Stuk 123 I Delft, 14 juni 2005. 585680
Onderwerp:
Brede schoolontwikkeling in Delft.
Aan de gemeenteraad.
Geachte dames en heren,
De gemeente Delft voert sinds
1998 beleid op het gebied van de brede schoolontwikkeling. De periode 1998-2001
stond in het teken van onderzoek en visieontwikkeling. Deze periode werd
afgesloten met de vaststelling door de gemeenteraad van het “Plan van aanpak
tweede fase” (november 2000). Op basis van dit plan is het brede schoolbeleid
verder ter hand genomen. Voor de realisatiefase werd een gemeentelijke
projectorganisatie opgericht.
Gedurende de periode 2001 - 2004
heeft de aanpak van het brede schoolproject tal van ontwikkelingen op gang
gebracht vanuit de centrale doelstelling: “wijkgericht meer samenhang brengen tussen onderwijs, kinderopvang,
jeugdbeleid, culturele, sportieve en opvoedingsondersteunende activiteiten, met
als doel de ontwikkelingskansen van kinderen te verbeteren”.
De brede schoolontwikkeling in
Delft voltrekt zich langs drie actielijnen:
·
Programmalijn
Dit is
de meest zichtbare ontwikkeling op het gebied van brede school. Het betreft
hier de totstandkoming van naschoolse activiteitenprogramma’s in en rond
scholen in het primair onderwijs. In de afgelopen jaren zijn deze programma’s
uitgebreid van twee wijken (2001) naar zeven wijken (2004).
·
Huisvestingslijn
Langs
deze actielijn worden diverse voorzieningen getroffen in en rond schoolgebouwen
om de brede schoolontwikkeling – waaronder de koppeling met naschoolse opvang –
ook fysiek mogelijk te maken (multifunctionele accommodaties).
·
Samenwerkingslijn
De stap van gezamenlijke
huisvesting naar verdergaande samenwerking tussen school en opvang is veelal
nog geen vanzelfsprekendheid. Er wordt ondersteuning
geboden aan (potentiële) clusters van school, opvang en activiteitenaanbieders
om het proces van samenwerking op gang te brengen en te begeleiden.
In de onlangs uitgebrachte nota “Brede
schoolontwikkeling in Delft” (mei 2005) wordt aan de hand van de genoemde
actielijnen uitvoerig ingegaan op de ontwikkelingen en het beleid rond brede
school over de periode 2001 – 2004. De rapportage omvat een procesbeschrijving,
laat de resultaten zien en biedt input voor reflectie en het bepalen van de
koers voor de komende jaren. Geconcludeerd wordt dat de basis voor de
brede school Delft is gelegd. Zowel in termen van samenwerkingsrelaties als in
termen van aanbod en multi-inzetbaarheid van accommodaties.
In de nota wordt voorts ingegaan op de hoofdlijnen
van het brede schoolbeleid voor de periode 2005 – 2008. Deze hoofdlijnen maken
tevens deel uit van het onderwijsbeleidsplan 2005 – 2008 (OBP). Het
beleidskader is gericht op het meer in elkaar te laten grijpen van de drie
actielijnen middels een verdere inkleuring en deels verbreding rond een vijftal
hoofdthema’s.
Beleidskader 2005 - 2008.
·
Basisprogramma brede school.
Het betreft hier de
bestendiging en uitbouw van de in de afgelopen jaren bereikte aanbodscapaciteit
in de brede schoolprogramma’s. Voorts zal er meer aandacht worden gegeven aan
de vaaggerichtheid in de programmering.
·
Clustervorming en dagarrangementen.
Het accent zal worden
gelegd op de spilpositie die de combinatie onderwijs en opvang kunnen
vervullen, hun rol in het programma en hun rol naar elkaar toe. Clustervorming
en dagarrangementen zijn hierbij begrippen waaraan in versterkte mate nader
invulling gegeven zal worden.
·
Doelgroepen.
Speciale aandacht aan
deelname aan de brede schoolprogramma’s door kinderen met
onderwijsachterstanden of andere problematiek. Het toeleiden van deze
doelgroepen naar de juiste activiteiten is een van de verdiepingen die in de
brede schoolontwikkeling ingebouwd zal worden in samenspraak met de scholen.
·
Brede school voortgezet onderwijs.
De
activiteitenprogramma’s zullen worden uitgebreid naar andere scholen.
Gelijktijdig vindt een verdere verdieping plaats waarbij wordt aangehaakt bij
ontwikkelingen in het V(MB)O. Verbindingen tussen binnenschools curriculum en
buitenschoolse activiteiten/voorzieningen staan hierbij centraal.
·
Samenwerking en partnerschap.
Het streven blijft
gericht op het vergroten van de betrokkenheid van scholen en instellingen bij
het brede schoolbeleid. Bestaande overlegstructuren worden versterkt en er
worden nieuwe structuren ontwikkeld om de dialoog tussen gemeente en partners
en tussen partners onderling te bevorderen.
In de nota wordt het beoogde brede schoolbeleid aan
de hand van deze hoofdthema’s nader toegelicht waarbij de beleidsinzet globaal
is uitgewerkt. De nota is op 13 juni 2005 besproken met vertegenwoordigers van
het onderwijsveld (Lokabel).
Onder voorbehoud van gunstig advies van de
commissie werk, zorg en onderwijs stellen wij u voor:
·
kennis te nemen van de nota “Brede
schoolontwikkeling in Delft, Basis, verbreding en verdieping”;
·
in te stemmen met de in deze nota beschreven
beleidsthema’s en de aanpak daarvan voor de periode 2005-2008.
Hoogachtend,
Burgemeester en wethouders van Delft,
mr. drs. G.A.A. Verkerk ,burgemeester.
mr. drs. H.G.L.M.
Camps ,secretaris.
De raad der gemeente Delft;
gelezen het voorstel van het college van 14 juni
2005;
b e s l u i t :
·
kennis te nemen van de nota “Brede
schoolontwikkeling in Delft Basis, verbreding en verdieping”;
·
in te stemmen met de in deze nota beschreven
beleidsthema’s en de aanpak daarvan voor de periode 2005-2008.
Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering
van 30 juni 2005.
,burgemeester.
,griffier.