Nota

 

Datum

10-12-2004

Ons Kenmerk

483551

Opsteller

K. Schofield/A Hoekman

Bijlagen

3

Onderwerp

Stichting Vluchtelingenwerk Delft, budgetsubsidiëring 2005

 

 


1. Inleiding

Voor 2004 wordt de vaststelling van de subsidie aan de SVD gedaan middels de Subsidieverordening maatschappelijke activiteiten. Op basis van deze verordening verstrekt de Gemeente Delft een budgetsubsidie aan de Stichting Vluchtelingenwerk Delft (SVD). De budgetsubsidie is een subsidie waarbij de subsidieverstrekker de activiteiten – al dan niet projectmatig van aard - die met de subsidie worden verricht inhoudelijk wil sturen op prestaties en resultaat.

 

In deze notitie wordt, mede op basis van het halfjaarverslag januari- juni 2004, en aan de hand van het ingediende productenboek 2005 een voorstel gedaan voor budgetsubsidiëring 2005 voor de SVD.

 

De notitie heeft tot doel de hoogte van de subsidie voor 2005 vast te stellen. Als eerste wordt stilgestaan bij de algemene ontwikkelingen, specifiek wordt ingegaan op de nieuwe wet inburgering en de consequenties hiervan voor de afdeling Activering & Inburgering als mede voor de SVD. Aansluitend hierop komt de periode van subsidievaststelling aan de orde.

Vervolgens wordt ingegaan op de kerntaken van de SVD en het aantal medewerkers dat werkzaam is voor de SVD. De doelgroepen van de SVD in relatie tot de subsidie worden genoemd, waarna wordt overgegaan op het aantal cliënten dat de SVD de afgelopen jaren heeft begeleid en de prognose voor 2005. Achtereenvolgens wordt de situatie per product beschreven. Kort wordt stilgestaan bij het onderdeel gesubsidieerde arbeid als gevolg op de bezuinigingen op de ID-gelden. Verder komt de hoogte en de financiering voor 2005 aan de orde, na een opsomming van de voorwaarden voor subsidie 2005 wordt overgegaan op de voorstellen voor vaststelling van de subsidie aan de SVD over het kalenderjaar 2005.


 

2. Algemene ontwikkelingen

Analoog aan de Wet werk en bijstand wil het kabinet onder het motto “meer eigen verantwoordelijkheid van de inburgeraar” een fundamentele wijziging van het inburgeringsbeleid doorvoeren. Onder inburgeraar wordt in de nieuwe wet zowel de nieuwkomers als de oudkomers verstaan. In dat kader wordt een geheel nieuwe “Wet Inburgering” voorbereid. De invoering van deze wet zal naar verwachting medio 2006 plaatsvinden.

 

Consequenties traject- en maatschappelijke begeleiding

De aangekondigde kabinetsplannen hebben consequenties voor de rol van gemeenten. Kernelement van de huidige Wet Inburgering Nieuwkomers (WIN) is immers de regierol van de gemeente. Deze regierol vervalt in het nieuwe inburgeringstelsel. De gemeenten krijgen tot taak de voorlichting van potentiële inburgeraars in Nederland te verzorgen, en hebben in de vervolgfase na de basistoets een spilfunctie in het koppelen van inburgering aan reïntegratie, educatie en sociale activering. De primaire verantwoordelijkheid voor de inburgering ligt bij de inburgeraar zelf: de inburgeraar heeft de regie.

 

De eerste contourennota rondom de nieuwe wet op inburgering heeft veel vragen opgeroepen in de tweede kamer. Minister Verdonk had de kamer toegezegd uiterlijk 1 november deze vragen te beantwoorden. Inmiddels heeft zij de kamer meegedeeld dat zij medio december met antwoorden zal komen.

Veel van de vragen in de kamer hadden betrekking op de rol van gemeenten in het nieuwe stelsel. Hoe die er precies uit gaat zien is daarmee nog onduidelijk.

 

In de kabinetsplannen wordt binnen de contourennota niet gesproken over  maatschappelijke begeleiding.

Deze ontwikkeling heeft consequenties voor zowel de afdeling Activering & Inburgering binnen de gemeente als voor de SVD. De maatschappelijke begeleiding binnen de SVD wordt sinds 2001 gesubsidieerd.

Het project maatschappelijke begeleiding van niet vluchtelingen binnen de Afdeling Activering & Inburgering is in 2003 van start gegaan.

Gelet op de ontwikkelingen binnen het inburgeringsbeleid  wordt het project momenteel low-profile voortgezet in afwachting van duidelijkheid over de rol van de gemeente en de rol van de SVD binnen het nieuwe inburgeringsbeleid. Dit laat onverlet dat het project na afloop geëvalueerd zal worden. 

In 2005 zal de gemeente haar visie presenteren op de rol van de gemeente Delft binnen het nieuwe inburgeringbeleid en de rol van de SVD daarin.

Ook de SVD is bezig met een positiebepaling van haar organisatie in de komende jaren. 

 
Bezuinigingen

Delft  ontvangt in 2005 als centrumgemeente een WIN-Budget, ten behoeve van de inburgering van nieuwkomers uit de gemeenten Delft en Pijnacker-Nootdorp.

Het totale WIN-budget is onderverdeeld in een educatieve component en een welzijnscomponent. De educatieve component wordt volledig besteed aan volwasseneneducatie en de welzijnscomponent wordt besteed aan maatschappelijke begeleiding voor nieuwkomers door de SVD en aan de interne afdeling Activering en Inburgering.

 

Vooruitlopend op het nieuwe beleid heeft het kabinet bezuinigd op de inburgeringsmiddelen. In 2004 is landelijk 57 miljoen euro bezuinigd op het nieuwkomerbeleid.

In 2005 wordt de systematiek van de WIN financiering veranderd in outputfinanciering. Dat betekent dat de gemeente een voorschot krijgt en dat begin 2006 wordt afgerekend op werkelijke aantallen nieuwkomers in 2005.

Voor elke nieuwkomer die in 2005 een beschikking krijgt ontvangt de gemeente 30 % van € 7.500,- Voor elke nieuwkomer die een verklaring krijgt ontvangt de gemeente 70 % van € 7.500,-.

In 2004 zijn er tot nu toe 127 beschikkingen afgegeven voor inwoners van Delft en 15 voor inwoners van Pijnacker-Nootdorp. Dit zou een totale subsidie opleveren van € 319.500,-.

Er zijn 107 verklaring afgegeven voor de gemeente Delft en 10 voor de gemeente Pijnacker-Nootdorp. Dit zou € 614.250,- opleveren, waardoor de totale WIN-bijdrage uit zou komen op € 933.750,- .Voor 2005 zal de WIN-bijdrage lager uitkomen omdat het aantal nieuwkomers afneemt. We gaan uit van een daling van 33 % .

Van de totale WIN-bijdrage is 64% bestemd voor educatie, de rest ( de welzijnscomponent) wordt verdeeld tussen de SVD en het vakteam A & I.

 

3. Vaststelling subsidieperiode

Het voorstel is de overeenkomst voor 2005 te baseren op 1 jaar. Als gevolg van de rijksbezuinigingen ziet de gemeente zich genoodzaakt de komende jaren bezuinigingsmaatregelen te nemen die ook deels betrekking hebben op de bijdragen aan de subsidierelaties.

Specifiek voor de SVD spelen de ontwikkelingen binnen het integratiebeleid een rol. Het kalenderjaar 2005 geldt als overgangsjaar.

 

 

4. Kerntaken SVD

Maatschappelijke en juridische begeleiding van vluchtelingen zijn de kerntaken van VluchtelingenWerk Delft.

Doel van de juridische begeleiding is op te komen voor de belangen van de individuele cliënt tijdens de asielprocedure.

De maatschappelijke begeleiding beoogt zelfredzaamheid en participatie.

Deze beide soorten van individuele begeleiding worden geboden door goed opgeleide vrijwilligers tijdens afspraken en spreekuren.

Daarnaast verzorgt VluchtelingenWerk Delft voorlichtingen over de positie van vluchtelingen in Nederland, doet ze belangenbehartiging en sociaal-culturele activiteiten.

Voor de sociaal-culturele activiteiten ontving VluchtelingenWerk Delft tot en met 2004 ook een subsidie van de gemeente. Dit onderdeel van de subsidie wordt met ingang van 2005 stopgezet. De rol van de SVD zal vooral gelegen zijn in het doorverwijzen naar activiteiten die worden georganiseerd door andere organisaties (zoals BWD of zelforganisaties).

 

5. Medewerkers SVD

Op 1 december is het aantal fte  dat werkzaam is voor de SVD is als volgt samengesteld:

 

Betaalde krachten

5,1

Vrijwilligers

39

WIW’ers

3,6

ID’ers

9

 

 

6. Doelgroepen SVD in relatie tot de budgetsubsidie

De doelgroep van de SVD bestaat naast nieuwkomers onder de WIN uit oudkomers, ZZA’ers, ROA/VVTV’ers, AMA’s 18 – en 18+ ,overige asielzoekers en uitgeprocedeerden.

 

De subsidie aan de SVD over het kalenderjaar 2005 is gebaseerd op:

·       Nieuwkomers

·       ROA/VVTV’ers/uitgeprocedeerden

·       Oudkomers

·       AMA’s 18-

·       AMA’s 18+

 

7. Aantal te begeleiden cliënten

De hoogte van de subsidievaststelling is afhankelijk van het aantal cliënten dat begeleid zal gaan worden. Het ligt in de lijn der verwachting dat het aantal cliënten dat op lokaal niveau begeleid zal gaan worden afneemt als gevolg van de nieuwe Vreemdelingenwet 2000.

De gevolgen van dit ‘aangescherpte restrictieve asielbeleid’ zijn landelijk duidelijk zichtbaar. In de afgelopen twee jaar is de instroom van asielzoekers ten opzichte van 2000 meer dan gehalveerd.

 

Onderstaande tabel geeft een overzicht van het totaal aantal cliënten dat de SVD over de periode 2001 tot en met 2004 in begeleiding heeft.

 

Aantal cliënten

2001

2002

December 2003

Prognose 2004

Nieuwkomers

  140

  100

    84

85

Ingetrokken VVTV/uitgeprocedeerden

    20

    10

      5

5

Oudkomers

  100

  100

    106

90

AMA’s 18-

 

  115

    37

25

Ama’s 18 +

    20

 

    12

8

ZZA’ers *

 

  185

   93

115

Totaal

260

  510

   337

405

 

 

 

 

 

 

 

 

 



* voor  ZZA’ers  wordt  geen subsidie  verleend door de gemeente Delft.

 

Tabel 4: aantal cliënten in begeleiding.

De subsidie voor de SVD is gerelateerd aan het aantal klanten, uitgaande van een afnemend klantenaantal betekent dit een lagere subsidie.

De dalende lijn is in 2003 ingezet. Onderstaande tabel geeft u inzicht in de prognose voor 2005, zoals vermeld in het productenboek 2005.

 

Aantal cliënten

Prognose 2005

Nieuwkomers

  80

Ingetrokken VVTV/uitgeprocedeerden

      5

Oudkomers

    85

AMA’s 18-

    25

Ama’s 18 +

    8

ZZA’ers

  

Totaal

  203

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 prognose SVD voor 2005

 

De daling in het aantal klanten zet zich voort.Door de veranderingen in wet- en regelgeving bestaat er vooral bij de groep oudkomers veel onzekerheid over juridische status en procedures. Daardoor wordt een veel groter beroep gedaan op met name de juridische begeleiding binnen de SVD. Tegelijkertijd neemt door de onzekerheid over hun verblijf in Nederland de stress toe bij deze mensen. Tevens maken velen grote schulden om gezinshereniging mogelijk te maken. Deze twee factoren maken dat ook op individuele begeleiding door deze groep een groter beroep wordt gedaan.

 

7.1 Verwachting SVD voor 2005

In zijn algemeenheid is de verwachting dat de vraag naar maatschappelijke begeleiding in grote lijnen onveranderd zal blijven.

De SVD signaleert een toenemend aantal vluchtelingen in de leeftijd van 35 tot 65 jaar die zich op het spreekuur van de SVD melden.

Uit de vragen blijkt dat velen zich zorgen maken over de afkalving van hun mogelijkheden en de groeiende intolerantie.

 

Daarnaast is er sprake van een accentverschuiving richting juridische begeleiding in Delft. De reden hiervoor is gelegen in het feit dat vluchtelingen met een tijdelijke status gedurende 3 tot 5 jaar in onzekerheid verkeren over de erkenning van hun vluchtelingenstatus.

 

8. Situatieschets per product

 

8.1 Nieuwkomers

Vanaf 1998 is een afname geconstateerd van het aantal vluchtelingen en gezinsherenigers dat zich in Delft gevestigd heeft. De landelijke trend is ook in Delft zichtbaar.

8.1.2 Wet Inburgering Nieuwkomers (WIN)

Vanaf 30 september 1998 is in Nederland de WIN van kracht.

Doel van de WIN is dat nieuwkomers die met het oog op een permanent verblijf in Nederland aanwezig zijn, zo snel mogelijk het vermogen verwerven om zelfstandig aan het maatschappelijk verkeer deel te nemen.

 

Alle nieuwkomers zijn op grond van de WIN verplicht zich in te spannen voor inburgering daarentegen heeft de gemeente de de taak de nieuwkomers die met het oog op permanent verblijf in Nederland aanwezig zijn, te helpen hun weg in die samenleving te vinden.

 

8.1.3 Inburgering

Inburgering moet gezien worden als een eerste stap in het integratieproces. Het gaat om het leren van de Nederlandse taal en het verwerven van een eerste inzicht in de maatschappelijke en staatskundige verhoudingen in onze samenleving en het verwerven van een eerste inzicht in de Nederlandse arbeidsmarkt.  Dit inburgeringsprogramma bevat onderwijs in de Nederlandse taal, maatschappijoriëntatie en beroepenoriëntatie. Daarnaast krijgen nieuwkomers maatschappelijke begeleiding en trajectbegeleiding. De WIN voorziet ook in een overdracht naar arbeidstoeleidende instanties of vervolgonderwijs

 

Herijking Inburgeringsbeleid

Zoals u in paragraaf 2 ’Algemene ontwikkelingen’ heeft kunnen lezen is een nieuwe wet Inburgering Nieuwkomers in voorbereiding. De ontwikkelingen op dit gebied zullen op de voet gevolgd worden.

 

8.1.4 Prestatieafspraak

De SVD geeft nieuwkomers tot nu toe individuele begeleiding* tot maximaal 2 jaar na vestiging in Delft. In 2005 wordt de lijn ingezet dat de maatschappelijke begeleiding voor nieuwkomers beperkt wordt tot maximaal 1,5 jaar vanaf het moment dat iemand een status heeft gekregen.

In de praktijk zal dit betekenen dat het aantal nieuwkomers dat maatschappelijke begeleiding krijgt afneemt. Echter, het aantal oudkomers dat begeleiding krijgt zal toenemen.

 

8.1.5  Verwachte te begeleiden nieuwkomers

De SVD verwacht in 2005 aan 80 nieuwkomers begeleiding te bieden.

 

8.2. Oudkomers

Voordat de WIN werd geïmplementeerd, was er wel opvang voor nieuwkomers, maar geen duidelijk beleid omtrent de inburgering van deze groep. Hierdoor is een groot aantal mensen ‘buiten de boot gevallen’.

Mede door het niet verplichte inburgeringstraject.

Deze groep mensen die geen duidelijk inburgeringstraject heeft aangeboden/gekregen en dus geen taal- en/of cultuuronderwijs heeft gevolgd, wordt als oudkomers gedefinieerd. Een groot deel van de groep oudkomers verkeert in een achterstandspositie qua taal en zelfredzaamheid.

 

 8.2.1. Doelgroep Oudkomers

De oudkomers binnen de SVD betreft een grote groep oudere vluchtelingen die geen eigen netwerk hebben en voor wie er blijvend een brug nodig is naar de reguliere zorg- en welzijnsinstellingen. Dit kan nodig zijn door taal- of communicatieproblemen maar ook door traumatische ervaringen die de psychische gesteldheid van de cliënt zodanig beïnvloeden dat dit de zelfredzaamheid belemmert. Het is niet de bedoeling dat de SVD permanent de brugfunctie zal vervullen, tot nu toe is echter nog geen bevredigend alternatief gevonden. De brugfunctie is geen kerntaak van de SVD, deze taken liggen op het snijvlak van Welzijn en Zorg.

Naast de brugfunctie vervult de SVD een vangnetfunctie bij:

·       Asielgerelateerde zaken. De tijdelijke verblijfsvergunning geeft onzekerheid over de toekomst en dat maakt volgens de SVD de taak tot inburgering en integratie bijzonder zwaar

·       Vluchtelingen die grote schulden hebben gemaakt door hoge reis- en onderhoudskosten van familieleden. Voor cliënten die niet voor een schuldhulpverleningstraject in aanmerking komen of uit vallen probeert de SVD bij verschillende instanties te bemiddelen.

·       Gezinshereniging, oude relaties komen binnen een gezin overhoop te liggen. Oplossingen hiervoor worden gezocht in privé-kring, dit heeft tot gevolg dat de SVD in toenemende mate te maken krijgt met vrouwen die noodopvang nodig hebben.

 

Er is sprake van een accentverschuiving binnen de doelgroep, niet alleen oudere vluchtelingen maar veel jongere vluchtelingen in de leeftijd vanaf 35 jaar komen steeds vaker op het spreekuur.

 

8.2.2. Prestatieafspraak

Vangnetfunctie tot maximaal 2 jaar na afronding van de inburgeringsperiode:

 

8.2.3 Voorstel

De SVD verwacht volgend jaar 85 oudkomers te bedienen.

De resultaten van het 1e halfjaarverslag laten zien dat circa 750 keer een oudkomer op het spreekuur of op een afspraak is verschenen. Meestal voor het uitleggen van post, bemiddelen, schrijven van brieven en doorverwijzing naar professionele instanties. Zoals al eerder opgemerkt blijven oudkomers langer een beroep doen op de juridische hulpverlening door de SVD. Aangezien het hier een groep mensen betreft die nergens anders terecht kan wordt voorgesteld de ondersteuning voor deze groep in 2005 te versterken. Dit leidt tot een kostenstijging.Deze stijging van de kosten  valt te verklaren uit de volgende omstandigheden.

Voorgesteld wordt om ten behoeve van de begeleiding van nieuw- en oudkomers in totaal een bedrag ter beschikking te stellen van € 166.860,-.

8.3 ROA/VVTV’ers/ uitgeprocedeerden

De Gemeente Delft beheert momenteel nog 9 woningen voor de opvang van asielzoekers in het kader van de Regeling Opvang Asielzoekers (ROA) en de Wet gemeentelijke zorg voor houders van een voorwaardelijke vergunning tot verblijf (Zorgwet VVTV). De ROA wordt sinds 1-1-1996 afgebouwd. In de ROA/VVTV-woningen die na 1996 zijn leeggekomen zijn op grond van de taakstelling asielzoekers in het kader van de zorgwet VVTV geplaatst.

De rol van de gemeente met betrekking tot de asielopvang en het plaatsen van VVTV-houders houdt met de invoering van de nieuwe vreemdelingenwet formeel op.

 

De Gemeente Delft heeft niet gekozen voor een overdracht van de ROA/VVTV-woningen aan het Centraal Orgaan Asielzoekers (COA), de reden hiervoor is een tegenstrijdigheid in het te voeren beleid voor uitgeprocedeerden asielzoekers.

 

De Gemeente Delft voert het beleid dat er geen uitgeprocedeerden met een terugkeerverplichting worden uitgezet, die nog steeds in procedure zitten. De COA voert het rijksbeleid uit, wat in het uiterste geval inhoudt dat de verstrekkingen worden stopgezet en de uitgeprocedeerden indien nodig uit de woning wordt gezet.

De Gemeente Delft biedt momenteel opvang aan 1 ROA en 2 VVTV’ers.

 

Delft is een gemeente die naast een aantal ROA/VVTV’ers te maken heeft met de problematiek omtrent uitgeprocedeerde asielzoekers.

Hiertoe heeft de gemeente Delft de ‘Uitstroomregeling’ in het leven geroepen. Deze regeling richt zich op die personen die lang in de asielprocedure hebben gezeten en gedurende die periode lange tijd in Delft hebben gewoond. In de praktijk bevinden zich in de uitstroomregeling mensen die in het kader van de ROA-regeling en de Zorgwet VVTV onder de verantwoordelijkheid van Delft vallen. De Gemeente Delft vindt het inhumaan om deze specifieke groep, die in afwachting van de beslissing op de eerste asielaanvraag al jarenlang in de gemeente verblijft, abrupt op straat te zetten. De Gemeente Delft momenteel biedt opvang aan 9 uitgeprocedeerden (gezinnen).

 

Stichting Vluchtelingenwerk Delft vervult een rol in de individuele maatschappelijke begeleiding en de juridische ondersteuning van de cliënt.

 

8.3.1 Prestatieafspraak

Elke ROA/VVTV cliënt die nog onder deze regeling valt na 1 april 2001, wordt juridisch begeleid voor wat betreft veranderende wet- en regelgeving en de gevolgen hiervan.

 

8.3.2. Voorstel

De eenmalige regeling biedt geen oplossing voor de Delftse problematiek, op basis van de inherente afwijkingsbevoegdheid, hetzij de discretionaire bevoegdheid is vooralsnog één verblijfsvergunning verstrekt.

 

De Tweede Kamer op 9 februari 2003 ingestemd met de plannen van minister Verdonk voor Vreemdelingenzaken en Integratie voor terugkeer van uitgeprocedeerde asielzoekers. Kern van deze notitie is dat voor de groep uitgeprocedeerde asielzoekers die hun eerste aanvraag in hebben gediend onder de oude vreemdelingenwet een gefaciliteerd terugkeerbeleid, onder verantwoordelijkheid van het Rijk, van start gaat. Het college werkt mee aan het vertrek van uitgeprocedeerde asielzoekers met een tweetal beperkingen:

1.     Het college zal voor huishoudens met kinderen die meer dan vijf jaar geleden hun eerste asielverzoek hebben gedaan gedurende de voorbereiding van het vertrek de uitstroomregeling handhaven. De gemeente zal in deze gevallen niet meewerken aan gedwongen uitzetting ten behoeve van verhuizing naar een vertrekcentrum. Wanneer echter het vertrek naar het land van herkomst geregeld is en een gezin als geheel op verantwoorde wijze kan vertrekken zal de gemeente de uitstroomregeling beëindigen en in laatste instantie meewerken aan gedwongen uitzetting.

 

2.     In die gevallen waarin het rijk er niet in slaagt vertrek te bewerkstelligen van personen die eerder in de uitstroomregeling hebben verkeerd en betrokkenen op straat belanden zal de gemeente de uitstroomregeling weer toepassen.

 

In afwachting van de hernieuwde beleidsvoering van de gemeente Delft voor ROA/VVTV’ers alsmede voor uitgeprocedeerden en het ingeschatte aantal mensen dat begeleiding nodig heeft, is het voorstel voor 2005 een subsidiebedrag van € 3.175,- toewijzen voor de begeleiding van 5 ROA/VVTV’ers/uitgeprocedeerden.

 

8.4 Alleenstaande minderjarige asielzoekers (AMA’s)

 

8.4.1. Begeleiding van AMA’s 18-

De opvang van AMA’s jonger dan 18 jaar geschiedt volgens een landelijk systeem in kleinschalige wooneenheden (KWE’s) of in pleeggezinnen. De opvang en begeleiding wordt verzorgd door de Opbouw. SVD zorgt voor de juridische begeleiding van deze groep, conform een overeenkomst tussen Vluchtelingenwerk Nederland en de Opbouw. De taak van de SVD is om de jongeren op de hoogte te houden van de procedure en op de noodzakelijke momenten de contacten met ondermeer de advocaat te onderhouden. De landelijke financiering van deze begeleiding is halverwege 1999 komen te vervallen.

 

De Gemeente Delft kent relatief veel AMA’s, met het wegvallen van de landelijke financiering heeft de gemeente formeel geen taak in de begeleiding van AMA’s 18-. Echter, gezien de kwetsbaarheid van de groep heeft de Gemeente Delft besloten de begeleiding van deze groep te financieren.

 

8.4.2. AMA’s 18+

Het Nidos draagt zorg voor de financiële bijdrage in het levensonderhoud (leefgeld) zolang de AMA’s 18+ nog in procedure zijn. De SVD heeft In 2001 voor het eerst subsidie aangevraagd voor de begeleiding van AMA’s in de leeftijd van 17,5 tot 19 jaar. Dit product is een voortzetting van het gastgezinnenproject dat door Vestia is gesubsidieerd.

 

Vanaf 2001 heeft de gemeente budget gereserveerd voor de begeleiding van deze groep. Delft kent een  groot aantal AMA’s die in KWE’s zijn opgevangen. Gezien de kwetsbaarheid van deze groep is het van belang te streven naar een sluitende aanpak voor deze groep, om dit te bereiken is samenwerking tussen de verschillende instellingen een pré.

De subsidie wordt dan ook verstrekt onder voorwaarde dat de subsidie van Vestia voor het gastgezinnenproject volledig is aangewend en de SVD uitvoering geeft aan het samenhangend plan voor AMA’s dat is ontwikkeld in samenwerking met de Opbouw en het vakteam Onderwijs RMC van de Gemeente Delft. Een van de afspraken die in het plan zijn opgenomen is dat SVD vanaf het moment dat de AMA’s volwassen worden bij de SVD terecht kunnen voor maatschappelijke en indien nodig juridische begeleiding.

 

8.4.3. Prestatieafspraak

De SVD geeft AMA’s onder de 18 jaar in Delft die geen status hebben of uigeprocedeerd zijn inzicht in hun situatie en (juridische kennis) over hun asielprocedure. Daarnaast begeleidt de SVD AMA’s die vanwege het bereiken van de meerderjarige leeftijd uit de voogdij verdwijnen.

 

8.4.4. Verwachtingen 2004

Voor 2004 wordt wederom een afname verwacht van het aantal asielaanvragen van AMA’s op landelijk niveau, de aanscherpingen in wet- en regelgeving ligt hieraan ten grondslag. Door de aanscherpingen in het AMA-beleid heeft het merendeel van de AMA’s op het moment dat zij 18 worden nog geen verblijfsvergunning. Verwacht wordt dat het merendeel hiervan uitgeprocedeerd dreigt te raken.

Delft kent op dit moment 1 uitgeprocedeerde AMA 18+, deze wordt tot nog toe onderhouden door het Nidos. 

8.4.5. Voorstel

In het eerste halfjaar van 2004 hebben in totaal 38 AMA’s begeleiding gekregen

 

Conform de landelijke trend wordt qua aantal voor 2005 door de SVD een daling in aantallen verwacht.

 

AMA’s 18-

Het voorstel is om voor 2005 aan te sluiten bij de aanvraag van de SVD en voor 2005 een subsidiebedrag van €  15.775,- toe te wijzen voor de begeleiding van 25 AMA’s 18 – .

 

AMA’s 18+

Het voorstel is om voor 2005 aan te sluiten bij de aanvraag SVD en een subsdidiebedrag van € 5.048,-,- toe te wijzen voor de begeleiding van 8 AMA’s 18+. Zie voor de onderverdeling per product onderstaand schema.

De afwijking in de cijfers van het Nidos en de SVD zijn gelegen in het feit dat het een eigen keuze van de AMA 18+ wordt of hij/zij wel of geen begeleiding van de SVD wil ontvangen.

 

9. Gesubsidieerde arbeid

De afbouw van de WIW/ID-regeling betekent een verminderde bijdrage van de Rijksoverheid. De voorgestelde maatregelen in de nota “overgangsregeling gesubsidieerd werk 2003 en 2004”(kenmerk 03/017937) hebben tot doel om het huidige volume van I/D- banen zoveel mogelijk te behouden. Dit zowel uit zorg voor de mensen die op dit soort banen werken, alsmede uit de wens de uitvoering van maatschappelijke gewenste taken te behouden.

 

Er zijn twee subsidieregelingen in het leven geroepen om het ontslag van I/D werknemers tegen te gaan. Het betreft:

1.     Een aanvullingssubsidie, welke structureel een (gedeeltelijke) bijdrage levert;

2.     Een hardheidsregeling, die tijdelijk een ( gedeeltelijke) bijdrage levert en partijen de tijd geeft gewend te raken aan de nieuwe situatie.

 

De aanvullingssubsidie is bedoeld voor werkgevers waarmee de gemeente reeds een subsidierelatie onderhoudt en waarvan de begroting naar het oordeel van de gemeente weinig keuzevrijheid biedt en waar het wegvallen van de I/D werknemer ertoe leidt dat de organisatie niet naar behoren kan functioneren. De gemeente Delft heeft SVD aanvullingssubsidie toegekend over het kalenderjaar 2004. Voor het kalenderjaar 2005 wordt de aanvullingssubsidie automatisch toegekend.

 

Het doel is om de komende jaren (2004-2006) de I/D-banen stapsgewijs te vervangen door nieuwe voorzieningen. Daarom dient in 2005 samen met de SVD per plek gekeken te worden of er sprake kan zijn van uitstroom van de I/D- werknemer of omzetting van de I/D-baan in een reguliere baan. Leeggekomen I/D-plaatsen kunnen in overleg met de SVD opgevuld worden door nieuwe voorzieningen, het betreft:

-        een proefplaatsing;

-        een opstapbaan;

-        een blijversbaan.

De SVD heeft op dit moment 10 ID-medewerkers in dienst. Uit overleg met de SVD is gebleken dat het mogelijk is om dit aantal in twee jaar tijd af te bouwen tot twee.

 

10. Subsidie 2005: hoogte en financiering

In een nader op te stellen uitvoeringsovereenkomst tussen de Gemeente Delft en de SVD wordt aangegeven voor welke aantallen cliënten, welke producten van SVD worden afgenomen en welke prestaties de SVD daarvoor levert.

 

In onderstaand schema wordt een totaal overzicht gegeven van de gevraagde subsidie door de SVD en de voorgestelde toekenning.

 

Naam product

Toekenning 2004

Gevraagd 2005

Toekenning 2005

Nieuw en oudkomers

€ 171.742,75

 

  166.760,-

  166.760,-

Ingetrokken VVTv/uitgeprocedeerden

    3.625,90

     3.175,-

     3.175,-

AMA’s 18 –

€ 11.753,46

   15.775,-

   15.775,-

AMA’s 18+

   6. 353, 50

    5.048,-

    5.048,-

Eenmalige compensatie wegvallen aanvullende kosten I/D’ers

€ 14.310,-*

nihil

nihil

Totaal

€ 207.785,61

€ 190.758,-

€ 190.758,-

Tabel 11: Totaal overzicht

 

* Dit bedrag was eenmalig en bestemd voor de extra inzet voor professionalisering van de SVD. Het eenmalige karakter is overeengekomen met de SVD

 

Financiering

De subsidie aan de SVD voor de begeleiding van Oudkomers, ROA/VVTV/Uitgeprocedeerden en AMA’s is ondergebracht in het project ROA/VVTV en wordt gefinancierd vanuit de voorziening integratiereserve. Daarnaast is er budget gereserveerd voor de begeleiding van Nieuwkomers, dit bedrag is ondergebracht in het project integratie Nieuwkomers. De begeleiding van nieuwkomers wordt gefinancierd uit de welzijnscomponent van het WIN-budget. De middelen worden verdeeld over de SVD (23%) en het vakteam Inburgering en Activering.  (77%). Het voorstel is voor 2005 eenzelfde verdeelsleutel te hanteren.

De welzijnscomponent voor 2005 bedraagt voor Delft € 224.100,-, uitgaande van 23% komt de begeleiding van nieuwkomers door de SVD tot een bedrag van € 51.543,-,- ten laste van het welzijnscomponent.

De door het rijk  aangekondigde wijzigingen in het inburgeringsstelsel  kunnen inhouden dat de middelen die nu nog beschikbaar zijn voor het subsidiëren van de SVD vanaf 2006 gedeeltelijk of geheel komen te vervallen.

 

Ten einde de gemeente en de SVD de gelegenheid te geven zich in 2005 voor te bereiden op het nieuwe inburgeringsstelsel en de lopende begeleiding van nieuwkomers niet onverhoeds af te breken wordt voorgesteld het bedrag van € 139.215,- te vergoeden uit de voorziening integratiereserve.

In de subsidievoorwaarden 2005 zal worden opgenomen dat de SVD rekening moet houden met een  verlaging van de subsidie in 2006.

 

11. Voorwaarden voor subsidie 2005

Aan de subsidie zijn verschillende verplichtingen verbonden. Aanvullend daarop stellen wij de volgende voorwaarden voor:

·       De SVD rapporteert in 2005 conform de genoemde producten en activiteiten in het productenboek;

·       De mogelijkheid voor de gemeente Delft om op basis van de inhoudelijke tussenrapportages en instroomcijfers van de Gemeente over te gaan tot bijstelling of aanpassing van de hoogte van het subsidiebedrag voor 2005;

·       Vanaf 2006 de opbouw van de kostprijs baseren op werkelijke aantallen en werkelijke personele inzet i.p.v. toerekening naar subsidiebedrag;


 

12. Voorstellen

  1. Voor 2005 een totaal bedrag van € 190.758,- ter beschikking stellen voor subsidie aan de SVD en deze subsidie voor € 51.543,- ten laste te brengen van de regeling WIN en voor het overige bedrag

(€ 139.215,- ) ten laste van de voorziening integratiereserve.

  1. Halverwege 2005 wordt het aantal nieuwkomers in begeleiding bij de SVD opnieuw geteld. De subsidie voor het aantal nieuwkomers voor de tweede helft van 2005 wordt op grond van die hertelling bijgesteld.
  2. Instemmen met de subsidievoorwaarden voor 2005;
  3. Wethouder Rensen machtigen de nader op te stellen uitvoeringsovereenkomst tussen de gemeente Delft en de SVD te ondertekenen;

5.     In samenwerking met de SVD het huidige aantal I/D-werknemers  in 2 jaar tijd terug te brengen tot twee en leeggekomen I/D-plaatsen op te vullen met nieuwe voorzieningen zoals een proefplaatsing, een opstapbaan of een blijversbaan.

6.     De gemeente Delft ontvangt tot nu toe van het Rijk ook nog een (kleine) bijdrage in het kader van de ROA/VVTV. Deze bijdrage hangt samen met het aantal mensen in Delft dat nog onder de oude regeling valt. Voorgesteld wordt eventuele inkomsten uit deze regeling te storten in de voorziening integratiereserve.