INHOUD

 

1. Inleiding.

2. Verantwoording.

3. Accountantsverklaring.

4. Te nemen beslissingen.

 

1. Inleiding.

 

De Wet Werk en Bijstand (WWB) leidt, ten opzichte van de ingetrokken Abw, WIW en Besluit I/D-banen tot wijzigingen in de uitvoering. Onveranderd blijft dat gemeenten zich tegenover de minister van SZW moeten verantwoorden over de uitvoering.

Onder invloed van met name de nieuwe wijze van financieren, de daarmee samenhangende deregulering, vereenvoudiging en de rol die de gemeenteraad speelt in het duale stelsel binnen de gemeente, is de verantwoording van de gemeenten aan de minister van SZW naar aard en omvang drastisch beperkt.

De gemeente verantwoordt zich aan de minister van SZW door middel van een door hem vastgesteld model “Verslag over de uitvoering”.

 

2. Verantwoording.

 

Het uitgangspunt bij de verantwoording over de rechtmatigheid van de wetsuitvoering in het verslag is, dat alleen nadere informatie moet worden verstrekt als er tekortkomingen worden geconstateerd.

- In het kader van rechtmatigheid wordt een onderscheid gemaakt naar tekortkomingen die financieel kwantificeerbaar zijn en tekortkomingen die alleen in kwalitatieve zin verantwoord kunnen worden. Bij het financieel relateerbare rechtmatigheidonderdeel Inkomen en Bijzondere bijstand hoeft de gemeente geen nadere informatie te verstrekken indien het financieel beslag van de tekortkomingen onder de zogeheten 1%-norm blijft; in dat geval kunnen burgemeester en wethouders volstaan met een bestuurlijke mededeling.

- Over de rechtmatige uitvoering van de IOAW/IOAZ/Bbz hoeft alleen informatie te worden verstrekt als het financiële beslag van de tekortkominghen de norm van 5% overschrijdt. Bij onderschrijding volstaat hier ook alleen een bestuurlijke mededeling.

- Over de rechtmatige uitvoering van het Werkdeel moet altijd nadere informatie worden verstrekt, omdat het hierop betrekking hebbende budget een geoormerkte geldstroom is. Bij de besteding van het WWB Werkdeel mogen geen onvolkomenheden hebben plaats gevonden.

 

3. Accountantsverklaring.

 

Afgelopen tijd heeft de accountantscontrole op de rechtmatige besteding van de WWB budgetten plaats gevonden. Hierbij heeft de accountant geconstateerd dat de bestedingen in het kader van het WWB Werkdeel, Inkomensdeel en Bijzondere Bijstand door de gemeente Delft rechtmatig hebben plaatsgevonden.

Tevens heeft de accountant geconstateerd dat de bestedingen in het kader van de IOAW/IOAZ/Bbz door de gemeente Delft rechtmatig hebben plaats gevonden.

 

Hierdoor kan de gemeente Delft bij de verantwoording aan het Rijk voor zowel de WWB als de IOAW/IOAZ/Bbz volstaan met de (bijgevoegde) bestuurlijke mededelingen.

 

De goedkeurende accountantsverklaring wordt door de accountant pas afgegeven na goedkeuring van het Verslag over de uitvoering door B&W, middels de bestuurlijke mededeling. Deze bestuurlijke mededeling zal door de accountant worden gekenmerkt. 

 

Alleen het Verslag over de uitvoering WWB 2004 (dus niet het Verslag over de uitvoering IOAW/IOAZ/Bbz) dient aan de Raad te worden voorgelegd met het verzoek om daar een oordeel over te geven. Ten behoeve hiervan zal door de accountant bij aanbieding van het Verslag aan de Raad een accountantsverklaring worden toegevoegd.

 

4. Te nemen beslissingen.

 

·         Akkoord te gaan met het Verslag over de uitvoering WWB 2204;

·         Akkoord te gaan met het Verslag over de uitvoering IOAW/IOAZ/Bbz 2004;

·         Ondertekening Bestuurlijke Mededeling en financieel beeld  WWB 2004;

·         Ondertekening Bestuurlijke Mededeling en kostenopgave

IOAW/IOAZ/Bbz 2004;

·         Verslag over de uitvoering WWB 2004 te behandelen in de Raad.