Nota

 

Datum

04-03-2005

Ons Kenmerk

548901

Opsteller

A. Jonkman

Bijlagen

3

Onderwerp

Jaarrekening 2002, 2003, begroting 2005, meerjarenbegroting 2006-2009 GGD ZHW

 

 

1. Inleiding

De jaarrekening 2002 en 2003 van de GGD Zuid-Holland West is afgerond. Tevens heeft de GGD Zuid-Holland West de begroting 2005 en meerjarenbegroting 2006-2009 aangeboden.

Hierbij treft u de jaarrekening 2002 en 2003 als mede voorstellen voor de besteding van de terugbetaling van totaal € 126.745,- aan de gemeente Delft. Daarnaast zal deze nota een toelichting geven op de begroting 2005 en voorstellen formuleren ten aanzien van de gemeentelijke bijdrage 2005.

 

2. Jaarrekening 2002 en 2003

De GGD heeft de jaarrekening 2002 en 2003 afgerond. Ten aanzien van de gemeentelijke bijdrage heeft een herberekening plaatsgevonden, doordat de GGD in 2002 niet de juiste inwonersaantallen gehanteerd heeft. Op grond van de herberekening ontvangt de gemeente Delft over 2002 een bedrag van € 76.070,- terug en over 2003 een bedrag van € 50.675. Totaal ontvangt de gemeente Delft een bedrag ad € 126.745,- retour. In de nota ‘Voorstel aan de gemeenteraad inzake de subsidierelatie Maatzorg-De Werven Jeugdgezondheidszorg 0 tot 4 jarigen’ (422301) heeft de raad reeds vastgesteld dat een bedrag van ongeveer € 94.000,- (afhankelijk van de hoogte) uit de terugbetaling 2002 ingezet zal worden ten behoeve van de ontwikkeling van de Jeugdgezondheidszorg 2004 en 2005. Het terug te ontvangen bedrag van 2002 is lager dan verwacht door de herberekening die heeft plaatsgevonden. Voor de Jeugdgezondheidszorg zal naast het bedrag uit 2002 een deel van het terug te ontvangen bedrag uit 2003 aangewend moeten worden.

Na het dekken van het tekort 2005 ad € 19.981,-. (zie verder onder paragraaf 5.3), resteert in 2003 een bedrag van € 12.764,-. Totaal kan een bedrag ad €106.764,- ingezet worden voor JGZ.

 

3. Toelichting begroting 2005

Voor de begroting 2005 zijn de voornaamste ontwikkelingen de verdere implementatie van het landelijk basistakenpakket jeugdgezondheidszorg en

de veranderingen rond de inspecties kinderopvang. Daarnaast zullen twee werkgroepen worden samengesteld om de sturing van de gemeente op de GGD te versterken en de inkoop en definitie van gemeentelijke maatwerkmiddelen te ontwikkelen. Deze aspecten zullen achtereenvolgens aan bod komen. Tot slot zullen de financiële consequenties van de begroting 2005 weergegeven worden.

 

3.1 Integrale jeugdgezondheidszorg 0-19 jaar

De jeugdgezondheidszorg (JGZ) is bezig met een traject naar een integrale JGZ 0 tot 19 jaar. De overgang naar de uitvoering van een landelijk vastgesteld basistakenpakket jeugdgezondheidszorg maakt hier onderdeel van uit. In de begroting 2005 is de productindeling JGZ geheel aangepast aan het nieuwe landelijke basistakenpakket.

Binnen de regio heeft een verkenning plaatsgevonden naar de mogelijkheid tot het onderbrengen van de JGZ in één organisatie, de keus is gemaakt om dit voorlopig nog niet te doen. U zult binnenkort uitgebreid worden geïnformeerd in een nota over de uitrol van de integrale jeugdgezondheidszorg.

De preventieve logopedie is één van de onderdelen van het landelijke basistakenpakket, alle gemeenten ontvangen hetzelfde pakket. De GGD heeft in haar formatie inzichtelijk gemaakt hoeveel capaciteit voor alle gemeenten aanwezig is. Hierin is een lichte overcapaciteit te zien, welke vanaf 2006 wordt afgebouwd.

 

3.2 Inspecties kinderopvang

De taak inspecties kinderopvang is opgenomen in het basistakenpakket. Door de GGD worden alle inspecties vanaf 1 januari 2004 gezien als een basistaak van de GGD.

Met ingang van 2005 is de nieuwe wet Kinderopvang van kracht geworden. Via deze nieuwe wet krijgt de uitvoering van de inspecties voor peuterspeelzalen een wettelijke basis. Met het oog op de (financiële) gevolgen van de invoering van deze nieuwe wet is de GGD nog niet overgegaan tot het opnemen van de inspecties in het totale bedrag voor de uitvoering van het basistakenpakket. Hoewel een basistaak wordt vooralsnog een tarief gehanteerd per inspectie en de kosten zijn dus niet meegerekend in een bedrag per inwoner. De GGD heeft bij dit product een raming gemaakt van de bijdrage per gemeente voor de uitvoering. De gemeente krijgt voor de inspecties aparte afrekeningen van de GGD. De GGD heeft geraamd dat de gemeente Delft in totaal een bedrag van € 30.502,- aan rekeningen voor inspecties zal ontvangen.

 

3.3 Planning en control cyclus

Binnen de GGD is traject op gang gebracht om de planning rond de begroting, de rapportage en de jaarrekening te verbeteren. Met de huidige systematiek kunnen gemeenten onvoldoende sturen op producten en financiën. Bij de begrotingsbehandeling in het bestuur van de GGD zijn hiertoe afspraken gemaakt tussen GGD en gemeenten. Hiertoe is in het eerste kwartaal 2005 een werkgroep financiën/planning/control gestart bestaande uit GGD-medewerkers en beleidsmedewerkers van gemeenten (waaronder Delft). De werkgroep heeft de volgende taken:

-          Op alle onderdelen voor de begroting 2006 moeten prestatie-indicatoren geformuleerd worden (in de begroting 2005 is voor beperkt aantal producten reeds een indicator opgenomen).

-          Het verbeteren van de planning en control cylcus en het versterken van het rechtmatigheidsbeginsel. Dit door onder meer een kwartaalrapportage te ontwikkelen met hierin voorlopige resultaten en dreigende financiële afwijkingen.

-          Onderzoek naar de wenselijkheid van het instellen van een minimaal plafond aan de begroting van de GGD.

 

3.4 Inkoop van maatwerkmiddelen

De GGD bevindt zich in een overgangsfase van de invoering van een landelijk basistakenpakket met daarbij een onderscheid in een uniform deel en een maatwerkdeel. Bij het uniforme deel dienen in heel Nederland de activiteiten op eenzelfde wijze uitgevoerd te worden, daarbinnen kunnen overigens binnen gemeenten (beleid)thema’s worden aangewezen. Daarmee is een deel van het uniforme pakket flexibel. Bij het maatwerkdeel gaat het er om dat de GGD op basis van het lokaal gezondheidsbeleid per gemeente activiteiten uitvoert. Voor gemeenten zijn in het kader van het eigen lokale gezondheidsbeleid het flexibele- en maatwerkdeel vooral interessant als sturingsmogelijkheid van de GGD. Gemeenten kunnen als het ware individueel bepalen welke flexibele- en maatwerkproducten zij af wil nemen van de GGD.

Tussen de GGD en de gemeenten is nog onvoldoende duidelijkheid wat het uniform deel en wat het maatwerkdeel inhoudt, ook per gemeente. Op aandringen van de gemeenten zal in 2005 een werkgroep worden gestart, waaraan de gemeente Delft deel zal nemen. Taak van de werkgroep is:

-          Inzichtelijk maken hoe groot de ruimte voor maatwerk binnen de GGD en binnen de begroting van de GGD per gemeente is.

 

3.5 Financieel

De belangrijkste wijziging van de conceptbegroting 2005 in vergelijking met de begroting 2004 is dat het bedrag voor de preventieve logopedie geïntegreerd is in de totale kosten van het basistakenpakket.

 

 

Beschikbaar budget 2005 volgens begroting gemeente Delft

Begroting GGD 2005

Basispakket GGD

€ 1.498.141,-.

€ 1.610.076,-.

Logopedie

   € 91.954,-

 

Totaal

€ 1.590.095,-

                 € 1.610.076,-

 

De GGD vraagt in haar conceptbegroting 2005 voor de uitvoering van het basispakket (dus inclusief preventieve logopedie, exclusief inspecties kinderopvang, sociaal medisch adviezen en lijkschouwingen) een bijdrage van de gemeente Delft van € 1.610.076,-. In de begroting 2005 van de gemeente Delft is voor de uitvoering van het basispakket en logopedie totaal een bedrag van € 1.590.095,- geraamd. Dit leidt tot een tekort op de begroting in 2005 van € 19.981,-. Voorgesteld wordt dit tekort te dekken met het overschot uit 2003.

Het verschil tussen de gemeentelijke en de GGD begroting wordt veroorzaakt door het feit dat de GGD begroting de indexering van Zoetermeer volgt. Deze indexering ligt hoger dan de Delftse, hetgeen mogelijk het tekort veroorzaakt.

 

Voor de uitvoering van de inspecties 2005 heeft de GGD een bijdrage van de gemeente Delft geraamd van € 30.502. Dit past binnen het beschikbare budget van de gemeentebegroting 2005 ( € 45.000).

Met betrekking tot de sociaal medisch adviezen en lijkschouwingen worden separate afspraken met de GGD gemaakt, deze zijn in de gemeentelijke begroting apart opgenomen.

 

4. Meerjarenbegroting 2006-2009

Ter kennisgeving treft u aan de meerjarenbegroting 2006-2009 als onderdeel van de begroting 2005. De meerjarenbegroting laat zien dat de GGD begroting de komende jaren licht bovenmatig zal stijgen. Door Delft wordt voorgesteld om de stijging van de meerjarenbegroting terug te brengen tot een trendmatig kader. 

 

5. Voorstel

 

Aan de raad wordt voorgesteld om:

 

-          Akkoord te gaan met de begroting GGD Zuid-Holland West 2005 en de bijdrage van de gemeente Delft daarin van € 1.610.076,- voor het basistakenpakket en de maatwerkmiddelen.

-          Het in de gemeentebegroting voor 2005 beschikbare bedrag voor de GGD van € 1.498.141,- en voor logopedie ad € 91.954,- hiervoor in te zetten.

-          De jaarrekening 2002 en 2003 van de GGD Zuid-Holland West vast te stellen.

-          Van de terugbetaling 2002 en 2003 ad € 126.745,- een bedrag ad € 106.764,- in te zetten voor de integrale jeugdgezondheidszorg en een bedrag ad € 19.981,- in te zetten voor het dekken van het tekort 2005.

-          De benodigde begrotingswijziging vast te stellen.

-          De meerjarenbegroting 2006-2009 van de GGD Zuid-Holland West voor kennisgeving aan te nemen.

-          De GGD schriftelijk te laten weten dat de meerjarenbegroting 2006-2009 moet worden teruggebracht tot een trendmatig kader.