Stuk . Delft,
1 februari 2005.
Onderwerp: Beleidsplan WIZ
2005-2008 ‘Gezamenlijk armoede te lijf’.
Aan de gemeenteraad van Delft.
Geachte
dames en heren,
Met de invoering van de WWB is een andere
verantwoordelijkheidsverdeling tot stand gekomen tussen Rijk en gemeenten. Het
toezicht van het Rijk krijgt meer afstand. Het gemeentelijk beleid is de
volledige verantwoordelijkheid van de gemeente. In dit kader wordt jaarlijks
aan de gemeenteraad de beleidsvoornemens voor de komende jaren voorgelegd en
verslag gedaan omtrent de uitvoering van voorgaande jaren.
Hierbij wordt het beleidsplan WIZ 2005-2008 en een verslag
omtrent de uitvoering van de WWB in 2003 aangeboden. In dit beleidsplan, wordt
een uitwerking gegeven van de visie en de beleidsvoornemens 2005-2008 op het
brede terrein WIZ en bouwt voort op het vorig jaar vastgestelde beleidsplan
Werk en Inkomen 2004 – 2007.
Om de samenhang tussen de diverse
beleidsterreinen van WIZ verder te bevorderen zijn in dit beleidsplan de beleidsvoornemens
omtrent inkomen, armoedebestrijding, werkgelegenheid, volwasseneneducatie en
integratie integraal opgenomen
Wij
stellen u derhalve voor, onder voorbehoud van gunstig advies van de Werk, Zorg
en Onderwijs:
1. Akkoord te
gaan met bijgaand beleidsplan WIZ 2005 – 2008 “Gezamenlijk de armoede te lijf”;
2. In te
stemmen met de in dit beleidsplan geformuleerde beslispunten, te weten:
1. In 2005
vaststellen van beleidsregels op die punten binnen de WWB die de gemeente
beleidsvrijheid geven.
2. In het
eerste halfjaar 2005 wordt het onderzoek naar de verschillende
draagkracht-berekeningen binnen de gemeente afgerond, en wordt tot een
initiatief voorstel voor koppeling van deze draagkrachtberekeningen,
-uitkomsten gekomen.
3. Akkoord
met de ontwikkeling van een formulierenbrigade.
4. In 2005
besluiten tot het uitgeven van een boekje met daarin alle Delftse
inkomensondersteunende maatregelen.
5. In 2005
wordt een nieuw communicatieplan voor de WWB opgesteld met specifieke aandacht
voor het leveren van informatie op maat.
6. Het
huidige fraudebeleidsplan wordt voor 2005 gecontinueerd.
7. Najaar
2005 wordt een plan voor een nieuw handhavingsbeleid ter besluitvorming
aangeboden.
8. In het
kader van het concept Hoogwaardig Handhaven wordt in 2005 gestart met
voorlichting op maat. Daartoe wordt najaar 2005 een herzien communicatieplan
gepresenteerd
9. Ter
voorbereiding op het beleid voor de jaren 2006 e.v. worden nadere voorstellen
ontwikkeld om te komen tot dienstverlening op maat, controle op maat en
sanctionering op maat. Deze wordt uitgewerkt in het beleidsplan W&I
2006-2009;
10. In 2005
vindt een pilot “streng aan de poort” plaats met een duur van 6 maanden en na
evaluatie van de resultaten zullen de uitkomsten betrokken worden in de
beleids-voorbereiding voor 2006 e.v.
11. Akkoord
dat de uitvoerders van de proefplaatsingen gedurende maximaal twee maanden
de tijd krijgen een werkplek te zoeken welke aansluit bij de wens van de klant
en na deze periode de klant op een werkplek te laten plaatsen die voldoet aan
de criteria algemeen geaccepteerde arbeid.
12. Akkoord
te gaan met voortzetting van huidig instrumentarium en het instrument
loonkostensubsidie halverwege 2005 te evalueren.
13. Akkoord
te gaan met de ingezette lijn voor de afbouw van de WIW en ID-banen.
14. Aantal
WIW-banen moet eind 2005 gereduceerd zijn tot nul door uitstroom of mogelijk
omzetting naar ander instrumentarium.
15. Aantal
ID-banen moet eind 2006 met circa 100 banen gereduceerd zijn.
16. In
te stemmen met doel, criterium deelname en randvoorwaarden PRB.
17. Akkoord te
gaan met het afschaffen van de bonus sociale activering per 1 april 2005.
18. Akkoord te
gaan met de start van een pilot voor fase-4 klanten met psychische en/of
verslavingsproblematiek.
19. Akkoord
met regels rondom taalscholing voor mensen met een WWB-uitkering (bijl. 2).
20. Akkoord
met het opnemen in de oudkomersregeling van alleen WWB klanten die ingedeeld
zijn in fase-4 zorg en activering en daarnaast vooral mensen zonder uitkering.
21. Voorgesteld
wordt iedereen die VE volgt en ongeoorloofd verzuimt na twee waarschuwingen van
school te verwijderen. Pas na een jaar mag iemand opnieuw deelnemen aan
volwasseneneducatie.
22. Akkoord
met les geven op minder gedifferentieerde niveaus
23. Akkoord
met het terugbrengen van lesuren hogere taalniveaus
24. Akkoord
met het uitsluiten van reďntegratieklanten van gesubsidieerde NT2 trajecten.
25. Akkoord
met het alleen laten doorgaan van basiseducatie van klanten die verhuisd zijn
als de nieuwe gemeente de kosten daarvan gaat betalen.
26.
Akkoord met Dekking van het tekort voor 2005 (vrl. geraamd
op een tekort tussen de € 1.9 en € 3 miljoen) ten laste van de
vereveningsreserve Werk en Inkomen.
27. Akkoord om
in 2005 het restant budget WWB-implementatiekosten ad € 51.000,- beschikbaar te
stellen ten laste van de algemene reserve.
28. Akkoord
met verdeelvoorstel werkbudget 2005.
29. Akkoord
met het aanvragen van subsidie i.h.k.v. doelstelling-3 ESF.
30. Akkoord
met het in eerste instantie richten van de aanvraag op de
reďntegratie-activiteiten van WIZ.
31. Akkoord
met de inzet van externe ondersteuning ESF aanvraag / project-administratie.
32. Akkoord
met het garant stellen door de gemeente voor maximaal de helft van de
daadwerkelijk gemaakte kosten van de ESF project(en).
Hoogachtend,
Burgemeester en wethouders van
Delft,
mr. drs. G.A.A. Verkerk ,burgemeester.
mr.
drs. H.G.L.M. Camps ,secretaris.
Stuk
540185
De raad der gemeente Delft;
gelezen het voorstel van het
college van 1 februari 2005
b e s l u i t :
1. Akkoord te
gaan met bijgaand beleidsplan WIZ 2005 – 2008 “Gezamenlijk de armoede te lijf”;
2. In te
stemmen met de in dit beleidsplan geformuleerde beslispunten, te weten:
1.
In 2005 vaststellen van beleidsregels op die punten binnen
de WWB die de gemeente beleidsvrijheid geven.
2.
In het eerste halfjaar 2005 wordt het onderzoek naar de
verschillende draagkracht-berekeningen binnen de gemeente afgerond, en wordt
tot een initiatief voorstel voor koppeling van deze draagkrachtberekeningen,
-uitkomsten gekomen.
3.
Akkoord met de ontwikkeling van een formulierenbrigade.
4.
In 2005 besluiten tot het uitgeven van een boekje met daarin
alle Delftse inkomensondersteunende maatregelen.
5.
In 2005 wordt een nieuw communicatieplan voor de WWB
opgesteld met specifieke aandacht voor het leveren van informatie op maat.
6.
Het huidige fraudebeleidsplan wordt voor 2005 gecontinueerd.
7.
Najaar 2005 wordt een plan voor een nieuw handhavingsbeleid
ter besluitvorming aangeboden.
8.
In het kader van het concept Hoogwaardig Handhaven wordt in
2005 gestart met voorlichting op maat. Daartoe wordt najaar 2005 een herzien
communicatieplan gepresenteerd
9.
Ter voorbereiding op het beleid voor de jaren 2006 e.v.
worden nadere voorstellen ontwikkeld om te komen tot dienstverlening op maat,
controle op maat en sanctionering op maat. Deze wordt uitgewerkt in het
beleidsplan W&I 2006-2009;
10.
In 2005 vindt een pilot “streng aan de poort” plaats met een
duur van 6 maanden en na evaluatie van de resultaten zullen de uitkomsten
betrokken worden in de beleids-voorbereiding
voor 2006 e.v.
11. Akkoord
dat de uitvoerders van de proefplaatsingen gedurende maximaal twee maanden
de tijd krijgen een werkplek te zoeken welke aansluit bij de wens van de klant
en na deze periode de klant op een werkplek te laten plaatsen die voldoet aan
de criteria algemeen geaccepteerde arbeid.
12. Akkoord
te gaan met voortzetting van huidig instrumentarium en het instrument
loonkostensubsidie halverwege 2005 te evalueren.
13. Akkoord
te gaan met de ingezette lijn voor de afbouw van de WIW en ID-banen.
14. Aantal
WIW-banen moet eind 2005 gereduceerd zijn tot nul door uitstroom of mogelijk
omzetting naar ander instrumentarium.
15. Aantal
ID-banen moet eind 2006 met circa 100 banen gereduceerd zijn.
16.
In te stemmen met doel, criterium deelname en
randvoorwaarden PRB.
17.
Akkoord te gaan met het afschaffen van de bonus sociale
activering per 1 april 2005.
18.
Akkoord te gaan met de start van een pilot voor fase-4
klanten met psychische en/of verslavingsproblematiek.
19.
Akkoord met regels rondom taalscholing voor mensen met een
WWB-uitkering (bijl. 2).
20.
Akkoord met het opnemen in de oudkomersregeling van alleen
WWB klanten die ingedeeld zijn in fase-4 zorg en activering en daarnaast vooral
mensen zonder uitkering.
21.
Voorgesteld wordt iedereen die VE volgt en ongeoorloofd
verzuimt na twee waarschuwingen van school te verwijderen. Pas na een jaar mag
iemand opnieuw deelnemen aan volwasseneneducatie.
22.
Akkoord met les geven op minder gedifferentieerde niveaus
23.
Akkoord met het terugbrengen van lesuren hogere taalniveaus
24.
Akkoord met het uitsluiten van reďntegratieklanten van
gesubsidieerde NT2 trajecten.
25.
Akkoord met het alleen laten doorgaan van basiseducatie van
klanten die verhuisd zijn als de nieuwe gemeente de kosten daarvan gaat
betalen.
26.
Akkoord met Dekking van het tekort voor 2005 (vrl. geraamd
op een tekort tussen de € 1.9 en € 3 miljoen) ten laste van de
vereveningsreserve Werk en Inkomen.
27.
Akkoord om in 2005 het restant budget
WWB-implementatiekosten ad € 51.000,- beschikbaar te stellen ten laste van de
algemene reserve.
28.
Akkoord met verdeelvoorstel werkbudget 2005.
29.
Akkoord met het aanvragen van subsidie i.h.k.v.
doelstelling-3 ESF.
30.
Akkoord met het in eerste instantie richten van de aanvraag
op de reďntegratie-activiteiten van WIZ.
31.
Akkoord met de inzet van externe ondersteuning ESF aanvraag
/ project-administratie.
32.
Akkoord met het garant stellen door de gemeente voor
maximaal de helft van de daadwerkelijk gemaakte kosten van de ESF project(en).
Aldus vastgesteld in de openbare
raadsvergadering van 24 februari 2005.
,burgemeester.
,griffier