Activiteiten
en budgetten van de huidige Stichting Vluchtelingenwerk Delft
als
onderdeel van de
Brede
Welzijnsstichting Delft
Samenvatting opbouw begroting 2006
·
De huidige financiele situatie van de SVD
·
Fusiekosten (voorbereiding) in de periode 1 oktober tot 1 januari (SVD en BWD)
Het kabinet is bezig het inburgeringstelsel in Nederland te
veranderen. De voorgestelde veranderingen zijn dermate groot dat het
noodzakelijk is daar als Vluchtelingenwerk vroegtijdig op in te spelen.
In de nota “Herziening van het inburgeringstelsel”
beschrijft het kabinet op hoofdlijnen de contouren van een nieuw
inburgeringstelsel dat de eigen verantwoordelijkheid van de inburgeraar voorop
stelt en dat zowel betrekking heeft op nieuwkomers als op oudkomers. Het
stelsel zal worden uitgewerkt in een nieuwe Wet inburgering in Nederland via
een kaderwet en vervolgens uitgewerkt worden in daarop gebaseerde algemene
maatregelen van bestuur en ministeriële regelingen. De beoogde ingangsdatum van
deze wet is 1 april 2006. In de nieuwe wet worden de taken van de gemeente
beperkt ten opzichte van de huidige situatie. Daarmee zullen ook de financiële
middelen die de gemeente van het Rijk ontvangt fors minder worden.
Inmiddels is het kabinet akkoord met het concept
wetsvoorstel voor de Wet inburgering en is het voorstel naar de Raad van State
doorgestuurd. Op basis van dit wetsvoorstel is duidelijk geworden dat voor
nagenoeg alle onderwerpen geldt dat nadere precisering geregeld zal worden bij
algemene maatregel van bestuur. In de bijlage is een overzicht van de
belangrijkste onderwerpen opgenomen.
Onbekend is nog hoe het overgangsregime van de huidige wet
naar de nieuwe wet er uit zal zien.
De uitgangspunten van het nieuwe inburgeringstelsel kunnen
als volgt worden samengevat:
-
zowel nieuwkomers als oudkomers worden bij wet verplicht om
in te burgeren in de Nederlandse samenleving (algemene inburgeringsplicht)
-
Inburgering start in het land van herkomst
-
bij het invulling geven aan de inburgeringverplichting staat
de eigen verantwoordelijkheid (ook in financiële zin) van de
inburgeringspichtige centraal;
-
aan de inburgeringverplichting is voldaan wanneer het
inburgeringexamen is behaald (resultaatsverplichting);
-
inburgeringplichtigen hebben keuzevrijheid ten aanzien van
de inkoop van cursussen;
-
prioritaire doelgroepen krijgen een aanbod;
-
niet-prioritaire doelgroepen krijgen faciliteiten.
De definitie van inburgering in het nieuwe stelsel is het
voldoen aan de eindtermen van het inburgeringexamen. Er worden eindtermen
geformuleerd op het terrein van taalbeheersing Nederlands en
maatschappijoriëntatie. De eisen aan de mondelinge en schriftelijke
taalvaardigheid van nieuwe inburgeringsplichtigen zijn op niveau A2 van het
Europese Raamwerk voor Moderne Vreemde Talen gesteld. Voor oudkomers wordt de
lees- en schrijfvaardigheid op A1 gesteld, aangezien het veelal oudere personen
betreffen die vaak weinig of geen opleiding hebben gehad.
Voorafgaand aan de inburgering in Nederland, moeten mensen
zoveel mogelijk al in eigen land een basistoets afleggen.
Het kabinet heeft ervoor gekozen dat de inburgeringplichtige
zelf de kosten voor zijn inburgering draagt. Deze kosten worden bij het behalen
van het inburgeringexamen binnen drie jaar tot een bepaald maximum vergoed.
Niet alle inburgeringplichtigen zullen in staat zijn de
kosten voor de inburgeringcursus vooraf te betalen. Voor die personen die
onvoldoende draagkrachtig zijn, wordt de mogelijkheid van een kredietfaciliteit
geboden.
2. Doelgroepen
In dit stuk komen verschillende
doelgroepen aan bod waar Stichting Vluchtelingenwerk Delft (SVD) haar diensten
aan verleent. In bijlage 1 worden de groepen en bijbehorende taken verder
uitgewerkt
1.
Juridische
begeleiding Nieuwkomers zonder trajectaanbod: (1)
2.
Voortgangsbewaking
nieuwkomers zonder trajectaanbod(2)
3.
Juridische
begeleiding Oudkomers zonder uitkering/eigen inkomsten met trajectaanbod (1):
4.
Trajectbegeleiding
Oudkomers zonder uitkering/eigen inkomsten met trajectaanbod(1):
5.
Trajectbewaking
Oudkomers zonder uitkering/eigen inkomsten met trajectaanbod(1)
6.
Voortgangsbewaking
Oudkomers zonder uitkering/eigen inkomsten met trajectaanbod(2)
7.
Belangenbehartiging:
(1)
8.
Juridische
begeleiding AMA’s: (1)
9.
Juridische
begeleiding Oudkomers zonder trajectaanbod: (1)
10.
Juridische
begeleiding ex ROA/VVTV : (1)
Op basis van door de gemeente Delft toe te leveren
aantallen cliënten per doelgroep zullen de kosten per product worden
uitgewerkt.
3.
De methode van Trajectbegeleiding
De methode van Trajectbegeleiding is gebaseerd op het
nastreven van bepaalde doelen, met als belangrijkste het werken naar en vaststellen
van de mate waarin zelfredzaamheid en/of integratie zijn bereikt. Deze methode
gaat uit van de volgende vijf onderdelen die gezamenlijk het totale proces van
begeleiding bepalen.
·
Het is denkbaar dat bij sommige doelgroepen het leggen van
contact wordt vervangen door verwijzing vanuit het bureau nieuwkomers of een
andere zorgverlener, eventueel na indicatiestelling. Het is echter in alle
gevallen nodig een persoonlijk contact te leggen, met als essentiële boodschap
dat de begeleiding alleen gericht is op de belangen van de cliënt.
4.
De inzet van vrijwilligers
De inzet van vrijwilligers sluit aan bij de visie/missie van
Vluchtelingenwerk. Vrijwilligers vormen een brug tussen vluchtelingen
(nieuwkomers) en de maatschappij. Daarnaast is het zo dat de inzet van
vrijwilligers het mogelijk maakt met relatief weinig betaalde krachten veel
cliënten te begeleiden (het multipliereffect). Dit effect is mogelijk bij een
goede verhouding tussen de ureninzet van de Basisbeschrijving en Kostprijsberekening. Soms is de
inzet van vrijwilligers niet mogelijk. Het gaat hierbij bijvoorbeeld om de
situatie dat er onvoldoende vrijwilligers beschikbaar zijn, de vrijwilligers
weinig feeling hebben met een bepaalde doelgroep, of de gemeente bij de
maatschappelijke begeleiding expliciet om gekwalificeerde agogische krachten
vraagt. Hoewel de meerwaarde van vrijwilligers bij maatschappelijke begeleiding
wordt erkend, is er -tegen de achtergrond van bovenstaande overwegingen- voor
gekozen om de inzet van vrijwilligers niet vast te leggen in het model. In het
format voor de beschrijving van de producten (het productenboek) wordt de inzet
van vrijwilligers en/of betaalde agogische krachten bij de begeleiding wel
expliciet weergegeven. De keuze behoort echter tot de vrijheidsgraden van het
model. Het is duidelijk dat, afhankelijk van de omvang van het genoemde
multipliereffect, de kosten van de begeleiding bij de verschillende keuzes
sterk kunnen variëren.
BEGROTING 2006
Baten |
|
Entiteit
1 |
|
entiteit
2 |
|
Totaal |
|
|
|
|
|
|
|
Subsidies |
|
|
|
|
|
|
|
Delft |
100.000,00 |
|
90.000,00 |
|
190.000,00 |
|
Pijnacker |
60.000,00 |
|
0,00 |
|
60.000,00 |
|
Midden -D |
5.000,00 |
|
0,00 |
|
5.000,00 |
Overig |
|
|
|
|
|
|
|
fondsen |
0,00 |
|
0,00 |
|
0,00 |
|
giften |
5.000,00 |
|
0,00 |
|
5.000,00 |
Detachering |
|
|
|
|
|
|
|
Delft |
0,00 |
|
0,00 |
|
0,00 |
|
Cluster |
4.000,00 |
|
0,00 |
|
4.000,00 |
ID banen |
|
92.500,00 |
|
92.500,00 |
|
185.000,00 |
|
|
|
|
|
|
|
Som
baten |
|
266.500,00 |
|
182.500,00 |
|
449.000,00 |
|
|
|
|
|
|
|
Lasten |
|
|
|
|
|
|
Personele
lasten |
(zie spec.) |
86.000,00 |
|
79.000,00 |
|
165.000,00 |
ID banen |
|
100.000,00 |
|
100.000,00 |
|
200.000,00 |
Afschrijving |
|
1.500,00 |
|
1.500,00 |
|
3.000,00 |
Huisvesting |
|
15.000,00 |
|
15.000,00 |
|
30.000,00 |
Kantoor |
|
14.000,00 |
|
14.000,00 |
|
28.000,00 |
Vrijwilligers |
|
5.000,00 |
|
2.000,00 |
|
7.000,00 |
Advies |
|
1.000,00 |
|
1.000,00 |
|
2.000,00 |
Publiciteit |
|
1.000,00 |
|
500,00 |
|
1.500,00 |
Algemeen |
|
6.000,00 |
|
2.000,00 |
|
8.000,00 |
Activiteiten |
|
0,00 |
|
0,00 |
|
0,00 |
Zelf org. |
|
0,00 |
|
0,00 |
|
0,00 |
Overhead BWD |
|
2.250,00 |
|
2.250,00 |
|
4.500,00 |
|
|
|
|
|
|
|
Som
lasten |
|
231.750,00 |
|
217.250,00 |
|
449.000,00 |
Toelichting begroting:
1.
Onderverdeling
De toedeling naar de beide entiteiten is discutabel. In de
huidige verdeling levert entiteit 1 een voordeel op en entiteit 2 een nadeel.
Door een andere toedeling kan dat nog wijzigen. In totaal is er wel evenwicht.
2.
afschrijving, huisvesting en kantoor
Er is vanuit gegaan dat deze posten een zelfde omvang
behouden (geen economy of scales) en evenwichtig kunnen worden toegerekend. De
afschrijving kon ten opzichte van 2004 worden verlaagd vanwege de lagere
investeringen.
3.
vrijwilligers
4.
advies
De verwachting is dat wanneer de
SVD onderdeel uitmaakt van BWD (100 fte) deze kosten in evenredigheid van de
loonsom worden verdeeld over de werksoorten.
5.
algemeen
Deze post bevat o.a. abonnementen en loonverwerkingsbedrijf
Gamma. Het gemiddelde over de afgelopen twee jaar is circa 15.000 ( afgelopen
jaar hoger door deskundigheidsbevordering waar ook inkomsten tegenover stonden.
Er is vanuit gegaan dat in een grotere organisaties deze kosten gehalveerd
kunnen worden, 8000 en dat daarbinnen de vluchtelingentak relatief bijzonder is
(bijvoorbeeld eigen abonnementen). Derhalve kosten niet evenredig verdeeld.
6.
activiteiten en zelforganisaties
Deze twee posten zijn kostenneutraal opgenomen. Nu leveren
ze een batig saldo op door de coördinerende rol t.a.v. Donja. Er is vanuit
gegaan dat deze rol in de nieuwe taken zal worden geïncorporeerd en derhalve
geen aanvullende inkomsten genereren.
Bijlage 1
Uitwerking doelgroepen
1)
Juridische begeleiding Nieuwkomers zonder trajectaanbod: (1)
De Juridische ondersteuning van nieuwkomers met een
tijdelijke status als voorbereiding op de omzetting/niet-omzetting naar
permanente status.
2)
Voortgangsbewaking nieuwkomers zonder trajectaanbod(2)
Dit product bestaat uit het houden van een intake
met daaraan gekoppeld minimaal twee voortgangsgesprekken per klant. Op het niet
nakomen van de meldplicht zal een interventiemelding moeten plaatsvinden naar
de gemeente, zodat de gemeente de inburgeraar kan sanctioneren.
3)
Juridische begeleiding Oudkomers zonder uitkering/eigen inkomsten met
trajectaanbod (1):
De juridische begeleiding van oudkomers houdt in dat
zij worden geholpen met informatie, advies of bemiddeling wanneer het gaat om
zeer specifieke vluchtelingzaken. (verblijfsstatus, gezinshereniging,
naturalisatie)
4)
Trajectbegeleiding Oudkomers zonder uitkering/eigen inkomsten met
trajectaanbod(1):
Hieronder wordt verstaan het motiveren en stimuleren van individuele
klanten in hun scholingstraject ter voorbereiding op het inburgeringexamen. De
gemeente Delft is verantwoordelijk voor de inkoop van de scholingstrajecten.
5)
Trajectbewaking Oudkomers zonder uitkering/eigen inkomsten met
trajectaanbod(1)
Dit houdt onder andere in dat de klant in staat
wordt gesteld om tijdig kinderopvang te regelen. Tevens maken
verzuimbegeleiding termijnbewaking en eventuele probleemsignalering onderdeel
uit van dit product.
6)
Voortgangsbewaking Oudkomers zonder uitkering/eigen inkomsten met
trajectaanbod(2)
Dit product bestaat uit het houden van een intake
met daaraan gekoppeld minimaal twee voortgangsgesprekken per klant. Op het niet
nakomen van de meldplicht zal een interventiemelding moeten plaatsvinden naar
de gemeente, zodat de gemeente de inburgeraar kan sanctioneren.
7)
Belangenbehartiging: (1)
·
De
SVD participeert gemiddeld 2 uur per week in overlegsituaties in de Delftse
samenleving om de belangen van vluchtelingen te behartigen;
·
De SVD geeft gemiddeld 3 x per maand gedurende 2 uur
voorlichting en informatie over het leven van vluchtelingen van organisaties,
media en inwoners in Delft
·
Bij
maatschappelijke problematische situaties bemiddelt de SVD op afroep via
sleutelfiguren uit de vluchtelingengemeenschappen tussen betrokken organisaties
en inwoners van Delft waarbij ook vluchtelingen betrokken zijn.
8)
Juridische begeleiding AMA’s: (1)
SVD geeft Alleenstaande Minderjarige Asielzoekers
(AMA’s) onder de 18 jaar in Delft die geen status hebben of uitgeprocedeerd
zijn inzicht in hun situatie en (juridische) kennis over hun asielprocedure.
9)
Juridische begeleiding Oudkomers zonder trajectaanbod: (1)
De juridische begeleiding van oudkomers houdt in dat
zij worden geholpen met informatie, advies of bemiddeling wanneer het gaat om
zeer specifieke vluchtelingzaken. (verblijfsstatus, gezinshereniging,
naturalisatie)
10)
Juridische begeleiding ex ROA/VVTV : (1)
Elke ROA- en VVTV cliënt die nog onder deze regeling
valt na 1 april 2001, wordt juridische begeleid voor wat betreft veranderende
wet- en regelgeving (VW2000) en de gevolgen hiervan.