Het
programma Integratie & Activering richt zich primair op (groepen) mensen
die langdurig in een achterstandssituatie (dreigen te) verkeren. Doel is om
deze mensen hier met gerichte, concrete acties en projecten uit te halen en hun
kansen op inkomen, werk, participatie, opleiding, vorming, gezondheid,
ontspanning en kennismaking te vergroten. Het gaat daarbij om een proces waarin
allochtonen en autochtonen actief en respectvol betrokken zijn, waarbij
eilandvorming wordt voorkomen of doorbroken en alle Delftenaren goed kunnen
wonen, werken en samenleven. In de Tussenrapportage 2002 (peildatum 2003)
stelde het college dat door een aantal politiek maatschappelijke ontwikkelingen
er een verhoogd risico ontstond dat de verhouding tussen groepen Delftenaren
onder druk kwam te staan of dat mensen zich minder welkom voelden in Delft.
Anno 2005 heeft deze vaststelling (helaas) nog niet aan actualiteit ingeboet.
Langs
een aantal lijnen wilde en wil
het
college dit voorkomen:
1.
Prioriteit
voor stadsgesprekken
2.
Tegengaan
segregatie op de woningmarkt
3.
Zelforganisaties
zo ondersteunen dat zij meer verantwoordelijkheid nemen voor de integratie van
hun achterbannen
4.
Kritisch
blijven op de resultaten van educatie, activering en onderwijs
5.
Inzetten
op een samenhangend aanbod van arbeidsmarktgerelateerde diensten aan werkgevers
6.
Verbeteren
van de positie van allochtonen in de zorg
In
deze voortgangsrapportage willen wij u informeren over de stand van zaken die
vanuit het programma Integratie & Activering zijn opgepakt.
DEEL I ACTIVITEITEN 2004
Op
27 mei 2004 heeft de raad de nota: “Dde uitdaging
van kennismaken en meebesturen goedgekeurd.” Concrete projecten staan hierin
centraal:
1.
Hhet bevorderen
van diversiteit in besturen door tien allochtone talenten te plaatsen in
bestuursfuncties, commissiefuncties en / of het vergroten van actieve
betrokkenheid binnen een personeels-vereniging. Dit binnen onderwijs, zorg,
(sport) verenigingen etc. Van 9 deelnemers van Onbenut Talent is bekend dat zij
(bestand: 138) aan de slag zijn gegaan binnen een bestuur, mmedezeggenschaps-raad etc.
2.
Hhet bevorderen
van sport - en integratiebevorderende projecten, waaronder een multicultureel
sportevenement. Op 19 juni 2004 heeft tijdens het Groot Delfts Sportevenement
vanuit de Delftse migrantenhoek taekwondo en boarding voetbal plaatsgevonden.
In de Werkgroep Migranten Communicatie is het stimuleren van
migrantenorganisaties in Sport in Delft besproken. Het Grotius college startte
in het najaar 2004 met een project: sportactiviteiten voor (allochtone)
meisjes. De Delftpas wordt voor 42% door allochtonen gekocht. In 2004 is het
sportaanbod achter de Delftpas uitgebreid onder andere via cursussen en een
sportkennis-makingsstrippenkaart.
In 2004 hebben 219 allochtone mannen, vrouwen en kinderen (95% vrouw)
zwemlessen gevolgd, waaronder (moeder –
kind zwemmen en A of B diploma. Past in een duale aanpak: taal en leuk. De
meeste deelnemers aan het zwemmen volgden daarom ook taallessen. Een
subsidieaanvraag naar VWS is in de maak (BOS regeling) waarbij het gaat om het
verkleinen van achterstandssituaties
door organisaties van sport - spel – en beweegactiviteiten.
3.
Stadsgesprekken:
op macroniveau oprichting van de (tijdelijke) club van 100, waarin burgers in
vier bijeenkomsten met elkaar hebben gesproken over de thema’s gastheerschap,
opvoeden, man - vrouw en geloof.
Gemiddelde opkomst per bijeenkomst: 47 mensen. Er zijn 171
geregistreerde leden, waarvan 71 mannen en 100 vrouwen. Naast de vier reguliere
bijeenkomsten zijn extra aanbiedingen gedaan:
rondleiding langs de multiculturele markt, voorlichting methodiek
Delftse Jurken, klankbord ten aanzien van nota’s: Wonen, Zorg, Welzijn en
Onderwijsbeleidsplan. Op microniveau (straat – en galerijgesprekken) is een
huisbezoek samen met DUIT verricht. Straat –en galerijgesprekken krijgen vooral
in 2005 extra aandacht (zie Vooruitblik 2005).
4.
organiseren
van een multiculturele markt, aansluitend bij bestaande weekmarkten. Samen met
de marktondernemers organiseerde de gemeente Delft donderdag 26 augustus 2004
een multiculturele markt. Delftse vrijwilligers uit o.a. China, Marokko,
Thailand, Afghanistan, Irak, Iran, Palestina, Italië, India, Roemenië en Syrië
toonden het moois wat hun cultuur heeft te bieden waaronder dans, zang, hapjes,
Marokkaanse bruiloft, verhalenverteller, twee kleurrijke draken etc. Uit het
evaluatierapport kwam naar voren dat een tweede multiculturele markt zinvol
wordt geacht! Deze staat gepland voor zaterdag 18 juni 2005.
5.
ontwikkelen
en uitvoeren van de cursus Inburgeren Andersom voor inwoners die zich willen oriënteren op andere culturen. Mondriaan
voert de cursussen uit. De eerste twee cursussen zijn gestart in november 2004
en februari 2005. Er is veel animo voor de cursus: ruim 100 mensen meldden zich
naar aanleiding van een advertentie in de Stadskrant. Inburgeren Andersom is
bedoeld voor volwassenen die goed voorbereid op vakantie willen gaan naar
Marokko of Turkije, die makkelijk contact willen leggen met mensen in het
vakantieland, die in Delft makkelijker contact willen leggen met hun Turkse of
Marokkaanse medeburgers. De cursussen worden interactief met allochtone
vrijwilligers voorbereid en de lessen worden in combinatie met allochtone
docenten uitgevoerd.
Naast
de nota Kennismaken en Meebesturen hebben er ook andere activiteiten, projecten
e.d. plaatsgevonden, die onder meer passen in de gedachte achter kennismaken en
meebesturen + het doorbreken van eilandvorming, zoals:
Eénmaal per jaar
organiseert de werkgroep een ‘Eetweek’. Dit betekent dat er in maart 2004 op 56
plaatsen in Delft allochtonen en autochtonen met elkaar in contact zijn
gebracht onder het genot van een etentje, koffie of thee. In totaal namen 123
huishoudens deel aan de activiteiten. Het afsluitende feest werd bezocht door
rond de 135 personen. In de zomer-periode is een multiculturele picknick
georganiseerd. Naast deze uitvoerende activiteiten denkt de werkgroep “Wat eten
we vandaag” na over de toekomst. Er is een eigen website (www.wewv-delft.nl) waarmee grotere
bekendheid gegeven kan worden aan activiteiten en informatie-overdracht naar
belangstellenden plaatsvindt. Het doel daarvan is o.a. om meer vrijwilligers te
werven.
Bezoekvrouwen
In het eerste halfjaar van 2004 hebben de
bezoekvrouwen 115 nieuwe vrouwen bezocht. Onder meer zijn de volgende
activiteiten opgezet: aerobics (56vrouwen), naailessen (16 vrouwen),
fietscursus (20 vrouwen), kapperscursus (9 vrouwen), kinderopvoeding (10
Somalische vrouwen), project 'Ken je stad' (58 vrouwen),
voorlichtingsbijeenkomsten en inloopspreekuren (45 vrouwen).
In de zomer van 2004 heeft het project haar eerste
lustrum gevierd met een
zeer drukbezochte bijeenkomst in het nieuwe multifunctionele
wijkcentrum De Vleugel. In de eerste vijf jaar heeft het project Bezoekvrouwen
ruim 600 allochtone
vrouwen in Delft bezocht. In het najaar van 2004
worden de voorbereidingen getroffen om de stedelijke activiteiten van het
project uit te voeren in wijkcentrum Poptahof.
Er
zijn een aantal allochtonen die (nog) wel de Nederlandse taal willen leren,
maar die niet kunnen voldoen aan de eisen zoals gesteld in de oudkomersregeling
(minimaal drie dagdelen per week en binnen maximaal anderhalf jaar qua
taalniveau één niveau omhoog) Toch willen zij doorgaan met taal leren. Voor deze
doelgroep heeft de BWD een aanbod verzorgd door middel van het organiseren van
een aantal conversatiegroepen.
Honderden vrouwen werkten mee aan het project “Delftse
Kleden” dat meteen een vervolg kreeg met de Jurk van Delft. Door het maken van
kleurrijke wandkleden wordt de verbondenheid van vrouwen uit alle culturen tot
uitdrukking gebracht. De bewoners van de Lisztflat maakten samen met twee
kunstenaars de scheurkalender met als naam: “In Holland staat een flat.” Ook is
er een project:”Mammoet op de vensterbank” gerealiseerd waarbij vensterbanken
van flatbewoners van de Lodewijk van Deijsselhof centraal stonden. Er is een fullcolour
boekje verschenen en er is bij elke bewoner een foto van de eigen vensterbank
op de brievenbus in de hal gemonteerd. “Huiskamers voor vele Kulturen” is de
titel van het project waarbij er in de openbare ruimte tussen twee flats
gewerkt wordt aan een ontmoetingsruimte voor en door flatbewoners. Drie FIAT
Ducato’s zijn omgetoverd tot mobielen extravaganza. De bewoners van de Isaac da
Costaflat gaven hun keukengeheimen prijs in het kookboek: “Isaac da Costaflat
aan Tafel.
Doel van al deze initiatieven is geweest het in
contact brengen van Delftenaren met kunst en cultuur. Maar ook door het
betrekken van Delftenaren bij projecten, is een uitwisseling ontstaan tussen
deelnemers waardoor er een stimulans is ontstaan om de onderlinge betrokkenheid
en / of de sfeer in de wijken te vergroten. Nieuwe projecten zijn momenteel al
weer draaiende of in voorbereiding!
2. TEGENGAAN SEGREGATIE
OP DE WONINGMARKT
In het collegeprogramma 2002 – 2006 wordt onder het kopje ‘integratie’ het respectvol samenleven van oude en nieuwe bevolkingsgroepen een kernpunt van beleid genoemd. Het ontstaan van witte en zwarte buurten wordt onwenselijk geacht. In een werkgroep is onderzoek gedaan naar de huidige segregatie van buurten. Hieruit bleek dat er buurten zijn waar al meer dan 50% van de bewoners van allochtone afkomst is. Als er geen aanvullende maatregelen worden genomen zal deze tendens alleen maar toenemen.
De werkgroep heeft een aantal maatregelen geformuleerd die zijn besproken met de Delftse corporaties en worden besproken met de werkgroep migrantencommunicatie. Met de aanbevelingen van deze partijen zal de nota Aanpak Ruimtelijke Segregatie naar verwachting in het voorjaar 2005 in het college besproken kunnen worden. Langs drie wegen zullen zaken worden opgepakt:
· Hoe kunnen we concreet de leefbaarheid in de wijken vergroten?
· Inventariseren wat uit de huisbezoeken van de Poptahof komt
·
Hoe kun je het mensen aantrekkelijk maken om naar een
andere wijk te verhuizen?
Woonwensen allochtone
ouderen
In de visienota Wonen, Zorg en Welzijn wordt de opgave voor de gemeente en alle betrokken partijen geschetst om in 2015 een voldoende aanbod te hebben om ouderen, gehandicapten en psychiatrische patiënten een voldoende aanbod op alle drie de terreinen te kunnen bieden. In de nota staat dat er onderzoek moet worden gedaan naar de woonwensen van allochtone ouderen. Hierbij kan worden gedacht aan speciale woonvormen, plattegrondindeling, zorg – of welzijnsdiensten. Naar verwachting zal het onderzoek begin 2005 plaatsvinden.
3.
ZELFORGANISATIES ZO ONDERSTEUNEN DAT ZIJ MEER VERANTWOORDELIJKHEID NEMEN VOOR
DE INTEGRATIE VAN HUN ACHTERBAN
In
de nota Migrantencommunicatie staat gesteld: “doel is het bereiken van
allochtonen in Delft en hen betrekken bij gemeentelijk beleid in het algemeen
en bij specifiek op hen gericht beleid in het bijzonder.” Langs drie concrete
wegen willen we dit realiseren:
1.
via
WMC en de zelforganisaties. Zelforganisaties zo ondersteunen dat zij meer
verantwoordelijkheid nemen voor de integratie van hun achterbannen. In
september 2003 is de nota zelforganisaties migranten vastgesteld. In die nota
wordt gesteld dat via activiteiten gericht en transparant een bijdrage aan de
integratie wordt geleverd. In 2005 is de implementatie van het erkenningsbeleid
ingegaan. Erkende zelforganisaties komen in aanmerking voor
activiteitensubsidie en exploitatiesubsidie voor een eigen
accommodatie.Daarnaast bestaat de mogelijkheid voor erkende als ook niet
erkende – kleinere – organisaties om in aanmerking te komen voor subsidie integratiebevorderende
projecten. Vanuit de Brede Welzijnsorganisatie is professionele ondersteuning
beschikbaar voor het migrantenopbouwwerk in het algemeen en voor ondersteuning
van de Werkgroep Migranten Communicatie in het bijzonder.
2.
via
het inzetten van communicatiemiddelen. In september is de multiculturele portal
officieel gepresenteerd. De volgende stap is het maken van nieuwsbrieven. Met
de Werkgroep Migranten Communicatie zijn we hierover in gesprek.
3.
via
een buro Interculturele Communicatie. Er ligt een plan van aanpak klaar om via
gerichte activiteiten het persoonlijk contact met migranten te vergroten. Het
buro speelt nu al in in op de toenemende vraag van organisaties, instellingen
en bedrijven aan de gemeente om hun kennis op het brede terrein van
interculturele communicatie te vergroten bijvoorbeeld hoe kunnen meer klanten
binnenkomen, toename verscheidenheid personeelsbestanden hoe betrekken we
allochtonen meer bij voorlichting.
4.
KRITISCH BLIJVEN OP DE RESULTATEN VAN EDUCATIE, ACTIVERING EN ONDERWIJS
Op
1 december 2003 is in samenwerking met de Stichting Vluchtelingenwerk Delft het
1 jaar durende project Maatschappelijke Begeleiding voor Niet - Vluchtelingen
opgezet. Gegevens eindverslag: er is aan 64 mensen maatschappelijke begeleiding
geboden waarvan er inmiddels 8 zijn uitgestroomd. Het betreft hier migranten
nieuwkomers die ook trajectmatig worden begeleid door het team Inburgering. Van
de doelgroep zijn de18-35 jarigen sterk vertegenwoordigd (38) gevolgd door de
36-50 jarigen (24). Meest gesignaleerde problemen: financiën, huisvesting, huis
- en tandartsen. Op deze wijze wordt Maatschappelijke Begeleiding nu zowel aan
vluchtelingen als niet vluchtelingen Nieuwkomers geboden. De begeleiding vormt
een essentieel onderdeel om mensen voor te bereiden op een vervolgstap in de
maatschappij (werk educatie, participatie en
integratie)
Onbenut
Talent
Op 31 december 2004 stonden 130 kandidaten bij
Onbenut Talent ingeschreven (18 uur formatie beschikbaar)
Gegevens 2004:
·
cursus Onbenut Talent bij Mondriaan 15
·
reïntegratiebedrijven 19
·
vrijwilligerswerk: 5
·
stageplek: 4
·
start universitaire opleiding: 5
·
reguliere baan op eigen niveau: 14
·
reguliere baan niet op eigen niveau: 5
·
start eigen bedrijf 3
Uitstroom
sinds Onbenut Talent in 2002 is gestart:
·
33 uitstromers met reguliere baan op eigen niveau
·
9
uitstromers met reguliere baan niet op eigen niveau
·
3
uitstromers via start eigen bedrijf
·
5
uitstromers met een gesubsidieerde baan
Allochtoon
ondernemerschap
De
gemeente heeft de oprichting van de Allochtone Businessclub Delft (ABCD)
ondersteund. ABCD ondersteunt allochtone ondernemers in de regio, ABCD stelt
zich ten doel een relatie netwerk te zijn voor bedrijven, instellingen,
stichtingen en andere organisaties in de ruimste zin die zich direct of
indirect bezig houden met allochtoon ondernemerschap. ABCD heeft tijdens het 1
jarig bestaan in het stadhuis aangetoond een 1ste actief jaar te
hebben gedraaid. Voorlichtingsavonden van banken en de belastingdienst werden
afgewisseld met workshops, lezingen en debatten.
De
gemeente Delft ontvangt jaarlijks van het Rijk een subsidie in het kader van de
oudkomersregeling. Doel van de regeling is meer allochtonen met een
taalachterstand die al lange tijd in Nederland wonen taalscholing aan te bieden
in combinatie met praktische vaardigheden.
Om
deze “oudkomers” te vinden is het Centraal Punt Oudkomers (CPO) opgericht.
Vanuit het CPO werven allochtone contactpersonen deelnemers voor cursussen. Het
Nederlands wordt daarbij gecombineerd met bijvoorbeeld zwemlessen,
opvoedcursussen, cursus ouder worden in Delft, aerobics of fietslessen.
In
totaal zijn in 2003 in de verschillende cursussen 386 mensen gestart. Een deel
van deze mensen maakt gebruik van het reguliere aanbod bij het ROC Mondriaan,
bijvoorbeeld van de cursus actief buitenshuis bij het PraktijkLeerCentrum. Voor
de anderen is specifieke scholing ingekocht.
Voor
2004 heeft de gemeente subsidie gekregen voor 144 trajecten welke nu lopen.Deze
trajecten zullen echter wat intensiever zijn qua uren dan de trajecten in
voorgaande jaren. In 2005 heeft de gemeente subsidie gekregen voor 145
trajecten.
Er
is een samenhang tussen het gemeentelijk integratiebeleid, de WWB en het beleid
rondom volwasseneneducatie.
Als
bijvoorbeeld vanuit de integratiegedachte de nadruk wordt gelegd op het
verwerven van taal, terwijl iemand een WWB uitkering heeft waarbij de nadruk op
werkverwerving ligt, dan kunnen deze doelstellingen deels tegenstrijdig zijn.
In
het beleidsplan WWB 2005 zal de samenhang tussen deze onderwerpen daarom
nadrukkelijk aan de orde komen.
Tien
jaar Inburgering in Delft
Dinsdag
9 december 2003 stond de gemeente Delft stil bij 10 jaar inburgering van
nieuwkomers in Delft. In tien jaar tijd heeft de gemeente Delft, samen met
Mondriaan en Vluchtelingenwerk Delft, rond de 2.000 nieuwkomers ondersteund.
Ruim 75% is geslaagd voor de taaltoets op niveau 2; van hen heeft de helft ook
niveau 3 of 4 behaald. Het totale verzuim was teruggebracht van 30 naar 14%
(waarvan 6,5% geoorloofd) In 2003 bereikte tweederde werk, studie of een
activeringstraject. Delft zit hiermee op het landelijk gemiddelde.
5. INZETTEN OP EEN
SAMENHANGEND AANBOD VAN ARBEIDS- MARKTGERELATEERDE DIENSTEN AAN WERKGEVERS
De gemeente Delft heeft haar
krachten gebundeld met de belangrijkste partners op de Delftse arbeidsmarkt in
de Werkagenda. Deze partners zijn: het Centrum Werk en Inkomen, Combiwerk,
Gemeente Delft, Mondriaan Onderwijsgroep, het UWV en Werkplan
Arbeidsintegratie. Samen kunnen deze organisaties werkgevers in Delft beter van
dienst zijn bij het aantrekken en behouden van uw personeel. Zij bieden hen
daarbij deskundige support voor bestaande en toekomstige medewerkers. Van
werving en selectie tot coaching op de werkvloer, van advies tot taalhulp..
Werkgevers kunnen bij de
Werkagenda terecht voor:
-
versnelde
toegang tot het Delftse werkzoekendenbestand
-
opgeleid
personeel in bepaalde branches
-
jonge
medewerkers op proef zonder loonkosten
-
taalondersteuning
en opleidingsadvies
-
voorlichting
over multicultureel personeelsbeleid
-
begeleiding
en nazorg op de werkvloer
De partners binnen de
Werkagenda staan grote én kleine werkgevers terzijde en werken aan de
versterking van de arbeidsmarktpositie van mensen die niet gemakkelijk een baan
kunnen vinden of behouden.
Bij de ontwikkeling en
uitvoering van de Werkagenda zijn het Regionaal Platform Arbeidsmarktbeleid,
MKB Nederland en de Kamer van Koophandel Haaglanden (Delft) betrokken.
6.
VERBETEREN VAN DE POSITIE VAN ALLOCHTONEN IN DE ZORG
De
RCG DWO heeft een aparte werkgroep opgericht om tegemoet te komen aan de vraag
om meer aandacht te schenken aan allochtonen in de zorg. De zorgconferentie van
3 december 2003, mede georganiseerd en gefinancierd door de gemeente Delft
besprak gesignaleerde knelpunten. Er zijn speerpunten van beleid vastgesteld.
Globaal: zorgaanbod in de regio beter afstemmen op de vraag van allochtonen en
de zorg meer toegankelijker maken. Meer specifiek: informatie en communicatie
verbeteren, instroom van allochtone hulpverleners vergroten, kwaliteit van zorg
verbeteren. Midden 2003 is de stand van zaken in alle zorgsectoren gemeten met
een nulmeting. Een jaarlijkse monitor zal de ontwikkelingen op de specifieke
punten in de diverse zorginstellingen volgen. Vanuit het RCG - bestuur worden
instellingen ook bezocht om inzet en resultaten te bespreken. Een
emailnieuwsbrief informeert de instellingen over behaalde resultaten en
verspreidt best practises ter lering en ter stimulering.
Het
speerpunt verbeteren communicatie is uitgewerkt in het project allochtone
zorgconsulent.
Sinds
september 2004 zijn aangesteld bij GGZ Delfland twee allochtone zorgconsulenten
(azc) die ingezet worden in de 1ste lijn, om te beginnen bij een
vijftal huisartspraktijken met grote aantallen allochtone patiënten. De azc zal
knelpunten in de communicatie tussen zorgverlener en zorgvrager, met name waar
het de cultuur betreft, helpen oplossen. Te verwachten effecten: voor de
patiënt dat hij zich beter gehoord en begrepen voelt; voor de huisarts met
minder tijd meer arbeidssatisfactie uit de zorgverlening aan allochtone
patiënten.
Het
speerpunt instroom van allochtone hulpverleners vraagt van instellingen zich te
richten op een multicultureel personeelsbeleid. Niet alleen het binnenhalen van
allochtoon personeel maar ook het bevorderen van doorstroom en het voorkomen
van tijdige uitstroom van allochtone medewerkers.
Het
speerpunt kwaliteit in de zorg stimuleert instellingen structureel kennis /
expertise op het gebied van zorg voor allochtonen in hun management /
bedrijfsvoering te verankeren
Samen
met het Regionaal Surinaams Steunpunt biedt de RCG werkers in de
gezondheidszorg deskundigheidsbevorderende trainingen aan om de omgang met
allochtone zorgvragers te verbeteren.
Integratie
van allochtonen in cliëntenraden, adviesraden e.d. binnen de zorgsector wordt
vanuit het project Onbenut Talent (zie: Kennismaken en Meebesturen) in een
samenwerking met het project allochtone zorgconsulent opgepakt.
Tweede
onderzoek Inburgering van allochtonen in de gemeente Delft
In
2000 is door Intomart een beleidsonderzoek verricht naar ‘inburgering van
allochtonen in de gemeente Delft.’ Na de publicatie van het onderzoeksrapport
is afgesproken dat het onderzoek herhaald zou worden. Intomart is gestart met het onderzoek. Voorjaar 2005 zijn de
resultaten bekend!
DEEL II VOORUITBLIK 2005 en VERDER
Actuele ontwikkelingen
Het kabinet is bezig het inburgeringsstelsel in
Nederland te veranderen en er komt een nieuwe wet Inburgering. De eigen
verantwoordelijkheid van de inburgeraar staat daarbij voorop. Dit geldt zowel
voor degenen die nieuw in Nederland komen (nieuwkomers) als degenen die hier al
wonen (oudkomers) De beoogde ingangsdatum is 1 april 2006.
Veel
van de integratie – activiteiten worden momenteel betaald uit de
integratiereserve. Ook de opvang van asielzoekers wordt uit deze reserve
betaald, inclusief een fors deel van de subsidie voor de Stichting
Vluchtelingenwerk Delft. Door de rijksbezuinigingen en veranderende financieringsstructuren
worden aan de reserve Integratie nog maar zeer beperkt middelen toegevoegd. Bij
ongewijzigd beleid zullen er vanaf 2006 onvoldoende middelen zijn om het
integratiebeleid in Delft vorm te geven.
Het
college heeft daarom in de programmabegroting voorstellen gedaan om voldoende
financieel draagvlak voor het integratiebeleid te houden en te garanderen dat
de regie over en ondersteuning van mensen in nieuw – en oudkomerstrajecten op
peil blijft. De gemeente onderzoekt of (een deel van) de begeleiding buiten het
gemeentelijk apparaat kan worden gebracht en hoe de koppeling met reïntegratietrajecten kan
worden gemaakt.
In
hoofdlijn zetten we de in gang gezette activiteiten in 2005 door. We hebben het
dan over:
De
vijf projecten worden allen doorgezet. Extra belicht dat:
In
2005 zal een notitie verschijnen waarin maatregelen ter uitvoering staan die in
2004 met de Delftse corporaties besproken zijn.
De
implementatie van het erkenningsbeleid is vanaf 2005 ingegaan: wat levert het
op, hoe ontwikkelt het zich?
Resultaten
Onbenut Talent 2005 consolideren, concrete ontwikkelingen en resultaten op het
terrein van allochtoon ondernemerschap in kaart brengen, het realiseren van 145
trajecten in het kader van de oudkomersregeling, het aanbrengen van samenhang
in het beleidsplan WWB 2005 op het terrein van integratie, WWB en
volwasseneneducatie.
De gemeente Delft heeft haar
krachten gebundeld met de belangrijkste partners op de Delftse arbeidsmarkt in
de Werkagenda. Deze partners zijn: het Centrum Werk en Inkomen, Combiwerk,
Gemeente Delft, Mondriaan Onderwijsgroep, het UWV en Werkplan
Arbeidsintegratie. Samen kunnen deze organisaties werkgevers in Delft beter van
dienst zijn bij het aantrekken en behouden van uw personeel. Zij bieden hen
daarbij deskundige support voor bestaande en toekomstige medewerkers. Van
werving en selectie tot coaching op de werkvloer, van advies tot taalhulp..
Werkgevers kunnen bij de
Werkagenda terecht voor:
-
versnelde
toegang tot het Delftse werkzoekendenbestand
-
opgeleid
personeel in bepaalde branches
-
jonge
medewerkers op proef zonder loonkosten
-
taalondersteuning
en opleidingsadvies
-
voorlichting
over multicultureel personeelsbeleid
-
begeleiding
en nazorg op de werkvloer
De partners binnen de
Werkagenda staan grote én kleine werkgevers terzijde en werken aan de
versterking van de arbeidsmarktpositie van mensen die niet gemakkelijk een baan
kunnen vinden of behouden.
Bij de ontwikkeling en
uitvoering van de Werkagenda zijn het Regionaal Platform Arbeidsmarktbeleid,
MKB Nederland en de Kamer van Koophandel Haaglanden (Delft) betrokken.
Resultaten
zullen via monitoring bekend worden.
Resultaat
is voorjaar 2005 bekend.
Beleid 2006 en verder
Steeds meer organisaties en bedrijven krijgen te
maken met allochtone Delftenaren. Het gaat hieronder meer om een groeiend
aantal klanten en de toename van het aantal werknemers. Binnen de gemeente
Delft is daarom in het voorjaar 2005 een bureau Interculturele Communicatie
opgericht met als doel op het terrein van Interculturele Communicatie te
adviseren en stimuleren binnen de gemeente, maar daarbuiten ook aan
instellingen en bedrijven.
De gemeente heeft de nota ‘ondersteuning
zelforganisaties’ vastgesteld. Om voor erkenning en ondersteuning in aanmerking
te komen is het van belang dat zelforganisaties voor een brede achterban
gericht en transparant aan integratie werken. De implementatie van het
erkenningsbeleid is vanaf 2005 ingegaan en vraagt de nodige inzet van de
zelforganisaties.
Met de start van het Vrouw Kind Centrum in het
voorjaar van 2005 wordt een nieuwe impuls gegeven aan de onderlinge
samenwerking van de vrouwenorganisaties in Delft. De VKC zal een belangrijke en
actieve rol kunnen spelen bij de integratie en emancipatie van allochtone
vrouwen in de Nederlandse samenleving, door het organiseren van educatieve
activiteiten, inloopspreekuren, gezondheidsvoorlichting en politieke
scholingscursussen.
Het college wil doorgaan met het project Onbenut
Talent, waarbij hoger opgeleide allochtonen, vanaf een afgeronde MBO –
opleiding, ondersteuning kunnen krijgen bij het vinden van een baan op niveau.
Daarnaast zet Onbenut Talent sinds 2004
ook stevig in op het ondersteunen van organisaties, instellingen en
bedrijfsleven om Delftse burgers met een allochtone achtergrond in een bestuur,
ondernemingsraad of medezeggenschapsraad te krijgen.
In 2005 wordt D’RUIT (bestrijding sociaal isolement)
ondergebracht binnen het Meldpunt OGGZ. Hierdoor wordt een betere relatie
gelegd tussen de signalering van sociaal isolement in een vroegtijdig stadium
en de verschillende manieren om mensen te ondersteunen (financieel,
psychisch..)
In 2003 zijn ronde tafelgesprekken gevoerd met een
dwarsdoorsnede van de Delftse samenleving. In 2004 heeft dit geleid tot het starten van vijf concrete projecten.
Daarnaast zijn concrete projecten zoals Kunst in de Wijken, Wat eten wij
Vandaag en Multicultureel Vrouwenkoor financieel ondersteund.
We willen de sterke elementen van Kennismaken en
Meebesturen combineren met een aantal gerichte initiatieven van particulieren,
wijkbewoners, organisaties, bedrijfsleven etc. De gemeente hecht in dit kader
ook veel belang aan initiatieven die het stimuleren ‘elkaars’ festiviteiten te
bezoeken, zoals koninginnedag, dodenherdenking en het einde van de
ramadan.
Financien
Het
integratiebeleid van de gemeente Delft wordt gefinancierd uit verschillende
bronnen. De belangrijkste zijn: de subsidieregeling WIN, de oudkomersregeling
en de voorziening integratiereserve.
De WIN-gelden
zullen als gevolg van de eerder geschetste kabinetsplannen fors verminderd
worden. Dat betekent dat de gemeente minder geld van het Rijk krijgt voor de
uitvoering van begeleiding en scholing voor nieuwkomers. Aangezien het hier een
wettelijke taak betreft zal in 2005 een deel van de Rijksmiddelen Educatie
hiervoor ingezet moeten worden.
Of de
gemeente Delft in 2005 opnieuw gebruik kan maken van de oudkomersregeling is op
dit moment nog niet duidelijk. Wel is zeker dat de kandidaten die dit jaar
gestart zijn hun scholing in 2005 af kunnen ronden via de middelen uit 2004.
De
voorziening integratiereserve is in de loop der jaren uit verschillende
middelen opgebouwd. Tot nu toe werd jaarlijks een bedrag toegevoegd aan deze
voorziening, maar dat gebeurt nu niet meer.
Dat
betekent dat de gemeente inteert op de beschikbare middelen voor integratie.
Voor 2004
wordt geld gereserveerd voor de volgende projecten:
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
DEEL III FINANCIELE STATUS
Financien 2005
Het integratiebeleid van de gemeente Delft wordt
gefinancierd uit verschillende bronnen. De belangrijkste zijn: de
rijksbijdrageregeling WIN, de oudkomersregeling en de voorziening
integratiereserve.
Rijksbijdrage WIN
Vooruitlopend op de nieuwe wet Inburgering heeft
het kabinet de Rijksmiddelen voor inburgering al fors verlaagd. Bovendien wordt in 2005
overgestapt naar outputfinanciering voor de WIN. Vanuit de WIN –middelen wordt enerzijds educatie
betaald, anderzijds begeleiding van nieuwkomers. Deze begeleiding wordt
uitgevoerd door de SVD en door een gemeentelijke afdeling.
Aangezien het verzorgen van taallessen onder de
huidige WIN een wettelijke taak betreft zal in 2005 een deel van de
Rijksmiddelen Educatie ingezet moeten worden voor taallessen aan nieuwkomers.
Oudkomersmiddelen
Voor 2005 heeft de gemeente Delft middelen
toegekend gekregen
voor 145 oudkomerstrajecten. Deze middelen moeten
worden besteed aan taaltrajecten in combinatie met andere activiteiten. In het beleidsplan WWB 2005
wordt voorgesteld als doelgroepen voor de oudkomersregeling niet-uitkeringsgerechtigden
en uitkeringsgerechtigden fase 4-zorg aan te wijzen. Deze middelen zullen in 2005
via aanbesteding worden gegund. Een voorstel voor het aanbestedingsproces wordt
in het eerste
kwartaal 2005 aan het college van B & W aangeboden.
Voorziening integratiereserve
De voorziening integratiereserve is in de loop der
jaren uit verschillende middelen opgebouwd. Tot nu toe werd jaarlijks een
bedrag toegevoegd aan deze voorziening, maar dat gebeurt nu niet meer.
Dat betekent dat de gemeente inteert op de
beschikbare middelen voor integratie. Dit interen gaat in een zeer hoog tempo.Tegelijkertijd neemt, als
gevolg van het ingezette
integratiebeleid het aantal plannen op het integratie-terrein toe.
Om het integratiebeleid in 2006 voort te kunnen
zetten zal waar mogelijk in 2005 overblijvend geld uit andere projecten worden gestort
in de voorziening integratiereserve.
Voor 2004 is vanuit de voorziening integratiereseve
geld gereserveerd voor de volgende projecten: