Regionale Agenda Samenleving Haaglanden

Thema Participatie en Educatie

1:  Alfabetisering autochtone Nederlanders

Doelstellingen

Prestaties

Middelen

1. Het bereik van gemeenten en instellingen onder autochtone (functioneel) analfabeten vergroten door voortzetting van de regionale campagne Doe weer mee!

 

2. Kennis van bestaande methodieken alfabetisering autochtonen uitwisselen en succesvol gebleken methodieken gebruiken voor Doe weer mee!

 

3. Gebruik maken van nieuwe methodieken (aansluiten bij landelijke ontwikkelingen bv. het "read write now" programma) voor het bereik van autochtone (functioneel) analfabeten.

 

Overkoepelend doel:[1]

Meer (functioneel) analfabete autochtonen leren lezen en schrijven.

2006

1a. 20 voorlichtingen aan m.n. MKB-bedrijven voor bewustwording van de problematiek functioneel analfabetisme en 20 voorlichtingen aan kringen van werkgevers; bezoeken bij alle consultatiebureaus in regio Haaglanden en andere (potentiële) verwijzende instanties om de herkenningsmogelijkheden bij verwijzers te vergroten.

2a. Inventarisatie wat er gebeurt aan bestrijding van (functioneel) analfabetisme onder autochtonen in verschillende maatschappelijk sectoren (zo breed mogelijk) i.v.m. overdraagbaarheid van succesvolle methodieken naar andere gemeenten.

2b. Programma’s van ETV breder inzetten naar gemeenten, bibliotheken, brede scholen, sociaal-cultureel en vrijwilligerswerk.

2c. Het ontwikkelen en uitvoeren van een nieuw breed programma voor ondersteuning van het NT1 door ETV.

3a. De nieuwe methodiek “read write now” op bruikbaarbheid voor Doe weer mee! beoordelen.

________________________________________________________________________________________________________

2007

1a. 20 voorlichtingen aan met name MKB-bedrijven voor bewustwording van de problematiek functioneel analfabetisme om de herkenningsmogelijkheden bij (potentiële) verwijzers te vergroten.

2a. Succesvolle methodieken welke uit de inventarisatie 2006 naar voren kwamen toepassen binnen Doe weer mee!

2b. Programma’s van ETV breder inzetten naar gemeenten, bibliotheken, brede scholen,  sociaal-cultureel en vrijwilligerswerk.

2c. Het uitvoeren van een breed programma voor ondersteuning van het NT1 door ETV.

3a. Eventueel een pilot met de nieuwe  methodiek  "read write now" binnen het project Doe weer mee!

________________________________________________________________________________________________________

2008

1a. 20 voorlichtingen aan met name MKB-bedrijven voor bewustwording van de problematiek functioneel analfabetisme om de herkenningsmogelijkheden bij verwijzers te vergroten.

1b. Een toename van het aantal werkenden onder deelnemers NT1.

2a. Programma’s van ETV breder inzetten naar gemeenten, bibliotheken, brede scholen, sociaal-cultureel en vrijwilligerswerk.

2b. Het uitvoeren en evalueren van een breed programma voor ondersteuning van het NT1 door ETV.

3a. (eventueel) Implementatie van de nieuwe methodiek "read write now" in Doe weer mee!

 

2006: 110.000,- [2]

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2007: 110.000,-

 

 

 

 

 

 

 

 

2008: 110.000,-

 


2: Cultuurparticipatie in relatie met bibliotheekvernieuwing

Doelstellingen

Prestaties

Middelen

1. Vergroten van cultuurparticipatie van burgers en culturele infrastructuur in de regio versterken

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2. Vergroten vrijwilligers participatie onder allochtone mannen en vrouwen

2006

 

Een regionale werkgroep van betrokken partijen (o.a. bibliotheken en culturele instellingen) zorgt voor:

1. Een plan van aanpak voor gezamenlijke culturele activiteiten resulterend in een projectvoorstel voor 2007 (mogelijk gebaseerd op bestaande projecten) gericht op bijvoorbeeld speciale doelgroepen conform het Actieprogramma Cultuurbereik.

________________________________________________________________________________________________________

2007

1a. Uitvoeren van een gezamenlijk projectvoorstel conform het Actieprogramma Cultuurbereik (indien daartoe in 2006 is besloten). Onder voorbehoud van voldoende middelen bij de provincie.

________________________________________________________________________________________________________

2008

1a.  Voortzetting van de gezamenlijke culturele activiteit(en) (indien daartoe in 2007 is besloten) .   

________________________________________________________________________________________________________

 

Uitwerking vindt plaats onder het thema WMO, onderwerp Mantelzorg- en vrijwilligersbeleid

 

inzet uren culturele instellingen voor faciliteren van de werkgroep

 

Inzet uren culturele instellingen voor faciliteren van de werkgroep.

Gevraagd budget afhankelijk van uitkomsten uit 2006

 

 

 

 

 

 

 

 

 



[1] De wervingscampagne ‘Doe weer mee!’ startte in 2004 en kent hierdoor een behoorlijk aantal concrete activiteiten. Doe weer mee! voortzetten is nodig omdat zowel het bereik van  (functioneel) analfabete autochtone Nederlanders als van verwijzers een kwestie van lange adem en volhouden is. Investering in alfabetisering van werknemers heeft een economisch belang  voor bedrijven en de regio. Elders ontwikkelde succesvolle methodieken alfabetisering worden opgespoord en gebruikt voor een effectieve benaderingen van (functioneel) analfabete autochtonen in brede zin met diverse belanghebbende partijen zoals boven genoemd.  Een ondersteuning om met ‘Doe weer mee! door te gaan kwam met de nationale aanmoedigingsprijs van het ministerie van OCW.  

 

[2] € 95.000,-- personele kosten uitvoering door projectuitvoerder ROC de  Mondriaan Onderwijsgroep en inzet ROC Leiden en ID College.  € 15.000,-- voor promotiemateriaal voor werkgevers + promotiemateriaal voor specifieke doelgroepen die extra bereikt zullen worden. De gemeenten in Haaglanden maken regiobreed gezien gebruik van drie ROC's. De Mondriaan Onderwijsgroep is de projectuitvoerder.

De prestatieafspraken die staan genoemd dienen vooral door de ROC's te worden uitgevoerd. De regie houdt de ambtelijke stuurgroep Alfabetisering autochtonen Haaglanden.