Kwartaalrapportage II: juni – september 2005
Betreffende de verplaatsing van de dagopvang voor dak- en thuislozen en
verslaafden (Dienstencentrum) naar Surinamestraat 1
1. Aanleiding
Het college
besloot op 24 februari 2005, nadat de commissie voor Werk, Zorg en Onderwijs
hierover positief adviseerde, de locatie Surinamestraat 1 definitief aan te
wijzen als locatie voor de dagopvang voor dak- en thuislozen en verslaafden. De
commissie Werk, Zorg en Onderwijs verzocht het college per kwartaal te
rapporteren over de stand van zaken van de verplaatsing van de dagopvang naar
de Surinamestraat.
Dit betreft
de tweede rapportage.
2. Wijze van rapporteren
De
verplaatsing van de het Dienstencentrum valt in verschillende onderdelen
uiteen, te weten:
·
het
beheer van de nieuwe locatie,
·
de
verwerving/verbouwing van het pand,
·
de
bestemmingsplanprocedure,
·
de
dienstverlening
Rapportage
vindt plaats over de voortgang van deze onderdelen. Naast een feitelijke
weergave van de stand van zaken zal per onderdeel ook worden ingegaan op het
vervolg.
Gezien de grote betrokkenheid van en de belangen voor omwonenden en omliggende bedrijven, instellingen en instanties zal allereerst een paragraaf worden gewijd aan de wijze waarop in de afgelopen periode invulling is gegeven aan de communicatie met omwonenden en omliggende bedrijven, instellingen en instanties.
3. Communicatie
Om bewoners
en omliggende bedrijven, instellingen en instanties regelmatig op de hoogte te
houden van de stand van zaken rondom de verplaatsing van het Dienstencentrum en
ter vergroting van hun betrokkenheid zal op regelmatige basis (minimaal 4 keer
per jaar) een Nieuwsbrief worden verspreid in de omgeving van Surinamestraat 1.
In de Nieuwsbrief wordt de voortgang van de verschillende deeltrajecten
besproken, worden procedures aangekondigd, komen betrokken professionals,
omwonenden, bedrijven, instellingen en instanties aan het woord en kan
achtergrond en informatie worden gegeven.
Medio juli
jl. werd de eerste Nieuwsbrief verspreid onder de ruim 700 omwonenden, omliggende
bedrijven, instellingen en instanties. In deze eerste Nieuwsbrief onderstreepte
wethouder Rensen nogmaals het belang van een goed omgevingsbeheer voor de
omgeving van de Surinamestraat 1 en het hiertoe gezamenlijk opstellen van een
beheerplan. Ook werd aangegeven op welke manier procedures met betrekking tot
de Surinamestraat 1 aangekondigd zullen worden en kwam de heer
J. Smit,
lid van de Raad van Bestuur van de Stichting MoVo, aan het woord over de
toekomstige ontwikkelingen van de maatschappelijke opvang (vanaf 1 januari 2007
is de Stichting MoVo uitvoerder van de gehele maatschappelijke opvang,
waaronder de dagopvang, en vrouwenopvang voor de regio
Delft-Westland-Oostland).
In
september jl. is de tweede Nieuwsbrief verspreid. Deze Nieuwsbrief ging o.a. in
op de artikel 19 lid 2 WRO procedure, de hiertoe opgestelde ruimtelijke
onderbouwing en de wijze waarop men op deze ruimtelijke onderbouwing kan
reageren (zie 4.3). Verder werd in deze Nieuwsbrief wederom aandacht besteed aan het beheerplan en worden
omwonenden en omliggende bedrijven en instellingen nadrukkelijk om hun inbreng
gevraagd (zie 4.1). In deze Nieuwsbrief kwam ook de nieuwe directeur van het
dienstencentrum, mevrouw K. de Jonge, aan het woord. Zij stelde zichzelf voor,
vertelde iets over de activiteiten van het Dienstencentrum en hoe één en ander
in het nieuwe gebouw zal verlopen. Tot slot maakte de gemeente van de
gelegenheid gebruik om te melden dat voor de begeleiding van de activiteiten
rond de verplaatsing van het Dienstencentrum de deskundigheid van het
adviesbureau Seinpost, in de persoon van mevrouw T. Ossewaarde, is ingehuurd.
Seinpost is
een landelijk opererend bureau met veel kennis en ervaring als het gaat om de
inpassing van met het Dienstencentrum vergelijkbare voorzieningen in een nieuwe
omgeving.
In het
kader van de artikel 19 lid 2 WRO procedure wordt op 3 oktober a.s. een
inspraakavond georganiseerd in De Lindenhof aan de Zocherweg. Tegelijkertijd
wordt omwonenden op deze avond de gelegenheid geboden om ideeën voor beheerafspraken
die bijdragen aan een goede inpassing van het Dienstencentrum in de
Surinamestraat en omgeving kenbaar te maken.
Op de
gemeentesite kunnen belangstellenden altijd de actuele stand van zaken over de
verplaatsing van het Dienstencentrum en de nodige achtergrondinformatie vinden
op. Geïnteresseerden kunnen op deze site de ontwikkelingen volgen en nota’s,
onderzoeken, verslagen en rapporten opvragen.
4. Stand van zaken
4.1 Beheer
4.1.1
Het beheerplatform
Om tot een
beheerplan te komen stelt de gemeente een beheerplatform in, waarin
vertegenwoordigers van gemeente, politie, beheerder/exploitant, bezoekers
Dienstencentrum, eigenaar én de
omwonenden en omliggende bedrijven en instellingen zitting kunnen nemen. In totaal kan het beheerplatform uit
ca. 15 personen bestaan (dit is een werkbare grootte). Doelstelling van het
platform is een plan dat door zoveel mogelijk, liefst alle, deelnemers aan het
platform wordt onderschreven. Het plan wordt uiteindelijk vastgesteld door het
college van burgemeester en wethouders.
Deelname omwonenden en omliggende
bedrijven, instellingen en instanties
Op 2 mei
jl. had wethouder Rensen een overleg met vertegenwoordigers van
Belangenvereniging Onze Indische Buurt, omwonenden Pauwhof/Delftweg (Rijswijk),
Stichting Bedrijventerrein Vrijenban en de Mondriaan Onderwijsgroep over het
doel en inhoud van het beheerplan en over de werkwijze van het beheerplatform.
Naar aanleiding van dit overleg ontving de gemeente Delft op 10 juni een brief
van genoemde partijen waarin zij aangaven definitief te hebben besloten
vooralsnog geen deel te willen nemen in het beheerplatform. Verder schreven zij
wel met de gemeente in overleg te willen over locaties die naar hun oordeel
minder belastend en geschikter zouden zijn voor een vestiging van een dagopvang.
De gemeente
sprak vervolgens de wens naar de partijen uit om nog voor de zomervakantie met
hen in gesprek te gaan over de inhoud van hun brief en de wijze waarop de
gemeente hiermee om wil gaan.
In verband
met reeds ingetreden vakanties verzochten de partijen om dit gesprek pas na de
zomervakantie te laten plaatsvinden (brief d.d. 22 juni). De verantwoordelijk
wethouder verzond op 4 juli een brief naar de eerdergenoemde partijen waarin
hij aangaf hiermee akkoord te gaan en een gesprek na de zomervakantie te zullen
plannen. Tevens deed hij –op verzoek van de partijen– een voorstel voor de
agenda van het gesprek. Door de wethouder is aangegeven dat de gemeente na de
zomer start met het opstellen van het beheerplan. In dit licht zou in het
gesprek bekeken kunnen worden hoe –met respect voor ieders standpunt– het
geluid van omwonenden, bedrijven, instellingen en instanties toch zou kunnen
doorklinken in (de voorbereiding) van
het beheerplan. Het in de brief aangegeven besluit van 24 februari wil het college
niet ter discussie stellen.
Op 11
augustus ontving de gemeente Delft een brief van de gezamenlijke partijen
waarin zij aangeven niet op de uitnodiging van de gemeente in te zullen gaan.
De partijen willen niet met de gemeente praten, omdat de gemeente met hen niet
wil praten over een alternatieve locatiekeuze.
De
projectleider verplaatsing dienstencentrum trad hierop in contact met de
woordvoerder van de verschillende partijen om een opening te creëren voor een
gesprek over de achtergrond van hun afwijzing. Hierop is geen reactie gegeven.
Op 13
september nam de verantwoordelijk wethouder telefonisch contact op met de voorzitter van belangenvereniging Onze
Indische Buurt. De wethouder gaf aan dat de gemeente deelname aan het
beheerplatform van de vertegenwoordigers van de omwonenden en de bedrijven en
instanties zeer op prijs zou stellen.
Indien men niet kan of wil deelnemen dan zou de gemeente graag een
gesprek hebben over hoe praktische zaken, zoals de inspraakavond, de wijkschouw
en de nulmeting, die in aantocht zijn, met elkaar kunnen worden afgestemd.
Op vrijdag 16 september ontving de wethouder hierop een telefonische reactie: omdat de locatiekeuze niet wordt geaccepteerd nemen de belangenverenigingen van omwonenden en bedrijven niet deel aan het platform en wil men verder ook geen gesprekken. Als bijkomstigheid gaf de vertegenwoordiger aan dat men niet gelukkig is met het inhuren van de gemeente van het bureau Seinpost. De belangenvereniging Onze Indische Buurt liet de gemeente op 06 september al schriftelijk weten dat de gemeente Seinpost niet had mogen inhuren, omdat de belangenorganisaties al in een eerder stadium Seinpost hadden benaderd voor een onderzoek. Seinpost nam deze opdracht niet aan.
De gemeente zal hierop nog een
schriftelijke reactie geven. Hierin zal de gemeente aangeven dat de gemeente,
om de verplaatsing van de dagopvang en met name het opstellen van het
beheerplan te realiseren, heeft gezocht naar een bureau met specifieke
expertise op dit gebied. Tijdens een werkbezoek naar Nijmegen kwamen positieve
ervaringen over dit bureau naar voren. De gemeente heeft een aantal bureaus
benaderd en offertes aangevraagd, waaronder Seinpost. Seinpost kwam in de
offerteronde wat betreft ervaring en kwaliteit als beste naar voren.
In de gesprekken met de gemeente
heeft Seinpost aangegeven dat de buurtvereniging contact met hen heeft gezocht
in het kader van een contra-expertise ten aanzien van de locatiekeuze. Seinpost
heeft deze opdracht niet aangenomen.
Op vrijdag
16 september presenteerden de juridisch adviseurs van het Transportbedrijf Van
der Lee, de Stichting Bedrijventerrein Vrijenban en belangenvereniging Onze
Indische Buurt de resultaten van een quickscan waarmee de bevindingen van de
gemeente t.a.v. de locatiekeuze aan een second opinion worden onderworpen. Het
rapport heeft geen nieuwe feiten naar voren gebracht en geeft geen aanleiding
om de locatiekeuze ter discussie te stellen. Wel kunnen onderdelen van deze
rapportage gebruikt worden voor het beheerplan. Gelijktijdig met deze kwartaalrapportage
wordt een reactie van het college over het rapport aangeboden.
Inmiddels
ontving het college een mondeling bericht van de Raad van Bestuur van het
Mondriaan College, dat het Mondriaan College wil deelnemen aan het
beheerplatform. De raad van bestuur zei toe dit nog schriftelijk te zullen
bekrachtigen.
Met het
opstellen van het beheerplan zal, met die partijen die betrokken willen zijn in
het beheerplatform, na de inspraakavond van 3 oktober een start worden gemaakt.
4.1.2 Het beheerplan
Als
onderdeel van het beheerplan, zal in oktober een wijkschouw worden gehouden.
Omwonenden van de Surinamestraat 1, de omliggende bedrijven, instellingen en
instanties, de gemeente (stadsbeheer, stadstoezicht, wijkcoördinator), de
politie (wijkagent, teamchef) en het dienstencentrum kunnen aan deze wijkschouw
deelnemen. Op de inspraakavond van 03 oktober worden belanghebbenden in de gelegenheid gesteld om zich hiervoor aan te
melden. Tijdens de wijkschouw worden alle plekken in het gebied in kaart gebracht
die vanwege hun inrichting, onderhoudstoestand of om een andere reden als
kwetsbare plek gezien kunnen worden in relatie tot de komst van het
Dienstencentrum. Tegelijkertijd wordt bekeken hoe de kwetsbaarheid van deze
plekken weggenomen kan worden.
Ook zal,
naar verwachting in november, een nulmeting worden gehouden.
Omwonenden
en belanghebbenden die niet willen of kunnen deelnemen aan het beheerplatform
zullen via andere kanalen om hun inbreng worden gevraagd. Een eerste
gelegenheid hiervoor is de inspraakavond op 3 oktober a.s. Gelijktijdig met de
inspraak voor de ruimtelijke onderbouwing, kunnen omwonenden tijdens deze avond
hun wensen en ideeën voor het beheer aandragen en concrete informatie krijgen
over de (mogelijke) inhoud van het beheerplan.
Voor
partijen die nu niet willen of kunnen deelnemen aan het platform blijft het
mogelijk om zich desgewenst op een later tijdstip aan te sluiten bij het
platform.
Via de
Nieuwsbrief worden alle betrokkenen op de hoogte gehouden van de vorderingen die
er gemaakt zijn met het beheerplan.
4.2
Verwerving/verbouwing van het pand
Door de
architect is inmiddels een concept definitief bouwkundig ontwerp (DO) gemaakt.
Dit concept DO wordt begin oktober besproken met Stichting Dienstencentrum Over
de Brug, Stichting MoVo, de aannemer en de gemeente. Op het moment dat er
overeenstemming is over het DO, kan in principe de bouwvergunningsprocedure
worden gestart (naar verwachting eind november).
4.3
Bestemmingsplan
De gemeente
volgt een wettelijke procedure volgens artikel 19 lid 2 van de Wet op de
Ruimtelijke Ordening om vrijstelling van het bestemmingsplan te krijgen. De
ruimtelijke onderbouwing is hierin de eerste stap. In de ruimtelijke
onderbouwing motiveert de gemeente waarom het verlenen van vrijstelling voor
die plaats en voor die functie juridisch en ruimtelijk mogelijk is.
Gedurende
de zomer heeft de gemeente een concept ruimtelijke onderbouwing opgesteld. De
onderwerpen hierin komen overeen met de onderwerpen die in een bestemmingsplan
voorkomen. Maar ook de gevolgen van het project op de omgeving komen aan de
orde, net zoals de maatregelen die kunnen worden genomen om eventuele negatieve
gevolgen te beperken of op te heffen. Zo wordt een apart hoofdstuk gewijd aan
het beheerplatform en het beheerplan voor de dagopvang.
Op 13
september 2005 stemde het college in met de concept ruimtelijke onderbouwing en
gaf deze voor inspraak vrij. De inspraaktermijn loopt van 20 september tot 17 oktober 2005. Op 3 oktober zal hiervoor
in De Lindenhof een inspraakavond worden georganiseerd.
Tegelijk
met de ter inzage legging wordt de concept ruimtelijke onderbouwing voorgelegd
aan Gedeputeerde Staten met het verzoek een verklaring van geen bezwaar af te
geven voor plannen die passen binnen de ruimtelijke onderbouwing. Na verwerking
van de inspraakreacties stelt het college de definitieve ruimtelijke
onderbouwing vast. Vervolgens kunnen burgers hun zienswijze indienen over de
verbouwingsaanvraag. Naar verwachting zal begin 2006 de vergunning worden
afgegeven.
4.4 Dienstverlening
Door het
Dienstencentrum wordt een bezoekersmonitor gehanteerd. De monitorgegevens van
232 bezoekers zijn geactualiseerd. Enkele conclusies:
·
het
Dienstencentrum wordt vrijwel alleen bezocht door mannen
·
het
merendeel van de bezoekers is tussen de 30 en 50 jaar
·
2/3
van de bezoekers heeft geen zelfstandige huisvesting en woont in bij vrienden,
kennissen of familie
·
voor
172 ingeschreven bezoekers geldt de Oostsingel 76 als postadres
·
de
meest voorkomende problemen waar bezoekers mee kampen zijn huisvestings- en
schuldenproblemen
·
de
activiteiten waar het meest gebruik van gemaakt worden zijn de huiskamer en het
postadres
·
ruim
de helft van de ingeschreven bezoekers bezoekt het Dienstencentrum één of
meerdere malen per week
Tevens
wordt aandacht besteed aan de veiligheid in en om het Dienstencentrum.
Regelmatig vindt hierover overleg plaats tussen vertegenwoordigers van het
Dienstencentrum, de politie en de gemeente (wijkzaken, veiligheid en zorg). Dit
heeft onder andere betrekking op de handhaving van het alcoholverbod, de
relatie met de direct omwonenden en de impact van de bouw van de Koepoortgarage
(mogelijke knelpunten en oplossingen).
Bijlagen:
-
Monitor
Dienstencentrum
-
Verslag
overleg met vertegenwoordigers belangenorganisaties 02-05-2005
-
Nieuwsbrief
-
Quickscan
dagopvang gemeente Delft (in opdracht van Transportbedrijf L. v.d. Lee)