1. Inleiding

 

De huidige locatie voor de dagopvang voor daklozen en verslaafden (van Stichting Dienstencentrum over de Brug) aan de Oostsingel 76 voldoet niet aan de hedendaagse eisen voor begeleiding van en activiteiten voor de doelgroep en de bestemming is niet conform bestemmingsplan. De gemeente is in 2002 gestart met het zoeken naar een geschikte nieuwe locatie. Het gebruik van het huidige pand is gelegaliseerd door middel van een tijdelijke vrijstelling van tweeënhalf jaar. In februari 2005 loopt de vrijstelling af. Deze kan nog eenmaal verlengd worden voor eenzelfde periode onder de voorwaarde dat hard kan worden gemaakt dat de verhuizing naar een nieuwe locatie inderdaad kan worden gerealiseerd binnen die termijn.

 

Om tot een locatiekeuze te komen zijn aan de hand van een elftal criteria locaties getoetst. Deze criteria zijn in juni 2004 verder uitgewerkt en bestaan uit aspecten zoals bijvoorbeeld verwerfbaarheid, woonomgeving en de afstand tot de binnenstad of het station.

Aangezien het college de mening van bewoners mee wil laten wegen in de keuze van een locatie, zijn geschikte locaties voorgelegd aan omwonenden en andere belanghebbenden. In het voorjaar van 2004 is een inspraakronde gehouden voor de locaties Beukenlaan/Van Miereveltlaan en de locatie Gasthuisplaats/Koornmarkt. Gedurende deze inspraak konden burgers tevens alternatieve locaties aandragen. Hieruit zijn vier nieuwe locaties naar voren gekomen, namelijk Crommelinplein/Zuidwal, Nijverheidsstraat, Staalweg en Surinamestraat. In december jl. is de inspraakperiode van deze vier locaties afgerond. Totaal zijn ruim 1200 reacties binnengekomen en verwerkt in twee nota’s ‘Beantwoording inspraak nieuwe locatie dagopvang’.

Naast de inspraak is van iedere locatie een veiligheidsscan opgesteld en een (bouwkundig) haalbaarheidsonderzoek verricht. De scan is door onderzoeksbureau DSP uitgevoerd in samenwerking met de politie Haaglanden en de gemeente Delft.


De veiligheidsscan gaat in op de volgende vraag:

Kent de locatie bijzondere risico’s ten aanzien van:

  1. de mogelijkheid voor de medewerkers van het centrum en politie om zicht te hebben op de doelgroep in de omgeving van het centrum,
  2. de bereikbaarheid van het centrum voor hulpdiensten,
  3. het hebben van voldoende sociale controle in de omgeving,
  4. de aanwezigheid van functies met een (semi-)openbaar karakter in de omgeving,
  5. de aanwezigheid van functies met een eigen veiligheidsrisico in de omgeving.

 

De bouwkundige haalbaarheidsonderzoeken zijn uitgevoerd door een gespecialiseerd architectenbureau, Jan Weeda uit Rotterdam en hebben als doelstelling om te beschrijven op welke wijze het programma van eisen wat betreft massa inpasbaar is op de locatie en welke kosten hiermee gemoeid zijn. Het programma van eisen is verder uitgewerkt en door het dienstencentrum vastgesteld. Tevens heeft het dienstencentrum een bezoekersmonitor opgesteld. Tot slot zijn de kosten per locatie doorgerekend in een exploitatiemodel.

Bovengenoemde gegevens zijn verwerkt in de nota, de stukken zelf zijn als bijlage aan deze nota bijgevoegd.

 

In de nota wordt een beschrijving gegeven op basis van de nu beschikbare gegevens van alle locaties aan de hand van de criteria. Het criterium Toegankelijkheid/beheersbaarheid politie/hulpverlening is daarbij onderverdeeld naar de vijf deelvragen die in de veiligheidsscan zijn onderzocht. Per criterium wordt in een conclusie een vergelijking gemaakt tussen de locaties. Daarbij komt naar voren hoe locaties ten opzichte van elkaar scoren en of het college van mening is dat een locatie op dat criterium zwak scoort.
Vervolgens zal een weging worden gemaakt om tot de voorkeurslocatie te komen. Hoe deze weging exact verloopt wordt uiteen gezet in hoofdstuk 4

Het college vindt het wenselijk om naast de voorkeurslocatie een terugvaloptie in te bouwen. Het kan nooit volledig worden uitgesloten dat een voorkeurslocatie toch afvalt. Om in zo’n situatie het proces voor een locatiekeuze opnieuw te moeten beginnen, is het van belang na te gaan of één of meer locaties geschikt zijn om als reservelocatie(s) voor de dagopvang te dienen.

 

Het keuzeproces wordt beschreven in de hoofdstukken 3 en 4. In hoofdstuk 2 wordt eerst ingegaan op het vervolgproces in communicatieve zin, het beheer en het opstellen van een beheerplan en de procedure in het kader van de Wet op de Ruimtelijke Ordening.

 

2. Vervolgproces

 

Gezien het effect van de komst van de dagopvang voor de omgeving is het van belang om belanghebbenden zorgvuldig en tijdig te informeren en hen te betrekken bij de komst van de dagopvang. In de paragraaf 2.1 wordt ingegaan op de communicatieactiviteiten rondom de (voorlopige) besluitvorming. Paragraaf 2.2 gaat in op de wijze waarop met beheer en het opstellen van een beheerplan kan worden omgegaan. Tenslotte zal in paragraaf 2.3 de planning van de vrijstellingsprocedure in het kader van de Wet op de Ruimtelijke Ordening aan de orde komen.

 

2.1 Communicatie

 

Wat betreft communicatie ziet het komende proces er als volgt uit:

 

01-02/03-02

Voorlopig besluit college.

Na het voorlopig besluit zal een mailing plaatsvinden naar alle omwonenden en insprekers van de zes locaties en van de Oostsingel 76. Hierin worden zij op de hoogte gesteld van het voorlopig besluit van het college en de behandeling hiervan in de commissie Werk, Zorg en Onderwijs op 17 februari 2005.

 

17-02

Behandeling nota voor advisering in commissie WZO.

 

22-02/24-02

Definitief besluit college.

Naar aanleiding van het advies van de commissie zal het college naar verwachting een definitief besluit nemen. Na dit besluit zullen alle omwonenden en insprekers op de hoogte worden gebracht. Tevens zullen omwonenden van de aangewezen nieuwe locatie worden uitgenodigd voor een informatieavond.

 

Week 10 (week 07-03)

Informatieavond voor omwonenden en belanghebbenden. Op de informatieavond licht de wethouder het collegebesluit toe en worden de aanwezigen in staat gesteld vragen te stellen aan wethouder, instelling en politie.

Naar aanleiding van de informatieavond wordt een informatiebrief opgesteld met hierin de ‘meest gestelde vragen’ voor omwonenden en betrokken instanties. Tevens wordt hierin een oproep gedaan voor het overlegplatform in het kader van het op te stellen beheerplan (zie verder onder 2.2).

 

2.2 Beheer

 

Gezien de achtergrond van de bezoekers van het dienstencentrum maakt de komst van een dagopvang het nodige los in de omgeving. De bezoekers van het pand zijn verslaafd, verslaafd geweest of zijn aan te merken als dak- of thuislozen. De gemeente Delft wil voor een dergelijke voorziening een beheerplan opstellen. In het beheerplan komen zaken aan de orde als: veiligheid van omwonenden en bezoekers, communicatie, beheer van de omgeving, interne beheeraspecten die van invloed kunnen zijn op de omgeving, monitoring en evaluatie. Tevens zal aan het beheerplan een nulmeting worden toegevoegd. Hierbij een voorlopige planning:

 

Na besluitvorming en informatieavond

Samenstellen platform van ongeveer 15 personen en (i.o.m. platform) aanstellen onafhankelijk voorzitter van het platform.

Het platform bestaat uit: omwonenden (particulieren/bedrijven/instellingen), een vertegenwoordiger van de dagopvang, een vertegenwoordiger van de doelgroep, de (toekomstige) eigenaar van het pand, de politie, de wijkbeheerder of -coördinator, de beleidsambtenaar en secretariële ondersteuning. De wethouder kan in de aanloopfase deelnemen aan het overleg. Zeker in de aanloopfase kan dat op een aantal momenten van belang zijn.

 

Tweede kwartaal

Afspraken maken met het platform over de inhoud van het beheerplan, input hiervoor kan zijn:

- De inspraaknota

- De veiligheidsscan

- Kennis vanuit de bezoekersmonitor van het dienstencentrum

- Nulmeting

 

Met betrekking tot de financiering van het communicatie- en beheerplan wordt voorgesteld om deze op te nemen in de kredietaanvraag ten behoeve van de nieuwe locatie dagopvang.

 

2.3 Vrijstellingsprocedure bestemmingsplan

 

Geen van de locaties past binnen de toegestane bestemming van het bestemmingsplan. Na definitief besluit college zal de vrijstellingsprocedure ex art. 19 lid 2 van de Wet op de Ruimtelijke Ordening worden gestart om realisatie van de dagopvang mogelijk te maken. Deze procedure ziet er als volgt uit:

Ruimtelijke onderbouwing en de nota inspraak worden vastgesteld door het college.

Er zal vervolgens een hoorzitting plaatsvinden.

Besluit van B&W tot verlenen van de vrijstelling (en eventuele bouwvergunning).


3. Vergelijking van de zes locaties op basis van de criteria

 

Om een vergelijking op hoofdpunten tussen de locaties mogelijk te maken is er voor gekozen de verschillende kenmerken te waarderen met de termen goed, aandachtspunt, zwak of zeer zwak.

Goed betekent dat de locatie voldoet op het gestelde punt. Aandachtspunt betekent dat met een bepaald aspect na de keuze voor een locatie rekening moet worden gehouden bij de inrichting van pand of omgeving dan wel in de beheerafspraken in of rond de dagopvang. Zwak houdt in dat het gaat om een punt dat op een belangrijk aspect negatief scoort. Omdat iedere locatie wel één of meer zwakke punten kent gaat het dus ook om zaken die bij de aangewezen locatie centraal moet staan bij de inrichting van pand of gebied dan wel in de beheerafspraken in of rond de dagopvang. Zeer zwak betekent dat het om een punt gaat dat de locatie ongeschikt maakt voor de functie van dagopvang.

 

3.1 Biedt de locatie voldoende ruimte om het programma van eisen van de dagopvang blijvend te realiseren?

Biedt de locatie de mogelijkheden tot het realiseren van een buitenruimte van voldoende oppervlakte (min. 36m2) die af te scheiden is van de omgeving en onder openingstijd alleen vanuit de dagopvang toegankelijk kan zijn?

(Dit betreft een samenvoeging van de eerste twee criteria)

 

Het programma van eisen van de dagopvang is de afgelopen tijd geconcretiseerd en bevat 324 m2 en minimaal 36 m2 aan buitenruimte (een memo met een toelichting hierop is als bijlage 1 toegevoegd). In opdracht van de gemeente heeft architectenbureau Jan Weeda uit Rotterdam per locatie een massastudie uitgevoerd. De resultaten hiervan zijn in deze paragraaf kort weergegeven. Het gehele onderzoek is weergegeven in bijlage 2.

 

3.1.1. Gasthuisplaats/Koornmarkt

Op de Gasthuisplaats/Koornmarkt zou de begane grond gebruikt kunnen worden voor de dagopvang, met een entree aan de Koornmarkt of aan de Gasthuissteeg. De buitenruimte zou in de oude gymzaal gecreëerd kunnen worden, door de wanden te laten staan en de dakconstructie open te breken (hierdoor zou ook zonlicht toe kunnen treden in de buitenruimte). De huidige entree tot de appartementen blijft op deze wijze gehandhaafd.

Opgemerkt dient te worden dat het gehele pand in zeer slechte staat verkeerd.

 

3.1.2. Beukenlaan/Van Miereveltlaan

Op de Beukenlaan/Van Miereveltlaan kan middels het slopen van de plantsoenpost een nieuw gebouw voor de dagopvang worden gerealiseerd, inclusief een afgeschermde buitenruimte. De dagopvang zou via de Van Miereveltlaan ontsloten kunnen worden.

 

3.1.3. Crommelinplein1/Zuidwal (GGD/Ambulancepost)

Met gebruik van de ambulancepost en een klein deel van het GGD pand kan de dagopvang op zodanige wijze worden gerealiseerd dat het gedeelte van het pand aan het Crommelinplein behouden blijft voor derden (inclusief receptie en gangen aan vide). De afgeschermde buitenruimte kan bijvoorbeeld als patio binnen de huidige garage gerealiseerd worden.

 

3.1.4 Nijverheidsstraat (gemeenteopslag)

Op het terrein van de gemeenteopslag kan middels nieuwbouw een dagopvang worden gerealiseerd met een afgeschermde buitenruimte.

 

3.1.5 Staalterrein (Staalweg 1, gemeenteopslag)

Op de hoek van het terrein kan middels nieuwbouw een dagopvang worden gerealiseerd met een afgeschermde buitenruimte.

 

3.1.6 Surinamestraat 1

Het huidige bedrijfspand zal verbouwd moeten worden. Er zijn een aantal varianten mogelijk waaronder het realiseren van het programma van eisen op de begane grond met een patio als buitenruimte of het programma van eisen op de eerste etage met een aangepast dakterras als buitenruimte.

Het pand biedt meer ruimte dan het programma van eisen vraagt (totale oppervlak bedraagt 555 m2).

 

3.1.7 Conclusie

Voor alle locaties geldt dat het programma van eisen kan worden gerealiseerd, de locatie Surinamestraat biedt iets meer ruimte.

 

3.2 Is de locatie gelegen binnen een cirkel van 1 km gemeten vanaf de Markt?

Voor de dagopvang is situering in of nabij de binnenstad essentieel voor het bereiken van de doelgroep. Voorkomen moet worden rondzwerven, lange looproutes, dat minder gebruik wordt gemaakt van de voorziening met als gevolg dat de doelgroep minder in beeld is bij de begeleiding, minder deelneemt aan activiteiten en meer overlast in de (binnen)stad veroorzaakt.

Het criterium in of nabij de binnenstad is uitgewerkt in twee cirkels gelegen op respectievelijk 500 meter en 1 kilometer van de Markt. De Markt omdat de doelgroep zich daar of in de directe omgeving veelal bevindt. 500 meter omdat deze afstand de strikte vertaling is van ‘in of nabij de binnenstad’. 1 kilometer omdat daarmee tegemoet wordt gekomen aan de in de inspraak uitgesproken wens het zoekgebied niet al te zeer in te perken. Bij de locatiekeuze zal ligging in het 500-metergebied wel beter scoren dan ligging in het ‘500m -1 km’ gebied. Door zowel de raad als insprekers is uitgesproken dat een geschikte locatie ‘niet op een meter hoeft af te kaatsen’, dat is de reden dat ook locaties die op de rand van de kilometer gelegen zijn, zijn opgenomen in de toetsing.

 

3.2.1 Gasthuisplaats/Koornmarkt

De locatie is gelegen binnen de cirkel van 500 meter vanaf de Markt, bij de locatiekeuze zal ligging in het 500-metergebied wel beter scoren dan ligging in het ‘500m -1 km’ gebied.

 

3.2.2 Beukenlaan/Van Miereveltlaan

De locatie is gelegen binnen de cirkel van 1 km vanaf de Markt.

 

3.2.3 Crommelinplein1/Zuidwal (GGD/Ambulancepost)

De locatie is gelegen binnen de cirkel van 1 km vanaf de Markt.

 

3.2.4 Nijverheidsstraat (gemeenteopslag)

De locatie is gelegen op de rand van de cirkel van 1 km vanaf de Markt. Door zowel de raad als insprekers is uitgesproken dat een geschikte locatie ‘niet op een meter hoeft af te kaatsen’.

Insprekers geven aan dat de looproute vanaf de binnenstad naar deze locatie (te) lang is. De ligging buiten de 1km-zone wordt als een zwak punt van deze locatie beschouwd.

 

3.2.5 Staalterrein (Staalweg 1, gemeenteopslag)

De locatie is gelegen op de rand van de cirkel van 1 km vanaf de Markt. Door zowel de raad als insprekers is uitgesproken dat een geschikte locatie ‘niet op een meter hoeft af te kaatsen’.

Insprekers geven aan dat de looproute vanaf de binnenstad naar deze locatie (te) lang is. De ligging buiten de 1km-zone wordt als een zwak punt van deze locatie beschouwd.

 

3.2.6 Surinamestraat 1

De locatie is gelegen op de rand van de cirkel van 1 km vanaf de Markt. Door zowel de raad als insprekers is uitgesproken dat een geschikte locatie ‘niet op een meter hoeft af te kaatsen’.

Insprekers geven aan dat de looproute vanaf de binnenstad naar deze locatie (te) lang is. De ligging buiten de 1km-zone wordt als een zwak punt van deze locatie beschouwd.

 

3.2.7 Conclusie

De locatie Koornmarkt scoort het best, gevolgd door de Beukenlaan/Van Miereveltlaan en de Crommelinplein/Zuidwal. De locaties Staalterrein, Nijverheidsstraat en Surinamestraat 1 scoren zwak.

 

3.3 Is de locatie gelegen in het open gebied rond het station?

Om te voorkomen dat de dagopvang een mogelijk aanzuigende werking kan hebben op bezoekers van buiten de regio is het noodzakelijk dat de dagopvang niet direct bij het station is gelegen. Het aangrenzende en open gebied rond het station met weinig barrières scoort dan ook ongeschikt voor de vestiging van een dagopvang.

Door insprekers is terecht aangegeven dat een locatie die niet in dit open gebied is gelegen wel op minder loopafstand kan liggen dan locaties in het open gebied. Dat is de reden dat het college ligging in de cirkel station – verste punt open gebied, maar buiten het open gebied, bij de uiteindelijke afweging tussen locaties als een zwak punt zal betrekken.

 

3.3.1 Gasthuisplaats/Koornmarkt

De locatie is gelegen in de cirkel rondom het open gebied van het station. Dit wordt als zwak punt van de locatie beschouwd. Ook door insprekers is dit punt naar voren gebracht, veelal met een verwijzing naar de mogelijk aanzuigende werking. Het college heeft daarop gereageerd door te stellen dat een eventuele toeloop van bezoekers uit de grote steden kan worden geweerd met een toelatingssysteem. De nabijheid van het station is een zwak punt omdat de eisen die gesteld worden aan het toelatingsrégime en aan het toezicht op de nabije omgeving van de dagopvang zwaarder zullen zijn dan op locaties die verder van het station af gelegen zijn. Voorkomen moet worden dat het laagdrempelige karakter van de dagopvang voor de doelgroep te zeer wordt aangetast.

 

3.3.2 Beukenlaan/Van Miereveltlaan

De locatie ligt buiten het open stationsgebied.

 

3.3.3 Crommelinplein1/Zuidwal (GGD/Ambulancepost)

De locatie is gelegen in de cirkel rondom het open gebied van het station. Dit wordt als een zwak punt van de locatie beschouwd. Ook door insprekers is dit punt naar voren gebracht, veelal met een verwijzing naar de mogelijk aanzuigende werking. Het college heeft daarop gereageerd door te stellen dat een eventuele toeloop van bezoekers uit de grote steden kan worden geweerd met een pasjessysteem. De nabijheid van het station is een zwak punt omdat de eisen die gesteld worden aan het toelatingsrégime en aan het toezicht op de nabije omgeving van de dagopvang zwaarder zullen zijn dan op locaties die verder van het station af gelegen zijn. Voorkomen moet worden dat het laagdrempelige karakter van de dagopvang voor de doelgroep te zeer wordt aangetast.

In paragraaf 3.9.3 wordt verder ingegaan op de relatie met de ontwikkeling van de Spoorzone.

 

3.3.4 Nijverheidsstraat (gemeenteopslag)

De locatie ligt buiten het open stationsgebied. Door insprekers is de relatie met het station gelegd. Het college is van mening dat die minder zwaar is dan bij de locaties Gasthuisplaats/Koornmarkt en Crommelinplein/Zuidwal, maar vindt wel dat dit voor deze locatie een aandachtspunt is in die zin dat snel gereageerd dient te worden op toeloop uit andere steden. Wanneer de spoorzone wordt ingericht zal aandacht moeten worden gegeven aan de inpassing van de dagopvang in het gebied.

In paragraaf 3.9.4 wordt verder ingegaan op de relatie met de ontwikkeling van de Spoorzone.

 

3.3.5 Staalterrein (Staalweg 1, gemeenteopslag)

De locatie ligt buiten het open stationsgebied.

 

3.3.6 Surinamestraat 1

De locatie ligt buiten het open stationsgebied.

 

3.3.7 Conclusie

De locaties Gasthuisplaats/Koornmarkt en Crommelinplein/Zuidwal scoren zwak op dit criterium. Voor de locatie Nijverheidsstraat is de nabijheid van het station een aandachtspunt. De locaties Staalterrein, Beukenlaan/Van Miereveltlaan en Surinamestraat scoren goed op dit criterium.

 

3.4 Toegankelijkheid/beheersbaarheid politie/hulpverlening
Per locatie is een veiligheidsscan gemaakt. Deze scan richt zich op de vraag of een locatie bijzondere risico’s kent ten aanzien van:

 

De veiligheidsscan is door een extern bureau uitgevoerd in samenwerking met de gemeente en de politie Haaglanden. Het externe bureau deed onderzoek voor vergelijkbare projecten in verschillende andere gemeenten. De scan beschrijft op basis van de kennis van de huidige situatie en kenmerken van het gebied rondom de nieuwe locaties de veiligheidsrisico’s per locatie.

Deze paragraaf zal ingaan op de belangrijkste resultaten van de scan en de inspraak per vraagpunt, de scan zelf is als bijlage 3 aan de nota toegevoegd.

 

3.4.1 Gasthuisplaats/Koornmarkt

  1. Vanuit de locatie is goed zicht op de omgeving. Het zicht vanuit de omgeving op de stegen en de parkeerplaats scoort zwak.
  2. De locatie is goed bereikbaar voor hulpdiensten. De surveilleerbaarheid scoort zwak, de parkeerplaats is niet overzichtelijk en de nabij gelegen stegen zijn niet toegankelijk voor auto’s.
  3. Aan de zijde van de Koornmarkt is de sociale controle goed. Aan de zijde van de Gasthuissteeg, net als in nabijgelegen stegen is sociale controle in mindere mate aanwezig. De veiligheidsbeleving van de Barbarasteeg wordt in de veiligheidsscan beschouwd als risicofactor. Dit punt is ook in de inspraakreacties naar voren gekomen en wordt als aandachtspunt opgenomen.
  4. In de omgeving van de Koornmarkt zijn winkels aanwezig, een hotel en coffeeshops. Dit punt is door veel insprekers genoemd. Gezien de huidige aanwezigheid van de doelgroep, constateert de veiligheidsscan dat het realiseren van de dagopvang op deze locatie geen groter risico met zich meebrengt dan in de huidige situatie. Het is echter wel een aandachtspunt van deze locatie.
  5. De veiligheidsscan geeft aan dat de speelplekken en de stegen in de omgeving/aanlooproute kwetsbaar zijn. De parkeerplaats vormt een hangplek voor jongeren. Deze aspecten zijn ook veelvuldig naar voren gekomen in de inspraak. Dit is een zwak punt van de locatie.

 

3.4.2 Beukenlaan/Van Miereveltlaan

  1. In de scan wordt aangegeven dat het zicht op het huidige pand slecht is. Ten behoeve van deze locatie dient nieuwbouw te worden gepleegd, waarbij rekening gehouden kan worden met het zicht op de omgeving, zodat goed zicht op de omgeving mogelijk is.
  2. De locatie is goed bereikbaar voor hulpdiensten, de surveilleerbaarheid is goed.
  3. De veiligheidsscan geeft aan dat er is voldoende sociale controle is vanuit de Van Miereveltlaan dan wel vanuit de Beukenlaan en/of Bomenwijk.
  4. Zoals ook naar voren gekomen is uit de inspraak, geeft de scan aan dat de looproute door woonwijken een risico is. Hetzelfde geldt voor de speeltuin en de Bieslandhof. Dit is een zeer zwak punt van de locatie.
  5. Zowel uit de veiligheidsscan als uit de inspraak is de kwetsbaarheid naar voren gekomen van de speeltuin, Bieslandhof en aantal portiekwoningen. Dit is een zeer zwak punt van de locatie.

 

3.4.3 Crommelinplein1/Zuidwal (GGD/Ambulancepost)

  1. Vanuit de locatie is goed zicht op de openbare ruimte, met uitzondering van het zicht richting de Hooikade/waterzijde en de achterzijde van de woningen. Dit vormt een aandachtspunt.
  2. De locatie is goed bereikbaar voor hulpdiensten. De surveilleerbaarheid is goed, behalve bij het achterpad in het huidige blok en de paden achter de woningen.
  3. Sociale controle is op deze locatie aanwezig, behalve op de looproute naar perron 1. Dit laatste is zowel in de veiligheidsscan naar voren gekomen als door veel insprekers ingebracht. De looproute naar perron 1 is een aandachtspunt van deze locatie.
  4. De korte lijnen naar de binnenstad zijn een voordeel van deze locatie. Aandachtspunt is de nabijheid van het station vanwege de mogelijke aanzuigende werking, dit is zowel uit de inspraak als uit de veiligheidsscan naar voren gekomen (zie verder onder paragraaf 3.3).
  5. In zowel de veiligheidsscan als in de inspraak is aangegeven dat het steegje achter het gemeentelijk gebouw en de woningen, de mogelijke hangplek langs de waterkant en perron 1 kwetsbaar zijn. Dit is een aandachtspunt van de locatie.

 

3.4.4 Nijverheidsstraat (gemeenteopslag)

  1. Er is goed zicht op de directe omgeving (hier kan in de bouw rekening mee gehouden worden).
  2. De locatie is goed bereikbaar en surveilleerbaar.
  3. De aanlooproute via het Locomotiefpad kent een zwakke sociale controle. Dit is zowel uit de inspraak als uit de scan naar voren gekomen. Dit is een aandachtspunt. Rondom de locatie zelf is de sociale controle goed, de bevinding op dit punt van de veiligheidsscan wordt niet gedeeld.
  4. Zowel door insprekers als uit de scan is naar voren gebracht dat winkels kwetsbaar zijn voor diefstal. Dit is een zwak punt van de locatie. Uit de inspraak en de veiligheidsscan is de ligging nabij het Grotius College als aandachtspunt naar voren gekomen.
  5. Kwetsbaar zijn de speeltuin en het kunstwerk als mogelijke hangplek. Dit is een aandachtspunt van de locatie.

3.4.5 Staalterrein (Staalweg 1, gemeenteopslag)

  1. Met de situering van nieuwbouw valt zicht op de omgeving goed in te vullen. Kijklijnen vanuit buurt/wegzijde zijn zwak.
  2. De bereikbaarheid van deze locatie is goed. De surveilleerbaarheid is vanwege de structuur van de wijk een zwak punt.
  3. Wat betreft sociale controle bevinden zich in de omgeving veel woningen. De scan geeft aan dat vanuit de Oostpoortweg geen goed zicht is op Weidepad, dit is een aandachtspunt.
  4. Zowel aangegeven in de inspraak als in de veiligheidsscan wordt geconstateerd dat de looproute door dit woongebied een zwak punt is van de locatie.
  5. Kwetsbaar zijn de aanwezigheid van mogelijke hangplekken en de grote hoeveelheid open portieken. De locatie is gelegen achter de woonwijk. Zowel uit de scan als de inspraak komt dit als zwak punt naar voren.

 

3.4.6 Surinamestraat 1

  1. De locatie is goed overzichtelijk, de zichtlijn richting de Surinamestraat is beperkt.
  2. De locatie is goed bereikbaar voor hulpdiensten. Surveillance is goed, alleen richting de Delftweg gaat de weg over in een fietspad.
  3. Vanwege de ligging op een bedrijventerrein, aan een niet-doorgaande weg, is de sociale controle in het gebied een aandachtspunt. Dit komt ook uit de inspraak naar voren.
  4. De afstand tot de binnenstad is een aandachtspunt (zie verder onder paragraaf 3.2). Dit is zowel in de veiligheidsscan naar voren gekomen als uit de inspraak. De nabijheid van het Mondriaancollege wordt ook als aandachtspunt beschouwd.
  5. De mogelijke hangplek langs het water en de tramhalte zijn aandachtspunten van deze locatie. Dit is zowel naar voren gekomen uit de inspraak als uit de veiligheidsscan. De veiligheidsscan geeft een risico aan voor het Geerweggebied. Gezien de afstand van deze wijk tot de mogelijke locatie en de diverse looproutes die mogelijk zijn, wordt de conclusie van de scan niet geheel gedeeld. Dit aspect vormt een aandachtspunt.

 

3.4.7 Conclusie

 

1. De mogelijkheid voor de politie en medewerkers van het centrum om zicht te hebben op de doelgroep in de omgeving van het centrum.

Het zicht vanuit de dagopvang op de omgeving is vanwege omliggende bebouwing voor alle locaties tot op zekere hoogte beperkt. Behalve voor de Beukenlaan/Van Miereveltlaan en de Nijverheidsstraat geldt voor alle locaties dat zij voornamelijk zicht hebben op het voor en aan één zijkant gelegen gebied.

Waar het gaat om de zichtlijnen in het gebied scoort het Staalterrein zwak, vanwege de onoverzichtelijkheid van het omliggende woongebied.

Ook de Gasthuisplaats/Koornmarkt heeft een zwak punt betreffende het zicht op de Gasthuissteeg en de parkeerplaats.

De locatie Crommelinplein/Zuidwal kent een aandachtspunt vanwege het ontbreken van een zichtlijn richting de Hooikade en de achterliggende steeg. De verdere buurt kent een overzichtelijke infrastructuur.

 

2. De bereikbaarheid van het centrum voor hulpdiensten.

De bereikbaarheid van de locaties als zodanig is in alle gevallen goed. De bereikbaarheid van de omgeving en feitelijk ook de surveilleerbaarheid van die omgeving is zwak voor het Staalterrein vanwege de structuur van de woonomgeving en ook zwak voor de Gasthuisplaats/Koornmarkt vanwege de parkeerplaats en omliggende stegen. De locaties Crommelinplein/Zuidwal, Surinamestraat, Nijverheidsstraat en Beukenlaan/Van Miereveltlaan scoren goed.

 

3. Het hebben van voldoende sociale controle in de omgeving.

De zes locaties liggen in een omgeving met verschillende functies en verkeer. Alle locaties, met uitzondering van de Beukenlaan/ Van Miereveltaan, kennen aandachtspunten ten aanzien van sociale controle.

Voor de Surinamestraat is een aandachtspunt dat het gebied vroeg in de avond stil wordt, waardoor sociale controle sterk afneemt. Dit kan echter worden opgevangen door een ronde na sluitingstijd om na te gaan of alle bezoekers de directe omgeving verlaten hebben. Voor de Gasthuisplaats/Koornmarkt gelden de steegjes als aandachtspunt, datzelfde is van toepassing voor de looproute naar perron 1 in het geval van de locatie Crommelinplein/Zuidwal. De Nijverheidsstraat heeft de aanlooproute van het fietspad (Locomotiefpad) als aandachtspunt. Bij deze punten kan gedacht worden aan het aanbrengen van extra verlichting of surveillance. Het Staalterrein heeft als aandachtspunt het zicht vanaf de Oostpoortweg, dit wordt met name veroorzaakt door de beplanting langs de weg.

 

4. De aanwezigheid van functies met een (semi-)openbaar karakter in de omgeving.

Alle locaties liggen in gebieden met (semi-)openbare functies.

De locatie Beukenlaan/Van Miereveltlaan scoort zeer zwak op dit punt vanwege de kinderspeeltuin, de Bieslandhof en de looproute door woonwijk.

In de zeer directe omgeving van de Nijverheidsstraat zijn winkels aanwezig, dit is een zwak punt van deze locatie.De locatie Staalterrein scoort zwak vanwege de aanlooproute door woongebied. De Gasthuisplaats/Koornmarkt heeft een aandachtspunt op dit aspect, vanwege de aanwezigheid van winkels, hotels en coffeeshops. Voor de Surinamestraat geldt de afstand tot de binnenstad en het Mondriaancollege als aandachtspunt. De locatie Crommelinplein/Zuidwal heeft een aandachtspunt vanwege de nabijheid van het station.

 

5. De aanwezigheid van functies met een eigen veiligheidsrisico in de omgeving.

De locatie Beukenlaan/Van Miereveltlaan scoort zeer zwak vanwege de ligging nabij de speeltuin en de Bieslandhof. Het Staalterrein scoort zwak vanwege de mogelijke hangplekken in de woonwijk en de portieken. De Gasthuisplaats/Koornmarkt scoort zwak vanwege de steegjes en de mogelijke hangplekken.

De hangplekken langs het water en de nabijheid van perron 1 vormt een aandachtspunt voor de locatie Crommelinplein/Zuidwal.

Voor de Nijverheidsstraat is de speelplaats en de mogelijke hangplek bij het kunstwerk een aandachtspunt. Voor de Surinamestraat zijn de hangplekken bij het water aandachtspunt en de looproute door het Geerweggebied.

 

3.5 Is de locatie met zekerheid te huren of te verwerven binnen een periode van een jaar?

Om verhuizing van de dagopvang binnen de beoogde periode van twee jaar mogelijk te maken is beschikbaarheid binnen een periode van een jaar noodzakelijk.

 

3.5.1 Gasthuisplaats/Koornmarkt

De locatie is in bezit van de gemeente en is binnen een periode van een jaar inzetbaar.

 

3.5.2 Beukenlaan/Van Miereveltlaan

De locatie is in bezit van de gemeente en is binnen een periode van een jaar beschikbaar.

 

3.5.3 Crommelinplein1/Zuidwal (GGD/Ambulancepost)

De locatie is in bezit van de gemeente en wordt gehuurd door de GGD en de Ambulancedienst (gemeente Den Haag). Het bestuur van de GGD Zuid Holland West heeft besloten te verhuizen uit de huidige gebouwen naar een nieuwe centrale locatie. De GGD Zuid Holland West is bezig met de keuze van de locatie voor de nieuwe centrale huisvesting. De GGD heeft daarbij aangegeven dat een nieuwe locatie uiterlijk 31 maart 2006 beschikbaar moet zijn. Ook de Ambulancedienst heeft plannen voor nieuwe huisvesting. Beide organisaties hebben nog geen besluit genomen over hun definitieve nieuwe locatie.

 

3.5.4 Nijverheidsstraat (gemeenteopslag)

Ten aanzien van deze locatie bestond nog onduidelijkheid over in hoeverre de verkoop van LPG in het nabij gelegen tankstation tijdig gestaakt kon worden (aangezien binnen een cirkel van 80 meter niet gebouwd mag worden). Inmiddels is bekend dat naar verwachting de vergunning voor de verkoop van LPG zal per 2006 ingetrokken worden (hiermee wordt de verkoop gestaakt). De gemeente is hierover in gesprek met de eigenaar.

De locatie is in bezit van de gemeente en is binnen een periode van een jaar beschikbaar.

 

3.5.5 Staalterrein (Staalweg 1, gemeenteopslag)

De locatie is in bezit van de gemeente en is binnen een periode van een jaar beschikbaar.

 

3.5.6 Surinamestraat 1

De locatie is binnen een jaar te verwerven door de gemeente.

 

3.5.7 Conclusie:

Voor alle locaties geldt dat zij tijdig inzetbaar kunnen zijn. Voor de locatie Crommelinplein/Zuidwal geldt dat de GGD wel besloten heeft tot verhuizing uiterlijk maart 2006, maar nog geen nieuwe locatie heeft aangewezen. Dat kan in deze als een onzekerheid danwel zwak punt worden aangemerkt.

 

3.6 Is de locatie gelegen buiten uitsluitend woonomgeving?

Een locatie is minder gevoelig voor overlast in situaties waar sprake is van veel verschillende functies in het straatbeeld. Een pand aan een wat bredere weg/straat met relatief veel verkeersbewegingen en wandelaars zal de doorstroming en sociale controle bevorderen.
In de veiligheidsscan is ingegaan op de punten sociale controle en aanwezigheid van functies met een openbaar karakter, danwel het station en coffeeshops. De conclusies zijn beschreven onder paragraaf 3.4.


 

3.6.1 Gasthuisplaats/Koornmarkt

Door veel insprekers is aangegeven dat deze locatie in een woongebied gelegen is. Het gebied Koornmarkt/Gasthuisplaats kent een mengeling van maatschappelijke-, commerciële- en woonfuncties. De locatie voldoet hiermee aan het criterium.

 

3.6.2 Beukenlaan/Van Miereveltlaan

Door veel insprekers is aangegeven dat deze locatie in een woongebied gelegen is. De locatie ligt aan een bredere weg, de Van Miereveltlaan, met relatief veel verkeersbewegingen. Daarnaast bevinden zich enkele woonblokken in de omgeving van de Beukenlaan/ Van Miereveltlaan en zijn in hetzelfde gebied verschillende maatschappelijke en commerciële functies te vinden. De locatie voldoet hiermee aan het criterium.

 

3.6.3 Crommelinplein1/Zuidwal (GGD/Ambulancepost)

Veel insprekers hebben aangegeven dat de locatie in een woongebied gelegen is. Relevant hierbij is dat de dagopvang gevestigd zal worden aan de noordwest-zijde van het GGD-pand, op de plaats van de ambulancepost. Aan deze zijde van het pand is sprake van veel functies en verkeer. De woonbuurt ligt daardoor achter het centrum en de aanlooproutes ernaartoe. De locatie voldoet aan het criterium.

 

3.6.4 Nijverheidsstraat (gemeenteopslag)

Een aantal insprekers heeft aangegeven dat de locatie in een woongebied gelegen is. De locatie Nijverheidsstraat bevindt zich in een gevarieerd gebied met diverse functies, zoals een winkel, bedrijven en woningen. Daarnaast zijn er veel verkeersbewegingen in de omgeving. De locatie bevindt zich niet in een omgeving die uitsluitend de functie wonen kent. De locatie voldoet aan het criterium.

 

3.6.5 Staalterrein (Staalweg 1, gemeenteopslag)

Veel insprekers hebben aangegeven dat de locatie in een woongebied gelegen is. De locatie als zodanig ligt in een gebied met verschillende functies en niet in uitsluitend een woonomgeving. Wel grenst de locatie Staalterrein aan een woonwijk. Daarbij komt dat het gebied-Oostblok veel onoverzichtelijke plekken kent. De looproute loopt door dit woongebied, hier wordt in paragraaf 3.7 nader op ingegaan. De locatie voldoet aan het criterium.

 

3.6.6 Surinamestraat 1

De Surinamestraat 1 is gelegen op een kleinschalig bedrijventerrein met enkele woningen. De locatie voldoet aan het criterium.

 

3.6.7 Conclusie

De locaties liggen allen niet in een gebied met uitsluitend een woonfunctie, hiermee scoren ze goed op dit criterium.


3.7 In de onderlinge afweging van de locaties met aanvoerroutes door woonbuurten is de locatie aan van het aantal meters vanaf de Markt geschikt of ongeschikt?

Zoveel mogelijk moet worden vermeden dat aanvoerroutes door woonbuurten lopen. Met woonbuurten wordt dan gedoeld op die buurten en straten waar in de praktijk alleen sprake is van bewoners- cq bestemmingsverkeer in die buurt of straat. Voor de onderlinge afweging van locaties met aanvoerroutes door woonbuurten zal dit plaatsvinden door per locatie vanaf de Markt het aantal meters aanvoerroutes te inventariseren dat gelegen is in die woonbuurten zoals hiervoor omschreven.

De Markt is uitgangspunt aangezien het leefdomein van de doelgroep zich in de binnenstad bevindt.

 

3.7.1 Gasthuisplaats/Koornmarkt

De locatie Gasthuisplaats/Koornmarkt kent een aantal looproutes. Deze looproutes bevinden zich in de binnenstad, die zich kenmerkt door verschillende functies. De loopafstand door uitsluitend woongebied is 0 meter. De locatie scoort goed op dit punt.

 

3.7.2 Beukenlaan/Van Miereveltlaan

De looproute door woongebied is door menig inspreker aangegeven.

De bezoekers van de dagopvang zullen over het algemeen de Koepoortbrug gebruiken om vanuit de binnenstad de Van Miereveltlaan te bereiken. Vervolgens zullen ze via het blok woningen tussen de Oostsingel en Van Miereveltlaan de dagopvang bereiken. Het blok woningen tussen de Oostsingel en Van Miereveltlaan is een buurt waar in de praktijk alleen sprake is van bewoners- cq bestemmingsverkeer. De afstand van de Koepoortbrug naar de hoek Beukenlaan/Van Miereveltlaan via de route Oostsingel, Van Aelststraat bedraagt ongeveer 400 meter.

Het gedeelte van de Markt tot en met de Koepoortbrug kan niet gerekend worden tot een gebied waar alleen woon cq. bestemmingsverkeer plaatsvindt.

De looproute door woongebied is ook naar voren gekomen als zijnde risico in de veiligheidsscan (zie verder onder paragraaf 3.4). De locatie scoort zwak op dit punt.

 

3.7.3 Crommelinplein1/Zuidwal (GGD/Ambulancepost)

Voor de locatie Crommelinplein/Zuidwal, met de entree aan de zijde van de Ambulancepost, geldt dat de waarschijnlijke aanlooproutes allemaal door gebieden met gemengde (verkeers)functies gaan. De loopafstand door uitsluitend woongebied is 0 meter. De locatie scoort goed op dit punt.

 

3.7.4 Nijverheidsstraat (gemeenteopslag)

De looproutes die vanuit de binnenstad het meest voor de hand liggen (bijv.: Coenderstraat/Locomotiefpad, Westvest/Van Leeuwenhoeksingel/Westlandseweg) voeren allen over druk begane verkeersroutes. Nergens voert de route door uitsluitend woonomgebied, de loopafstand door uitsluitend woongebied is 0 meter. De locatie scoort goed op dit criterium.

De routes kennen echter wel lastige onderdelen (zie ook onder paragraaf 3.4). Het voetpad van de Irenetunnel en het Locomotiefpad zijn weliswaar druk begaan, maar scoren uit het oogpunt van veiligheidsgevoel niet sterk. Dit komt ook vanuit de inspraak naar voren.

Vanuit de binnenstad bezien heeft de looproute een aanzienlijke lengte. Daar staat voor deze locatie wel tegenover dat de locatie geografisch gezien zeer centraal ligt in de stad. Van belang is verder hier te vermelden dat met de ontwikkeling van het Spoorzonegebied de looproutes er anders komen uit te zien. De huidige looproutes gaan niet door uitsluitend woonomgeving. De lastige onderdelen van de looproutes zullen met de komst van de spoortunnel verdwijnen.

 

3.7.5 Staalterrein (Staalweg 1, gemeenteopslag)

Deze locatie kent twee aanlooproutes: de route Nieuwe Langendijk-Heilige Land en de route Oosteinde-Oostblok. Er zijn meerdere routes vanuit de binnenstad mogelijk naar het Staalterrein. De locatie Staalterrein vanuit de binnenstad gezien ligt achter de woonwijk. Uitgaande van de route  Oostpoort – Oostplein - Staal is de lengte van de routes door uitsluitend woongebied 350 meter. Een route die ook veelvuldig benut zal worden is de route via de Koepoort – Oostingel – Staal. Deze route bedraagt 900 meter door uitsluitend woonomgeving. Deze wijk kenmerkt zich door de aanwezigheid van portiekwoningen, korte en hoekige straatjes, onderdoorgangen en veel hoekjes. Dit maakt dat het gebied veel onoverzichtelijke plekken kent.

De looproute door de woonwijk komt terug in de reacties uit de inspraak en wordt als risico aangegeven in de veiligheidsscan (zie verder onder paragraaf 3.4). De afstand door woongebied scoort zeer zwak.

 

3.7.6 Surinamestraat 1

De meest voor de hand liggende looproute Surinamestraat – Reineveldbrug - Annastraat gaat niet door uitsluitend woongebied. Weliswaar kennen verschillende routes een sterke woonfunctie, maar zij worden alle gecombineerd met frequent verkeer van personen naar of vanaf de binnenstad. Het aantal feitelijke meters door uitsluitend woongebied is nul. De locatie scoort goed op dit punt.

Gezien de afstand van deze wijk tot de mogelijke locatie en de diverse looproutes die mogelijk wordt op dit punt afgeweken van de bevindingen van de veiligheidsscan. De genoemde wijken in de veiligheidsscan komen terug in paragraaf 3.4.

Als de aanlooproute via de Oostsingel gekozen wordt, gaat het laatste deel (over een afstand van 300 meter) langs de rand van een woongebied. Dat is de reden dat dit niet als uitsluitend woongebied wordt beschouwd.

 

3.7.7 Conclusie

De naar verwachting meest gebruikte aanlooproutes vanuit de binnenstad naar de locaties Gasthuisplaats/Koornmarkt, Crommelinplein/Zuidwal, Surinamestraat en Nijverheidsstraat gaan niet door woonbuurten. De locatie  Beukenlaan/Van Miereveltlaan scoort hier zwak. De locatie Staalterrein zeer zwak.


3.8 Kan het geldende bestemmingsplan van de locatie binnen de gestelde termijn van ca 1 jaar ruimte worden herzien door integrale planherziening of door vrijstellingverlening?

Binnen de gestelde termijn van circa 1 jaar moet het geldende bestemmingsplan ruimte herzien kunnen worden door integrale planherziening of door vrijstellingverlening.

 

3.8.1 Gasthuisplaats/Koornmarkt

Maatschappelijke opvang past niet in de bestemming van deze locatie. Voor deze locatie dient een bestemmingsplanprocedure gevolgd te worden. Verwacht wordt dat deze binnen een jaar afgerond kan worden.

 

3.8.2 Beukenlaan/Van Miereveltlaan

Maatschappelijke opvang past niet in de bestemming van deze locatie. Voor deze locatie dient een bestemmingsplanprocedure gevolgd te worden. Verwacht wordt dat deze binnen een jaar afgerond kan worden.

 

3.8.3 Crommelinplein1/Zuidwal (GGD/Ambulancepost)

Maatschappelijke opvang past niet in de bestemming van deze locatie. Voor deze locatie dient een bestemmingsplanprocedure gevolgd te worden. Verwacht wordt dat deze binnen een jaar afgerond kan worden.

 

3.8.4 Nijverheidsstraat (gemeenteopslag)

Maatschappelijke opvang past niet in de bestemming van deze locatie. Voor deze locatie dient een bestemmingsplanprocedure gevolgd te worden. Verwacht wordt dat deze binnen een jaar afgerond kan worden.

 

3.8.5 Staalterrein (Staalweg 1, gemeenteopslag)

Maatschappelijke opvang past niet in de bestemming van deze locatie. Voor deze locatie dient een bestemmingsplanprocedure gevolgd te worden. Verwacht wordt dat deze binnen een jaar afgerond kan worden.

 

3.8.6 Surinamestraat 1

Maatschappelijke opvang past niet in de bestemming van deze locatie. Voor deze locatie dient een bestemmingsplanprocedure gevolgd te worden. Verwacht wordt dat deze binnen een jaar afgerond kan worden.

 

3.8.7 Conclusie

Voor alle locaties geldt dat een bestemmingsplanwijziging noodzakelijk is en juridisch haalbaar wordt geacht, de score is voor alle locaties goed.

 

3.9 Indien er sprake is van herontwikkeling, kan de functie dagopvang dan in die herontwikkeling worden meegenomen?

Bestaan er plannen om op die plek op de korte of middellange termijn tot herontwikkeling te komen. Daarbij is van belang dat als er sprake is van herontwikkeling de dagopvang in de herontwikkeling kan worden meegenomen.

 

3.9.1 Gasthuisplaats/Koornmarkt

Door verschillende insprekers is gevraagd hoe de vestiging van de dagopvang zich verhoudt tot de toekomstplannen voor de Gasthuisplaats.

In het bestemmingsplan van de binnenstad staat dat de Gasthuisplaats een nader uit te werken bestemming heeft. Na de realisatie van de parkeergarages in het Zuidpoort-gebied en bij de Koepoortbrug zal de Gasthuisplaats vanaf 2008 herontwikkeld worden. In 2005 wordt gestart met het ontwikkelplan voor dit gebied. Ten aanzien van het pand Koornmarkt 10 wordt in de toelichting op het bestemmingplan opgemerkt dat te zijner tijd onderzocht zal worden of het bestaande gebouw hergebruikt kan worden.

Het bestemmingsplan binnenstad biedt daarmee de ruimte om een dagopvangcentrum op de locatie Koornmarkt 10 te realiseren en biedt tevens de mogelijkheid af te wegen of gestreefd moet worden naar hergebruik van het pand of nieuwbouw. Dat met de eventuele keuze voor een dagopvangcentrum op deze locatie voor deze kavel al invulling wordt gegeven aan een deel van het ontwikkelplan is juist, maar neemt niet weg dat die mogelijkheid er is en bij een zwaarwegend maatschappelijk belang ook benut kan worden.

Omdat de dagopvang een stedelijke en kleinschalige voorziening is inpassing in een groter plan goed mogelijk. De dagopvang zal effect hebben op de herontwikkelingsmogelijkheden, ook in financiele zin. Het gebied Gasthuisplaats is groot genoeg om met medeneming van de dagopvang met een eigen karakter ontwikkeld te worden.

 

3.9.2 Beukenlaan/Van Miereveltlaan

Diverse insprekers hebben hun zorg uitgesproken over de toekomst van de komst van een dagopvang in relatie tot de herstructurering van de Bomenwijk. De eventuele komst van de dagopvang staat de ontwikkeling van de Bomenweg niet in de weg. De locatie is gelegen op het puntje van de Bomenwijk, de bezoekers van de dagopvang zijn georiënteerd op de binnenstad. In die zin ligt de Bomenwijk aan de achterkant van deze locatie.

Wel is het zo dat de locatie Beukenlaan gelegen is aan een van de entrees tot de Bomenwijk. De uitstraling van deze locatie zal eerder groen dan bebouwd zijn, waarmee wordt bijgedragen aan een aantrekkelijk uiterlijk van deze entree tot de buurt.

Het verkeer van en naar de dagopvang op zichzelf wordt niet als een aantasting van de uitstraling van het entreegebied beschouwd.

Op grond van deze overwegingen wordt geen negatief effect van een eventuele komst van het centrum op de entree van de buurt en de mogelijkheden tot verdere ontwikkeling van de buurt.

 

3.9.3 Crommelinplein1/Zuidwal (GGD/Ambulancepost)

Er is sprake van herontwikkeling van het Spoorzonegebied, door insprekers is veelvuldig de vraag gesteld hoe deze locatie zich hiertoe verhoudt. De locatie Crommelinplein/Zuidwal kan bij de ontwikkeling van het gebied een betere inbedding krijgen. Zo is in het ontwerp-bestemmingsplan voor de spoorzone te zien dat het voornemen bestaat de aansluiting van de Engelse Straat op de Westlandseweg te verleggen in westelijke richting. In de planvorming kan ook rekening gehouden worden met de aanwezigheid van de dagopvang. De looproute vanaf perron 1 vervalt met de komst van de spoorzone. De dagopvang is derhalve goed inpasbaar in de ontwikkelplannen.


3.9.4 Nijverheidsstraat (gemeenteopslag)

Er is sprake van herontwikkeling van het Spoorzonegebied. De locatie Nijverheidsstraat kan bij de ontwikkeling van het gebied een betere inbedding kan krijgen. In de planvorming kan ook rekening gehouden worden met de aanwezigheid van de dagopvang. Derhalve is de dagopvang goed inpasbaar.

 

3.9.5 Staalterrein (Staalweg 1, gemeenteopslag)

Er is in dit gebied geen sprake van herontwikkeling.

 

3.9.6 Surinamestraat 1

Er is in dit gebied geen sprake van herontwikkeling.

 

3.9.7 Conclusie

Voor alle locaties behalve het Staalterrein en de Surinamestraat bestaan concrete herontwikkelingsplannen in de nabije omgeving. De functie dagopvang is in alle gevallen inpasbaar in die ontwikkeling.

 

10. Passen de te verwachten kosten van de locatie binnen het beschikbare budget?

Een enkelvoudige uitwerking kan op het punt van de financiën niet gegeven worden. De kosten zullen afhangen van het al dan niet moeten verwerven van een locatie, de mate waarin verbouwd of gebouwd moet worden en eventuele bijkomende kosten (bv. het verleggen van kabels/leidingen).

Ten behoeve van de finale afweging tussen locaties wordt per locatie een raming gegeven van de aan de locatie verbonden verwervingskosten, (ver) bouwkosten en eventuele bijkomende kosten. In de geheime bijlage 4 is het overzicht van de (ver)bouw/verwervingskosten en de bijbehorende exploitatieberekening weergegeven (de bijlage is niet openbaar vanwege de eventueel te volgen aanbesteding).

Een goedkopere locatie scoort bij die afweging beter, maar het is denkbaar dat uiteindelijk een duurdere locatie de voorkeur krijgt boven een goedkopere omdat de duurdere op andere criteria beter scoort.

Ten aanzien van de toetsing in dit stadium moet volstaan worden met de vraag of de te verwachten kosten naar verwachting passen binnen het beschikbare budget van € 1,1 miljoen plus de opbrengst van het huidige pand aan de Oostsingel 76. In dit verband wordt verder niets gezegd over mogelijke planschadeclaims en eventueel daaruit voortvloeiende financiële gevolgen. Omdat dit vraagstuk zich rond elke locatie voordoet gaat er verder geen onderscheidende werking uit ten behoeve van de locatiekeuze.

 

3.10.1 Gasthuisplaats/Koornmarkt

Om de dagopvang te realiseren zal het pand moeten worden verbouwd. Het gehele pand is in zeer slechte staat en kent veel achterstallig onderhoud. In de bijgevoegde exploitatie is alleen de verbouw voor het gedeelte van de dagopvang meegenomen.

Om de dagopvang op de begane grond te realiseren is een investering van ongeveer € 7,5 ton nodig. Dit is exclusief de verbouw die benodigd is voor de rest van het pand. Bij een investering van deze hoogte zou het noodzakelijk zijn om de rest van het pand ook op te knappen. De verwachting is dat de kosten enkele tonnen zullen bedragen. Dit valt (ver) buiten het beschikbare budget. Een dergelijk groot bestaand gebouw legt een groot beslag op de herontwikkelingsplannen en daarmee ook op de exploitatiemogelijkheden van het gebied.

De andere optie is dat de dagopvang als nieuwbouwlocatie zou moeten worden opgenomen in de herontwikkeling van dit gebied, dit is echter niet mogelijk vanwege de termijn waarop dit gebied herontwikkeld wordt (dit vindt plaats vanaf 2008, terwijl de dagopvang medio 2007 gerealiseerd moet zijn).

De derde optie van sloop van het bestaande gebouw en vooruitlopend op herontwikkeling realiseren van nieuwbouw is stedebouwkundig ongewenst, maar tevens vanwege dubbele sloop- en bouwstromen in het gebied naar verwachting zeer duur. Het college heeft deze variant daarom niet nader uitgewerkt.

De locatie scoort zeer zwak op de financiële haalbaarheid.

 

3.10.2 Beukenlaan/Van Miereveltlaan

De dagopvang kan middels nieuwbouw worden gerealiseerd. Hiermee gaat een investering van ongeveer € 6 ton mee gepaard, dit bedrag is exclusief de kosten die gemoeid zijn met bijvoorbeeld het omleggen van leidingen en de inrichting en ontsluiting van de openbare ruimte.

 

3.10.3 Crommelinplein1/Zuidwal (GGD/Ambulancepost)

De Ambulancepost zal moeten worden verbouwd om de dagopvang te huisvesten. Hiervoor is een investering van ongeveer € 6,5 ton noodzakelijk.

 

3.10.4 Nijverheidsstraat (gemeenteopslag)

De dagopvang kan middels nieuwbouw worden gerealiseerd. Een investering ad ongeveer € 6 ton is noodzakelijk. Dit bedrag is exclusief kostenposten zoals de inrichting en ontsluiting van de openbare ruimte.

 

3.10.5 Staalterrein (Staalweg 1, gemeenteopslag)

De dagopvang kan middels nieuwbouw worden gerealiseerd. Een investering ad ongeveer € 6,25 ton is noodzakelijk. Dit bedrag is exclusief kostenposten zoals de inrichting en ontsluiting van de openbare ruimte.

 

3.10.6 Surinamestraat 1

Het pand aan de Surinamestraat moet worden verworven en verbouwd. Dit pand is anderhalf maal zo groot als de andere panden. Een investering van ongeveer € 5,25 ton is noodzakelijk. Verwerving en verbouwing kunnen binnen het geraamde budget gerealiseerd worden.

 

3.10.7 Conclusie

De locatie Gasthuisplaats/Koornmarkt scoort op financiële haalbaarheid zeer zwak, de locaties Crommelinplein/Zuidwal, Staalterrein, Nijverheidsstraat en Beukenlaan/Van Miereveltlaan en Surinamestraat zijn vergelijkbaar en scoren goed op dit aspect.

 

3.11 Samenvatting

 

In onderstaande tabel 1 zijn de resultaten van paragraaf 3.1 tot en met 3.10 weergegeven.

 

Schema


4. Weging tussen locaties

 

4.1 Score op de criteria

 

Zoals tot nog toe telkens is aangegeven, valt de uiteindelijke afweging tussen locaties niet terug te brengen tot een eenvoudige rekensom. Inzichtelijk moet worden gemaakt welke factoren doorslaggevend zijn geweest bij de keuze zoals die hieronder wordt weergegeven.

Daartoe worden in onderstaand schema de gegevens uit tabel 1 per locatie weergegeven, maar alleen op die hoofdpunten, die het verschil maken in de waardering van de locaties. Het criterium “Programma van Eisen” vindt u bijvoorbeeld in dit schema niet terug. Alle locaties scoren hetzelfde op dit punt. Het gaat met andere woorden om de criteria:

 

-        2. Situering t.o.v. binnenstad

-        3. Nabijheid station

-        4.1 Zicht vanuit centrum en doorzicht omgeving

-        4.2 Alleen bereikbaarheid en surveilleerbaarheid omgeving

-        4.3 Sociale controle

-        4.4 Functies met een (semi-)openbaar karakter

-        4.5 Functies met een eigen veiligheidsrisico

-        7. Aanvoerroutes

-        8. Beschikbaarheid

 

Hierbij is van belang aan te geven dat de criteria 3, 4 en 7 betrekking hebben op overlast en veiligheid. Dat geldt niet voor de criteria 2 en 8.

 

Score locatie Gasthuisplaats/Koornmarkt:

Goed

2; 8; 7

Aandachtspunt

4.3; 4.4

Zwak

3; 4.1; 4.2; 4.5

Zeer zwak

10

 

Score locatie Beukenlaan/Van Miereveltlaan:

Goed

2; 3; 4.1; 4.2; 4.3; 8

Aandachtspunt

-

Zwak

7

Zeer zwak

4.4; 4.5

 

Score locatie Crommelinplein1/Zuidwal:

Goed

2; 4.2; 7

Aandachtspunt

4.1; 4.3; 4.4; 4.5

Zwak

3; 8

Zeer zwak

-

 

Score locatie Nijverheidsstraat:

Goed

4.1; 4.2; 8; 7

Aandachtspunt

3; 4.2; 4.3; 4.5

Zwak

2; 4.4

Zeer zwak

-

 

Score locatie Staalterrein:

Goed

3; 8

Aandachtspunt

4.3

Zwak

2; 4.1; 4.2; 4.4; 4.5;

Zeer zwak

7

 

Score locatie Surinamestraat:

Goed

3; 4.1; 4.2; 8; 7

Aandachtspunt

4.3 t/m 4.5

Zwak

2

Zeer zwak

-

 

4.2 Voorkeur van de dagopvang, Dienstencentrum over de Brug

 

Gedurende het gehele proces is nauw samengewerkt met het bestuur en directie van het dienstencentrum. Aan de hand van de beschikbare informatie is aan het bestuur gevraagd welke locatie de voorkeur heeft. Voorop stelt het bestuur dat, aangezien het programma van eisen op alle locaties inpasbaar is, het feitelijk mogelijk is om op iedere locatie te functioneren. Het gaat het dienstencentrum er om dat men op een nieuwe locatie het werk kan voortzetten en dat een goede relatie met de omgeving kan worden opgebouwd.

Het bestuur heeft aangegeven dat de locatie Surinamestraat de voorkeur geniet. Dit vanwege het feit dat de locatie net buiten een woonwijk gelegen is, het pand een ‘beschutte bouw’ kent en de kans op wat als zichtbare overlast door de omgeving wordt ervaren tot het minimale kan worden beperkt. Tevens straalt de omgeving rust uit. Het gebouw is ruim, hetgeen een positieve invloed zal hebben op de bezoekers.  De locatie is wat verder van de binnenstad gelegen, maar wel goed bereikbaar.

Ten aanzien van de andere locaties heeft het dienstencentrum geen volgorde van voorkeur.

Het bestuur heeft verder aangegeven een voorkeur te hebben voor een centrum waarbinnen geen gebruik van alcohol of (soft)drugs is toegestaan. Om na te gaan wat hiervan de effecten zijn op de aantrekkingskracht van het centrum op de doelgroep, het klimaat binnen en in de omgeving van het centrum wil het dienstencentrum per kwartaal monitoren op deze punten.

 

Op verzoek van de gemeente heeft de dagopvang een bezoekersmonitor ontwikkeld, waarin de kenmerken van de doelgroep zijn opgenomen. De resultaten van deze bezoekersmonitor zijn in bijlage 5 opgenomen.

De conclusie hiervan is dat het merendeel van de bezoekers afkomstig is uit Delft. Slechts een klein deel afkomstig is uit omliggende steden. Het gros van de bezoekers kampt met woonproblemen, schulden al dan niet gecombineerd met alcohol of softdrugsverslaving. Een minderheid is aan harddrugs verslaafd. Doel van het bezoek is ‘zitten in de huiskamer’, gebruik van het sanitair, het ophalen van post of men komt voor een gesprek met een hulpverlener.

 

4.3 Conclusie

 

De ligging van de locatie Staalterrein direct achter een onoverzichtelijke woonwijk zorgt er voor dat deze locatie zeer zwak scoort op het criterium aanlooproute. Om deze reden wordt voorgesteld de locatie Staalterrein te laten vervallen. Deze conclusie wordt bevestigd door de zwakke score van deze locatie op vier andere aspecten van overlast/veiligheid en de ligging ten opzichte van de binnenstad.

 

De locatie Beukenlaan/Van Miereveltlaan scoort duidelijk beter dan de locatie Staalterrein. Bij de Beukenlaan/Van Miereveltlaan spelen echter de relaties met de speeltuin en de Bieslandhof als zeer zwak punt mee, alsmede als zwak punt de looproute door de woonwijk. Voorgesteld wordt om de locatie Beukenlaan/Van Miereveltlaan daarom niet voor de  dagopvang in te zetten.

 

De locatie Gasthuisplaats/Koornmarkt heeft aandachts- en zwakke punten ten aanzien van de veiligheid. Dat wordt onder andere veroorzaakt door de situatie met het parkeerterrein en een aantal omringende stegen. Daar staat tegenover dat een deel van deze problematiek kan worden opgelost bij de herontwikkeling van de Gasthuisplaats. Ook de ligging ten opzichte van het station is een zwak punt van deze locatie. De verbouw van het huidige pand lijkt financieel onhaalbaar, gezien de slechte staat van het pand. Deze locatie scoort op het criterium financiën dan ook zeer zwak. Gegeven deze overwegingen wordt voorgesteld om de locatie Gasthuisplaats/Koornmarkt af te wijzen.

 

De locatie Surinamestraat 1 kent één zwak punt en dat is afstand tot de binnenstad. De looproute vanaf de Markt kent een aanzienlijke lengte. Op het punt van de veiligheid scoort de Surinamestraat een aantal aandachtspunten. Het college ziet die vooral op de punten sociale controle in de avond, hangplekken in de omgeving en de relatie met een aantal omliggende functies. Het bestuur van de dagopvang heeft te kennen gegeven een duidelijke voorkeur voor deze locatie te hebben (zie paragraaf 4.2).

 

Ook de locatie Crommelinplein 1/Zuidwal komt er over het geheel genomen redelijk uit. Op het punt van ligging in een woonomgeving wordt de stelling van veel insprekers dat de locatie in een woonbuurt ligt niet overgenomen. De relatie met de achterliggende woonbuurt is een belangrijk aandachtspunt, maar de locatie is gelegen aan de rand van de buurt, temidden van een aantal andere functies en met een oriëntatie van de buurt af. Het college vindt de ligging ten opzichte van het station wel een zwak punt. Met een stevige inspanning is die situatie wel hanteerbaar te maken, maar daar staat tegenover dat het régime in en om het centrum een strikte aanpak vraagt. Daarnaast is er nog geen definitieve zekerheid over de verhuizing van de GGD.

 

De locatie Nijverheidsstraat kent als zwak punt naast de iets te grote afstand tot de binnenstad vooral de ligging om de locatie heen van een aantal (semi-) openbare functies. Het gaat daarbij vooral om de Aldi en andere winkelvoorzieningen in de omgeving. Daarnaast kent de locatie een aantal aandachtspunten op het gebied van veiligheid, waar wel tegenover staat dat de bereikbaarheid en de surveilleerbaarheid in de buurt goed zijn.

 

Ten aanzien van deze laatste drie locaties kan geconcludeerd worden dat de Surinamestraat het beste scoort. Voorgesteld wordt om deze locatie aan te merken als voorkeurslocatie.

De locaties Crommelinplein/Zuidwal en Nijverheidsstraat scoren over het geheel genomen redelijk. Deze locaties zijn daarmee geschikt om als ‘terugval –locaties’ te dienen op het moment dat de locatie Surinamestraat toch zou moeten afvallen. Gegeven het feit dat op dit ogenblik niet volledig zeker is of de GGD haar pand inderdaad tijdig zal verlaten wordt voorgesteld de keuze tussen de locaties Crommelinplein/Zuidwal en Nijverheidsstraat pas te maken wanneer die keuze daadwerkelijk aan de orde mocht komen.

 

5. Samenvatting/conclusie

 

De afgelopen tweeëneenhalf jaar is gezocht naar een nieuwe locatie voor de dagopvang. In 2004 zijn zes mogelijk locaties ter inspraak aan omwonenden en belanghebbende voorgelegd. Tevens is er een veiligheidsscan en een (bouwkundig) haalbaarheidsonderzoek naar de locaties uitgevoerd. Deze nota beschrijft op basis van de resultaten de voors- en tegens van de locaties aan de hand van de toetsing op de elf criteria. Iedere locatie kent een aantal sterke en zwakke punten, waarbij het ene punt makkelijker in de beheersfeer kan worden opgelost dan het andere. De resultaten laten zien dat de Surinamestraat het beste scoort op de criteria. Op basis van de toetsing wordt voorgesteld om de locaties Gasthuisplaats/Koornmarkt, Beukenlaan/Van Miereveltlaan en Staalterrein als ongeschikt aan te merken. De locaties Crommelinplein 1/Zuidwal en Nijverheidsstraat zijn geschikt, maar scoorden op een aantal punten lager dan de Surinamestraat.

Direct na de definitieve keuze zal een informatieavond georganiseerd worden waarin ook het opstellen van een beheerplan en deelname van omwonenden meegenomen wordt. Tevens zal direct na aanwijzing de bestemmingsplanprocedure worden opgestart.

 


6. Voorstel

 

U wordt voorgesteld om:

 

-        Voorlopig de locatie Surinamestraat 1 aan te wijzen als nieuwe locatie voor de dagopvang.

-        Voorlopig de locaties Crommelinplein1/Zuidwal en Nijverheidsstraat aan te wijzen als reservelocaties indien de dagopvang niet aan de Surinamestraat gerealiseerd kan worden en niet nu een voorkeursvolgorde tussen deze twee locaties aan te brengen.

-        Voorlopig de locaties Beukenlaan/Van Miereveltlaan, Staalterrein en Gasthuisplaats/Koornmarkt als ongeschikt aan te merken.

-        Advies aan de commissie WZO te vragen over de locatiekeuze.

-        Na advies van de commissie WZO een definitief besluit te nemen ten aanzien van de voorkeurslocatie, reservelocaties en af te wijzen locaties.

-        In te stemmen met de in hoofdstuk 2 beschreven vervolgstappen.

-        In te stemmen met het betrekken van de verdere projectkosten bij de kredietaanvraag voor het daadwerkelijk realiseren van de dagopvang.