Stuk .                                                                               Delft, 1 februari 2005.

 

Onderwerp: Beleidsplan WIZ 2005-2008 ‘Gezamenlijk armoede te lijf’.

 

 

Aan de gemeenteraad van Delft.                                              

 

Geachte dames en heren,

 

Met de invoering van de WWB is een andere verantwoordelijkheidsverdeling tot stand gekomen tussen Rijk en gemeenten. Het toezicht van het Rijk krijgt meer afstand. Het gemeentelijk beleid is de volledige verantwoordelijkheid van de gemeente. In dit kader wordt jaarlijks aan de gemeenteraad de beleidsvoornemens voor de komende jaren voorgelegd en verslag gedaan omtrent de uitvoering van voorgaande jaren.

Hierbij wordt het beleidsplan WIZ 2005-2008 en een verslag omtrent de uitvoering van de WWB in 2003 aangeboden. In dit beleidsplan, wordt een uitwerking gegeven van de visie en de beleidsvoornemens 2005-2008 op het brede terrein WIZ en bouwt voort op het vorig jaar vastgestelde beleidsplan Werk en Inkomen 2004 – 2007.

Om de samenhang tussen de diverse beleidsterreinen van WIZ verder te bevorderen zijn in dit beleidsplan de beleidsvoornemens omtrent inkomen, armoedebestrijding, werkgelegenheid, volwasseneneducatie en integratie integraal opgenomen

 

Wij stellen u derhalve voor, onder voorbehoud van gunstig advies van de Werk, Zorg en Onderwijs:

 

1.      Akkoord te gaan met bijgaand beleidsplan WIZ 2005 – 2008 “Gezamenlijk de armoede te lijf”;

2.      In te stemmen met de in dit beleidsplan geformuleerde beslispunten, te weten:

 

1.     In 2005 vaststellen van beleidsregels op die punten binnen de WWB die de gemeente beleidsvrijheid geven.

2.     In het eerste halfjaar 2005 wordt het onderzoek naar de verschillende draagkracht-berekeningen binnen de gemeente afgerond, en wordt tot een initiatief voorstel voor koppeling van deze draagkrachtberekeningen, -uitkomsten gekomen.

3.     Akkoord met de ontwikkeling van een formulierenbrigade.

4.     In 2005 besluiten tot het uitgeven van een boekje met daarin alle Delftse inkomensondersteunende maatregelen.

5.     In 2005 wordt een nieuw communicatieplan voor de WWB opgesteld met specifieke aandacht voor het leveren van informatie op maat.

6.     Het huidige fraudebeleidsplan wordt voor 2005 gecontinueerd.

7.     Najaar 2005 wordt een plan voor een nieuw handhavingsbeleid ter besluitvorming aangeboden.

8.     In het kader van het concept Hoogwaardig Handhaven wordt in 2005 gestart met voorlichting op maat. Daartoe wordt najaar 2005 een herzien communicatieplan gepresenteerd

9.     Ter voorbereiding op het beleid voor de jaren 2006 e.v. worden nadere voorstellen ontwikkeld om te komen tot dienstverlening op maat, controle op maat en sanctionering op maat. Deze wordt uitgewerkt in het beleidsplan W&I 2006-2009;

10.  In 2005 vindt een pilot “streng aan de poort” plaats met een duur van 6 maanden en na evaluatie van de resultaten zullen de uitkomsten betrokken worden in de beleids-voorbereiding  voor 2006 e.v.

11.  Akkoord dat de uitvoerders van de proefplaatsingen gedurende maximaal twee maanden de tijd krijgen een werkplek te zoeken welke aansluit bij de wens van de klant en na deze periode de klant op een werkplek te laten plaatsen die voldoet aan de criteria algemeen geaccepteerde arbeid.

12.  Akkoord te gaan met voortzetting van huidig instrumentarium en het instrument loonkostensubsidie halverwege 2005 te evalueren.

13.  Akkoord te gaan met de ingezette lijn voor de afbouw van de WIW en ID-banen.

14.  Aantal WIW-banen moet eind 2005 gereduceerd zijn tot nul door uitstroom of mogelijk omzetting naar ander instrumentarium.

15.  Aantal ID-banen moet eind 2006 met circa 100 banen gereduceerd zijn.

16.  In te stemmen met doel, criterium deelname en randvoorwaarden PRB.

17.  Akkoord te gaan met het afschaffen van de bonus sociale activering per 1 april 2005.

18.  Akkoord te gaan met de start van een pilot voor fase-4 klanten met psychische en/of verslavingsproblematiek.

19.  Akkoord met regels rondom taalscholing voor mensen met een WWB-uitkering (bijl. 2).

20.  Akkoord met het opnemen in de oudkomersregeling van alleen WWB klanten die ingedeeld zijn in fase-4 zorg en activering en daarnaast vooral mensen zonder uitkering.

21.  Voorgesteld wordt iedereen die VE volgt en ongeoorloofd verzuimt na twee waarschuwingen van school te verwijderen. Pas na een jaar mag iemand opnieuw deelnemen aan volwasseneneducatie.

22.  Akkoord met les geven op minder gedifferentieerde niveaus

23.  Akkoord met het terugbrengen van lesuren hogere taalniveaus

24.  Akkoord met het uitsluiten van reďntegratieklanten van gesubsidieerde NT2 trajecten.

25.  Akkoord met het alleen laten doorgaan van basiseducatie van klanten die verhuisd zijn als de nieuwe gemeente de kosten daarvan gaat betalen.

26.  Akkoord met Dekking van het tekort voor 2005 (vrl. geraamd op een tekort tussen de € 1.9 en € 3 miljoen) ten laste van de vereveningsreserve Werk en Inkomen.

27.  Akkoord om in 2005 het restant budget WWB-implementatiekosten ad € 51.000,- beschikbaar te stellen ten laste van de algemene reserve.

28.  Akkoord met verdeelvoorstel werkbudget 2005.

29.  Akkoord met het aanvragen van subsidie i.h.k.v. doelstelling-3 ESF.

30.  Akkoord met het in eerste instantie richten van de aanvraag op de reďntegratie-activiteiten van WIZ.

31.  Akkoord met de inzet van externe ondersteuning ESF aanvraag / project-administratie.

32.  Akkoord met het garant stellen door de gemeente voor maximaal de helft van de daadwerkelijk gemaakte kosten van de ESF project(en).

 

Hoogachtend,

 

Burgemeester en wethouders van Delft,

 

 

mr. drs. G.A.A. Verkerk                   ,burgemeester.

 

 

mr. drs. H.G.L.M.  Camps                  ,secretaris.

 


Stuk

540185

 

 

De raad der gemeente Delft;

 

gelezen het voorstel van het college van 1 februari 2005

 

b e s l u i t :

 

1.     Akkoord te gaan met bijgaand beleidsplan WIZ 2005 – 2008 “Gezamenlijk de armoede te lijf”;

2.     In te stemmen met de in dit beleidsplan geformuleerde beslispunten, te weten:

 

1.      In 2005 vaststellen van beleidsregels op die punten binnen de WWB die de gemeente beleidsvrijheid geven.

2.      In het eerste halfjaar 2005 wordt het onderzoek naar de verschillende draagkracht-berekeningen binnen de gemeente afgerond, en wordt tot een initiatief voorstel voor koppeling van deze draagkrachtberekeningen, -uitkomsten gekomen.

3.      Akkoord met de ontwikkeling van een formulierenbrigade.

4.      In 2005 besluiten tot het uitgeven van een boekje met daarin alle Delftse inkomensondersteunende maatregelen.

5.      In 2005 wordt een nieuw communicatieplan voor de WWB opgesteld met specifieke aandacht voor het leveren van informatie op maat.

6.      Het huidige fraudebeleidsplan wordt voor 2005 gecontinueerd.

7.      Najaar 2005 wordt een plan voor een nieuw handhavingsbeleid ter besluitvorming aangeboden.

8.      In het kader van het concept Hoogwaardig Handhaven wordt in 2005 gestart met voorlichting op maat. Daartoe wordt najaar 2005 een herzien communicatieplan gepresenteerd

9.      Ter voorbereiding op het beleid voor de jaren 2006 e.v. worden nadere voorstellen ontwikkeld om te komen tot dienstverlening op maat, controle op maat en sanctionering op maat. Deze wordt uitgewerkt in het beleidsplan W&I 2006-2009;

10.   In 2005 vindt een pilot “streng aan de poort” plaats met een duur van 6 maanden en na evaluatie van de resultaten zullen de uitkomsten betrokken worden in de beleids-voorbereiding  voor 2006 e.v.

11.   Akkoord dat de uitvoerders van de proefplaatsingen gedurende maximaal twee maanden de tijd krijgen een werkplek te zoeken welke aansluit bij de wens van de klant en na deze periode de klant op een werkplek te laten plaatsen die voldoet aan de criteria algemeen geaccepteerde arbeid.

12.   Akkoord te gaan met voortzetting van huidig instrumentarium en het instrument loonkostensubsidie halverwege 2005 te evalueren.

13.   Akkoord te gaan met de ingezette lijn voor de afbouw van de WIW en ID-banen.

14.   Aantal WIW-banen moet eind 2005 gereduceerd zijn tot nul door uitstroom of mogelijk omzetting naar ander instrumentarium.

15.   Aantal ID-banen moet eind 2006 met circa 100 banen gereduceerd zijn.

16.   In te stemmen met doel, criterium deelname en randvoorwaarden PRB.

17.   Akkoord te gaan met het afschaffen van de bonus sociale activering per 1 april 2005.

18.   Akkoord te gaan met de start van een pilot voor fase-4 klanten met psychische en/of verslavingsproblematiek.

19.   Akkoord met regels rondom taalscholing voor mensen met een WWB-uitkering (bijl. 2).

20.   Akkoord met het opnemen in de oudkomersregeling van alleen WWB klanten die ingedeeld zijn in fase-4 zorg en activering en daarnaast vooral mensen zonder uitkering.

21.   Voorgesteld wordt iedereen die VE volgt en ongeoorloofd verzuimt na twee waarschuwingen van school te verwijderen. Pas na een jaar mag iemand opnieuw deelnemen aan volwasseneneducatie.

22.   Akkoord met les geven op minder gedifferentieerde niveaus

23.   Akkoord met het terugbrengen van lesuren hogere taalniveaus

24.   Akkoord met het uitsluiten van reďntegratieklanten van gesubsidieerde NT2 trajecten.

25.   Akkoord met het alleen laten doorgaan van basiseducatie van klanten die verhuisd zijn als de nieuwe gemeente de kosten daarvan gaat betalen.

26.   Akkoord met Dekking van het tekort voor 2005 (vrl. geraamd op een tekort tussen de € 1.9 en € 3 miljoen) ten laste van de vereveningsreserve Werk en Inkomen.

27.   Akkoord om in 2005 het restant budget WWB-implementatiekosten ad € 51.000,- beschikbaar te stellen ten laste van de algemene reserve.

28.   Akkoord met verdeelvoorstel werkbudget 2005.

29.   Akkoord met het aanvragen van subsidie i.h.k.v. doelstelling-3 ESF.

30.   Akkoord met het in eerste instantie richten van de aanvraag op de reďntegratie-activiteiten van WIZ.

31.   Akkoord met de inzet van externe ondersteuning ESF aanvraag / project-administratie.

32.   Akkoord met het garant stellen door de gemeente voor maximaal de helft van de daadwerkelijk gemaakte kosten van de ESF project(en).

 

 

Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 24 februari 2005.

 

 

 

                                                                   ,burgemeester.

 

 

 

                                                                   ,griffier