Sector WIZ
Rapportage 3de Kwartaal 2005
t.b.v. College van B&W
(t.k.n. commissie WZO)
Inhoudsopgave
1.2 Klanten (cliënten & partners)
2.1.1 Ontwikkeling reïntegratieaanbod
2.1.2 Collegedoelstelling Fase-4
2.1.3 Trajecten team Activering (Fase-4 –
Oudkomers)
2.1.4 Sluitende aanpak 16-23 jarigen
2.2.5 I/D-Banen (In- en Doorstroombanen)
2.3.3 Project schoonmaken / opruimen openbare
ruimte
3.1 Wet Inburgering Nieuwkomers
3.2.1 Deelnemersaantallen Volwasseneneducatie
3.2.2 Verzuimpercentage volwasseneneducatie
3.2.3 Wachtlijsten volwasseneneducatie
4.2 Delft Uitkeringen Informatie Team (DUIT)
4.8 Financiële resultaten Bijzondere bijstand en
Minimabeleid
|
2000 |
2001 |
2002 |
2003 |
2004 |
2005 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1e kw |
2e kw |
3e kw |
4e kw |
Totaal |
|
aantal |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Uitkeringen – start peilperiode |
|
2.979 |
2.943 |
3.050 |
3.115 |
3.114 |
3.077 |
3.040 |
|
3.114 |
Instroom in uitkering |
|
1.121 |
1.216 |
1.183 |
1.204 |
228 |
265 |
71 |
|
564 |
Uitstroom uit uitkering |
|
1.157 |
1.109 |
1.118 |
1.205 |
265 |
302 |
165 |
|
732 |
Uitkeringen – eind peilperiode |
2.979 |
2.943 |
3.050 |
3.115 |
3.114 |
3.077 |
3.040 |
2.946 |
|
2.946 |
Uitkeringen – gemiddeld |
|
|
|
|
3.143 |
3.097 |
3.048 |
2.965 |
|
3.037 |
Bron: SDV (GWS)
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
In het beleidsplan is aangegeven dat we voor 2005
een stijging van 3% tot 6% van het aantal uitkeringen verwachten. In 2004
hadden we een gemiddeld aantal uitkeringen van 3.143. Tot en met het 3de
kwartaal van 2005 is het gemiddeld aantal uitkeringen 3.037. Ten opzichte van
2004 is een daling van 3,4% te constateren. Landelijk is er een stijging
van het aantal uitkeringen t.o.v. 2004 van 0,89 %.
Het aantal klanten is groter dan het aantal
uitkeringen. Dit heeft te maken met de wettelijke systematiek en de daaraan
verbonden registratiemethodiek. Zo worden tussen 500 en 600 uitkeringen
verstrekt aan gezinnen, zijnde twee partners met of zonder kinderen, in het
aantal uitkeringen tellen deze éénmaal mee. Voor de aantallen klanten tellen
beide partners mee, vandaar de discrepantie.
Met betrekking tot de fase-indeling is het volgende
van belang:
Met ingang van 9 juli 2004 is gestart met de
herbeoordeling van het klantenbestand WIZ in het kader van de WWB. Het project
Talenter heeft in 2004 een gedeelte voor haar rekening genomen (247). Het
restant (ongeveer 840) is door de reguliere consulenten uitgevoerd. Per 1
oktober 2005 dient er nog een aantal 531 (18%) te worden herbeoordeeld in het
kader van de WWB.
Het Fase-4 bestand van de gemeente bedroeg in
augustus 2004 zo'n 2394 klanten. Na de toepassing van de nieuwe regelgeving
conform de WWB en met in acht name van de nieuwe reïntegratieverordening blijkt
op 1 juli 2005 nog een aantal van 1516 klanten* als fase vier te zijn
geïndiceerd.
|
2004 |
2005 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1e kw |
2e kw |
3e kw |
4e kw |
|
|
|
|
|
|
aantal |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Klanten met uitkering |
3.520 |
3.577 |
3.535 |
3.422 |
|
|
|
|
|
|
waarvan: |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Fase 1 |
14 |
137 |
142 |
119 |
|
|
|
|
|
|
Fase 2 |
321 |
322 |
313 |
312 |
|
|
|
|
|
|
Fase 3 |
828 |
813 |
798 |
789 |
|
|
|
|
|
|
Fase-4 |
2251 |
2.226 |
2.198 |
1.992 |
|
|
|
|
|
|
Onbekend |
106 |
79 |
84 |
210 |
|
|
|
|
|
|
Bron: SDV (GWS)
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Het aantal Fase-4 klanten in de tabel is hoger dan
het aantal dat nu conform de nieuwe regelgeving als Fase-4 is geïndiceerd. Dit
komt omdat in het registratiesysteem de fasering nog niet is aangepast. In het
4de kwartaal zullen er acties worden genomen om dit aan te passen.
De gemeente Delft heeft de volgende doelstellingen:
1.
Bieden van een sluitende reïntegratieaanpak aan de
nieuwe instroom werkzoekenden klanten Fase-2 , Fase-3 en Fase-4 (inclusief de
niet-uitkeringsgerechtigden en ANW-ers) alsook aan WWB klanten Fase-2 en Fase-3
die al langer een uitkering ontvangen
2.
Intensievere Fase-4 aanpak
3.
Ontwikkelen van en invulling geven aan nieuw
instrumentarium (gesubsidieerd werk) vastgelegd in de Delftse
reïntegratieverordening Werk en Bijstand
De reïntegratietrajecten worden extern ingekocht
middels contracten bij private reïntegratiebedrijven. Het vakteam T&M
verzorgt de toeleiding naar deze contracten en houdt vervolgens regie
(monitoring) op de voortgang van de trajecten en op de contractafspraken die
met elk reïntegratiebedrijf zijn vastgelegd. Tevens verzorgt dit vakteam de
toeleiding en monitoring naar het nieuw instrumentarium en naar het vakteam
Activering.
|
2004 |
|
|
2005 |
|
|
|
|
|
|
|
Productie- |
Realisatie |
|
Productie- |
Realisatie |
|
|
|
|
|
|
prognose |
|
|
prognose |
1e kw |
2e kw |
3e kw |
4e kw |
Totaal |
|
|
aantal |
|
% |
aantal |
|
|
|
|
|
% |
Klanten in traject – start peilperiode |
|
816 |
|
|
809 |
953 |
999 |
|
809 |
|
900 |
721 |
80,1% |
910 |
290 |
212 |
201 |
|
703 |
77,3% |
|
waarvan: |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Fase 2/3 |
150 |
257 |
171,3% |
150 |
78 |
43 |
13 |
|
134 |
89,3% |
Fase-4 |
535 |
285 |
53,3% |
445 |
135 |
71 |
50 |
|
256 |
57,5% |
NUG |
90 |
35 |
38,9% |
40 |
4 |
3 |
1 |
|
8 |
20,0% |
Proefplaatsing / Opstapbaan /
Participatiebaan |
125 |
144 |
115,2% |
285 |
73 |
95 |
137 |
|
305 |
107,0% |
Uitval voor traject |
|
126 |
|
|
28 |
37 |
48 |
|
113 |
|
Uitstroom uit traject |
|
602 |
|
|
118 |
129 |
135 |
|
382 |
|
waarvan: |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Betaald of gesubsidieerd werk |
|
132 |
|
|
43 |
31 |
36 |
|
110 |
|
Vrijwilliger of in de sfeer van beschermd
werk |
|
86 |
|
|
13 |
5 |
13 |
|
31 |
|
Zorg & Overig |
|
384 |
|
|
62 |
85 |
86 |
|
233 |
|
Klanten in traject – eind peilperiode |
|
809 |
|
|
953 |
999 |
1.017 |
|
1.017 |
|
Percentage is Realisatie t.o.v.
Productieprognose |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Bron:
T&M (GWS)
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1Aantal kan verschillen met een vorige KWARAP
door aanpassingen in de registratie.
De specificatie uitval geldt voor deelnemers die
tussen de aanmelding en de start van een traject om diverse redenen uitgevallen
zijn. Veelal zijn deze redenen niet verwijtbaar aan de kwaliteit van het
reïntegratiebedrijf maar heeft dit te maken met; de problematiek van de klant,
de kwaliteit van doorverwijzing van WIZ of de “No show” van de klant. Op al
deze onderdelen vindt er op dit moment kwaliteitsslagen plaats om dit aantal te
verkleinen. Voorbeelden hierbij zijn: een strenger en stringenter
interventiebeleid bij “No show” en de inkoop van meer gespecialiseerde medisch/psychische
advisering. Met de reïntegratiebedrijven is contractueel vastgelegd dat het
uitvalspercentage niet hoger mag zijn dan 20%. Tot en met het 3de kwartaal 2005
komt het uitvalpercentage op 16,1 % (113 uitval t.o.v. 703 instroom).
Relatief gesproken komt de meeste uitval voor bij
de zware trajecten bestemd voor de Fase-4 doelgroep. De reden
medisch/psychische problematiek neemt hierbinnen een grote plaats in. De
verwachting is dat met de komst van extra en gespecialiseerde
medisch/psychische instrumenten dit aantal omlaag gaat.
De productieprognose NUG (niet
uitkeringsgerechtigden ) is niet actief door WIZ te beïnvloeden. Voor de
productieprognose Fase-4 geldt dat uitgezocht gaat worden of/en welke extra
acties mogelijk zijn om de Fase-4 instroom te vergroten.
Het College heeft in het Collegeprogramma 2002-2006
“Voorzetten en doorzetten” de
volgende doelstellingen inzake het klantenbestand
Fase-4 geformuleerd:
De omvang van de doelgroep Fase-4 klanten is op 1
april 2002 vastgesteld op 2.239 klanten. Onderstaande tabel laat ultimo zien
welke resultaten er zijn geboekt met deze klanten op het gebied van werk,
sociale activering, zorg en overig.
De klanten, en zeker de Fase-4 klanten, kunnen
gedurende een periode van een aantal jaren vaker dan 1 keer een reïntegratie of
begeleidingsaanbod krijgen welke afgesloten wordt met een resultaat. In de
presentatie van deze resultaten is gekozen om het 1e behaalde resultaat vanaf
april 2002 als vertrekpunt te nemen en deze via onderstaande systematiek te
presenteren. Onze intentie is om aan het eind van de collegeperiode opnieuw te
kijken naar de resultaten en daarbij het laatst behaalde resultaat gedurende de
collegeperiode als uitgangspunt te nemen.
|
Doel- |
Realisatie t/m |
Doel- |
Realisatie t/m |
|
|||||
|
stelling |
2004 |
|
stelling |
1e kw ‘05 |
2e kw ‘05 |
3e kw ‘05 |
4e kw ‘05 |
|
|
|
aantal |
|
% |
aantal |
|
|
|
|
% |
|
Totaal – Resultaat
(inclusief in traject) |
2.239 |
1.290 |
57,6% |
2.239 |
1.329 |
1.470 |
1.633 |
|
72,9% |
|
waarvan: |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Werk |
746 |
280 |
37,5% |
746 |
284 |
296 |
313 |
|
42,0% |
|
Sociaal geactiveerd |
746 |
163 |
21,8% |
746 |
166 |
198 |
195 |
|
26,5% |
|
Zorg / Overig |
746 |
847 |
113,5% |
746 |
879 |
976 |
982 |
|
131,6% |
|
Gestart in traject |
|
122 |
|
|
127 |
134 |
143 |
|
|
|
Nog opnemen in traject |
|
827 |
|
|
783 |
635 |
606 |
|
27,1% |
|
Percentage Realisatie t.o.v.
Doelstelling |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Bron:
T&M / A&I / VPO (GWS / IMWIN)
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Reeds in vorige Kwarap’s was de trend zichtbaar dat
de groep zorg/overig waarschijnlijk groter zou zijn dan de beoogde 33% van het
bestand. Verwacht wordt dat deze lijn zich in 2005 zal voortzetten, waardoor
het behalen van de overige doelstellingen (eenderde werk en eenderde sociaal
geactiveerd) onder druk komt te staan. Het betreft hier echter een niet te
beïnvloeden groep bijstandsgerechtigden. De omvang van deze groep wordt in de
huidige aanpak nu langzaamaan inzichtelijk, waardoor tevens de overige
doelstelling in een ander perspectief worden gezet.
In het afgelopen jaar hebben er bestandsanalyses en
aanvullende gesprekken plaatsgevonden met de fase 4 doelgroep. Met de groep
waarmee nog geen resultaat is behaald (606 klanten) – en potentiële klanten
voor een trajectaanpak zijn – zullen in het 4de kwartaal extra
acties gaan lopen.
De doelgroep van Activering zijn de Fase-4
Oudkomers met een taalachterstand. Het hoofdbestanddeel van de
activeringstraject is taaleducatie. Met de klanten worden diagnosegesprekken
gevoerd die moeten leiden tot een trajectplan gericht op arbeidsactivering,
sociale activering of maatschappelijke activering. Arbeidsactivering houdt in
dat er voor de klant door taaleducatie, coachen en monitoren van de klant een
herfasering van Fase-4 naar fase 2/3 kan plaatsvinden. Na herfasering zal de
klant een vervolgtraject krijgen tot arbeid bij een RIB.
Een klant wordt door T&M aangemeld bij
Activering. De klant wordt hierna gescreend of het een klant is die door
Activering geholpen kan worden. Verder wordt bekeken of het nieuwe aanmelding
is of dat de klant in 2004 al eerder een intake heeft gehad bij Activering. Als
er verder geen belemmeringen zal er een intake plaatsvinden en wordt de klant
uitgenodigd om zich te melden voor een diagnosegesprek.
|
2004 |
|
|
2005 |
|
|
|
|
|
|
|
Productie- |
Realisatie |
|
Productie- |
Realisatie |
|
|
|
|
|
|
prognose |
|
|
prognose |
1e kw |
2e kw |
3e kw |
4e kw |
Totaal |
|
|
aantal |
|
% |
aantal |
|
|
|
|
|
% |
Klanten in traject – start peilperiode1 |
|
156 |
|
|
212 |
224 |
217 |
|
212 |
|
Instroom in traject * |
200 |
171 |
85,5% |
190 |
34 |
21 |
20 |
|
75 |
39,5% |
Uitval voor traject |
|
30 |
|
|
8 |
6 |
3 |
|
17 |
|
Uitstroom uit traject |
|
85 |
|
|
14 |
22 |
36 |
|
72 |
|
waarvan **: |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Betaald of gesubsidieerd werk |
|
4 |
4,7% |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0,0% |
Vrijwilliger of in de sfeer van beschermd
werk |
|
56 |
65,9% |
|
7 |
11 |
12 |
|
30 |
41,7% |
Zorg & Overig |
|
25 |
29,4% |
|
7 |
11 |
24 |
|
42 |
58,3% |
Klanten in traject – eind peilperiode |
|
212 |
|
|
224 |
217 |
198 |
|
198 |
|
*
Percentage is Realisatie t.o.v. Productieprognose |
|
|
|
|
|
|
|
|||
**
Percentage is Realisatie Uitstroom per reden t.o.v. Realisatie Uitstroom
totaal |
|
|
|
|
|
|
||||
Bron:
A&I (IMWIN)
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1Aantal kan verschillen met een vorige KWARAP
door aanpassingen in de registratie.
De resultaten wijzen uit dat de instroom aandacht
blijft vragen. Activering is voor de instroom afhankelijk van de
toeleverancier. Het lage instroomcijfer heeft te maken met het feit dat binnen
de doelgroep van Activering sprake is van een afroming van deze doelgroep. Er
komen landelijk minder inburgeraars binnen en verder heeft een deel van de
doelgroep al eens eerder in traject gezeten bij Activering. Geconstateerd kan
worden dat alle acties om de doelgroep in beeld te krijgen worden ingezet en
uitgevoerd.
Bij de huidige ontwikkeling van de aantallen is nog
niet meegenomen de mogelijke stop op de instroom gezien de
bezuinigingstaakstelling 2006 op het vakteam A&I.
Doel van het project Sluitende aanpak 16-23 jarigen
is te komen tot een sluitende aanpak voor jongeren in de leeftijd van 16 tot 23
jaar die niet op eigen kracht onderwijs kunnen volgen of werk kunnen vinden. De
Regionaal Meld- en Coördinatiefunctie voortijdig schoolverlaten (RMC) werkt binnen
dit project samen met het jongerenwerk en de sector Werk Inkomen Zorg (WIZ).
|
Doel van het monitoren van de kinderopvang is er
voor te waken dat het loket de rol van de klantmanager (als regisseur
kinderopvang) op het randvoorwaardelijke terrein voor de invulling van
trajecten kan ondersteunen; de zorg voor kinderen mag geen belemmering zijn
voor het starten van een reïntegratietraject.
Deze tabel is nieuw in de Kwarap en kan op dit
moment niet worden samengesteld. Uit de registratie is het moeilijk om een
eenduidig overzicht van de aantallen te maken. |
In het beleidsplan Werk en Inkomen 2004 is voor
nieuwe instroom binnen Delft het instrument proefplaatsing geïntroduceerd. Dit
instrument heeft een tweeledig doel:
-
invulling van het principe ‘werk boven inkomen’
-
door het opdoen van werkervaring een betere kans op
doorstroming bieden naar duurzame arbeid en/of het verkrijgen van meer
arbeidsmarktkwalificatie gericht op latere uitstroom.
|
2004 |
|
|
2005 |
|
|
|
|
|
|
|
Productie- |
Realisatie |
|
Productie- |
Realisatie |
|
|
|
|
|
|
prognose |
|
|
prognose |
1e kw |
2e kw |
3e kw |
4e kw |
Totaal |
|
|
aantal |
|
% |
aantal |
|
|
|
|
|
% |
Aangemeld naar
Proefplaatsing |
|
|
|
|
43 |
46 |
50 |
|
139 |
|
Gestart op
Proefplaatsing |
65 |
56 |
86,2% |
135 |
9 |
37 |
23 |
|
69 |
51,1% |
Niet gestart op
Proefplaatsing |
|
|
|
|
5 |
11 |
17 |
|
33 |
|
waarvan: |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Regulier werk |
|
|
|
|
2 |
3 |
5 |
|
10 |
|
Zorg & Overig
|
|
|
|
|
3 |
8 |
12 |
|
23 |
|
Uitstroom uit
Proefplaatsing |
|
|
|
|
1 |
3 |
10 |
|
14 |
|
waarvan: |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Regulier werk |
|
|
|
|
1 |
1 |
3 |
|
5 |
|
Zorg & Overig
|
|
|
|
|
0 |
2 |
7 |
|
9 |
|
Percentage is Realisatie
t.o.v. Productieprognose |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Bron:
T&M
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Het uitgangspunt is dat alle nieuwe instroom wordt
toegeleid naar een proefplaatsing. De prognose voor 2005 die hieraan is
gerelateerd, is bepaald op basis ven een gemiddelde instroom en de
samenstelling van de instroom naar doelgroep. De acquisitie van en het
begeleiden tijdens de proefplaatsing wordt uitgevoerd door 2 organisaties:
Combiwerk en Werkplan. In de tabel is geen onderscheid gemaakt tussen de
aanmelding naar één van deze organisaties en de daadwerkelijke start op een
proefplaatsing.
De organisaties hebben 2 maanden de tijd om
een werkplek te vinden die aansluit bij opleiding en werkervaring van de klant.
Na deze 2 maanden geldt het principe dat iedere werkplek kan gelden voor de
invulling van een geschikte proefplaatsing.
De aanmeldingen voor een proefplaatsing
lopen, mede door de verruimde criteria, goed (139). 51% van deze aanmeldingen
hebben tot nu toe geleid tot een daadwerkelijke start op een proefplaatsing
.Wel zien we een relatief hoog uitvalpercentage bij deze groep (33) We hebben
hier vaak te maken met positieve uitval; klanten die zelf werk hebben gevonden
– en dus geen gebruik meer hoeven te maken van dit instrument –
en klanten waarvan de uitkering niet is
toegekend (streng aan de poort). Daarnaast zijn er redenen zoals zware medische
psychische problematiek waardoor het instrument proefplaatsing niet tot stand
is gekomen. Op dit moment is 23.7% van de groep aanmeldingen in intakegesprek
of in afwachting van een werkplek.
|
2004 |
|
|
2005 |
|
|
|
|
|
|
|
Productie- |
Realisatie |
|
Productie- |
Realisatie |
|
|
|
|
|
|
prognose |
|
|
prognose |
1e kw |
2e kw |
3e kw |
4e kw |
Totaal |
|
|
aantal |
|
% |
aantal |
|
|
|
|
|
% |
Aangemeld voor
Opstapbaan |
|
|
|
|
30 |
49 |
87 |
|
166 |
|
Gestart op Opstapbaan |
60 |
88 |
146,7% |
140 |
13 |
34 |
58 |
|
105 |
75,0% |
Niet gestart op
Opstapbaan |
|
|
|
|
6 |
4 |
13 |
|
23 |
|
Waarvan: |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Regulier werk |
|
|
|
|
0 |
1 |
1 |
|
2 |
|
Zorg & Overig
|
|
|
|
|
6 |
3 |
12 |
|
21 |
|
Uitstroom uit Opstapbaan |
|
|
|
|
0 |
0 |
4 |
|
4 |
|
waarvan: |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Regulier werk |
|
|
|
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
|
Zorg & Overig
|
|
|
|
|
0 |
0 |
4 |
|
4 |
|
Percentage is Realisatie t.o.v.
Productieprognose |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Bron:
T&M
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
De uitvoering van de opstapbanen wordt op dit
moment uitgevoerd door 2 organisaties: Combiwerk en Werkplan.
Om extra uitstroom uit de uitkering te genereren
worden 100 extra opstapbanen ingezet bovenop de genoemde inkoop van 140
plekken.
|
2004 |
|
|
2005 |
|
|
|
|
|
|
|
Productie- |
Realisatie |
|
Productie- |
Realisatie |
|
|
|
|
|
|
prognose |
|
|
prognose |
1e kw |
2e kw |
3e kw |
4e kw |
Totaal |
|
|
aantal |
|
% |
aantal |
|
|
|
|
|
% |
Instroom in Participatiebaan |
|
0 |
|
10 |
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0,0% |
Percentage is Realisatie t.o.v.
Productieprognose |
|
|
|
|
|
|
|
|
||
Bron: T&M
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Op dit moment heeft er nog geen aanmelding plaatsgevonden
naar een participatiebaan. Er zijn criteria voor een participatiebaan
vastgesteld en op basis hiervan is een bestandsanalyse gemaakt. De verwachting
is dat de instroom van 10 kandidaten aan het einde van het 4e kwartaal is
gerealiseerd.
|
2004 |
|
|
2005 |
|
|
|
|
|
|
|
Productie- |
Realisatie |
|
Productie- |
Realisatie |
|
|
|
|
|
|
prognose |
|
|
prognose |
1e kw |
2e kw |
3e kw |
4e kw |
Totaal |
|
|
aantal |
|
% |
aantal |
|
|
|
|
|
% |
Verstrekkingen subsidie |
50 |
5 |
10% |
35 |
0 |
5 |
2 |
|
7 |
20% |
waarvan: |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Regulier |
|
|
|
25 |
0 |
3 |
1 |
|
4 |
16% |
Tuinbouwproject |
|
|
|
10 |
0 |
2 |
1 |
|
3 |
30% |
Percentage is Realisatie t.o.v.
Productieprognose |
|
|
|
|
|
|
|
|
||
Bron: B&P
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Het aantal loonkostensubsidies is in het 2e
kwartaal met 10 opgehoogd i.v.m. het tuinbouwproject.
Het aandeel structureel gesubsidieerde banen moet
in 2006 zijn gedaald naar circa 110 banen. Er worden diverse activiteiten
(zoals trajecten en bonussen) ingezet om deze doelstelling te behalen.
Uiteindelijk wordt de ID-regeling volledig
afgebouwd en vervangen door andere vormen van gesubsidieerd werk.
|
2003 |
|
2004 |
|
2005 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1e kw |
2e kw |
3e kw |
4e kw |
Totaal |
|
|
aantal |
% |
aantal |
% |
aantal |
|
|
|
|
% |
Klanten met I/D-baan – start peilperiode |
264 |
|
238 |
|
205 |
201 |
192 |
|
205 |
|
Instroom in I/D-baan |
22 |
|
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
|
Uitstroom uit I/D-baan |
48 |
|
33 |
|
4 |
9 |
6 |
|
19 |
|
waarvan: |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Regulier werk |
26 |
54,2% |
13 |
39,4% |
1 |
4 |
3 |
|
8 |
42,1% |
Anders |
22 |
45,8% |
20 |
60,6% |
3 |
5 |
3 |
|
11 |
57,9% |
Klanten met I/D-baan – eind peilperiode |
238 |
|
205 |
|
201 |
192 |
186 |
|
186 |
|
Percentage is Uitstroom per reden t.o.v. Uitstroom totaal |
|
|
|
|
|
|
|
|
||
Bron: Werkplan
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Samenlopers zijn klanten
die naast een gemeentelijke uitkering een gedeeltelijke WAO-uitkering
ontvangen. In samenwerking met het UWV en gefinancierd door EZH-middelen is een
project opgestart met als doel samenlopers een passend reïntegratietraject aan
te bieden. Het project is gestart 1 november 2003. Tot 1 januari 2005 konden
voor dit project deelnemers worden aangemeld. Aangezien trajecten maximaal
tweejarig kunnen duren loopt de uitvoering van dit convenant door tot januari
2007. In het 4de kwartaal 2005 wordt een evaluatie van dit project
afgerond met nadere voorstellen over mogelijke voortzetting.
|
01-11-03 tot 01-01-05 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
aantal |
% |
|
|
|
|
|
|
|
|
Klanten gescreend door
WIZ |
95 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Klanten aangeleverd door
WIZ bij UWV |
83 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Klanten aangeleverd door
UWV bij Reïntegratiebedrijf voor diagnose |
75 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
resultaat diagnose: |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Instroom
Reïntegratietraject |
24 |
32,0% |
|
|
|
|
|
|
|
|
Instroom Sociale
activering |
15 |
20,0% |
|
|
|
|
|
|
|
|
Geen instroom traject,
reden: Zorg |
27 |
36,0% |
|
|
|
|
|
|
|
|
Geen instroom traject,
reden: Overig |
9 |
12,0% |
|
|
|
|
|
|
|
|
Percentage
is resultaat diagnose t.o.v. totaal aantal klanten door UWV aangeleverd.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||
Bron: B&P / SDV
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
01-11-03 tot 01-01-05 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
aantal |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Uitstroom
Reïntegratietraject |
9 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Werk |
5 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Overig |
4 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Uitstroom Sociale
activering |
3 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Werk |
1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Overig |
2 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Bron: B&P / SDV
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2004 |
|
|
2005 |
|
|
|
|
|
|
|
Productie- |
Realisatie |
|
Productie- |
Realisatie |
|
|
|
|
|
|
prognose |
|
|
prognose |
1e kw |
2e kw |
3e kw |
4e kw |
Totaal |
|
|
aantal |
|
% |
aantal |
|
|
|
|
|
% |
Instroom in project |
15 |
24 |
160% |
40 |
7 |
7 |
4 |
|
18 |
45% |
Percentage is Realisatie t.o.v.
Productieprognose |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Bron: T&M
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Deze tabel werd tbv het prestatieboek één keer
per jaar samengesteld. Op dit moment zijn er geen recente gegevens. |
|
2004 |
|
|
2005 |
|
|
|
|
|
|
|
Doel- |
Realisatie |
|
Doel- |
Realisatie |
|
|
|
|
|
|
stelling |
|
|
stelling |
1e kw |
2e kw |
3e kw |
4e kw |
Totaal |
|
|
aantal |
|
% |
aantal |
|
|
|
|
|
% |
Klanten in uitkering – start peilperiode |
|
752 |
|
|
774 |
784 |
784 |
|
774 |
|
Instroom in uitkering |
|
281 |
|
|
56 |
34 |
26 |
|
116 |
|
Uitstroom uit uitkering |
|
259 |
|
|
46 |
34 |
46 |
|
126 |
|
Klanten in uitkering – eind peilperiode |
|
774 |
|
|
784 |
784 |
764 |
|
764 |
|
Afname aantal klanten |
-60 |
22 |
-36,7% |
-20 |
|
|
|
|
-10 |
50,0% |
Percentage is Realisatie Afname aantal klanten t.o.v.
Doelstelling afname |
|
|
|
|
|
|
|
|||
Bron: SDV (GWS)
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Bij de invoering van de WWB was een
belangrijk punt het verdwijnen van de wettelijke vrijstelling van de
arbeidsverplichtingen voor één-ouders met kinderen jonger dan 5 jaar. De WWB is
voor nieuwe klanten van toepassing per 1 januari 2004.
Voor de wettelijk verplichte herbeoordeling
zijn de bestaande klanten opgenomen in een herbeoordelingschema dat is gestart
na inwerkingtreding van de gemeentelijke verordeningen per 1 juli 2004. WIZ
heeft gekozen voor koppeling van de herbeoordeling WWB aan de reeds geplande
heronderzoeken. Dit is een arbeidsintensievere methode dan herbeoordeling op
basis van uitsluitend dossieronderzoek, reden hiervoor was de wens om de
zorgvuldigheid met name bij het voor het eerst opleggen van
arbeidsverplichtingen te waarborgen. In deze systematiek is immers de
herbeoordeling gekoppeld aan een gesprek.
Om de kansen op uitstroom te vergroten is
aan de reïntegratiebedrijven verzocht een specifieke één-ouder-aanpak te
formuleren. Deze is onderdeel geweest van de besluitvorming bij de inkoop van
trajecten in 2005. Volgende projecten in het één-ouder-beleid zijn gericht op
het trajectklaar maken van klanten, die nu nog niet plaatsbaar zijn. Een eerste
initiatief op dit vlak is de Intensieve Taaltraining bij Mondriaan.
Het vakteam Activering en Inburgering voert de Wet
inburgering nieuwkomers (WIN) uit voor de gemeente Delft. De gemeente heeft
verder het mandaat om de WIN voor de gemeente Pijnacker-Nootdorp uit te voeren.
Het uitvoeringsmandaat voor de dorpskernen
Schipluiden - Den Hoorn van de gemeente Midden-Delfland is per 1 januari 2005
beëindigd, waardoor er geen inburgeraars meer vanuit Midden-Delfland zullen
instromen. De in 2004 gestarte trajecten worden nog onder begeleiding van team
Inburgering afgerond.
|
2003 |
2004 |
2005 |
|
|
|
|
|
|
|
|
Realisatie |
Realisatie |
Productie- |
Realisatie |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
prognose |
1e kw |
2e kw |
3e kw |
4e kw |
Totaal |
|
|
|
aantal |
|
|
|
|
|
|
|
% |
|
Beschikkingen |
207 |
155 |
97 |
52 |
42 |
46 |
|
140 |
144,3% |
|
waarvan: |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Delft |
190 |
137 |
|
43 |
36 |
41 |
|
120 |
|
|
Pijnacker/Nootdorp |
12 |
15 |
|
9 |
6 |
5 |
|
20 |
|
|
Schipluiden |
5 |
3 |
|
- |
- |
- |
|
0 |
|
|
Vrijstellingen |
8 |
5 |
|
2 |
1 |
0 |
|
3 |
|
|
Verhuisd naar de regio |
|
12 |
|
7 |
2 |
0 |
|
9 |
|
|
Verklaringen |
206 |
188 |
67 |
67 |
49 |
3 |
|
119 |
177,6% |
|
Percentage is Realisatie t.o.v.
Productieprognose |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Bron:
A&I (IMWIN)
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1 Aantal kan verschillen met een vorige KWARAP door aanpassingen in de
registratie.
De
prognose is meer dan bereikt. Er zijn inmiddels extra cursussen ingekocht.
Hiernaast zijn de komst van de wet Inburgering Buitenland en de nieuwe wet
Inburgering een belangrijke en ingrijpende ontwikkeling. Dit zal zeker gevolgen
hebben voor de nieuwe instroom van klanten. Gezien de nog onduidelijke,
definitieve stand van zaken hieromtrent zal daar bij de volgende Kwarap’s nader
over worden gerapporteerd.
|
2004 |
2005 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1e kw |
2e kw |
3e kw |
4e kw |
Totaal |
|
|
|
|
|
aantal |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Klanten in opleiding –
start peilperiode |
|
911 |
946 |
837 |
|
911 |
|
|
|
|
Instroom |
|
214 |
99 |
295 |
|
608 |
|
|
|
|
Uitstroom |
|
179 |
208 |
157 |
|
544 |
|
|
|
|
waarvan: |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
certificaat gehaald |
|
62 |
71 |
11 |
|
144 |
|
|
|
|
einde cursus/opleiding |
|
15 |
13 |
64 |
|
92 |
|
|
|
|
Uitval |
|
102 |
124 |
82 |
|
308 |
|
|
|
|
Klanten in opleiding –
eind peilperiode |
911 |
946 |
837 |
975 |
|
975 |
|
|
|
|
Bron: B&P |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2003 |
2004 |
2005 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1e kw |
2e kw |
3e kw * |
4e kw |
|
|
|
|
|
% |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
% verzuim |
22,0% |
19,5% |
22,7% |
22,6% |
18,1% |
|
|
|
|
|
waarvan: |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
% geoorloofd |
|
10,0% |
15,0% |
15,1% |
10,4% |
|
|
|
|
|
% ongeoorloofd** |
|
9,5% |
7,7% |
7,5% |
7,7% |
|
|
|
|
|
Bron: B&P
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
* Gegevens 3de kwartaal alleen de maand september
** In de programmabegroting 2005-2008 is een
doelstelling opgenomen van maximaal 5% ongeoorloofd verzuim
|
2004 |
2005 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1e kw |
2e kw |
3e kw |
4e kw |
|
|
|
|
|
|
aantal |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Totaal |
108 |
50 |
50 |
42 |
|
|
|
|
|
|
waarvan: |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Geplaatst |
98 |
43 |
47 |
41 |
|
|
|
|
|
|
Niet geplaatst |
10 |
7 |
3 |
1 |
|
|
|
|
|
|
Bron: B&P
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2004 |
|
|
2005 |
|
|
|
|
|
|
|
Doel- |
Realisatie |
|
Doel- |
Realisatie |
|
|
|
|
|
|
stelling |
|
|
stelling |
1e kw |
2e kw |
3e kw |
4e kw |
Totaal |
|
|
aantal |
|
% |
aantal |
|
|
|
|
|
% |
Deelnemers |
144 |
139 |
96,5% |
144 |
38 |
16 |
5 |
|
59 |
41,0% |
waarvan: |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Niet-uitkeringsgerechtigd
(NUG) |
108 |
70 |
64,8% |
108 |
23 |
6 |
0 |
|
29 |
26,9% |
Uitkeringsgerechtigd
(UG) |
46 |
69 |
150,0% |
46 |
15 |
10 |
5 |
|
30 |
65,2% |
Percentage
is Realisatie t.o.v. Doelstelling |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Bron:
A&I
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
De werving van oudkomerstrajecten is in het
voorjaar van 2005 gestart. In oktober zullen veel klanten starten met een
cursus. Momenteel worden nog 76 deelnemers gescreend of zij voldoen aan de
criteria.
|
|
2002 |
2003 |
2004 |
2005 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1e kw |
2e kw |
3e kw |
4e kw |
Totaal |
|
Behandelde fraudezaken |
aantal |
256 |
348 |
329 |
111 |
103 |
x |
|
214 |
|
waarvan*: |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Regulier |
|
165 |
189 |
214 |
x |
x |
x |
|
|
|
belastingen / IB |
|
91 |
159 |
115 |
x |
x |
x |
|
|
|
% stijging behandelde fraudezaken |
% |
7,4% |
35,9% |
-5,5% |
|
|
|
|
|
|
Bron: IBO
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
* Er kan momenteel geen
onderscheid worden gemaakt tussen regulier en belasting/IB zaken.
|
|
2002 |
2003 |
2004 |
2005 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1e kw |
2e kw |
3e kw |
4e kw |
Totaal |
|
Teruggevorderd bedrag |
euro |
837.709 |
1.016.486 |
1.500.982 |
368.812 |
684.369 |
x |
|
1.053.182 |
|
% stijging
teruggevorderd bedrag |
% |
23,4% |
21,3% |
47,7% |
|
|
|
|
|
|
Bron: IBO
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2004 |
|
|
2005 |
|
|
|
|
|
|
|
Productie- |
Realisatie |
|
Productie- |
Realisatie |
|
|
|
|
|
|
prognose |
|
|
Prognose |
1e kw |
2e kw |
3e kw |
4e kw |
Totaal |
|
|
aantal |
|
% |
aantal |
|
|
|
|
|
% |
Klantcontactgesprekken |
600 |
2.304 |
384,0% |
660 |
397 |
339 |
363 |
|
1.099 |
166,5% |
Huisbezoeken |
200 |
278 |
139,0% |
220 |
127 |
69 |
93 |
|
289 |
131,4% |
Percentage is Realisatie t.o.v. Productieprognose |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Bron: Budgetwinkel
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Doel- |
Realisatie |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
stelling |
1e kw |
2e kw |
3e kw |
4e kw |
Totaal |
|
|
|
|
|
aantal |
|
|
|
|
|
% |
|
|
|
2003 |
4.000 |
3.291 |
864 |
520 |
75 |
4.750 |
118,8% |
|
|
|
2004 |
5.100 |
3.455 |
1.655 |
868 |
111 |
6.089 |
119,4% |
|
|
|
2005 |
6.000 |
3.263 |
1.806 |
812 |
|
5.881 |
98,0% |
|
|
|
Percentage is Realisatie t.o.v.
Doelstelling |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Bron: B&P
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Van het totaal aantal verkochte passen is 49,6%
verkocht aan minima (incl. kinderen). In 2004 was dat 41,4%.
|
2003 |
|
2004 |
|
2005 |
|
Doel- |
Realisatie |
Doel- |
Realisatie |
Doel- |
|
stelling |
|
stelling |
|
stelling |
|
% |
|
|
|
|
Bijstandsgerechtigden |
80 |
56 |
80 |
54 |
80 |
WIW-ers & Overige Minima |
30 |
35 |
30 |
37 |
30 |
Bron: B&P |
|
|
|
|
|
De evaluatie over het gebruik van de AV-Delft (Het percentage deelname
en de aard en omvang van de verstrekkingen) vindt eens per jaar plaats. Twee
keer per jaar geeft DSW een overzicht van de vanuit de AV-Delft betaalde
vergoedingen voor de aanspraken op zorg.
De deelname aan de AV-Delft onder bijstandgerechtigden is sinds 2002
licht gedaald. Onder de overige minima is juist sprake van een stijging. Voor
2005 is een actieve campagne gevoerd. Doel is het vergroten van de deelname aan
de AV-Delft. De resultaten hiervan zijn medio 2006 bekend.
|
2004 |
|
|
2005 |
|
|
|
|
|
|
|
Productie- |
Realisatie |
|
Productie- |
Realisatie |
|
|
|
|
|
|
prognose |
|
|
prognose |
1e kw |
2e kw |
3e kw |
4e kw |
Totaal |
|
|
aantal |
|
% |
aantal |
|
|
|
|
|
% |
Verstrekkingen Totaal |
9.200 |
8.781 |
95,4% |
8.000 |
2.024 |
1.943 |
1.786 |
|
5.753 |
71,9% |
Verstrekkingen Bijz. bijstand |
9.000 |
8.537 |
94,9% |
7.800 |
1.969 |
1.908 |
1.610 |
|
5.487 |
68,6% |
waarvan: |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Eenmalig |
4.000 |
3.697 |
92,4% |
3.400 |
892 |
764 |
653 |
|
2.309 |
67,9% |
Periodiek |
5.000 |
4.840 |
96,8% |
4.400 |
1.077 |
1.144 |
957 |
|
3.178 |
72,2% |
Verstrekkingen Armoedebeleid |
200 |
244 |
122,0% |
200 |
55 |
35 |
176 |
|
266 |
133,0% |
Percentage is Realisatie t.o.v. Productieprognose |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Bron: SDV (GWS)
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Voor toelichting over de financiële resultaten
Bijzonder bestand zie tabel 4.8
|
2004 |
|
2005 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1e kw |
2e kw |
3e kw |
4e kw |
Totaal |
|
|
|
|
aantal |
% |
aantal |
|
|
|
|
% |
|
|
Huisbezoeken |
343 |
100% |
155 |
166 |
167 |
|
488 |
100% |
|
|
waarvan: |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
onaangekondigd |
335 |
97,7% |
122 |
105 |
147 |
|
374 |
76,6% |
|
|
Percentage is aantal onaangekondigde huisbezoeken t.o.v.
Huisbezoeken |
|
|
|
|
|
|
|
|||
Bron: SDV
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2004 |
|
2005 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1e kw |
2e kw |
3e kw |
4e kw |
Totaal |
|
|
|
|
aantal |
% |
aantal |
|
|
|
|
% |
|
|
Totaal bezochte klanten |
226 |
100% |
100 |
106 |
100 |
|
306 |
100% |
|
|
Inrichtingskosten |
155 |
68,6% |
62 |
50 |
55 |
|
167 |
54,6% |
|
|
Twijfel situatie |
71 |
31,4% |
38 |
56 |
45 |
|
139 |
45,4% |
|
|
Percentage is aantal per Reden t.o.v. Totaal bezochte klanten |
|
|
|
|
|
|
|
|
||
Bron: SDV
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Het aantal bezoeken is
hoger dan het aantal bezochte klanten, omdat klanten meerdere keren bezocht
kunnen worden.
|
2004 |
|
2005 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Doel- |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
stelling |
1e kw |
2e kw |
3e kw |
4e kw |
Totaal |
|
|
|
aantal |
% |
|
aantal |
|
|
|
|
% |
|
Totaal |
226 |
103% |
|
100 |
84 |
89 |
|
273 |
100% |
|
Huisbezoeken zonder direct gevolg |
102 |
45,1% |
|
48 |
50 |
49 |
|
147 |
53,8% |
|
Huisbezoeken met direct gevolg |
124 |
54,9% |
50,0% |
52 |
34 |
40 |
|
126 |
46,2% |
|
waarvan: |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Aanvraag afwijzen / Uitkering beëindigen |
51 |
22,6% |
|
14 |
22 |
18 |
|
54 |
19,8% |
|
Aanvraag buiten behandeling / Intrekken leenbijstand |
0 |
0,0% |
|
|
2 |
2 |
|
4 |
1,5% |
|
Gedeeltelijke toekenning / Uitkering aanpassen |
57 |
25,2% |
|
35 |
9 |
15 |
|
59 |
21,6% |
|
Melding BO |
16 |
7,1% |
|
3 |
1 |
5 |
|
9 |
3,3% |
|
Percentage is aantal per Reden t.o.v. Totaal aantal acties |
|
|
|
|
|
|
|
|
||
Bron: SDV
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
De gepresenteerde gegevens in de bovenstaande
tabellen zijn exclusief de Pilot huisbezoeken die op 1 juni is gestart.
Gegevens betrekking op de Pilot zullen in het 4de kwartaal worden
opgenomen.
|
2004 |
2005 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1e kw |
2e kw |
3e kw |
4e kw |
Totaal |
|
|
|
|
|
aantal |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Nieuwe aanvragen |
745 |
171 |
115 |
140 |
|
426 |
|
|
|
|
Afgehandelde aanvragen |
755 |
233 |
106 |
104 |
|
443 |
|
|
|
|
Bron: UA&A
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
De aanvragen sportfonds blijven achter t.o.v. het
jaar 2004. Bij een extrapolatie van het aantal t/m 3de kwartaal zal
het totaal aantal nieuwe aanvragen 2005 +/- neerkomen op 568 stuks. Het
teruglopen van het aantal aanvragen valt te verklaren door de vereenvoudigde
systematiek van toetsen.
|
2005 |
|
|
|
2004 |
|
t/m 3de kwartaal |
Totale |
|
||
(bedragen in € x 1.000) |
Realisatie |
Begroting |
Verschil |
Begroting |
Realisatie |
|
|
|
|
|
|
Uitgaven |
|
|
|
|
|
Totaal uitgaven Bijzondere Bijstand |
2.827 |
2.925 |
98 |
3.900 |
3.940 |
Personeels/apparaatskosten |
1.407 |
1.407 |
0 |
1.876 |
1.774 |
Reguliere verstrekkingen Bijz. Bijstand |
859 |
998 |
139 |
1.331 |
1.447 |
Verstrekkingen armoedebeleid |
30 |
0 |
-30 |
0 |
40 |
Computers en Bijstand |
54 |
158 |
104 |
211 |
97 |
Voorschool |
6 |
30 |
24 |
40 |
3 |
werkervaring/scholingskosten |
2 |
62 |
60 |
83 |
0 |
Collectieve ziektekostenverzekering |
316 |
251 |
-65 |
334 |
172 |
Klantenkrant |
5 |
15 |
10 |
20 |
16 |
Overige uitgaven |
1 |
4 |
3 |
5 |
55 |
Eenmalige uitkering 2004 |
-4 |
0 |
4 |
0 |
336 |
Afwikkeling
verantwoording KO 2004 |
151 |
0 |
-151 |
0 |
0 |
Totaal uitgaven Minimabeleid |
361 |
430 |
69 |
573 |
596 |
Personeels/Apparaatkosten |
104 |
104 |
0 |
139 |
118 |
Delftpas |
219 |
265 |
46 |
353 |
373 |
Thowe |
8 |
34 |
26 |
45 |
57 |
Sportfonds |
30 |
27 |
-3 |
36 |
48 |
Totaal uitgaven |
3.188 |
3.355 |
167 |
4.473 |
4.536 |
|
|
|
|
|
|
Baten |
|
|
|
|
|
Totaal inkomsten Bijzondere Bijstand |
201 |
419 |
-218 |
558 |
566 |
Inkomsten BB op cliëntniveau |
190 |
396 |
-206 |
528 |
539 |
Inkomsten DSW |
11 |
23 |
-12 |
30 |
27 |
Totaal inkomsten Minima Beleid |
137 |
128 |
9 |
170 |
255 |
Inkomsten Delftpas |
137 |
128 |
9 |
170 |
255 |
Totaal baten |
286 |
546 |
-209 |
728 |
821 |
|
|
|
|
|
|
Totaal bijdrage algemene dienst (Saldo uitgaven/baten) |
-2.902 |
-2.809 |
-41 |
-3.745 |
-3.715 |
Bron: WIZ
|
|
|
|
|
|
Het financiële resultaat Bijzondere Bijstand en
Minimabeleid tot en met het 3e kwartaal 2005 wijkt nauwelijks af ten opzichte
van de begroting. Toch vallen twee zaken op:
1
Achterblijven uitgaven en inkomsten Bijzondere
Bijstand (circa € 90.000 voordeel) als gevolg van minder verstrekkingen tm het
derde kwartaal Van de 96 verschillende soorten verstrekkingen, zijn er 67
waarvan het aantal in 2005 minder is dan het aantal in 2004. Enkele met name
genoemde verstrekkingen waarvan het aantal 2005 aanzienlijk minder is dan 2004:
Aanvullende bijstand < 21 jaar, Alarmsysteem, Kleding / Schoeisel,
Ziektekostenverzekering, Langdurigheidstoeslag, Verhuiskosten.
2
De afwikkeling van de verantwoording Rijkssubsidie
kinderopvang 2004 pakt negatief uit voor een bedrag van € 151.000,- euro. Het
bedrag waarvoor de gemeente daadwerkelijk in aanmerking komt is aanzienlijk
lager. In de jaarrekening 2004 is rekening gehouden met de maximale
Rijkssubsidie (€ 597.000)
|
2005 |
|
|
|
2004 |
|
t/m 3de
kwartaal |
Totale |
|
||
Bedragen x € 1.000 |
Realisatie |
Begroting |
Verschil |
Begroting |
Realisatie |
|
|
|
|
|
|
Inkomsten |
|
|
|
|
|
Bijdrage Rijk /
Inkomsten Abwz |
-103 |
-73 |
30 |
-97 |
-104 |
Bijdrage uit algemene
middelen |
-5.135 |
-5.135 |
0 |
-6.847 |
-7.120 |
WVG ontvangsten
incidenteel |
-14 |
|
14 |
|
-52 |
Totaal inkomsten |
-5.252 |
-5.208 |
44 |
-6.944 |
-7.276 |
|
|
|
|
|
|
Uitgaven |
|
|
|
|
|
Apparaatskosten |
1.306 |
1.306 |
0 |
1.741 |
1.709 |
|
|
|
|
|
|
Verstrekkingen |
2.720 |
3.365 |
645 |
4.486 |
5.120 |
Woonvoorzieningen |
591 |
1.313 |
722 |
1.750 |
1.431 |
Rolstoelvoorzieningen |
813 |
705 |
-108 |
940 |
1.576 |
Vervoersvoorzieningen
(incl.Scootmobielen) |
1.316 |
1.240 |
-76 |
1.653 |
1.849 |
Storting WVG
vereveningsreserve |
|
107 |
107 |
143 |
263 |
Advisering |
405 |
538 |
133 |
717 |
471 |
Kosten indicering
(incl. CIZ) |
405 |
538 |
133 |
717 |
471 |
Totaal uitgaven |
4.431 |
5.208 |
777 |
6.944 |
7.300 |
|
|
|
|
|
|
Saldo begroting(nota) /
realisatie |
822 |
0 |
822 |
0 |
-24 |
Bron: WIZ
|
|
|
|
|
|
Woonvoorzieningen
De realisatie t.o.v. begroting blijft fors achter.
Ook uit de cijfers van het CIZ blijkt dat het eerste halfjaar qua aanvragen
rustiger is. Vorig jaar was er nog sprake van een inhaalslag waardoor meer
woonvoorzieningen zijn verstrekt en betaald in 2004. Ook omdat een aantal
woonvoorzieningen zoals verhoogde toiletpotten en douche/glijstangen vanaf 1
oktober 2003 als algemeen gebruikelijk zijn gekenmerkt is er sprake geweest van
meer aanvragen vóór 1 oktober 2003 welke in 2004 zijn uitbetaald. Daarnaast is
er sinds 2004 een strenger beleid ten aanzien van de aanvragen
verhuiskostenvergoeding waardoor alleen degenen die “plotseling en onvoorziene”
belemmeringen ondervinden nog in aanmerking komen voor een financiële
tegemoetkoming in de verhuiskostenvergoeding. Dit werkt ook door in de
realisatiecijfers van 2005. Momenteel zijn er zowel bij het CIZ als bij het
vakteam geen achterstanden van de werkvoorraad. Het is een feit dat de
realisatie van de kosten niet altijd geheel evenredig in de tijd lopen. Derhalve
dienen deze cijfers voorzichtig te worden geïnterpreteerd.
Rolstoelvoorzieningen/vervoersvoorzieningen/scootmobielen
Hier is sprake van een overbesteding. In het tweede
kwartaal leek deze post nog redelijk neutraal te eindigen. Echter vanaf dit kwartaal
is in de cijfers van de realisatie op een nauwkeurige manier rekening gehouden
met nog niet geboekte posten.
Kosten indicering
Er is in 2004 minder
geïndiceerd dan begroot. Dit heeft tot een aanpassing van het voorschot bedrag
in 2005 geleid.
|
2004 |
2005 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1e kw |
2e kw |
3e kw |
4e kw |
Totaal |
|
|
|
|
|
aantal |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Instroom |
429 |
108 |
116 |
131 |
|
363 |
|
|
|
|
Uitstroom |
436 |
124 |
124 |
97 |
|
345 |
|
|
|
|
waarvan: |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
geslaagde bemiddelingen |
44 |
11 |
11 |
20 |
|
42 |
|
|
|
|
Klanten in behandeling - ultimo |
277 |
261 |
261 |
295 |
|
|
|
|
|
|
waarvan: |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Schuldregeling |
201 |
182 |
191 |
221 |
|
|
|
|
|
|
Budgetbeheer |
76 |
79 |
70 |
74 |
|
|
|
|
|
|
Bron: Budgetwinkel
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
De instroomprognose voor 2005: de verwachting is
dat minimaal 475 cliënten in 2005 zullen instromen. De uitstroomprognose voor
het gehele jaar 2005: de verwachting is dat minimaal 500 dossiers zullen
uitstromen.
De wachttijd bij de budgetwinkel is op dit moment 6
weken.
|
2004 |
|
2005 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1e kw |
2e kw |
3e kw |
4e kw |
Totaal |
|
|
|
|
|
aantal |
% |
aantal |
|
|
|
|
% |
|
|
|
Klachten totaal |
38 |
100% |
14 |
11 |
9 |
|
34 |
100% |
|
|
|
waarvan: |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Niet-ontvankelijk |
0 |
0,0% |
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0,0% |
|
|
|
Geen verdere behandeling |
0 |
0,0% |
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0,0% |
|
|
|
Nog in behandeling |
6 |
15,8% |
0 |
4 |
4 |
|
8 |
23,5% |
|
|
|
Ongegrond |
20 |
52,6% |
9 |
4 |
1 |
|
14 |
41,2% |
|
|
|
(Deels)
gegrond |
12 |
31,6% |
5 |
3 |
4 |
|
12 |
35,3% |
|
|
|
waarvan*: |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Procesgang |
|
|
3 |
2 |
2 |
|
7 |
|
|
|
|
Zorgvuldigheid
organisatie |
|
|
1 |
1 |
0 |
|
2 |
|
|
|
|
Medewerker
|
|
|
0 |
1 |
2 |
|
3 |
|
|
|
|
Overig |
|
|
0 |
0 |
0 |
|
0 |
|
|
|
|
Percentage is aantal per
resultaat t.o.v. Totaal |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Bron: WIZ
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
* gegevens 2de kwartaal
zijn de gegevens tot en met het 2de kwartaal
|
2003 |
2004 |
2005 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1e kw |
2e kw |
3e kw |
4e kw |
Totaal |
|
|
|
|
aantal |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Bezwaarschriften |
430 |
570 |
164 |
139 |
145 |
|
303 |
|
|
|
waarvan: |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Inkomen |
374 |
470 |
141 |
125 |
133 |
|
266 |
|
|
|
WVG |
56 |
100 |
23 |
14 |
12 |
|
37 |
|
|
|
Bron: Juridische zaken
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2003 |
2004 |
2005 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1e kw |
2e kw |
3e kw |
4e kw |
Totaal |
|
|
|
|
aantal |
|
|
|
|
|
|
% |
|
|
Uitgebrachte adviezen |
327 |
337 |
144 |
174 |
119 |
|
437 |
100% |
|
|
waarvan: |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Gegrond |
28 |
56 |
12 |
32 |
22 |
|
66 |
15,1% |
|
|
Gedeeltelijk gegrond |
49 |
35 |
17 |
18 |
12 |
|
47 |
10,8% |
|
|
Ongegrond |
212 |
203 |
97 |
108 |
72 |
|
277 |
63,4% |
|
|
Niet-ontvankelijk |
38 |
43 |
18 |
16 |
13 |
|
47 |
10,8% |
|
|
Percentage is aantal t.o.v. totaal uitgebrachte
adviezen |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Bron: Juridische zaken |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Over de afhandeling van de bezwaarschriften het
volgende:
Op 1 juni is de nota
FHIRBB (fundamenteel herbezinning van de inrichting van het
rechtsbeschermingbedrijf) door het GMT vastgesteld; hierin zijn
verbetervoorstellen opgenomen om de afhandeling van bezwaarschriften in de
keten efficiënter te laten verlopen. Nu deze nota door college is afgerond, is
het zaak om deze verbetervoorstellen uit te werken in actiepunten voor 1
januari 2006.