Inhoudsopgave
2a Wet Inburgering Nieuwkomers
4c I/D-banen (In- en Doorstroombanen)
5. Wet
Voorzieningen Gehandicapten
6. Ontwikkelingen
klantenbestand
6b Collegedoelstelling klantenbestand fase-4
Regiefunctie
Toeleiding & Monitoring
De gemeente Delft heeft de volgende doelstellingen:
1. bieden van een sluitende reïntegratieaanpak aan de nieuwe instroom werkzoekenden klanten fase-2 , fase-3 en fase-4 (inclusief de niet uitkeringsgerechtigden en ANWers) alsook aan Abw/WWB klanten fase-2 en fase-3 die al langer een uitkering ontvangen
2. intensievere fase-4 aanpak
3. ontwikkelen van en invulling geven aan nieuw instrumentarium (gesubsidieerd werk) vastgelegd in de Delftse reïntegratieverordening Werk en Bijstand
De reïntegratietrajecten worden extern ingekocht middels contracten bij private reïntegratiebedrijven. Het vakteam T&M verzorgt de toeleiding naar deze contracten en houdt vervolgens regie (monitoring) op de voortgang van de trajecten en op de contractafspraken die met elk reïntegratiebedrijf zijn vastgelegd. Tevens verzorgt dit vakteam de toeleiding en monitoring naar het nieuw instrumentarium en naar het vakteam Activering.
Tabel 1.1: ontwikkeling aantallen
klanten dat gebruik maakt van het reïntegratieaanbod.
|
Realisatie 1e kw 2005 |
Realisatie 2004 |
|
|
|
Klanten dat gebruik maakt van reïntegratieaanbod
01-01-2005 |
809 |
816 |
Aantal aanmeldingen reïntegratieaanbod |
286 |
721 |
Aantal uitval voor start reïntegratietraject |
24 |
126 |
Aantal beëindigde trajecten bij RIB’s |
118 |
602 |
Klanten dat gebruik maakt van reïntegratieaanbod
31-03-2005 |
953 |
809 |
Bron:
Gws4All
Aanmeldingen
Tabel
1.2a1 Aantal aanmeldingen reïntegratieaanbod t/m ultimo kwartaal
|
Instroom
trajecten 2005 |
Beschikbare
trajecten 2005 |
Instroom
trajecten 2004 |
Beschikbare
trajecten 2004 |
waarvan: |
|
|
|
|
Fase 2/3 |
83 |
150 |
257 |
150 |
Fase 4 |
126 |
445 |
285 |
535 |
NUG |
4 |
40 |
35 |
90 |
Proefplaatsing / Opstapbaan/ Participatiebaan |
73 |
275 |
144 |
125 |
Totaal |
286 |
910 |
721 |
900 |
De inkoop
van de verschillende vormen van trajecten vindt plaats o.b.v. de
collegedoelstellingen en de analyse van het bestand. Desondanks kan het
voorkomen dat het aantal klanten per doelgroep (analyse) en het aantal
beschikbare trajecten(inkoop) niet geheel sluitend is. Instroom van klanten
vallend onder de doelgroep nieuw in de uitkering of klanten zonder
uitkering(NUG) is bijvoorbeeld niet te beïnvloeden door de gemeente.
De
aanmeldingen van klanten op trajecten vindt plaats nadat er een diagnosegesprek
is gevoerd met de klant.
Extra
aandacht binnen WIZ is noodzakelijk voor de aanmeldingen naar fase 4 trajecten.
Hier worden in de periode vanaf oktober 2004 tot februari 2005 extra acties
ondernomen op het terrein van diagnose fase 4 klanten.
Tabel 1.2a2 nieuw beleid met
ingang van 1-7-2004
|
Instroom
trajecten 1e kw 2005 |
|
|
Proefplaatsing |
43 |
Opstapbaan |
30 |
Participatiebaan |
0 |
Totaal |
73 |
Bron:
Gws4All
Nieuw beleid gesubsidieerd werk
In juli
2004 is het nieuwe stelsel gesubsidieerd werk van start in het kader van de
regelgeving WWB. Uitgangspunten en gevolgen zijn vastgelegd in de Delftse
reïntegratieverordening welke op 9 juli in werking is getreden.
In dit
kader worden de drie nieuwe reïntegratie-instrumenten nogmaals kort besproken:
-
proefplaatsing: werken met
behoud van uitkering gedurende 3 a 6 maanden, bedoeld voor nieuwe instroom in
de uitkering fase 2/3 en 4 met als doel: een zo min mogelijke gewenning en spoedig mogelijke uitstroom uit de
uitkering. Inkoop 2005: 200 plekken
-
opstapbanen: gesubsidieerde
baan voor maximaal 1 jaar, bedoeld voor klanten die perspectief hebben op
regulier werk maar met een tekort aan recente en relevante werkervaring, uit te
laten stromen naar regulier werk. Inkoop 2005: 150 plekken
-
participatiebanen: permanente
werkplekken, bedoeld voor werkzoekenden van 55 jaar en ouder zonder
uitstroomperspectief op reguliere arbeid. Inkoop 2005: 10 plekken
De
uitvoering van de nieuwe reïntegratie-instrumenten zijn via contractafspraken
uitgezet bij Werkplan en Combiwerk. Zij zijn verantwoordelijk van de realisatie
van de acquisitie en begeleiding van de klanten op bovenstaande werkplekken.
Voor een goede implementatie van de instrumenten zijn er inhoudelijke en
logistieke werkafspraken gemaakt met het vakteam SDV en de contractpartners.
Met name voor het instrument proefplaatsing geldt dat snelle doorlooptijden het
effect van het instrument bepaald.
Uitval
Tabel 1.3a uitval vóór start
RIB-trajecten t/m ultimo kwartaal
|
Realisatie 1e kw 2005 |
Realisatie 2004 |
uitval
|
24 |
126 |
Totaal
uitval trajecten |
24 |
126 |
Bron:
Gws4All
Tabel 1.3b specificatie uitval t/m ultimo 1e kwartaal 2005
|
RIB |
Nieuw beleid gesubsidieerde arbeid |
Totaal |
|||
Fase 2 |
Fase 3 |
Fase 4 |
Proef plaatsing |
Opstap baan |
||
Reden uitval: |
|
|
|
|
|
|
Zelf werk gevonden |
1 |
1 |
|
2 |
|
4 |
|
|
|
|
|
|
|
Detentie/fraudeproblematiek |
|
|
|
|
|
|
Medisch/ psychische redenen |
|
3 |
4 |
2 |
|
9 |
Motivatie problematiek |
|
|
1 |
|
|
1 |
Niet verschenen zonder bericht |
|
|
1 |
|
|
1 |
Samenwonen/verhuizing |
|
|
1 |
|
3 |
4 |
Overig |
1 |
1 |
2 |
1 |
|
5 |
Totaal |
2 |
5 |
9 |
5 |
3 |
24 |
Bron:
Gws4All
De
specificatie uitval geldt voor deelnemers die tussen de aanmelding en de
start van een traject om diverse redenen uitgevallen zijn. Veelal zijn deze
redenen niet verwijtbaar aan de kwaliteit van het reïntegratiebedrijf. Tabel
1.3.b geeft inzicht in de verschillende reden waarom mensen niet aan een
traject (kunnen) deelnemen. De doelgroep die in dit verband is uitgevallen
krijgt bijzondere aandacht via de aanpak klantmanagement. Met de
reïntegratiebedrijven is contractueel vastgelegd dat het uitvalspercentage niet
hoger mag zijn dan 20%. Tot en met het 1ste kwartaal 2005 komt het uitvalpercentage op 8,4%.
Beëindigde trajecten
Tabel 1.4a Beëindigde trajecten bij trajectorganisaties
|
Realisatie 1e kw 2005 |
Idem in % |
Realisatie 2004 |
Idem in % |
|
|
|
|
|
succesvol beëindigd |
56 |
47,5 |
218 |
36,2 |
niet-succesvol beëindigd |
62 |
52,5 |
384 |
63,7 |
Totaal aantal beëindigde
trajecten |
118 |
100% |
602 |
100% |
Bron:
Gws4All
Maandelijks
en per kwartaal vinden er gesprekken plaats vanuit het vakteam T&M met de
Reïntegratiebedrijven. Zowel op contract als op klantniveau vindt er een
intensieve monitoring plaats om zowel resultaat als kwaliteit te bewaken.
Tabel 1.4b Specificatie totaal succesvol beëindigde trajecten t/m ultimo kwartaal
|
RIB |
Nieuw beleid gesubsidieerde arbeid |
Totaal |
|||
Fase 2 |
Fase 3 |
Fase 4 |
Proef plaatsing |
Opstap baan |
||
Waarvan duurzaam: |
|
|
|
|
|
|
Regulier werk |
13 |
13 |
5 |
|
|
31 |
Regulier onderwijs |
4 |
2 |
|
|
|
6 |
Gedeeltelijk regulier werk |
2 |
1 |
|
|
|
3 |
WIW dienstbetrekking / opstapbaan |
|
|
3 |
|
|
3 |
Waarvan vrijwilligers / beschermd werk: |
|
|
|
|
|
|
Herfasering 2/3 (kwint/CWI) |
|
|
6 |
|
|
6 |
Maatschappelijk actief |
|
|
5 |
|
|
5 |
Sociale activering |
|
1 |
1 |
|
|
2 |
Totaal Succesvol beëindigd |
19 |
17 |
20 |
|
|
56 |
Bron: Gws4All
In tabel 1.5.b worden de
succesvolle beëindigingen nader gespecificeerd. Enerzijds zijn dit de klanten
die door de inspanningen van het RIB
(gedeeltelijk) aan het werk zijn of (in het geval van jongeren) weer
terug naar school gaan en geen beroep (meer) doen op de uitkering. Anderzijds
zien we voor de fase 4 doelgroep , gezien de problematiek van de doelgroep een
ruimere interpretatie van het woord ‘succesvol’. De redenen herfasering 2/3,
maatschappelijk actief en sociale activering zijn zoveel mogelijk, conform de
collegedoelstellingen omtrent fase 4, geobjectiveerd.
Tabel 1.4c Specificatie
niet-succesvol beëindigde trajecten
|
Realisatie 1e kw 2005 |
Realisatie 2004 |
Waarvan : |
|
|
Detentie/fraude |
|
10 |
Maximale trajectduur |
19 |
90 |
Medisch/psychische redenen |
19 |
92 |
Motivatieproblematiek klant |
1 |
66 |
Verhuizen/samenwonen |
14 |
45 |
Zorg |
1 |
30 |
Overig |
8 |
51 |
Totaal niet-succesvol beëindigd |
62 |
384 |
Bron:
Gws4All
Team Inburgering
voert de Wet Inburgering Nieuwkomers (WIN) voor de gemeente Delft uit. De
gemeente Delft heeft verder het mandaat om de WIN uit te voeren voor de
gemeente Pijnacker-Nootdorp.
Tabel 2.1: Ontwikkeling WIN Trajecten
(Inburgeringstrajecten)
|
Realisatie 1e
kw 2005 |
|
||
|
Delft |
Regio |
Totaal |
Realisatie 2004 |
|
(aantal) |
|
|
|
WIN Trajecten op 1-01-20051 |
318 |
45 |
363 |
|
Instroom |
45 |
9 |
54 |
201 |
Verhuisd naar de regio |
2 |
1 |
3 |
12 |
Uitstroom (Beëindigde trajecten) |
58 |
5 |
63 |
278 |
WIN Trajecten op 31-03-2005 |
303 |
48 |
351 |
|
Bron: A&I
1Aantal
kan verschillen met een vorige KWARAP door aanpassingen in de registratie.
Figuur 2.1: Instroom WIN Trajecten Figuur 2.2:
Caseload per kwartaal
Tabel 2.2: Specificatie
Uitstroom WIN Trajecten
|
Realisatie 1e kwartaal 2005 |
Realisatie 2004 |
|||
|
Delft |
Regio |
Totaal |
|
|
Uitstroom naar / Reden
beëindiging: |
(aantal) |
|
|
(%) |
|
Werk |
11 |
2 |
13 |
21 |
17 |
Overdracht binnen gemeente |
21 |
|
21 |
33 |
20 |
Overdracht Regio gemeente |
|
3 |
3 |
5 |
3 |
Bemiddeling CWI |
1 |
|
1 |
1 |
1 |
Studie (regulier onderwijs) |
3 |
|
3 |
5 |
4 |
Verhuizing |
7 |
|
7 |
11 |
12 |
Permanent ontheffing |
1 |
|
1 |
1 |
4 |
Overig |
14 |
|
14 |
23 |
39 |
Totaal
uitgestroomd |
58 |
5 |
63 |
100% |
100% |
Bron: A&I
Tabel 2.3a: CIP
Intakes
|
Realisatie 1e
kw 2005 |
Realisatie 2004 |
||
|
1ste
intake |
2de
Intake |
Totaal |
|
|
(aantal) |
|
|
|
Intake |
93 |
2 |
95 |
363 |
Bron: A&I
Een klant wordt door T&M
aangemeld bij Activering. De klant wordt hierna gescreend of het een klant is
die door Activering geholpen kan worden. Verder wordt bekeken of het nieuwe
aanmelding is of dat de klant in 2004 al eerder een intake heeft gehad bij
Activering. Als er verder geen belemmeringen zal er een intake plaatsvinden en
wordt de klant uitgenodigd om zich te melden voor een diagnosegesprek.
Tabel
3.1: Ontwikkeling Diagnoses tbv Activeringstrajecten
|
Realisatie 1e kw 2005 |
Realisatie 2004 |
|
(aantal) |
|
Diagnoses op
1-1-20051 |
50 |
|
Instroom
Diagnoses |
34 |
171 |
Doorstoom naar
Traject |
54 |
111 |
Uitval (geen traject)
|
9 |
30 |
Diagnoses op
31-03-2005 |
21 |
|
Bron: A&I
1Aantal
kan verschillen met een vorige KWARAP door aanpassingen in de registratie.
Tabel
3.2: Ontwikkeling Activeringstrajecten
|
Realisatie 1e kw 2005 |
Realisatie 2004 |
|
(aantal) |
|
Trajecten op 1-1-20051 |
162 |
|
Instroom
Traject |
54 |
111 |
Uitstroom
(beëindigde trajecten) |
15 |
85 |
Trajecten op
31-03-2005 |
201 |
|
Bron: A&I
1Aantal
kan verschillen met een vorige KWARAP door aanpassingen in de registratie.
Tabel 3.3: Specificatie
Uitstroom (beëindigde trajecten)
|
Realisatie 1e kwartaal 2005 |
Realisatie 2004 |
|
Uit-/Doorstroom
naar / Reden uitstroom: |
(aantal) |
(%) |
|
Betaald of
gesubsidieerd werk |
0 |
0 |
5 |
Vrijwilliger of
in de sfeer van beschermd werk |
8 |
53 |
66 |
Herfasering 2/3 (Kwint/CWI) |
6 |
40 |
27 |
Sociale activering |
0 |
0 |
7 |
Maatschappelijke activering |
2 |
13 |
32 |
Zorg &
Overig |
7 |
47 |
29 |
Totaal uitgestroomd |
15 |
100% |
100% |
Bron: A&I
Tabel 4.1: ontwikkeling van het aantal
WIW-werknemers.
|
Realisatie 1e kw 2005 |
Realisatie 2004 |
|
|
|
Aantal WIW-werknemers in dienst op 1
januari |
55 |
156 |
Instroom: nieuwe dienstbetrekkingen¹ |
0 |
0 |
Uitstroom: beëindigde
dienstbetrekkingen¹ |
11 |
101 |
Aantal WIW-werknemers in dienst ultimo |
44 |
55 |
Bron: Gws4all Noot¹ : de
instroom en uitstroom zijn inclusief de Herindiceringen
Per
1 januari 2004 is de Wet Werk en Bijstand in werking getreden en de WIW komen
te vervallen. vanaf 2004 kan er geen instroom meer plaatsvinden. De huidige
werknemers blijven in dienst tot het moment dat zij uitstromen of tot het
moment dat de arbeidsovereenkomst van rechtswege afloopt. Vanaf 1 juli 2004 is
de reintegratieverordening WWB in werking met het nieuwe instrumentarium.
Figuur 4.1 aantal
dienstbetrekkingen per ultimo kwartaal
Tabel 4.2: specificatie van de uitstroom van
WIW-ers.
|
Realisatie 1e kw 2005 |
Idem In % |
Realisatie 2004 |
Uitstroom naar:¹ |
|
|
|
Niet-gesubsidieerde
arbeid (incl WIW-WEP) |
1 |
9% |
27 |
Gesubsidieerde
arbeid ID, WSW |
0 |
- |
15 |
Ontslag
onverwijld |
0 |
- |
3 |
Ontslag
rechtswege |
10 |
91% |
42 |
Ontslag
proeftijd |
0 |
- |
1 |
Niet
herplaatsbaar |
0 |
- |
7 |
Overige |
0 |
- |
6 |
Herindiceringen |
0 |
- |
0 |
Totale uitstroom |
11 |
100% |
101 |
¹ de hier vermelde uitstroomcijfers kunnen enigszins
afwijken van de uiteindelijk gedeclareerde aantallen
Als gevolg van de komst van een nieuw instrumentarium wordt
optimaal ingezet op afbouw van de Wiw. Contracten voor tijdelijke duur worden
niet meer verlengd.
Figuur 4.2: cumulatieve uitstroom naar werk per ultimo kwartaal vanaf
2002
Als gevolg van de komst van de WWB zijn de WIW-werkervaringsplaatsen in
2004 komen te vervallen.
Tabel 4.3: ontwikkeling van het aantal I/D – werknemers in dienst.
|
Realisatie 1e
kw 2005 |
Realisatie 2004 |
|
|
|
Aantal I/D – werknemers op 1 januari |
205 |
238 |
Instroom: nieuw gestarte I/D –
werknemers* |
0 |
0 |
Uitstroom: beëindigde I/D –
werknemers* |
4 |
33 |
Aantal I/D - werknemers: ultimo
periode |
201 |
205 |
Bron: Werkplan
* de in- en uitstroomcijfers zijn inclusief administratieve
contractwijzigingen door overname of herplaatsingen bij een andere werkgever.
Als gevolg van de komst van
de WWB vindt er bij het aantal I/D-werknemers geen instroom meer plaats. In het
beleidsplan WWB Werk en Inkomen 2004-2007 is vastgesteld dat het budget voor
structureel gesubsidieerde arbeid in de periode 2005- 2006 van 48% naar 25% van
het Werkdeel WWB moet dalen ( circa 100 banen). Uitgaande van 205 banen op
01-01-2005 en gelijkblijvende subsidievoorwaarden betekent dat een gewenste
daling naar circa 105 ID-banen.
Tabel 4.4: specificatie van de uitstroom van
I/D - werknemers.
|
Realisatie 1e kw 2005 |
Idem In % |
Realisatie 2004 |
Uitstroom
naar*1 |
|
|
|
Niet-gesubsidieerde arbeid |
1 |
25% |
13 |
Gesubsidieerde arbeid*2 |
0 |
0% |
0 |
Ontslag |
2 |
50% |
12 |
Overige |
1 |
25% |
8 |
Totale
uitstroom |
4 |
100% |
33 |
*¹ de hier vermelde
uitstroomcijfers kunnen enigszins afwijken van de uiteindelijk gedeclareerde
aantallen
*² het uitstroomcijfers “gesubsidieerde arbeid” is inclusief
administratieve contractwijzigingen door overname of herplaatsingen bij een
andere werkgever
Door de komst van nieuw instrumentarium wordt de ID-regeling
afgebouwd.
Tabel
5.1a: actieve werkvoorraad ultimo kwartaal
|
Actieve werkvoorraad 31-03-05 |
Actieve werkvoorraad 31-12-04 |
|
|
|
Rolstoelen |
37 |
47 |
Woonvoorzieningen |
133 |
81 |
Vervoersvoorzieningen |
38 |
19 |
Scootmobielen |
40 |
43 |
Totaal |
248 |
190 |
Tabel
5.1b: specificatie van de werkvoorraad ultimo kwartaal
|
Actieve Werkvoorraad 31-03-05 |
Actieve Werkvoorraad 31-12-04 |
Intake en Advies fase (RIO): |
|
|
RIO |
106 |
105 |
In behandeling bij vakteam WVG: |
|
|
Verdeling (na ontvangst
advies) |
16 |
4 |
Rapportagefase |
98 |
73 |
Opvragen offertes (bij
woonaanpassingen) |
28 |
8 |
Totaal |
248 |
190 |
Figuur
5.1: ontwikkeling van de actieve werkvoorraad aanvragen
Tabel
5.1c: overige werkprocessen ultimo kwartaal
|
Overige Werkvoorraad 31-03-05 |
Overige Werkvoorraad 31-12-04 |
|
|
|
Fiattering |
226 |
54 |
Betalingen woonvoorzieningen |
209 |
204 |
Bruikleenovereenkomsten |
151 |
180 |
Aanleunwoningen |
30 |
17 |
Mutaties |
38 |
113 |
Beëindigingen |
55 |
13 |
Totaal |
709 |
581 |
Bron: GWS4all
Figuur 6.1: Ontwikkeling aantal klanten
Tabel 6.1: ontwikkeling van
het aantal bijstandsontvangers in Delft
|
Dec 2000 |
Dec 2001 |
Dec 2002 |
Dec 2003 |
Dec 2004 |
Mrt 2005 |
Klantenaantal |
2.979 |
2.943 |
3.050 |
3.115 |
3.114 |
3.077 |
Bron: Gws4All
In het beleidsplan is aangegeven dat we voor 2005 een stijging van 3% tot 6% van het klantenaantal verwachten. In 2004 hadden we een gemiddeld klantenaantal van 3.143. In het 1e kwartaal 2005 is ten opzichte van dit gemiddelde een daling van 2% te constateren. Deze daling is vooral te vinden in de groep WWB-klanten ouder dan 21 jaar.
Het College heeft
in het Collegeprogramma 2002-2006 “Voorzetten en doorzetten” de
volgende
doelstellingen inzake het klantenbestand fase-4 geformuleerd:
·
Aan het einde van de collegeperiode zijn alle bijstandklanten in
begeleiding of in traject;
·
Van de klanten fase-4 is een derde uitgestroomd naar werk (betaald
of gesubsidieerd), een derde sociaal geactiveerd (actief als vrijwilliger of in
de sfeer van beschermd werk) en een derde uitgestroomd naar zorg/overig.
6b.1. Resultaten.
De omvang van de doelgroep
fase 4 klanten is op 1 april 2002 vastgesteld op 2.239 klanten. Onderstaande
tabel laat zien dat ultimo het 1e kwartaal 2005 met 59% van deze klanten een resultaat is geboekt op het
gebied van werk, sociale activering, zorg en overig. Met 41% van de klanten is
nog geen resultaat geboekt (in tabel 6.3 zijn de behaalde resultaten nader
gespecificeerd).
Tabel 6.2: resultaten
doelstelling fase 4 per ultimo kwartaal
Klanten fase-4
|
1e kw 2005 |
% 1e kw 2005 |
eind 2004 |
% eind 2004 |
Resultaat |
1.329 |
59% |
1.290 |
58% |
Nog geen resultaat |
910 |
41% |
949 |
42% |
Totaal |
2.239 |
100% |
2.239 |
100% |
Bron: Imwin
& GWS4all
6b.2. Nadere specificatie resultaten.
Reeds in vorige Kwaraps was
de trend zichtbaar dat de groep zorg/overig waarschijnlijk groter zou zijn dan
de beoogde 33% van het bestand. Verwacht wordt dat deze lijn zich in 2005 zal
voortzetten, waardoor het behalen van de overige doelstellingen (eenderde werk
en eenderde sociaal geactiveerd) onder druk komt te staan. Het betreft hier
echter een niet te beïnvloeden groep bijstandsgerechtigden. De omvang van deze
groep wordt in de huidige aanpak nu langzaamaan inzichtelijk, waardoor tevens
de overige doelstelling in een ander perspectief worden gezet.
Tabel 6.3: specificeren
resultaten doelstelling fase 4 per ultimo kwartaal
|
Doelstelling op 1-1-2006 |
Realisatie 1e kw 2005 |
% doelstelling per 1e kw 2005 |
Realisatie per eind 2004 |
% doelstelling per eind 2004 |
Werk |
746 |
284 |
38% |
280 |
38% |
Sociaal geactiveerd |
746 |
166 |
22% |
163 |
22% |
Zorg / Overig |
746 |
879 |
118% |
847 |
114% |
Totaal |
2.239 |
1.329 |
59% |
1.290 |
58% |
Bron: Imwin
& GWS4all
Figuur 6.3: specificeren resultaten doelstelling fase 4 per ultimo kwartaal
6b.3. Trajectaanpak en realisatie doelstellingen.
Tabel 6.4: specificeren
klanten fase-4 met nog geen resultaat per ultimo kwartaal
|
klanten fase-4 |
Gestart in traject |
127 |
Nog opnemen in traject |
783 |
Totaal |
910 |
Bron: Imwin
& GWS4all
Tabel 7.1:
Totaal aantal huisbezoeken
|
1e kw |
2e kw |
3e kw |
4e kw |
2005 |
2005 |
2004 |
2004 |
Huisbezoeken
totaal |
155 |
|
|
|
155 |
100% |
343 |
100% |
Waarvan onaangekondigd |
122 |
|
|
|
122 |
79% |
335 |
98% |
Tabel 7.2:
Totaal aantal klanten huisbezoeken
|
1e
kw |
2e
kw |
3e
kw |
4e
kw |
2005 |
2005 |
2004 |
2004 |
Reden huisbezoeken |
|
|
|
|
|
|
|
|
Inrichtingskosten |
62 |
|
|
|
62 |
62% |
155 |
69% |
Twijfel situatie |
38 |
|
|
|
38 |
38% |
71 |
31% |
Totaal klanten huisbezoek |
100 |
|
|
|
100 |
100% |
226 |
100% |
Uitkomsten huisbezoeken |
|
|
|
|
|
|
|
|
Toekennen leenbijstand |
22 |
|
|
|
22 |
22% |
73 |
32% |
Deel toekennen / afwijzen leenbijstand |
29 |
|
|
|
29 |
29% |
45 |
20% |
Afwijzen leenbijstand |
10 |
|
|
|
10 |
10% |
35 |
15% |
Uitkering aanpassen |
6 |
|
|
|
6 |
6% |
12 |
5% |
Uitkering beëindigen |
4 |
|
|
|
4 |
4% |
16 |
7% |
Melding BO |
3 |
|
|
|
3 |
3% |
16 |
7% |
Uitkering voortzetten |
26 |
|
|
|
26 |
26% |
29 |
13% |
Totaal klanten huisbezoeken |
100 |
|
|
|
100 |
100% |
226 |
100% |
Bron: SVD
In 2004 heeft er
per kwartaal een stijging van de het aantal bezoeken plaatsgevonden. In het 4de
kwartaal van 2004 waren er 140 bezoeken in het 1ste kwartaal van
2005 155. De stijgende lijn van het
aantal huisbezoeken loopt dus door.
8.1 Ontwikkeling aantallen verstrekkingen
Tabel 8.1
ontwikkeling aantallen verstrekkingen bijzondere bijstand t/m ultimo kwartaal
|
1e kw 2005 |
1e kw 2004 |
+/- Kwartaal |
Prognose 2005 |
Realisatie 2004 |
- eenmalig |
1.044 |
865 |
179 |
4.000 |
3.697 |
- periodiek |
711 |
1.225 |
-514 |
5.000 |
4.840 |
Subtotaal |
1.755 |
2.090 |
-335 |
9.000 |
8.537 |
Armoedebeleid |
46 |
65 |
-19 |
0 |
244 |
Totaal |
1.801 |
2.155 |
-354 |
9.000 |
8.781 |
Bron: GWS4All
8.2 Specificatie van het aantal
verstrekkingen bijzondere bijstand
Figuur
8.2 aantal verstrekkingen bijzondere bijstand 1e kwartaal 2003 tot
en met 2005.
Figuur 9:
Ontwikkeling verkoop Delftpas t/m ultimo kwartaal