INHOUD
1.
Inleiding.
2.
Verantwoording.
3.
Accountantsverklaring.
4.
Te nemen beslissingen.
De Wet Werk en Bijstand
(WWB) leidt, ten opzichte van de ingetrokken Abw, WIW en Besluit I/D-banen tot
wijzigingen in de uitvoering. Onveranderd blijft dat gemeenten zich tegenover
de minister van SZW moeten verantwoorden over de uitvoering.
Onder invloed van met
name de nieuwe wijze van financieren, de daarmee samenhangende deregulering,
vereenvoudiging en de rol die de gemeenteraad speelt in het duale stelsel
binnen de gemeente, is de verantwoording van de gemeenten aan de minister van
SZW naar aard en omvang drastisch beperkt.
De gemeente verantwoordt
zich aan de minister van SZW door middel van een door hem vastgesteld model
“Verslag over de uitvoering”.
2. Verantwoording.
Het uitgangspunt bij de
verantwoording over de rechtmatigheid van de wetsuitvoering in het verslag is,
dat alleen nadere informatie moet worden verstrekt als er tekortkomingen
worden geconstateerd.
- In het kader van rechtmatigheid
wordt een onderscheid gemaakt naar tekortkomingen die financieel
kwantificeerbaar zijn en tekortkomingen die alleen in kwalitatieve zin
verantwoord kunnen worden. Bij het financieel relateerbare
rechtmatigheidonderdeel Inkomen en Bijzondere bijstand hoeft de
gemeente geen nadere informatie te verstrekken indien het financieel beslag van
de tekortkomingen onder de zogeheten 1%-norm blijft; in dat geval kunnen
burgemeester en wethouders volstaan met een bestuurlijke mededeling.
- Over de rechtmatige
uitvoering van de IOAW/IOAZ/Bbz hoeft alleen informatie te worden verstrekt als
het financiële beslag van de tekortkominghen de norm van 5% overschrijdt. Bij
onderschrijding volstaat hier ook alleen een bestuurlijke mededeling.
- Over de rechtmatige uitvoering
van het Werkdeel moet altijd nadere informatie worden verstrekt, omdat
het hierop betrekking hebbende budget een geoormerkte geldstroom is. Bij de besteding van het WWB
Werkdeel mogen geen onvolkomenheden hebben plaats gevonden.
3. Accountantsverklaring.
Afgelopen tijd heeft de accountantscontrole op de
rechtmatige besteding van de WWB budgetten plaats gevonden. Hierbij heeft de
accountant geconstateerd dat de bestedingen in het kader van het WWB Werkdeel,
Inkomensdeel en Bijzondere Bijstand door de gemeente Delft rechtmatig
hebben plaatsgevonden.
Tevens
heeft de accountant geconstateerd dat de bestedingen in het kader van de
IOAW/IOAZ/Bbz door de gemeente Delft rechtmatig hebben plaats gevonden.
Hierdoor kan de gemeente Delft bij de verantwoording
aan het Rijk voor zowel de WWB als de IOAW/IOAZ/Bbz volstaan met de
(bijgevoegde) bestuurlijke mededelingen.
De goedkeurende accountantsverklaring wordt door de
accountant pas afgegeven na goedkeuring van het Verslag over de uitvoering door
B&W, middels de bestuurlijke mededeling. Deze bestuurlijke mededeling zal
door de accountant worden gekenmerkt.
Alleen het Verslag over de uitvoering WWB 2004 (dus
niet het Verslag over de uitvoering IOAW/IOAZ/Bbz) dient aan de Raad te worden
voorgelegd met het verzoek om daar een oordeel over te geven. Ten behoeve
hiervan zal door de accountant bij aanbieding van het Verslag aan de Raad een
accountantsverklaring worden toegevoegd.
4. Te nemen beslissingen.
·
Akkoord
te gaan met het Verslag over de uitvoering WWB 2204;
·
Akkoord
te gaan met het Verslag over de uitvoering IOAW/IOAZ/Bbz 2004;
·
Ondertekening
Bestuurlijke Mededeling en financieel beeld
WWB 2004;
·
Ondertekening
Bestuurlijke Mededeling en kostenopgave
IOAW/IOAZ/Bbz 2004;
·
Verslag
over de uitvoering WWB 2004 te behandelen in de Raad.