Inhoudsopgave

 

1.    Toeleiding & Monitoring. 3

2.    Inburgering. 6

2a       Wet Inburgering Nieuwkomers. 6

2b       CIP.. 7

3.    Activering. 8

4.    Dienstverlening Werkplan. 9

4a       WIW-Dienstbetrekkingen. 9

4b       WIW-werkervaringsplaatsen. 11

4c       I/D-banen (In- en Doorstroombanen) 11

5.    Wet Voorzieningen Gehandicapten. 12

6.    Ontwikkelingen klantenbestand. 13

6a       Klantenaantallen. 13

6b       Collegedoelstelling klantenbestand fase-4. 14

7.    Huisbezoeken. 16

8.    Bijzondere Bijstand. 17

9     Delftpas. 18

 

 

 

 

 

 


1.         Toeleiding & Monitoring

 

Regiefunctie Toeleiding & Monitoring

 

De gemeente Delft heeft de volgende doelstellingen:

1.       bieden van een sluitende reïntegratieaanpak aan de nieuwe instroom werkzoekenden klanten fase-2 , fase-3 en fase-4 (inclusief de niet uitkeringsgerechtigden en ANWers) alsook aan Abw/WWB klanten fase-2 en fase-3 die al langer een uitkering ontvangen

2.       intensievere fase-4 aanpak

3.       ontwikkelen van en invulling geven aan nieuw instrumentarium (gesubsidieerd werk) vastgelegd in de Delftse reïntegratieverordening Werk en Bijstand

 

De reïntegratietrajecten worden extern ingekocht middels contracten bij private reïntegratiebedrijven. Het vakteam T&M verzorgt de toeleiding naar deze contracten en houdt vervolgens regie (monitoring) op de voortgang van de trajecten en op de contractafspraken die met elk reïntegratiebedrijf zijn vastgelegd. Tevens verzorgt dit vakteam de toeleiding en monitoring naar het nieuw instrumentarium en naar het vakteam Activering.

 

Tabel 1.1: ontwikkeling aantallen klanten dat gebruik maakt van het reïntegratieaanbod.

 

Realisatie

1e kw 2005

Realisatie 2004

 

 

 

Klanten dat gebruik maakt van reïntegratieaanbod 01-01-2005

809

816

Aantal aanmeldingen reïntegratieaanbod

286

721

Aantal uitval voor start reïntegratietraject

24

126

Aantal beëindigde trajecten bij RIB’s

118

602

Klanten dat gebruik maakt van reïntegratieaanbod 31-03-2005

953

809

Bron: Gws4All

 

Aanmeldingen

 

Tabel 1.2a1 Aantal aanmeldingen reïntegratieaanbod t/m ultimo kwartaal

 

Instroom trajecten 2005

Beschikbare trajecten 2005

Instroom trajecten 2004

Beschikbare trajecten 2004

waarvan:

 

 

 

 

Fase 2/3

83

150

257

150

Fase 4

126

445

285

535

NUG

4

40

35

90

Proefplaatsing / Opstapbaan/ Participatiebaan

73

275

144

125

Totaal

286

910

721

900

 

De inkoop van de verschillende vormen van trajecten vindt plaats o.b.v. de collegedoelstellingen en de analyse van het bestand. Desondanks kan het voorkomen dat het aantal klanten per doelgroep (analyse) en het aantal beschikbare trajecten(inkoop) niet geheel sluitend is. Instroom van klanten vallend onder de doelgroep nieuw in de uitkering of klanten zonder uitkering(NUG) is bijvoorbeeld niet te beïnvloeden door de gemeente.

 

De aanmeldingen van klanten op trajecten vindt plaats nadat er een diagnosegesprek is gevoerd met de klant.

Extra aandacht binnen WIZ is noodzakelijk voor de aanmeldingen naar fase 4 trajecten. Hier worden in de periode vanaf oktober 2004 tot februari 2005 extra acties ondernomen op het terrein van diagnose fase 4 klanten.

 

Tabel 1.2a2 nieuw beleid met ingang van 1-7-2004

 

Instroom trajecten

1e kw 2005

 

 

Proefplaatsing

43

Opstapbaan

30

Participatiebaan

0

Totaal

73

Bron: Gws4All

 

Nieuw beleid gesubsidieerd werk

In juli 2004 is het nieuwe stelsel gesubsidieerd werk van start in het kader van de regelgeving WWB. Uitgangspunten en gevolgen zijn vastgelegd in de Delftse reïntegratieverordening welke op 9 juli in werking is getreden.

 

In dit kader worden de drie nieuwe reïntegratie-instrumenten nogmaals kort besproken:

 

-          proefplaatsing: werken met behoud van uitkering gedurende 3 a 6 maanden, bedoeld voor nieuwe instroom in de uitkering fase 2/3 en 4 met als doel: een zo min mogelijke gewenning  en spoedig mogelijke uitstroom uit de uitkering. Inkoop 2005: 200 plekken

-          opstapbanen: gesubsidieerde baan voor maximaal 1 jaar, bedoeld voor klanten die perspectief hebben op regulier werk maar met een tekort aan recente en relevante werkervaring, uit te laten stromen naar regulier werk. Inkoop 2005: 150 plekken

-          participatiebanen: permanente werkplekken, bedoeld voor werkzoekenden van 55 jaar en ouder zonder uitstroomperspectief op reguliere arbeid. Inkoop 2005: 10 plekken

 

De uitvoering van de nieuwe reïntegratie-instrumenten zijn via contractafspraken uitgezet bij Werkplan en Combiwerk. Zij zijn verantwoordelijk van de realisatie van de acquisitie en begeleiding van de klanten op bovenstaande werkplekken. Voor een goede implementatie van de instrumenten zijn er inhoudelijke en logistieke werkafspraken gemaakt met het vakteam SDV en de contractpartners. Met name voor het instrument proefplaatsing geldt dat snelle doorlooptijden het effect van het instrument bepaald.

 

Uitval

 

Tabel 1.3a uitval vóór start RIB-trajecten t/m ultimo kwartaal

 

Realisatie

1e kw 2005

Realisatie 2004

uitval

24

126

Totaal uitval trajecten

24

126

Bron: Gws4All

 

Tabel 1.3b specificatie uitval t/m ultimo 1e kwartaal 2005

 

RIB

Nieuw beleid gesubsidieerde arbeid

Totaal

Fase 2

Fase 3

Fase 4

Proef

plaatsing

Opstap

baan

Reden uitval:

 

 

 

 

 

 

Zelf werk gevonden

1

1

 

2

 

4

 

 

 

 

 

 

 

Detentie/fraudeproblematiek

 

 

 

 

 

 

Medisch/ psychische redenen

 

3

4

2

 

9

Motivatie problematiek

 

 

1

 

 

1

Niet verschenen zonder bericht

 

 

1

 

 

1

Samenwonen/verhuizing

 

 

1

 

3

4

Overig

1

1

2

1

 

5

Totaal

2

5

9

5

3

24

Bron: Gws4All

 

De  specificatie uitval geldt voor deelnemers die tussen de aanmelding en de start van een traject om diverse redenen uitgevallen zijn. Veelal zijn deze redenen niet verwijtbaar aan de kwaliteit van het reïntegratiebedrijf. Tabel 1.3.b geeft inzicht in de verschillende reden waarom mensen niet aan een traject (kunnen) deelnemen. De doelgroep die in dit verband is uitgevallen krijgt bijzondere aandacht via de aanpak klantmanagement. Met de reïntegratiebedrijven is contractueel vastgelegd dat het uitvalspercentage niet hoger mag zijn dan 20%. Tot en met het 1ste kwartaal 2005 komt het uitvalpercentage op 8,4%.

 

Beëindigde trajecten

 

Tabel 1.4a Beëindigde trajecten bij trajectorganisaties

 

Realisatie

1e kw 2005

Idem

in %

Realisatie 2004

Idem

in %

 

 

 

 

 

succesvol beëindigd

56

47,5

218

36,2

niet-succesvol beëindigd

62

52,5

384

63,7

Totaal aantal beëindigde trajecten

118

100%

602

100%

Bron: Gws4All

 

Maandelijks en per kwartaal vinden er gesprekken plaats vanuit het vakteam T&M met de Reïntegratiebedrijven. Zowel op contract als op klantniveau vindt er een intensieve monitoring plaats om zowel resultaat als kwaliteit te bewaken.

 

Tabel 1.4b Specificatie totaal succesvol beëindigde trajecten t/m ultimo kwartaal

 

RIB

Nieuw beleid gesubsidieerde arbeid

Totaal

Fase 2

Fase 3

Fase 4

Proef

plaatsing

Opstap

baan

Waarvan duurzaam:

 

 

 

 

 

 

Regulier werk

13

13

5

 

 

31

Regulier onderwijs

4

2

 

 

 

6

Gedeeltelijk regulier werk

2

1

 

 

 

3

WIW dienstbetrekking / opstapbaan

 

 

3

 

 

3

Waarvan vrijwilligers / beschermd werk:

 

 

 

 

 

 

Herfasering 2/3 (kwint/CWI)

 

 

6

 

 

6

Maatschappelijk actief

 

 

5

 

 

5

Sociale activering

 

1

1

 

 

2

Totaal Succesvol beëindigd

19

17

20

 

 

56

Bron: Gws4All

 

In tabel 1.5.b worden de succesvolle beëindigingen nader gespecificeerd. Enerzijds zijn dit de klanten die door de inspanningen van het RIB  (gedeeltelijk) aan het werk zijn of (in het geval van jongeren) weer terug naar school gaan en geen beroep (meer) doen op de uitkering. Anderzijds zien we voor de fase 4 doelgroep , gezien de problematiek van de doelgroep een ruimere interpretatie van het woord ‘succesvol’. De redenen herfasering 2/3, maatschappelijk actief en sociale activering zijn zoveel mogelijk, conform de collegedoelstellingen omtrent fase 4, geobjectiveerd.

 

Tabel 1.4c Specificatie niet-succesvol beëindigde trajecten

 

Realisatie

1e kw 2005

Realisatie 2004

Waarvan :

 

 

Detentie/fraude

 

10

Maximale trajectduur

19

90

Medisch/psychische redenen

19

92

Motivatieproblematiek klant

1

66

Verhuizen/samenwonen

14

45

Zorg

1

30

Overig

8

51

Totaal niet-succesvol beëindigd

62

384

Bron: Gws4All


2.         Inburgering

 

2a        Wet Inburgering Nieuwkomers

Team Inburgering voert de Wet Inburgering Nieuwkomers (WIN) voor de gemeente Delft uit. De gemeente Delft heeft verder het mandaat om de WIN uit te voeren voor de gemeente Pijnacker-Nootdorp.

 

Tabel 2.1: Ontwikkeling WIN Trajecten (Inburgeringstrajecten)

 

Realisatie 1e kw 2005

 

 

Delft

Regio

Totaal

Realisatie 2004

 

(aantal)

 

 

 

WIN Trajecten op 1-01-20051

318

45

363

 

Instroom

45

9

54

201

Verhuisd naar de regio

2

1

3

12

Uitstroom (Beëindigde trajecten)

58

5

63

278

WIN Trajecten op 31-03-2005

303

48

351

 

Bron: A&I

1Aantal kan verschillen met een vorige KWARAP door aanpassingen in de registratie.

 

Figuur 2.1: Instroom WIN Trajecten                                     Figuur 2.2: Caseload per kwartaal

 Tabel 2.2: Specificatie Uitstroom WIN Trajecten

 

Realisatie 1e kwartaal 2005

Realisatie 2004

 

Delft

Regio

Totaal

 

 

Uitstroom naar / Reden beëindiging:

(aantal)

 

 

(%)

 

Werk

11

2

13

21

17

Overdracht binnen gemeente

21

 

21

33

20

Overdracht Regio gemeente

 

3

3

5

3

Bemiddeling CWI

1

 

1

1

1

Studie (regulier onderwijs)

3

 

3

5

4

Verhuizing

7

 

7

11

12

Permanent ontheffing

1

 

1

1

4

Overig

14

 

14

23

39

Totaal uitgestroomd

58

5

63

100%

100%

Bron: A&I

 

 


2b        CIP

 

Tabel 2.3a: CIP Intakes

 

Realisatie 1e kw 2005

Realisatie 2004

 

1ste intake

2de Intake

Totaal

 

 

(aantal)

 

 

 

Intake

93

2

95

363

Bron: A&I

 


 

3.         Activering

 

De doelgroep van Activering zijn de Fase 4 Oudkomers met een taal achterstand. Het hoofdbestanddeel van de activeringstraject is taaleducatie. Met de klanten worden diagnosegesprekken gevoerd die moeten leiden tot een trajectplan gericht op arbeidsactivering, sociale activering of maatschappelijke activering. Arbeidsactivering houdt in dat er voor de klant door taaleducatie, coachen en monitoren van de klant een herfasering van fase 4 naar fase 2/3 kan plaatsvinden. Na herfasering zal de klant een vervolgtraject krijgen tot arbeid bij een RIB.

Een klant wordt door T&M aangemeld bij Activering. De klant wordt hierna gescreend of het een klant is die door Activering geholpen kan worden. Verder wordt bekeken of het nieuwe aanmelding is of dat de klant in 2004 al eerder een intake heeft gehad bij Activering. Als er verder geen belemmeringen zal er een intake plaatsvinden en wordt de klant uitgenodigd om zich te melden voor een diagnosegesprek.

 

Tabel 3.1: Ontwikkeling Diagnoses tbv Activeringstrajecten

 

Realisatie

1e kw 2005

Realisatie 2004

 

(aantal)

 

Diagnoses op 1-1-20051

50

 

Instroom Diagnoses

34

171

Doorstoom naar Traject

54

111

Uitval (geen traject)

9

30

Diagnoses op 31-03-2005

21

 

Bron: A&I

1Aantal kan verschillen met een vorige KWARAP door aanpassingen in de registratie.

 

Tabel 3.2: Ontwikkeling Activeringstrajecten

 

Realisatie

1e kw 2005

Realisatie 2004

 

(aantal)

 

Trajecten op 1-1-20051

162

 

Instroom Traject

54

111

Uitstroom (beëindigde trajecten)

15

85

Trajecten op 31-03-2005

201

 

Bron: A&I

1Aantal kan verschillen met een vorige KWARAP door aanpassingen in de registratie.

 

Tabel 3.3: Specificatie Uitstroom (beëindigde trajecten)

 

Realisatie 1e kwartaal 2005

Realisatie 2004

Uit-/Doorstroom naar / Reden uitstroom:

(aantal)

(%)

 

Betaald of gesubsidieerd werk

0

0

5

Vrijwilliger of in de sfeer van beschermd werk

8

53

66

Herfasering 2/3 (Kwint/CWI)

6

40

27

Sociale activering

0

0

7

Maatschappelijke activering

2

13

32

Zorg & Overig

7

47

29

Totaal uitgestroomd

15

100%

100%

Bron: A&I

 


4.         Dienstverlening Werkplan

 

4a        WIW-Dienstbetrekkingen

 

Tabel 4.1: ontwikkeling van het aantal WIW-werknemers.

 

Realisatie

1e kw 2005

Realisatie

2004

 

 

 

Aantal WIW-werknemers in dienst op 1 januari

55

156

Instroom: nieuwe dienstbetrekkingen¹

0

0

Uitstroom: beëindigde dienstbetrekkingen¹

11

101

Aantal WIW-werknemers in dienst ultimo

44

55

Bron: Gws4all        Noot¹ : de instroom en uitstroom zijn inclusief de Herindiceringen

 

Per 1 januari 2004 is de Wet Werk en Bijstand in werking getreden en de WIW komen te vervallen. vanaf 2004 kan er geen instroom meer plaatsvinden. De huidige werknemers blijven in dienst tot het moment dat zij uitstromen of tot het moment dat de arbeidsovereenkomst van rechtswege afloopt. Vanaf 1 juli 2004 is de reintegratieverordening WWB in werking met het nieuwe instrumentarium.

 

Figuur 4.1 aantal dienstbetrekkingen per ultimo kwartaal

 

Tabel 4.2: specificatie van de uitstroom van WIW-ers.

 

Realisatie

1e kw 2005

Idem

In %

Realisatie 2004

Uitstroom naar:¹

 

 

 

Niet-gesubsidieerde arbeid (incl WIW-WEP)

1

9%

27

Gesubsidieerde arbeid ID, WSW

0

-

15

Ontslag onverwijld

0

-

3

Ontslag rechtswege

10

91%

42

Ontslag proeftijd

0

-

1

Niet herplaatsbaar

0

-

7

Overige

0

-

6

Herindiceringen

0

-

0

Totale uitstroom

11

100%

101

¹ de hier vermelde uitstroomcijfers kunnen enigszins afwijken van de uiteindelijk gedeclareerde aantallen

 

Als gevolg van de komst van een nieuw instrumentarium wordt optimaal ingezet op afbouw van de Wiw. Contracten voor tijdelijke duur worden niet meer verlengd.

 

Figuur 4.2: cumulatieve uitstroom naar werk per ultimo kwartaal vanaf 2002


4b        WIW-werkervaringsplaatsen

 

Als gevolg van de komst van de WWB zijn de WIW-werkervaringsplaatsen in 2004 komen te vervallen.

 

4c        I/D-banen (In- en Doorstroombanen)

 

Tabel 4.3: ontwikkeling van het aantal I/D – werknemers in dienst.

 

Realisatie

1e kw 2005

Realisatie 2004

 

 

 

Aantal I/D – werknemers op 1 januari

205

238

Instroom: nieuw gestarte I/D – werknemers*

0

0

Uitstroom: beëindigde I/D – werknemers*

4

33

Aantal I/D - werknemers: ultimo periode

201

205

Bron: Werkplan

* de in- en uitstroomcijfers zijn inclusief administratieve contractwijzigingen door overname of herplaatsingen bij een andere werkgever.

 

Als gevolg van de komst van de WWB vindt er bij het aantal I/D-werknemers geen instroom meer plaats. In het beleidsplan WWB Werk en Inkomen 2004-2007 is vastgesteld dat het budget voor structureel gesubsidieerde arbeid in de periode 2005- 2006 van 48% naar 25% van het Werkdeel WWB moet dalen ( circa 100 banen). Uitgaande van 205 banen op 01-01-2005 en gelijkblijvende subsidievoorwaarden betekent dat een gewenste daling naar circa 105 ID-banen.

 

 

Tabel 4.4: specificatie van de uitstroom van I/D - werknemers.

 

Realisatie

1e kw 2005

Idem

In %

Realisatie

2004

Uitstroom naar*1

 

 

 

Niet-gesubsidieerde arbeid

1

25%

13

Gesubsidieerde arbeid*2

0

0%

0

Ontslag

2

50%

12

Overige

1

25%

8

Totale uitstroom

4

100%

33

*¹ de hier vermelde uitstroomcijfers kunnen enigszins afwijken van de uiteindelijk gedeclareerde aantallen

het uitstroomcijfers “gesubsidieerde arbeid” is inclusief administratieve contractwijzigingen door overname of herplaatsingen bij een andere werkgever

 

Door de komst van nieuw instrumentarium wordt de ID-regeling afgebouwd.


5.         Wet Voorzieningen Gehandicapten

 

Tabel 5.1a: actieve werkvoorraad ultimo kwartaal

 

Actieve werkvoorraad 31-03-05

Actieve werkvoorraad 31-12-04

 

 

 

Rolstoelen

37

47

Woonvoorzieningen

133

81

Vervoersvoorzieningen

38

19

Scootmobielen

40

43

Totaal

248

190

 

Tabel 5.1b: specificatie van de werkvoorraad ultimo kwartaal

 

Actieve Werkvoorraad 31-03-05

Actieve Werkvoorraad 31-12-04

Intake en Advies fase (RIO):

 

 

RIO

106

105

In behandeling bij vakteam WVG:

 

 

Verdeling (na ontvangst advies)

16

4

Rapportagefase

98

73

Opvragen offertes (bij woonaanpassingen)

28

8

Totaal

248

190

 

Figuur 5.1: ontwikkeling van de actieve werkvoorraad aanvragen

 

Tabel 5.1c: overige werkprocessen ultimo kwartaal

 

Overige

Werkvoorraad 31-03-05

Overige

Werkvoorraad 31-12-04

 

 

 

Fiattering

226

54

Betalingen woonvoorzieningen

209

204

Bruikleenovereenkomsten

151

180

Aanleunwoningen

30

17

Mutaties

38

113

Beëindigingen

55

13

Totaal

709

581

Bron: GWS4all

 


6.         Ontwikkelingen klantenbestand

 

6a        Klantenaantallen

 

Figuur 6.1: Ontwikkeling aantal klanten

 

Tabel 6.1: ontwikkeling van het aantal bijstandsontvangers in Delft

 

Dec

2000

Dec

2001

Dec

2002

Dec

2003

Dec

2004

Mrt

2005

Klantenaantal

2.979

2.943

3.050

3.115

3.114

3.077

Bron: Gws4All

 

In het beleidsplan is aangegeven dat we voor 2005 een stijging van 3% tot 6% van het klantenaantal verwachten. In 2004 hadden we een gemiddeld klantenaantal van 3.143. In het 1e kwartaal 2005 is ten opzichte van dit gemiddelde een daling van 2% te constateren. Deze daling is vooral te vinden in de groep WWB-klanten ouder dan 21 jaar.


6b        Collegedoelstelling klantenbestand fase-4

 

Het College heeft in het Collegeprogramma 2002-2006 “Voorzetten en doorzetten” de

volgende doelstellingen inzake het klantenbestand fase-4 geformuleerd:

·          Aan het einde van de collegeperiode zijn alle bijstandklanten in begeleiding of in traject;

·          Van de klanten fase-4 is een derde uitgestroomd naar werk (betaald of gesubsidieerd), een derde sociaal geactiveerd (actief als vrijwilliger of in de sfeer van beschermd werk) en een derde uitgestroomd naar zorg/overig.

 

6b.1. Resultaten.

 

De omvang van de doelgroep fase 4 klanten is op 1 april 2002 vastgesteld op 2.239 klanten. Onderstaande tabel laat zien dat ultimo het 1e kwartaal 2005 met 59% van deze klanten een resultaat is geboekt op het gebied van werk, sociale activering, zorg en overig. Met 41% van de klanten is nog geen resultaat geboekt (in tabel 6.3 zijn de behaalde resultaten nader gespecificeerd).

 

Tabel 6.2: resultaten doelstelling fase 4 per ultimo kwartaal

Klanten fase-4

1e kw

2005

% 1e kw 2005

eind

2004

% eind 2004

Resultaat

1.329

59%

1.290

58%

Nog geen resultaat

910

41%

949

42%

Totaal

2.239

100%

2.239

100%

Bron: Imwin & GWS4all

 

6b.2. Nadere specificatie resultaten.

 

Reeds in vorige Kwaraps was de trend zichtbaar dat de groep zorg/overig waarschijnlijk groter zou zijn dan de beoogde 33% van het bestand. Verwacht wordt dat deze lijn zich in 2005 zal voortzetten, waardoor het behalen van de overige doelstellingen (eenderde werk en eenderde sociaal geactiveerd) onder druk komt te staan. Het betreft hier echter een niet te beïnvloeden groep bijstandsgerechtigden. De omvang van deze groep wordt in de huidige aanpak nu langzaamaan inzichtelijk, waardoor tevens de overige doelstelling in een ander perspectief worden gezet.

 

Tabel 6.3: specificeren resultaten doelstelling fase 4 per ultimo kwartaal

 

Doelstelling

op 1-1-2006

Realisatie

1e kw 2005

% doelstelling

per 1e kw

2005

Realisatie per eind 2004

% doelstelling

per eind 2004

Werk

746

284

38%

280

38%

Sociaal geactiveerd

746

166

22%

163

22%

Zorg / Overig

746

879

118%

847

114%

Totaal

2.239

1.329

59%

1.290

58%

Bron: Imwin & GWS4all

 

Figuur 6.3: specificeren resultaten doelstelling fase 4 per ultimo kwartaal

 

6b.3. Trajectaanpak en realisatie doelstellingen.

 

Tabel 6.4: specificeren klanten fase-4 met nog geen resultaat per ultimo kwartaal

 

klanten fase-4

Gestart in traject

127

Nog opnemen in traject

783

Totaal

910

Bron: Imwin & GWS4all


7.         Huisbezoeken

 

Tabel 7.1: Totaal aantal huisbezoeken

 

1e kw

2e kw

3e kw

4e kw

2005

2005

2004

2004

Huisbezoeken totaal

155

 

 

 

155

100%

343

100%

Waarvan onaangekondigd

122

 

 

 

122

79%

335

98%

 

Tabel 7.2: Totaal aantal klanten huisbezoeken

 

1e kw

2e kw

3e kw

4e kw

2005

2005

2004

2004

Reden huisbezoeken

 

 

 

 

 

 

 

 

Inrichtingskosten

62

 

 

 

62

62%

155

69%

Twijfel situatie

38

 

 

 

38

38%

71

31%

Totaal klanten huisbezoek

100

 

 

 

100

100%

226

100%

Uitkomsten huisbezoeken

 

 

 

 

 

 

 

 

Toekennen leenbijstand

22

 

 

 

22

22%

73

32%

Deel toekennen / afwijzen leenbijstand

29

 

 

 

29

29%

45

20%

Afwijzen leenbijstand

10

 

 

 

10

10%

35

15%

Uitkering aanpassen

6

 

 

 

6

6%

12

5%

Uitkering beëindigen

4

 

 

 

4

4%

16

7%

Melding BO

3

 

 

 

3

3%

16

7%

Uitkering voortzetten

26

 

 

 

26

26%

29

13%

Totaal klanten huisbezoeken

100

 

 

 

100

100%

226

100%

Bron: SVD

 

In 2004 heeft er per kwartaal een stijging van de het aantal bezoeken plaatsgevonden. In het 4de kwartaal van 2004 waren er 140 bezoeken in het 1ste kwartaal van 2005 155.  De stijgende lijn van het aantal huisbezoeken loopt dus door.


 

8.         Bijzondere Bijstand

 

8.1 Ontwikkeling aantallen verstrekkingen

 

Tabel 8.1 ontwikkeling aantallen verstrekkingen bijzondere bijstand t/m ultimo kwartaal

 

1e kw 2005

1e kw

2004

+/- Kwartaal

Prognose 2005

Realisatie

2004

- eenmalig

1.044

865

179

4.000

3.697

- periodiek

711

1.225

-514

5.000

4.840

Subtotaal

1.755

2.090

-335

9.000

8.537

Armoedebeleid

46

65

-19

0

244

Totaal

1.801

2.155

-354

9.000

8.781

Bron: GWS4All

 

8.2 Specificatie van het aantal verstrekkingen bijzondere bijstand

 

Figuur 8.2 aantal verstrekkingen bijzondere bijstand 1e kwartaal 2003 tot en met 2005.


 

9          Delftpas

 

Figuur 9: Ontwikkeling verkoop Delftpas t/m ultimo kwartaal