De
Gemeente Delft kent al een aantal jaren een subsidierelatie met de Stichting
Vluchtelingenwerk Delft (SVD).
Deze
subsidie wordt verstrekt in het kader van de Subsidieverordening
Maatschappelijke Activiteiten.
Door
veranderingen in het aantal vluchtelingen en wijzigingen in de wetgeving is de
doelgroep die de SVD bedient met deze subsidie afgenomen.
Dat
heeft ertoe geleid dat het bestuur van de SVD de conclusie heeft getrokken dat
zelfstandig blijven voortbestaan niet mogelijk is. Er is gezocht naar een
fusiepartner. Deze is in de BWD gevonden. De voorbereidingen voor deze fusie
zijn in volle gang.
Sinds
donderdag 13 oktober is bekend dat de SVD niet meer in staat is aan haar
financiële verplichtingen te voldoen. Het bestuur van de SVD is bezig de
huidige problemen op te lossen. Het bestuur doet daarbij een beroep op de
gemeente voor extra financiële middelen, in aanvulling op de subsidie.
In
deze memo wordt u samenvattend geïnformeerd over:
1.
de
huidige stand van zaken,
2.
de
door de SVD getroffen maatregelen om de schade zoveel als mogelijk te beperken,
3.
de
extra financiële middelen die door de SVD gevraagd worden.
Tot
slot wordt het college gevraagd aan de hand van twee scenario’s een keuze te
maken naar aanleiding van de vraag hoeveel de gemeente Delft overheeft om de
SVD “levend” te houden. Zowel het verzoek van de SVD als een overzicht van de
financiële situatie van de SVD zijn als bijlage(n) toegevoegd.
Het
college heeft afgelopen dinsdag 18 oktober 2005 n.a.v. de berichtgeving omtrent
de financiële situatie van de SVD besloten om een bedrag van € 5.000,- aan de
SVD ter beschikking te stellen om daarmee een deskundige in te huren, die
vanuit zijn ervaring in dit soort situaties het bestuur kan adviseren bij de te
zetten stappen.
Intussen
heeft de SVD laten weten dat de vanaf 1 oktober werkzaam zijnde interim
directeur heeft per 19 oktober haar werkzaamheden opgeschort in afwachting van
financiering.
De
SVD heeft onder leiding van de ingehuurde deskundige de volgende maatregelen
getroffen om (verdere) schade zoveel als mogelijk te voorkomen
1.
Voor
5 medewerkers is volledig ontslag aangevraagd, voor 1 medewerker is
gedeeltelijk ontslag aangevraagd.
De ontslagprocedure wordt via een versnelde
procedure bij het CWI doorlopen.
2.
De
SVD heeft haar schuldeisers deze week laten weten niet tot betalen in staat te
zijn. Om beslaglegging te voorkomen zal zo snel mogelijk aan de schuldeisers
een schuldsaneringsvoorstel worden gedaan. Daarbij gaat men uit van een
voorstel waarbij elke schuldeiser ongeveer 10 % van de uitstaande schuld zal
ontvangen. Daarbij houdt men rekening met een totaal benodigd bedrag van €
50.000,-
3.
Er
wordt hard gewerkt aan een volledig zicht op de financiële situatie en om een
strategie uit te zetten hoe verder te handelen. Daarbij wordt nauw overleg
gevoerd met de gemeente. De stand van zaken omtrent de financiële situatie is
als bijlage 2 toegevoegd.
De
SVD heeft in bijlage 2 de financiële situatie verder uiteengezet en toegelicht
en vraagt daarbij de volgende besluiten van het college:
1.
Is
er herkenbaar perspectief voor de voortzetting van het afgeslankte takenpakket
van de SVD in de vorm van een fusie met de BWD?
2.
Vaststellen
van de Gemeente bijdrage voor 2006 van € 190.000,- als inzet van het college
naar de raad, voor voortzetting in afgeslankte vorm van activiteiten.
3.
Kennisname
van de concrete uitwerking van de begroting 2006 als bouwsteen en leidraad voor
(in nader overleg omtrent de lopende onderhandelingen) de reguliere
vaststelling van de subsidie aan de BWD in 2006. Zie bijlage 5.
4.
Reservering
van een bedrag ter hoogte van € 50.000,- in de vorm van een zogenaamde
“brokkenpost” bij een schuldsaneringsakkoord bij de schuldenaren.
5.
Financiële
bijdrage van €25.000,- voor interim ondersteuning van de SVD op
directeursniveau, met ingang van 1 oktober 2005, ten behoeve van het fusieproces en de noodzakelijke waarneming
van de beheersportefeuilles. Daarbij zou per direct € 12.500,- betaald moeten
worden t.b.v. de voortzetting van de inmiddels per 19 oktober opgeschorte
werkzaamheden van de interim-directeur.
Hamvraag is tegen welke kostprijs de gemeente Delft de SVD “in leven” wil houden:
Wij
leggen u twee scenario’s voor, te weten:
1.
Stoppen
met verder financiële ondersteuning
2.
Honorering
verzoek om extra financiële middelen
Scenario
1:
De
gemeente betreurt dat de SVD, die zich kenmerkt door: laagdrempeligheid;
belangenbehartiging vluchtelingen; het aantal vrijwilligers, in financiële nood is gekomen. Temeer omdat
het gemeentelijk beleid erop gericht is de werkzaamheden van de SVD in
afgeslankte vorm voort te zetten binnen de context van de BWD. Desondanks neemt
de gemeente geen financiële risico’s meer op zich. Dit heeft consequentie dat
de SVD waarschijnlijk failliet gaat.
Het
gemeentelijk beleid kan in stand gehouden worden door op 1 januari 2006
subsidie aan de BWD te verlenen. Op deze manier kan conform het gemeentebeleid
de werkzaamheden op het gebied van integratie (van vreemdelingen, waaronder
vluchtelingen) in stand gehouden worden.
De
BWD heeft de mogelijkheid om de resterende werknemers (denk aan de
werkbegeleiders ter ondersteuning van de vrijwilligers) van de SVD in dienst te
nemen. Mocht er sprake zijn van een doorstart na faillissement, dan moet dit
onder de absolute voorwaarde dat de overname van de SVD door de BWD geschiedt
zonder erfenissen.
Scenario
2:
Extra
financiële ondersteuning door de gemeente om faillissement te voorkomen.
De
SVD vraagt het volgende:
€
25.000,- voor de interim-manager;
€
50.000,- als garantstelling voor de schuldsanering.
Dit
bedrag is naar verwachting van de SVD nodig om tot schuldsanering te komen. De
SVD zal zich ook inspannen om van anderen een financiële bijdrage voor de
schuldsanering te vragen
Vluchtelingenwerk Nederland heeft in dit kader reeds € 10.000,- onder
stringente voorwaarden toegezegd. Bij fonds 1818 is tevens om een financiële
bijdrage gevraagd. Hoewel bereidheid is getoond is er nog geen concrete
toezegging gedaan.
Daarnaast
vraagt de SVD een garantie voor een subsidie in 2006 van 190.000,- voor de voortzetting van hun
activiteiten in combinatie met de BWD in 2006.
Bij
dit scenario dient rekening gehouden te worden met de volgende risico’s:
1.
De
factor tijd bepaalt mede of één en ander ( met name schuldsanering en
afvloeiing personeel) gerealiseerd kan worden voor 1 januari 2006. Als één en
ander doorloopt kunnen er ten opzichte van de begroting 2006 al weer
incidentele tekorten ontstaan.
2.
De
begrotingsopzet 2006 is niet volledig of juist. Gevolg is dat extra
investeringen niet geleid hebben tot een financieel gezonde situatie vanaf
2006, m.a.w. ook als nu schuldsanering wordt toegepast is er geen garantie dat
in 2006 niet opnieuw problemen ontstaan.
3.
De
schuldsaneringspot blijkt niet toereikend te zijn door welke omstandigheid dan
ook. De gemeente kan dan eigenlijk niet meer terug en is meer kwijt dan het
uiteindelijk toegekende bedrag. Overigens ontbreekt een deugdelijke
cijfermatige onderbouwing of berekening van de gevraagde € 50.000,-
In
het weekeinde van 22 op 23 oktober 2005 heeft nader overleg plaatsgevonden
tussen het bestuur van de SVD en de portefeuillehouder. Daaruit is naar voren
gekomen dat ook op een andere –minder ingrijpende- wijze aan de vraag van de SVD
tegemoet zou kunnen worden gekomen.
In
het verlengde van dat overleg kan in scenario 2 de volgende lijn worden
ingezet:
1.
De hiernavolgende punten 2,3 en 4 uit te voeren nadat de SVD definitief heeft
aangegeven hoe groot de omvang van de financiële problematiek is. Uitvoering
van deze punten gaat uit van de blijvende juistheid van deze gegevens.
2.
Instemmen met het verlenen van een garantie tot een bedrag van € 25.000,- onder
voorwaarde van
a.
het bereiken van een sluitend schuldeisersakkoord
b..
het aangaan van een inspanningsverplichting door de SVD tot het zo beperkt
mogelijk houden van de aanspraak op deze garantie door het zoveel mogelijk
verwerven van middelen van derden én van andere betrokken gemeenten en
daarnaast het zoveel mogelijk beperken van de uitgaven in het restant van 2005.
3.Instemmen
met het verlenen van een in drie maanden (oktober, november, december 2005 uit
te betalen subsidie van € 25.000,- ter
voorbereiding van de fusie c.q.
overname producten BWD-SVD en de voorbereiding van de invoering van een nieuw
productenpakket BWD-SVD in het kader van het inburgeringsbeleid. Wanneer echter
het schuldsaneringstraject onvoldoende zicht biedt op een daadwerkelijk akkoord
kan de gemeente besluiten het nog niet betaalde deel van de subsidie alsnog
niet te verstrekken.
4.De
intentie uit te spreken in november en december met de BWD-SVD tot afspraken te
komen over de omvang en de aard van de dienstverlening van BWD-SVD in het kader
van het vernieuwde inburgeringsbeleid van de gemeente Delft. Bij voorkeur gaan
deze nieuwe afspraken in per 1 januari 2006, maar gezien besluitvormings- en
invoeringstermijnen garandeert de gemeente bij het nog niet in werking kunnen
treden van nieuwe afspraken dat de subsidieafspraken 2005 worden voortgezet in
de maanden januari en februari 2006. Ook voor deze garantie geldt dat een
onvoldoende zicht op een daadwerkelijk schuldeisersakkoord de gemeente kan doen
besluiten de garantie in te trekken.
5.
Aan het college wordt zo spoedig mogelijk een rapportage overlegd met
betrekking tot de gang van zaken bij de SVD.
6.
Dekking voor de extra financiële bijdragen:
Voor
de schuldsaneringspot de post onvoorzien en voor de interim-manager de
voorziening egalisatie integratie beleid.
-
Kennisnemen
van het verzoek van de SVD (zie bijlage 1)
-
Kennisnemen
van de financiële situatie van de SVD (zie bijlage 2)
-
Keuze
tussen de twee scenario’s:
o
niet
meer dan de huidige € 5.000,- investeren of
o
extra
financiële ondersteuning waardoor mogelijk het faillissement van de SVD
voorkomen wordt langs de lijnen van het voorstel zoals geformuleerd op pagina
4.
Bijlagen:
Bijlage 1 Verzoek
van de SVD
Bijlage
2 Financieel overzicht
van de SVD
Bijlage
3 Brief
vluchtelingenwerk
Bijlage 4 Onderbouwing verzoek €
25.000,- t.b.v interim-manager;
Bijlage 5 Begroting SVD 2006