Inleiding

De Gemeente Delft kent al een aantal jaren een subsidierelatie met de Stichting Vluchtelingenwerk Delft (SVD).

Deze subsidie wordt verstrekt in het kader van de Subsidieverordening Maatschappelijke Activiteiten.

Door veranderingen in het aantal vluchtelingen en wijzigingen in de wetgeving is de doelgroep die de SVD bedient met deze subsidie afgenomen.

Dat heeft ertoe geleid dat het bestuur van de SVD de conclusie heeft getrokken dat zelfstandig blijven voortbestaan niet mogelijk is. Er is gezocht naar een fusiepartner. Deze is in de BWD gevonden. De voorbereidingen voor deze fusie zijn in volle gang.

 

Sinds donderdag 13 oktober is bekend dat de SVD niet meer in staat is aan haar financiële verplichtingen te voldoen. Het bestuur van de SVD is bezig de huidige problemen op te lossen. Het bestuur doet daarbij een beroep op de gemeente voor extra financiële middelen, in aanvulling op de subsidie.

 

In deze memo wordt u samenvattend geïnformeerd over:

1.       de huidige stand van zaken,

2.       de door de SVD getroffen maatregelen om de schade zoveel als mogelijk te beperken,

3.       de extra financiële middelen die door de SVD gevraagd worden.

Tot slot wordt het college gevraagd aan de hand van twee scenario’s een keuze te maken naar aanleiding van de vraag hoeveel de gemeente Delft overheeft om de SVD “levend” te houden. Zowel het verzoek van de SVD als een overzicht van de financiële situatie van de SVD zijn als bijlage(n) toegevoegd.

 

Huidige stand van zaken

Het college heeft afgelopen dinsdag 18 oktober 2005 n.a.v. de berichtgeving omtrent de financiële situatie van de SVD besloten om een bedrag van € 5.000,- aan de SVD ter beschikking te stellen om daarmee een deskundige in te huren, die vanuit zijn ervaring in dit soort situaties het bestuur kan adviseren bij de te zetten stappen.

 

Intussen heeft de SVD laten weten dat de vanaf 1 oktober werkzaam zijnde interim directeur heeft per 19 oktober haar werkzaamheden opgeschort in afwachting van financiering.

 

Getroffen maatregelen

De SVD heeft onder leiding van de ingehuurde deskundige de volgende maatregelen getroffen om (verdere) schade zoveel als mogelijk te voorkomen

1.       Voor 5 medewerkers is volledig ontslag aangevraagd, voor 1 medewerker is gedeeltelijk ontslag aangevraagd.

De ontslagprocedure wordt via een versnelde procedure bij het CWI doorlopen.

2.       De SVD heeft haar schuldeisers deze week laten weten niet tot betalen in staat te zijn. Om beslaglegging te voorkomen zal zo snel mogelijk aan de schuldeisers een schuldsaneringsvoorstel worden gedaan. Daarbij gaat men uit van een voorstel waarbij elke schuldeiser ongeveer 10 % van de uitstaande schuld zal ontvangen. Daarbij houdt men rekening met een totaal benodigd bedrag van € 50.000,-

3.       Er wordt hard gewerkt aan een volledig zicht op de financiële situatie en om een strategie uit te zetten hoe verder te handelen. Daarbij wordt nauw overleg gevoerd met de gemeente. De stand van zaken omtrent de financiële situatie is als bijlage 2 toegevoegd.

 

Verzoek om extra financiële middelen

De SVD heeft in bijlage 2 de financiële situatie verder uiteengezet en toegelicht en vraagt daarbij de volgende besluiten van het college:

 

1.       Is er herkenbaar perspectief voor de voortzetting van het afgeslankte takenpakket van de SVD in de vorm van een fusie met de BWD?

2.       Vaststellen van de Gemeente bijdrage voor 2006 van € 190.000,- als inzet van het college naar de raad, voor voortzetting in afgeslankte vorm van activiteiten.

3.       Kennisname van de concrete uitwerking van de begroting 2006 als bouwsteen en leidraad voor (in nader overleg omtrent de lopende onderhandelingen) de reguliere vaststelling van de subsidie aan de BWD in 2006. Zie bijlage 5.

4.       Reservering van een bedrag ter hoogte van € 50.000,- in de vorm van een zogenaamde “brokkenpost” bij een schuldsaneringsakkoord bij de schuldenaren.

5.       Financiële bijdrage van €25.000,- voor interim ondersteuning van de SVD op directeursniveau, met ingang van 1 oktober 2005,  ten behoeve van het fusieproces en de noodzakelijke waarneming van de beheersportefeuilles. Daarbij zou per direct € 12.500,- betaald moeten worden t.b.v. de voortzetting van de inmiddels per 19 oktober opgeschorte werkzaamheden van de interim-directeur.

 

Het ambtelijk advies

Hamvraag is tegen welke kostprijs de gemeente Delft de SVD “in leven” wil houden:

Wij leggen u twee scenario’s voor, te weten:

1.       Stoppen met verder financiële ondersteuning

2.       Honorering verzoek om extra financiële middelen

 

Scenario 1:

De gemeente betreurt dat de SVD, die zich kenmerkt door: laagdrempeligheid; belangenbehartiging vluchtelingen; het aantal vrijwilligers,  in financiële nood is gekomen. Temeer omdat het gemeentelijk beleid erop gericht is de werkzaamheden van de SVD in afgeslankte vorm voort te zetten binnen de context van de BWD. Desondanks neemt de gemeente geen financiële risico’s meer op zich. Dit heeft consequentie dat de SVD waarschijnlijk failliet gaat.

 

Het gemeentelijk beleid kan in stand gehouden worden door op 1 januari 2006 subsidie aan de BWD te verlenen. Op deze manier kan conform het gemeentebeleid de werkzaamheden op het gebied van integratie (van vreemdelingen, waaronder vluchtelingen) in stand gehouden worden.

De BWD heeft de mogelijkheid om de resterende werknemers (denk aan de werkbegeleiders ter ondersteuning van de vrijwilligers) van de SVD in dienst te nemen. Mocht er sprake zijn van een doorstart na faillissement, dan moet dit onder de absolute voorwaarde dat de overname van de SVD door de BWD geschiedt zonder erfenissen.

 

Scenario 2:

Extra financiële ondersteuning door de gemeente om faillissement te voorkomen.

De SVD vraagt het volgende:

€ 25.000,- voor de interim-manager;

€ 50.000,- als garantstelling voor de schuldsanering.

Dit bedrag is naar verwachting van de SVD nodig om tot schuldsanering te komen. De SVD zal zich ook inspannen om van anderen een financiële bijdrage voor de schuldsanering te vragen  Vluchtelingenwerk Nederland heeft in dit kader reeds € 10.000,- onder stringente voorwaarden toegezegd. Bij fonds 1818 is tevens om een financiële bijdrage gevraagd. Hoewel bereidheid is getoond is er nog geen concrete toezegging gedaan.

 

Daarnaast vraagt de SVD een garantie voor een subsidie in 2006 van  190.000,- voor de voortzetting van hun activiteiten in combinatie met de BWD in 2006.

 

Bij dit scenario dient rekening gehouden te worden met de volgende risico’s:

1.       De factor tijd bepaalt mede of één en ander ( met name schuldsanering en afvloeiing personeel) gerealiseerd kan worden voor 1 januari 2006. Als één en ander doorloopt kunnen er ten opzichte van de begroting 2006 al weer incidentele tekorten ontstaan.

2.       De begrotingsopzet 2006 is niet volledig of juist. Gevolg is dat extra investeringen niet geleid hebben tot een financieel gezonde situatie vanaf 2006, m.a.w. ook als nu schuldsanering wordt toegepast is er geen garantie dat in 2006 niet opnieuw problemen ontstaan.

3.       De schuldsaneringspot blijkt niet toereikend te zijn door welke omstandigheid dan ook. De gemeente kan dan eigenlijk niet meer terug en is meer kwijt dan het uiteindelijk toegekende bedrag. Overigens ontbreekt een deugdelijke cijfermatige onderbouwing of berekening van de gevraagde € 50.000,-

 

 

In het weekeinde van 22 op 23 oktober 2005 heeft nader overleg plaatsgevonden tussen het bestuur van de SVD en de portefeuillehouder. Daaruit is naar voren gekomen dat ook op een andere –minder ingrijpende- wijze aan de vraag van de SVD tegemoet zou kunnen worden gekomen.

 

In het verlengde van dat overleg kan in scenario 2 de volgende lijn worden ingezet:

 

1. De hiernavolgende punten 2,3 en 4 uit te voeren nadat de SVD definitief heeft aangegeven hoe groot de omvang van de financiële problematiek is. Uitvoering van deze punten gaat uit van de blijvende juistheid van deze gegevens.

2. Instemmen met het verlenen van een garantie tot een bedrag van € 25.000,- onder voorwaarde van

a. het bereiken van een sluitend schuldeisersakkoord

b.. het aangaan van een inspanningsverplichting door de SVD tot het zo beperkt mogelijk houden van de aanspraak op deze garantie door het zoveel mogelijk verwerven van middelen van derden én van andere betrokken gemeenten en daarnaast het zoveel mogelijk beperken van de uitgaven in het restant van 2005.

3.Instemmen met het verlenen van een in drie maanden (oktober, november, december 2005 uit te betalen subsidie van  € 25.000,- ter voorbereiding van de fusie  c.q. overname producten BWD-SVD en de voorbereiding van de invoering van een nieuw productenpakket BWD-SVD in het kader van het inburgeringsbeleid. Wanneer echter het schuldsaneringstraject onvoldoende zicht biedt op een daadwerkelijk akkoord kan de gemeente besluiten het nog niet betaalde deel van de subsidie alsnog niet te verstrekken.

 

4.De intentie uit te spreken in november en december met de BWD-SVD tot afspraken te komen over de omvang en de aard van de dienstverlening van BWD-SVD in het kader van het vernieuwde inburgeringsbeleid van de gemeente Delft. Bij voorkeur gaan deze nieuwe afspraken in per 1 januari 2006, maar gezien besluitvormings- en invoeringstermijnen garandeert de gemeente bij het nog niet in werking kunnen treden van nieuwe afspraken dat de subsidieafspraken 2005 worden voortgezet in de maanden januari en februari 2006. Ook voor deze garantie geldt dat een onvoldoende zicht op een daadwerkelijk schuldeisersakkoord de gemeente kan doen besluiten de garantie in te trekken.

 

5. Aan het college wordt zo spoedig mogelijk een rapportage overlegd met betrekking tot de gang van zaken bij de SVD.

 

6. Dekking voor de extra financiële bijdragen:

Voor de schuldsaneringspot de post onvoorzien en voor de interim-manager de voorziening egalisatie integratie beleid.

 


 

Voorstel

-          Kennisnemen van het verzoek van de SVD (zie bijlage 1)

-          Kennisnemen van de financiële situatie van de SVD (zie bijlage 2)

 

Gevraagd besluit

-          Keuze tussen de twee scenario’s:

o        niet meer dan de huidige € 5.000,- investeren of

o        extra financiële ondersteuning waardoor mogelijk het faillissement van de SVD voorkomen wordt langs de lijnen van het voorstel zoals geformuleerd op pagina 4.

Bijlagen:

Bijlage 1                       Verzoek van de SVD

Bijlage 2                       Financieel overzicht van de SVD

Bijlage 3                       Brief vluchtelingenwerk

Bijlage 4                       Onderbouwing verzoek € 25.000,- t.b.v interim-manager;

Bijlage 5                       Begroting SVD 2006