1. Inleiding.
2. inkoop 2004
3.
Plan van aanpak.
3.1. Uitgangspunten.
3.2.
Strategie.
4. Procedure.
4.1.
Inkoopcyclus.
4.2.
Selectie- en gunningcriteria.
5. Financiën.
6. Te nemen beslissingen.
Vanuit de regeling
Oudkomers G54 ontvangt de gemeente Delft in 2005 geld voor trajecten voor 145
oudkomers.
Doel van de regeling is:
bevorderen dat oudkomers die in een maatschappelijke achter-standssituatie
verkeren en in het bijzonder diegenen die behoren tot de groep werklozen,
opvoeders of geestelijke bedienaren (de persoon die arbeid verricht als
geestelijk voorganger of godsdienstleraar):
a. Deelnemen
aan trajecten en deze afronden, met als doel hun maatschappelijke positie te
verbeteren. Dit sluit in voorkomende gevallen niet uit dat ook personen die
niet tot genoemde prioritaire doelgroepen behoren, trajecten kunnen worden
aangeboden.
b. Te
bevorderen dat gemeenten deze trajecten aan oudkomers aanbieden.
Gemeenten geven naar
eigen inzicht vorm aan de uitvoering van het inburgeringbeleid voor oudkomers.
Taalonderwijs wordt zoveel mogelijk gekoppeld aan andere componenten, zoals:
werk, toegang tot beroepsonderwijs, opvoedingsondersteuning of sociale
activering (het traject is in dat geval voornamelijk gericht op
maatschappelijke participatie).
De gemeente Delft maakt
al een aantal jaren gebruik van de oudkomersregeling. Vanaf 2004 geldt een
verplichte aanbesteding voor oudkomerstrajecten.
In de voorliggende nota
wordt een opdracht en een inkoopstrategie voor de inkoop van oudkomerstrajecten
in 2005 geformuleerd.
In 2004 heeft de gemeente
Delft van het Rijk geld ontvangen voor 144 trajecten voor oudkomers. In de
aanbesteding van 2004 zijn 2 partijen geselecteerd om deze scholing uit te
voeren: ATOR taal een communicatie en Mondriaan Onderwijsgroep hebben elk 72
trajecten gegund gekregen. De deelnemers aan de trajecten waren zowel oudkomers
met als zonder uitkering. Op dit moment zijn deze trajectplaatsen gevuld. De
deelnemers zullen eind mei hun afsluitende toets maken.
3. Plan
van aanpak.
3.1.
Uitgangspunten.
Voor de inkoop van
oudkomerstrajecten 2005 wordt voorgesteld de volgende uitgangspunten te
hanteren:
·
Aantal
De
gemeente Delft ontvangt van het Rijk geld voor 145 trajecten in 2005. De
aanbesteding heeft betrekking op deze 145 trajecten. Er zal geen minimum aantal
trajecten worden gegarandeerd.
·
Doelgroep
Er wordt niet ingekocht voor specifieke
subgroepen, maar voor een brede groep allochtonen. Er zal actief geworven
worden door de gemeente Delft om zoveel mogelijk allochtonen zonder uitkering
die zich in een achterstandspositie bevinden te bereiken. Hiermee wordt
geanticipeerd op de nieuwe wet inburgering Nederland waarin de gemeente voor
deze doelgroep een actieve rol krijgt. De aanbieder wordt wel gevraagd zijn
visie en aanpak van specifieke subgroepen te beschrijven.
·
Inhoud en duur van de trajecten
De
regeling schrijft voor dat een traject minimaal 250 uur moet omvatten.
De trajecten moeten zijn afgerond op uiterlijk 31 december 2006. Aanbieders van
scholing krijgen de ruimte om binnen bepaalde kaders zelf invulling te geven
aan het programma. Hierbij kan naast de taalles bijvoorbeeld gedacht worden aan
een duaal element als maatschappij oriëntatie of vrijwilligerswerk. Het duale
element dient afhankelijk te zijn van het doelperspectief van de oudkomer.
·
Meerdere contracten
Afhankelijk van de beste prijs/kwaliteit
verhouding van de aangeboden diensten houdt de gemeente de mogelijkheid open om
aan meerdere partijen te gunnen.
·
Afrekensystematiek.
Er wordt gewerkt met outputfinanciering die gebaseerd
is op de regeling oudkomers. De outputfinanciering van de regeling houdt in dat
de gemeente 1/3 ontvangt wanneer een overeenkomst met de oudkomer ondertekend
is en 2/3 wanneer de oudkomer het traject afrondt en aan alle verplichtingen
heeft voldaan. De afrekensystematiek met de scholingsbedrijven zal zijn: 1/3
bij intake toetsing en plaatsing van de oudkomer en 2/3 bij afronding van het
traject (inclusief eindtoets)
·
Bevoorschotting.
Per
contract wordt 1/3 bevoorschot (de intaketoets en plaatsing van de oudkomer).
Er wordt voorgesteld de
opdracht niet-openbaar Europees aan te besteden. Dit betekent dat via
een publicatie aanbieders worden uitgenodigd zich aan te melden voor de
opdracht. Vervolgens zal het inkoopteam aan een aantal geselecteerde aanbieders
vragen offerte uit te brengen.
De huidige uitvoerders
van de oudkomerstrajecten van de gemeente Delft, alsmede diegenen die reeds met
de gemeente Delft contact hebben gezocht zullen nog extra worden geattendeerd
op het verzoek tot aanmelding.
4.1. Inkoopcyclus.
De
aanbestedingsprocedure die wordt uitgevoerd is de zogenaamde niet-openbare
Europese aanbesteding.
Hierbij worden na
het vaststellen van het inkoopkader de volgende (hoofd)stappen gezet:
-
opstellen bestek;
- bekendmaking aanbesteding;
-
selecteren en gunnen;
-
contracteren.
In het kader van deze
procedure wordt een inkoopteam geformeerd bestaande uit medewerkers van het
vakteams Beleid & Projecten en Activering en Inburgering. Het vakteam
Inkoop en Aanbesteding kan eventuele ondersteuning bieden.
4.2. Selectie- en
gunningcriteria.
De inkoopcyclus kent zowel een selectie- als een gunningsronde. Bij de
selectie wordt gekeken naar ervaringen en resultaten in het verleden,
ervaringen met de doelgroep, vakbekwaamheid van het personeel, continuïteit van
de organisatie etc. Belangrijke harde voorwaarde hierbij is dat de activiteiten
binnen de gemeente-grenzen van Delft plaats vinden.
De uiteindelijke opdracht wordt gegund aan de organisatie met de meest
gunstige prijs in combinatie met de meest effectieve aanpak.
Vanuit het Rijk heeft de
gemeente een voorschot ontvangen van € 928.000,-., Dit bedrag kan niet volledig
besteed worden aan de inkoop van trajecten. De gemeente maakt immers ook kosten
voor (verzuim)begeleiding etc. Gerelateerd aan de inkoop van 2004 moet gerekend
worden op een bedrag van circa €
450.000,- (e.e.a. is afhankelijk van de offertes).
- akkoord gaan met de nota inkoop
oudkomerstrajecten 2005;
akkoord gaan met het verzoek tot
aanmelding en de aanvraag van offertes voor de opdrachten.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|