1. Inleiding

 

Conform artikel 19 lid 3 van de gemeenschappelijke regeling GGD Zuid- Holland West biedt het dagelijks bestuur van de GGD Zuid- Holland West het concept van de programmabegroting 2006 aan, aan de besturen van de binnen de gemeenschappelijke regeling deelnemende gemeenten.

Het dagelijks bestuur van de GGD verzoekt de gemeente om een eventuele inhoudelijke reactie binnen 6 weken te richten aan het dagelijks bestuur van de GGD.

 

2. Achtergrondinformatie

 

De GGD Zuid- Holland meldt dat de begroting is opgesteld op basis van de begrotingsrichtlijnen 2006 die door het algemeen bestuur van de GGD zijn vastgesteld.

De begroting 2006 is gebaseerd op bestaand beleid. Er zijn geen nieuwe producten of activiteiten toegevoegd.

 

De GGD levert producten die vallen onder het programma openbare gezondheidszorg. De openbare gezondheidszorg bevat die onderdelen van de gezondheidszorg die zich richten op ziektepreventie en de bescherming en bevordering van de gezondheid van de gehele bevolking van de GGD- regio.

 

Het programma openbare gezondheidszorg is opgesplitst in verschillende producten. De GGD berkende voor deze producten een integrale kostprijs, waaruit een bijdrage per inwoner per product volgde.

 

De producten van de GGD vallen onder de basistaken, onder de aanvullende diensten op basis van contracten of de aanvullende diensten in de vorm van projecten.

De kosten van de basistaken worden gedekt via de bijdrage per inwoner. Het basistakenpakket bestaat grotendeels uit wettelijk opgedragen taken. De aanvullende diensten levert de GGD op contractbasis. Hierover worden meerjarenafspraken gemaakt en geldt een afbouwregeling bij beëindiging.

De aanvullende diensten van projecten neemt de GGD niet op in haar begroting.

 

De gevolgen van een aantal ontwikkelingen waren bij het opstellen van de begroting nog onvoldoende bekend en konden dus nog niet worden verwerkt.

        de wettelijk verplichte risico- analyse is in het licht van de toekomstige verhuizing van de GGD herhaaldelijk uitgesteld;

        het nieuwe landelijke basistakenpakket jeugdgezondheidszorg dient nog nader te worden uitgewerkt;

        ten behoeve van de landelijke benchmark van GGD’en zal de productindeling van GGD Nederland worden gevolgd;

        de gevolgen van de nieuwe wet collectieve preventie volksgezondheid;

        inspecties kinderdagverblijven in het licht van de nieuwe wet kinderopvang;

        de nog af te bouwen formatie logopedie;

        de gevolgen van de deconcentratie jgz.

 

De tarieven van de aanvullende diensten zullen in ieder geval stijgen als gevolg van de algemene loon- en prijsontwikkelingen en moeten kostendekkend zijn.

 

Op grond van de gemeenschappelijke regeling worden financiële tegenvallers van de GGD in principe afgedekt door de deelnemende gemeenten. Om te voorkomen dat gemeenten jaarlijks hiermee worden geconfronteerd vormde de GGD een algemene reserve. De bovengrens is vastgesteld op 3 % van het begrotingstotaal. Naast de algemene reserve beschikt de GGD over een bestemmingsreserve.

 

Naast een aantal bedrijfsrisico’s als gevolg van bijvoorbeeld wettelijke maatregelen loopt de GGD ook nog een aantal andere risico’s:

        afbouw van kosten i.v.m. het niet toetreden van de 3B- gemeenten.

        In verband met tuberculosebestrijding kan de GGD geconfronteerd worden met investeringen als gevolg van wettelijke voorschriften

        de sector jeugdgezondheidszorg kan in het zorggebied meer te maken krijgen met calamiteiten dan het landelijk gemiddelde;

        in de begroting is geen rekening gehouden met meerkosten voor de deconcentratie van de huisvesting van de jeugdgezondheidszorg;

        de ‘uitrol’ van de integrale jeugdgezondheidszorg kost het management van de jeugdgezondheidszorg extra inzet;

        als gevolg van de fusie zijn er frictiekosten;

        voor aanvullende diensten zijn geen risico- opslagen berekend;

        voor de realisatie van de noodzakelijke centrale huisvesting dient rekening te worden gehouden met aanvullende (incidentele) kosten;

        het mogelijk financiële risico van wachtgeldverplichtingen;

        de mogelijke financiële consequenties van het FUWA- traject;

        mogelijke extra uitgaven door de Wet Verlenging Loondoorbetalingverplichting;

        mogelijke extra kosten door de invoering per 1 januari 2006 van de nieuwe Zorgverzekeringswet.

 

In de reactie op de concept- jaarrekening van de GGD liet het college al weten dat van de analyse door de GGD van de risico’s ook een financiële vertaling gemaakt dient te worden.

 

 

3. Gemeentelijke visie

 

De concept- begroting van de GGD Zuid- Holland West is door zowel de financieel als inhoudelijk deskundigen van de Gemeente Delft getoetst.

 

Hieruit zijn de volgende bevindingen naar voren gekomen:

        De planning en control- cyclus van de GGD dient aan te sluiten op die van de gemeente. De GGD gaf bij de verantwoording 2004 aan hieraan te werken.

        De gemeente zou, in plaats van in de eindfase, al in een vroegtijdig stadium voor zowel de financiële als inhoudelijke ontwikkelingen betrokken moeten worden bij zowel de financiële als de beleidscyclus. De GGD zal hiertoe verzocht worden.

        Voor een aantal producten blijkt de GGD duurder te zijn dan andere GGDen of marktpartijen. Eén en ander hangt samen met de toerekening van kosten voor overhead. Afgelopen jaren werden gemeenten steeds geconfronteerd met een aanzienlijk overschot op de jaarrekening van de GGD. Een eventueel overschot over 2006 biedt kansen om een effectieve discussie over de kostprijsberekening te voeren. De GGD zal hiertoe verzocht worden.

        De GGD zal verzocht worden om een kwantificering van de financiële risico’s.

 

Voor wat betreft de afzonderlijke producten zal de gemeente nog met de GGD in overleg treden teneinde productafspraken voor 2006 te maken.

De volgende items zullen in ieder geval meegenomen worden naar het overleg:

 

·       welk kosten hangen samen met de jeugdgezondheidszorg en wat is het precieze bedrag dat ingezet kan worden voor de gemeente Delft;

·       beschrijving controle- activiteiten kinderopvang actualiseren en doel concretiseren, verder worden deze activiteiten gezien als aanvullende dienst en dient ook nog nader gekeken te worden naar de berekening van de kostprijs (de richtlijnen van GGD- Nederland zouden hierbij leidend kunnen zijn);

·       uitgangspunt voor het aan de gemeente Delft te leveren (basis)pakket logopedie is screening van alle 5- jarigen (onderzoek en voorlichting) en op grond van signalering zonodig kortdurende behandeling op 7- jarige leeftijd;

·       inzet van GGD in lokale oggz- structuur en ontwikkeling door GGD van oggz- monitor in 2006;

·       markt conforme kwaliteit voor de sociaal medische advisering;

·       lokaal gerichte informatie gezondheidssituatie.

 

4.       Financieel

 

In de gemeentebegroting 2006 zal voor de GGD een bedrag worden opgenomen van € 1.582.553. Omdat logopedie, inspecties kinderopvang en sociaal medische advisering niet vanuit het GGD- budget gefinancierd zullen worden zal het GGD- budget 2006 toereikend genoeg zijn.

In de concept- begroting 2006 van de GGD is voor Delft een bijdrage van

€ 1.585.449 opgenomen.

 

5.        Advies

 

Het college wordt geadviseerd:

  1. in te stemmen met de concept begroting 2006 van de GGD Zuid- Holland West;
  2. in te stemmen met bijgaande concept- reactie;
  3. de concept- begroting 2006 van de GGD Zuid- Holland West en de concept- reactie voor te leggen aan de gemeenteraad met het advies hiermee in te stemmen.