Sector WIZ
Rapportage 2e Kwartaal 2005
t.b.v. College van B&W
(t.k.n. commissie WZO)
Inhoudsopgave
1.2 Klanten (cliënten & partners)
2.1.1 Ontwikkeling reïntegratieaanbod
2.1.2 Collegedoelstelling fase 4
2.1.3 Trajecten team Activering (Fase 4 –
Oudkomers)
2.1.4 Sluitende aanpak 16-23 jarigen
2.2.5 I/D-Banen (In- en Doorstroombanen)
2.3.3 Project schoonmaken / opruimen openbare
ruimte
3.1 Wet Inburgering Nieuwkomers
3.2.1 Deelnemersaantallen Volwasseneneducatie
3.2.2 Verzuimpercentage volwasseneneducatie
3.2.3 Wachtlijsten volwasseneneducatie
4.2 Delft Uitkeringen Informatie Team (DUIT)
4.8 Financiële resultaten Bijzondere bijstand en
Minimabeleid
|
2000 |
2001 |
2002 |
2003 |
2004 |
2005 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1e kw |
2e kw |
3e kw |
4e kw |
Totaal |
|
aantal |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Uitkeringen – start peilperiode |
|
2.979 |
2.943 |
3.050 |
3.115 |
3.114 |
3.077 |
|
|
3.114 |
Instroom in uitkering |
|
1.121 |
1.216 |
1.183 |
1.204 |
216 |
141 |
|
|
357 |
Uitstroom uit uitkering |
|
1.157 |
1.109 |
1.118 |
1.205 |
253 |
178 |
|
|
431 |
Uitkeringen – eind peilperiode |
2.979 |
2.943 |
3.050 |
3.115 |
3.114 |
3.077 |
3.040 |
|
|
3.040 |
Bron: SDV (GWS) |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
In het beleidsplan is aangegeven dat we voor 2005
een stijging van 3% tot 6% van het aantal uitkeringen verwachten. In 2004
hadden we een gemiddeld aantal uitkeringen van 3.143. In het 2de
kwartaal van 2005 is ten opzichte van dit gemiddelde een daling van 3,3%
te constateren.
Het aantal klanten is groter dan het aantal
uitkeringen. Dit heeft te maken met de wettelijke systematiek en de daaraan
verbonden registratiemethodiek. Zo worden tussen 500 en 600 uitkeringen
verstrekt aan gezinnen, zijnde twee partners met of zonder kinderen, in het
aantal uitkeringen tellen deze éénmaal mee. Voor de aantallen klanten tellen beide
partners mee, vandaar de discrepantie.
Met betrekking tot de fase-indeling is het volgende
van belang:
Met ingang van 9 juli 2004 is gestart met het
herbeoordeling van het klantenbestand WIZ in het kader van de WWB. Het project
Talenter heeft in 2004 een gedeelte voor haar rekening genomen (247). Het
restant (ongeveer 840) is door de reguliere consulenten uitgevoerd. Per 1 juli
2005 dient nog een aantal 774 (26%) te worden herbeoordeeld in het kader van de
WWB.
Het fase 4 bestand van de gemeente bedroeg in
augustus 2004 zo'n 2394 klanten. Na de toepassing van de nieuwe regelgeving
conform de WWB en met in acht name van de nieuwe reïntegratieverordening blijkt
op 1 juli 2005 nog een aantal van 1516 klanten* als fase vier te zijn
geïndiceerd.
|
2004 |
2005 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1e kw |
2e kw |
3e kw |
4e kw |
|
|
|
|
|
|
aantal |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Klanten met uitkering |
3.520 |
3.577 |
3.535 |
|
|
|
|
|
|
|
waarvan: |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Fase 1 |
14 |
137 |
142 |
|
|
|
|
|
|
|
Fase 2 |
321 |
322 |
313 |
|
|
|
|
|
|
|
Fase 3 |
828 |
813 |
798 |
|
|
|
|
|
|
|
Fase 4 |
2251 |
2.226 |
2.198 |
|
|
|
|
|
|
|
Onbekend |
106 |
79 |
84 |
|
|
|
|
|
|
|
Bron: SDV (GWS) |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Let op: het aantal fase 4 klanten
in de tabel is lager dan het aantal dat nu conform de nieuwe regelgeving als
fase 4 is geïndiceerd. Dit komt omdat in het registratiesysteem de fasering nog
niet is aangepast.
De gemeente Delft heeft de volgende doelstellingen:
1.
Bieden van een sluitende reïntegratieaanpak aan de
nieuwe instroom werkzoekenden klanten fase-2 , fase-3 en fase-4 (inclusief de
niet-uitkeringsgerechtigden en ANW-ers) alsook aan WWB klanten fase-2 en fase-3
die al langer een uitkering ontvangen
2.
Intensievere fase-4 aanpak
3.
Ontwikkelen van en invulling geven aan nieuw
instrumentarium (gesubsidieerd werk) vastgelegd in de Delftse
reïntegratieverordening Werk en Bijstand
De reïntegratietrajecten worden extern ingekocht
middels contracten bij private reïntegratiebedrijven. Het vakteam T&M
verzorgt de toeleiding naar deze contracten en houdt vervolgens regie
(monitoring) op de voortgang van de trajecten en op de contractafspraken die
met elk reïntegratiebedrijf zijn vastgelegd. Tevens verzorgt dit vakteam de
toeleiding en monitoring naar het nieuw instrumentarium en naar het vakteam
Activering.
|
2004 |
|
|
2005 |
|
|
|
|
|
|
|
Doel |
Realisatie |
|
Doel |
Realisatie |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1e kw |
2e kw |
3e kw |
4e kw |
Totaal |
|
|
aantal |
|
% |
aantal |
|
|
|
|
|
% |
Klanten in traject – start peilperiode |
|
816 |
|
|
809 |
953 |
|
|
809 |
|
900 |
721 |
80,1% |
910 |
286 |
215 |
|
|
501 |
55,1% |
|
waarvan: |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Fase 2/3 |
150 |
257 |
171,3% |
150 |
83 |
43 |
|
|
126 |
84,0% |
Fase 4 |
535 |
285 |
53,3% |
445 |
126 |
76 |
|
|
202 |
45,4% |
NUG |
90 |
35 |
38,9% |
40 |
4 |
3 |
|
|
7 |
17,5% |
Proefplaatsing / Opstapbaan /
Participatiebaan |
125 |
144 |
115,2% |
285 |
73 |
93 |
|
|
166 |
58,2% |
Uitval voor traject |
|
126 |
|
|
24 |
39 |
|
|
63 |
|
Uitstroom uit traject |
|
602 |
|
|
118 |
121 |
|
|
239 |
|
waarvan: |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Betaald of gesubsidieerd werk |
|
132 |
|
|
43 |
31 |
|
|
74 |
|
Vrijwilliger of in de sfeer van beschermd
werk |
|
86 |
|
|
13 |
5 |
|
|
18 |
|
Zorg & Overig |
|
384 |
|
|
62 |
85 |
|
|
147 |
|
Klanten in traject – eind peilperiode |
|
809 |
|
|
953 |
1.008 |
|
|
1.008 |
|
Percentage is aantal Realisatie t.o.v. Doelstelling |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Bron: T&M (GWS) |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
De specificatie uitval geldt voor deelnemers die
tussen de aanmelding en de start van een traject om diverse redenen uitgevallen
zijn. Veelal zijn deze redenen niet verwijtbaar aan de kwaliteit van het
reïntegratiebedrijf. Met de reïntegratiebedrijven is contractueel vastgelegd
dat het uitvalspercentage niet hoger mag zijn dan 20%. Tot en met het 2de
kwartaal 2005 komt het uitvalpercentage op 12,6 %.
Het College heeft in het Collegeprogramma 2002-2006
“Voorzetten en doorzetten” de
volgende doelstellingen inzake het klantenbestand
fase-4 geformuleerd:
De omvang van de doelgroep fase 4 klanten is op 1
april 2002 vastgesteld op 2.239 klanten. Onderstaande tabel laat ultimo zien
welke resultaten er zijn geboekt met deze klanten op het gebied van werk,
sociale activering, zorg en overig.
De klanten, en zeker de fase 4 klanten, kunnen
gedurende een periode van een aantal jaren vaker dan 1 keer een reïntegratie of
begeleidingsaanbod krijgen welke afgesloten wordt met een resultaat. In de
presentatie van deze resultaten is gekozen om het 1e behaalde resultaat vanaf
april 2002 als vertrekpunt te nemen en deze via onderstaande systematiek te
presenteren. Onze intentie is om aan het eind van de collegeperiode opnieuw te
kijken naar de resultaten en daarbij het laatst behaalde resultaat gedurende de
collegeperiode als uitgangspunt te nemen.
|
2004 |
|
|
2005 |
|
|
|
|
|
|
|
Doel |
Realisatie |
|
Doel |
Realisatie |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1e kw |
2e kw |
3e kw |
4e kw |
|
|
|
aantal |
|
% |
aantal |
|
|
|
|
% |
|
Resultaat -
Totaal |
2.239 |
1.290 |
57,6% |
2.239 |
1.329 |
1.470 |
|
|
65,7% |
|
waarvan: |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Werk |
746 |
280 |
37,5% |
746 |
284 |
296 |
|
|
39,7% |
|
Sociaal
geactiveerd |
746 |
163 |
21,8% |
746 |
166 |
198 |
|
|
26,5% |
|
Zorg / Overig |
746 |
847 |
113,5% |
746 |
879 |
976 |
|
|
130,8% |
|
Nog geen resultaat |
|
949 |
|
|
910 |
769 |
|
|
|
|
waarvan: |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Gestart in
traject |
|
122 |
|
|
127 |
134 |
|
|
|
|
Nog
opnemen in traject |
|
827 |
|
|
783 |
635 |
|
|
|
|
percentage aantal Realisatie t.o.v.
Doelstelling |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Bron: T&M / A&I / VPO (GWS / IMWIN) |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Reeds in vorige Kwarap’s was de trend zichtbaar dat
de groep zorg/overig waarschijnlijk groter zou zijn dan de beoogde 33% van het
bestand. Verwacht wordt dat deze lijn zich in 2005 zal voortzetten, waardoor
het behalen van de overige doelstellingen (eenderde werk en eenderde sociaal
geactiveerd) onder druk komt te staan. Het betreft hier echter een niet te
beïnvloeden groep bijstandsgerechtigden. De omvang van deze groep wordt in de
huidige aanpak nu langzaamaan inzichtelijk, waardoor tevens de overige
doelstelling in een ander perspectief worden gezet.
In het afgelopen half jaar hebben er extra
bestandsanalyses en gesprekken onder het gehele fase 4 bestand plaatsgevonden.
Binnen de groep waarmee nog geen resultaat is behaald en die nog opgenomen
moeten worden in traject (635) zijn op dit moment 248 klanten opnieuw
gesproken. De uitkomsten van deze gesprekken worden in het 3e kwartaal verwerkt
waardoor inzichtelijk zal worden in welke mate deze klanten of opnieuw in
traject worden genomen of gecategoriseerd zijn als doelgroep zorg.
De doelgroep van Activering zijn de Fase 4
Oudkomers met een taalachterstand. Het hoofdbestanddeel van de
activeringstraject is taaleducatie. Met de klanten worden diagnosegesprekken
gevoerd die moeten leiden tot een trajectplan gericht op arbeidsactivering,
sociale activering of maatschappelijke activering. Arbeidsactivering houdt in
dat er voor de klant door taaleducatie, coachen en monitoren van de klant een
herfasering van fase 4 naar fase 2/3 kan plaatsvinden. Na herfasering zal de
klant een vervolgtraject krijgen tot arbeid bij een RIB.
Een klant wordt door T&M aangemeld bij
Activering. De klant wordt hierna gescreend of het een klant is die door
Activering geholpen kan worden. Verder wordt bekeken of het nieuwe aanmelding
is of dat de klant in 2004 al eerder een intake heeft gehad bij Activering. Als
er verder geen belemmeringen zal er een intake plaatsvinden en wordt de klant
uitgenodigd om zich te melden voor een diagnosegesprek.
|
2004 |
|
|
2005 |
|
|
|
|
|
|
|
Doel |
Realisatie |
|
Doel |
Realisatie |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1e kw |
2e kw |
3e kw |
4e kw |
Totaal |
|
|
aantal |
|
% |
aantal |
|
|
|
|
|
% |
Klanten in traject – start peilperiode1 |
|
156 |
|
|
212 |
224 |
|
|
212 |
|
Instroom in traject * |
200 |
171 |
85,5% |
190 |
34 |
20 |
|
|
54 |
28,4% |
Uitval voor traject |
|
30 |
|
|
8 |
6 |
|
|
14 |
|
Uitstroom uit traject |
|
85 |
|
|
14 |
21 |
|
|
35 |
|
waarvan **: |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Betaald of gesubsidieerd werk |
|
4 |
4,7% |
|
0 |
0 |
|
|
0 |
0% |
Vrijwilliger of in de sfeer van beschermd
werk |
|
56 |
65,9% |
|
7 |
10 |
|
|
17 |
48,6% |
Zorg & Overig |
|
25 |
29,4% |
|
7 |
11 |
|
|
18 |
51,4% |
Klanten in traject – eind peilperiode |
|
212 |
|
|
224 |
217 |
|
|
219 |
|
*
Percentage is aantal Realisatie t.o.v. Doelstelling |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
**
Percentage is aantal Realisatie Uitstroom per reden t.o.v. aantal Realisatie
Uitstroom totaal |
|
|
|
|
|
|
||||
Bron:
A&I (IMWIN) |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1Aantal kan verschillen met een vorige KWARAP
door aanpassingen in de registratie.
De resultaten wijzen uit dat de instroom aandacht
vraagt. Activering is voor de instroom van klanten afhankelijk van de
toeleverancier(s). Onderzocht zal daarom worden waardoor deze tendens is/wordt
veroorzaakt.
Doel van het project Sluitende aanpak 16-23 jarigen
is te komen tot een sluitende aanpak voor jongeren in de leeftijd van 16 tot 23
jaar die niet op eigen kracht onderwijs kunnen volgen of werk kunnen vinden. De
Regionaal Meld- en Coördinatiefunctie voortijdig schoolverlaten (RMC) werkt
binnen dit project samen met het jongerenwerk en de sector Werk Inkomen Zorg
(WIZ).
|
Doel van het monitoren van de kinderopvang is er
voor te waken dat het loket de rol van de klantmanager (als regisseur
kinderopvang) op het randvoorwaardelijke terrein voor de invulling van
trajecten kan ondersteunen; de zorg voor kinderen mag geen belemmering zijn
voor het starten van een reïntegratietraject.
Deze tabel is nieuw in de Kwarap en kan op dit
moment niet worden samengesteld. Uit de registratie is het moeilijk om een
eenduidig overzicht van de aantallen te maken. |
In het beleidsplan Werk en Inkomen 2004 is voor
nieuwe instroom binnen Delft het instrument proefplaatsing geïntroduceerd. Dit
instrument heeft een tweeledig doel:
-
invulling van het principe ‘werk boven inkomen’
-
door het opdoen van werkervaring een betere kans op
doorstroming bieden naar duurzame arbeid en/of het verkrijgen van meer
arbeidsmarktkwalificatie gericht op latere uitstroom.
|
2004 |
|
|
2005 |
|
|
|
|
|
|
|
Doel |
Realisatie |
|
Doel |
Realisatie |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1e kw |
2e kw |
3e kw |
4e kw |
Totaal |
|
|
aantal |
|
% |
aantal |
|
|
|
|
|
% |
Aangemeld voor Proefplaatsing |
|
|
|
|
43 |
48 |
|
|
91 |
|
Gestart op Proefplaatsing |
65 |
56 |
86,2% |
135 |
13 |
36 |
|
|
49 |
36,3% |
percentage is aantal Realisatie t.o.v. aantal Doelstelling |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Bron: T&M |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Het uitgangspunt is dat alle nieuwe instroom wordt
toegeleid naar een proefplaatsing. De doelstelling voor 2005 die hieraan is
gerelateerd, is bepaald op basis ven een gemiddelde instroom en de
samenstelling van de instroom naar doelgroep. De acquisitie van en het
begeleiden tijdens de proefplaatsing wordt uitgevoerd door 2 organisaties:
Combiwerk en Werkplan. In de tabel is een onderscheid gemaakt tussen de
aanmelding naar één van deze organisaties en de daadwerkelijke start op een
proefplaatsing.
De organisaties hebben 2 maanden de tijd om een
werkplek te vinden die aansluit bij opleiding en werkervaring van de klant. Na
deze 2 maanden geldt het principe dat iedere werkplek kan gelden voor de
invulling van een geschikte proefplaatsing.
Om het effect van het instrument proefplaatsing te
vergroten en om meer uitstroom te genereren zal in het 3e en 4e kwartaal de
doelgroep voor dit instrument worden verruimd. De inkoop bij Werkplan en Combiwerk
zal hier waar nodig zal hier op worden aangepast.
|
2004 |
|
|
2005 |
|
|
|
|
|
|
|
Doel |
Realisatie |
|
Doel |
Realisatie |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1e kw |
2e kw |
3e kw |
4e kw |
Totaal |
|
|
aantal |
|
% |
aantal |
|
|
|
|
|
% |
Aangemeld voor Opstapbaan |
|
|
|
|
30 |
45 |
|
|
75 |
|
Gestart op Opstapbaan |
60 |
88 |
146,7% |
140 |
4 |
37 |
|
|
41 |
29,3% |
percentage is aantal Realisatie t.o.v. aantal Doelstelling |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Bron: T&M |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
De uitvoering van de opstapbanen wordt op dit
moment uitgevoerd door 2 organisaties: Combiwerk en Werkplan .
Om extra uitstroom uit de uitkering te genereren
zal er gedurende het 3e en 4e kwartaal 100 extra opstapbanen worden ingezet
bovenop de genoemde inkoop van 140 plekken.
|
2004 |
|
|
2005 |
|
|
|
|
|
|
|
Doel |
Realisatie |
|
Doel |
Realisatie |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1e kw |
2e kw |
3e kw |
4e kw |
Totaal |
|
|
aantal |
|
% |
aantal |
|
|
|
|
|
% |
Instroom in Participatiebaan |
|
0 |
|
10 |
0 |
0 |
|
|
0 |
0,0% |
percentage is aantal Realisatie t.o.v. aantal Doelstelling |
|
|
|
|
|
|
|
|
||
Bron: T&M |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Op dit moment heeft er nog geen daadwerkelijke
aanmelding naar een participatiebaan plaatsgevonden. Inhoudelijke afstemming
van andere werkgelegenheidsinstrumenten dient eerst plaats vinden, pas dan
kunnen heldere criteria voor de participatiebaan vastgesteld worden.Beide zaken
zullen plaats vinden in het 3e en 4e kwartaal.
|
2004 |
|
|
2005 |
|
|
|
|
|
|
|
Doel |
Realisatie |
|
Doel |
Realisatie |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1e kw |
2e kw |
3e kw |
4e kw |
Totaal |
|
|
aantal |
|
% |
aantal |
|
|
|
|
|
% |
Verstrekkingen subsidie |
50 |
5 |
10% |
35 |
0 |
5 |
|
|
5 |
14% |
waarvan: |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Regulier |
|
|
|
25 |
0 |
3 |
|
|
3 |
12% |
Tuinbouwproject |
|
|
|
10 |
0 |
2 |
|
|
2 |
20% |
percentage is aantal Realisatie t.o.v. aantal Doelstelling |
|
|
|
|
|
|
|
|
||
Bron: B&P |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Het aantal loonkostensubsidies is in het 2e
kwartaal met 10 opgehoogd i.v.m. het tuinbouwproject.
Het aandeel structureel gesubsidieerde banen moet
in 2006 zijn gedaald naar circa 110 banen. De komende periode worden diverse
activiteiten (zoals trajecten en bonussen) ingezet om deze doelstelling te
behalen.
Uiteindelijk wordt de ID-regeling volledig
afgebouwd en vervangen door participatiebanen.
|
2003 |
|
2004 |
|
2005 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1e kw |
2e kw |
3e kw |
4e kw |
Totaal |
|
|
aantal |
% |
aantal |
% |
aantal |
|
|
|
|
% |
Klanten met I/D-baan – start peilperiode |
264 |
|
238 |
|
205 |
201 |
|
|
201 |
|
Instroom in I/D-baan |
22 |
|
0 |
|
0 |
0 |
|
|
0 |
|
Uitstroom uit I/D-baan |
48 |
|
33 |
|
4 |
2 |
|
|
6 |
|
waarvan: |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Regulier werk |
26 |
54,2% |
13 |
39,4% |
1 |
0 |
|
|
1 |
16,7% |
Anders |
22 |
45,8% |
20 |
60,6% |
3 |
2 |
|
|
5 |
83,3% |
Klanten met I/D-baan – eind peilperiode |
238 |
|
205 |
|
201 |
199 |
|
|
199 |
|
percentage is aantal Uitstroom per reden t.o.v. aantal Uitstroom
totaal |
|
|
|
|
|
|
|
|
||
Bron: Werkplan |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Samenlopers zijn klanten die naast een
gemeentelijke uitkering een gedeeltelijke WAO-uitkering ontvangen, een
voortraject volgen dat gericht is op deelname aan een traject naar werk.
Sinds 1-1-'05 is er geen nieuwe instroom geweest
omdat het project tijdelijk is geëindigd. Waarschijnlijk zal het project na de
zomer weer worden opgestart en zal er weer instroom vanaf het derde kwartaal
zijn.
|
'03 - '04 |
2005 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
aantal |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Klanten gescreend |
95 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Klanten aangeleverd bij
UWV |
83 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Klanten aangeleverd bij
Reïntegratiebedrijf voor diagnose |
75 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Waarvan
resultaat: |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Instroom
Reïntegratietraject |
24 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Instroom Sociale
activering |
15 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Zorg |
27 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Overig |
9 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Uitstroom
Reïntegratietraject |
9 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Werk |
5 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Overig |
4 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Uitstroom Sociale
activering |
3 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Werk |
1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Overig |
2 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Bron: B&P / SDV |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2004 |
|
|
2005 |
|
|
|
|
|
|
|
Doel |
Realisatie |
|
Doel |
Realisatie |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1e kw |
2e kw |
3e kw |
4e kw |
Totaal |
|
|
aantal |
|
% |
aantal |
|
|
|
|
|
% |
Instroom in project |
15 |
24 |
160% |
40 |
8 |
7 |
|
|
15 |
37,5% |
percentage is aantal Realisatie t.o.v.
aantal Doelstelling |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Bron: T&M |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Deze tabel werd tbv het prestatieboek één keer
per jaar samengesteld. Op dit moment zijn er geen recente gegevens. |
|
2004 |
|
|
2005 |
|
|
|
|
|
|
|
Doel |
Realisatie |
|
Doel |
Realisatie |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1e kw |
2e kw |
3e kw |
4e kw |
Totaal |
|
|
aantal |
|
% |
aantal |
|
|
|
|
|
% |
Klanten in uitkering – start peilperiode |
|
752 |
|
|
774 |
784 |
|
|
744 |
|
Instroom in uitkering |
|
281 |
|
|
56 |
34 |
|
|
90 |
|
Uitstroom uit uitkering |
|
259 |
|
|
46 |
34 |
|
|
80 |
|
Klanten in uitkering – eind peilperiode |
|
774 |
|
|
784 |
784 |
|
|
784 |
|
Afname aantal klanten |
-60 |
22 |
-36,7% |
-20 |
10 |
0 |
|
|
10 |
-50,0% |
percentage is aantal Realisatie Afname aantal klanten t.o.v.
Doelstelling afname |
|
|
|
|
|
|
|
|||
Bron: SDV (GWS) |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Bij de invoering van de WWB was een belangrijk punt
het verdwijnen van de wettelijke vrijstelling van de arbeidsverplichtingen voor
één-ouders met kinderen jonger dan 5 jaar. De WWB is voor nieuwe klanten van
toepassing per 1 januari 2004.
Voor de wettelijk verplichte herbeoordeling zijn de
bestaande klanten opgenomen in een herbeoordelingschema dat is gestart na
inwerkingtreding van de gemeentelijke verordeningen per 1 juli 2004. WIZ heeft
gekozen voor koppeling van de herbeoordeling WWB aan de reeds geplande
heronderzoeken. Dit is een arbeidsintensievere methode dan herbeoordeling op
basis van uitsluitend dossieronderzoek, reden hiervoor was de wens om de
zorgvuldigheid met name bij het voor het eerst opleggen van
arbeidsverplichtingen te waarborgen. In deze systematiek is immers de
herbeoordeling gekoppeld aan een gesprek.
|
'04-'05 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
aantal |
% |
|
|
|
|
|
|
|
|
Eén-ouders in WWB1 |
725 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Waarvan: |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
in traject genomen door T&M |
227 |
31,3% |
|
|
|
|
|
|
|
|
Uitgevoerde werkprocessen2 |
1.114 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Bezwaarschriften betrekking opleggen
arbeidsverplichtingen één-ouder 3 |
10 |
2,1% |
|
|
|
|
|
|
|
|
Klachten4 |
0 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Bron: SDV
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1
n.a.v. herbeoordeling na 1/7/04 of nieuwe aanvraag na 1/1/04
2 t.b.v. activering
alleenstaande ouders (voortgangsgesprekken, diagnoses) in peilperiode
1/7/04–1/7/05
3 aantal
bezwaarschriften in peilperiode 1/7/04–1/7/05, percentage t.o.v. totaal aantal
bezwaarschriften in peilperiode
4 betrekking
hebbend op één-ouders en opleggen arbeidsverplichtingen
Bovenstaande tabel geeft een beeld van de
aansluiting van met name alleenstaande ouders in de WWB. Het overgrote deel is
inmiddels in de WWB opgenomen en bijna een derde is in deze periode toegeleid
naar een T&M traject. Sinds 1 januari 2005 draait verder het Loket
Kinderopvang, een belangrijke voorwaarde voor activering van alleenstaande
ouders. Plaatsingen in de kinderopvang zijn tot nu toe geen probleem gebleken.
Om acceptatie en begrip van de WWB na te gaan zijn
cijfers over bezwaarschriften en klachten opgenomen. Deze geven een positief
beeld. Dit is tevens een positieve indicatie voor de manier waarop de
herbeoordelingen uitgevoerd worden door de consulenten en de klanten worden geïnformeerd
over de arbeidsverplichtingen. De conclusie uit de tabel is dat de doelgroep
één-ouders vrij geruisloos is opgenomen in de WWB systematiek. Het is nog
enigszins vroeg om al resultaten van de activerende impuls van de WWB te kunnen
terugzien, gelet op de looptijd van trajecten. Tevens is de instroom van
éénoudergezinnen blijvend hoog.
Om de kansen op uitstroom te vergroten is aan de
reïntegratiebedrijven verzocht een specifieke één-ouder-aanpak te formuleren.
Deze is onderdeel geweest van de besluitvorming bij de inkoop van trajecten in
2005. Volgende projecten in het één-ouder-beleid zijn gericht op het
trajectklaar maken van klanten, die nu nog niet plaatsbaar zijn. Een eerste
initiatief op dit vlak is de Intensieve Taaltraining bij Mondriaan.
Het vakteam Activering en Inburgering voert de Wet
inburgering nieuwkomers (WIN) uit voor de gemeente Delft. De gemeente heeft
verder het mandaat om de WIN voor de gemeente Pijnacker-Nootdorp uit te voeren.
Het uitvoeringsmandaat voor de dorpskernen
Schipluiden - Den Hoorn van de gemeente Midden-Delfland is per 1 januari 2005
beëindigd, waardoor er geen inburgeraars meer vanuit Midden-Delfland zullen
instromen. De in 2004 gestarte trajecten worden nog onder begeleiding van team
Inburgering afgerond.
|
2003 |
2004 |
2005 |
|
|
|
|
|
|
|
|
Realisatie |
Realisatie |
Doel |
Realisatie |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1e kw |
2e kw |
3e kw |
4e kw |
Totaal |
|
|
|
aantal |
|
|
|
|
|
|
|
% |
|
Beschikkingen |
207 |
155 |
97 |
52 |
40 |
|
|
92 |
94,8% |
|
waarvan: |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Delft |
190 |
137 |
|
43 |
33 |
|
|
76 |
|
|
Pijnacker/Nootdorp |
12 |
15 |
|
9 |
7 |
|
|
16 |
|
|
Schipluiden |
5 |
3 |
|
- |
- |
|
|
0 |
|
|
Vrijstellingen |
8 |
5 |
|
2 |
1 |
|
|
3 |
|
|
Verhuisd naar de regio |
|
12 |
|
7 |
2 |
|
|
9 |
|
|
Verklaringen |
206 |
188 |
67 |
70 |
40 |
|
|
110 |
164,2% |
|
Percentage is aantal Realisatie t.o.v.
Doelstelling |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Bron: A&I (IMWIN) |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1Aantal
kan verschillen met een vorige KWARAP door aanpassingen in de registratie.
De
doelstellingen zijn (zo goed als) bereikt. Hiernaast is de mogelijke komst van
de nieuwe WIN een belangrijke en ingrijpende ontwikkeling. Gezien de huidige,
nog onduidelijke stand van zaken hieromtrent, zal hier bij de volgende Kwarap’s
nader over worden gerapporteerd.
|
2004 |
2005 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1e kw |
2e kw |
3e kw |
4e kw |
Totaal |
|
|
|
|
|
aantal |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Klanten in opleiding –
start peilperiode |
|
911 |
946 |
|
|
911 |
|
|
|
|
Instroom |
|
214 |
99 |
|
|
313 |
|
|
|
|
Uitstroom |
|
179 |
208 |
|
|
387 |
|
|
|
|
Waarvan: |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
certificaat
gehaald |
|
62 |
71 |
|
|
133 |
|
|
|
|
einde
cursus/opleiding |
|
15 |
13 |
|
|
28 |
|
|
|
|
Uitval |
|
102 |
124 |
|
|
226 |
|
|
|
|
Klanten in opleiding –
eind peilperiode |
911 |
946 |
837 |
|
|
837 |
|
|
|
|
Bron: B&P |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2003 |
2004 |
2005 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1e kw |
2e kw |
3e kw |
4e kw |
|
|
|
|
|
% |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
% verzuim |
22,0% |
19,5% |
22,7% |
22,6% |
|
|
|
|
|
|
waarvan: |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
% geoorloofd |
|
10,0% |
15,0% |
15,1% |
|
|
|
|
|
|
% ongeoorloofd |
|
9,5% |
7,7% |
7,5% |
|
|
|
|
|
|
Bron: B&P |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2004 |
2005 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1e kw |
2e kw |
3e kw |
4e kw |
|
|
|
|
|
|
aantal |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Totaal |
108 |
50 |
50 |
|
|
|
|
|
|
|
waarvan: |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Geplaatst |
98 |
43 |
47 |
|
|
|
|
|
|
|
Niet geplaatst |
10 |
7 |
3 |
|
|
|
|
|
|
|
Bron: B&P |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2004 |
|
|
2005 |
|
|
|
|
|
|
|
Doel |
Realisatie |
|
Doel |
Realisatie |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1e kw |
2e kw |
3e kw |
4e kw |
Totaal |
|
|
aantal |
|
% |
aantal |
|
|
|
|
|
% |
Deelnemers |
144 |
139 |
96,5% |
144 |
33 |
13 |
|
|
46 |
31,9% |
waarvan: |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Niet-uitkeringsgerechtigd
(NUG) |
108 |
70 |
64,8% |
108 |
23 |
5 |
|
|
28 |
25,9% |
Uitkeringsgerechtigd
(UG) |
46 |
69 |
150,0% |
46 |
10 |
8 |
|
|
18 |
39,1% |
Bron: A&I |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
De werving voor de oudkomerstrajecten is in het
voorjaar van 2005 gestart. In september/oktober zullen veel kandidaten starten
met een cursus. Verwacht wordt dat de aantallen in het derde kwartaal op schema
zullen zijn.
|
|
2002 |
2003 |
2004 |
2005 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1e kw |
2e kw |
3e kw |
4e kw |
Totaal |
|
Behandelde fraudezaken |
Aantal |
256 |
348 |
329 |
111 |
103 |
|
|
214 |
|
Waarvan*: |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Regulier |
|
165 |
189 |
214 |
|
|
|
|
|
|
belastingen / IB |
|
91 |
159 |
115 |
|
|
|
|
|
|
% stijging behandelde
fraudezaken |
% |
7,4% |
35,9% |
-5,5% |
|
|
|
|
|
|
Bron: IBO |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
* Er kan momenteel geen onderscheid worden gemaakt
tussen regulier en belasting/IB zaken.
|
|
2002 |
2003 |
2004 |
2005 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1e kw |
2e kw |
3e kw |
4e kw |
Totaal |
|
Teruggevorderd bedrag |
Euro |
837.709 |
1.016.486 |
1.500.982 |
368.812 |
684.369 |
|
|
1.053.182 |
|
% stijging teruggevorderd
bedrag |
% |
23,4% |
21,3% |
47,7% |
|
|
|
|
|
|
Bron: IBO |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2004 |
|
|
2005 |
|
|
|
|
|
|
|
Doel |
Realisatie |
|
Doel |
Realisatie |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1e kw |
2e kw |
3e kw |
4e kw |
Totaal |
|
|
aantal |
|
% |
aantal |
|
|
|
|
|
% |
Klantcontactgesprekken |
600 |
2.304 |
384,0% |
660 |
132 |
93 |
|
|
225 |
34,1% |
Huisbezoeken |
200 |
278 |
139,0% |
220 |
127 |
69 |
|
|
196 |
89,1% |
Percentage is aantal Realisatie t.o.v. Doelstelling |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Bron: Budgetwinkel / Duit |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Doel |
Realisatie |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1e kw |
2e kw |
3e kw |
4e kw |
Totaal |
|
|
|
|
|
aantal |
|
|
|
|
|
% |
|
|
|
2003 |
4.000 |
3.291 |
864 |
520 |
75 |
4.750 |
118,8% |
|
|
|
2004 |
5.100 |
3.455 |
1.655 |
868 |
111 |
6.089 |
119,4% |
|
|
|
2005 |
6.000 |
3.263 |
1.806 |
|
|
5.069 |
84,5% |
|
|
|
Percentage is aantal Realisatie t.o.v.
Doelstelling |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Bron: B&P |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Van het totaal aantal verkochte passen is 47,7%
verkocht aan minima (incl. kinderen). In 2004 was dat 41,4%.
Zie ook Bijlage Financiële rapportage t/m 2e
kwartaal 2005, hoofdstuk II. Financiële resultaten Bijzondere bijstand en
Minimabeleid
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2004 |
|
|
2005 |
|
|
|
|
|
|
|
Doel |
Realisatie |
|
Doel |
Realisatie |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1e kw |
2e kw |
3e kw |
4e kw |
Totaal |
|
|
aantal |
|
% |
aantal |
|
|
|
|
|
% |
Verstrekkingen Totaal |
9.200 |
8.781 |
95,4% |
9.000 |
1.801 |
1.957 |
|
|
3.758 |
41,8% |
Verstrekkingen Bijz. bijstand |
9.000 |
8.537 |
94,9% |
9.000 |
1.755 |
1.928 |
|
|
3.683 |
40,9% |
waarvan: |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Eenmalig |
4.000 |
3.697 |
92,4% |
4.000 |
711 |
444 |
|
|
1.155 |
28,9% |
Periodiek |
5.000 |
4.840 |
96,8% |
5.000 |
1.044 |
1.484 |
|
|
2.528 |
50,6% |
Verstrekkingen Armoedebeleid |
200 |
244 |
122,0% |
0 |
46 |
29 |
|
|
75 |
- |
Percentage is aantal Realisatie t.o.v. Doelstelling |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Bron: SDV (GWS) |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Zie ook Bijlage Financiële rapportage t/m 2e
kwartaal 2005, hoofdstuk II. Financiële resultaten Bijzondere bijstand en
Minimabeleid
|
2004 |
|
2005 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1e kw |
2e kw |
3e kw |
4e kw |
Totaal |
|
|
|
|
aantal |
% |
aantal |
|
|
|
|
% |
|
|
Huisbezoeken |
343 |
100% |
155 |
166 |
|
|
321 |
100% |
|
|
waarvan: |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
onaangekondigd |
335 |
97,7% |
122 |
105 |
|
|
227 |
70,7% |
|
|
Percentage is aantal onaangekondigde huisbezoeken t.o.v.
Huisbezoeken |
|
|
|
|
|
|
|
|||
Bron: SDV |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2004 |
|
2005 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1e kw |
2e kw |
3e kw |
4e kw |
Totaal |
|
|
|
|
aantal |
% |
aantal |
|
|
|
|
% |
|
|
Totaal bezochte klanten |
226 |
100% |
100 |
106 |
|
|
206 |
100% |
|
|
Inrichtingskosten |
155 |
68,6% |
62 |
50 |
|
|
112 |
54,4% |
|
|
Twijfel situatie |
71 |
31,4% |
38 |
56 |
|
|
94 |
45,6% |
|
|
Percentage is aantal per Reden t.o.v. Totaal bezochte klanten |
|
|
|
|
|
|
|
|
||
Bron: SDV |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Let op:
Het aantal bezoeken is hoger dan het aantal bezochte klanten, omdat klanten
meerdere keren bezocht kunnen worden.
|
2004 |
|
2005 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1e kw |
2e kw |
3e kw |
4e kw |
Totaal |
|
|
|
|
aantal |
% |
aantal |
|
|
|
|
% |
|
|
Totaal bezochte klanten |
226 |
100% |
100 |
106 |
|
|
206 |
100% |
|
|
Toekennen leenbijstand |
73 |
32,3% |
22 |
28 |
|
|
50 |
24,3% |
|
|
Intrekken leenbijstand |
|
|
|
2 |
|
|
2 |
1,0% |
|
|
Deel toekennen / afwijzen leenbijstand |
45 |
19,9% |
29 |
9 |
|
|
38 |
18,4% |
|
|
Afwijzen leenbijstand |
35 |
15,5% |
10 |
11 |
|
|
21 |
10,2% |
|
|
Uitkering aanpassen |
12 |
5,3% |
6 |
0 |
|
|
6 |
2,9% |
|
|
Uitkering beëindigen |
16 |
7,1% |
4 |
11 |
|
|
15 |
7,3% |
|
|
Melding BO |
16 |
7,1% |
3 |
1 |
|
|
4 |
1,9% |
|
|
Uitkering voortzetten |
29 |
12,8% |
26 |
22 |
|
|
48 |
23,3% |
|
|
Nieuwe aanvraag toekennen |
|
|
|
16 |
|
|
16 |
7,8% |
|
|
Nieuwe aanvraag afwijzen |
|
|
|
6 |
|
|
6 |
2,9% |
|
|
Percentage is aantal per Reden t.o.v. Totaal bezochte klanten |
|
|
|
|
|
|
|
|
||
Bron: SDV |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2004 |
2005 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1e kw |
2e kw |
3e kw |
4e kw |
Totaal |
|
|
|
|
|
aantal |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Nieuwe aanvragen |
745 |
171 |
115 |
|
|
286 |
|
|
|
|
Afgehandelde aanvragen |
755 |
233 |
106 |
|
|
339 |
|
|
|
|
Bron: UA&A |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2005 |
|
|
|
2004 |
|
t/m 2de kwartaal |
Totale |
|
||
(bedragen in € x 1.000) |
Realisatie |
Begroting |
Verschil |
Begroting |
Realisatie |
|
|
|
|
|
|
Uitgaven |
|
|
|
|
|
Totaal uitgaven Bijzondere Bijstand |
1.695 |
1.950 |
255 |
3.900 |
3.940 |
Personeels/apparaatskosten |
938 |
938 |
0 |
1.876 |
1.774 |
Reguliere verstrekkingen Bijz. Bijstand |
563 |
666 |
103 |
1.331 |
1.447 |
Verstrekkingen armoedebeleid |
8 |
0 |
-8 |
0 |
40 |
Computers en Bijstand |
23 |
106 |
83 |
211 |
97 |
Voorschool |
4 |
20 |
16 |
40 |
3 |
werkervaring/scholingskosten |
13 |
42 |
29 |
83 |
0 |
Collectieve ziektekostenverzekering |
174 |
162 |
-13 |
323 |
172 |
Klantenkrant |
5 |
10 |
5 |
20 |
16 |
Overige uitgaven |
1 |
8 |
7 |
16 |
55 |
Eenmalige uitkering 2004 |
-34 |
0 |
34 |
0 |
336 |
Totaal uitgaven Minimabeleid |
308 |
278 |
-31 |
555 |
596 |
Personeels/Apparaatkosten |
70 |
70 |
0 |
140 |
118 |
Delftpas |
209 |
167 |
-42 |
334 |
373 |
Thowe |
8 |
23 |
15 |
45 |
57 |
Sportfonds |
21 |
18 |
-5 |
36 |
48 |
Totaal uitgaven |
2.003 |
2.228 |
225 |
4.455 |
4.536 |
|
|
|
|
|
|
Baten |
|
|
|
|
|
Totaal inkomsten Bijzondere Bijstand |
197 |
279 |
-82 |
558 |
566 |
Inkomsten BB op cliëntniveau |
190 |
264 |
-74 |
528 |
539 |
Inkomsten DSW |
7 |
15 |
-8 |
30 |
27 |
Totaal inkomsten Minima Beleid |
47 |
114 |
-67 |
228 |
255 |
Inkomsten Delftpas |
47 |
114 |
-67 |
228 |
255 |
Totaal baten |
244 |
393 |
-149 |
786 |
821 |
|
|
|
|
|
|
Totaal bijdrage algemene dienst (saldo Uitgaven/Baten) |
-1.759 |
-1.835 |
76 |
-3.699 |
-3.715 |
Het financiële resultaat Bijzondere Bijstand en
Minimabeleid over het 1e halfjaar 2005 wijkt circa 4% (circa € 76.000 positief)
af ten opzichte van de begroting. Twee zaken vallen op:
1
Resultaat Delftpas circa € 109.000 nadeliger; wordt
veroorzaakt door achterblijven verantwoording inkomsten ad € 67.000 (deze
worden pas aan het einde van het jaar gerealiseerd) en hogere uitgaven in de 1e
helft van 2005 (€ 42.000); de verwachting is dat het uiteindelijke
jaarresultaat 2005 meer in evenwicht zal zijn.
2
Achterblijven uitgaven en inkomsten Bijzondere
Bijstand (circa € 180.000) als gevolg van minder verstrekkingen in het 1e
halfjaar 2005 (zie tabel 4.8) en lagere inkomsten uit verhaal als gevolg van
een wijziging in de verantwoordingsgrondslag (niet meer op kasstelsel maar op
basis van lasten/batenstelsel).
|
2005 |
|
|
|
2004 |
|
t/m 2de
kwartaal |
Totale |
|
||
Bedragen x € 1.000 |
Realisatie |
Begroting |
Verschil |
Begroting |
Realisatie |
|
|
|
|
|
|
Inkomsten |
|
|
|
|
|
Bijdrage Rijk /
Inkomsten Abwz |
52 |
-49 |
4 |
-97 |
-104 |
Bijdrage uit algemene
middelen |
-3.422 |
-3.422 |
0 |
-6.844 |
-7.120 |
WVG ontvangsten
incidenteel |
-4 |
0 |
4 |
0 |
-52 |
Totaal inkomsten |
-3.478 |
-3.471 |
8 |
-6.941 |
-7.276 |
|
|
|
|
|
|
Uitgaven |
|
|
|
|
|
Apparaatskosten |
869 |
869 |
0 |
1.738 |
1.709 |
|
|
|
|
|
|
Verstrekkingen |
1.444 |
2.243 |
799 |
4.486 |
5.120 |
Woonvoorzieningen |
373 |
875 |
502 |
1.750 |
1.431 |
Rolstoelvoorzieningen |
427 |
470 |
43 |
940 |
1.576 |
Vervoersvoorzieningen
(incl.Scootmobielen) |
644 |
827 |
183 |
1.653 |
1.849 |
Storting WVG
vereveningsreserve |
0 |
72 |
72 |
143 |
263 |
Advisering |
270 |
359 |
89 |
717 |
471 |
Kosten indicering
(incl. CIZ) |
270 |
359 |
89 |
717 |
471 |
Totaal uitgaven |
2.583 |
3.471 |
888 |
6.941 |
7.300 |
|
|
|
|
|
|
Saldo begroting(nota) /
realisatie |
895 |
0 |
895 |
0 |
-24 |
Woonvoorzieningen
De realisatie t.o.v. begroting blijft fors achter.
Ook uit de cijfers van het CIZ blijkt dat het eerste halfjaar qua aanvragen
rustiger is. Vorig jaar was er nog sprake van een inhaalslag waardoor meer
woonvoorzieningen zijn verstrekt en betaald in 2004. Ook omdat een aantal
woonvoorzieningen zoals verhoogde toiletpotten en douche/glijstangen vanaf 1
oktober 2003 als algemeen gebruikelijk zijn gekenmerkt is er sprake geweest van
meer aanvragen vóór 1 oktober 2003 welke in 2004 zijn uitbetaald. Daarnaast is
er sinds 2004 een strenger beleid ten aanzien van de aanvragen
verhuiskostenvergoeding waardoor alleen degenen die “plotseling en onvoorziene”
belemmeringen ondervinden nog in aanmerking komen voor een financiële
tegemoetkoming in de verhuiskostenvergoeding. Dit werkt ook door in de
realisatiecijfers van 2005.
Momenteel zijn er zowel bij het CIZ als bij het
vakteam geen achterstanden van de werkvoorraad. Het is een feit dat de
realisatie van de kosten niet altijd geheel evenredig in de tijd lopen.
Derhalve dienen deze cijfers zeer voorzichtig te worden geïnterpreteerd. De
afdeling zal het komende kwartaal gebruiken om samen met de afdeling financiën
een nadere analyse te maken m.b.t. de verwachte ontwikkeling van deze kosten.
Hierover zult u in de volgende toelichting worden geïnformeerd.
Rolstoelvoorzieningen/vervoersvoorzieningen/Scootmobielen
Ook hier is sprake van een onderbesteding; het
gevolg van minder aanvragen. Het is echter nog te vroeg om hier over een trend
te kunnen spreken. Daarnaast is er sinds een jaar een zeer intensieve controle
van de facturen/administratie hetgeen heeft geleid tot een aantal correctie
boekingen in 2005. Dit geeft met betrekking tot de realisatiecijfers een enigszins
vertekend beeld.
Kosten indicering
Er is in 2004 minder
geïndiceerd dan begroot. Dit heeft tot een aanpassing van het voorschot bedrag
in 2005 geleid. In het derde kwartaal zijn de productie/realisatiecijfers CIZ
1e halfjaar 2005 bekend. Deze cijfers zullen bij de rapportage 3e kwartaal in
de toelichting worden meegenomen.
|
2004 |
2005 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1e kw |
2e kw |
3e kw |
4e kw |
Totaal |
|
|
|
|
|
aantal |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Instroom |
429 |
116 |
116 |
|
|
232 |
|
|
|
|
Uitstroom |
436 |
124 |
124 |
|
|
248 |
|
|
|
|
waarvan: |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
geslaagde bemiddelingen |
44 |
11 |
11 |
|
|
22 |
|
|
|
|
Klanten in behandeling - ultimo |
277 |
261 |
261 |
|
|
261 |
|
|
|
|
waarvan: |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Schuldregeling |
201 |
182 |
191 |
|
|
|
|
|
|
|
Budgetbeheer |
76 |
79 |
70 |
|
|
|
|
|
|
|
Bron:
Budgetwinkel
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Vanwege de overgang naar nieuwe software en een
andere wijze van het interpreteren van gegevens die samenhangt met de structuur
van de nieuwe software is het niet goed mogelijk om een exacte stand van zaken
weer te geven over het eerste half jaar van 2005. In de komende periode wordt
daarom op een andere wijze geïnventariseerd die meer recht doet aan de huidige
werkprocessen op de Budgetwinkel.
De instroomprognose voor 2005: de verwachting is
dat minimaal 475 cliënten in 2005 zullen instromen.
De uitstroomprognose voor het gehele jaar 2005: de
verwachting is dat minimaal 500 dossiers zullen uitstromen in vergelijking met
2004.
|
2004 |
|
2005 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1e kw |
2e kw |
3e kw |
4e kw |
Totaal |
|
|
|
|
aantal |
% |
aantal |
|
|
|
|
% |
|
|
Klachten |
38 |
100% |
14 |
11 |
|
|
25 |
100% |
|
|
waarvan: |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Gegrond |
12 |
31,6% |
5 |
3 |
|
|
8 |
32,0% |
|
|
Ongegrond |
20 |
52,6% |
9 |
4 |
|
|
13 |
52,0% |
|
|
Niet-ontvankelijk |
0 |
0,0% |
0 |
0 |
|
|
0 |
0,0% |
|
|
Geen verdere behandeling |
0 |
0,0% |
0 |
0 |
|
|
0 |
0,0% |
|
|
Nog in
behandeling |
6 |
15,8% |
0 |
4 |
|
|
4 |
16,0% |
|
|
Bron: WIZ |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2004 |
2005 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1e kw |
2e kw |
3e kw |
4e kw |
Totaal |
|
|
|
|
|
aantal |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Bezwaarschriften |
570 |
164 |
139 |
|
|
303 |
|
|
|
|
waarvan: |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Inkomen |
470 |
141 |
125 |
|
|
266 |
|
|
|
|
WVG |
100 |
23 |
14 |
|
|
37 |
|
|
|
|
Bron: Juridische zaken |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Over de afhandeling van de bezwaarschriften het
volgende:
Op 1 juni is de nota FHIRBB (fundamenteel
herbezinning van de inrichting van het rechtsbeschermingbedrijf) door het GMT
vastgesteld op 1 juni 2005 hierin zijn verbetervoorstellen goedgekeurd om de
afhandeling van bezwaarschriften in de keten efficiënter te laten verlopen.
Voor de behandeling van deze nota door college en raad is het zaak om deze
verbetervoorstellen uit te werken in actiepunten voor elk van de actoren. Na de
zomer zal het GMT over deze actiepuntenlijst en eventuele openstaande
actiepunten beslissen, waarna de nota aangepast zal worden voor verdere
besluitvorming.
Vertegenwoordigers van alle actoren uit de keten
van bezwaarschriftafhandeling (lijnmanagement, rechtsbeschermingbedrijf en
Adviescommissie voor bezwaarschriften) zijn bij deze uitwerking betrokken om zo
een optimaal effect van de verbetervoorstellen te waarborgen. In de vorm van
een bijeenkomst zijn de verbetervoorstellen per actor besproken en van
actiepunten voorzien.