: gemeente, SOD en SSBO, Bureau informele zorg, BWD, RPCP en zorgaanbieders.

Verantwoordelijk: gemeente.

 

f. Uitwerking WVG convenant
·          Afspraken maken omtrent verhuisstimuleringsregeling en verhuizing zittende bewoners.

·         Aanbestedingen woningaanpassingen.

·         Facturering van de kosten.

Betrokken partijen: gemeente en corporaties

Verantwoordelijk: gemeente.

 

g. Seniorensport

In 2005 wordt de seniorensport ingebed bij de reguliere sportverenigingen en deelname van het aantal ouderen en mensen met een functiebeperking aan sportactiviteiten wordt verhoogd.

Betrokken partijen: gemeente en SOD

Verantwoordelijk: gemeente

 

 

  1. Nieuwbouw / herontwikkeling

 

a. Te realiseren projecten

·                Onderzoek naar de (her)ontwikkeling van verzorging/verplegingshuis 'Die Buytenweye' en aanliggende appartementen. Start uitvoering vanaf 2007. Woonbron Delft en Pieter van Foreest.

·                Toevoeging van een seniorensteunpunt bij het complex Mozartlaan. Realisatie 2005. Maatzorg/ De Werven en Woonbron Delft.

·                Toevoegen van een recreatieruimte dat op termijn mede dienst kan doen als zorgpunt bij het complex Artemisstraat.  Realisatie 2005. Maatzorg/De Werven en Woonbron Delft.

·                Opplussen De Gaechflat (116 woningen). Realisatie 2005. Woonbron Delft.

·                Bouw van een gezondheidscentrum bij de nieuwbouw van het kantoor van Woonbron Delft aan de Aart van de Leeuwlaan. Oplevering in 2005. Woonbron Delft.

·                Het ontwikkelen van 12 zorgeenheden in Die Delfgaauwse Weye t.b.v. de huisvesting van verstandelijk gehandicapten Start uitvoering 2005. Woonbron Delft in samenwerking met Stichting Ipse.

·                Nieuwbouw van 129 woningen Dock van Delft voor 55-plussers en 65-plussers in Delft. Het gaat om wonen met zorggarantie en welzijnsvoorzieningen, waarvan in ieder geval 32 plaatsen en maximaal 50 plaatsen voor zorggeïncideerden aan de Ezelsveldlaan. Start bouw in 2005, realisatie in 2007. Vidomes en  PCVB.

·                Opplussen en creëren van voor ouderen geschikte woningen in de Sterflats. In totaal worden 198 woningen opgeplust en wordt er een zorgsteunpunt gerealiseerd. Start in 2004, realisatie in 2005. PCVB en Vidomes.

·                Nieuwbouw van complex Vermeertoren voor 66 ouderen in Delft. Het project wordt een woontoren met zorgdiensten en andere voorzieningen zoals een buurthuis, kinderdagverblijf, gezondheidscentrum en activiteitencentrum. Start 2004/2005, realisatie 2007. Vestia en Pieter van Foreest.

·                Opplussen flats aan de Diepenbrockstraat e.o. In totaal 141 woningen. Start en uitvoering in 2005. Vestia.

·                Nieuwbouw 63 appartementen voor verstandelijk gehandicapten aan de Paardenmarkt. De huidige clienten van de Nieuwe Plantage 1 en 2 en de Marcushof gaan hier wonen. Gereed: maart 2006. Ipse.

·                Nieuwbouw op het eigen terrein aan de ST Jorisweg. De nieuwbouw dient voor de vervanging van Paviljoen A en B. Het gaat om 76 plaatsen langdurige psychiatrie voor volwassenen en 59 plaatsen en 13 randwoningen voor ouderen. GGZ Delfland.

·                Nieuwbouw Bieslandhof. Van de 204 plaatsen gaan er 60 naar Veenhage, de overige 144 plaatsen zijn verpleeghuisplaatsen die op het terrein zelf gebouwd worden. Pieter van Foreest,

·                Vervangende nieuwbouw Hugo de Grootstraat. Stichting Jeroen,

·                Realisatie van woningen boven winkels Van Foreestweg t.p.v. Apostolische kerk. Realisatie in 2007.

·                Realisatie ouderenwoningen winkelcentrum Vrijheidslaan. Realisatie 2006/2007.

 

b. Harnaschpolder

In 2005 wordt bepaald voor welke doelgroepen woningen en voorzieningen in de Harnaschpolder kunnen worden gerealiseerd.

Betrokken partijen: alle partijen van de Stuurgroep WZW

Verantwoordelijk: gemeente.

 

c. Onderzoek

Verantwoordelijk: gemeente

Verantwoordelijk: Stichting Woonbegeleiding

Vervangende nieuwbouw Vrouwenopvang Zuid Holland

Vervangende huisvesting locatie Houttuinen.

Vervangende huisvesting Dienstencentrum Over de Brug.

Verantwoordelijk: gemeente.

 

d. Normering woning en woonomgeving

Woonkeur is het uitgangspunt bij nieuwbouw en herstructurering en aanpak woonomgeving. Per gebied en project moet in 2006 worden bekeken in hoeverre dit (financieel) haalbaar en wenselijk is.

Betrokken partijen: corporaties en gemeente

Verantwoordelijk: gemeente:

 

e. Vergroten toegankelijkheid

De gemeente betaalt bij ouderencomplexen  50 % van de kosten voor het toegankelijk maken van de verkeersruimten met een maximum van € 24.281 per complex.

Betrokken partijen: gemeente en corporaties

Verantwoordelijk:gemeente.

 

f. Verhuringen buiten de krant Beter Wonen in Haaglanden om.

De corporaties leveren conform de prestatieafspraken met de gemeente jaarlijks maximaal 75 woningen voor de huisvesting van clienten van de GGZ, Stichting Woonbegeleiding, Stichting Jeroen, IPSE, RMC.

Verantwoordelijk: corporaties

 

4.       Classificering en labeling

a. Classificatie

In 2005 wordt gekomen tot een eensluidend classificatiesysteem voor alle woningen. Hierbij wordt uitgegaan van de bereikbaarheid, de gebruiksmogelijkheid en de mate van mogelijke zorgverlening.

Deze normering wordt vanaf 2005 opgenomen in de regionale woonzorgmonitor. In overleg met het stadsgewest Haaglanden en de SVH zullen vanaf eind 2005 de woningen met de classificatie geadverteerd worden in de krant ‘Beter Wonen in Haaglanden’. Getracht wordt dit in de gehele regio Haaglanden te realiseren en aan te sluiten bij het DWO gebied. 

De corporaties hebben voor eind 2006 een 50 % van hun woningbezit geclassificeerd. In de volgende set prestatieafspraken worden afspraken gemaakt over de gewenste ontwikkeling van de woningvoorraad naar de verschillende niveaus.

Betrokken partijen: Gemeente en corporaties.

Verantwoordelijk: corporaties.

 

b.. Labeling

·         Er worden afspraken gemaakt met corporaties en zorginstellingen over de wijze van labeling in de krant Beter Wonen in Haaglanden van specifieke ouderenwoningen/aanleunwoningen. Hierbij wordt meegenomen voor welke woningen een indicatie dan wel een urgentie nodig is. Afstemmen met het stadsgewest Haaglanden om tot een eensluidende labeling te komen.

Betrokken partijen: gemeente, corporaties en zorginstellingen.

Verantwoordelijk: gemeente.

 

·         Opgepluste woningen met 3 of meer kamers worden voor ten minste 80 % gelabeld voor ouderen of mensen met een handicap.

Verantwoordelijk: corporaties.

 

 

5. Communicatie en participatie

 

a. Eén loket

Betrokken partijen: gemeente, corporaties, zorg- en welzijnsinstellingen, SSBO en RPCP.

            Verantwoordelijk: gemeente.     

 

In 2005 evaluatie van het digitale loket. Naar aanleiding van de uitkomsten verder optimaliseren en ontwikkelen in samenhang met het ene loket.

Er is een activiteitenkalender opgenomen met gegevens van allerlei instellingen die actief zijn voor de doelgroepen

Betrokken partijen: SOD, gemeente, RPCP en SSBO.

Verantwoordelijk: gemeente.

 

Het leveren van een bijdrage aan het ontwikkelen en bijhouden van de sociale kaart van de GGD.

Betrokken partijen:gemeente, zorginstellingen en welzijnsinstellingen.

Verantwoordelijk: GGD

 

In 2005 wordt de sociale functie van Internet bevorderd bij de doelgroepen.

Verantwoordelijk: SOD

 

Burgers van Delft informeren middels: wijkbijeenkomsten, bijwonen manifestaties,  gebruik maken van website gemeente, Stadskrant Delft, bewonersbladen en overige publicatiemiddelen.

Betrokken partijen: alle partijen van de stuurgroep.

Verantwoordelijk: gemeente.

 

·         Ouderenbrochure

Ontwikkelen brochure voor ouderen met informatie over aanbod van voor ouderen geschikte woningen en beschrijving hoe men voor die woningen in aanmerking kan komen.

Betrokken partijen:  SOD, corporaties en gemeente.

            Verantwoordelijk: SOD.

 

b. Participatie

 

·         Eind 2006 is de SSBO algemeen erkend en herkend als de vertegenwoordiger van de ouderen in Delft.

Betrokken partijen: gemeente en SSBO

      Verantwoordelijk: SSBO.

 

·         Jaarlijks worden in 3 wijken van Delft bijeenkomsten georganiseerd voor de doelgroepen. Doel: vergroten betrokkenheid bij ontwikkelingen, uitwisseling ideeën, advisering richting Stuurgroep en werkgroepen en een bijdrage leveren aan de ontwikkeling van woonservicezones. Per wijk worden daarna vervolgacties gepland.

Betrokken partijen: gemeente en SSBO en RPCP

Verantwoordelijk: SSBO en RPCP.

 

·         In 2005 wordt een aanzet gegeven tot de realisatie van een geïntegreerde structurele medezeggenschap voor wonen, zorg en welzijn in te ontwikkelen woonzorgzones of woonzorgcomplexen. Hiertoe wordt onderzoek gedaan naar modellen voor integrale medezeggenschap. Verder wordt draagvlak  voor invoering van een model gezocht bij de betrokken partijen. Daarbij wordt aansluiting gezocht bij ontwikkelingen in de regio.

Betrokken partijen: Alle partijen van de stuurgroep.

Verantwoordelijk: RPCP

 

 
6. Monitoring

 

a. Digitale kaart

Partijen dragen jaarlijks bij aan de ontwikkeling van de digitale kaart van Delft met alle wonen, zorg en welzijnsvoorzieningen, aangevuld met openbaar vervoer, winkels en algemene voorzieningen. In 2005 wordt aansluiting gezocht bij omliggende gemeenten. Deze kaart is voor de Stuurgroep WZW het sturingsinstrument om te beoordelen of bepaalde ontwikkelingen in een gebied wenselijk zijn.

Betrokken partijen: alle partijen van de Stuurgroep WZW

Verantwoordelijk: gemeente.

 

b. Woonzorgmonitor

Alle partijen leveren jaarlijks gegevens t.b.v. de woonzorgmonitor van de RCG, en nemen op verzoek deel aan de klankbordgroep van de RCG.

Betrokken partijen: zorginstellingen, corporaties en gemeente.

Verantwoordelijk: RCG

 

 

7. Onderzoek

 

a. Woonwensen oudere allochtonen.

In 2005 vindt een literatuuronderzoek plaats naar de woonwensen van allochtonen.

Verantwoordelijk: gemeente.

 

b.Consultatiebureau ouderen

In 2005/2006 vindt een onderzoek plaats naar de wens en realiseerbaarheid van een consultatiebureau voor ouderen.

Betrokken partijen: gemeente, SSBO,  Maatzorg/De Werven

Verantwoordelijk: Maarzorg/ De Werven

 

c.Vrijetijdsbesteding

In 2006 vindt een onderzoek plaats naar de vrijetijdsbesteding van mensen met een verstandelijke beperking

Verantwoordelijk:MEE i.s.m. Ipse.

 

d. Domotica

In 2005/2006 vindt een onderzoek plaats naar de gewenste toepassingsmogelijkheden van domotica.

Verantwoordelijk: corporaties.