De huidige locatie voor de dagopvang voor daklozen
en verslaafden (van Stichting Dienstencentrum over de Brug) aan de Oostsingel
76 voldoet niet aan de hedendaagse eisen voor begeleiding van en activiteiten
voor de doelgroep en de bestemming is niet conform bestemmingsplan. De gemeente
is in 2002 gestart met het zoeken naar een geschikte nieuwe locatie. Het
gebruik van het huidige pand is gelegaliseerd door middel van een tijdelijke
vrijstelling van tweeënhalf jaar. In februari 2005 loopt de vrijstelling af.
Deze kan nog eenmaal verlengd worden voor eenzelfde periode onder de voorwaarde
dat hard kan worden gemaakt dat de verhuizing naar een nieuwe locatie inderdaad
kan worden gerealiseerd binnen die termijn.
Om tot een locatiekeuze te komen zijn aan de hand
van een elftal criteria locaties getoetst. Deze criteria zijn in juni 2004
verder uitgewerkt en bestaan uit aspecten zoals bijvoorbeeld verwerfbaarheid,
woonomgeving en de afstand tot de binnenstad of het station.
Aangezien het college de mening van bewoners mee
wil laten wegen in de keuze van een locatie, zijn geschikte locaties voorgelegd
aan omwonenden en andere belanghebbenden. In het voorjaar van 2004 is een
inspraakronde gehouden voor de locaties Beukenlaan/Van Miereveltlaan en de
locatie Gasthuisplaats/Koornmarkt. Gedurende deze inspraak konden burgers
tevens alternatieve locaties aandragen. Hieruit zijn vier nieuwe locaties naar
voren gekomen, namelijk Crommelinplein/Zuidwal, Nijverheidsstraat, Staalweg en
Surinamestraat. In december jl. is de inspraakperiode van deze vier locaties
afgerond. Totaal zijn ruim 1200 reacties binnengekomen en verwerkt in twee
nota’s ‘Beantwoording inspraak nieuwe locatie dagopvang’.
Naast de inspraak is van iedere locatie een
veiligheidsscan opgesteld en een (bouwkundig) haalbaarheidsonderzoek verricht.
De scan is door onderzoeksbureau DSP uitgevoerd in samenwerking met de politie
Haaglanden en de gemeente Delft.
De veiligheidsscan gaat in op de volgende vraag:
Kent de locatie
bijzondere risico’s ten aanzien van:
De bouwkundige haalbaarheidsonderzoeken zijn
uitgevoerd door een gespecialiseerd architectenbureau, Jan Weeda uit Rotterdam
en hebben als doelstelling om te beschrijven op welke wijze het programma van
eisen wat betreft massa inpasbaar is op de locatie en welke kosten hiermee
gemoeid zijn. Het programma van eisen is verder uitgewerkt en door het dienstencentrum
vastgesteld. Tevens heeft het dienstencentrum een bezoekersmonitor opgesteld.
Tot slot zijn de kosten per locatie doorgerekend in een exploitatiemodel.
Bovengenoemde gegevens zijn verwerkt in de nota, de
stukken zelf zijn als bijlage aan deze nota bijgevoegd.
In de nota wordt een beschrijving gegeven op basis
van de nu beschikbare gegevens van alle locaties aan de hand van de criteria.
Het criterium Toegankelijkheid/beheersbaarheid politie/hulpverlening is daarbij
onderverdeeld naar de vijf deelvragen die in de veiligheidsscan zijn
onderzocht. Per criterium wordt in een conclusie een vergelijking gemaakt
tussen de locaties. Daarbij komt naar voren hoe locaties ten opzichte van
elkaar scoren en of het college van mening is dat een locatie op dat criterium
zwak scoort.
Vervolgens zal een weging worden gemaakt om tot de voorkeurslocatie te komen.
Hoe deze weging exact verloopt wordt uiteen gezet in hoofdstuk 4
Het college vindt het wenselijk om naast de
voorkeurslocatie een terugvaloptie in te bouwen. Het kan nooit volledig worden
uitgesloten dat een voorkeurslocatie toch afvalt. Om in zo’n situatie het
proces voor een locatiekeuze opnieuw te moeten beginnen, is het van belang na
te gaan of één of meer locaties geschikt zijn om als reservelocatie(s) voor de
dagopvang te dienen.
Het keuzeproces wordt beschreven in de hoofdstukken
3 en 4. In hoofdstuk 2 wordt eerst ingegaan op het vervolgproces in
communicatieve zin, het beheer en het opstellen van een beheerplan en de
procedure in het kader van de Wet op de Ruimtelijke Ordening.
2. Vervolgproces
Gezien het effect van de komst van de dagopvang
voor de omgeving is het van belang om belanghebbenden zorgvuldig en tijdig te
informeren en hen te betrekken bij de komst van de dagopvang. In de paragraaf
2.1 wordt ingegaan op de communicatieactiviteiten rondom de (voorlopige)
besluitvorming. Paragraaf 2.2 gaat in op de wijze waarop met beheer en het
opstellen van een beheerplan kan worden omgegaan. Tenslotte zal in paragraaf
2.3 de planning van de vrijstellingsprocedure in het kader van de Wet op de
Ruimtelijke Ordening aan de orde komen.
2.1 Communicatie
Wat betreft communicatie ziet het komende proces er
als volgt uit:
01-02/03-02
Voorlopig besluit college.
Na het voorlopig besluit zal een mailing plaatsvinden
naar alle omwonenden en insprekers van de zes locaties en van de Oostsingel 76.
Hierin worden zij op de hoogte gesteld van het voorlopig besluit van het
college en de behandeling hiervan in de commissie Werk, Zorg en Onderwijs op 17
februari 2005.
17-02
Behandeling nota voor advisering in commissie WZO.
22-02/24-02
Definitief besluit college.
Naar aanleiding van het advies van de commissie zal
het college naar verwachting een definitief besluit nemen. Na dit besluit
zullen alle omwonenden en insprekers op de hoogte worden gebracht. Tevens
zullen omwonenden van de aangewezen nieuwe locatie worden uitgenodigd voor een
informatieavond.
Week
10 (week 07-03)
Informatieavond voor omwonenden en belanghebbenden.
Op de informatieavond licht de wethouder het collegebesluit toe en worden de
aanwezigen in staat gesteld vragen te stellen aan wethouder, instelling en
politie.
Naar aanleiding van de
informatieavond wordt een informatiebrief opgesteld met hierin de ‘meest
gestelde vragen’ voor omwonenden en betrokken instanties. Tevens wordt hierin
een oproep gedaan voor het overlegplatform in het kader van het op te stellen
beheerplan (zie verder onder 2.2).
2.2 Beheer
Gezien de achtergrond van de bezoekers van het
dienstencentrum maakt de komst van een dagopvang het nodige los in de omgeving.
De bezoekers van het pand zijn verslaafd, verslaafd geweest of zijn aan te
merken als dak- of thuislozen. De gemeente Delft wil voor een dergelijke
voorziening een beheerplan opstellen. In het beheerplan komen zaken aan de orde
als: veiligheid van omwonenden en bezoekers, communicatie, beheer van de
omgeving, interne beheeraspecten die van invloed kunnen zijn op de omgeving,
monitoring en evaluatie. Tevens zal aan het beheerplan een nulmeting worden
toegevoegd. Hierbij een voorlopige planning:
Na
besluitvorming en informatieavond
Samenstellen platform van
ongeveer 15 personen en (i.o.m. platform) aanstellen onafhankelijk voorzitter
van het platform.
Het platform bestaat uit:
omwonenden (particulieren/bedrijven/instellingen), een vertegenwoordiger van de
dagopvang, een vertegenwoordiger van de doelgroep, de (toekomstige) eigenaar
van het pand, de politie, de wijkbeheerder of -coördinator, de beleidsambtenaar
en secretariële ondersteuning. De wethouder kan in de aanloopfase deelnemen aan
het overleg. Zeker in de aanloopfase kan dat op een aantal momenten van belang
zijn.
Tweede kwartaal
Afspraken maken met het
platform over de inhoud van het beheerplan, input hiervoor kan zijn:
- De inspraaknota
- De veiligheidsscan
- Kennis vanuit de
bezoekersmonitor van het dienstencentrum
- Nulmeting
Met betrekking tot de
financiering van het communicatie- en beheerplan wordt voorgesteld om deze op
te nemen in de kredietaanvraag ten behoeve van de nieuwe locatie dagopvang.
2.3 Vrijstellingsprocedure bestemmingsplan
Geen van de locaties past binnen de toegestane
bestemming van het bestemmingsplan. Na definitief besluit college zal de
vrijstellingsprocedure ex art. 19 lid 2 van de Wet op de Ruimtelijke Ordening
worden gestart om realisatie van de dagopvang mogelijk te maken. Deze procedure
ziet er als volgt uit:
Ruimtelijke onderbouwing en de nota inspraak
worden vastgesteld door het college.
Er
zal vervolgens een hoorzitting plaatsvinden.
Besluit van B&W tot
verlenen van de vrijstelling (en eventuele bouwvergunning).
3. Vergelijking van de zes locaties op basis van de
criteria
Om een vergelijking op
hoofdpunten tussen de locaties mogelijk te maken is er voor gekozen de
verschillende kenmerken te waarderen met de termen goed, aandachtspunt, zwak of
zeer zwak.
Goed betekent dat de
locatie voldoet op het gestelde punt. Aandachtspunt betekent dat met een
bepaald aspect na de keuze voor een locatie rekening moet worden gehouden bij
de inrichting van pand of omgeving dan wel in de beheerafspraken in of rond de
dagopvang. Zwak houdt in dat het gaat om een punt dat op een belangrijk aspect
negatief scoort. Omdat iedere locatie wel één of meer zwakke punten kent gaat
het dus ook om zaken die bij de aangewezen locatie centraal moet staan bij de
inrichting van pand of gebied dan wel in de beheerafspraken in of rond de
dagopvang. Zeer zwak betekent dat het om een punt gaat dat de locatie
ongeschikt maakt voor de functie van dagopvang.
3.1 Biedt de locatie voldoende ruimte om het
programma van eisen van de dagopvang blijvend te realiseren?
Biedt de locatie de mogelijkheden tot het
realiseren van een buitenruimte van voldoende oppervlakte (min. 36m2)
die af te scheiden is van de omgeving en onder openingstijd alleen vanuit de
dagopvang toegankelijk kan zijn?
(Dit betreft een samenvoeging van de eerste twee
criteria)
Het programma van eisen van de dagopvang is de
afgelopen tijd geconcretiseerd en bevat 324 m2 en minimaal 36 m2 aan
buitenruimte (een memo met een toelichting hierop is als bijlage 1 toegevoegd).
In opdracht van de gemeente heeft architectenbureau Jan Weeda uit Rotterdam per
locatie een massastudie uitgevoerd. De resultaten hiervan zijn in deze
paragraaf kort weergegeven. Het gehele onderzoek is weergegeven in bijlage 2.
3.1.1. Gasthuisplaats/Koornmarkt
Op de Gasthuisplaats/Koornmarkt zou de begane grond
gebruikt kunnen worden voor de dagopvang, met een entree aan de Koornmarkt of
aan de Gasthuissteeg. De buitenruimte zou in de oude gymzaal gecreëerd kunnen
worden, door de wanden te laten staan en de dakconstructie open te breken
(hierdoor zou ook zonlicht toe kunnen treden in de buitenruimte). De huidige
entree tot de appartementen blijft op deze wijze gehandhaafd.
Opgemerkt dient te worden dat het gehele pand in
zeer slechte staat verkeerd.
3.1.2. Beukenlaan/Van Miereveltlaan
Op de Beukenlaan/Van Miereveltlaan kan middels het
slopen van de plantsoenpost een nieuw gebouw voor de dagopvang worden
gerealiseerd, inclusief een afgeschermde buitenruimte. De dagopvang zou via de
Van Miereveltlaan ontsloten kunnen worden.
3.1.3. Crommelinplein1/Zuidwal (GGD/Ambulancepost)
Met gebruik van de ambulancepost en een klein deel
van het GGD pand kan de dagopvang op zodanige wijze worden gerealiseerd dat het
gedeelte van het pand aan het Crommelinplein behouden blijft voor derden
(inclusief receptie en gangen aan vide). De afgeschermde buitenruimte kan
bijvoorbeeld als patio binnen de huidige garage gerealiseerd worden.
3.1.4 Nijverheidsstraat (gemeenteopslag)
Op het terrein van de gemeenteopslag kan middels
nieuwbouw een dagopvang worden gerealiseerd met een afgeschermde buitenruimte.
3.1.5 Staalterrein (Staalweg 1, gemeenteopslag)
Op de hoek van het terrein kan middels nieuwbouw
een dagopvang worden gerealiseerd met een afgeschermde buitenruimte.
3.1.6 Surinamestraat 1
Het huidige bedrijfspand zal verbouwd moeten
worden. Er zijn een aantal varianten mogelijk waaronder het realiseren van het
programma van eisen op de begane grond met een patio als buitenruimte of het
programma van eisen op de eerste etage met een aangepast dakterras als
buitenruimte.
Het pand biedt meer ruimte dan het programma van
eisen vraagt (totale oppervlak bedraagt 555 m2).
3.1.7 Conclusie
Voor alle locaties geldt dat het programma van
eisen kan worden gerealiseerd, de locatie Surinamestraat biedt iets meer
ruimte.
3.2 Is de locatie
gelegen binnen een cirkel van 1 km gemeten vanaf de Markt?
Voor de dagopvang is situering in of nabij de
binnenstad essentieel voor het bereiken van de doelgroep. Voorkomen moet worden
rondzwerven, lange looproutes, dat minder gebruik wordt gemaakt van de
voorziening met als gevolg dat de doelgroep minder in beeld is bij de begeleiding,
minder deelneemt aan activiteiten en meer overlast in de (binnen)stad
veroorzaakt.
Het criterium in of nabij de binnenstad is
uitgewerkt in twee cirkels gelegen op respectievelijk 500 meter en 1 kilometer
van de Markt. De Markt omdat de doelgroep zich daar of in de directe omgeving
veelal bevindt. 500 meter omdat deze afstand de strikte vertaling is van ‘in of
nabij de binnenstad’. 1 kilometer omdat daarmee tegemoet wordt gekomen aan de
in de inspraak uitgesproken wens het zoekgebied niet al te zeer in te perken.
Bij de locatiekeuze zal ligging in het 500-metergebied wel beter scoren dan
ligging in het ‘500m -1 km’ gebied. Door zowel de raad als insprekers is
uitgesproken dat een geschikte locatie ‘niet op een meter hoeft af te kaatsen’,
dat is de reden dat ook locaties die op de rand van de kilometer gelegen zijn,
zijn opgenomen in de toetsing.
3.2.1 Gasthuisplaats/Koornmarkt
De locatie is gelegen binnen de cirkel van 500
meter vanaf de Markt, bij de locatiekeuze zal ligging in het 500-metergebied
wel beter scoren dan ligging in het ‘500m -1 km’ gebied.
3.2.2 Beukenlaan/Van Miereveltlaan
De locatie is gelegen binnen de cirkel van 1 km
vanaf de Markt.
3.2.3 Crommelinplein1/Zuidwal (GGD/Ambulancepost)
De locatie is gelegen binnen de cirkel van 1 km
vanaf de Markt.
3.2.4 Nijverheidsstraat (gemeenteopslag)
De locatie is gelegen op de rand van de cirkel van
1 km vanaf de Markt. Door zowel de raad als insprekers is uitgesproken dat een
geschikte locatie ‘niet op een meter hoeft af te kaatsen’.
Insprekers geven aan dat de looproute vanaf de
binnenstad naar deze locatie (te) lang is. De ligging buiten de 1km-zone wordt
als een zwak punt van deze locatie beschouwd.
3.2.5 Staalterrein (Staalweg 1, gemeenteopslag)
De locatie is gelegen op de rand van de cirkel van
1 km vanaf de Markt. Door zowel de raad als insprekers is uitgesproken dat een
geschikte locatie ‘niet op een meter hoeft af te kaatsen’.
Insprekers geven aan dat de looproute vanaf de
binnenstad naar deze locatie (te) lang is. De ligging buiten de 1km-zone wordt
als een zwak punt van deze locatie beschouwd.
3.2.6 Surinamestraat 1
De locatie is gelegen op de rand van de cirkel van
1 km vanaf de Markt. Door zowel de raad als insprekers is uitgesproken dat een
geschikte locatie ‘niet op een meter hoeft af te kaatsen’.
Insprekers geven aan dat de looproute vanaf de
binnenstad naar deze locatie (te) lang is. De ligging buiten de 1km-zone wordt
als een zwak punt van deze locatie beschouwd.
3.2.7 Conclusie
De locatie Koornmarkt
scoort het best, gevolgd door de Beukenlaan/Van Miereveltlaan en de
Crommelinplein/Zuidwal. De locaties Staalterrein, Nijverheidsstraat en
Surinamestraat 1 scoren zwak.
3.3 Is de locatie gelegen in het open gebied rond
het station?
Om
te voorkomen dat de dagopvang een mogelijk aanzuigende werking kan hebben op
bezoekers van buiten de regio is het noodzakelijk dat de dagopvang niet direct
bij het station is gelegen. Het aangrenzende en open gebied rond het station
met weinig barrières scoort dan ook ongeschikt voor de vestiging van een
dagopvang.
Door
insprekers is terecht aangegeven dat een locatie die niet in dit open gebied is
gelegen wel op minder loopafstand kan liggen dan locaties in het open gebied.
Dat is de reden dat het college ligging in de cirkel station – verste punt open
gebied, maar buiten het open gebied, bij de uiteindelijke afweging tussen
locaties als een zwak punt zal betrekken.
3.3.1 Gasthuisplaats/Koornmarkt
De
locatie is gelegen in de cirkel rondom het open gebied van het station. Dit
wordt als zwak punt van de locatie beschouwd. Ook door insprekers is dit punt
naar voren gebracht, veelal met een verwijzing naar de mogelijk aanzuigende
werking. Het college heeft daarop gereageerd door te stellen dat een eventuele
toeloop van bezoekers uit de grote steden kan worden geweerd met een
toelatingssysteem. De nabijheid van het station is een zwak punt omdat de eisen
die gesteld worden aan het toelatingsrégime en aan het toezicht op de nabije
omgeving van de dagopvang zwaarder zullen zijn dan op locaties die verder van
het station af gelegen zijn. Voorkomen moet worden dat het laagdrempelige
karakter van de dagopvang voor de doelgroep te zeer wordt aangetast.
3.3.2 Beukenlaan/Van Miereveltlaan
De locatie ligt buiten het open stationsgebied.
3.3.3 Crommelinplein1/Zuidwal (GGD/Ambulancepost)
De locatie is gelegen in
de cirkel rondom het open gebied van het station. Dit wordt als een zwak punt
van de locatie beschouwd. Ook door
insprekers is dit punt naar voren gebracht, veelal met een verwijzing naar de
mogelijk aanzuigende werking. Het college heeft daarop gereageerd door te
stellen dat een eventuele toeloop van bezoekers uit de grote steden kan worden
geweerd met een pasjessysteem. De nabijheid van het station is een zwak punt
omdat de eisen die gesteld worden aan het toelatingsrégime en aan het toezicht
op de nabije omgeving van de dagopvang zwaarder zullen zijn dan op locaties die
verder van het station af gelegen zijn. Voorkomen moet worden dat het
laagdrempelige karakter van de dagopvang voor de doelgroep te zeer wordt
aangetast.
In
paragraaf 3.9.3 wordt verder ingegaan op de relatie met de ontwikkeling van de
Spoorzone.
3.3.4 Nijverheidsstraat (gemeenteopslag)
De locatie ligt buiten het open stationsgebied.
Door insprekers is de relatie met het station gelegd. Het college is van mening
dat die minder zwaar is dan bij de locaties Gasthuisplaats/Koornmarkt en
Crommelinplein/Zuidwal, maar vindt wel dat dit voor deze locatie een
aandachtspunt is in die zin dat snel gereageerd dient te worden op toeloop uit
andere steden. Wanneer de spoorzone wordt ingericht zal aandacht moeten worden
gegeven aan de inpassing van de dagopvang in het gebied.
In
paragraaf 3.9.4 wordt verder ingegaan op de relatie met de ontwikkeling van de
Spoorzone.
3.3.5 Staalterrein (Staalweg 1, gemeenteopslag)
De locatie ligt buiten het open stationsgebied.
3.3.6 Surinamestraat 1
De locatie ligt buiten het open stationsgebied.
3.3.7 Conclusie
De locaties Gasthuisplaats/Koornmarkt en
Crommelinplein/Zuidwal scoren zwak op dit criterium. Voor de locatie
Nijverheidsstraat is de nabijheid van het station een aandachtspunt. De
locaties Staalterrein, Beukenlaan/Van Miereveltlaan en Surinamestraat scoren
goed op dit criterium.
3.4 Toegankelijkheid/beheersbaarheid
politie/hulpverlening
Per locatie is een veiligheidsscan gemaakt. Deze scan richt zich op de vraag of
een locatie bijzondere risico’s kent ten aanzien van:
De
veiligheidsscan is door een extern bureau uitgevoerd in samenwerking met de
gemeente en de politie Haaglanden. Het externe bureau deed onderzoek voor
vergelijkbare projecten in verschillende andere gemeenten. De scan beschrijft
op basis van de kennis van de huidige situatie en kenmerken van het gebied
rondom de nieuwe locaties de veiligheidsrisico’s per locatie.
Deze
paragraaf zal ingaan op de belangrijkste resultaten van de scan en de inspraak
per vraagpunt, de scan zelf is als bijlage 3 aan de nota toegevoegd.
3.4.1 Gasthuisplaats/Koornmarkt
3.4.2 Beukenlaan/Van Miereveltlaan
3.4.3 Crommelinplein1/Zuidwal (GGD/Ambulancepost)
3.4.4 Nijverheidsstraat (gemeenteopslag)
3.4.5 Staalterrein (Staalweg 1, gemeenteopslag)
3.4.6 Surinamestraat 1
3.4.7 Conclusie
1. De mogelijkheid voor de
politie en medewerkers van het centrum om zicht te hebben op de doelgroep in de
omgeving van het centrum.
Het zicht vanuit de dagopvang op de omgeving is
vanwege omliggende bebouwing voor alle locaties tot op zekere hoogte beperkt.
Behalve voor de Beukenlaan/Van Miereveltlaan en de Nijverheidsstraat geldt voor
alle locaties dat zij voornamelijk zicht hebben op het voor en aan één zijkant
gelegen gebied.
Waar het gaat om de zichtlijnen in het gebied
scoort het Staalterrein zwak, vanwege de onoverzichtelijkheid van het
omliggende woongebied.
Ook de Gasthuisplaats/Koornmarkt heeft een zwak
punt betreffende het zicht op de Gasthuissteeg en de parkeerplaats.
De locatie Crommelinplein/Zuidwal kent een
aandachtspunt vanwege het ontbreken van een zichtlijn richting de Hooikade en
de achterliggende steeg. De verdere buurt kent een overzichtelijke
infrastructuur.
2.
De bereikbaarheid van het centrum voor hulpdiensten.
De bereikbaarheid van de locaties als zodanig is in
alle gevallen goed. De bereikbaarheid van de omgeving en feitelijk ook de
surveilleerbaarheid van die omgeving is zwak voor het Staalterrein vanwege de
structuur van de woonomgeving en ook zwak voor de Gasthuisplaats/Koornmarkt
vanwege de parkeerplaats en omliggende stegen. De locaties
Crommelinplein/Zuidwal, Surinamestraat, Nijverheidsstraat en Beukenlaan/Van
Miereveltlaan scoren goed.
3.
Het hebben van voldoende sociale controle in de omgeving.
De zes locaties liggen in een omgeving met
verschillende functies en verkeer. Alle locaties, met uitzondering van de
Beukenlaan/ Van Miereveltaan, kennen aandachtspunten ten aanzien van sociale
controle.
Voor de Surinamestraat is een aandachtspunt dat het
gebied vroeg in de avond stil wordt, waardoor sociale controle sterk afneemt.
Dit kan echter worden opgevangen door een ronde na sluitingstijd om na te gaan
of alle bezoekers de directe omgeving verlaten hebben. Voor de
Gasthuisplaats/Koornmarkt gelden de steegjes als aandachtspunt, datzelfde is
van toepassing voor de looproute naar perron 1 in het geval van de locatie
Crommelinplein/Zuidwal. De Nijverheidsstraat heeft de aanlooproute van het
fietspad (Locomotiefpad) als aandachtspunt. Bij deze punten kan gedacht worden
aan het aanbrengen van extra verlichting of surveillance. Het Staalterrein
heeft als aandachtspunt het zicht vanaf de Oostpoortweg, dit wordt met name
veroorzaakt door de beplanting langs de weg.
4.
De aanwezigheid van functies met een (semi-)openbaar karakter in de omgeving.
Alle locaties liggen in gebieden met
(semi-)openbare functies.
De locatie Beukenlaan/Van Miereveltlaan scoort zeer
zwak op dit punt vanwege de kinderspeeltuin, de Bieslandhof en de looproute
door woonwijk.
In de zeer directe omgeving van de
Nijverheidsstraat zijn winkels aanwezig, dit is een zwak punt van deze
locatie.De locatie Staalterrein scoort zwak vanwege de aanlooproute door
woongebied. De Gasthuisplaats/Koornmarkt heeft een aandachtspunt op dit aspect,
vanwege de aanwezigheid van winkels, hotels en coffeeshops. Voor de
Surinamestraat geldt de afstand tot de binnenstad en het Mondriaancollege als
aandachtspunt. De locatie Crommelinplein/Zuidwal heeft een aandachtspunt
vanwege de nabijheid van het station.
5.
De aanwezigheid van functies met een eigen veiligheidsrisico in de omgeving.
De locatie Beukenlaan/Van Miereveltlaan scoort zeer
zwak vanwege de ligging nabij de speeltuin en de Bieslandhof. Het Staalterrein
scoort zwak vanwege de mogelijke hangplekken in de woonwijk en de portieken. De
Gasthuisplaats/Koornmarkt scoort zwak vanwege de steegjes en de mogelijke
hangplekken.
De hangplekken langs het water en de nabijheid van
perron 1 vormt een aandachtspunt voor de locatie Crommelinplein/Zuidwal.
Voor de Nijverheidsstraat is de speelplaats en de
mogelijke hangplek bij het kunstwerk een aandachtspunt. Voor de Surinamestraat
zijn de hangplekken bij het water aandachtspunt en de looproute door het
Geerweggebied.
3.5 Is de locatie
met zekerheid te huren of te verwerven binnen een periode van een jaar?
Om verhuizing van de dagopvang binnen de beoogde
periode van twee jaar mogelijk te maken is beschikbaarheid binnen een periode
van een jaar noodzakelijk.
3.5.1 Gasthuisplaats/Koornmarkt
De locatie is in bezit van de gemeente en is binnen
een periode van een jaar inzetbaar.
3.5.2 Beukenlaan/Van Miereveltlaan
De locatie is in bezit van de gemeente en is binnen
een periode van een jaar beschikbaar.
3.5.3 Crommelinplein1/Zuidwal (GGD/Ambulancepost)
De locatie is in bezit van de gemeente en wordt
gehuurd door de GGD en de Ambulancedienst (gemeente Den Haag). Het bestuur van
de GGD Zuid Holland West heeft besloten te verhuizen uit de huidige gebouwen
naar een nieuwe centrale locatie. De GGD Zuid Holland West is bezig met de
keuze van de locatie voor de nieuwe centrale huisvesting. De GGD heeft daarbij
aangegeven dat een nieuwe locatie uiterlijk 31 maart 2006 beschikbaar moet
zijn. Ook de Ambulancedienst heeft plannen voor nieuwe huisvesting. Beide
organisaties hebben nog geen besluit genomen over hun definitieve nieuwe
locatie.
3.5.4 Nijverheidsstraat (gemeenteopslag)
Ten aanzien van deze locatie bestond nog
onduidelijkheid over in hoeverre de verkoop van LPG in het nabij gelegen
tankstation tijdig gestaakt kon worden (aangezien binnen een cirkel van 80
meter niet gebouwd mag worden). Inmiddels is bekend dat naar verwachting de
vergunning voor de verkoop van LPG zal per 2006 ingetrokken worden (hiermee
wordt de verkoop gestaakt). De gemeente is
hierover in gesprek met de eigenaar.
De locatie is in bezit van de gemeente en is binnen
een periode van een jaar beschikbaar.
3.5.5 Staalterrein (Staalweg 1, gemeenteopslag)
De locatie is in bezit van de gemeente en is binnen
een periode van een jaar beschikbaar.
3.5.6 Surinamestraat 1
De
locatie is binnen een jaar te verwerven door de gemeente.
3.5.7 Conclusie:
Voor
alle locaties geldt dat zij tijdig inzetbaar kunnen zijn. Voor de locatie
Crommelinplein/Zuidwal geldt dat de GGD wel besloten heeft tot verhuizing
uiterlijk maart 2006, maar nog geen nieuwe locatie heeft aangewezen. Dat kan in
deze als een onzekerheid danwel zwak punt worden aangemerkt.
3.6 Is de locatie gelegen buiten uitsluitend
woonomgeving?
Een locatie is minder gevoelig voor overlast in
situaties waar sprake is van veel verschillende functies in het straatbeeld.
Een pand aan een wat bredere weg/straat met relatief veel verkeersbewegingen en
wandelaars zal de doorstroming en sociale controle bevorderen.
In de veiligheidsscan is ingegaan op de punten sociale controle en aanwezigheid
van functies met een openbaar karakter, danwel het station en coffeeshops. De
conclusies zijn beschreven onder paragraaf 3.4.
3.6.1 Gasthuisplaats/Koornmarkt
Door
veel insprekers is aangegeven dat deze locatie in een woongebied gelegen is.
Het gebied Koornmarkt/Gasthuisplaats kent een mengeling van maatschappelijke-,
commerciële- en woonfuncties. De locatie voldoet hiermee aan het criterium.
3.6.2 Beukenlaan/Van Miereveltlaan
Door veel insprekers is
aangegeven dat deze locatie in een woongebied gelegen is. De locatie ligt aan een
bredere weg, de Van Miereveltlaan, met relatief veel verkeersbewegingen.
Daarnaast bevinden zich enkele woonblokken in de omgeving van de Beukenlaan/
Van Miereveltlaan en zijn in hetzelfde gebied verschillende maatschappelijke en
commerciële functies te vinden. De locatie voldoet hiermee aan het criterium.
3.6.3 Crommelinplein1/Zuidwal (GGD/Ambulancepost)
Veel insprekers hebben aangegeven dat de locatie in
een woongebied gelegen is. Relevant hierbij is dat de dagopvang gevestigd zal
worden aan de noordwest-zijde van het GGD-pand, op de plaats van de
ambulancepost. Aan deze zijde van het pand is sprake van veel functies en
verkeer. De woonbuurt ligt daardoor achter het centrum en de aanlooproutes
ernaartoe. De
locatie voldoet aan het criterium.
3.6.4 Nijverheidsstraat (gemeenteopslag)
Een aantal insprekers heeft aangegeven dat de
locatie in een woongebied gelegen is. De locatie Nijverheidsstraat bevindt zich
in een gevarieerd gebied met diverse functies, zoals een winkel, bedrijven en
woningen. Daarnaast zijn er veel verkeersbewegingen in de omgeving. De locatie
bevindt zich niet in een omgeving die uitsluitend de functie wonen kent. De locatie voldoet
aan het criterium.
3.6.5 Staalterrein (Staalweg 1, gemeenteopslag)
Veel insprekers hebben aangegeven dat de locatie in
een woongebied gelegen is. De locatie als zodanig ligt in een gebied
met verschillende functies en niet in uitsluitend een woonomgeving. Wel grenst
de locatie Staalterrein aan een woonwijk. Daarbij komt dat het gebied-Oostblok
veel onoverzichtelijke plekken kent. De looproute loopt door dit woongebied,
hier wordt in paragraaf 3.7 nader op ingegaan. De locatie voldoet aan het criterium.
3.6.6 Surinamestraat 1
De Surinamestraat 1 is gelegen op een kleinschalig
bedrijventerrein met enkele woningen. De locatie voldoet aan het criterium.
3.6.7 Conclusie
De locaties liggen allen niet in een gebied met
uitsluitend een woonfunctie, hiermee scoren ze goed op dit criterium.
3.7 In de onderlinge afweging van de locaties met
aanvoerroutes door woonbuurten is de locatie aan van het aantal meters vanaf de
Markt geschikt of ongeschikt?
Zoveel mogelijk moet worden vermeden dat
aanvoerroutes door woonbuurten lopen. Met woonbuurten wordt dan gedoeld op die
buurten en straten waar in de praktijk alleen sprake is van bewoners- cq
bestemmingsverkeer in die buurt of straat. Voor de onderlinge afweging van
locaties met aanvoerroutes door woonbuurten zal dit plaatsvinden door per
locatie vanaf de Markt het aantal meters aanvoerroutes te inventariseren dat
gelegen is in die woonbuurten zoals hiervoor omschreven.
De Markt is uitgangspunt aangezien het leefdomein
van de doelgroep zich in de binnenstad bevindt.
3.7.1 Gasthuisplaats/Koornmarkt
De locatie Gasthuisplaats/Koornmarkt kent een
aantal looproutes. Deze looproutes bevinden zich in de binnenstad, die zich
kenmerkt door verschillende functies. De loopafstand door uitsluitend
woongebied is 0 meter. De locatie scoort goed op dit punt.
3.7.2 Beukenlaan/Van Miereveltlaan
De looproute door woongebied is door menig
inspreker aangegeven.
De bezoekers van de dagopvang zullen over het
algemeen de Koepoortbrug gebruiken om vanuit de binnenstad de Van Miereveltlaan
te bereiken. Vervolgens zullen ze via het blok woningen tussen de Oostsingel en
Van Miereveltlaan de dagopvang bereiken. Het blok woningen tussen de Oostsingel
en Van Miereveltlaan is een buurt waar in de praktijk alleen sprake is van
bewoners- cq bestemmingsverkeer. De afstand van de Koepoortbrug naar de hoek
Beukenlaan/Van Miereveltlaan via de route Oostsingel, Van Aelststraat bedraagt
ongeveer 400 meter.
Het gedeelte van de Markt tot en met de
Koepoortbrug kan niet gerekend worden tot een gebied waar alleen woon cq.
bestemmingsverkeer plaatsvindt.
De looproute door woongebied is ook naar voren
gekomen als zijnde risico in de veiligheidsscan (zie verder onder paragraaf
3.4). De locatie scoort zwak op dit punt.
3.7.3 Crommelinplein1/Zuidwal (GGD/Ambulancepost)
Voor de locatie Crommelinplein/Zuidwal, met de
entree aan de zijde van de Ambulancepost, geldt dat de waarschijnlijke aanlooproutes
allemaal door gebieden met gemengde (verkeers)functies gaan. De loopafstand
door uitsluitend woongebied is 0 meter. De locatie scoort goed op dit punt.
3.7.4 Nijverheidsstraat (gemeenteopslag)
De looproutes die vanuit de binnenstad het meest
voor de hand liggen (bijv.: Coenderstraat/Locomotiefpad, Westvest/Van
Leeuwenhoeksingel/Westlandseweg) voeren allen over druk begane verkeersroutes.
Nergens voert de route door uitsluitend woonomgebied, de loopafstand door
uitsluitend woongebied is 0 meter. De locatie scoort goed op dit criterium.
De routes kennen echter wel lastige onderdelen (zie
ook onder paragraaf 3.4). Het voetpad van de Irenetunnel en het Locomotiefpad
zijn weliswaar druk begaan, maar scoren uit het oogpunt van veiligheidsgevoel
niet sterk. Dit komt ook vanuit de inspraak naar voren.
Vanuit de binnenstad bezien heeft de looproute een
aanzienlijke lengte. Daar staat voor deze locatie wel tegenover dat de locatie
geografisch gezien zeer centraal ligt in de stad. Van belang is verder hier te
vermelden dat met de ontwikkeling van het Spoorzonegebied de looproutes er
anders komen uit te zien. De huidige looproutes gaan niet door uitsluitend
woonomgeving. De lastige onderdelen van de looproutes zullen met de komst van
de spoortunnel verdwijnen.
3.7.5 Staalterrein (Staalweg 1, gemeenteopslag)
Deze
locatie kent twee aanlooproutes: de route Nieuwe Langendijk-Heilige Land en de
route Oosteinde-Oostblok. Er zijn meerdere routes vanuit de binnenstad mogelijk
naar het Staalterrein. De locatie Staalterrein vanuit de binnenstad gezien ligt
achter de woonwijk. Uitgaande van de route
Oostpoort – Oostplein - Staal is de lengte van de routes door
uitsluitend woongebied 350 meter. Een route die ook veelvuldig benut zal worden
is de route via de Koepoort – Oostingel – Staal. Deze route bedraagt 900 meter
door uitsluitend woonomgeving. Deze wijk kenmerkt zich door de aanwezigheid van
portiekwoningen, korte en hoekige straatjes, onderdoorgangen en veel hoekjes.
Dit maakt dat het gebied veel onoverzichtelijke plekken kent.
De
looproute door de woonwijk komt terug in de reacties uit de inspraak en wordt
als risico aangegeven in de veiligheidsscan (zie verder onder paragraaf 3.4).
De afstand door woongebied scoort zeer zwak.
3.7.6 Surinamestraat 1
De meest voor de hand liggende looproute
Surinamestraat – Reineveldbrug - Annastraat gaat niet door uitsluitend
woongebied. Weliswaar kennen verschillende routes een sterke woonfunctie, maar
zij worden alle gecombineerd met frequent verkeer van personen naar of vanaf de
binnenstad. Het aantal feitelijke meters door uitsluitend woongebied is nul. De
locatie scoort goed op dit punt.
Gezien de afstand van deze wijk tot de mogelijke
locatie en de diverse looproutes die mogelijk wordt op dit punt afgeweken van
de bevindingen van de veiligheidsscan. De genoemde wijken in de veiligheidsscan
komen terug in paragraaf 3.4.
Als de aanlooproute via de Oostsingel gekozen
wordt, gaat het laatste deel (over een afstand van 300 meter) langs de rand van
een woongebied. Dat is de reden dat dit niet als uitsluitend woongebied wordt
beschouwd.
3.7.7 Conclusie
De
naar verwachting meest gebruikte aanlooproutes vanuit de binnenstad naar de
locaties Gasthuisplaats/Koornmarkt, Crommelinplein/Zuidwal, Surinamestraat en
Nijverheidsstraat gaan niet door woonbuurten. De locatie Beukenlaan/Van Miereveltlaan scoort hier
zwak. De locatie Staalterrein zeer zwak.
3.8 Kan het geldende bestemmingsplan van de locatie
binnen de gestelde termijn van ca 1 jaar ruimte worden herzien door integrale
planherziening of door vrijstellingverlening?
Binnen de gestelde termijn van circa 1 jaar moet
het geldende bestemmingsplan ruimte herzien kunnen worden door integrale
planherziening of door vrijstellingverlening.
3.8.1 Gasthuisplaats/Koornmarkt
Maatschappelijke opvang past niet in de bestemming
van deze locatie. Voor deze locatie dient een bestemmingsplanprocedure gevolgd
te worden. Verwacht wordt dat deze binnen een jaar afgerond kan worden.
3.8.2 Beukenlaan/Van Miereveltlaan
Maatschappelijke opvang past niet in de bestemming
van deze locatie. Voor deze locatie dient een bestemmingsplanprocedure gevolgd
te worden. Verwacht wordt dat deze binnen een jaar afgerond kan worden.
3.8.3 Crommelinplein1/Zuidwal (GGD/Ambulancepost)
Maatschappelijke opvang past niet in de bestemming
van deze locatie. Voor deze locatie dient een bestemmingsplanprocedure gevolgd
te worden. Verwacht wordt dat deze binnen een jaar afgerond kan worden.
3.8.4 Nijverheidsstraat (gemeenteopslag)
Maatschappelijke opvang past niet in de bestemming
van deze locatie. Voor deze locatie dient een bestemmingsplanprocedure gevolgd
te worden. Verwacht wordt dat deze binnen een jaar afgerond kan worden.
3.8.5 Staalterrein (Staalweg 1, gemeenteopslag)
Maatschappelijke opvang past niet in de bestemming
van deze locatie. Voor deze locatie dient een bestemmingsplanprocedure gevolgd
te worden. Verwacht wordt dat deze binnen een jaar afgerond kan worden.
3.8.6 Surinamestraat 1
Maatschappelijke opvang past niet in de bestemming
van deze locatie. Voor deze locatie dient een bestemmingsplanprocedure gevolgd
te worden. Verwacht wordt dat deze binnen een jaar afgerond kan worden.
3.8.7 Conclusie
Voor alle locaties geldt
dat een bestemmingsplanwijziging noodzakelijk is en juridisch haalbaar wordt
geacht, de score is voor alle locaties goed.
3.9 Indien er sprake is van herontwikkeling, kan de
functie dagopvang dan in die herontwikkeling worden meegenomen?
Bestaan er plannen om op die plek op de korte of
middellange termijn tot herontwikkeling te komen. Daarbij is van belang dat als
er sprake is van herontwikkeling de dagopvang in de herontwikkeling kan worden
meegenomen.
3.9.1
Gasthuisplaats/Koornmarkt
3.9.2 Beukenlaan/Van Miereveltlaan
Diverse insprekers hebben hun zorg uitgesproken
over de toekomst van de komst van een dagopvang in relatie tot de
herstructurering van de Bomenwijk. De
eventuele komst van de dagopvang staat de ontwikkeling van de Bomenweg niet in
de weg. De locatie is gelegen op het puntje van de Bomenwijk, de bezoekers van
de dagopvang zijn georiënteerd op de binnenstad. In die zin ligt de Bomenwijk
aan de achterkant van deze locatie.
Wel is het zo dat de locatie Beukenlaan gelegen is
aan een van de entrees tot de Bomenwijk. De uitstraling van deze locatie zal
eerder groen dan bebouwd zijn, waarmee wordt bijgedragen aan een aantrekkelijk
uiterlijk van deze entree tot de buurt.
Het verkeer van
en naar de dagopvang op zichzelf wordt niet als een aantasting van de
uitstraling van het entreegebied beschouwd.
Op grond van deze overwegingen wordt geen negatief
effect van een eventuele komst van het centrum op de entree van de buurt en de
mogelijkheden tot verdere ontwikkeling van de buurt.
3.9.3 Crommelinplein1/Zuidwal (GGD/Ambulancepost)
Er is sprake van herontwikkeling van het
Spoorzonegebied, door insprekers is veelvuldig de vraag gesteld hoe deze
locatie zich hiertoe verhoudt. De locatie
Crommelinplein/Zuidwal kan bij de ontwikkeling van het gebied een betere
inbedding krijgen. Zo is in het ontwerp-bestemmingsplan voor de spoorzone te
zien dat het voornemen bestaat de aansluiting van de Engelse Straat op de
Westlandseweg te verleggen in westelijke richting. In de planvorming kan ook
rekening gehouden worden met de aanwezigheid van de dagopvang. De looproute
vanaf perron 1 vervalt met de komst van de spoorzone. De
dagopvang is derhalve goed inpasbaar in de ontwikkelplannen.
3.9.4 Nijverheidsstraat (gemeenteopslag)
Er is sprake van herontwikkeling van het
Spoorzonegebied. De locatie Nijverheidsstraat kan bij de ontwikkeling
van het gebied een betere inbedding kan krijgen. In de planvorming kan ook
rekening gehouden worden met de aanwezigheid van de dagopvang. Derhalve
is de dagopvang goed inpasbaar.
3.9.5 Staalterrein (Staalweg 1, gemeenteopslag)
Er is in dit gebied geen sprake van
herontwikkeling.
3.9.6 Surinamestraat 1
Er is in dit gebied geen
sprake van herontwikkeling.
3.9.7 Conclusie
Voor alle locaties behalve het Staalterrein en de
Surinamestraat bestaan concrete herontwikkelingsplannen in de nabije omgeving.
De functie dagopvang is in alle gevallen inpasbaar in die ontwikkeling.
10. Passen de te
verwachten kosten van de locatie binnen het beschikbare budget?
Een
enkelvoudige uitwerking kan op het punt van de financiën niet gegeven worden.
De kosten zullen afhangen van het al dan niet moeten verwerven van een locatie,
de mate waarin verbouwd of gebouwd moet worden en eventuele bijkomende kosten
(bv. het verleggen van kabels/leidingen).
Ten
behoeve van de finale afweging tussen locaties wordt per locatie een raming
gegeven van de aan de locatie verbonden verwervingskosten, (ver) bouwkosten en
eventuele bijkomende kosten. In de geheime bijlage 4 is het overzicht van de
(ver)bouw/verwervingskosten en de bijbehorende exploitatieberekening
weergegeven (de bijlage is niet openbaar vanwege de eventueel te volgen
aanbesteding).
Een
goedkopere locatie scoort bij die afweging beter, maar het is denkbaar dat
uiteindelijk een duurdere locatie de voorkeur krijgt boven een goedkopere omdat
de duurdere op andere criteria beter scoort.
Ten
aanzien van de toetsing in dit stadium moet volstaan worden met de vraag of de
te verwachten kosten naar verwachting passen binnen het beschikbare budget van
€ 1,1 miljoen plus de opbrengst van het huidige pand aan de Oostsingel 76. In
dit verband wordt verder niets gezegd over mogelijke planschadeclaims en
eventueel daaruit voortvloeiende financiële gevolgen. Omdat dit vraagstuk zich
rond elke locatie voordoet gaat er verder geen onderscheidende werking uit ten
behoeve van de locatiekeuze.
3.10.1
Gasthuisplaats/Koornmarkt
Om de dagopvang te realiseren zal het pand moeten
worden verbouwd. Het gehele pand is in zeer slechte staat en kent veel
achterstallig onderhoud. In de bijgevoegde exploitatie is alleen de verbouw
voor het gedeelte van de dagopvang meegenomen.
Om de dagopvang op de begane grond te realiseren is
een investering van ongeveer € 7,5 ton nodig. Dit is exclusief de verbouw die
benodigd is voor de rest van het pand. Bij een investering van deze hoogte zou
het noodzakelijk zijn om de rest van het pand ook op te knappen. De verwachting
is dat de kosten enkele tonnen zullen bedragen. Dit valt (ver) buiten het
beschikbare budget. Een dergelijk groot bestaand gebouw legt een groot beslag
op de herontwikkelingsplannen en daarmee ook op de exploitatiemogelijkheden van
het gebied.
De andere optie is dat de dagopvang als
nieuwbouwlocatie zou moeten worden opgenomen in de herontwikkeling van dit
gebied, dit is echter niet mogelijk vanwege de termijn waarop dit gebied
herontwikkeld wordt (dit vindt plaats vanaf 2008, terwijl de dagopvang medio
2007 gerealiseerd moet zijn).
De derde optie van sloop van het bestaande gebouw
en vooruitlopend op herontwikkeling realiseren van nieuwbouw is stedebouwkundig
ongewenst, maar tevens vanwege dubbele sloop- en bouwstromen in het gebied naar
verwachting zeer duur. Het college heeft deze variant daarom niet nader
uitgewerkt.
De locatie scoort zeer zwak op de financiële
haalbaarheid.
3.10.2 Beukenlaan/Van Miereveltlaan
De dagopvang kan middels nieuwbouw worden
gerealiseerd. Hiermee gaat een investering van ongeveer € 6 ton mee gepaard,
dit bedrag is exclusief de kosten die gemoeid zijn met bijvoorbeeld het
omleggen van leidingen en de inrichting en ontsluiting van de openbare ruimte.
3.10.3 Crommelinplein1/Zuidwal (GGD/Ambulancepost)
De Ambulancepost zal moeten worden verbouwd om de
dagopvang te huisvesten. Hiervoor is een investering van ongeveer € 6,5 ton
noodzakelijk.
3.10.4 Nijverheidsstraat (gemeenteopslag)
De dagopvang kan middels nieuwbouw worden
gerealiseerd. Een investering ad ongeveer € 6 ton is noodzakelijk. Dit bedrag
is exclusief kostenposten zoals de inrichting en ontsluiting van de openbare
ruimte.
3.10.5 Staalterrein (Staalweg 1, gemeenteopslag)
De dagopvang kan middels nieuwbouw worden
gerealiseerd. Een investering ad ongeveer € 6,25 ton is noodzakelijk. Dit
bedrag is exclusief kostenposten zoals de inrichting en ontsluiting van de
openbare ruimte.
3.10.6 Surinamestraat 1
Het pand aan de Surinamestraat moet worden
verworven en verbouwd. Dit pand is anderhalf maal zo groot als de andere
panden. Een investering van ongeveer € 5,25 ton is noodzakelijk. Verwerving en
verbouwing kunnen binnen het geraamde budget gerealiseerd worden.
3.10.7 Conclusie
De locatie
Gasthuisplaats/Koornmarkt scoort op financiële haalbaarheid zeer zwak, de
locaties Crommelinplein/Zuidwal, Staalterrein, Nijverheidsstraat en
Beukenlaan/Van Miereveltlaan en Surinamestraat zijn vergelijkbaar en scoren
goed op dit aspect.
3.11
Samenvatting
In onderstaande tabel 1 zijn de resultaten van
paragraaf 3.1 tot en met 3.10 weergegeven.
Schema
4.
Weging tussen locaties
4.1 Score op de criteria
Zoals tot nog toe telkens is aangegeven, valt de
uiteindelijke afweging tussen locaties niet terug te brengen tot een eenvoudige
rekensom. Inzichtelijk moet worden gemaakt welke factoren doorslaggevend zijn
geweest bij de keuze zoals die hieronder wordt weergegeven.
Daartoe worden in onderstaand schema de gegevens
uit tabel 1 per locatie weergegeven, maar alleen op die hoofdpunten, die het
verschil maken in de waardering van de locaties. Het criterium “Programma van
Eisen” vindt u bijvoorbeeld in dit schema niet terug. Alle locaties scoren
hetzelfde op dit punt. Het gaat met andere woorden om de criteria:
-
2. Situering t.o.v. binnenstad
-
3. Nabijheid station
-
4.1 Zicht vanuit centrum en doorzicht omgeving
-
4.2 Alleen bereikbaarheid en surveilleerbaarheid
omgeving
-
4.3 Sociale controle
-
4.4 Functies met een (semi-)openbaar karakter
-
4.5 Functies met een eigen veiligheidsrisico
-
7. Aanvoerroutes
-
8. Beschikbaarheid
Hierbij is van belang aan te geven dat de criteria
3, 4 en 7 betrekking hebben op overlast en veiligheid. Dat geldt niet voor de
criteria 2 en 8.
Score locatie Gasthuisplaats/Koornmarkt:
Goed |
2; 8; 7 |
Aandachtspunt |
4.3; 4.4 |
Zwak |
3; 4.1; 4.2; 4.5 |
Zeer zwak |
10 |
Score locatie Beukenlaan/Van Miereveltlaan:
Goed |
2; 3; 4.1; 4.2; 4.3; 8 |
Aandachtspunt |
- |
Zwak |
7 |
Zeer zwak |
4.4; 4.5 |
Score locatie Crommelinplein1/Zuidwal:
Goed |
2; 4.2; 7 |
Aandachtspunt |
4.1; 4.3; 4.4; 4.5 |
Zwak |
3; 8 |
Zeer zwak |
- |
Score locatie Nijverheidsstraat:
Goed |
4.1; 4.2; 8; 7 |
Aandachtspunt |
3; 4.2; 4.3; 4.5 |
Zwak |
2; 4.4 |
Zeer zwak |
- |
Score locatie Staalterrein:
Goed |
3; 8 |
Aandachtspunt |
4.3 |
Zwak |
2; 4.1; 4.2; 4.4; 4.5; |
Zeer zwak |
7 |
Score locatie Surinamestraat:
Goed |
3; 4.1; 4.2; 8; 7 |
Aandachtspunt |
4.3 t/m 4.5 |
Zwak |
2 |
Zeer zwak |
- |
4.2 Voorkeur van de
dagopvang, Dienstencentrum over de Brug
Gedurende het gehele
proces is nauw samengewerkt met het bestuur en directie van het
dienstencentrum. Aan de hand van de beschikbare informatie is aan het bestuur
gevraagd welke locatie de voorkeur heeft. Voorop stelt het bestuur dat,
aangezien het programma van eisen op alle locaties inpasbaar is, het feitelijk
mogelijk is om op iedere locatie te functioneren. Het gaat het dienstencentrum
er om dat men op een nieuwe locatie het werk kan voortzetten en dat een goede
relatie met de omgeving kan worden opgebouwd.
Het bestuur heeft
aangegeven dat de locatie Surinamestraat de voorkeur geniet. Dit vanwege het
feit dat de locatie net buiten een woonwijk gelegen is, het pand een ‘beschutte
bouw’ kent en de kans op wat als zichtbare overlast door de omgeving wordt
ervaren tot het minimale kan worden beperkt. Tevens straalt de omgeving rust
uit. Het gebouw is ruim, hetgeen een positieve invloed zal hebben op de
bezoekers. De locatie is wat verder van
de binnenstad gelegen, maar wel goed bereikbaar.
Ten aanzien van de andere locaties heeft het
dienstencentrum geen volgorde van voorkeur.
Het bestuur heeft verder
aangegeven een voorkeur te hebben voor een centrum waarbinnen geen gebruik van
alcohol of (soft)drugs is toegestaan. Om na te gaan wat hiervan de effecten
zijn op de aantrekkingskracht van het centrum op de doelgroep, het klimaat
binnen en in de omgeving van het centrum wil het dienstencentrum per kwartaal
monitoren op deze punten.
Op
verzoek van de gemeente heeft de dagopvang een bezoekersmonitor ontwikkeld,
waarin de kenmerken van de doelgroep zijn opgenomen. De resultaten van deze
bezoekersmonitor zijn in bijlage 5 opgenomen.
De conclusie hiervan is
dat het merendeel van de bezoekers afkomstig is uit Delft. Slechts een klein
deel afkomstig is uit omliggende steden. Het gros van de bezoekers kampt met
woonproblemen, schulden al dan niet gecombineerd met alcohol of softdrugsverslaving.
Een minderheid is aan harddrugs verslaafd. Doel van het bezoek is ‘zitten in de
huiskamer’, gebruik van het sanitair, het ophalen van post of men komt voor een
gesprek met een hulpverlener.
4.3 Conclusie
De ligging van de locatie Staalterrein direct
achter een onoverzichtelijke woonwijk zorgt er voor dat deze locatie zeer zwak
scoort op het criterium aanlooproute. Om deze reden wordt voorgesteld de
locatie Staalterrein te laten vervallen. Deze conclusie wordt bevestigd door de
zwakke score van deze locatie op vier andere aspecten van overlast/veiligheid
en de ligging ten opzichte van de binnenstad.
De locatie Beukenlaan/Van Miereveltlaan scoort
duidelijk beter dan de locatie Staalterrein. Bij de Beukenlaan/Van
Miereveltlaan spelen echter de relaties met de speeltuin en de Bieslandhof als
zeer zwak punt mee, alsmede als zwak punt de looproute door de woonwijk.
Voorgesteld wordt om de locatie Beukenlaan/Van Miereveltlaan daarom niet voor
de dagopvang in te zetten.
De locatie Gasthuisplaats/Koornmarkt heeft
aandachts- en zwakke punten ten aanzien van de veiligheid. Dat wordt onder
andere veroorzaakt door de situatie met het parkeerterrein en een aantal
omringende stegen. Daar staat tegenover dat een deel van deze problematiek kan
worden opgelost bij de herontwikkeling van de Gasthuisplaats. Ook de ligging
ten opzichte van het station is een zwak punt van deze locatie. De verbouw van
het huidige pand lijkt financieel onhaalbaar, gezien de slechte staat van het
pand. Deze locatie scoort op het criterium financiën dan ook zeer zwak. Gegeven
deze overwegingen wordt voorgesteld om de locatie Gasthuisplaats/Koornmarkt af
te wijzen.
De locatie Surinamestraat 1 kent één zwak punt en
dat is afstand tot de binnenstad. De looproute vanaf de Markt kent een aanzienlijke
lengte. Op het punt van de veiligheid scoort de Surinamestraat een aantal
aandachtspunten. Het college ziet die vooral op de punten sociale controle in
de avond, hangplekken in de omgeving en de relatie met een aantal omliggende
functies. Het bestuur van de dagopvang heeft te kennen gegeven een duidelijke
voorkeur voor deze locatie te hebben (zie paragraaf 4.2).
Ook de locatie Crommelinplein 1/Zuidwal komt er
over het geheel genomen redelijk uit. Op het punt van ligging in een
woonomgeving wordt de stelling van veel insprekers dat de locatie in een
woonbuurt ligt niet overgenomen. De relatie met de achterliggende woonbuurt is
een belangrijk aandachtspunt, maar de locatie is gelegen aan de rand van de
buurt, temidden van een aantal andere functies en met een oriëntatie van de
buurt af. Het college vindt de ligging ten opzichte van het station wel een
zwak punt. Met een stevige inspanning is die situatie wel hanteerbaar te maken,
maar daar staat tegenover dat het régime in en om het centrum een strikte
aanpak vraagt. Daarnaast is er nog geen definitieve zekerheid over de
verhuizing van de GGD.
De locatie Nijverheidsstraat kent als zwak punt
naast de iets te grote afstand tot de binnenstad vooral de ligging om de
locatie heen van een aantal (semi-) openbare functies. Het gaat daarbij vooral
om de Aldi en andere winkelvoorzieningen in de omgeving. Daarnaast kent de
locatie een aantal aandachtspunten op het gebied van veiligheid, waar wel
tegenover staat dat de bereikbaarheid en de surveilleerbaarheid in de buurt
goed zijn.
Ten aanzien van deze laatste drie locaties kan
geconcludeerd worden dat de Surinamestraat het beste scoort. Voorgesteld wordt
om deze locatie aan te merken als voorkeurslocatie.
De locaties Crommelinplein/Zuidwal en
Nijverheidsstraat scoren over het geheel genomen redelijk. Deze locaties zijn
daarmee geschikt om als ‘terugval –locaties’ te dienen op het moment dat de
locatie Surinamestraat toch zou moeten afvallen. Gegeven het feit dat op dit
ogenblik niet volledig zeker is of de GGD haar pand inderdaad tijdig zal
verlaten wordt voorgesteld de keuze tussen de locaties Crommelinplein/Zuidwal
en Nijverheidsstraat pas te maken wanneer die keuze daadwerkelijk aan de orde
mocht komen.
De afgelopen tweeëneenhalf jaar is gezocht naar een
nieuwe locatie voor de dagopvang. In 2004 zijn zes mogelijk locaties ter
inspraak aan omwonenden en belanghebbende voorgelegd. Tevens is er een
veiligheidsscan en een (bouwkundig) haalbaarheidsonderzoek naar de locaties
uitgevoerd. Deze nota beschrijft op basis van de resultaten de voors- en tegens
van de locaties aan de hand van de toetsing op de elf criteria. Iedere locatie
kent een aantal sterke en zwakke punten, waarbij het ene punt makkelijker in de
beheersfeer kan worden opgelost dan het andere. De resultaten laten zien dat de
Surinamestraat het beste scoort op de criteria. Op basis van de toetsing wordt
voorgesteld om de locaties Gasthuisplaats/Koornmarkt, Beukenlaan/Van
Miereveltlaan en Staalterrein als ongeschikt aan te merken. De locaties
Crommelinplein 1/Zuidwal en Nijverheidsstraat zijn geschikt, maar scoorden op
een aantal punten lager dan de Surinamestraat.
Direct na de definitieve keuze zal een
informatieavond georganiseerd worden waarin ook het opstellen van een beheerplan
en deelname van omwonenden meegenomen wordt. Tevens zal direct na aanwijzing de
bestemmingsplanprocedure worden opgestart.
6. Voorstel
U wordt voorgesteld om:
-
Voorlopig de locatie Surinamestraat 1 aan te wijzen
als nieuwe locatie voor de dagopvang.
-
Voorlopig de locaties Crommelinplein1/Zuidwal en
Nijverheidsstraat aan te wijzen als reservelocaties indien de dagopvang niet
aan de Surinamestraat gerealiseerd kan worden en niet nu een voorkeursvolgorde
tussen deze twee locaties aan te brengen.
-
Voorlopig de locaties Beukenlaan/Van
Miereveltlaan, Staalterrein en Gasthuisplaats/Koornmarkt als ongeschikt aan te
merken.
-
Advies aan de commissie WZO te vragen over de
locatiekeuze.
-
Na advies van de commissie WZO een definitief
besluit te nemen ten aanzien van de voorkeurslocatie, reservelocaties en af te
wijzen locaties.
-
In te stemmen met de in hoofdstuk 2 beschreven
vervolgstappen.
-
In te stemmen met het betrekken van de verdere
projectkosten bij de kredietaanvraag voor het daadwerkelijk realiseren van de
dagopvang.