Jaarlijks ontvangt de Stichting Vluchtelingenwerk
Delflanden (SVD)een budgetsubsidie van de gemeente Delft conform de
Subsidieregeling Maatschappelijke Activiteiten. In bijgaande nota het voorstel
voor de subsidievaststelling over het kalenderjaar 2004.
Tevens geven wij u informatie over de actuele
situatie bij de SVD in relatie tot subsidie 2005.
U wordt gevraagd een besluit te nemen inzake de
vaststelling subsidieverlening 2004. Tevens doen wij u een voorstel met
betrekking tot de actuele situatie bij
de SVD in relatie tot de subsidieverlening 2005.
Naast het verrichten van de activiteiten waarvoor
de subsidie is verstrekt, moet de subsidieontvanger ook voldoen aan een aantal
andere voorwaarden.
·
Er dient een financieel verslag en een
activiteitenverslag aangeleverd te worden uiterlijk op 1 april 2005.
·
Uiterlijk op 1 juli 2005 dient het financieel
verslag voorzien te zijn van een getrouwheidsverklaring van een accountant.
Deze voorwaarden zijn opgenomen in de
toekenningsbeschikking en zijn nog een keer herhaald in de vorm van een
overzicht “vastgelegde data voor aanlevering bescheiden budgetsubsidie”.
Inhoudelijk jaarverslag
(activiteitenverslag):
In bijgaand
evaluatieformulier zijn de geleverde prestaties van de SVD opgenomen. De
informatie is afkomstig uit het inhoudelijk jaarverslag en aanvullende
informatie.
De gemeente heeft op 15
mei 2005 het inhoudelijk jaarverslag
(activiteitenverslag) van de SVD ontvangen. De
gemeente heeft na het inhoudelijk jaarverslag aanvullende informatie gevraagd
omdat de gemeente van mening is dat het jaarverslag 2004 onvoldoende is
afgestemd op de prestatieafspraken van de gemeente. De SVD heeft desgevraagd
aanvullende gegevens geleverd m.b.t. klantenaantallen.
De gemeente heeft pas op 6 oktober 2005 de
concept jaarrekening 2004 ontvangen. Het is een concept omdat de jaarrekening
nog niet voorzien is van een goedkeurende accountantsverklaring in verband met
het feit dat de continuïteit van de organisatie SVD onvoldoende is gegarandeerd
als de fusie met de BWD niet doorgaat. De accountantsverklaring is alsnog op 31
oktober 2005 afgegeven.
Uit het jaarverslag 2004 blijkt nu dat de
financiële situatie van de SVD zeer slecht is. Naar verwachting zal het tekort
eind 2005 € 214.000,- bedragen. Uit eerdere contacten met de gemeente (zowel
ambtelijk als bestuurlijk) is de ernst van de financiële situatie niet
gebleken. In de bestuurlijke contacten in juni 2005 is men nog uitgegaan van
een tekort van €25.000,-
Ondanks het uitblijven van de benodigde stukken is
er, naast de reguliere (maandelijkse) voortgangsgesprekken, wel steeds over en weer informatie
uitgewisseld tussen de gemeente en de SVD. Een overzicht treft u hierbij aan:
-
18 mei 2005 was het financieel jaarverslag nog niet
gereed, door ziekte van de financieel medewerker van de SVD. Afgesproken dat
het financieel jaarverslag dan uiterlijk 1 juli 2005 geleverd mocht worden
tegelijk met de accountantsverklaring.
-
15 juni 2005 verzoekt de directeur van de SVD de
gemeente om ondersteuning van een financieel medewerker, omdat de financieel
medewerker van de SVD nog steeds ziek is. Dit verzoek wordt door de gemeente
afgewezen.
-
24 juni 2005 is er een overleg tussen het bestuur
van de SVD en de portefeuillehouder. Daarin meldt het bestuur van de SVD dat
2004 mogelijk wordt afgesloten met een tekort van ongeveer € 25.000,-
-
20 juli 2005 meldt de directeur dat de accountant
moeite heeft met het opstellen van de accountantsverklaring in verband met het
continuïteitsvraagstuk.
-
12 augustus 2005: de directeur van de SVD geeft aan
dat hij verwacht dat het financieel jaarverslag en de accountantsverklaring op
18 augustus 2005 klaar zijn.
-
2 september 2005: een bestuurlijk overleg tussen
het bestuur van de SVD en de portefeuillehouder over de toekomst van de SVD. In
dit gesprek wordt niet ingegaan op de kwestie van het financieel jaarverslag.
-
14 september 2005: een mail verstuurd naar de SVD
met daarin de vraag waarom het financieel jaarverslag nog steeds niet
beschikbaar is. Als reactie ontvangen we dezelfde dag een e-mail van de SVD dat
19 september 2005 de laatste bespreking is tussen accountant en penningmeester,
verwachting dat gemeente jaarverslag eind volgende week (= 24 september) zal
ontvangen.
-
30 september 2005
is er een regulier voortgangsoverleg. Over het financieel jaarverslag
2004 meldt de directeur van de SVD dan het volgende: Er wordt door het
accountantskantoor geen accountantsverklaring afgegeven. Dat heeft te maken met
het feit dat de continuïteit van de organisatie SVD onvoldoende is gegarandeerd
als de fusie met de BWD niet doorgaat.
De directeur zal ons de
conceptjaarrekening mailen. De accountant zal ons een toelichtende brief
sturen.
Over de financiële
situatie vertelt de directeur nog het volgende:
De kosten bedragen jaarlijks
€ 400.000,-. Hiervan is aan dekking aan subsidie € 300.000,-. De overige €
100.000,- moet via fondsenwerving verkregen worden. Het kalenderjaar 2004 is
afgesloten met een negatief saldo van € 20.000,-.
-
6 oktober 2005: ontvangst van de concept jaarrekening
2004. SVD mailt dat de accountant een begeleidend schrijven rechtstreeks naar
de gemeente zal sturen.
-
7 oktober 2005: Mail naar SVD dat begeleidend
schrijven van accountant nog niet ontvangen is door gemeente,
-
13 en 14 oktober 2005 : In bestuurlijk (telefonische)
overleg tussen wethouder en SVD is de ernst van de financiële situatie
aangegeven.
-
31 oktober 2005: ontvangst definitief financieel
jaarverslag inclusief accountantsverklaring.
Uit deze accountantsverklaring blijkt dat
het totale verlies over 2004 € 85.000,- bedraagt, leidend tot een negatief
eigen vermogen per ultimo 2004 van circa € 79.000,-.
Hoewel naar nu blijkt de
SVD dat 2004 afgesloten wordt met een negatief saldo, blijft overeind dat de
SVD de activiteiten heeft verricht waarvoor zij subsidie ontvangen heeft, dit
blijkt uit bijgaand evaluatieformulier.
Daarom wordt voorgesteld de subsidie 2004 vast te
stellen conform het eerder verstrekte voorschot, te weten € 190.758,-.
Voor de SVD werd al in 2004 duidelijk dat door het
teruglopend aantal vluchtelingen en de wijzigingen die gaan optreden in het
inburgeringsstelsel in Nederland hun positie als zelfstandige organisatie onder
druk zou komen te staan. Daarom heeft de SVD verschillende mogelijkheden
onderzocht om hun activiteiten voort te kunnen blijven zetten. Uiteindelijk
heeft het bestuur van de SVD, Breed Welzijn Delft bereid gevonden de
mogelijkheden tot een fusie te bekijken.
Sinds donderdag 13 oktober 2005 is bekend dat de
SVD niet meer in staat is aan haar financiële verplichtingen te voldoen. Het
bestuur van de SVD is bezig de huidige problemen op te lossen.
De huidige stand van zaken bij de SVD is aanleiding
om de subsidieverlening 2005 tegen het licht te houden. Kernvragen hierbij zijn:
1. Heeft
de huidige situatie van de SVD ertoe geleid dat de prestaties niet meer kunnen
worden geleverd?
2. Heeft
de huidige financiële situatie consequenties voor de subsidieverlening 2005?
Ad1:
In navolging op de subsidietoekenning voor 2005 (registratienummer
483551) is een uitvoeringsovereenkomst afgesloten met de SVD waarin
nadrukkelijk is vastgelegd aan welke (rapportage)verplichtingen de SVD moet
voldoen. Dit houdt onder meer in dat de SVD nu per kwartaal gegevens dient aan
te leveren over aantallen deelnemers en verrichte activiteiten. De SVD heeft
deze informatie over de eerste twee kwartalen inmiddels aangeleverd. De
informatie over het derde kwartaal is nog niet ontvangen. Deze had 15 oktober
2005 aangeleverd moeten zijn.
Ad 2:
In bestuurlijke contacten op 13 en 14 oktober 2005
waarin de SVD de ernst van de financiële situatie heeft laten blijken is dit in
het financieel jaarverslag schriftelijk bevestigd. Uit het jaarverslag 2004
blijkt dat de financiële situatie van de SVD zeer slecht is. Naar verwachting
zal het tekort eind 2005
€ 214.000,- bedragen. Het bestuur is zich daar ten volle van bewust en heeft
inmiddels een aantal maatregelen getroffen om de situatie waar mogelijk op orde
te brengen.Onder leiding van de ingehuurde deskundige heeft de SVD de volgende
maatregelen getroffen om (verdere) schade zoveel als mogelijk te voorkomen
1. Voor
5 medewerkers is volledig ontslag aangevraagd, voor 1 medewerker is
gedeeltelijk ontslag aangevraagd. De ontslagprocedure wordt via een versnelde
procedure bij het CWI doorlopen.
2. De
SVD heeft haar schuldeisers inmiddels laten weten niet tot betalen in staat te
zijn. Om beslaglegging te voorkomen zal zo snel mogelijk aan de schuldeisers
een schuldsaneringsvoorstel worden gedaan. Daarbij gaat men uit van een
voorstel waarbij elke schuldeiser ongeveer 10 % van de uitstaande schuld zal
ontvangen. Daarbij houdt men rekening met een totaal benodigd bedrag van
€ 50.000,-
3. Er
wordt hard gewerkt aan een volledig zicht op de financiële situatie en om een
strategie uit te zetten hoe verder te handelen.
4. Een
beroep op extra financiële middelen van de gemeente, in aanvulling op de
subsidie 2005, ter mogelijke voorkoming
van een faillissement.
De huidige financiële situatie van de SVD is geen
reden om tussentijds maatregelen te treffen voor de subsidie 2005. De volgende
redenen liggen hieraan te grondslag:
1. Het
feit dat ten tijde van de subsidievaststelling 2005 er nog geen signalen waren
inzake een verslechtering van de financiële positie van de SVD
2. Het
feit dat aan de hand van de rapportageverplichtingen in elk geval is vast te
stellen dat gedurende de eerste twee kwartalen 2005 de SVD de activiteiten
waarvoor de subsidie verleend is, ook daadwerkelijk uitgevoerd heeft. Er zijn
vooralsnog geen redenen om aan te nemen dat dit in het derde kwartaal anders is
geweest.
3. Het
collegebesluit (registratienummer.633200) om de SVD financieel te ondersteunen
en zo mogelijk een faillissement te voorkomen
Daarom wordt voorgesteld de (voorlopige) subsidie 2005 door te zetten.
Vanwege de financiële situatie bij de SVD heeft de
BWD nu aangegeven de voorkeur te geven aan het overnemen van personeel en taken
boven het doorzetten van een fusie. Dit met het oog op mogelijke
aansprakelijkheid die bij de BWD kan ontstaan als gevolg van een fusie met de
SVD. Gemeente, BWD en SVD werken nauw
samen om per 1 januari 2006 of zo snel mogelijk daarna deze overdracht te
realiseren.
De SVD heeft ondertussen bij de gemeente een
bevestiging gegeven van de omvang van de financiële problematiek. De gemeente
heeft vervolgens via de BWD de middelen beschikbaar gesteld voor de inzet van
een interim-manager bij de SVD/BWD. De SVD kan nu ook aanspraak maken op de
garantie van 25.000 euro ten behoeve van het schuldsaneringstraject. De SVD
heeft dit traject inmiddels ingezet.
Gevraagd besluit:
·
In te stemmen met de subsidievaststelling 2004
·
In te
stemmen met het doorzetten van de (voorlopige) subsidie 2005