TECHNIEK EDUCATIE DELFT

 

Techniek Museum Delft

 

 

Doelstellingen en achtergronden

Het stimuleren van belangstelling voor techniek en technologie onder de jeugd is al vele jaren de primaire doelstelling van het Techniek Museum Delft.[1] Enerzijds hoopt de TU Delft daarmee op de lange termijn meer studenten te genereren, anderszijds is dit van groot belang voor het creëeren  van draagvlak voor technologie in de breedste zin.

Naast deze specifieke belangen voor de TU Delft en de ingenieurswereld is de beoogde verandering van houding ten opzichte van techniek en technologie van immanent belang voor de Nederlandse economie. In vergelijking met onze buurlanden is de belangstelling voor studie en beroep in de techniek in Nederland laag. Nederland heeft een traditie in handel en zorg en de maakindustrie komt hier nog steeds maar moeizaam van de grond. Toch zal Nederland in de kennissamenleving van de toekomst op het hoogste niveau mee willen spelen. Daartoe heeft het zich in de Lissabon-accoorden ook met andere West-Europese landen verbonden. De noodzaak om belangstelling te kweken voor studie en beroep in de techniek is daarmee de laatste jaren alleen maar toegenomen.

 

Ook de Gemeente Delft, die zich met haar ruime vertegenwoordiging van kennisintensieve instellingen en industrie profileert als “Kennisstad”,  is zich van deze noodzaak goed bewust. Samen met het lokale bedrijfsleven (VNO/NCW kring Delft), de Kamer van Koophandel Haaglanden, het Onderwijs Technologie Centrum Haaglanden en de TU Delft (Techniek Museum Delft) is de Gemeente het project Techniek Educatie Delft gestart. Dit project heeft tot doel om belangstelling voor techniek onder de jeugd aan te kweken en dit ondermeer te bereiken door leuk en uitdagend techniekonderwijs structureel te integreren in het onderwijsprofiel van de basisscholen. Een bijzonder element van het project bestaat uit de koppeling van binnenschoolse en buitenschoolse activiteiten, waardoor techniek niet alleen iets voor het klaslokaal, maar ook iets uit het echte leven wordt.[2]

 

Deze notitie heeft tot doel de rol van het Techniek Museum Delft in de verwezenlijking van deze doelstellingen toe te lichten.

 

Visie Techniek Museum Delft

In het projectplan is in de structurele inbedding van techniekonderwijs in de basischool voorzien door de inzet van de ondewijsadviesdienst, pabo’s en een speciaal aangestelde ‘ambassadeur’. Docenten zullen worden gecoacht, techniekonderwijs zal worden aangepast aan de bijzondere onderwijskundige visie van de school en ook in de materiële behoeften wordt voorzien. Van de scholen wordt daar tegenover verwacht dat techniekonderwijs een vaste plaats krijgt in het curriculum. Het binnenschoolse element is daarmee in het projectplan verankerd.

Het TMD zal zich in de eerste plaats richten op het verzorgen van programma’s die vallen onder de buitenschoolse activiteiten. Delen van deze programma’s zullen echter ook binnenschools verzorgd kunnen worden. Juist die koppeling slaat de brug tussen het klaslokaal en de werkelijke wereld. Het prikkelen van nieuwsgierigheid, stimuleren van belangstelling, schetsen van toekomstperfectief en inzicht in mogelijkheden (en onmogelijkheden) is daarbij belangrijker dan kennisoverdracht. Door inhoudelijke lessen op school te koppelen aan bijzondere ontmoetingen en belevenissen in een niet-schoolse omgeving, zoals interactieve workshops, theaterstukken, tentoonstellingen, spelactiviteiten in het TMD, en bezoeken aan bedrijven, werkplaatsen, werven of bouwlokaties, wordt een totaal-beleving aangeboden die de leerlingen ertoe moet brengen eventuele techniek-angst te overwinnen en meer waardering voor de rol van de techniek in de samenleving op te brengen.

 

Produkten en diensten

Het TMD zal de integratie van techniek in de basisscholen en de koppeling met buitenschoolse activiteiten faciliteren door de volgende produkten en diensten te ontwikkelen:

1-       Ontwikkelen van drie bijzondere onderwijsprojecten

2-       Inrichting van een techniek-werkplaats

3-       Inrichten van een lokaal voor het testen en onderzoeken van lesmaterialen

4-       Inrichten van een Internet-portal t.b.v. het hele Techniek Educatie Delft project

5-       Aanbieden van ruimte t.b.v. netwerkbijeenkomsten en workshops voor docenten

6-       Doorontwikkelen van workshops t.b.v. Brede School

 

1- Onderwijsprojecten

DOEL:

Breed opgezette reeks van samenhangende techniek-activiteiten waarbij leerlingen door de combinatie van binnenschoolse en buitenschoolse activiteiten de brug leren slaan tussen de techniek in het klaslokaal en werkelijkheid daarbuiten.

PRODUKT:

Drie educatieve programma's, ontwikkeld in samenspraak met vertegenwoordigers van de pilotscholen en het bedrijfsleven, waarbij meerdere activiteiten, zoals een les op school, een workshop op het museum, en een bezoek aan een bedrijf, instelling of andere attractie tot een samenhangend geheel worden gecombineerd.

TOELICHTING:

Het eerste project, een reeks activiteiten rond rekenen en ruimtelijk inzicht, zal in het eerste kwartaal van 2005 gereed worden. Het zal met enkele pilotscholen worden gestest en aangepast, opdat het in schooljaar 2005-2006 breed aan de Delftse scholen kan worden aangeboden.

Al in het schooljaar 2004-2005 zullen reeds bestaande projecten worden aangepast en onder de vlag van Techniek Educatie Delft worden aangeboden, zoals de lesbrief Geodesie, een lesbrief over Bruggen, het Digi-Dossier en de leskist Industrieel Erfgoed. In de maanden mei-juni zal een dagvullend project worden aangeboden, bestaande uit een toneelstuk en vier daarmee samenhangende workshops.

 

2- Inrichten en exploiteren van een techniek-werkplaats

DOEL; Leerlingen bekend en vertrouwd maken met hedendaagse ontwerp-, productie- en installatietechnieken die de schaal van het klaslokaal en de (financiele) mogelijkheden van de school overstijgen.

PRODUKT:

Techniek-werkplaats waar groepen gezamenlijk of in deelgroepen kunnen werken aan het ontwerpen, construeren en produceren van objecten, bouwwerken, werktuigen of installaties met behulp van moderne (industriele) hulpmiddelen. In de eerste fase worden bestaande educatieve hulpmiddelen vanuit het bedrijfsleven bijeengebracht. In de tweede fase (na herhuisvesting TMD) wordt een eigen ontwerp gerealiseerd.

TOELICHTING:

Als onderdeel van, danwel aanvullend aan bovengenoemde projecten zal een werkplaats worden ingericht waarin de leerlingen met de praktische kant van techniek in aanraking komen. Hierbij wordt gestreeft naar opstellingen waarmee leerlingen kennis kunnen maken met installatietechniek, constructieleer en machinebouw. In dit Techniek Educatie Laboratorium kunnen praktijkopdrachten worden uitgevoerd die qua materële voorzieningen buiten de mogelijkheden van de basisscholen liggen. Het TMD zal, in samenwerking met de scholen, bijpassend onderwijsmateriaal ontwikkelen.

Dit laboratorium zal in eerste termijn zoveel mogelijk worden ontwikkeld op basis van bestaande educatieve materialen die bij het bedrijfsleven voor studieopdrachten worden gebruikt, maar worden aangepast aan het niveau voor basisscholen. Na de herhuisvesting van het museum naar de Mijnbouwstraat zal een lokaal worden ingericht met permanente opstellingen.

 

3- Inrichten van een lokaal voor het testen en onderzoeken van lesmaterialen

DOEL:

Docenten kennis laten nemen van in den lande ontwikkelde educatieve programma's, hun de mogelijkheid bieden deze in het museum te onderzoeken en uit te testen, hun de mogelijkheid bieden deze te kopen en/of te huren.

PRODUKT:

Leslokaal met educatief materiaal en verhuur, respectievelijk doorverkoop functie. TOELICHTING:

TMD zal in den lande op zoek gaan naar leuk en zinvol onderwijsmateriaal en dit aan de scholen in Delft aanbieden. Op zeer veel verschillende plaatsen in Nederland wordt technisch onderwijsmateriaal ontwikkeld. Dit gebeurt momenteel nog vaak buiten de officiele producenten van onderwijsmateriaal om. Juist bij afzonderlijke scholen, buurtcentra, science-centers, ontdekplekken, techniek onderwijs centra enz. worden vaak bruikbare en leuke dingen ontwikkeld. TMD zal deze, uiteraard met toestemming van de ontwikkelaars, verzamelen en aanbieden aan de docenten. Daarbij zal TMD een uitleenfunctie vervullen voor leskisten en –materialen die ontwikkeld zijn in eigen huis, of door derden zoals bovengenoemde instellingen en bv de Papaver. De huidige huisvestingsmogelijkheden maken het inrichten van een speciaal permanent beschikbaar lokaal nog niet mogelijk. De bijeengebrachte onderwijsmaterialen zullen vooralsnog beperkt blijven en alleen op aanvraag kunnen worden bestudeerd. Na de herhuisvesting van het museum zal een permanente voorziening worden gerealiseerd.

 

4- Inrichten en onderhouden van een Internetportal

Doel:

Informeren van het onderwijsveld over techniek in het onderwijs in brede zin (doorlopend PO - VO - WO) en de mogelijkheden van het Techniek Educatie Delft project in het bijzonder, alsmede het verschaffen van informatie over vergelijkbare projecten zoals VTB2, Technotalent, projecten voor het VO, en eventuele nieuwtjes op het betreffende onderwijsgebied.

PRODUKT:

Web-site die zo nodig wekelijks geactualiseerd wordt.

TOELICHTING:

Het ligt uiteindelijk in de bedoeling dat TMD zich zal ontwikkelen tot het centrale aanspreekpunt voor techniekonderwijs in de basisscholen in Delft. Het steunpunt VTB2 zal deze functie voor de regio vervullen. Daartoe wordt een informatieve web-site ontwikkeld en zal de secretariele formatie van TMD worden uitgebreid met 0,2 fte. De inhoud van de web-site zal het hele Techniek Educatie Delft-project betreffen, waarbij ook een platform-functie voor docenten wordt ingericht.

 

5- Aanbieden van ruimte t.b.v. netwerkbijeenkomsten en workshops voor docenten

DOEL: Begeleiden en ondersteunen van schooldirecties en docenten bij het incorporeren van techniekondewrwijs in de bijzondere onderwijskundige visie en in de uitvoerende praktijk.

PRODUKT:

Vergaderzaal met faciliteiten

TOELICHTING:

TMD zal een goed geoutillerde ruimte beschikbaar stellen voor de workshops en netwerkbijeenkomsten die worden georganiseerd door de onderwijsadviesdienst.

 

6- Doorontwikkelen van workshops t.b.v. Brede School

DOEL: Kinderen ook buitenschools laten kennismaken met techniek door middel van een reeks aaneengeschakelde workshops in TMD en/of binnen schoolgebouwen of buurthuizen (Brede School)

PRODUKT

Reeks van kleine workshops die eventueel buiten het museum kunnen worden uitgevoerd.

TOELICHTING

Naast de techniek in het onderwijs en de techniek als recreatie is het zinnig om ook techniek-workshops aan te bieden in de na-schoolse domein. De Brede School maakt een belangrijk onderdeel uit van het Gemeentelijk beleid, en TMD zal ook hiervoor een serie workshops ontwikkelen.

 

Planning

 

 

2004-05

2005-06

2006-07

1. Onderwijsprojecten

 

 

 

Project 1: Rekenroute

Try-out

Operationeel

 

1 maart ‘05

 

 

 

1 september ‘05

 

Project 2: nader te bepalen

Operationeel

 

 

1 september ‘05

 

Project 3: nader te bepalen

Operationeel

 

 

1 september ‘05

 

Aangepast Digi-Dossier

1 maart ‘ 05

 

 

Lesbrief Geodesie

1 september ‘04

 

 

Lesbrief Bruggen

1 maart ‘05

 

 

Leskist Industrieel Erfgoed

1 september ’04

 

 

Laatste der Mahonikanen

mei-juni ‘05

 

 

 

 

 

 

2. Techniek-werkplaats

1-ste fase

Try-out

Operationeel

 

 

1 maart ‘05

 

 

 

 

1 september

 

2-de fase

Operationeel

 

 

 

2007 ?

 

 

 

 

3. Toonzaal met uitleen

1-ste opzet

 

1 mei ‘05

 

 

Permanente opzet

 

 

2007?

 

 

 

 

4. Internet-portal

Operationeel

 

1 mei ‘05

 

 

 

 

 

 

5. Vergader en lesruimte

Beschikbaarheid

 

1 september ‘04

 

 

6. Brede School

Operationeel

 

1 november ‘04

 

 

Begroting

 

 

2004-05

2005-06

2006-07

1. Onderwijsprojecten

 

 

 

Project 1: Rekenroute

ontwikkelkosten

 

€ 10.000

 

 

Project 2: nader te bepalen

ontwikkelkosten

 

 

€ 5.000

 

Project 3: nader te bepalen

ontwikkelkosten

 

 

€ 5.000

 

Aangepast Digi-Dossier

 

 

 

Lesbrief Geodesie

 

 

 

Lesbrief Bruggen

 

 

 

Leskist Industrieel Erfgoed

 

 

 

Laatste der Mahonikanen

 

 

 

 

 

 

 

2. Techniek-werkplaats

1-ste fase

ontwikkelkosten

exploitatie

 

 

 

 

 

€ 50.000

€ 24.000

 

2-de fase

ontwikkeling en inrichting

exploitatie

 

 

 

 

€ 100.000

   52.000

 

 

 

 

3. Toonzaal met uitleen

1-ste opzet

 

 

 

pm

 

Permanente opzet

 

 

   16.000

 

 

 

 

4. Internet-portal

ontwikkelkosten

onderhoud

 

€ 10.000

 

 

€ 5.000

 

 

€ 5.000

 

 

 

 

5. Vergader en lesruimte

€ 3.000

€ 3.000

€ 3.000

6. Brede School

€ 7.000

€ 7.000

€ 7.000

Personele lasten

Educatief medwerker 0,8 fte

Secretariele ondersteuning 0,2 fte

 

€ 24.000

 

€ 48.000

   7.000

 

€ 48.000

   7.000

 

 

Ambitienievau

Het is de bedoeling om na drie jaar alle basisscholen in Delft bij het Techniek Educatie Project te betrekken. Hietoe zal een sterk marketingbeleid worden gevolgd waarbij wordt samengewerkt met de VAK. Tevens wordt onderzocht of het mogelijk is een leerlingvolgsysteem te ontwikkelen. Nadere targets worden in de stuurgroep vastgesteld.



[1] Zie het beleidsplan “Techniek is geen Kunst”, Techniek Museum Delft, 1996.

[2] Zie voor meer informatie het projectplan “Techniek Educatie Delft”, Hobéon Management Consult, 2003.