Op 24 februari 2005 heeft het college van
Burgemeester en Wethouders besloten om de locatie Surinamestraat 1 aan te
wijzen als nieuwe locatie voor de dagopvang ‘Dienstencentrum over de Brug’.
Hier is een uitvoering besluitvormingsproces aan vooraf gegaan. Inmiddels is
gestart met de fase waarin de daadwerkelijke realisatie van de dagopvang aan de
Surinamestraat 1 wordt voorbereid.
Ten behoeve van de voorbereiding van het besluit
over de locatie heeft de raad in april 2004 een bedrag van € 100.000,-
beschikbaar gesteld. Dit bedrag is in 2004 en 2005 volledig benut, in 2005 is
sprake van een overschrijding van het budget.
Naast het voorbereidingskrediet heeft de raad een
bedrag van € 1.134.000,- gereserveerd ten behoeve van de realisatie van de
nieuwe huisvesting van de maatschappelijke opvang. Dit bedrag wordt samen met
de opbrengst van het huidige pand van de dagopvang ingezet voor de aanschaf,
verbouw en bijkomende projectkosten van de nieuwe locatie van de dagopvang.
Deze nota zal, na een beschrijving van de reeds
ingezette middelen, ingaan op het verzoek voor een krediet ter voorbereiding
van de nieuwe huisvesting van de dagopvang aan de Surinamestraat 1.
De keuze voor een nieuwe locatie voor de dagopvang
en het uiteindelijk realiseren van de dagopvang op een nieuwe locatie is een
intensief traject. Vanwege de gevoeligheid van het onderwerp is en wordt
gepoogd om zo zorgvuldig mogelijk te werk te gaan wat betreft onder andere
communicatie, de onderzoeken, het
uitbreiden van het inspraaktraject van 2 naar totaal 6 locaties en de aankoop
van het pand aan de Surinamestraat 1 in het laatste stadium van de
besluitvorming. Daar waar nodig is externe expertise ingeschakeld om de
kwaliteit te waarborgen en als gemeente geen financiële of juridische risico’s
te lopen. Dit heeft als gevolg dat de kosten die in 2005 gemaakt zijn boven het
beschikbare krediet uitgestegen zijn.
In 2004 en tot en met mei 2005 zijn kosten gemaakt
voor:
-
Communicatie; zoals de speciale edities van de
Stadskrant, het informeren van omwonenden in de verschillende stadia van het
besluitvormingsproces middels mailings en het organiseren van 3
informatieavonden en 2 inspraakavonden: € 57.450,-
-
Het verwerken van ruim 1200 schriftelijke en
mondelinge inspraakreacties: € 41.930,-
-
Bouwkundig onderzoek naar zes locaties (inclusief
financiën): € 19.570,-
-
Veiligheidsscan van zes locaties: € 13.600,-
-
Het afsluiten van een koop- en aanneemovereenkomst
voor de Surinamestraat 1: € 38.000,-
Totaal bedragen deze kosten ruim € 170.500,-.
Hiervan wordt € 100.000,- gedekt uit het voorbereidingskrediet, € 30.500,-
vanuit het communicatiebudget WIZ en € 40.000,- wordt betrokken bij de nieuwe
kredietaanvraag.
Naast de kosten die in 2005 al gemaakt zijn, wordt
om de dagopvang te realiseren op een aantal facetten actie ondernomen (zie ook
de kwartaalrapportage die gelijktijdig aan deze aanvraag aangeboden wordt):
-
Het opstellen van het beheerplan
-
Het wijzigen van het bestemmingsplan
-
De aankoop en verbouw van het pand
-
De kwaliteit van de dienstverlening
Een krediet wordt aangevraagd voor de volgende
kosten:
Reeds
gemaakte kosten t/m mei 2005 |
€ 40.000 |
Communicatie
|
€ 25.000 |
Projectleiderschap |
€ 55.000 |
Inzet
in/extern adviseurs (architect, juristen RO/Vastgoed) en
budget beheerplatform |
€ 80.000 |
Totaal |
€ 200.000 |
U wordt gevraagd aan de raad voor te stellen: