1.       Inleiding

In 2004 is besloten structureel nieuw beleid toe te voegen aan het programma Werk, Inkomen en zorg.Het betreft € 22.000,- voor de Stichting Noodopvang Vluchtelingen Delft (SNVD). Aansluitend op de subsidieverlening 2004 heeft de SNVD over 2005 wederom een subsidieaanvraag ingediend.

 

In deze nota wordt u een voorstel voor gedaan voor een exploitatiesubsidie over het kalenderjaar 2005. Allereerst wordt een beschrijving gegeven van de kenmerken van de Stichting Noodopvang Vluchtelingen Delft. Vervolgens wordt specifiek ingegaan op de subsidieaanvraag en de subsidievoorwaarden. U wordt gevraagd in te stemmen met de subsidieverlening en de daarbij behorende subsidievoorwaarden.

 

2.       Stichting Noodopvang Vluchtelingen Delft (SNVD)

2.1   Grondslag

De Noodopvang Vluchtelingen is een Interkerkelijk project dat voorkomt uit de apostolair-diaconale taak van de christelijke gemeenten en parochies.

 

2.2   Doelstelling

De SNVD heeft tot doel vluchtelingen vanuit Delft, Westland en Oostland, op te vangen, die vallen onder de criteria. De criteria komen aan de orde in paragraaf 2.4.

 

Voor het begeleiden van de vluchtelingen tijdens de opvang wordt gebruik gemaakt van de inzet van een groot aantal vrijwilligers. De SNVD zorgt voor een deugdelijke, professionele coördinatie van de vrijwilligers.

 


2.3. Criteria

Vluchtelingen die een beroep willen doen op de Noodopvang Vluchtelingen Delft, moeten voldoen aan de volgende criteria:

·         Er moet sprake zijn van een uiterste noodsituatie, waarbij men geen gebruik meer kan maken van overheidsvoorzieningen noch van andere mogelijkheden;

·         De aanvraag wordt vergezeld van een positief advies van een advocaat of deskundig instelling op het terrein van het vluchtelingenwerk;

·         Er is sprake van een reëel juridisch perspectief voor legaal verblijf in Nederland of in een ander land waar toelating gewaarborgd is.

 

2.4 Opvang en locatie

In 2004 beschikte de SNVD nog over de mogelijkheid om circa 14 personen op te vangen, op dit moment is dit  beperkt tot opvang voor 6 personen. De reden hiervoor is dat de opvanglocatie Pastorie van de Parochie van Ars is komen te vervallen. Vanaf mei 2005 is ook de locatie aan de markt   vervallen. Nu resteert nog de Koornmarkt. De beschikbare ruimte is als volgt onderverdeeld:

2 x 2 persoonskamer

2 x 1 persoonskamer

 

Op dit moment wordt op de locatie Koornmarkt opvang geboden aan circa 7/8 personen. Gelet op de overvolle bezetting op de Koornmarkt  is de SNVD op zoek naar  een alternatieve opvanglocatie tegen een aannemelijke prijs.

 

2.5. Uitgangspunt

De opvang heeft een tijdelijk karakter. Doordat vooraf een positief advies door een advocaat of een deskundige instelling wordt gegeven zal de opvang in nagenoeg alle gevallen tijdelijk zijn.

 

2.6 Doelgroep

De SNVD concentreert zich op ouderen, alleenstaanden met kinderen, alleenstaande vrouwen en zieken. De opvang is regionaal (Delft, Westland, Oostland), de mensen in de opvang hebben niet per definitie een binding met Delft.

 

In de praktijk komt het neer op:

1.       Mensen die een tweede asielverzoek hebben ingediend. Zij mogen de beslissing in Nederland afwachten maar het Rijk geeft geen onderdak meer;

2.       Uitgeprocedeerden: zij krijgen 28 dagen de tijd om hun verblijfplaats in Nederland te verlaten.

 

2.7 Levensonderhoud

De SNVD draagt zorg voor de kosten van levensonderhoud, de hoogte is afgestemd op de bedragen die door soortgelijke instellingen wordt verstrekt:

·         € 40,- per volwassene per week

·         € 30,- per volwassene kind

·         € 20,-  per kind per week

 

3.       Exploitatiesubsidie 2005: hoogte en financiering

Middels een exploitatiesubsidie draagt de gemeente bij in het exploitatietekort. Het doel hiervan is, conform het kalenderjaar 2004, de activiteiten die met de subsidie worden verricht in stand te houden, De SNVD  gebruikt de subsidie  voor de huisvestingskosten van de opvanglocaties (inclusief gas water, licht en onderhoud) .

 

3.1 Vermogen SNVD

Het vermogen van de SNVD wordt gevormd door subsidies en donaties, schenkingen en erfstellingen en legaten en  andere verkrijgingen en baten. De kosten die aan de werkzaamheden van de SNVD naar verwachting zijn gebonden, zijn neergelegd in een begroting (zie bijlage 1).

Hieruit valt  te lezen dat er sprake is van een negatief resultaat ad €15.720,-, waarbij rekening is gehouden met een subsidietoekenning door de gemeente ad € 25.700,- voor 2005.

 

3.2 Subsidie aanvraag 2005

De subsidieaanvraag voor 2005 bedraagt € 25.700,-, specifiek voor het in stand houden van de opvanglocatie(s) aan de markt ( tot 1 mei 2005) en de Koornmarkt.

Het betreft specifiek:

·         €23.600,-   huisvestingskosten  (inclusief gas water en licht)

·           2.100,-   onderhoudskosten (zoals verf, behang, vloerbedekking en inventariskosten)

De subsidieaanvraag 2005 is hoger dan de subsidieaanvraag 2004, dit ondanks het feit dat de locatie Pastorie van Ars niet meer beschikbaar is voor de SNVD.

 

Dat het gevraagde bedrag hoger ligt dan vorig jaar komt volgens de SNVD vanwege huurverhoging en een stijging van? de onderhoudskosten.

Gelet op de overvolle bezetting op de Koornmarkt (de enige overgebleven opvanglocatie van de SNVD) is de SNVD op zoek naar  een alternatieve opvanglocatie tegen een redelijke  prijs.

Het voorstel van de SNVD is  om de hoogte van de subsidieaanvraag te handhaven en het eventuele verschil in de afrekening 2005 achteraf te verrekenen.

 

4.       Financiering en voorwaarden

Een amendement van Groenlinks op de programmabegroting 2004-2007 heeft ertoe geleid dat over de periode 2004 tot en met 2008 structureel (algemene)middelen beschikbaar zijn gesteld voor de subsidiëring van de SNVD. De subsidie is begroot op € 22.000,- per kalenderjaar en is gekoppeld aan het programma Integratie Nieuwkomers (projectnummer 26473).

 

De subsidie in 2004 was gebaseerd op drie opvanglocaties. Vanaf mei 2005 is nog één locatie beschikbaar en is de SNVD op zoek naar een tweede locatie.

Tegelijkertijd heeft de SNVD te maken met een huurverhoging voor de bestaande locatie en hogere onderhoudskosten dan vooraf geraamd.

Conform de subsidievoorwaarden maken de onderhoudskosten deel uit van de huisvestingskosten.

 

Voorgesteld wordt de subsidie aan de SNVD niet te verhogen, maar een bedrag van € 22.000,- toe te kennen conform het besluit van 2004. De SNVD kan hieruit de huur en onderhoudskosten van de locatie Markt en de locatie Koornmarkt (tot 1 mei 2005) betalen. Tegelijkertijd blijft er dan nog een bedrag over voor de huur van een nieuwe locatie.

 

4.1 Subsidievoorwaarden:

Aan de subsidie zijn verschillende verplichtingen verbonden. Aanvullend worden de volgende subsidievoorwaarden voorgesteld:

1.       Bij het uitblijven een alternatieve opvanglocatie zal het verschil in de begrote huisvestingskosten en de werkelijke huisvestingskosten achteraf verrekend worden.

2.       De SNVD wordt betrokken het afbouwscenario ROA/VVTV/Uitstroomregeling. Dit kan mogelijk consequenties hebben voor de subsidie 2006. Een plan van aanpak inzake dit afbouwscenario wordt u naar verwachting in juli 2005 aangeboden.

 

5. Voorstellen

1.       Instemmen met de subsidieverlening en de bijbehorende subsidievoorwaarden.