Partijen,

 

A.           Gemeente Delft, ter zake van deze overeenkomst op grond van artikel 171 Gemeentewet vertegenwoordigd door de burgemeester, de heer mr. drs. G.A.A. Verkerk, handelend ter uitvoering van het besluit van het college van burgemeester en wethouders van Delft, d.d. ………., no…………….., hierna te noemen: de gemeente

 

B.           Technische universiteit Delft, gevestigd te Delft, ter zake van deze overeenkomst rechtsgeldig vertegenwoordigd door ……………………

 

C.           VNO-NCW West, gevestigd te Den Haag, ter zake van deze overeenkomst

rechtsgeldig vertegenwoordigd door de …………………………….

           

D.             Technocentrum Haaglanden (OTC), gevestigd te Den Haag, ter zake van deze

overeenkomst rechtsgeldig vertegenwoordigd door ………………..

 

E.              Kamer van Koophandel Haaglanden, gevestigd te Den Haag, ter zake van

deze overeenkomst rechtsgeldig vertegenwoordigd door ……………………

 

 

Oprichting Stichting Techniekeducatie Delft

 

 

 

C O N C E P T -  S T A T U T E N

 

Naam stichting

 

Artikel 1

De stichting draagt de naam: Stichting Techniekeducatie Delft

 

Zetel

 

Artikel 2

Zij heeft haar zetel te Delft

 

 

Duur

 

Artikel 3

De stichting duurt onbepaalde tijd voort.

 

 

Doel van de stichting

 

Artikel 4

1)      De stichting heeft ten doel: Het bevorderen van techniekeducatie in de breedste zin des woords;

 

 

Artikel 5

De stichting tracht dit doel ondermeer te bereiken door:

a)      Het verwerven van fondsen, zoals subsidies, periodieke bijdragen van sponsors, donateurs, erfstellingen, legaten en alle wettelijke middelen, ten bate van de Stichting Techniekeducatie Delft; erfstellingen kunnen slechts worden aanvaard onder het voorrecht van boedelbeschrijving;

b)      Het financieren van door de stichting goed te keuren activiteiten;

c)      Het vaststellen van een meerjaren beleidsprogramma waarin de kaders en projecten staan beschreven voor de door de stichting goed te keuren activiteiten;

d)      Het geven van bekendheid aan het bestaan van de Stichting Techniekeducatie Delft;

 

           

 

Bestuur, samenstelling, benoeming en ontslag

 

Artikel 6

De stichting kent een bestuur en kan daarnaast werkgroepen, commissie, e.d. in het leven roep

 

Artikel 7

1)      De stichting wordt beheerd door een bestuur, bestaande uit ten minste drie en ten hoogste zeven natuurlijke personen, bestuurders genaamd. Bestuurders vertegenwoordigen de oprichtende partijen. De samenstelling van het bestuur is zoveel mogelijk een afspiegeling van de deelnemende rechtspersonen.

2)      Bestuurders worden benoemd door het bestuur voor een periode van vier jaar. Bestuurders treden af volgens een door het bestuur op te maken rooster; een volgens het rooster aftredende bestuurder is terstond herbenoem­baar tot een maximum van 3 zittingstermijnen. De in een tussentijdse vacature benoemde bestuurder neemt op het rooster en de termijnduur de plaats in van degene in wiens vacature hij/zij werd benoemd met dien verstande dat met deze benoeming in de eerste termijn wordt getreden.
Een ambtelijke vertegenwoordiging van de gemeente Delft heeft in ieder geval zitting in het bestuur.

3)      Indien te eniger tijd het aantal bestuurders beneden het gestelde minimum is gedaald blijven de nog functionerende bestuurders, mits ten getale van ten minste twee, niettemin een wettig college vormen.

4)      Indien te eniger tijd geen of slechts één bestuurder in functie is, kunnen (kan) bij gebreke van voorziening in de vacatures, twee tijdelijke bestuurders worden aangewezen door de Arrondissementsrechtbank, sector civiel recht, te ’s-Gravenhage op verzoek van de meest gerede verzoeker, die volgens het oordeel van de Rechtbank tot het doen daarvan een gegronde reden heeft;
De functie van een aldus aangewezen tijdelijke bestuurder neemt een einde, zodra wederom ten minste twee bestuurders zijn benoemd, overeenkomstig de bepalingen van deze statuten.

5)      Het bestuur kiest uit een voorzitter, een secretaris en een penningmeester; beide laatstgenoemde functies kunnen in één persoon verenigd worden.

 

 

Einde bestuursfunctie

 

Artikel 8

1)      Een bestuurder, ook wanneer hij voor een bepaalde tijd is benoemd, kan te allen tijde door een eenstemmig besluit van alle andere bestuurders worden ontslagen of geschorst.
Een schorsing, die niet binnen drie maanden gevolgd wordt door een ontslag, eindigt door verloop van die termijn.

2)      Aftredende bestuurders zijn herbenoembaar zolang het maximale aantal zittingstermijnen  niet is volbracht.

3)      De functie van een in enige kwaliteit benoemde bestuurder eindigt bij verlies van die kwaliteit.

4)      De functie van bestuurder eindigt voorts door overlijden, door bedanken en door ontslag door de Rechtbank, overeenkomstig het bepaalde bij artikel 298 boek 2 Burgerlijk Wetboek. Een door de Rechtbank ontslagen bestuurder kan niet opnieuw tot bestuurder worden benoemd.

 

 

Bestuurstaak en vertegenwoordiging

 

Artikel 9

1)      Het bestuur behartigt de belangen van de stichting in de ruimste zin des woord en is binnen de grenzen van deze statuten bevoegd alle daden van beheer en beschikking te verrichten, die het voor de verwezenlijking van het doel nodig of wenselijk acht.

2)      De stichting wordt in en buiten rechte vertegenwoordigd:

a)      hetzij door de voorzitter en een bestuurslid;

b)      hetzij door de secretaris en een bestuurslid.

Met betrekking tot transacties die een financiële waarde vertegenwoordigen van meer dan € 25.000 euro wordt de stichting enkel rechtsgeldig vertegenwoordigd door twee bestuursleden gezamenlijk ná positief besluit van het bestuur.

Een en ander laat onverlet de bevoegdheid van het bestuur om voor bepaalde gevallen speciale vertegenwoordigingsvoorzieningen te treffen.

3)      De secretariële ondersteuning van het bestuur vindt plaats door daartoe aangewezen

ambtenaren van de gemeente Delft.

 

 

Bijeenroeping bestuursvergaderingen

 

Artikel 10

1)      De bestuursvergaderingen worden bijeengeroepen door de secretaris of de voorzitter, zo vaak als deze zulks nodig acht, alsmede binnen zeven dagen nadat ten minste twee bestuurders de wens tot het houden van een vergadering schriftelijk en met opgave van de te behandelen punten aan de voorzitter of de secretaris hebben doen toekomen.

2)      De oproeping geschiedt schriftelijk aan de adressen van de bestuurders.

3)      De termijn van oproeping bedraagt ten minste zeven dagen; de dag van oproeping en van vergadering niet meegerekend.

4)      Bij de oproeping wordt de agenda, met daarin de te behandelen onderwerpen, alsmede de daarop betrekking hebbende stukken, gevoegd.

 

 

Bestuursvergaderingen

 

Artikel 11

1)      Jaarlijks, uiterlijk zes maanden na afloop van het boekjaar, wordt een bestuursvergadering – jaarvergadering – gehouden. In die vergadering komen aan de orde:

a)      het jaarverslag als bedoeld in artikel 13;

b)      voorziening in eventuele vacatures;

c)      voorstellen aangekondigd in de oproeping.

2)      De bestuursvergaderingen worden geleid door de voorzitter. Ontbreekt deze, dan voorziet de vergadering zelf in het voorzitterschap.

3)      Het bestuur kan bij gewone meerderheid van stemmen waarnemers toelaten.

 

 

Besluitvorming Ter bestuursvergadering

 

Artikel 12

1)      Het ter vergadering uitgesproken oordeel van de voorzitter dat door de vergadering een besluit is genomen is beslissend. Hetzelfde geldt voor de inhoud van een genomen besluit voorzover gestemd werd over een niet schriftelijk vastgelegd voorstel.

2)      Wordt echter onmiddellijk na het uitspreken van het in het eerste lid bedoeld oordeel de juistheid daarvan betwist, dan vindt een nieuwe stemming plaats, wanneer de meerderheid der vergadering of, indien de oorspronkelijke stemming niet hoofdelijk of schriftelijk geschiedde, één aanwezige bestuurder dit verlangt.

3)      Voorzover de statuten of de wet niet anders bepalen, worden alle besluiten van de bestuursvergadering genomen met volstrekte meerderheid van de geldig uitgebrachte stemmen.

4)      Blanco stemmen worden beschouwd niet te zijn uitgebracht.

5)      Indien de stemmen staken over een voorstel dan is het verworpen.

6)      Alle stemmingen geschieden mondeling, tenzij de voorzitter een schriftelijke stemming gewenst acht of één der stemgerechtigden zulks voor de stemming verlangt.
Schriftelijke stemming geschiedt bij ongetekende, gesloten briefjes. Besluitvorming bij acclamatie is mogelijk, tenzij een stemgerechtigde hoofdelijke stemming verlangt.

7)     Het bestuur kan – met uitzondering van besluiten betreffende statutenwijziging, wijziging van reglementen, ontbinding of vereffening - ook op andere wijze dan in een vergadering besluiten nemen, mits alle leden van het bestuur in de gelegenheid zijn gesteld hun mening ten aanzien van het desbetreffende voorstel kenbaar te maken en geen van de leden bezwaar heeft aangetekend tegen deze wijze van besluitvorming. Alle bestuursbesluiten worden opgenomen in het notulenboek en getekend door de voorzitter en de secretaris.

 

 

Financieel beheer

 

Artikel 13

1)      Het boekjaar loopt gelijk met het kalenderjaar; het eerste boekjaar eindigt een en dertig december tweeduizend en vijf.
Het bestuur is verplicht van de vermogenstoestand van de stichting zodanige aantekening te houden dat daaruit te allen tijde haar financiële rechten en verplichtingen kunnen worden gekend.

2)      Voor één juli, na afloop van elk boekjaar, wordt door het bestuur een jaarverslag opgemaakt voorzien van een accountantsverklaring. Dit jaarverslag wordt na akkoordbevinding door alle bestuurders ondertekend.

3)      Het bestuur zal een deskundige aanwijzen voor het nazien van de jaarstukken (accountant).

4)      Het bestuur is verplicht het jaarverslag en de daarop betrekking hebbende bescheiden tien jaar lang te bewaren.

5)      Het bestuur is vrij in de belegging en de wederbelegging van het kapitaal van de stichting. Bij beleggingsbeslissingen moet het gehele bestuur aanwezig zijn.

6)      Het bestuur kan voor de verwezenlijking van de doelstelling der stichting het kapitaal van de stichting slechts aanwenden krachtens besluit, genomen met ten minste twee/derde van de geldige uitgebrachte stemmen der fungerende bestuurders.

 


Reglement

 

Artikel 14

1)      Het bestuur is bevoegd een reglement vast te stellen, waarin die onderwerpen worden geregeld, welke niet in deze statuten zijn vervat.

2)      Het reglement mag niet met de wet of de statuten in strijd zijn.

3)      Het bestuur is te allen tijde bevoegd het reglement te wijzigen of in te trekken.

4)      Voor besluiten tot vaststelling, wijziging of intrekking van het reglement is een meerderheid van twee/derde vereist.

 

 

Statutenwijziging

 

Artikel 15

1)      In de statuten van de stichting kan geen verandering worden aangebracht dan door een besluit van een bestuursvergadering, waartoe is opgeroepen met de mededeling dat aldaar wijzigingen van de statuten zal worden voorgesteld.

2)      Zij die de oproeping tot de vergadering ter behandeling van een voorstel tot statutenwijziging hebben gedaan, moeten ten minste veertien dagen voor de vergadering een afschrift van dat voorstel, waarin de voorgedragen wijziging woordelijk is opgenomen, aan alle bestuurders toezenden.

3)      Een besluit tot statutenwijziging behoeft alle geldig uitgebrachte stemmen, in een vergadering, waarin het voltallig bestuur vertegenwoordigt dis, zonder dat in het bestuur enige vacature bestaat.

4)      Indien de vergadering waarin een besluit tot statutenwijziging aan de orde is, niet voltallig is, dan kan binnen vier weken daarna een tweede vergadering bijeengeroepen en gehouden worden, waarin over het voorstel zoals dat in de vorige vergadering aan de orde is geweest, met een meerderheid van ten minste twee/derde der stemmen kan worden besloten, mits ter vergadering ten minste de helft van de bestuursleden als in lid 3 bedoeld, aanwezig of tegenwoordig is.

5)      Een statutenwijziging moet op straffe van nietigheid bij notariële akte tot stand komen. Tot het doen verlijden van de akte is iedere bestuurder bevoegd.

6)      De bestuurders zijn verplicht een authentiek afschrift van de akte van wijziging, alsmede zo nodig de doorlopende tekst van de gewijzigde statuten neer te leggen ten kantore van het handelsregister.

7)      Het doel van de stichting kan niet worden gewijzigd. De vaste bestuursplek voor een vertegenwoordiger van de gemeente Delft kan niet komen te vervallen door wijziging van de statuten. Artikel 8 over de bestuurstaak en vertegenwoordiging kan niet komen te vervallen of gewijzigd worden. Dit artikellid kan niet worden gewijzigd of geschrapt.

 

 

Ontbinding en vereffening

 

Artikel 16

1)      Het bestuur is bevoegd de stichting te ontbinden. Op het daartoe te nemen besluit is het bepaalde in artikel 15, lid 3 en 4 van overeenkomstige toepassing

2)      De stichting blijft na haar ontbinding voortbestaan voorzover dit ter vereffening van haar vermogen nodig is.

3)      De vereffening geschiedt door het bestuur; het bestuur is echter bevoegd een of meer vereffenaars te benoemen.

4)      De vereffenaars dragen er zorg voor, dat de ontbinding van de stichting wordt ingeschreven in het handelsregister.

5)      Gedurende de vereffening blijven de bepalingen van deze statuten en het eventuele reglement van kracht.

6)      Een eventueel batig saldo van de ontbonden stichting wordt zoveel mogelijk besteed overeenkomstig het doel van de stichting, te bepalen door het bestuur.

7)      Na afloop van de vereffening blijven de boeken gedurende zeven jaren berusten onder de gemeente.

 

Artikel 17

In alle gevallen, waarin noch de wet noch de statuten of verdere reglementen voorzien, beslist het bestuur.

 

 

Slotbepaling

 

1)      In afwijking van het bepaalde in artikel 7 van deze statuten worden voor de eerste maal tot leden van het bestuur benoemd:

 

als voorzitter ………….., voornoemd;

als secretaris …………., voornoemd;

als penningmeester……, voornoemd.

 

2)      Het eerste boekjaar loopt tot en met eenendertig december tweeduizend en vijf;

3)      Het adres der stichting is Barbarasteeg 2 te Delft