Bestuursovereenkomst inzake de
Regionale
Agenda Samenleving Haaglanden 2006-2008 |
Partijen:
I.
Het college van
Gedeputeerde Staten van de provincie Zuid-Holland, te dezen vertegenwoordigd
door mevrouw L.M. Huizer, lid van Gedeputeerde Staten, daartoe gemachtigd
ingevolge het besluit van Gedeputeerde Staten van Zuid-Holland van 20 september
2005, verder te noemen ‘de provincie’ enerzijds;
En anderzijds:
II.
Het college van
burgemeester en wethouders van de gemeente
Delft, te dezen vertegenwoordigd door de heer J.D.Rensen, daartoe
gemachtigd door de burgemeester van de gemeente Delft ingevolge het besluit
van het college van burgemeester en
wethouders van 29 november 2005.
III.
Het college van
burgemeester en wethouders van de gemeente
Den Haag, te dezen vertegenwoordigd door de heer P.M.M.Heijnen, daartoe
gemachtigd door het college ingevolge besluit van <datum>
IV.
Het college van
burgemeester en wethouders van de gemeente
Leidschendam-Voorburg, te dezen vertegenwoordigd door mevrouw A. Jelsma,
daartoe gemachtigd door het college ingevolge besluit van <datum>
V.
Het college van
burgemeester en wethouders van de gemeente
Midden Delfland, te dezen vertegenwoordigd door de heer H.G.M. Keijzer ,
daartoe gemachtigd door het college ingevolge besluit van <datum>
VI.
Het college van
burgemeester en wethouders van de gemeente
Pijnacker-Nootdorp, te dezen vertegenwoordigd door de heer C.J. van der
Kraan, daartoe gemachtigd door het college ingevolge besluit van <datum>
VII.
Het college van
burgemeester en wethouders van de gemeente
Rijswijk, te dezen vertegenwoordigd door de heer J. Bolte, daartoe
gemachtigd door het college ingevolge besluit van <datum>
VIII.
Het college van
burgemeester en wethouders van de gemeente
Wassenaar, te dezen vertegenwoordigd door de heer J.M. Hupkes, daartoe gemachtigd
door het college ingevolge besluit van
<datum>
IX.
Het college van
burgemeester en wethouders van de gemeente
Westland, te dezen vertegenwoordigd door de heer H.van der Meer, daartoe
gemachtigd door het college ingevolge besluit van <datum>
X.
Het college van
burgemeester en wethouders van de gemeente
Zoetermeer, te dezen vertegenwoordigd door mevrouw G. Smid-Marsman ,
daartoe gemachtigd door het college ingevolge besluit van <datum>, waarbij partijen II tot en
met X gezamenlijk verder genoemd worden ‘samenwerkende gemeenten’;
XI.
Het dagelijks
bestuur van het stadsgewest Haaglanden, te dezen vertegenwoordigd door de heer
T.P.van der Stoep, daartoe gemachtigd door het dagelijks bestuur, ingevolge het
besluit van <datum>, verder te
noemen ‘het stadsgewest’;
Overwegende dat:
-
Gemeenten
verantwoordelijk zijn voor het voeren van integraal lokaal sociaal beleid,
waarvan onder meer deel uitmaken: het jeugdbeleid, het participatie- en
educatiebeleid en het beleid gericht op maatschappelijke ondersteuning;
-
Het stadsgewest
Haaglanden verantwoordelijkheid draagt voor de regie in de jeugdzorg zoals
vastgelegd in de wet op de Jeugdzorg;
-
Het stadsgewest
Haaglanden krachtens de gemeenschappelijke regeling geen bevoegdheid heeft voor
het voeren van een gemeenschappelijk beleid op de terreinen participatie- en
educatie en maatschappelijke ondersteuning,
en de gemeenten in onderhavige overeenkomst een en ander voor de regio
Haaglanden willen regelen;
-
De provincie de
maatschappelijke voorzieningen en gemeenten in het kader van samenlevingsbeleid
en cultuurbeleid ondersteunt en stimuleert;
-
De samenwerkende
gemeenten, het stadsgewest en de
provincie vanuit hun onderscheiden verantwoordelijkheden een meerwaarde zien in
regionale afstemming en samenwerking bij de aanpak van maatschappelijke
vraagstukken;
-
Partijen de Regionale
Agenda Samenleving zien als een groeimodel. Gedurende de looptijd van de
regionale agenda Samenleving 2006-2008 kunnen partijen in onderling overleg de
inhoud en werkwijze van de Regionale Agenda
-
Samenleving bijstellen;
-
Partijen van mening
zijn dat de samenwerkende gemeenten en het stadsgewest de regie hebben over de
uitvoering van de Regionale Agenda Samenleving 2006-2008;
-
Partijen de samenhang
signaleren tussen de aanpak van maatschappelijke problemen en het te voeren ruimtelijk
en economische beleid;
Komen het volgende overeen:
In
deze overeenkomst wordt verstaan onder:
a. Regionale Agenda Samenleving 2006-2008: programma voor de regio Haaglanden voor de
integrale aanpak van maatschappelijke vraagstukken, gezamenlijk opgesteld door
de provincie Zuid-Holland en het samenwerkingsverband, waar nodig in
samenspraak met maatschappelijke organisaties, mede aan de hand van de staat
van de Zuid-Hollandse samenleving;
b. Stadsgewest: stadsgewest Haaglanden;
c. Provincie: provincie Zuid-Holland, alsmede
Gedeputeerde Staten en Provinciale Staten;
d. Samenwerkende gemeenten: de negen samenwerkende
gemeenten in de regio Haaglanden;
e. Samenwerkingsverband: samenwerkende gemeenten en het
stadsgewest Haaglanden tezamen;
f.
Regio Haaglanden:
grondgebied van het stadsgewest Haaglanden;
g. Bestuurlijk overleg: overleg van de
portefeuillehouders Regionale Agenda Samenleving (RAS) van de samenwerkende
gemeenten en de portefeuillehouder Jeugdzorg van het stadsgewest, zo nodig
aangevuld met de portefeuillehouder Samenleving van de provincie ;
h. Maatschappelijk middenveld: het samenspel van
organisaties die betrokken zijn bij een maatschappelijk thema c.q.
samenlevingsvraagstuk.
i.
Steunfuncties: de
tweedelijns infrastructuurorganisaties op het terrein van
Samenlevingsvraagstukken waarmee de provincie een boekjaarsubsidie-relatie
onderhoudt.
j.
Samenlevingsbeleid:
beleid gericht op de terreinen zorg, senioren, onderwijs, jeugd, diversiteit,
sociaal beleid, cultuur, participatie e.d.
k. Portefeuillehouder Regionale Agenda Samenleving
(RAS): portefeuillehouder die de gemeente /provincie/stadsgewest
vertegenwoordigt voor de RAS in het
Bestuurlijk overleg
Partijen
stellen zich ten doel gezamenlijk bij te dragen aan de versterking van de
sociale- en/of culturele infrastructuur voor de thema’s Jeugd, Participatie en
educatie en Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo);
Partijen
stellen de Regionale Agenda Samenleving vast, zoals gezamenlijk opgesteld en
uitgewerkt in thema's, doelstellingen en prestatie-indicatoren, en opgenomen in
het aanhangsel bij deze overeenkomst. Het aanhangsel is een integraal onderdeel
van deze overeenkomst. Wijzigingen in het aanhangsel kunnen slechts worden
besloten door het in artikel 4, lid (a) genoemde overleg.
a.
Tussen partijen
vindt jaarlijks, vóór 1 november, bestuurlijk overleg plaats over de voortgang
van de uitvoering van de Regionale Agenda Samenleving 2006-2008, de
betrokkenheid van andere organisaties bij de uitvoering van de Regionale Agenda
Samenleving en de plannen voor het komende jaar. Elke partij wordt hierin door
1 bestuurder vertegenwoordigd. Partijen streven consensus na en het overleg is
op overeenstemming gericht.
b. De samenwerkende gemeenten en het stadsgewest voeren bestuurlijk overleg naar behoefte om
sturing te geven aan de ambtelijke voorbereiding. In dit bestuurlijk overleg
participeert één portefeuillehouder RAS per gemeente en de portefeuillehouder
RAS van het stadsgewest.
c. Er wordt een ambtelijke adviesgroep RAS ingesteld,
die bestaat uit 1 ambtenaar per gemeente en het stadsgewest Haaglanden. In deze
adviesgroep participeert ook de provincie ambtelijk. De adviesgroep bewaakt de voortgang van de RAS-projecten, informeert de portefeuillehouders en bereidt de bestuurlijke vergaderingen (zoals
genoemd in lid a en lid c) voor. De voorzitter van de ambtelijke adviesgroep
RAS wordt door het overleg van de gemeenten en het stadsgewest zoals genoemd in
lid (b) aangewezen.
d. Werkgroepen kunnen worden ingesteld per thema, en
worden belast met de voorbereiding en uitwerking van de thema’s in projecten,
alsmede het volgen van de uitvoering van de projecten.
e. Om de werklast te verdelen en de betrokkenheid van
alle gemeenten te garanderen wijst elke werkgroep uit haar midden een
voorzitter aan, en wijst de werkgroep voor elk project uit haar midden een
projecttrekker aan.
f.
Het stadsgewest
Haaglanden treedt op als budgethouder en voert als zodanig de financiële
administratie en verzorgt de betalingen.
Het stadsgewest verzorgt daarnaast het logistieke secretariaat ,
organiseert de vergaderingen van de bestuurlijke overleggen zoals genoemd onder
lid (a) en lid ( c), en van de ambtelijke adviesgroep RAS genoemd onder lid (
d); en het stadsgewest verzorgt de
subsidieaanvraag namens het samenwerkingsverband.
g. Ter voorbereiding op het bestuurlijk overleg genoemd
in lid (a) wordt door het stadsgewest
schriftelijk verslag gedaan over de stand van de uitgaven en de aangegane
verplichtingen. De in lid (f) genoemde projecttrekkers leveren informatie over
de voortgang van het proces en de inhoud van hun project.
h. Op basis van deze voortgangsrapportage(s) kan in het
bestuurlijk overleg zoals genoemd in lid (a) worden besloten overeengekomen
thema’s, doelstellingen en/of prestaties bij te stellen.
Artikel 5:
Overige betrokkenen bij de uitvoering
a. Het samenwerkingsverband zal waar nodig het maatschappelijk middenveld en eventuele andere
uitvoeringsorganisaties betrekken bij het uitvoeren van de Regionale Agenda
Samenleving.
b. Samenwerkende gemeenten en het stadsgewest zullen
waar nodig de Regionale Commissie Gezondheidszorg Delft-Westland-Oostland (RCG
DWO) betrekken bij het uitvoeren van de
Regionale Agenda Samenleving.
c.
De provincie biedt het
samenwerkingsverband de gelegenheid om voor de uitvoering van de Regionale
Agenda Samenleving gebruik te maken van de steunfuncties. Hiervoor worden door
de provincie bij de boekjaar-subsidieverlening aan deze organisaties uren
gereserveerd.
a. Gedeputeerde Staten stellen in overeenstemming met de
Algemene subsidieverordening Zuid-Holland meerjarig middelen ter beschikking
aan het samenwerkingsverband voor de realisatie van de Regionale Agenda
Samenleving op basis van een door het stadsgewest Haaglanden namens het
samenwerkingsverband in te dienen subsidieaanvraag (gebaseerd op deze
bestuursovereenkomst).
b. Subsidieverlening vindt plaats onder voorbehoud van
de jaarlijks door Provinciale Staten goed te keuren provinciale begroting.
c. De gemeenten en het stadsgewest hebben elk een eigen
verantwoordelijkheid op het terrein van
de Regionale Agenda Samenleving (RAS) . De provinciale middelen zijn bedoeld
als stimulans. Met de stimulerende werking wordt verwacht dat de gemeenten
mensen en middelen zullen bijdragen voor de uitvoering van thema’s, waar dit
specifiek in de Regionale Agenda Samenleving 2006-2008 benoemd is en/of dit op
grond van rijks- of provinciale wet- en
regelgeving verplicht is. Dit onder voorbehoud van goedkeuring van de
betreffende jaarlijkse gemeentelijke begrotingen.
d. Het stadsgewest Haaglanden zal als budgethouder op
aangeven van het bestuurlijk overleg zoals genoemd in artikel 4, lid a, de middelen uitbetalen.
e. Het stadsgewest Haaglanden zal niet meer middelen uitzetten dan de door de
Gedeputeerde Staten beschikbaar gestelde middelen.
f.
De inzet van
steunfunctiemiddelen jeugd, dat het stadsgewest jaarlijks van de provincie
krijgt om uit te zetten onder gemeenten om de aansluiting jeugdbeleid en
jeugdzorg vorm te geven, wordt gekoppeld aan de uitvoering van het thema jeugd
van de RAS. Dit budget wordt samen met het RAS budget aangevraagd.
Artikel 7: Kennisverspreiding
Het
samenwerkingsverband stelt bij de uitvoering van de Regionale Agenda
Samenleving opgedane kennis beschikbaar aan Netwerken Sociale Initiatieven
(NSI) Zuid-Holland.
Artikel 8: Opzegging,tussentijdse wijziging
a. Wanneer zich bijzondere
omstandigheden voordoen waardoor van één van de partijen naar redelijkheid en
billijkheid niet langer verwacht kan worden dat zij deze overeenkomst nakomt,
dan dient zij dat schriftelijk aan de andere partijen mede te delen. Deze
mededeling bevat de aanduiding, onderbouwing van de opzegging, en de
inhoudelijke en financiële gevolgen voor het niet verder na kunnen komen van de
afspraken.
b. Opzegging van deze overeenkomst kan alleen per begin
van een kalenderjaar en dient minimaal 3 maanden voorafgaand aan dat
kalenderjaar te geschieden.
c. Binnen een maand na dagtekening van de mededeling als
genoemd in lid (a) van dit artikel beraden de partijen zich, binnen de
samenstelling van het jaarlijks bestuurlijke overleg, over de gevolgen daarvan
voor de uitvoering van de Regionale Agenda Samenleving. Tijdens dit overleg
wordt bijzondere aandacht besteed aan de vraag hoe eventuele financiële en
inhoudelijke consequenties die zich voordoen bij derden, betrokken bij de
uitvoering van de Regionale Agenda Samenleving 2006-2008, voorkomen of opgelost
kunnen worden, alsmede de aanpassing van de overeenkomst voor de resterende
looptijd.
d. Indien een van de partijen van mening is dat een
onderdeel of onderdelen van deze overeenkomst niet realiseerbaar of uitvoerbaar
is/zijn, of op basis van gewijzigde omstandigheden aanpassing behoeft, omdat
het van de partij die het betreft in redelijkheid niet kan worden gevergd te
blijven werken aan het betreffende onderdeel van deze overeenkomst, dan vormt
dit onderwerp van overleg. Gevolg van dit overleg kan zijn dat het convenant
wordt gewijzigd.
Artikel 9:
Geschillenregeling
a. Indien een partij vindt dat er een geschil is gerezen
over deze uitkomst of de uitleg ervan, deelt deze partij dat schriftelijk aan de andere partij mee. De mededeling
bevat ten minste een aanduiding en onderbouwing van het gerezen geschil en
voorstellen tot oplossing ervan;
b. Binnen een maand na dagtekening van de in sub a
bedoelde mededeling beslissen partijen, binnen de samenstelling van het
jaarlijks bestuurlijk overleg, over een oplossing voor dit geschil;
c. Indien niet tot een oplossing gekomen wordt op de
wijze zoals beschreven in sub b, wijzen beide partijen gezamenlijk één
onafhankelijke adviseur/ bemiddelaar aan, die binnen een maand na de benoeming
met een voor beide partijen bindende oplossing komt.
Artikel 10:
Slotbepalingen
a. De looptijd van de Regionale Agenda
Samenleving en van deze overeenkomst is van 1 januari 2006 tot en met 31
december 2008.
b.
Partijen
evalueren in het bestuurlijk overleg in 2007 de werking en uitvoering van de
Regionale Agenda Samenleving 2006 – 2008 en bespreken hun intenties aangaande
een regionale agenda voor een aansluitende periode. Bij een positieve evaluatie ligt het in de bedoeling deze
overeenkomst voort te zetten voor een nader te bepalen periode.
Aldus
overeengekomen en in elfvoud ondertekend,
Gedeputeerde
Staten van Zuid-Holland,
L.M.
Huizer
Lid
Gedeputeerde Staten
Den
Haag, <datum>
De
negen gemeenten en het stadsgewest Haaglanden,
Namen en handtekeningen ondertekenaars.
alle gemeenten afzonderlijk
en het stadsgewest.