Conform artikel 19 lid 3 van de gemeenschappelijke
regeling GGD Zuid- Holland West biedt het dagelijks bestuur van de GGD Zuid-
Holland West het concept van de programmabegroting 2006 aan, aan de besturen
van de binnen de gemeenschappelijke regeling deelnemende gemeenten.
Het dagelijks bestuur van de GGD verzoekt de
gemeente om een eventuele inhoudelijke reactie binnen 6 weken te richten aan
het dagelijks bestuur van de GGD.
2.
Achtergrondinformatie
De GGD Zuid- Holland meldt dat de begroting is
opgesteld op basis van de begrotingsrichtlijnen 2006 die door het algemeen
bestuur van de GGD zijn vastgesteld.
De begroting 2006 is gebaseerd op bestaand beleid.
Er zijn geen nieuwe producten of activiteiten toegevoegd.
De GGD levert producten die vallen onder het
programma openbare gezondheidszorg. De openbare gezondheidszorg bevat die
onderdelen van de gezondheidszorg die zich richten op ziektepreventie en de
bescherming en bevordering van de gezondheid van de gehele bevolking van de
GGD- regio.
Het programma openbare gezondheidszorg is
opgesplitst in verschillende producten. De GGD berkende voor deze producten een
integrale kostprijs, waaruit een bijdrage per inwoner per product volgde.
De producten van de GGD vallen onder de basistaken,
onder de aanvullende diensten op basis van contracten of de aanvullende
diensten in de vorm van projecten.
De kosten van de basistaken worden gedekt via de
bijdrage per inwoner. Het basistakenpakket bestaat grotendeels uit wettelijk
opgedragen taken. De aanvullende diensten levert de GGD op contractbasis.
Hierover worden meerjarenafspraken gemaakt en geldt een afbouwregeling bij
beëindiging.
De aanvullende diensten van projecten neemt de GGD
niet op in haar begroting.
De gevolgen van een aantal ontwikkelingen waren bij
het opstellen van de begroting nog onvoldoende bekend en konden dus nog niet
worden verwerkt.
•
de wettelijk verplichte risico- analyse is in het
licht van de toekomstige verhuizing van de GGD herhaaldelijk uitgesteld;
•
het nieuwe landelijke basistakenpakket
jeugdgezondheidszorg dient nog nader te worden uitgewerkt;
•
ten behoeve van de landelijke benchmark van GGD’en
zal de productindeling van GGD Nederland worden gevolgd;
•
de gevolgen van de nieuwe wet collectieve preventie
volksgezondheid;
•
inspecties kinderdagverblijven in het licht van de
nieuwe wet kinderopvang;
•
de nog af te bouwen formatie logopedie;
•
de gevolgen van de deconcentratie jgz.
De tarieven van de aanvullende diensten zullen in
ieder geval stijgen als gevolg van de algemene loon- en prijsontwikkelingen en
moeten kostendekkend zijn.
Op grond van de gemeenschappelijke regeling worden
financiële tegenvallers van de GGD in principe afgedekt door de deelnemende
gemeenten. Om te voorkomen dat gemeenten jaarlijks hiermee worden
geconfronteerd vormde de GGD een algemene reserve. De bovengrens is vastgesteld
op 3 % van het begrotingstotaal. Naast de algemene reserve beschikt de GGD over
een bestemmingsreserve.
Naast een aantal bedrijfsrisico’s als gevolg van
bijvoorbeeld wettelijke maatregelen loopt de GGD ook nog een aantal andere
risico’s:
•
afbouw van kosten i.v.m. het niet toetreden van de
3B- gemeenten.
•
In verband met tuberculosebestrijding kan de GGD
geconfronteerd worden met investeringen als gevolg van wettelijke voorschriften
•
de sector jeugdgezondheidszorg kan in het
zorggebied meer te maken krijgen met calamiteiten dan het landelijk gemiddelde;
•
in de begroting is geen rekening gehouden met
meerkosten voor de deconcentratie van de huisvesting van de
jeugdgezondheidszorg;
•
de ‘uitrol’ van de integrale jeugdgezondheidszorg
kost het management van de jeugdgezondheidszorg extra inzet;
•
als gevolg van de fusie zijn er frictiekosten;
•
voor aanvullende diensten zijn geen risico-
opslagen berekend;
•
voor de realisatie van de noodzakelijke centrale
huisvesting dient rekening te worden gehouden met aanvullende (incidentele)
kosten;
•
het mogelijk financiële risico van
wachtgeldverplichtingen;
•
de mogelijke financiële consequenties van het FUWA-
traject;
•
mogelijke extra uitgaven door de Wet Verlenging
Loondoorbetalingverplichting;
•
mogelijke extra kosten door de invoering per 1
januari 2006 van de nieuwe Zorgverzekeringswet.
In de reactie op de
concept- jaarrekening van de GGD liet het college al weten dat van de
analyse door de GGD van de risico’s ook een financiële vertaling gemaakt dient
te worden.
3.
Gemeentelijke visie
De concept- begroting van de GGD Zuid- Holland West
is door zowel de financieel als inhoudelijk deskundigen van de Gemeente Delft
getoetst.
Hieruit zijn de volgende bevindingen naar voren
gekomen:
•
De planning en control- cyclus van de GGD dient aan
te sluiten op die van de gemeente. De GGD gaf bij de verantwoording 2004 aan
hieraan te werken.
•
De gemeente zou, in plaats van in de eindfase, al
in een vroegtijdig stadium voor zowel de financiële als inhoudelijke
ontwikkelingen betrokken moeten worden bij zowel de financiële als de
beleidscyclus. De GGD zal hiertoe verzocht worden.
•
Voor een aantal producten blijkt de GGD duurder te
zijn dan andere GGDen of marktpartijen. Eén en ander hangt samen met de
toerekening van kosten voor overhead. Afgelopen jaren werden gemeenten steeds
geconfronteerd met een aanzienlijk overschot op de jaarrekening van de GGD. Een
eventueel overschot over 2006 biedt kansen om een effectieve discussie over de
kostprijsberekening te voeren. De GGD zal hiertoe verzocht worden.
•
De GGD zal verzocht worden om een kwantificering
van de financiële risico’s.
Voor wat betreft de afzonderlijke producten zal de
gemeente nog met de GGD in overleg treden teneinde productafspraken voor 2006
te maken.
De volgende items zullen in ieder geval meegenomen
worden naar het overleg:
· welk
kosten hangen samen met de jeugdgezondheidszorg en wat is het precieze
bedrag dat ingezet kan worden voor de gemeente Delft;
·
beschrijving controle- activiteiten kinderopvang
actualiseren en doel concretiseren, verder worden deze activiteiten gezien als
aanvullende dienst en dient ook nog nader gekeken te worden naar de berekening
van de kostprijs (de richtlijnen van GGD- Nederland zouden hierbij leidend kunnen
zijn);
·
uitgangspunt voor het aan de gemeente Delft te
leveren (basis)pakket logopedie is screening van alle 5- jarigen
(onderzoek en voorlichting) en op grond van signalering zonodig kortdurende
behandeling op 7- jarige leeftijd;
· inzet
van GGD in lokale oggz- structuur en ontwikkeling door GGD van oggz-
monitor in 2006;
· markt
conforme kwaliteit voor de sociaal medische advisering;
· lokaal
gerichte informatie gezondheidssituatie.
4. Financieel
In de gemeentebegroting 2006 zal voor de GGD een
bedrag worden opgenomen van € 1.582.553. Omdat logopedie, inspecties
kinderopvang en sociaal medische advisering niet vanuit het GGD- budget
gefinancierd zullen worden zal het GGD- budget 2006 toereikend genoeg zijn.
In de concept- begroting 2006 van de GGD is voor
Delft een bijdrage van
€ 1.585.449 opgenomen.
5. Advies
Het college wordt geadviseerd: