Regionale Agenda Samenleving Haaglanden Thema
Participatie en Educatie
|
||
1: Alfabetisering autochtone Nederlanders |
||
Doelstellingen |
Prestaties |
Middelen |
1. Het bereik van gemeenten en instellingen onder autochtone
(functioneel) analfabeten vergroten door voortzetting van de regionale
campagne Doe weer mee! 2. Kennis van bestaande methodieken alfabetisering autochtonen
uitwisselen en succesvol gebleken methodieken gebruiken voor Doe weer mee! 3. Gebruik maken van nieuwe methodieken (aansluiten bij landelijke
ontwikkelingen bv. het "read write now" programma) voor het bereik
van autochtone (functioneel) analfabeten. Overkoepelend doel:[1] Meer (functioneel) analfabete autochtonen leren lezen en schrijven. |
2006 1a. 20 voorlichtingen aan m.n. MKB-bedrijven voor bewustwording van de problematiek functioneel analfabetisme en 20 voorlichtingen aan kringen van werkgevers; bezoeken bij alle consultatiebureaus in regio Haaglanden en andere (potentiële) verwijzende instanties om de herkenningsmogelijkheden bij verwijzers te vergroten. 2a. Inventarisatie wat er gebeurt aan bestrijding van (functioneel) analfabetisme onder autochtonen in verschillende maatschappelijk sectoren (zo breed mogelijk) i.v.m. overdraagbaarheid van succesvolle methodieken naar andere gemeenten. 2b. Programma’s van ETV breder inzetten naar gemeenten, bibliotheken, brede scholen, sociaal-cultureel en vrijwilligerswerk. 2c. Het ontwikkelen en uitvoeren van een nieuw breed programma voor ondersteuning van het NT1 door ETV. 3a. De nieuwe methodiek “read write now” op bruikbaarbheid voor Doe weer mee! beoordelen. ________________________________________________________________________________________________________ 2007 1a. 20 voorlichtingen aan met name MKB-bedrijven voor bewustwording van de problematiek functioneel analfabetisme om de herkenningsmogelijkheden bij (potentiële) verwijzers te vergroten. 2a. Succesvolle methodieken welke uit de inventarisatie 2006 naar voren kwamen toepassen binnen Doe weer mee! 2b. Programma’s van ETV breder inzetten naar gemeenten, bibliotheken, brede scholen, sociaal-cultureel en vrijwilligerswerk. 2c. Het uitvoeren van een breed programma voor ondersteuning van het NT1 door ETV. 3a. Eventueel een pilot met de nieuwe methodiek "read write now" binnen het project Doe weer mee! ________________________________________________________________________________________________________ 2008 1a. 20 voorlichtingen aan met name MKB-bedrijven voor bewustwording van de problematiek functioneel analfabetisme om de herkenningsmogelijkheden bij verwijzers te vergroten. 1b. Een toename van het aantal werkenden onder deelnemers NT1. 2a. Programma’s van ETV breder inzetten naar gemeenten, bibliotheken, brede scholen, sociaal-cultureel en vrijwilligerswerk. 2b. Het uitvoeren en evalueren van een breed programma voor ondersteuning van het NT1 door ETV. 3a. (eventueel) Implementatie van de nieuwe methodiek "read write now" in Doe weer mee! |
2006: 110.000,- [2] 2007: 110.000,- 2008: 110.000,- |
2: Cultuurparticipatie in relatie met
bibliotheekvernieuwing |
||
Doelstellingen |
Prestaties |
Middelen |
1. Vergroten van
cultuurparticipatie van burgers en culturele infrastructuur in de regio
versterken 2. Vergroten
vrijwilligers participatie onder allochtone mannen en vrouwen |
2006 Een regionale werkgroep van betrokken partijen (o.a. bibliotheken en culturele instellingen) zorgt voor: 1. Een plan van aanpak voor gezamenlijke culturele activiteiten resulterend in een projectvoorstel voor 2007 (mogelijk gebaseerd op bestaande projecten) gericht op bijvoorbeeld speciale doelgroepen conform het Actieprogramma Cultuurbereik. ________________________________________________________________________________________________________ 2007 1a. Uitvoeren van een gezamenlijk projectvoorstel conform het Actieprogramma Cultuurbereik (indien daartoe in 2006 is besloten). Onder voorbehoud van voldoende middelen bij de provincie. ________________________________________________________________________________________________________ 2008 1a. Voortzetting van de gezamenlijke culturele
activiteit(en) (indien daartoe in 2007 is besloten) . ________________________________________________________________________________________________________ Uitwerking vindt plaats onder het thema WMO, onderwerp Mantelzorg- en
vrijwilligersbeleid |
inzet uren culturele instellingen voor faciliteren van de werkgroep Inzet uren culturele instellingen voor faciliteren
van de werkgroep. Gevraagd budget afhankelijk van uitkomsten uit
2006 |
[1] De
wervingscampagne ‘Doe weer mee!’ startte in 2004 en kent hierdoor een
behoorlijk aantal concrete activiteiten. Doe weer mee! voortzetten is nodig
omdat zowel het bereik van
(functioneel) analfabete autochtone Nederlanders als van verwijzers een
kwestie van lange adem en volhouden is. Investering in alfabetisering van
werknemers heeft een economisch belang
voor bedrijven en de regio. Elders ontwikkelde succesvolle methodieken
alfabetisering worden opgespoord en gebruikt voor een effectieve benaderingen
van (functioneel) analfabete autochtonen in brede zin met diverse
belanghebbende partijen zoals boven genoemd.
Een ondersteuning om met ‘Doe weer mee! door te gaan kwam met de
nationale aanmoedigingsprijs van het ministerie van OCW.
[2] € 95.000,-- personele kosten uitvoering door projectuitvoerder ROC
de Mondriaan Onderwijsgroep en inzet
ROC Leiden en ID College. € 15.000,--
voor promotiemateriaal voor werkgevers + promotiemateriaal voor specifieke
doelgroepen die extra bereikt zullen worden. De gemeenten in Haaglanden maken
regiobreed gezien gebruik van drie ROC's. De Mondriaan Onderwijsgroep is de
projectuitvoerder.
De prestatieafspraken die staan genoemd dienen vooral door de ROC's te worden uitgevoerd. De regie houdt de ambtelijke stuurgroep Alfabetisering autochtonen Haaglanden.