Bij
schrijven van 17 december 2004 heeft de Gemeente Delft aan het Techniek Museum
Delft een budgetsubsidie toegekend voor het jaar 2004 ten bedrage van 54.000.
Deze
subsidie is verstrekt voor de realisatie van de onderdelen die zijn genoemd in
de planning voor het jaar 2004-2005. In de overeenkomst is afgesproken dat het
Techniek Museum Delft voor 1 maart verslag zou doen van de voortgang en de
financiλle bestedingen.
In
het hiernavolgende zal per projectonderdeel de voortgang en de besteding worden
besproken.
In
de loop der tijd heeft er een verschuiving in gewicht en prioriteit van de
verschillende taken plaatsgevonden ten opzichte van het projectplan zoals dat
door HOBEON is opgesteld. Deze verschuivingen zijn al wel in de
subsidieaanvraag tot uiting gekomen, maar er is vastgehouden aan de
oorspronkelijke begroting. De totale projectbegroting is daarbij niet
veranderd, maar de verdeling van de kosten in de tijd is dat wel. Bovendien
heeft er een overgang plaatsgevonden van een begroting op basis van
kalenderjaren naar een begroting in schooljaren.
Na
afloop van de besprekingen per onderdeel zal een samenvatting worden gegeven
van de baten en lasten in vergelijking met de oorspronkelijke opzet van HOBEON
en met de opzet zoals die in de subsidie-aanvraag is gegeven. Aansluitend volgt
een overzicht van de te verwachten baten en lasten in de periode van 1
september 2005 tot 1 september 2007 voor het aandeel TMD in het totale TED
project.
2
PRODUCTEN EN DIENSTEN
1-
Onderwijsprojecten.
In
de oorspronkelijke opzet, zoals die in het door HOBEON begeleidde voortraject
was ontwikkeld en begroot, was er sprake van het aanpassen van de bestaande
activiteiten van TMD voor de basisscholen. De educatief medewerker die speciaal
voor TED is aangesteld, constateerde echter dat het ontwikkelen van geheel
nieuwe projecten die uit meerdere samenhangende onderdelen bestonden, een
betere keuze was. Dit heeft de instemming gekregen van de Projectgroep. In de
nieuwe opzet, zoals die ook terecht is gekomen in de definitieve
projectaanvraag, is derhalve sprake van een drietal afzonderlijke
onderwijsprojecten.
a.
De Rekenroute bestaat uit een 10-tal opdrachten rond rekenen en
ruimtelijk inzicht, variλrend van het eenvoudig combineren van getallen tot
strategische puzzels en het gezamenlijk bouwen aan driedimensionale objecten.
b.
De Fluovis bestaat uit een toneelstuk over biotechnologie. Hierbij
krijgt een school alle faciliteiten, zoals begeleiding, decors, kostuums etc,
om een toneelstuk op te voeren, waarbij na afloop een discussie kan volgen over
ethische vraagstukken rond biotechnologie.
c.
In Waar ben ik? worden diverse aspecten behandeld rond het systeem
aarde, zoals oriλntatie, navigatie, de aarde om op te leven en op te bouwen, de
aarde als energiebron etc. Dit bestaat uit een toneelstuk waar een schoolklas
een dilemma wordt voorgeschoteld, hetgeen ze vervolgens zelf in verschillende
workshops over het zonnestelsel, plaatsbepaling, aardobservatie en fysische
geografie kunnen helpen oplossen.
Voor
het aanpassen van de bestaande educatieve projecten van TMD was een
kostenraming gemaakt van pm 20 k. De kosten van de onderwijsprojecten nieuwe
stijl komen echter veel hoger uit. Hiermee is in de projectaanvraag, die
begrotingstechnisch aansloot bij de begrotingen zoals die in eerste instantie
waren gemaakt, nog geen rekening gehouden.
Naast
deze inhoudelijke verschuiving heeft nog een tweede verschuiving
plaatsgevonden. In de oorspronkelijke opzet was sprake van een
Technieklaboratorium. Dit was een verzamelnaam voor alle activiteiten,
waaronder de aangepaste workshops van TMD en een nieuw in te richten
workshopruimte, het eigenlijke laboratorium. Gedurende het proces zijn de
Onderwijsprojecten en de Techniekwerkplaats als separate onderdelen ontwikkeld
die uiteraard een groet inhoudelijke samenhang vertonen.
De
totale kosten voor de onderwijsprojecten zijn momenteel geraamd op 78 k. TMD
zal hiervan uit eigen middelen 38 k bijdragen. De ontbrekende 20 k kunnen we
bezuinigen op de raming van kosten voor de Techniekwerkplaats, eerste fase,
zodat het geheel: technieklaboratorium en aanpassing bestaande activiteiten
niet extra op het project drukt. De extra kosten komen dus uit het budget van
TMD.
PLANNING
ONDERWIJSPROJECTEN |
oorspronkelijk |
aangepast |
1.
Onderwijsprojecten |
|
|
Project 1: Rekenroute
Try-out Operationeel |
1
maart 05 1 september 05 |
1 april 05 1 september 05 |
Project
2: Fluovis Try-out Operationeel
|
1 september 05 |
1 september 05 |
Project 3: Waar ben ik?
Try-out Operationeel |
1
september 05 |
1
september 05 |
BEGROTING ONDERWIJSPROJECTEN |
Begroot tot 1 september 05 |
Aangepaste begroting |
Besteed tot 1 maart 05 |
1.
Onderwijsprojecten |
|
|
|
Project 1: Rekenroute
|
10.000 |
20.000 |
3.468,40 |
Project 2: Fluovis
|
5.000 |
20.000 |
5.000,00 |
Project 3: Waar ben ik?
|
5.000 |
38.000 |
- |
2-
Techniekwerkplaats
Op
de bovenverdieping van Hal 2 van TMD wordt de Techniekwerkplaats ingericht.
Deze bestaat uit een serie soldeerwerkstations en een serie megatronica
opstellingen die geleverd worden door FESTO. Er wordt momenteel nog gewerkt aan
opstellingen over elektrische installaties. De inrichting van de
soldeerstations is gereed, de megatronica opstelling verkeert in de testfase.
Aangezien we ervan uitgaan dat FESTO en/of de Gemeente Delft (in het kader van
aansluiting PO-VO) de megatronica opstellingen gedeeltelijk sponsort, kunnen we
de begroting naar beneden bijstellen.
PLANNING
TECHNIEKWERKPLAATS |
oorspronkelijk |
aangepast |
2.
Techniekwerkplaats 1-ste fase Try-out Operationeel |
1
maart 05 1
september |
1
april 05 1
september |
BEGROTING TECHNIEKWERKPLAATS |
Begroot tot 1 september 05 |
Aangepaste begroting |
Besteed tot 1 maart 05 |
2.
Techniekwerkplaats 1-ste fase ontwikkelkosten |
50.000 |
30.000 |
6.170,74 |
3-
Toonzaal met uitleen
De
eerste opzet van een toonzaal ten behoeve van de uitleen van educatief
materiaal was gepland voor mei 2005. Hoewel er reeds veel eigen materiaal is
ontwikkeld en beschikbaar is voor het primair onderwijs, zien we helaas geen
kans hiervoor permanent ruimte beschikbaar te stellen als testlokaal. In de
opzet van het nieuwe gebouw aan de Mijnbouwstraat zal daarmee rekening gehouden
worden. Het beschikbare onderwijsmateriaal kan na afspraak uiteraard wel door
docenten worden bekeken en bestudeerd; het zal echter niet permanent
tentoongesteld kunnen worden.
Binnen
de Vereniging van Science Centers in Nederland en Vlaanderen (VSC), waar TMD
ook lid van is, is een expertisecentrum ingericht waar de best practices op
het gebied van Techniekeducatie worden verzameld. Daarnaast worden binnen deze
VSC vanuit NEMO nieuwe producten ontwikkeld die op nationale schaal worden
aangeboden. TMD houdt deze zaken nauwkeurig bij en zal nieuwe producten aan de
Delftse scholen aanbieden.
Voor
de inrichting van dit lokaal waren voor het schooljaar 2004/05 geen kosten
begroot.
4-
Inrichten en onderhouden van Internetportal
De
internetsite voor TED is in ontwikkeling. De site wordt gehost door de TU Delft
en wordt als duidelijk herkenbare portal bij de site van TMD geplaatst. Hiertoe
wordt ook de site van TMD aangepast. Voor de zichtbaarheid en herkenbaarheid
van TED wordt een folder en een eigen beeldmerk ontwikkeld. De begrootte kosten
voor inrichting en onderhoud van een Internetportal moeten we zien als algemene
communicatie kosten.
PLANNING
INTERNETPORTAL + PR |
oorspronkelijk |
aangepast |
4.
Internet-portal Operationeel |
1
mei 05 |
1
mei 05 |
BEGROTING INTERNETPORTAL
+ PR |
Begroot tot 1 september 05 |
Aangepaste begroting |
Besteed tot 1 maart 05 |
4.
Internet-portal / PR ontwikkelkosten onderhoud |
10.000 |
10.000
3.333 |
950,60 |
5-
Ruimte voor netwerkbijeenkomsten
In
het Techniek Museum Delft hebben verschillende bijeenkomsten plaatsgevonden in
het kader van Techniek Educatie Delft. Dit betroffen:
Kick-off
meeting op 9
september in de grote Machinehal
Netwerkbijeenkomsten
op 10 november, 15 december en 2
februari in de Gehoorzaal
Docentenworkshop
op 17 oktober in de
Gehoorzaal
De
huurwaarde voor het gebruik van deze ruimtes bedraagt in totaal 1863, hetgeen
is opgebouwd uit eenmaal 1135 (grote hal) en vier maal 182 (gehoorzaal).
BEGROTING
RUIMTEGEBRUIK |
Begroot tot 1 september 05 |
Aangepaste begroting |
Besteed tot 1 maart 05 |
5.
Vergader en lesruimte |
3.000 |
3.000 |
1.863 |
6-
Brede School
In
het kader van de Brede School heeft TMD in het schooljaar 2004/2005 tweemaal
een serie workshops aangeboden, eenmaal in november en eenmaal in januari. Inmiddels wordt het bestaande aanbod aangepast tot een project
in 6 delen over waterhuishouding, civiele techniek, waterzuivering,
waterleiding & riolering.
PLANNING
BREDE SCHOOL |
oorspronkelijk |
Nieuwe versie |
6.
Brede School Operationeel |
1
november 04 |
1
september 05 |
BEGROTING BREDE
SCHOOL |
Begroot tot 1 september 05 |
Aangepaste begroting |
Besteed tot 1 maart 05 |
6.
Brede School |
7.000 |
7.000 |
240 |
7-
Personele inzet
Met
ingang van 1 augustus 2004 is mw. E.A. van Hees aangesteld als educatief
medewerker / projectleider voor Techniek Educatie Delft binnen TMD.
Met
ingang van 1 januari 2005 heeft mw. C. Zantman-Gillemans een taakuitbreiding
van 0,3 fte gekregen, waarvan 0,2 fte besteedt wordt ten behoeve van Techniek
Educatie Delft.
Volgend
de oorspronkelijke begrotingsopzet zou de aanstelling van de medewerker
plaatsvinden op 1 juni 2004. Vanwege vertraging in het project, met name
vanwege het uitblijven van een groen licht van de provincie, is dit 1 augustus
geworden. In de oorspronkelijke begroting zijn alleen de personele lasten voor
het kalenderjaar 2004 opgenomen. In de nieuwe opzet zijn we van kalenderjaren
overgegaan op schooljaren. De kosten voor het eerste begrotingsjaar worden
daardoor verdubbeld.
BEGROTING PERSONEEL |
Begroot tot 1 december 05 |
Aangepaste begroting |
Besteed tot 1 maart 05 |
Personele
lasten Educatief medewerker 0,8
fte Secretariλle ondersteuning
0,2 fte |
24.000 |
52.361,84
7657,51 |
35641,41
1243,18 |
Samenvatting
|
Begroting Volgens plan HOBEON Kalenderjaar 2004 |
Begroting Volgens Subsidie-aanvraag Voor schooljaar 2004/05 |
Reλle begroting tot 1 september 2005 |
Besteed tot 1 maart 05 |
||||
DEKKING |
TED |
TMD |
TED |
TMD |
TED |
TMD |
TED |
TMD |
aanpassing
bestaand programma |
15.000 |
5.000 |
7.500 |
2.500 |
30.000* |
48.000 |
|
8.468 |
Ontwikkeling werkplaats
|
|
|
|
|
22.500* |
7.500 |
|
6.171 |
Personeel voor begeleiding en doorontwikkeling
|
18.000 |
6.000 |
18.000 |
6.000 |
45.000 |
15.000 |
|
36.885 |
Internetportal
(en PR)
|
7.500 |
2.500 |
7.500 |
2.500 |
10.000 |
3.333 |
|
951 |
Brede School
|
|
|
7.000 |
|
7.000 |
|
|
2.103 |
Ruimtegebruik
|
|
|
1.500 |
1.500 |
8.167 |
4.833 |
|
4.363 |
TOTAAL
|
40.500 |
13500 |
41.500 |
25.000 |
122.667 |
78.666 |
|
58.941 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Subsidie
|
40.500 |
|
41.500 |
|
|
|
54.000 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
*
Deze kosten waren oorspronkelijk (gedeeltelijk) begroot in 2005 en zijn in de
subsidieaanvraag opgevoerd voor schooljaar 2005/06. Deze kosten zijn dus naar
voren geschoven.
OPZET IN PROJECTPLAN HOBEON |
|
|
|
|
|
|
KALENDERJAREN |
2004 |
2005 |
2006 |
|
2007 e.v. |
|
|
PROJECTPLANFASE |
TOTAAL |
VERVOLGFASE |
|||
inrichtingskosten |
|
50.000 |
100.000 |
150.000 |
|
|
|
|
|
|
150.000 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
onderhoudskosten |
|
|
5.000 |
5.000 |
15.000 |
|
afschrijvingskosten |
|
|
5.000 |
5.000 |
15.000 |
|
huurwaarde |
|
15.000 |
15.000 |
30.000 |
15.000 |
|
|
|
|
|
40.000 |
45.000 |
|
|
|
|
|
|
|
|
onderwijsprojecten |
20.000 |
|
|
20.000 |
|
|
educatief medewerker |
24.000 |
48.000 |
48.000 |
120.000 |
48.000 |
|
begeleiders |
|
5.000 |
15.000 |
20.000 |
15.000 |
|
secretariaat |
|
7.000 |
7.000 |
14.000 |
7.000 |
|
verbruiksmateriaal |
|
4.000 |
12.000 |
16.000 |
12.000 |
|
internetportal
en PR |
10.000 |
|
|
10.000 |
|
|
Internet
en PR |
|
5.000 |
5.000 |
10.000 |
5.000 |
|
|
|
|
|
210.000 |
87.000 |
|
|
|
|
|
|
|
|
TOTAAL |
0 |
0 |
0 |
400.000 |
132.000 |
|
|
|
|
|
|
|
|
DEKKING |
|
|
|
|
|
|
TECHNIEK EDUCATIE DELFT |
|
|
|
300.000 |
66.000 |
|
TU
DELFT/TMD |
|
|
|
100.000 |
66.000 |
|
|
|
|
|
|
|
|
EXTRA IN
SUBSIDIEAANVRAAG |
|
|
|
|
|
|
toonzaal met uitleen |
0 |
0 |
16.000 |
|
|
|
vergader en lesruimte |
3.000 |
3.000 |
3.000 |
|
|
|
Brede School |
7.000 |
7.000 |
7.000 |
|
|
|
TOTAAL |
10.000 |
10.000 |
26.000 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
DEKKING |
|
|
|
|
|
|
TECHNIEK EDUCATIE DELFT |
|
|
|
|
|
|
TU
DELFT/TMD |
|
|
|
|
|
|
VERTALING NAAR SCHOOLJAREN |
|
|
|
|
|
|
SCHOOLJAREN |
2004/05 |
2005/06 |
2006/07 |
|
2006/07 |
2007/08 e.v. |
|
PROJECTPLANFASE |
TOTAAL |
VERVOLGFASE |
|||
inrichtingskosten |
|
50.000 |
100.000 |
150.000 |
|
|
|
0 |
50.000 |
100.000 |
150.000 |
0 |
0 |
|
|
|
|
|
|
|
onderhoudskosten |
|
1.667 |
3.333 |
5.000 |
1.667 |
15.000 |
afschrijvingskosten |
|
1.667 |
3.333 |
5.000 |
1.667 |
15.000 |
huurwaarde |
10.000 |
15.000 |
5.000 |
30.000 |
10.000 |
15.000 |
|
10.000 |
18.334 |
11.666 |
40.000 |
13.334 |
45.000 |
|
|
|
|
|
|
|
onderwijsprojecten |
20.000 |
|
|
20.000 |
|
|
educatief medewerker |
48.000 |
48.000 |
24.000 |
120.000 |
24.000 |
48.000 |
begeleiders |
|
15.000 |
5.000 |
20.000 |
10.000 |
15.000 |
secretariaat |
4.667 |
7.000 |
2.333 |
14.000 |
4.667 |
7.000 |
verbruiksmateriaal |
|
12.000 |
4.000 |
16.000 |
8.000 |
12.000 |
internetportal
en PR |
10.000 |
|
|
10.000 |
|
|
Internet
en PR |
1.667 |
5.000 |
3.333 |
10.000 |
1.667 |
5.000 |
|
84.334 |
87.000 |
38.666 |
210.000 |
48.334 |
87.000 |
|
|
|
|
|
|
|
TOTAAL |
94.334 |
155.334 |
150.332 |
400.000 |
61.668 |
132.000 |
|
|
|
|
|
|
|
DEKKING |
|
|
|
|
|
|
TECHNIEK
EDUCATIE DELFT |
|
|
|
300.000 |
30.834 |
66.000 |
TU
DELFT/TMD |
|
|
|
100.000 |
30.834 |
66.000 |
|
|
|
|
|
|
|
EXTRA IN SUBSIDIEAANVRAAG |
|
|
|
|
|
|
toonzaal met uitleen |
0 |
0 |
16.000 |
|
|
|
vergader en lesruimte |
3.000 |
3.000 |
3.000 |
|
|
|
Brede School |
7.000 |
7.000 |
7.000 |
|
|
|
TOTAAL |
10.000 |
10.000 |
26.000 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
DEKKING |
|
|
|
|
|
|
TECHNIEK EDUCATIE DELFT |
|
|
|
|
|
|
TU
DELFT/TMD |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
AANGEPASTE BEGROTING |
2004/05 |
2005/06 |
2006/07 |
|
2006/07 |
2007/08 E.V. |
|
PROJECTPLANFASE |
TOTAAL |
VERVOLGFASE |
|||
inrichtingskosten |
30.000 |
0 |
100.000 |
130.000 |
|
|
|
30.000 |
0 |
100.000 |
130.000 |
0 |
0 |
|
|
|
|
|
|
|
onderhoudskosten |
|
1.667 |
3.333 |
5.000 |
1.667 |
15.000 |
afschrijvingskosten |
|
1.667 |
3.333 |
5.000 |
1.667 |
15.000 |
huurwaarde |
10.000 |
15.000 |
5.000 |
30.000 |
10.000 |
15.000 |
|
10.000 |
18.334 |
11.666 |
40.000 |
13.334 |
45.000 |
|
|
|
|
|
|
|
onderwijsprojecten |
78.000 |
|
|
78.000 |
|
|
educatief medewerker |
53.000 |
55.000 |
19.333 |
127.333 |
38.667 |
60.600 |
begeleiders |
|
15.000 |
5.000 |
20.000 |
10.000 |
15.000 |
secretariaat |
4.667 |
7.600 |
2.667 |
14.934 |
5.333 |
8.500 |
verbruiksmateriaal |
|
12.000 |
4.000 |
16.000 |
8.000 |
12.000 |
internetportal
en PR |
10.000 |
|
|
10.000 |
|
|
Internet
en PR |
1.667 |
5.000 |
3.333 |
10.000 |
1.667 |
5.000 |
|
147.334 |
94.600 |
34.333 |
276.267 |
68.667 |
101.100 |
|
|
|
|
|
|
|
TOTAAL |
187.334 |
112.934 |
145.999 |
446.267 |
72.001 |
146.100 |
|
|
|
|
|
|
|
DEKKING |
|
|
|
|
|
|
TECHNIEK
EDUCATIE DELFT |
|
|
|
300.000 |
30.834 |
66.000 |
TU
DELFT/TMD |
|
|
|
138.000 |
30.834 |
66.000 |
TEKORT |
|
|
|
8.267 |
15.333 |
14.100 |
|
|
|
|
|
|
|
EXTRA IN SUBSIDIEAANVRAAG |
|
|
|
|
|
|
toonzaal met uitleen |
0 |
0 |
16.000 |
|
|
|
vergader en lesruimte |
3.000 |
3.000 |
3.000 |
|
|
|
Brede School |
7.000 |
7.000 |
7.000 |
|
|
|
TOTAAL |
10.000 |
10.000 |
26.000 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
DEKKING |
|
|
|
|
|
|
TECHNIEK EDUCATIE DELFT |
|
|
|
|
|
|
TU
DELFT/TMD |
|
|
|
|
|
|