In
de Nota Evaluatie Delftpas 2001-2003 (422103) is vastgesteld dat het huidige
tarievenstelsel op basis van leeftijd, inkomen en gezinssituatie gehandhaafd
wordt. Daarbinnen vindt wel jaarlijks de overweging plaats over de hoogte van
de tarieven. In deze notitie een voorstel voor de tarieven 2005.
De
doelstelling van de Delftpas is:
‘Het bevorderen van deelname aan sociale, culturele
en sportieve activiteiten voor alle inwoners van de gemeente Delft, met name
voor de inwoners met een minimuminkomen.’
Huidige
ontwikkelingen:
-
de
pasverkoop boven verwachting gestegen is van 4750 naar
ca. 6000 (verwachting was
5000);
-
dat
de groei veroorzaakt wordt door niet-minima;
-
de
primaire doelgroep, de minima, niet meegroeit;
-
door
de extra pashouders stijgen de kosten van de Delftpas meer dan begroot;
-
in
2005 een groei van het aantal minima (onder Delftpashouders) verwacht wordt,
waardoor de kosten nog sterker stijgen;
-
de
exploitatie van de Bijzondere Bijstand vanaf 2006 verbeterd moet worden,
waardoor de bijdrage aan de Delftpas mogelijk beperkt wordt.
Gezien
deze ontwikkelingen wordt een tariefsverhoging voor een deel van de doelgroep
voorgesteld. Met deze tariefsverhoging kan het aantal minima groeien (in 2005
met minimaal 600) zonder dat dekking uit de Bijzondere Bijstand omhoog gaat.
Voorstel:
-
Voor
de primaire doelgroep, de minima, worden de huidige tarieven gehandhaafd. Alle
leeftijdsgroepen blijven het lage tarief van € 5,- betalen en gezinnen krijgen
de pas voor hun kinderen gratis. Conform het voorstel uit de Nota Evaluatie
Delftpas 2001-2003.
-
In
de doelgroep niet-minima kiezen voor twee aanpassingen.
Voor jeugdigen (t/m 17 jaar) een tariefsverhoging
van € 5,- naar € 10,-, conform het voorstel uit de Nota Evaluatie
Delftpas 2001-2003. Ter compensatie wordt onderzocht of het pakket uitgebreid
kan worden met het onder andere het Pluspakket van de Brede School en
scoutingverenigingen.
Voor 65-plussers een verhoging
van € 10,- naar € 20,-. Ter compensatie is voor een uitbreiding van het pakket
gezorgd. Vanaf 2005 geldt een korting op het
Zorgabonnement, de Diensten- en Werkwinkel en Stichting
Ouderenwerk heeft de huidige korting verdubbeld.
Overigens blijven zowel de jongeren als de ouderen
ondanks de verhoging ver onder het tarief van de overige niet-minima (19 t/m 64
jaar). Deze groep betaalt
€ 55,-.
Voor de groep van 65-plussers is de verwachting dat
ongeveer de helft afvalt, ca. 600 pashouders. Dit is onder andere gebaseerd op
ervaringen in andere gemeenten. Voor de groep jongeren zijn geen ervaringen bij
andere gemeenten. De verwachting is echter dat de pasverkoop onder deze groep
niet zal dalen.
- Studenten een tarief van € 20,- laten betalen in plaats
van de huidige € 22,-. Dit heeft
minimale gevolgen en maakt het totale tarievenstelsel meer overzichtelijk.
Bij
ongewijzigd beleid wordt voor € 99.031,- een beroep gedaan op de Bijzondere
Bijstand. Bij de voorgestelde tariefswijziging ziet de begroting er voor 2005
er als volgt uit:
2005 |
KOSTEN |
|
2005 |
BATEN |
Inkoop
Delftpas |
264.000 |
|
sociaal
beleid |
57.000 |
(6000 passen) |
|
|
jma |
45.704 |
Communicatie |
35.000 |
|
bijz.
bijstand |
77.331 |
Personeel |
32.600 |
|
verkoop |
62.500 |
Overig |
10.000 |
|
Rotterdampas |
2.500 |
TOTAAL |
341.600 |
|
alg. middelen |
96.565 |
|
|
|
TOTAAL |
341.600 |
N.B.
Inkoop Delftpassen is bij gelijkblijvend aantal passen lager dan in 2004 door lagere inkoopsprijs.
In
te stemmen met de hierboven geformuleerde voorstellen.
j.reuhman