Inleiding
De gemeente Delft,
zorginstellingen, welzijnsinstellingen, woningcorporaties en
belangenvertegenwoordigers hebben gezamenlijk een visie ontwikkeld op Wonen,
zorg en welzijn en hebben deze visie uitgewerkt in een convenant dat op 13
december 2004 is ondertekend. Deze prestatieafspraken vormen de uitwerking van
het convenant en geven aan wat partijen
met elkaar willen bereiken.
Deze prestatieafspraken
worden aangegaan voor de periode van twee jaar. Voor het verstrijken van deze
termijn zullen ze worden geëvalueerd. Deze evaluatie moet leiden tot het
opnieuw vaststellen van prestatieafspraken voor de volgende periode van twee
jaar.
Over de voortgang van deze prestatieafspraken zal
met regelmaat in de Stuurgroep Wonen, Zorg en Welzijn worden gerapporteerd. Na
een jaar wordt door de gemeente, in overleg met de andere partijen, een
evaluatie opgesteld. Tijdens de behandeling van de evaluatie kunnen de
prestatieafspraken voor de resterende periode worden bijgesteld.
De Regiegroep Buitenhof
start in 2005 met de voorbereiding van de woonservicezone Buitenhof waarbij in
de aanpak is geborgd dat er voldoende aanbod is voor de doelgroepen en dat deze
doelgroepen actief participeren in de ontwikkeling. Uitgangspunt hierbij is het
programma van eisen voor Delftse woonservicezones, dat als bijlage is
bijgevoegd, daarnaast zal de veiligheid in de woonservicezone nadrukkelijk worden
meegenomen. . Uiterlijk 2006 zal de uitvoering van start gaan.
Betrokken partijen: gemeente, Vidomes, Woonbron
Delft, Maatzorg/De Werven, PCVB, Pieter van Foreest, SOD, SSBO en RPCP.
Verantwoordelijk: alle
betrokken partijen.
b. Procesbeschrijving woonservicezone
Er komt een beschrijving van de werkprocessen zoals
deze worden gehanteerd bij woonservicezone Buitenhof. Naar aanleiding van deze
beschrijving wordt een procesbeschrijving gemaakt die leidraad is voor volgende
te ontwikkelen woonservicezones.
Betrokken partijen: Vidomes, Woonbron Delft,
Maatzorg/De Werven, PCVB, Pieter van Foreest, gemeente, SOD en de externe
projectleider.
Verantwoordelijk: gemeente.
Voor de ontwikkeling van woonservicezones zijn de
uitgangspunten zoals geformuleerd door de werkgroep woonservicezones
richtinggevend. In 2005 worden de uitgangspunten verder uitgewerkt. De
uitgangspunten vormen het een basispakket dat zo mogelijk gerealiseerd moet
worden in elke woonservicezone.
Betrokken partijen: alle deelnemers Stuurgroep
Verantwoordelijk: gemeente.
d. Bepaling volgende woonservicezones
Op basis van de digitale kaart en actuele
ontwikkelingen (zoals nieuwbouw) wordt in 2005 wordt besloten wat de volgende
te ontwikkelen woonservicezones zullen zijn.
Betrokken partijen: alle partijen van de
Stuurgroep.
Verantwoordelijk: gemeente.
e. Classificatie woonservicezones
In 2006 wordt een classificatiesysteem ontworpen
voor woonservicezones ontworpen, e.e.a. zal worden opgenomen in de krant Beter
Wonen in Haaglanden.
Betrokken partijen: alle deelnemers Stuurgroep WZW
Verantwoordelijk: corporaties.
Leveren van een visie in 2006 op het woning- en
zorgaanbod gericht op ouderen, met daarbij speciale aandacht voor de groep
allochtone ouderen. De visie wordt ontwikkeld in samenwerking met de doelgroep.
Betrokken partijen: gemeente, corporaties en
zorginstellingen.
Verantwoordelijk: Woonbron Delft.
Tot eind 2005 proef met thuiszorg on line door
Maatzorg/De Werven. Onderzoek naar toepassingsmogelijkheden, gebruiksgemak,
efficiency en financiële haalbaarheid. Daarna wordt besloten het project al dan
niet voort te zetten.
Verantwoordelijk:Maatzorg/ De Werven
c. Delfts zorgabonnement
Het zorgabonnement wordt door alle partijen gezien
als een basisvoorziening in Delft.
·
Vergroten van het aantal deelnemers.
·
Mogelijkheden verbreden aanbod onderzoeken zoals
een veiligheidshuisbezoek.
Betrokken partijen: SOD, corporaties, SSBO en
gemeente.
Verantwoordelijk: SOD.
d. Ontwikkelen garantie op ongeplande zorg
·
Indicering achteraf door het CIZ
·
Vergroten aantal deelnemers die gebruik maken van
alarmering.
·
Vergroten toegankelijkheid van de woningen o.a.
d.m.v. elektronische deurontsluiting.
·
Inventariseren ondersteunende diensten buiten
kantooruren, onderzoek naar meer
efficiënte werkwijze.
·
Bij de organisatie van de ongeplande zorg zal
gebruik worden gemaakt van de eerstelijns hulpverlening van de diverse
instellingen, men neemt voor elkaar waar en speelt tweedelijnshulp door aan de
gespecialiseerde instelling.
Betrokken partijen: zorginstellingen, gemeente,
corporaties, Maatzorg/De Werven
Verantwoordelijk: gemeente
Vrijwilligers en mantelzorgers krijgen
ondersteuning bij hun werkzaamheden door middel van: scholing, begeleiding en
training. In het kader van de ondersteuning aan vrijwilligers wordt aandacht
besteed aan: bemiddelen vraag en aanbod, fondsenwerving, administratie en
training en imagoverbetering.
Bij de ontwikkeling van woonservicezones krijgen
mantelzorgers en vrijwilligers nadrukkelijk aandacht.
Er wordt een samenhang gezocht tussen de
ondersteuning van mantelzorgers en vrijwilligers.
Betrokken partijen: gemeente, SOD en SSBO, Bureau
informele zorg, BWD, RPCP en zorgaanbieders.
Verantwoordelijk: gemeente.
·
Aanbestedingen woningaanpassingen.
·
Facturering van de kosten.
Betrokken partijen: gemeente en corporaties
Verantwoordelijk: gemeente.
g. Seniorensport
In 2005 wordt de seniorensport ingebed bij de
reguliere sportverenigingen en deelname van het aantal ouderen en mensen met
een functiebeperking aan sportactiviteiten wordt verhoogd.
Betrokken partijen: gemeente en SOD
Verantwoordelijk: gemeente
a. Te realiseren projecten
·
Onderzoek naar de (her)ontwikkeling van
verzorging/verplegingshuis 'Die Buytenweye' en aanliggende appartementen. Start
uitvoering vanaf 2007. Woonbron Delft en Pieter van Foreest.
·
Toevoeging van een seniorensteunpunt bij het
complex Mozartlaan. Realisatie 2005. Maatzorg/ De Werven en Woonbron Delft.
·
Toevoegen van een recreatieruimte dat op termijn
mede dienst kan doen als zorgpunt bij het complex Artemisstraat. Realisatie 2005. Maatzorg/De Werven en
Woonbron Delft.
·
Opplussen De Gaechflat (116 woningen). Realisatie
2005. Woonbron Delft.
·
Bouw van een gezondheidscentrum bij de nieuwbouw
van het kantoor van Woonbron Delft aan de Aart van de Leeuwlaan. Oplevering in
2005. Woonbron Delft.
·
Het ontwikkelen van 12 zorgeenheden in Die
Delfgaauwse Weye t.b.v. de huisvesting van verstandelijk gehandicapten Start
uitvoering 2005. Woonbron Delft in samenwerking met Stichting Ipse.
·
Nieuwbouw van 129 woningen Dock van Delft voor
55-plussers en 65-plussers in Delft. Het gaat om wonen met zorggarantie en
welzijnsvoorzieningen, waarvan in ieder geval 32 plaatsen en maximaal 50
plaatsen voor zorggeïncideerden aan de Ezelsveldlaan. Start bouw in 2005,
realisatie in 2007. Vidomes en PCVB.
·
Opplussen en creëren van voor ouderen geschikte
woningen in de Sterflats. In totaal worden 198 woningen opgeplust en wordt er
een zorgsteunpunt gerealiseerd. Start in 2004, realisatie in 2005. PCVB en Vidomes.
·
Nieuwbouw van complex Vermeertoren voor 66 ouderen
in Delft. Het project wordt een woontoren met zorgdiensten en andere
voorzieningen zoals een buurthuis, kinderdagverblijf, gezondheidscentrum en
activiteitencentrum. Start 2004/2005, realisatie 2007. Vestia en Pieter van
Foreest.
·
Opplussen flats aan de Diepenbrockstraat e.o. In
totaal 141 woningen. Start en uitvoering in 2005. Vestia.
·
Nieuwbouw 63 appartementen voor verstandelijk
gehandicapten aan de Paardenmarkt. De huidige clienten van de Nieuwe Plantage 1
en 2 en de Marcushof gaan hier wonen. Gereed: maart 2006. Ipse.
·
Nieuwbouw op het eigen terrein aan de ST Jorisweg.
De nieuwbouw dient voor de vervanging van Paviljoen A en B. Het gaat om 76
plaatsen langdurige psychiatrie voor volwassenen en 59 plaatsen en 13
randwoningen voor ouderen. GGZ Delfland.
·
Nieuwbouw Bieslandhof. Van de 204 plaatsen gaan er
60 naar Veenhage, de overige 144 plaatsen zijn verpleeghuisplaatsen die op het
terrein zelf gebouwd worden. Pieter van Foreest,
·
Vervangende nieuwbouw Hugo de Grootstraat.
Stichting Jeroen,
·
Realisatie van woningen boven winkels Van
Foreestweg t.p.v. Apostolische kerk. Realisatie in 2007.
·
Realisatie ouderenwoningen winkelcentrum
Vrijheidslaan. Realisatie 2006/2007.
b. Harnaschpolder
In 2005 wordt bepaald voor welke doelgroepen
woningen en voorzieningen in de Harnaschpolder kunnen worden gerealiseerd.
Betrokken partijen: alle partijen van de Stuurgroep
WZW
Verantwoordelijk: gemeente.
c. Onderzoek
Verantwoordelijk:
gemeente
Verantwoordelijk:
Stichting Woonbegeleiding
Vervangende
nieuwbouw Vrouwenopvang Zuid Holland
Vervangende
huisvesting locatie Houttuinen.
Vervangende
huisvesting Dienstencentrum Over de Brug.
Verantwoordelijk:
gemeente.
d.
Normering woning en woonomgeving
Woonkeur is het uitgangspunt bij nieuwbouw en herstructurering
en aanpak woonomgeving. Per gebied en project moet in 2006 worden bekeken in
hoeverre dit (financieel) haalbaar en wenselijk is.
Betrokken partijen: corporaties en gemeente
Verantwoordelijk: gemeente:
e. Vergroten toegankelijkheid
De gemeente betaalt bij ouderencomplexen 50 % van de kosten voor het toegankelijk
maken van de verkeersruimten met een maximum van € 24.281 per complex.
Betrokken partijen: gemeente en corporaties
Verantwoordelijk:gemeente.
f. Verhuringen buiten de krant Beter Wonen in
Haaglanden om.
De corporaties leveren conform de
prestatieafspraken met de gemeente jaarlijks maximaal 75 woningen voor de
huisvesting van clienten van de GGZ, Stichting Woonbegeleiding, Stichting
Jeroen, IPSE, RMC.
Verantwoordelijk: corporaties
a. Classificatie
In 2005 wordt gekomen tot een eensluidend
classificatiesysteem voor alle woningen. Hierbij wordt uitgegaan van de
bereikbaarheid, de gebruiksmogelijkheid en de mate van mogelijke zorgverlening.
Deze normering wordt vanaf 2005 opgenomen in de
regionale woonzorgmonitor. In overleg met het stadsgewest Haaglanden en de SVH
zullen vanaf eind 2005 de woningen met de classificatie geadverteerd worden in
de krant ‘Beter Wonen in Haaglanden’. Getracht wordt dit in de gehele regio
Haaglanden te realiseren en aan te sluiten bij het DWO gebied.
De corporaties hebben voor eind 2006 een 50 % van
hun woningbezit geclassificeerd. In de volgende set prestatieafspraken worden
afspraken gemaakt over de gewenste ontwikkeling van de woningvoorraad naar de
verschillende niveaus.
Betrokken partijen: Gemeente en corporaties.
Verantwoordelijk: corporaties.
b.. Labeling
·
Er worden afspraken gemaakt met corporaties en
zorginstellingen over de wijze van labeling in de krant Beter Wonen in Haaglanden
van specifieke ouderenwoningen/aanleunwoningen. Hierbij wordt meegenomen voor
welke woningen een indicatie dan wel een urgentie nodig is. Afstemmen met het
stadsgewest Haaglanden om tot een eensluidende labeling te komen.
Betrokken partijen: gemeente,
corporaties en zorginstellingen.
Verantwoordelijk:
gemeente.
·
Opgepluste woningen met 3 of meer kamers worden
voor ten minste 80 % gelabeld voor ouderen of mensen met een handicap.
Verantwoordelijk:
corporaties.
a. Eén loket
Betrokken partijen:
gemeente, corporaties, zorg- en welzijnsinstellingen, SSBO en RPCP.
Verantwoordelijk:
gemeente.
In 2005 evaluatie van het
digitale loket. Naar aanleiding van de uitkomsten verder optimaliseren en
ontwikkelen in samenhang met het ene loket.
Er is een
activiteitenkalender opgenomen met gegevens van allerlei instellingen die
actief zijn voor de doelgroepen
Betrokken partijen: SOD,
gemeente, RPCP en SSBO.
Verantwoordelijk:
gemeente.
Het leveren
van een bijdrage aan het ontwikkelen en bijhouden van de sociale kaart van de
GGD.
Betrokken
partijen:gemeente, zorginstellingen en welzijnsinstellingen.
Verantwoordelijk:
GGD
In 2005 wordt de sociale
functie van Internet bevorderd bij de doelgroepen.
Verantwoordelijk: SOD
Burgers van Delft informeren middels:
wijkbijeenkomsten, bijwonen manifestaties,
gebruik maken van website gemeente, Stadskrant Delft, bewonersbladen en
overige publicatiemiddelen.
Betrokken
partijen: alle partijen van de stuurgroep.
Verantwoordelijk:
gemeente.
·
Ouderenbrochure
Ontwikkelen
brochure voor ouderen met informatie over aanbod van voor ouderen geschikte
woningen en beschrijving hoe men voor die woningen in aanmerking kan komen.
Betrokken
partijen: SOD, corporaties en gemeente.
Verantwoordelijk: SOD.
b. Participatie
·
Eind 2006 is de SSBO algemeen erkend en herkend als
de vertegenwoordiger van de ouderen in Delft.
Betrokken partijen:
gemeente en SSBO
Verantwoordelijk: SSBO.
·
Jaarlijks worden in 3 wijken van Delft
bijeenkomsten georganiseerd voor de doelgroepen. Doel: vergroten betrokkenheid
bij ontwikkelingen, uitwisseling ideeën, advisering richting Stuurgroep en
werkgroepen en een bijdrage leveren aan de ontwikkeling van woonservicezones.
Per wijk worden daarna vervolgacties gepland.
Betrokken partijen:
gemeente en SSBO en RPCP
Verantwoordelijk: SSBO en RPCP.
·
In 2005 wordt een aanzet gegeven tot de realisatie
van een geïntegreerde structurele medezeggenschap voor wonen, zorg en welzijn
in te ontwikkelen woonzorgzones of woonzorgcomplexen. Hiertoe wordt onderzoek
gedaan naar modellen voor integrale medezeggenschap. Verder wordt
draagvlak voor invoering van een model
gezocht bij de betrokken partijen. Daarbij wordt aansluiting gezocht bij
ontwikkelingen in de regio.
Betrokken partijen: Alle
partijen van de stuurgroep.
Verantwoordelijk: RPCP
Partijen dragen jaarlijks bij aan de ontwikkeling
van de digitale kaart van Delft met alle wonen, zorg en welzijnsvoorzieningen,
aangevuld met openbaar vervoer, winkels en algemene voorzieningen. In 2005
wordt aansluiting gezocht bij omliggende gemeenten. Deze kaart is voor de
Stuurgroep WZW het sturingsinstrument om te beoordelen of bepaalde
ontwikkelingen in een gebied wenselijk zijn.
Betrokken partijen: alle partijen van de Stuurgroep
WZW
Verantwoordelijk: gemeente.
b. Woonzorgmonitor
Alle partijen leveren jaarlijks gegevens t.b.v. de
woonzorgmonitor van de RCG, en nemen op verzoek deel aan de klankbordgroep van
de RCG.
Betrokken partijen: zorginstellingen, corporaties
en gemeente.
Verantwoordelijk: RCG
a. Woonwensen oudere allochtonen.
In 2005 vindt een literatuuronderzoek plaats naar
de woonwensen van allochtonen.
Verantwoordelijk: gemeente.
b.Consultatiebureau ouderen
In 2005/2006 vindt een onderzoek plaats naar de
wens en realiseerbaarheid van een consultatiebureau voor ouderen.
Betrokken partijen: gemeente, SSBO, Maatzorg/De Werven
Verantwoordelijk: Maarzorg/ De Werven
c.Vrijetijdsbesteding
In 2006 vindt een onderzoek plaats naar de
vrijetijdsbesteding van mensen met een verstandelijke beperking
Verantwoordelijk:MEE i.s.m. Ipse.
d. Domotica
In 2005/2006 vindt een onderzoek plaats naar de
gewenste toepassingsmogelijkheden van domotica.
Verantwoordelijk: corporaties.