Inleiding

In de Nota Evaluatie Delftpas 2001-2003 (422103) is vastgesteld dat het huidige tarievenstelsel op basis van leeftijd, inkomen en gezinssituatie gehandhaafd wordt. Daarbinnen vindt wel jaarlijks de overweging plaats over de hoogte van de tarieven. In deze notitie een voorstel voor de tarieven 2005.

 

De doelstelling van de Delftpas is:

‘Het bevorderen van deelname aan sociale, culturele en sportieve activiteiten voor alle inwoners van de gemeente Delft, met name voor de inwoners met een minimuminkomen.’

 

Huidige ontwikkelingen:

-          de pasverkoop boven verwachting gestegen is van 4750 naar

ca. 6000 (verwachting was 5000);

-          dat de groei veroorzaakt wordt door niet-minima;

-          de primaire doelgroep, de minima, niet meegroeit;

-          door de extra pashouders stijgen de kosten van de Delftpas meer dan begroot;

-          in 2005 een groei van het aantal minima (onder Delftpashouders) verwacht wordt, waardoor de kosten nog sterker stijgen;

-          de exploitatie van de Bijzondere Bijstand vanaf 2006 verbeterd moet worden, waardoor de bijdrage aan de Delftpas mogelijk beperkt wordt.

 

Voorstel

Gezien deze ontwikkelingen wordt een tariefsverhoging voor een deel van de doelgroep voorgesteld. Met deze tariefsverhoging kan het aantal minima groeien (in 2005 met minimaal 600) zonder dat dekking uit de Bijzondere Bijstand omhoog gaat.

 

Voorstel:

-          Voor de primaire doelgroep, de minima, worden de huidige tarieven gehandhaafd. Alle leeftijdsgroepen blijven het lage tarief van € 5,- betalen en gezinnen krijgen de pas voor hun kinderen gratis. Conform het voorstel uit de Nota Evaluatie Delftpas 2001-2003.

 

-          In de doelgroep niet-minima kiezen voor twee aanpassingen.

 

Voor jeugdigen (t/m 17 jaar) een tariefsverhoging van € 5,- naar  € 10,-,  conform het voorstel uit de Nota Evaluatie Delftpas 2001-2003. Ter compensatie wordt onderzocht of het pakket uitgebreid kan worden met het onder andere het Pluspakket van de Brede School en scoutingverenigingen.

 

Voor 65-plussers een verhoging van € 10,- naar € 20,-. Ter compensatie is voor een uitbreiding van het pakket gezorgd. Vanaf 2005 geldt een korting op het
      Zorgabonnement, de Diensten- en Werkwinkel en Stichting Ouderenwerk heeft de huidige korting verdubbeld.

 

Overigens blijven zowel de jongeren als de ouderen ondanks de verhoging ver onder het tarief van de overige niet-minima (19 t/m 64 jaar). Deze groep betaalt
€ 55,-.

Voor de groep van 65-plussers is de verwachting dat ongeveer de helft afvalt, ca. 600 pashouders. Dit is onder andere gebaseerd op ervaringen in andere gemeenten. Voor de groep jongeren zijn geen ervaringen bij andere gemeenten. De verwachting is echter dat de pasverkoop onder deze groep niet zal dalen.

 

-           Studenten een tarief van € 20,- laten betalen in plaats van de  huidige € 22,-. Dit heeft minimale gevolgen en maakt het totale tarievenstelsel meer overzichtelijk.

 

Financiën

Bij ongewijzigd beleid wordt voor € 99.031,- een beroep gedaan op de Bijzondere Bijstand. Bij de voorgestelde tariefswijziging ziet de begroting er voor 2005 er als volgt uit:

 

2005

KOSTEN

 

2005

BATEN

Inkoop Delftpas

264.000

 

sociaal beleid

57.000

(6000 passen)

 

 

jma

45.704

Communicatie

35.000

 

bijz. bijstand

77.331

Personeel

32.600

 

verkoop

62.500

Overig

10.000

 

Rotterdampas

2.500

TOTAAL

341.600

 

alg. middelen

96.565

 

 

 

TOTAAL

341.600

 

N.B. Inkoop Delftpassen is bij gelijkblijvend aantal  passen lager dan in 2004 door lagere inkoopsprijs.

 

Gevraagd besluit

In te stemmen met de hierboven geformuleerde voorstellen.

 

 

j.reuhman