Voor
2004 wordt de vaststelling van de subsidie aan de SVD gedaan middels de
Subsidieverordening maatschappelijke activiteiten. Op basis van deze
verordening verstrekt de Gemeente Delft een budgetsubsidie aan de Stichting
Vluchtelingenwerk Delft (SVD). De budgetsubsidie is een subsidie waarbij de
subsidieverstrekker de activiteiten – al dan niet projectmatig van aard - die
met de subsidie worden verricht inhoudelijk wil sturen op prestaties en
resultaat.
In
deze notitie wordt, mede op basis van het halfjaarverslag januari- juni 2004,
en aan de hand van het ingediende productenboek 2005 een voorstel gedaan voor
budgetsubsidiëring 2005 voor de SVD.
De
notitie heeft tot doel de hoogte van de subsidie voor 2005 vast te stellen. Als
eerste wordt stilgestaan bij de algemene ontwikkelingen, specifiek wordt
ingegaan op de nieuwe wet inburgering en de consequenties hiervan voor de
afdeling Activering & Inburgering als mede voor de SVD. Aansluitend hierop
komt de periode van subsidievaststelling aan de orde.
Vervolgens
wordt ingegaan op de kerntaken van de SVD en het aantal medewerkers dat
werkzaam is voor de SVD. De doelgroepen van de SVD in relatie tot de subsidie
worden genoemd, waarna wordt overgegaan op het aantal cliënten dat de SVD de
afgelopen jaren heeft begeleid en de prognose voor 2005. Achtereenvolgens wordt
de situatie per product beschreven. Kort wordt stilgestaan bij het onderdeel
gesubsidieerde arbeid als gevolg op de bezuinigingen op de ID-gelden. Verder
komt de hoogte en de financiering voor 2005 aan de orde, na een opsomming van
de voorwaarden voor subsidie 2005 wordt overgegaan op de voorstellen voor
vaststelling van de subsidie aan de SVD over het kalenderjaar 2005.
2.
Algemene ontwikkelingen
Analoog
aan de Wet
werk en bijstand wil het kabinet onder het motto “meer eigen
verantwoordelijkheid van de inburgeraar” een fundamentele wijziging van het
inburgeringsbeleid doorvoeren. Onder inburgeraar wordt in de nieuwe wet zowel
de nieuwkomers als de oudkomers verstaan. In dat kader wordt een geheel nieuwe
“Wet Inburgering” voorbereid. De invoering van deze wet zal naar verwachting
medio 2006 plaatsvinden.
De aangekondigde
kabinetsplannen hebben consequenties voor de rol van gemeenten. Kernelement van
de huidige Wet Inburgering Nieuwkomers (WIN) is immers de regierol van de
gemeente. Deze regierol vervalt in het nieuwe inburgeringstelsel. De gemeenten
krijgen tot taak de voorlichting van potentiële inburgeraars in Nederland te
verzorgen, en hebben in de vervolgfase na de basistoets een spilfunctie in het
koppelen van inburgering aan reïntegratie, educatie en sociale activering. De
primaire verantwoordelijkheid voor de inburgering ligt bij de inburgeraar
zelf: de inburgeraar heeft de regie.
De eerste contourennota
rondom de nieuwe wet op inburgering heeft veel vragen opgeroepen in de tweede
kamer. Minister Verdonk had de kamer toegezegd uiterlijk 1 november deze vragen
te beantwoorden. Inmiddels heeft zij de kamer meegedeeld dat zij medio december
met antwoorden zal komen.
Veel van de vragen in de
kamer hadden betrekking op de rol van gemeenten in het nieuwe stelsel. Hoe die
er precies uit gaat zien is daarmee nog onduidelijk.
In de kabinetsplannen wordt
binnen de contourennota niet gesproken over
maatschappelijke begeleiding.
Deze ontwikkeling heeft
consequenties voor zowel de afdeling Activering & Inburgering binnen de
gemeente als voor de SVD. De
maatschappelijke begeleiding binnen de SVD wordt sinds 2001 gesubsidieerd.
Het
project maatschappelijke begeleiding van niet vluchtelingen binnen de Afdeling
Activering & Inburgering is in 2003 van start gegaan.
Gelet
op de ontwikkelingen binnen het inburgeringsbeleid wordt het project momenteel low-profile voortgezet in afwachting
van duidelijkheid over de rol van de gemeente en de rol van de SVD binnen het
nieuwe inburgeringsbeleid. Dit laat onverlet dat het project na afloop
geëvalueerd zal worden.
In 2005 zal de gemeente
haar visie presenteren op de rol van de gemeente Delft binnen het nieuwe
inburgeringbeleid en de rol van de SVD daarin.
Ook de
SVD is bezig met een positiebepaling van haar organisatie in de komende
jaren.
Delft ontvangt in 2005 als centrumgemeente een
WIN-Budget, ten behoeve van de inburgering van nieuwkomers uit de gemeenten
Delft en Pijnacker-Nootdorp.
Het totale WIN-budget is
onderverdeeld in een educatieve component en een welzijnscomponent. De
educatieve component wordt volledig besteed aan volwasseneneducatie en de
welzijnscomponent wordt besteed aan maatschappelijke begeleiding voor
nieuwkomers door de SVD en aan de interne afdeling Activering en Inburgering.
Vooruitlopend op het nieuwe
beleid heeft het kabinet bezuinigd op de inburgeringsmiddelen. In 2004 is
landelijk 57 miljoen euro bezuinigd op het nieuwkomerbeleid.
In 2005 wordt de
systematiek van de WIN financiering veranderd in outputfinanciering. Dat
betekent dat de gemeente een voorschot krijgt en dat begin 2006 wordt
afgerekend op werkelijke aantallen nieuwkomers in 2005.
Voor elke nieuwkomer die in
2005 een beschikking krijgt ontvangt de gemeente 30 % van € 7.500,- Voor elke
nieuwkomer die een verklaring krijgt ontvangt de gemeente 70 % van € 7.500,-.
In 2004 zijn er tot nu toe
127 beschikkingen afgegeven voor inwoners van Delft en 15 voor inwoners van
Pijnacker-Nootdorp. Dit zou een totale subsidie opleveren van € 319.500,-.
Er zijn 107 verklaring
afgegeven voor de gemeente Delft en 10 voor de gemeente Pijnacker-Nootdorp. Dit
zou € 614.250,- opleveren, waardoor de totale WIN-bijdrage uit zou komen op €
933.750,- .Voor 2005 zal de WIN-bijdrage lager uitkomen omdat het aantal
nieuwkomers afneemt. We gaan uit van een daling van 33 % .
Van de totale WIN-bijdrage
is 64% bestemd voor educatie, de rest ( de welzijnscomponent) wordt verdeeld
tussen de SVD en het vakteam A & I.
3. Vaststelling
subsidieperiode
Het
voorstel is de overeenkomst voor 2005 te baseren op 1 jaar. Als gevolg van de
rijksbezuinigingen ziet de gemeente zich genoodzaakt de komende jaren
bezuinigingsmaatregelen te nemen die ook deels betrekking hebben op de
bijdragen aan de subsidierelaties.
Specifiek
voor de SVD spelen de ontwikkelingen binnen het integratiebeleid een rol. Het kalenderjaar 2005 geldt
als overgangsjaar.
4.
Kerntaken SVD
Maatschappelijke en juridische
begeleiding van vluchtelingen zijn de kerntaken van VluchtelingenWerk Delft.
Doel van de juridische
begeleiding is op te komen voor de belangen van de individuele cliënt tijdens
de asielprocedure.
De maatschappelijke
begeleiding beoogt zelfredzaamheid en participatie.
Deze beide soorten van
individuele begeleiding worden geboden door goed opgeleide vrijwilligers
tijdens afspraken en spreekuren.
Daarnaast verzorgt
VluchtelingenWerk Delft voorlichtingen over de positie van vluchtelingen in
Nederland, doet ze belangenbehartiging en sociaal-culturele activiteiten.
Voor de sociaal-culturele
activiteiten ontving VluchtelingenWerk Delft tot en met 2004 ook een subsidie
van de gemeente. Dit onderdeel van de subsidie wordt met ingang van 2005
stopgezet. De rol van de SVD zal vooral gelegen zijn in het doorverwijzen naar
activiteiten die worden georganiseerd door andere organisaties (zoals BWD of
zelforganisaties).
5.
Medewerkers SVD
Op 1
december is het aantal fte dat werkzaam
is voor de SVD is als volgt samengesteld:
Betaalde
krachten |
5,1 |
Vrijwilligers |
39 |
WIW’ers |
3,6 |
ID’ers
|
9 |
6.
Doelgroepen SVD in relatie tot de budgetsubsidie
De
doelgroep van de SVD bestaat naast nieuwkomers onder de WIN uit oudkomers,
ZZA’ers, ROA/VVTV’ers, AMA’s 18 – en 18+ ,overige asielzoekers en
uitgeprocedeerden.
De
subsidie aan de SVD over het kalenderjaar 2005 is gebaseerd op:
·
Nieuwkomers
·
ROA/VVTV’ers/uitgeprocedeerden
·
Oudkomers
·
AMA’s 18-
·
AMA’s 18+
7.
Aantal te begeleiden cliënten
De
hoogte van de subsidievaststelling is afhankelijk van het aantal cliënten dat
begeleid zal gaan worden. Het ligt in de lijn der verwachting dat het aantal
cliënten dat op lokaal niveau begeleid zal gaan worden afneemt als
gevolg van de nieuwe Vreemdelingenwet 2000.
De
gevolgen van dit ‘aangescherpte restrictieve asielbeleid’ zijn landelijk
duidelijk zichtbaar. In de afgelopen twee jaar is de instroom van asielzoekers
ten opzichte van 2000 meer dan gehalveerd.
Onderstaande
tabel geeft een overzicht van het totaal aantal cliënten dat de SVD over de
periode 2001 tot en met 2004 in begeleiding heeft.
Aantal cliënten
|
2001 |
2002 |
December 2003 |
Prognose 2004 |
Nieuwkomers |
140 |
100 |
84 |
85 |
Ingetrokken
VVTV/uitgeprocedeerden |
20 |
10 |
5 |
5 |
Oudkomers |
100 |
100 |
106 |
90 |
AMA’s 18- |
|
115 |
37 |
25 |
Ama’s 18 + |
20 |
|
12 |
8 |
ZZA’ers * |
|
185 |
93 |
115 |
Totaal
|
260 |
510 |
337 |
405 |
*
voor ZZA’ers wordt geen subsidie verleend door de gemeente Delft.
Tabel
4: aantal cliënten in begeleiding.
De
subsidie voor de SVD is gerelateerd aan het aantal klanten, uitgaande van een
afnemend klantenaantal betekent dit een lagere subsidie.
De
dalende lijn is in 2003 ingezet. Onderstaande tabel geeft u inzicht in de
prognose voor 2005, zoals vermeld in het productenboek 2005.
Aantal cliënten
|
Prognose 2005 |
Nieuwkomers |
80 |
Ingetrokken
VVTV/uitgeprocedeerden |
5 |
Oudkomers |
85 |
AMA’s 18- |
25 |
Ama’s 18 + |
8 |
ZZA’ers |
|
Totaal
|
203 |
prognose SVD voor 2005
De
daling in het aantal klanten zet zich voort.Door de veranderingen in wet- en
regelgeving bestaat er vooral bij de groep oudkomers veel onzekerheid over
juridische status en procedures. Daardoor wordt een veel groter beroep gedaan
op met name de juridische begeleiding binnen de SVD. Tegelijkertijd neemt door
de onzekerheid over hun verblijf in Nederland de stress toe bij deze mensen.
Tevens maken velen grote schulden om gezinshereniging mogelijk te maken. Deze
twee factoren maken dat ook op individuele begeleiding door deze groep een
groter beroep wordt gedaan.
7.1
Verwachting SVD voor 2005
In
zijn algemeenheid is de verwachting dat de vraag naar maatschappelijke begeleiding in grote
lijnen onveranderd zal blijven.
De SVD signaleert een
toenemend aantal vluchtelingen in de leeftijd van 35 tot 65 jaar die zich op
het spreekuur van de SVD melden.
Uit de vragen blijkt dat
velen zich zorgen maken over de afkalving van hun mogelijkheden en de groeiende
intolerantie.
Daarnaast is er sprake van
een accentverschuiving richting juridische begeleiding in Delft. De reden
hiervoor is gelegen in het feit dat vluchtelingen met een tijdelijke status
gedurende 3 tot 5 jaar in onzekerheid verkeren over de erkenning van hun
vluchtelingenstatus.
8.
Situatieschets per product
8.1
Nieuwkomers
Vanaf
1998 is een afname geconstateerd van het aantal vluchtelingen en
gezinsherenigers dat zich in Delft gevestigd heeft. De landelijke trend is ook
in Delft zichtbaar.
8.1.2 Wet Inburgering
Nieuwkomers (WIN)
Vanaf 30 september 1998 is
in Nederland de WIN van kracht.
Doel van de WIN is dat
nieuwkomers die met het oog op een permanent verblijf in Nederland aanwezig
zijn, zo snel mogelijk het vermogen verwerven om zelfstandig aan het
maatschappelijk verkeer deel te nemen.
Alle
nieuwkomers zijn op grond van de WIN verplicht zich in te spannen voor
inburgering daarentegen heeft de gemeente de de taak de nieuwkomers die met het oog op
permanent verblijf in Nederland aanwezig zijn, te helpen hun weg in die
samenleving te vinden.
8.1.3 Inburgering
Inburgering moet gezien
worden als een eerste stap in het integratieproces. Het gaat om het leren van
de Nederlandse taal en het verwerven van een eerste inzicht in de
maatschappelijke en staatskundige verhoudingen in onze samenleving en het
verwerven van een eerste inzicht in de Nederlandse arbeidsmarkt. Dit inburgeringsprogramma bevat onderwijs in
de Nederlandse taal, maatschappijoriëntatie en beroepenoriëntatie. Daarnaast
krijgen nieuwkomers maatschappelijke begeleiding en trajectbegeleiding. De WIN
voorziet ook in een overdracht naar arbeidstoeleidende instanties of
vervolgonderwijs
Zoals u in paragraaf 2 ’Algemene
ontwikkelingen’ heeft kunnen lezen is een nieuwe wet Inburgering
Nieuwkomers in voorbereiding. De ontwikkelingen op dit gebied zullen op de voet
gevolgd worden.
8.1.4 Prestatieafspraak
De SVD geeft nieuwkomers
tot nu toe individuele begeleiding* tot maximaal 2 jaar na vestiging in Delft.
In 2005 wordt de lijn ingezet dat de maatschappelijke begeleiding voor
nieuwkomers beperkt wordt tot maximaal 1,5 jaar vanaf het moment dat iemand een
status heeft gekregen.
In de praktijk zal dit
betekenen dat het aantal nieuwkomers dat maatschappelijke begeleiding krijgt
afneemt. Echter, het aantal oudkomers dat begeleiding krijgt zal toenemen.
8.1.5 Verwachte te begeleiden nieuwkomers
De SVD verwacht in 2005 aan
80 nieuwkomers begeleiding te bieden.
Voordat de WIN werd
geïmplementeerd, was er wel opvang voor nieuwkomers, maar geen duidelijk beleid
omtrent de inburgering van deze groep. Hierdoor is een groot aantal mensen
‘buiten de boot gevallen’.
Mede door het niet
verplichte inburgeringstraject.
Deze groep mensen die geen
duidelijk inburgeringstraject heeft aangeboden/gekregen en dus geen taal- en/of
cultuuronderwijs heeft gevolgd, wordt als oudkomers gedefinieerd. Een groot
deel van de groep oudkomers verkeert in een achterstandspositie qua taal en
zelfredzaamheid.
8.2.1. Doelgroep Oudkomers
De oudkomers binnen de SVD
betreft een grote groep oudere vluchtelingen die geen eigen netwerk hebben en
voor wie er blijvend een brug nodig is naar de reguliere zorg- en
welzijnsinstellingen. Dit kan nodig zijn door taal- of communicatieproblemen
maar ook door traumatische ervaringen die de psychische gesteldheid van de
cliënt zodanig beïnvloeden dat dit de zelfredzaamheid belemmert. Het is niet de
bedoeling dat de SVD permanent de brugfunctie zal vervullen, tot nu toe is
echter nog geen bevredigend alternatief gevonden. De brugfunctie is geen
kerntaak van de SVD, deze taken liggen op het snijvlak van Welzijn en Zorg.
Naast de brugfunctie
vervult de SVD een vangnetfunctie bij:
· Asielgerelateerde zaken. De
tijdelijke verblijfsvergunning geeft onzekerheid over de toekomst en dat maakt
volgens de SVD de taak tot inburgering en integratie bijzonder zwaar
· Vluchtelingen die grote
schulden hebben gemaakt door hoge reis- en onderhoudskosten van familieleden.
Voor cliënten die niet voor een schuldhulpverleningstraject in aanmerking komen
of uit vallen probeert de SVD bij verschillende instanties te bemiddelen.
·
Gezinshereniging, oude relaties komen binnen een gezin overhoop te
liggen. Oplossingen hiervoor worden gezocht in privé-kring, dit heeft tot
gevolg dat de SVD in toenemende mate te maken krijgt met vrouwen die noodopvang
nodig hebben.
Er is sprake van een accentverschuiving
binnen de doelgroep, niet alleen oudere vluchtelingen maar veel jongere
vluchtelingen in de leeftijd vanaf 35 jaar komen steeds vaker op het spreekuur.
8.2.2. Prestatieafspraak
Vangnetfunctie tot maximaal
2 jaar na afronding van de inburgeringsperiode:
8.2.3 Voorstel
De SVD verwacht volgend
jaar 85 oudkomers te bedienen.
De resultaten van het 1e
halfjaarverslag laten zien dat circa 750 keer een oudkomer op het spreekuur of
op een afspraak is verschenen. Meestal voor het uitleggen van post, bemiddelen,
schrijven van brieven en doorverwijzing naar professionele instanties. Zoals al
eerder opgemerkt blijven oudkomers langer een beroep doen op de juridische
hulpverlening door de SVD. Aangezien het hier een groep mensen betreft die
nergens anders terecht kan wordt voorgesteld de ondersteuning voor deze groep
in 2005 te versterken. Dit leidt tot een kostenstijging.Deze stijging van de
kosten valt te verklaren uit de
volgende omstandigheden.
Voorgesteld wordt om ten
behoeve van de begeleiding van nieuw- en oudkomers in totaal een bedrag ter
beschikking te stellen van € 166.860,-.
8.3 ROA/VVTV’ers/
uitgeprocedeerden
De
Gemeente Delft beheert momenteel nog 9 woningen voor de opvang van asielzoekers
in het kader van de Regeling Opvang Asielzoekers (ROA) en de Wet gemeentelijke
zorg voor houders van een voorwaardelijke vergunning tot verblijf (Zorgwet
VVTV). De ROA wordt sinds 1-1-1996 afgebouwd. In de ROA/VVTV-woningen die na
1996 zijn leeggekomen zijn op grond van de taakstelling asielzoekers in het
kader van de zorgwet VVTV geplaatst.
De rol
van de gemeente met betrekking tot de asielopvang en het plaatsen van
VVTV-houders houdt met de invoering van de nieuwe vreemdelingenwet formeel op.
De
Gemeente Delft heeft niet gekozen voor een overdracht van de ROA/VVTV-woningen
aan het Centraal Orgaan Asielzoekers (COA), de reden hiervoor is een tegenstrijdigheid
in het te voeren beleid voor uitgeprocedeerden asielzoekers.
De
Gemeente Delft voert het beleid dat er geen uitgeprocedeerden met een
terugkeerverplichting worden uitgezet, die nog steeds in procedure zitten. De
COA voert het rijksbeleid uit, wat in het uiterste geval inhoudt dat de
verstrekkingen worden stopgezet en de uitgeprocedeerden indien nodig uit de
woning wordt gezet.
De
Gemeente Delft biedt momenteel opvang aan 1 ROA en 2 VVTV’ers.
Delft is een gemeente die
naast een aantal ROA/VVTV’ers te maken heeft met de problematiek omtrent
uitgeprocedeerde asielzoekers.
Hiertoe heeft de gemeente
Delft de ‘Uitstroomregeling’ in het leven geroepen. Deze regeling richt zich op
die personen die lang in de asielprocedure hebben gezeten en gedurende die
periode lange tijd in Delft hebben gewoond. In de praktijk bevinden zich in de
uitstroomregeling mensen die in het kader van de ROA-regeling en de Zorgwet
VVTV onder de verantwoordelijkheid van Delft vallen. De Gemeente Delft vindt
het inhumaan om deze specifieke groep, die in afwachting van de beslissing op
de eerste asielaanvraag al jarenlang in de gemeente verblijft, abrupt op straat
te zetten. De Gemeente Delft momenteel biedt
opvang aan 9 uitgeprocedeerden (gezinnen).
Stichting Vluchtelingenwerk
Delft vervult een rol in de individuele maatschappelijke begeleiding en de
juridische ondersteuning van de cliënt.
8.3.1 Prestatieafspraak
Elke ROA/VVTV cliënt die nog
onder deze regeling valt na 1 april 2001, wordt juridisch begeleid voor wat betreft
veranderende wet- en regelgeving en de gevolgen hiervan.
8.3.2. Voorstel
De eenmalige regeling biedt
geen oplossing voor de Delftse problematiek, op basis van de inherente
afwijkingsbevoegdheid, hetzij de discretionaire bevoegdheid is vooralsnog één
verblijfsvergunning verstrekt.
De Tweede Kamer op 9
februari 2003 ingestemd met de plannen van minister Verdonk voor
Vreemdelingenzaken en Integratie voor terugkeer van uitgeprocedeerde
asielzoekers. Kern van deze notitie is dat voor de groep
uitgeprocedeerde asielzoekers die hun eerste aanvraag in hebben gediend onder
de oude vreemdelingenwet een gefaciliteerd terugkeerbeleid, onder
verantwoordelijkheid van het Rijk, van start gaat. Het college werkt mee aan
het vertrek van uitgeprocedeerde asielzoekers met een tweetal beperkingen:
1.
Het college zal voor huishoudens met kinderen die meer dan vijf jaar
geleden hun eerste asielverzoek hebben gedaan gedurende de voorbereiding van
het vertrek de uitstroomregeling handhaven. De gemeente zal in deze gevallen
niet meewerken aan gedwongen uitzetting ten behoeve van verhuizing naar een
vertrekcentrum. Wanneer echter het vertrek naar het land van herkomst geregeld
is en een gezin als geheel op verantwoorde wijze kan vertrekken zal de gemeente
de uitstroomregeling beëindigen en in laatste instantie meewerken aan gedwongen
uitzetting.
2.
In die gevallen waarin het rijk er niet in slaagt vertrek te
bewerkstelligen van personen die eerder in de uitstroomregeling hebben verkeerd
en betrokkenen op straat belanden zal de gemeente de uitstroomregeling weer
toepassen.
In afwachting van de
hernieuwde beleidsvoering van de gemeente Delft voor ROA/VVTV’ers alsmede voor
uitgeprocedeerden en het ingeschatte aantal mensen dat begeleiding nodig heeft,
is het voorstel voor 2005 een subsidiebedrag van € 3.175,- toewijzen voor de
begeleiding van 5 ROA/VVTV’ers/uitgeprocedeerden.
8.4 Alleenstaande
minderjarige asielzoekers (AMA’s)
8.4.1. Begeleiding van AMA’s
18-
Conform de landelijke
trend wordt qua aantal voor 2005 door de SVD een daling in aantallen verwacht.
Het voorstel is om voor
2005 aan te sluiten bij de aanvraag van de SVD en voor 2005 een subsidiebedrag van
€ 15.775,- toe te wijzen voor de
begeleiding van 25 AMA’s 18 – .
9. Gesubsidieerde arbeid
De
afbouw van de WIW/ID-regeling betekent een verminderde bijdrage van de
Rijksoverheid. De voorgestelde maatregelen in de nota “overgangsregeling
gesubsidieerd werk 2003 en 2004”(kenmerk 03/017937) hebben tot doel om het
huidige volume van I/D- banen zoveel mogelijk te behouden. Dit zowel uit zorg
voor de mensen die op dit soort banen werken, alsmede uit de wens de uitvoering
van maatschappelijke gewenste taken te behouden.
Er
zijn twee subsidieregelingen in het leven geroepen om het ontslag van I/D
werknemers tegen te gaan. Het betreft:
1. Een
aanvullingssubsidie, welke structureel een (gedeeltelijke) bijdrage levert;
2. Een
hardheidsregeling, die tijdelijk een ( gedeeltelijke) bijdrage levert en
partijen de tijd geeft gewend te raken aan de nieuwe situatie.
De
aanvullingssubsidie is bedoeld voor werkgevers waarmee de gemeente reeds een
subsidierelatie onderhoudt en waarvan de begroting naar het oordeel van de
gemeente weinig keuzevrijheid biedt en waar het wegvallen van de I/D werknemer
ertoe leidt dat de organisatie niet naar behoren kan functioneren. De gemeente
Delft heeft SVD aanvullingssubsidie toegekend over het kalenderjaar 2004. Voor
het kalenderjaar 2005 wordt de aanvullingssubsidie automatisch toegekend.
Het
doel is om de komende jaren (2004-2006) de I/D-banen stapsgewijs te vervangen
door nieuwe voorzieningen. Daarom dient in 2005 samen met de SVD per plek
gekeken te worden of er sprake kan zijn van uitstroom van de I/D- werknemer of
omzetting van de I/D-baan in een reguliere baan. Leeggekomen I/D-plaatsen
kunnen in overleg met de SVD opgevuld worden door nieuwe voorzieningen, het
betreft:
-
een proefplaatsing;
-
een opstapbaan;
-
een blijversbaan.
De SVD
heeft op dit moment 10 ID-medewerkers in dienst. Uit overleg met de SVD is
gebleken dat het mogelijk is om dit aantal in twee jaar tijd af te bouwen tot
twee.
10.
Subsidie 2005: hoogte en financiering
Naam product
|
Toekenning 2004 |
Gevraagd 2005 |
Toekenning 2005 |
Nieuw en oudkomers |
€ 171.742,75 |
€ 166.760,- |
€ 166.760,- |
Ingetrokken
VVTv/uitgeprocedeerden |
€ 3.625,90 |
€ 3.175,- |
€ 3.175,- |
AMA’s 18 – |
€
11.753,46 |
€ 15.775,- |
€ 15.775,- |
AMA’s 18+ |
€ 6. 353, 50 |
€ 5.048,- |
€ 5.048,- |
Eenmalige compensatie
wegvallen aanvullende kosten I/D’ers |
€ 14.310,-* |
nihil |
nihil |
€ 207.785,61 |
€ 190.758,- |
€ 190.758,- |
Tabel 11: Totaal overzicht
* Dit bedrag was eenmalig
en bestemd voor de extra inzet voor professionalisering van de SVD. Het
eenmalige karakter is overeengekomen met de SVD
De subsidie aan de SVD voor
de begeleiding van Oudkomers, ROA/VVTV/Uitgeprocedeerden en AMA’s is
ondergebracht in het project ROA/VVTV en wordt gefinancierd vanuit de
voorziening integratiereserve. Daarnaast is er budget gereserveerd voor de
begeleiding van Nieuwkomers, dit bedrag is ondergebracht in het project
integratie Nieuwkomers. De begeleiding van nieuwkomers wordt gefinancierd uit
de welzijnscomponent van het WIN-budget. De middelen worden verdeeld over de
SVD (23%) en het vakteam Inburgering en Activering. (77%). Het voorstel is voor 2005 eenzelfde verdeelsleutel te
hanteren.
De welzijnscomponent voor
2005 bedraagt voor Delft € 224.100,-, uitgaande van 23% komt de begeleiding van
nieuwkomers door de SVD tot een bedrag van € 51.543,-,- ten laste van het
welzijnscomponent.
De door het rijk aangekondigde wijzigingen in het
inburgeringsstelsel kunnen inhouden dat
de middelen die nu nog beschikbaar zijn voor het subsidiëren van de SVD vanaf
2006 gedeeltelijk of geheel komen te vervallen.
Ten einde de gemeente en de
SVD de gelegenheid te geven zich in 2005 voor te bereiden op het nieuwe
inburgeringsstelsel en de lopende begeleiding van nieuwkomers niet onverhoeds
af te breken wordt voorgesteld het bedrag van € 139.215,- te vergoeden uit de
voorziening integratiereserve.
In de subsidievoorwaarden
2005 zal worden opgenomen dat de SVD rekening moet houden met een verlaging van de subsidie in 2006.
11. Voorwaarden voor
subsidie 2005
Aan de subsidie zijn
verschillende verplichtingen verbonden. Aanvullend daarop stellen wij de
volgende voorwaarden voor:
·
De
SVD rapporteert in 2005 conform de genoemde producten en activiteiten in het
productenboek;
·
De
mogelijkheid voor de gemeente Delft om op basis van de inhoudelijke
tussenrapportages en instroomcijfers van de Gemeente over te gaan tot
bijstelling of aanpassing van de hoogte van het subsidiebedrag voor 2005;
· Vanaf 2006 de opbouw van de
kostprijs baseren op werkelijke aantallen en werkelijke personele inzet i.p.v.
toerekening naar subsidiebedrag;
12. Voorstellen
(€ 139.215,- ) ten laste van de voorziening
integratiereserve.
5. In
samenwerking met de SVD het huidige aantal I/D-werknemers in 2 jaar tijd terug te brengen tot twee en
leeggekomen I/D-plaatsen op te vullen met nieuwe voorzieningen zoals een
proefplaatsing, een opstapbaan of een blijversbaan.
6. De gemeente Delft ontvangt
tot nu toe van het Rijk ook nog een (kleine) bijdrage in het kader van de
ROA/VVTV. Deze bijdrage hangt samen met het aantal mensen in Delft dat nog
onder de oude regeling valt. Voorgesteld wordt eventuele inkomsten uit deze
regeling te storten in de voorziening integratiereserve.