INLEIDING

 

Het programma Integratie & Activering richt zich primair op (groepen) mensen die langdurig in een achterstandssituatie (dreigen te) verkeren. Doel is om deze mensen hier met gerichte, concrete acties en projecten uit te halen en hun kansen op inkomen, werk, participatie, opleiding, vorming, gezondheid, ontspanning en kennismaking te vergroten. Het gaat daarbij om een proces waarin allochtonen en autochtonen actief en respectvol betrokken zijn, waarbij eilandvorming wordt voorkomen of doorbroken en alle Delftenaren goed kunnen wonen, werken en samenleven. In de Tussenrapportage 2002 (peildatum 2003) stelde het college dat door een aantal politiek maatschappelijke ontwikkelingen er een verhoogd risico ontstond dat de verhouding tussen groepen Delftenaren onder druk kwam te staan of dat mensen zich minder welkom voelden in Delft. Anno 2005 heeft deze vaststelling (helaas) nog niet aan actualiteit ingeboet.

 

Langs een aantal lijnen wilde en wil

het college dit voorkomen:

 

1.       Prioriteit voor stadsgesprekken

2.       Tegengaan segregatie op de woningmarkt

3.       Zelforganisaties zo ondersteunen dat zij meer verantwoordelijkheid nemen voor de integratie van hun achterbannen

4.       Kritisch blijven op de resultaten van educatie, activering en onderwijs

5.       Inzetten op een samenhangend aanbod van arbeidsmarktgerelateerde diensten aan werkgevers

6.       Verbeteren van de positie van allochtonen in de zorg

 

In deze voortgangsrapportage willen wij u informeren over de stand van zaken die vanuit het programma Integratie & Activering zijn opgepakt.


 

DEEL I  ACTIVITEITEN 2004

 

1. PRIORITEIT VOOR STADSGESPREKKEN

 

TUSSENRAPPORTAGE 2004

 

Op 27 mei 2004 heeft de raad de nota: “Dde uitdaging van kennismaken en meebesturen goedgekeurd.” Concrete projecten staan hierin centraal:

 

1.       Hhet bevorderen van diversiteit in besturen door tien allochtone talenten te plaatsen in bestuursfuncties, commissiefuncties en / of het vergroten van actieve betrokkenheid binnen een personeels-vereniging. Dit binnen onderwijs, zorg, (sport) verenigingen etc. Van 9 deelnemers van Onbenut Talent is bekend dat zij (bestand: 138) aan de slag zijn gegaan binnen een bestuur, mmedezeggenschaps-raad etc.

2.       Hhet bevorderen van sport - en integratiebevorderende projecten, waaronder een multicultureel sportevenement. Op 19 juni 2004 heeft tijdens het Groot Delfts Sportevenement vanuit de Delftse migrantenhoek taekwondo en boarding voetbal plaatsgevonden. In de Werkgroep Migranten Communicatie is het stimuleren van migrantenorganisaties in Sport in Delft besproken. Het Grotius college startte in het najaar 2004 met een project: sportactiviteiten voor (allochtone) meisjes. De Delftpas wordt voor 42% door allochtonen gekocht. In 2004 is het sportaanbod achter de Delftpas uitgebreid onder andere via cursussen en een sportkennis-makingsstrippenkaart. In 2004 hebben 219 allochtone mannen, vrouwen en kinderen (95% vrouw) zwemlessen gevolgd, waaronder  (moeder – kind zwemmen en A of B diploma. Past in een duale aanpak: taal en leuk. De meeste deelnemers aan het zwemmen volgden daarom ook taallessen. Een subsidieaanvraag naar VWS is in de maak (BOS regeling) waarbij het gaat om het verkleinen van achterstandssituaties  door organisaties van sport - spel – en beweegactiviteiten. 

3.       Stadsgesprekken: op macroniveau oprichting van de (tijdelijke) club van 100, waarin burgers in vier bijeenkomsten met elkaar hebben gesproken over de thema’s gastheerschap, opvoeden, man - vrouw en geloof.  Gemiddelde opkomst per bijeenkomst: 47 mensen. Er zijn 171 geregistreerde leden, waarvan 71 mannen en 100 vrouwen. Naast de vier reguliere bijeenkomsten zijn extra aanbiedingen gedaan:  rondleiding langs de multiculturele markt, voorlichting methodiek Delftse Jurken, klankbord ten aanzien van nota’s: Wonen, Zorg, Welzijn en Onderwijsbeleidsplan. Op microniveau (straat – en galerijgesprekken) is een huisbezoek samen met DUIT verricht. Straat –en galerijgesprekken krijgen vooral in 2005 extra aandacht (zie Vooruitblik 2005).


 

4.       organiseren van een multiculturele markt, aansluitend bij bestaande weekmarkten. Samen met de marktondernemers organiseerde de gemeente Delft donderdag 26 augustus 2004 een multiculturele markt. Delftse vrijwilligers uit o.a. China, Marokko, Thailand, Afghanistan, Irak, Iran, Palestina, Italië, India, Roemenië en Syrië toonden het moois wat hun cultuur heeft te bieden waaronder dans, zang, hapjes, Marokkaanse bruiloft, verhalenverteller, twee kleurrijke draken etc. Uit het evaluatierapport kwam naar voren dat een tweede multiculturele markt zinvol wordt geacht! Deze staat gepland voor zaterdag 18 juni 2005.

5.       ontwikkelen en uitvoeren van de cursus Inburgeren Andersom voor  inwoners die zich willen oriënteren op andere culturen. Mondriaan voert de cursussen uit. De eerste twee cursussen zijn gestart in november 2004 en februari 2005. Er is veel animo voor de cursus: ruim 100 mensen meldden zich naar aanleiding van een advertentie in de Stadskrant. Inburgeren Andersom is bedoeld voor volwassenen die goed voorbereid op vakantie willen gaan naar Marokko of Turkije, die makkelijk contact willen leggen met mensen in het vakantieland, die in Delft makkelijker contact willen leggen met hun Turkse of Marokkaanse medeburgers. De cursussen worden interactief met allochtone vrijwilligers voorbereid en de lessen worden in combinatie met allochtone docenten uitgevoerd.

 

Naast de nota Kennismaken en Meebesturen hebben er ook andere activiteiten, projecten e.d. plaatsgevonden, die onder meer passen in de gedachte achter kennismaken en meebesturen + het doorbreken van eilandvorming, zoals:

 

Wat eten we vandaag?

 

Eénmaal per jaar organiseert de werkgroep een ‘Eetweek’. Dit betekent dat er in maart 2004 op 56 plaatsen in Delft allochtonen en autochtonen met elkaar in contact zijn gebracht onder het genot van een etentje, koffie of thee. In totaal namen 123 huishoudens deel aan de activiteiten. Het afsluitende feest werd bezocht door rond de 135 personen. In de zomer-periode is een multiculturele picknick georganiseerd. Naast deze uitvoerende activiteiten denkt de werkgroep “Wat eten we vandaag” na over de toekomst. Er is een eigen website (www.wewv-delft.nl) waarmee grotere bekendheid gegeven kan worden aan activiteiten en informatie-overdracht naar belangstellenden plaatsvindt. Het doel daarvan is o.a. om meer vrijwilligers te werven.

 

Bezoekvrouwen

 

In het eerste halfjaar van 2004 hebben de bezoekvrouwen 115 nieuwe vrouwen bezocht. Onder meer zijn de volgende activiteiten opgezet: aerobics (56vrouwen), naailessen (16 vrouwen), fietscursus (20 vrouwen), kapperscursus (9 vrouwen), kinderopvoeding (10 Somalische vrouwen), project 'Ken je stad' (58 vrouwen), voorlichtingsbijeenkomsten en inloopspreekuren (45 vrouwen).


 

In de zomer van 2004 heeft het project haar eerste lustrum gevierd met een

zeer drukbezochte bijeenkomst in het nieuwe multifunctionele wijkcentrum De Vleugel. In de eerste vijf jaar heeft het project Bezoekvrouwen ruim 600 allochtone

vrouwen in Delft bezocht. In het najaar van 2004 worden de voorbereidingen getroffen om de stedelijke activiteiten van het project uit te voeren in wijkcentrum Poptahof.

 

Conversatiegroepen in buurthuizen

Er zijn een aantal allochtonen die (nog) wel de Nederlandse taal willen leren, maar die niet kunnen voldoen aan de eisen zoals gesteld in de oudkomersregeling (minimaal drie dagdelen per week en binnen maximaal anderhalf jaar qua taalniveau één niveau omhoog) Toch willen zij doorgaan met taal leren. Voor deze doelgroep heeft de BWD een aanbod verzorgd door middel van het organiseren van een aantal conversatiegroepen.

 

Kunst in de wijken

Honderden vrouwen werkten mee aan het project “Delftse Kleden” dat meteen een vervolg kreeg met de Jurk van Delft. Door het maken van kleurrijke wandkleden wordt de verbondenheid van vrouwen uit alle culturen tot uitdrukking gebracht. De bewoners van de Lisztflat maakten samen met twee kunstenaars de scheurkalender met als naam: “In Holland staat een flat.” Ook is er een project:”Mammoet op de vensterbank” gerealiseerd waarbij vensterbanken van flatbewoners van de Lodewijk van Deijsselhof centraal stonden. Er is een fullcolour boekje verschenen en er is bij elke bewoner een foto van de eigen vensterbank op de brievenbus in de hal gemonteerd. “Huiskamers voor vele Kulturen” is de titel van het project waarbij er in de openbare ruimte tussen twee flats gewerkt wordt aan een ontmoetingsruimte voor en door flatbewoners. Drie FIAT Ducato’s zijn omgetoverd tot mobielen extravaganza. De bewoners van de Isaac da Costaflat gaven hun keukengeheimen prijs in het kookboek: “Isaac da Costaflat aan Tafel.

Doel van al deze initiatieven is geweest het in contact brengen van Delftenaren met kunst en cultuur. Maar ook door het betrekken van Delftenaren bij projecten, is een uitwisseling ontstaan tussen deelnemers waardoor er een stimulans is ontstaan om de onderlinge betrokkenheid en / of de sfeer in de wijken te vergroten. Nieuwe projecten zijn momenteel al weer draaiende of in voorbereiding! 

 

 

2. TEGENGAAN SEGREGATIE OP DE WONINGMARKT

 

In het collegeprogramma 2002 – 2006 wordt onder het kopje ‘integratie’ het respectvol samenleven van oude en nieuwe bevolkingsgroepen een kernpunt van beleid genoemd. Het ontstaan van witte en zwarte buurten wordt onwenselijk geacht. In een werkgroep is onderzoek gedaan naar de huidige segregatie van buurten. Hieruit bleek dat er buurten zijn waar al meer dan 50% van de bewoners van allochtone afkomst is. Als er geen aanvullende maatregelen worden genomen zal deze tendens alleen maar toenemen.


De werkgroep heeft een aantal maatregelen geformuleerd die zijn besproken met de Delftse corporaties en worden besproken met de werkgroep migrantencommunicatie. Met de aanbevelingen van deze partijen zal de nota Aanpak Ruimtelijke Segregatie naar verwachting in het voorjaar 2005 in het college besproken kunnen worden. Langs drie wegen zullen zaken worden opgepakt:

 

·         Hoe kunnen we concreet de leefbaarheid in de wijken vergroten?

·         Inventariseren wat uit de huisbezoeken van de Poptahof komt

·         Hoe kun je het mensen aantrekkelijk maken om naar een andere wijk te verhuizen?

 

Woonwensen allochtone ouderen

In de visienota Wonen, Zorg en Welzijn wordt de opgave voor de gemeente en alle betrokken partijen geschetst om in 2015 een voldoende aanbod te hebben om ouderen, gehandicapten en psychiatrische patiënten een voldoende aanbod op alle drie de terreinen te kunnen bieden. In de nota staat dat er onderzoek moet worden gedaan naar de woonwensen van allochtone ouderen. Hierbij kan worden gedacht aan speciale woonvormen, plattegrondindeling, zorg – of welzijnsdiensten. Naar verwachting zal het onderzoek begin 2005 plaatsvinden.

 

 

3. ZELFORGANISATIES ZO ONDERSTEUNEN DAT ZIJ MEER VERANTWOORDELIJKHEID NEMEN VOOR DE INTEGRATIE VAN HUN ACHTERBAN

 

In de nota Migrantencommunicatie staat gesteld: “doel is het bereiken van allochtonen in Delft en hen betrekken bij gemeentelijk beleid in het algemeen en bij specifiek op hen gericht beleid in het bijzonder.” Langs drie concrete wegen willen we dit realiseren:

 

1.       via WMC en de zelforganisaties. Zelforganisaties zo ondersteunen dat zij meer verantwoordelijkheid nemen voor de integratie van hun achterbannen. In september 2003 is de nota zelforganisaties migranten vastgesteld. In die nota wordt gesteld dat via activiteiten gericht en transparant een bijdrage aan de integratie wordt geleverd. In 2005 is de implementatie van het erkenningsbeleid ingegaan. Erkende zelforganisaties komen in aanmerking voor activiteitensubsidie en exploitatiesubsidie voor een eigen accommodatie.Daarnaast bestaat de mogelijkheid voor erkende als ook niet erkende – kleinere – organisaties om in aanmerking te komen voor subsidie integratiebevorderende projecten. Vanuit de Brede Welzijnsorganisatie is professionele ondersteuning beschikbaar voor het migrantenopbouwwerk in het algemeen en voor ondersteuning van de Werkgroep Migranten Communicatie in het bijzonder.

2.       via het inzetten van communicatiemiddelen. In september is de multiculturele portal officieel gepresenteerd. De volgende stap is het maken van nieuwsbrieven. Met de Werkgroep Migranten Communicatie zijn we hierover in gesprek.


 

3.       via een buro Interculturele Communicatie. Er ligt een plan van aanpak klaar om via gerichte activiteiten het persoonlijk contact met migranten te vergroten. Het buro speelt nu al in in op de toenemende vraag van organisaties, instellingen en bedrijven aan de gemeente om hun kennis op het brede terrein van interculturele communicatie te vergroten bijvoorbeeld hoe kunnen meer klanten binnenkomen, toename verscheidenheid personeelsbestanden hoe betrekken we allochtonen meer bij voorlichting.

 

 

4. KRITISCH BLIJVEN OP DE RESULTATEN VAN EDUCATIE, ACTIVERING EN ONDERWIJS

 

Op 1 december 2003 is in samenwerking met de Stichting Vluchtelingenwerk Delft het 1 jaar durende project Maatschappelijke Begeleiding voor Niet - Vluchtelingen opgezet. Gegevens eindverslag: er is aan 64 mensen maatschappelijke begeleiding geboden waarvan er inmiddels 8 zijn uitgestroomd. Het betreft hier migranten nieuwkomers die ook trajectmatig worden begeleid door het team Inburgering. Van de doelgroep zijn de18-35 jarigen sterk vertegenwoordigd (38) gevolgd door de 36-50 jarigen (24). Meest gesignaleerde problemen: financiën, huisvesting, huis - en tandartsen. Op deze wijze wordt Maatschappelijke Begeleiding nu zowel aan vluchtelingen als niet vluchtelingen Nieuwkomers geboden. De begeleiding vormt een essentieel onderdeel om mensen voor te bereiden op een vervolgstap in de maatschappij (werk educatie, participatie en  integratie)

 

Onbenut Talent

Op 31 december 2004 stonden 130 kandidaten bij Onbenut Talent ingeschreven (18 uur formatie beschikbaar)

Gegevens 2004:

·          cursus Onbenut Talent bij Mondriaan 15

·          reïntegratiebedrijven 19

·          vrijwilligerswerk: 5

·          stageplek: 4

·          start universitaire opleiding: 5

·          reguliere baan op eigen niveau: 14

·          reguliere baan niet op eigen niveau: 5

·          start eigen bedrijf 3

Uitstroom sinds Onbenut Talent in 2002 is gestart:

·          33 uitstromers met reguliere baan op eigen niveau

·            9 uitstromers met reguliere baan niet op eigen niveau

·            3 uitstromers via start eigen bedrijf

·            5 uitstromers met een gesubsidieerde baan


 

Allochtoon ondernemerschap

De gemeente heeft de oprichting van de Allochtone Businessclub Delft (ABCD) ondersteund. ABCD ondersteunt allochtone ondernemers in de regio, ABCD stelt zich ten doel een relatie netwerk te zijn voor bedrijven, instellingen, stichtingen en andere organisaties in de ruimste zin die zich direct of indirect bezig houden met allochtoon ondernemerschap. ABCD heeft tijdens het 1 jarig bestaan in het stadhuis aangetoond een 1ste actief jaar te hebben gedraaid. Voorlichtingsavonden van banken en de belastingdienst werden afgewisseld met workshops, lezingen en debatten.

 

Oudkomersregeling

De gemeente Delft ontvangt jaarlijks van het Rijk een subsidie in het kader van de oudkomersregeling. Doel van de regeling is meer allochtonen met een taalachterstand die al lange tijd in Nederland wonen taalscholing aan te bieden in combinatie met praktische vaardigheden.

Om deze “oudkomers” te vinden is het Centraal Punt Oudkomers (CPO) opgericht. Vanuit het CPO werven allochtone contactpersonen deelnemers voor cursussen. Het Nederlands wordt daarbij gecombineerd met bijvoorbeeld zwemlessen, opvoedcursussen, cursus ouder worden in Delft, aerobics of fietslessen.

In totaal zijn in 2003 in de verschillende cursussen 386 mensen gestart. Een deel van deze mensen maakt gebruik van het reguliere aanbod bij het ROC Mondriaan, bijvoorbeeld van de cursus actief buitenshuis bij het PraktijkLeerCentrum. Voor de anderen is specifieke scholing ingekocht.

Voor 2004 heeft de gemeente subsidie gekregen voor 144 trajecten welke nu lopen.Deze trajecten zullen echter wat intensiever zijn qua uren dan de trajecten in voorgaande jaren. In 2005 heeft de gemeente subsidie gekregen voor 145 trajecten.

 

Samenhang integratiebeleid, beleid WWB en beleid volwasseneneducatie

Er is een samenhang tussen het gemeentelijk integratiebeleid, de WWB en het beleid rondom volwasseneneducatie.

Als bijvoorbeeld vanuit de integratiegedachte de nadruk wordt gelegd op het verwerven van taal, terwijl iemand een WWB uitkering heeft waarbij de nadruk op werkverwerving ligt, dan kunnen deze doelstellingen deels tegenstrijdig zijn.

In het beleidsplan WWB 2005 zal de samenhang tussen deze onderwerpen daarom nadrukkelijk aan de orde komen.

 

Tien jaar Inburgering in Delft

Dinsdag 9 december 2003 stond de gemeente Delft stil bij 10 jaar inburgering van nieuwkomers in Delft. In tien jaar tijd heeft de gemeente Delft, samen met Mondriaan en Vluchtelingenwerk Delft, rond de 2.000 nieuwkomers ondersteund. Ruim 75% is geslaagd voor de taaltoets op niveau 2; van hen heeft de helft ook niveau 3 of 4 behaald. Het totale verzuim was teruggebracht van 30 naar 14% (waarvan 6,5% geoorloofd) In 2003 bereikte tweederde werk, studie of een activeringstraject. Delft zit hiermee op het landelijk gemiddelde.

 

 


5. INZETTEN OP EEN SAMENHANGEND AANBOD VAN ARBEIDS- MARKTGERELATEERDE DIENSTEN AAN WERKGEVERS

 

De gemeente Delft heeft haar krachten gebundeld met de belangrijkste partners op de Delftse arbeidsmarkt in de Werkagenda. Deze partners zijn: het Centrum Werk en Inkomen, Combiwerk, Gemeente Delft, Mondriaan Onderwijsgroep, het UWV en Werkplan Arbeidsintegratie. Samen kunnen deze organisaties werkgevers in Delft beter van dienst zijn bij het aantrekken en behouden van uw personeel. Zij bieden hen daarbij deskundige support voor bestaande en toekomstige medewerkers. Van werving en selectie tot coaching op de werkvloer, van advies tot taalhulp..

Werkgevers kunnen bij de Werkagenda terecht voor:

-          versnelde toegang tot het Delftse werkzoekendenbestand

-          opgeleid personeel in bepaalde branches

-          jonge medewerkers op proef zonder loonkosten

-          taalondersteuning en opleidingsadvies

-          voorlichting over multicultureel personeelsbeleid

-          begeleiding en nazorg op de werkvloer

 

De partners binnen de Werkagenda staan grote én kleine werkgevers terzijde en werken aan de versterking van de arbeidsmarktpositie van mensen die niet gemakkelijk een baan kunnen vinden of behouden.

Bij de ontwikkeling en uitvoering van de Werkagenda zijn het Regionaal Platform Arbeidsmarktbeleid, MKB Nederland en de Kamer van Koophandel Haaglanden (Delft) betrokken.

 

 

6.                   VERBETEREN VAN DE POSITIE VAN ALLOCHTONEN IN DE ZORG

 

De RCG DWO heeft een aparte werkgroep opgericht om tegemoet te komen aan de vraag om meer aandacht te schenken aan allochtonen in de zorg. De zorgconferentie van 3 december 2003, mede georganiseerd en gefinancierd door de gemeente Delft besprak gesignaleerde knelpunten. Er zijn speerpunten van beleid vastgesteld. Globaal: zorgaanbod in de regio beter afstemmen op de vraag van allochtonen en de zorg meer toegankelijker maken. Meer specifiek: informatie en communicatie verbeteren, instroom van allochtone hulpverleners vergroten, kwaliteit van zorg verbeteren. Midden 2003 is de stand van zaken in alle zorgsectoren gemeten met een nulmeting. Een jaarlijkse monitor zal de ontwikkelingen op de specifieke punten in de diverse zorginstellingen volgen. Vanuit het RCG - bestuur worden instellingen ook bezocht om inzet en resultaten te bespreken. Een emailnieuwsbrief informeert de instellingen over behaalde resultaten en verspreidt best practises ter lering en ter stimulering.

Het speerpunt verbeteren communicatie is uitgewerkt in het project allochtone zorgconsulent.


Sinds september 2004 zijn aangesteld bij GGZ Delfland twee allochtone zorgconsulenten (azc) die ingezet worden in de 1ste lijn, om te beginnen bij een vijftal huisartspraktijken met grote aantallen allochtone patiënten. De azc zal knelpunten in de communicatie tussen zorgverlener en zorgvrager, met name waar het de cultuur betreft, helpen oplossen. Te verwachten effecten: voor de patiënt dat hij zich beter gehoord en begrepen voelt; voor de huisarts met minder tijd meer arbeidssatisfactie uit de zorgverlening aan allochtone patiënten.

 

Het speerpunt instroom van allochtone hulpverleners vraagt van instellingen zich te richten op een multicultureel personeelsbeleid. Niet alleen het binnenhalen van allochtoon personeel maar ook het bevorderen van doorstroom en het voorkomen van tijdige uitstroom van allochtone medewerkers.

 

Het speerpunt kwaliteit in de zorg stimuleert instellingen structureel kennis / expertise op het gebied van zorg voor allochtonen in hun management / bedrijfsvoering te verankeren

 

Samen met het Regionaal Surinaams Steunpunt biedt de RCG werkers in de gezondheidszorg deskundigheidsbevorderende trainingen aan om de omgang met allochtone zorgvragers te verbeteren.

 

Integratie van allochtonen in cliëntenraden, adviesraden e.d. binnen de zorgsector wordt vanuit het project Onbenut Talent (zie: Kennismaken en Meebesturen) in een samenwerking met het project allochtone zorgconsulent opgepakt.

 

Tweede onderzoek Inburgering van allochtonen in de gemeente Delft

In 2000 is door Intomart een beleidsonderzoek verricht naar ‘inburgering van allochtonen in de gemeente Delft.’ Na de publicatie van het onderzoeksrapport is afgesproken dat het onderzoek herhaald zou worden.  Intomart is gestart met het onderzoek. Voorjaar 2005 zijn de resultaten bekend!

 


DEEL II VOORUITBLIK 2005 en VERDER

 

Actuele ontwikkelingen

 

Het kabinet is bezig het inburgeringsstelsel in Nederland te veranderen en er komt een nieuwe wet Inburgering. De eigen verantwoordelijkheid van de inburgeraar staat daarbij voorop. Dit geldt zowel voor degenen die nieuw in Nederland komen (nieuwkomers) als degenen die hier al wonen (oudkomers) De beoogde ingangsdatum is 1 april 2006.

 

Veel van de integratie – activiteiten worden momenteel betaald uit de integratiereserve. Ook de opvang van asielzoekers wordt uit deze reserve betaald, inclusief een fors deel van de subsidie voor de Stichting Vluchtelingenwerk Delft. Door de rijksbezuinigingen en veranderende financieringsstructuren worden aan de reserve Integratie nog maar zeer beperkt middelen toegevoegd. Bij ongewijzigd beleid zullen er vanaf 2006 onvoldoende middelen zijn om het integratiebeleid in Delft vorm te geven.

 

Het college heeft daarom in de programmabegroting voorstellen gedaan om voldoende financieel draagvlak voor het integratiebeleid te houden en te garanderen dat de regie over en ondersteuning van mensen in nieuw – en oudkomerstrajecten op peil blijft. De gemeente onderzoekt of (een deel van) de begeleiding buiten het gemeentelijk apparaat kan worden gebracht en hoe de koppeling met reïntegratietrajecten kan worden gemaakt.

 

Doorzetten activiteiten 2004 in 2005

 

In hoofdlijn zetten we de in gang gezette activiteiten in 2005 door. We hebben het dan over:

Kennismaken en Meebesturen

De vijf projecten worden allen doorgezet. Extra belicht dat:

 
Tegengaan segregatie op de woningmarkt

In 2005 zal een notitie verschijnen waarin maatregelen ter uitvoering staan die in 2004 met de Delftse corporaties besproken zijn.

 
Zelforganisaties

De implementatie van het erkenningsbeleid is vanaf 2005 ingegaan: wat levert het op, hoe ontwikkelt het zich?


 
Kritisch blijven op de resultaten van educatie, activering en onderwijs

Resultaten Onbenut Talent 2005 consolideren, concrete ontwikkelingen en resultaten op het terrein van allochtoon ondernemerschap in kaart brengen, het realiseren van 145 trajecten in het kader van de oudkomersregeling, het aanbrengen van samenhang in het beleidsplan WWB 2005 op het terrein van integratie, WWB en volwasseneneducatie.

 
Werkagenda

De gemeente Delft heeft haar krachten gebundeld met de belangrijkste partners op de Delftse arbeidsmarkt in de Werkagenda. Deze partners zijn: het Centrum Werk en Inkomen, Combiwerk, Gemeente Delft, Mondriaan Onderwijsgroep, het UWV en Werkplan Arbeidsintegratie. Samen kunnen deze organisaties werkgevers in Delft beter van dienst zijn bij het aantrekken en behouden van uw personeel. Zij bieden hen daarbij deskundige support voor bestaande en toekomstige medewerkers. Van werving en selectie tot coaching op de werkvloer, van advies tot taalhulp..

Werkgevers kunnen bij de Werkagenda terecht voor:

-          versnelde toegang tot het Delftse werkzoekendenbestand

-          opgeleid personeel in bepaalde branches

-          jonge medewerkers op proef zonder loonkosten

-          taalondersteuning en opleidingsadvies

-          voorlichting over multicultureel personeelsbeleid

-          begeleiding en nazorg op de werkvloer

 

De partners binnen de Werkagenda staan grote én kleine werkgevers terzijde en werken aan de versterking van de arbeidsmarktpositie van mensen die niet gemakkelijk een baan kunnen vinden of behouden.

Bij de ontwikkeling en uitvoering van de Werkagenda zijn het Regionaal Platform Arbeidsmarktbeleid, MKB Nederland en de Kamer van Koophandel Haaglanden (Delft) betrokken.

 
Allochtonen in de Zorg

Resultaten zullen via monitoring bekend worden.

 
Stand van Inburgering in Delft

Resultaat is voorjaar 2005 bekend.

 

 

Beleid 2006 en verder

 

Steeds meer organisaties en bedrijven krijgen te maken met allochtone Delftenaren. Het gaat hieronder meer om een groeiend aantal klanten en de toename van het aantal werknemers. Binnen de gemeente Delft is daarom in het voorjaar 2005 een bureau Interculturele Communicatie opgericht met als doel op het terrein van Interculturele Communicatie te adviseren en stimuleren binnen de gemeente, maar daarbuiten ook aan instellingen en bedrijven.

 


De gemeente heeft de nota ‘ondersteuning zelforganisaties’ vastgesteld. Om voor erkenning en ondersteuning in aanmerking te komen is het van belang dat zelforganisaties voor een brede achterban gericht en transparant aan integratie werken. De implementatie van het erkenningsbeleid is vanaf 2005 ingegaan en vraagt de nodige inzet van de zelforganisaties.

 

Met de start van het Vrouw Kind Centrum in het voorjaar van 2005 wordt een nieuwe impuls gegeven aan de onderlinge samenwerking van de vrouwenorganisaties in Delft. De VKC zal een belangrijke en actieve rol kunnen spelen bij de integratie en emancipatie van allochtone vrouwen in de Nederlandse samenleving, door het organiseren van educatieve activiteiten, inloopspreekuren, gezondheidsvoorlichting en politieke scholingscursussen.

 

Het college wil doorgaan met het project Onbenut Talent, waarbij hoger opgeleide allochtonen, vanaf een afgeronde MBO – opleiding, ondersteuning kunnen krijgen bij het vinden van een baan op niveau. Daarnaast zet Onbenut Talent  sinds 2004 ook stevig in op het ondersteunen van organisaties, instellingen en bedrijfsleven om Delftse burgers met een allochtone achtergrond in een bestuur, ondernemingsraad of medezeggenschapsraad te krijgen.

 

In 2005 wordt D’RUIT (bestrijding sociaal isolement) ondergebracht binnen het Meldpunt OGGZ. Hierdoor wordt een betere relatie gelegd tussen de signalering van sociaal isolement in een vroegtijdig stadium en de verschillende manieren om mensen te ondersteunen (financieel, psychisch..)

 

In 2003 zijn ronde tafelgesprekken gevoerd met een dwarsdoorsnede van de Delftse samenleving. In 2004 heeft dit geleid tot  het starten van vijf concrete projecten. Daarnaast zijn concrete projecten zoals Kunst in de Wijken, Wat eten wij Vandaag en Multicultureel Vrouwenkoor financieel ondersteund.

 

We willen de sterke elementen van Kennismaken en Meebesturen combineren met een aantal gerichte initiatieven van particulieren, wijkbewoners, organisaties, bedrijfsleven etc. De gemeente hecht in dit kader ook veel belang aan initiatieven die het stimuleren ‘elkaars’ festiviteiten te bezoeken, zoals koninginnedag, dodenherdenking en het einde van de ramadan.   

 

 

 

 

 

 

 

Financien

Het integratiebeleid van de gemeente Delft wordt gefinancierd uit verschillende bronnen. De belangrijkste zijn: de subsidieregeling WIN, de oudkomersregeling en de voorziening integratiereserve.

De WIN-gelden zullen als gevolg van de eerder geschetste kabinetsplannen fors verminderd worden. Dat betekent dat de gemeente minder geld van het Rijk krijgt voor de uitvoering van begeleiding en scholing voor nieuwkomers. Aangezien het hier een wettelijke taak betreft zal in 2005 een deel van de Rijksmiddelen Educatie hiervoor ingezet moeten worden.

Of de gemeente Delft in 2005 opnieuw gebruik kan maken van de oudkomersregeling is op dit moment nog niet duidelijk. Wel is zeker dat de kandidaten die dit jaar gestart zijn hun scholing in 2005 af kunnen ronden via de middelen uit 2004.

De voorziening integratiereserve is in de loop der jaren uit verschillende middelen opgebouwd. Tot nu toe werd jaarlijks een bedrag toegevoegd aan deze voorziening, maar dat gebeurt nu niet meer.

Dat betekent dat de gemeente inteert op de beschikbare middelen voor integratie.

Voor 2004 wordt geld gereserveerd voor de volgende projecten:

 

 

 

 

 


 

omschrijving

 te verwachten uitgaven in 2004

opvoedingsondersteuning

          19.817

onderzoek intomart nul+ 2e meting

          22.689

deelname besturen bevorderen

            5.000

maatschappelijke begeleiding migranten

          54.763

verhalen vertellen

            8.000

bij elkaar eten

            4.000

project bezoekvrouwen

          15.000

migrantenportal (website)

            8.369

stadsgesprekken

          49.362

allochtoon ondernemersschap

          12.500

RMC

          55.053

migrantencommunicatie

          20.000

werkgroep migrantencommunicatie

            1.000

medewerker interculturele communicatie

          45.652

onbenut talent

          45.103

aanvullende. Vergoeding. Uitgeprocedeerde. Asielzoekers

          28.000

subsidiebeleid zelforganisaties

          25.000

verzuimaanpak oudkomers/NUG

          34.944

administratieve kracht verzuim oudkomers.

          22.624

kunstprojecten flats

          12.500

werkagenda

          30.000

cultuur participatie (allochtone) jongeren

          10.000

commerciële uitheemse markt

          20.000

gezondheidsvoorlichting

            1.083

netwerk diversiteitsbeleid

            1.500

straat en gallerijgesprekken

            2.500

no show allochtone kinderen bij consultatiebureau's

          15.000

cursus uitburgeren

          10.000

project Midnimo

            3.000

reservering projecten onvoorzien

        100.000

Totaal

        682.459

DEEL III            FINANCIELE STATUS

 

Financien 2005

Het integratiebeleid van de gemeente Delft wordt gefinancierd uit verschillende bronnen. De belangrijkste zijn: de rijksbijdrageregeling WIN, de oudkomersregeling en de voorziening integratiereserve.

 

Rijksbijdrage WIN

Vooruitlopend op de nieuwe wet Inburgering heeft het kabinet de Rijksmiddelen voor inburgering al fors verlaagd. Bovendien wordt in 2005 overgestapt naar outputfinanciering voor de WIN. Vanuit de WIN middelen wordt enerzijds educatie betaald, anderzijds begeleiding van nieuwkomers. Deze begeleiding wordt uitgevoerd door de SVD en door een gemeentelijke afdeling.

Aangezien het verzorgen van taallessen onder de huidige WIN een wettelijke taak betreft zal in 2005 een deel van de Rijksmiddelen Educatie ingezet moeten worden voor taallessen aan nieuwkomers.

 

Oudkomersmiddelen

Voor 2005 heeft de gemeente Delft middelen toegekend gekregen voor 145 oudkomerstrajecten. Deze middelen moeten worden besteed aan taaltrajecten in combinatie met andere activiteiten. In het beleidsplan WWB 2005 wordt voorgesteld als doelgroepen voor de oudkomersregeling niet-uitkeringsgerechtigden en uitkeringsgerechtigden fase 4-zorg aan te wijzen. Deze middelen zullen in 2005 via aanbesteding worden gegund. Een voorstel voor het aanbestedingsproces wordt in het eerste kwartaal 2005 aan het college van B & W aangeboden.

 

Voorziening integratiereserve

De voorziening integratiereserve is in de loop der jaren uit verschillende middelen opgebouwd. Tot nu toe werd jaarlijks een bedrag toegevoegd aan deze voorziening, maar dat gebeurt nu niet meer.

Dat betekent dat de gemeente inteert op de beschikbare middelen voor integratie. Dit interen gaat in een zeer hoog tempo.Tegelijkertijd neemt, als gevolg van het ingezette integratiebeleid het aantal plannen op het integratie-terrein toe.

Om het integratiebeleid in 2006 voort te kunnen zetten zal waar mogelijk in 2005 overblijvend geld uit andere projecten worden gestort in de voorziening integratiereserve.


 

Voor 2004 is vanuit de voorziening integratiereseve geld gereserveerd voor de volgende projecten: