Regionale Agenda Samenleving Haaglanden

Thema Jeugd

1:  Vroegsignalering ontwikkelingsachterstanden[1] en licht verstandelijke handicaps

Doelstellingen

Prestaties

Middelen

Deskundigheidsbevordering t.b.v. vroegtijdige signalering van ontwikkelingsachterstanden waaronder licht verstandelijke handicaps bij 0-12 jarigen

2006      

a.       korte analyse situatie vroegsignalering en toeleiding t.b.v. aanpak ontwikkelingsachterstanden en zorg licht verstandelijke gehandicapten in Haaglanden (waarin knelpunten en good practices in Haaglanden – ook in  vergelijking met landelijke situatie in beeld wordt gebracht) 

b.       ontwikkelen methodische aanpak algemene voorzieningen mb.t. vroegsignalering (en goede  toeleiding naar voorzieningen)  ontwikkelingsachterstanden en licht verstandelijke handicaps,  cursussen & trainingen worden op maat gemaakt  voor Haaglanden, bekeken worden de  consequenties voor de infrastructuur in Haaglanden

c.       uitvoering van trainingen, cursussen, deskundigheidsbevordering op maat, evt. versterking  infrastructuur in Haaglanden

 

2007                          

        Uitvoering (zie boven), in combinatie met deskundigheidsbevorderingstraject licht

        verstandelijke  handicaps

 

2008                               

       Implementatie- en evaluatiefase vroegsignalering

 

 

 

2006: 75.000,-[2]

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2007: 50.000,-

 

 

 

 

2008; 50.000,-

 

2: Aanpak jeugdoverlast en criminaliteit

Doelstellingen

Prestaties

Middelen

Implementatie ontwikkelde methodische aanpak  n.a.v. probleemanalyse om overlast gevende jongeren 10-23 jaar (als individu en als groep) te benaderen en te begeleiden

2006

a. Tot juni 2006:      Inventarisatie en presentatie good practices individuele-groepsaanpak

                                   Presentatie succesvolle aanpakken (o.a. aanpak Jeugd Interventie Team)

b. juli 2006:              Gereed is een beslisdocument over methodische aanpak overlast gevende jongeren. A.d.h.v. het

                                   beslisdocument worden keuzes gemaakt voor individuele en groepsaanpak

c. juli – dec. 2006:   Start van pilot. Uitvoeringsfase, afhankelijk van de keuzes die voor zomer 2006 worden gemaakt

 

2007                          

                                   Uitvoeringsfase, afhankelijk van de keuzes die medio 2006 worden gemaakt

 

2008                           - Implementatie- en evaluatiefase  van de individuele en groepsaanpak

                                   - Er is een regionale aanpak[3] met lokaal maatwerk ontwikkeld en uitgevoerd, waardoor er sprake

- Is van een dekkend netwerk voor signalering en aanpak overlastgevende jongeren in de regio

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2006: 50.000,-

 

 

 

 

 

 

2007: 50.000,- [4]

 

 

2008: 50.000,- [5]

3: RMC woonbegeleiding en zorgnetwerken

Doelstellingen

Prestaties

Middelen

1. Multidisciplinaire aanpak van schooluitval met o.a. accent  op begeleid wonen van jongeren 17-23 jr ( vb project RMC Delft)

 

2. Optimaliseren van bestaande zorgstructuur MBO en uitbreiden naar andere RMC-regio's binnen Haaglanden

2006

1.      De regionale regiegroep RMC Haaglanden initieert de volgende zaken:

-            Regionale methodiekbeschrijving ‘Woonbegeleiding binnen de sluitende aanpak voortijdig schoolverlaten’ aan de hand

             van 'best practices' in Delft, Zoetermeer en Den Haag.

            -Voorlichting t.a.v beschreven methodiek voor Regiogemeenten.

-           -Vormen van een Expertgroep Woonbegeleiding binnen de sluitende aanpak voortijdig schoolverlaten’

            - Het maken van afspraken, c.q. opstellen convenant, met betrokken ketenpartners: woningcorporaties,

              begeleidende instanties, Jongerenloketten RMC, ROC’s.

            -Versterken huidige projecten Sluitende aanpak wonen voor jongeren in Delft, Zoetermeer en Den Haag.

2.       De regionale regiegroep RMC Haaglanden initieert de volgende zaken:

         - Beschrijven van bestaande MBO-zorgstructuur vanuit gemeentelijk/regionaal perpectiefà Nulmeting

         - Pilot: Versterken van de bestaande zorgstructuur MBO o.a. door deelname van RMC –functie.

         - Opzetten tussenevaluatie.

 

2007

1.       De regionale regiegroep RMC Haaglanden initieert de volgende zaken:

         - Uitbreiding van de aanpak RMC-functie in combinatie met begeleid wonen voor omliggende gemeenten.

         - Implementatie methodiek binnen deelnemende gemeenten.

         - Faciliteren van opstartfase.

2.      De regionale regiegroep RMC Haaglanden initieert de volgende zaken:

          - Voortzetten pilot binnen 1 RMC-subregio van Haaglanden

         - Tussenevaluatie ontwikkeltraject te bate van uitbreiding naar andere RMC-subregio's

 

2008

1.      De regionale regiegroep RMC Haaglanden initieert de volgende zaken:

        - Uitbreiding van de aanpak RMC-functie in combinatie met begeleid wonen voor omliggende gemeenten.

        - Implementatie methodiek binnen deelnemende gemeenten.

        - Faciliteren van implementatie.

        - Eindevaluatie.

2.      De regionale regiegroep RMC Haaglanden initieert de volgende zaken:

        - Uitvoeren projecten in 2 of 3 RMC-subregio's (afhankelijk van evaluatie in 2007)

        - Eind evaluatie en methodiekbeschrijving.

2006: 40.000,-

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2006: 50.000,-

 

 

 

 

2007: 50.000,- [6]

 

 

 

2007: 100.000,-

 

 

 

 

2008: 70.000,- [7]

 

 

 

 

2008: 100.000,-

 



[1] Veel problemen van licht verstandelijke gehandicapten (LVG) worden veroorzaakt door het feit dat hun beperking te laat of onvoldoende onderkend wordt. Veelal wordt een licht verstandelijke handicap pas vastgesteld als de hulpverlening op dood spoor zit. Dat wil zeggen dat de problemen verkeerd geïnterpreteerd worden en het kind niet passende hulpverlening krijgt (de problemen zullen dan eerder oplopen). Geconstateerd wordt n.a.v. een aantal pilots betreffende afstemming jeugdzorg en jeugd LVG (licht verstandelijk gehandicaptenzorg) dat de signalering van de problematiek in het onderwijs, maar ook in de pre schoolse fase daarom verbeterd moet worden.).Goede en vroegtijdige signalering kan veel problemen (en inefficiency in de zorg) voorkomen. Dit is van belang voor alle gemeenten en voor de zorg die door de gemeentelijke  instellingen gegeven wordt. Tevens is deze van belang voor de verbinding met de regionale jeugdzorg (de indicatiestelling van LVG problematiek gaat met ingang van 1-1-2007 over naar BJZ) en een tijdige en passende reactie van de jeugdzorg. Ook bij BJZ zal de 'gevoeligheid" voor LVG-problematiek verhoogd moeten worden.

Gedacht wordt aan een project gericht op deskundigheidsbevordering (signaleren, voeren van oudergesprekken, doorverwijzen) van jeugdgezondheidszorg, kinderdagverblijven, peuterspeelzalen en bijv. begeleiders in het basisonderwijs. Omdat blijkt dat men dit niet afgezonderd kan aanpakken en er ook knelpunten blijken te zijn bij de algemene signaleringsvaardigheden t.a.v. ontwikkelingsachterstanden bij jeugdgezondheidszorg, kinderopvang, peuterspeelzalen en het onderwijs,  zal de opdracht naar JSO vergroot worden naar vroegsignalering ontwikkelingsachterstanden en licht verstandelijke handicaps.

 

[2] dit bedrag is naast de inzet uit basistaken jeugdzorg van JSO (doeluitkering Jeugdzorg), wat stadsgewest Haaglanden uitzet voor deskundigheidsbevordering BJZ en zorgnetwerken mbt LVG-problematiek. Het bedrag van € 75.000,- dat hier is opgenomen is bedoeld voor korte inventarisatie en de uitvoeringen van trainingen/ workshops e.d.

[3] Overlast gevende jongeren houden zich niet aan gemeentegrenzen, met name niet zodra zij naar een andere gemeente gaan voor het genieten van onderwijs en/ of voor het uitgaan. Daarom is het handig om als gemeenten samen te werken/ in afstemming met elkaar op te treden. Een goede gezamenlijke methodische aanpak wordt gemist. Al zijn er wel gemeenten die reeds het één en ander als begeleidingstraject voor risicojongeren (jeugdinterventieteams in Den Haag en Delft-i.o., waarbij de uitgangspunten zijn intensieve individuele aanpak, outreachend werken, aandacht voor de thuissituatie)  of voor de groepsaanpak (indeling hangplekken of hanggroepen met een daarbij gepaard gaande aanpak, zoals in Pijnacker-Nootdorp en Zoetermeer) hebben opgezet.

 

[4] De bijdrage Ras moet beschouwd worden als een tegemoetkoming in de kosten, omdat de kosten voor methodische aanpak individuele jongeren hoger zullen liggen.

 

[5] De bijdrage Ras moet beschouwd worden als een tegemoetkoming in de kosten, omdat de kosten voor methodische aanpak individuele jongeren hoger zullen liggen.

[6] de bijdrage Ras moet beschouwd worden als een tegemoetkoming in de kosten, omdat vanuit de AWBZ-middelen er cofinanciering plaats zal vinden.

 

[7] de bijdrage Ras moet beschouwd worden als een tegemoetkoming in de kosten, omdat vanuit de AWBZ-middelen er cofinanciering plaats zal vinden.