Regionale Agenda Samenleving Haaglanden Thema
Jeugd
|
|||
1:
Vroegsignalering ontwikkelingsachterstanden[1]
en licht verstandelijke handicaps |
|||
Doelstellingen |
Prestaties |
Middelen |
|
|
2006 a.
korte analyse
situatie vroegsignalering en toeleiding t.b.v. aanpak
ontwikkelingsachterstanden en zorg licht verstandelijke gehandicapten in
Haaglanden (waarin knelpunten en good practices in Haaglanden – ook in vergelijking met landelijke situatie in
beeld wordt gebracht) b.
ontwikkelen
methodische aanpak algemene voorzieningen mb.t. vroegsignalering (en
goede toeleiding naar
voorzieningen)
ontwikkelingsachterstanden en licht verstandelijke handicaps, cursussen & trainingen worden op maat
gemaakt voor Haaglanden, bekeken
worden de consequenties voor de
infrastructuur in Haaglanden c.
uitvoering van
trainingen, cursussen, deskundigheidsbevordering op maat, evt.
versterking infrastructuur in
Haaglanden 2007 Uitvoering (zie boven), in
combinatie met deskundigheidsbevorderingstraject licht verstandelijke handicaps 2008 Implementatie- en evaluatiefase
vroegsignalering |
2006: 75.000,-[2]
2007:
50.000,- 2008;
50.000,- |
|
2: Aanpak jeugdoverlast
en criminaliteit |
|||
Doelstellingen |
Prestaties |
Middelen |
|
|
2006 a. Tot juni 2006: Inventarisatie en presentatie good
practices individuele-groepsaanpak
Presentatie succesvolle aanpakken (o.a. aanpak Jeugd Interventie Team) b.
juli 2006: Gereed is een
beslisdocument over methodische aanpak overlast gevende jongeren. A.d.h.v.
het
beslisdocument worden keuzes gemaakt voor individuele en groepsaanpak c.
juli – dec. 2006: Start
van pilot. Uitvoeringsfase, afhankelijk van de keuzes die voor zomer 2006
worden gemaakt 2007
Uitvoeringsfase, afhankelijk van de keuzes die medio 2006 worden gemaakt 2008 - Implementatie- en evaluatiefase van de individuele en groepsaanpak - Er is
een regionale aanpak[3]
met lokaal maatwerk ontwikkeld en uitgevoerd, waardoor er sprake - Is van een dekkend netwerk voor signalering en
aanpak overlastgevende jongeren in de regio |
2006:
50.000,- 2007: 50.000,- [4]
2008: 50.000,- [5]
|
|
3: RMC woonbegeleiding en zorgnetwerken
|
|||
Doelstellingen |
Prestaties |
Middelen
|
|
2. Optimaliseren van bestaande zorgstructuur MBO en
uitbreiden naar andere RMC-regio's binnen Haaglanden |
2006 1. De regionale regiegroep RMC Haaglanden
initieert de volgende zaken: - Regionale methodiekbeschrijving
‘Woonbegeleiding binnen de sluitende
aanpak voortijdig schoolverlaten’ aan de hand van 'best practices' in Delft,
Zoetermeer en Den Haag. -Voorlichting t.a.v beschreven
methodiek voor Regiogemeenten. - -Vormen van een Expertgroep Woonbegeleiding binnen de sluitende aanpak
voortijdig schoolverlaten’ - Het maken van afspraken, c.q.
opstellen convenant, met betrokken ketenpartners: woningcorporaties, begeleidende instanties,
Jongerenloketten RMC, ROC’s. -Versterken huidige projecten
Sluitende aanpak wonen voor jongeren in Delft, Zoetermeer en Den Haag. 2. De regionale regiegroep RMC
Haaglanden initieert de volgende zaken: - Beschrijven van bestaande
MBO-zorgstructuur vanuit gemeentelijk/regionaal perpectiefà Nulmeting - Pilot: Versterken van de
bestaande zorgstructuur MBO o.a. door deelname van RMC –functie. - Opzetten tussenevaluatie. 2007 1. De regionale regiegroep RMC
Haaglanden initieert de volgende zaken: - Uitbreiding van de aanpak
RMC-functie in combinatie met begeleid wonen voor omliggende gemeenten. - Implementatie methodiek binnen
deelnemende gemeenten. - Faciliteren van opstartfase. 2. De regionale regiegroep RMC Haaglanden
initieert de volgende zaken: - Voortzetten pilot binnen 1
RMC-subregio van Haaglanden - Tussenevaluatie ontwikkeltraject
te bate van uitbreiding naar andere RMC-subregio's 2008 1. De regionale regiegroep RMC Haaglanden
initieert de volgende zaken: - Uitbreiding van de aanpak
RMC-functie in combinatie met begeleid wonen voor omliggende gemeenten. - Implementatie methodiek binnen
deelnemende gemeenten. - Faciliteren van implementatie. - Eindevaluatie. 2. De regionale regiegroep RMC Haaglanden
initieert de volgende zaken: - Uitvoeren projecten in 2 of 3
RMC-subregio's (afhankelijk van evaluatie in 2007) - Eind evaluatie en
methodiekbeschrijving. |
2006:
40.000,- 2006: 50.000,- 2007: 50.000,- [6]
2007: 100.000,- 2008: 70.000,- [7]
2008: 100.000,- |
|
[1] Veel problemen van licht
verstandelijke gehandicapten (LVG) worden veroorzaakt door het feit dat hun
beperking te laat of onvoldoende onderkend wordt. Veelal wordt een licht
verstandelijke handicap pas vastgesteld als de hulpverlening op dood spoor zit.
Dat wil zeggen dat de problemen verkeerd geïnterpreteerd worden en het kind niet passende hulpverlening krijgt
(de problemen zullen dan eerder oplopen). Geconstateerd wordt n.a.v. een
aantal pilots betreffende afstemming jeugdzorg en jeugd LVG (licht
verstandelijk gehandicaptenzorg) dat de signalering van de problematiek in het
onderwijs, maar ook in de pre schoolse fase daarom verbeterd moet worden.).Goede en vroegtijdige signalering kan veel
problemen (en inefficiency in de zorg) voorkomen. Dit is van belang voor alle
gemeenten en voor de zorg die door de gemeentelijke instellingen gegeven wordt. Tevens is deze van belang voor de
verbinding met de regionale jeugdzorg (de indicatiestelling van LVG
problematiek gaat met ingang van 1-1-2007 over naar BJZ) en een tijdige en
passende reactie van de jeugdzorg. Ook bij BJZ zal de 'gevoeligheid" voor
LVG-problematiek verhoogd moeten worden.
Gedacht wordt aan een project gericht op
deskundigheidsbevordering (signaleren, voeren van oudergesprekken,
doorverwijzen) van jeugdgezondheidszorg, kinderdagverblijven, peuterspeelzalen
en bijv. begeleiders in het basisonderwijs. Omdat blijkt dat men dit niet
afgezonderd kan aanpakken en er ook knelpunten blijken te zijn bij de algemene
signaleringsvaardigheden t.a.v. ontwikkelingsachterstanden bij
jeugdgezondheidszorg, kinderopvang, peuterspeelzalen en het onderwijs, zal de opdracht naar JSO vergroot worden
naar vroegsignalering ontwikkelingsachterstanden en licht verstandelijke
handicaps.
[2] dit bedrag is naast de inzet
uit basistaken jeugdzorg van JSO (doeluitkering Jeugdzorg), wat stadsgewest
Haaglanden uitzet voor deskundigheidsbevordering BJZ en zorgnetwerken mbt
LVG-problematiek. Het bedrag van € 75.000,- dat hier is opgenomen is bedoeld
voor korte inventarisatie en de uitvoeringen van trainingen/ workshops e.d.
[3] Overlast gevende jongeren
houden zich niet aan gemeentegrenzen, met name niet zodra zij naar een andere
gemeente gaan voor het genieten van onderwijs en/ of voor het uitgaan. Daarom
is het handig om als gemeenten samen te werken/ in afstemming met elkaar op te
treden. Een goede gezamenlijke methodische aanpak wordt gemist. Al zijn er wel
gemeenten die reeds het één en ander als begeleidingstraject voor
risicojongeren (jeugdinterventieteams in Den Haag en Delft-i.o., waarbij de
uitgangspunten zijn intensieve individuele aanpak, outreachend werken, aandacht
voor de thuissituatie) of voor de
groepsaanpak (indeling hangplekken of hanggroepen met een daarbij gepaard
gaande aanpak, zoals in Pijnacker-Nootdorp en Zoetermeer) hebben opgezet.
[4] De bijdrage Ras moet
beschouwd worden als een tegemoetkoming in de kosten, omdat de kosten voor
methodische aanpak individuele jongeren hoger zullen liggen.
[5] De bijdrage Ras moet
beschouwd worden als een tegemoetkoming in de kosten, omdat de kosten voor
methodische aanpak individuele jongeren hoger zullen liggen.
[6] de bijdrage Ras moet
beschouwd worden als een tegemoetkoming in de kosten, omdat vanuit de
AWBZ-middelen er cofinanciering plaats zal vinden.
[7] de bijdrage Ras moet
beschouwd worden als een tegemoetkoming in de kosten, omdat vanuit de
AWBZ-middelen er cofinanciering plaats zal vinden.