03 februari 2006

Besluitenlijst commissie Werk, Zorg en Onderwijs 19 januari 2006

 


naar agenda
19 januari 2006



naar agenda
16 februari 2006


 

 

Aanwezig  :
Voorzitter  : de heer R.D. Blinker
Griffier       : de heer E.M. Geldorp
College      : wethouder D. Rensen

Commissie: de heren: R.M. de Prez (PvdA); M. Aközbek (CDA); A.S.A. van Leeuwen
                  (VVD); A.J. Stoop (Leefbaar Delft); J.P. de Wit (Leefbaar Delft); W. Bot
                  (GroenLinks); D. Riphagen (STIP); W. M. de Koning (Stadsbelangen);
                  M.P. de Graaf (ChristenUnie/SGP)
                  de dames: M.D.T.M. de Jong (CDA); L.J. van der Hoek (VVD);
                  S.Jähnichen (GroenLinks); S.E. Wielens; A. Rusch (Stadsbelangen);
                  M.T.H. Kleijweg (D66)

 

   

1.

Opening
De voorzitter opent de vergadering om 20.00 uur

 

 

2.

Mededelingen
Wethouder Rensen heeft de volgende mededelingen:
1 Op 31 januari 2006 wordt om 8.00 uur op het DelftTechPark bij
   Kokcatering de samenwerkingsovereenkomst met SOB getekend. De
   commissieleden worden uitgenodigd hierbij aanwezig te zijn.
2 Het antwoord op de vraag van de heer De Wit over de benzinetanks in de
   Surinamestraat is schriftelijk beantwoord.
3 Als antwoord op een vraag van een aantal fracties heeft de wethouder een
   memo over het veranderde ziektekostenstelsel aan de commissie
   gezonden.

   

3.

Inventarisatie insprekers
De heer Van Bemmel bij agendapunt 8.

   

4.

Vaststellen besluitenlijst van de openbare vergadering van 15 december 2005
Naar aanleiding van:
De heer De Wit vindt het antwoord van wethouder op zijn vraag over de benzinetanks in de Surinamestraat onvoldoende. Zijn vraag had betrekking op het feit of er stukken in het gemeentearchief zijn waaruit blijkt dat de benzinetanks zijn weggehaald, zoals wettelijk verplicht is.
Wethouder Rensen geeft aan dat er onderzoek is gedaan of de aanwezigheid van benzinetanks een functiewijziging van het pand Surinamestraat 1 in de weg staat. Dat is niet het geval.
De heer Riphagen merkt ten aanzien van pagina 3, laatste alinea, op dat de commissie heeft gestemd of de heer Stoelinga aan het woord mocht komen. De commissie stond dat toe, maar de heer Stoelinga heeft hiervan geen gebruik gemaakt. De heer De Koning vraagt ten aanzien van pagina 4, derde alinea van onderen, op welke termijn een notitie met betrekking tot de interim-managers en de kosten daarvan tegemoet kan worden gezien. Wethouder Rensen geeft aan dat hij in de vergadering had medegedeeld om welke kosten het gaat. Hij zal dit nogmaals schriftelijk naar de commissie zenden. Wethouder Rensen merkt op dat de juiste weergave ten aanzien van de passage over zijn bereikbaar- heid op pagina 4, tweede alinea van onderen moet zijn: "dat hij op afspraak bereikbaar is en buiten de vergadering de reden wil aangeven hoe in dit onderhavige geval te hebben gehandeld".

   

5.

Vaststellen lijst niet te bespreken stukken
De lijst niet te bespreken stukken wordt vastgesteld.

   

6

Rondvraag
De heer De Koning vraagt of het juist is dat de bewoners/instellingen nog steeds geen zitting willen nemen in het platform rond de Surinamestraat. Hij vraagt de wethouder naar de laatste stand van zaken?
Wethouder Rensen geeft aan dat dit inderdaad het geval is, maar dat de gemeente verwacht dat wel een aantal individuele bewoners zitting zal nemen in het platform. Alle belangenorganisaties zullen wel op de hoogte worden gehouden.

   
7a. Overleg met het college
   
7b. Stand van zaken Wet Voorzieningen Gehandicapten 2005 en Wijziging Verordening WVG, Vergoedingenbesluit en Verstrekkingenboek Eerste termijn commissie: De heer De Koning (Sb) Zijn fractie kan instemmen met de grote lijnen van de nota. Hij is blij dat de budgetten weer beheersbaar zijn geworden en dat er spraken is van onderbesteding. De poortwachtersfunctie heeft zijn waarde bewezen. Tevens constateert hij een terugloop in aanvragen, maar de gemeente moet alert zij op een toename in de komende twee jaren in verband met de afschrijvingen van een aantal voorzieningen zoals scootmobiels. Hij is blij dat de verstrekkingscriteria op sommige onderdelen zijn aangepast. Hij vraagt of ook de groep ouders met gehandicapte kinderen onder de 2x WWB-norm kunnen vallen, vanwege hun onevenredig hoge kosten. De heer De Graaf (CU/SGP): Zijn fractie kan in grote lijnen instemmen met de nota. Wat vindt de wethouder van de suggestie van het panel om een pilot te houden? Hij is blij met de meevallers en vraagt meer inzicht te krijgen waar deze aan te danken zijn. Deze kunnen ook omslaan in nadelen als het te onduidelijk is hoe ze zijn ontstaan. Tevens vraagt hij zich af of de aanvankelijke strengheid bij verstrekkingen wellicht niet té streng is geweest? Voorts maakt hij opmerkingen over enige subjectieve beschrijvingen in de nota. De heer Riphagen (STIP): Zijn fractie is blij met meer financiële middelen voor de doelgroep. Misschien is er wel een gevaar om deze nu structureel in te zetten. Hij vraagt de wethouder naar de risico’s om de middelen nu al in te zetten in plaats van deze te storten in de reserves. Het bijhouden van een logboek blijkt een goede manier om de verstrekkingen inzichtelijk te maken. Zijn fractie is voorstander om door te gaan met het bijhouden van het verstrekkingenboek. Hij vraagt of dit ook bij andere regelingen zou kunnen? Mevrouw Kleijweg (D66): Haar fractie is verheugd dat een goede stap is gezet in de beheersbaarheid van de financiën en dat de gemeente de teugels her en der wat laat vieren. Zij vraagt de wethouder te reageren op de aanbeveling van het panel om het PGB ook toe te passen bij kleine woningaanpassingen? Mevrouw Jähnichen (GL): Haar fractie kan instemmen met de nota. Ze is blij dat het geld de doelgroep bereikt. Wel wijst ze op het efficiënt omgaan met de gegevens die bij de gemeente bekend zijn om mensen te attenderen op en informeren over de mogelijkheden in het kader van de WVG. De heer De Prez (PvdA): Zijn fractie is blij dat de bezuinigen zijn teruggedraaid. De oorzaken van het meer geld beschikbaar hebben is over het algemeen de daling in aanvragen, het minder verhuizen en een daling in de woningaanpassingen. De concrete oorzaak is daarmee niet geheel bekend en inzichtelijkheid hierin kan noodzakelijk zijn voor de relatie met toekomstige risico’s. Hij vraagt de wethouder of nader wordt onderzocht wat de exacte oorzaak is voor algehele daling? Tevens vraagt hij of mensen die in 2004/2005 zijn afgewezen ook weer in 2006 een aanvraag kunnen indienen? De heer De Wit (LD): Hij vraagt of de wethouder de aanbeveling van het panel gehandicaptenbeleid overneemt om een pilot te starten ten aanzien van het PGB bij kleine woningaanpassingen? Hij merkt op dat er sprake is van veel onderbesteding en reserves. Hij is van mening dat de beschikbare gelden aan de doelgroep worden verstrekt, bijvoorbeeld door de voorzieningen uit te breiden. Voorts zet hij vraagtekens bij de hoogte van de verhuispremie.Mevrouw De Jong (CDA): Haar fractie is blij met de nota want de inbreng van de CDA-fractie van twee jaren geleden over het zelfde onderwerp is in de nota opgenomen. De wethouder heeft destijds toegezegd dat mensen alleen binnen de eigen wijk gedwongen kunnen worden te verhuizen. Waarom is dit niet in tekst overgenomen? Ten aanzien van de eigen bijdrage bij woningaanpassingen vraagt zij waarom de gemeente Delft niet de rijksregeling heeft overgenomen? Thans is het dus nadelig voor de doelgroep. De CDA-fractie steunt het voorstel van de heer De Koning met betrekking tot ouders met een gehandicapt kind. Kan de wethouder een schriftelijk overzicht geven met betrekking tot de concrete bedragen die de gemeente uitgeeft? De CDA-fractie is van mening dat jurisprudentie automatisch moet worden verwerkt in de verordening en dat de commissie hierover bericht moet worden. Zij is voorstander van het handhaven van het PGB en steunt het voorstel van de heer De Wit met betrekking tot het overnemen van het advies van het panel gehandicaptenbeleid ten aanzien van het PGB in relatie tot de kleine woningaanpassingen. Mevrouw Van der Hoek (VVD): Zij vraagt de voorzitter/griffier als er veel nota’s op de agenda staan deze zo vroeg mogelijk aan de commissie te versturen. Zij merkt op dat de verslagen van een aantal panels toch wat summier zijn. Zij had liever een uitgebreidere motivering van de visie van panels gezien. Haar fractie steunt het voorstel van de heer De Wit inzake het PGB en de kleine woningaanpassingen. Met betrekking tot de onderbesteding in de begroting kan zij aansluiten bij eerdere sprekers. Voorts merkt zij op dat er geen bergplaatsen zijn voor Scootmobielen zijn in seniorenflats, hetgeen problematisch kan worden. Zij vraagt de wethouder of het niet logischer is de invalidenparkeerkaart uit de WVG-gelden te betalen dan uit het Parkeersfonds zoals nu het geval is?
Eerste termijn college:
Wethouder Rensen beantwoordt de commissie als volgt: Ten aanzien van het invalideparkeren geeft hij aan dat dit gewoon hoort bij het integrale parkeerbeleid van de gemeente en niet aan doelgroepen moet worden gerelateerd. De paneladviezen zijn overzichtelijk en kort omdat de belangrijkste wensen van de panles in de nota zijn overgenomen. Ten aanzien van de afnamen van de aanvragen geeft de wethouder aan dat in de notitie een en ander is beschreven. Voor een diepere analyse moeten vraagpatronen en trends en wijzigingen daarin worden bijgehouden. Dit vergt een uitgebreid onderzoek dat beter aan professionele onderzoekbureaus / instellingen kan worden overgelaten. Er dient voorzichtig met het totaalbudget worden omgegaan. Daarom thans niet het gehele budget inzetten, mede vanwege:
- voorstellenpakket heeft een breed draagvlak
- beeld in behoeften kan snel veranderen
- rekening houden met toekomstige WMO
Daarom reservering van een buffer verstandig.
De wethouder zegt toe dat hij voor de raadsvergadering laat weten hoe hij omgaat met een normverhoging voor ouders met gehandicapte kinderen. Hij vindt het wel een sympathiek voorstel. Ten aanzien van het inzetten van het PGB bij kleine woningaan- passingen geeft de wethouder aan dat een verkenning mogelijk is, maar dat er wel een scala aan lastigheden aan kleven. Hij vraagt daarnaast naar de visie van de commissie op een meer open PGB. Voorts geeft de wethouder antwoord op een aantal in eerste termijn gestelde vragen van de leden. De wethouder geeft naar aanleiding van de inbreng van mevrouw De Jong aan dat hij nimmer heeft toegezegd dat mensen alleen binnen de eigen wijk gedwongen kunnen worden te verhuizen. Dit is in tegenspraak met het gevoerde beleid. Hij heeft wel een opmerking gemaakt over hardheids- clausule in het beleid. Commissie in tweede termijn: Een aantal leden stelt in tweede termijn nog een aantal vragen en maakt opmerkingen over:
1 De oormerking van de gehanteerde reserves.
2 Regulier overleg met corporaties over PGB en kleine woningaanpassingen.
3 Verandering van PGB-karakter.
4 Commissie wil gaarne verkenning PGB en kleine woningaanpassingen
   ontvangen.
5 De hoogte van het verhuisbedrag.
6 PGB en relatie met bureaucratie. Keuzevrijheid voor cliënt.
7 Jaarlijkse wijzigingsnota n.a.v. jurisprudentie.
College in tweede termijn:
Wethouder Rensen
De wethouder zegt toe dat hij de verkenning PGB ten aanzien van kleine woningaanpassingen aan de commissie zal zenden. Een bredere discussie over vrij besteedbaar PGB is nu niet wenselijk. Jaarlijks zal de jurisprudentie, opmerkingen van de bezwaar- en beroepscommissie en van belangenorganisaties worden geïmplementeerd.
De voorzitter concludeert dat de commissie unaniem akkoord is met de nota’s.
   

8a
8b.

 

 

 

 

Beleidsplan Wet Werk en Bijstand 2006, Nota Hoogwaardig Handhaven en Reacties sector WIZ op jaarverslagen 2004 van aan gemeente gerelateerde commissies/instituten
Inspreker De Heer Van Bemmel (voedselbank):
Hij geeft aan dat een aantal mensen vanwege de lange wachttijd op een uitkering een beroep doet op de Voedselbank. Hij wijt dit aan onder andere bureaucratie. Namens de Voedselbank stelt hij daarom voor om te streven naar een termijn van een maand waarbinnen een aanvraag moet zijn afgehandeld en tot kortere beoordelingstermijnen over te gaan en het werken met voorschotten tot de definitieve beoordeling. Hij vraagt of meer aandacht kan worden geschonken bij het huisbezoek aan voorlichting en niet alleen aan het nagaan of er misbruik van gelden wordt gemaakt. Tenslotte vraagt hij de commissie te bezien of de gemeente niet kan voorzien in goedkope internetabonnementen voor bijstandsgerechtigden. Eerste termijn commissie: De heer Stoop (LD):
Zijn fractie is blij met de afspraak die met DSW is gemaakt over ziektekosten. Hij vraagt of de wethouder ook niet het bedrag van 25.000,- voor STOED te laag vindt? Daarnaast vraagt hij of het wettelijk is toegestaan een burger onder dwang noodzakelijke betalingen te laten voldoen. Ten aanzien van het jongerenbeleid in Hoogwaardig Handhaven vraagt hij waarom het zo lang duurt dat een jongere die zich meldt een uitkering krijgt. Waarom wordt hij eerst drie weken op pad gestuurd? Voorts vraagt hij de wethouder om de nota’s aan de leden van de commissie bezwaar en beroep te zenden als ze in de raad zijn aangenomen. De heer De Prez (PvdA): Zijn fractie is blij met de bijzondere aandacht voor jongeren, schuldhulpverlening en armoede. Hij vraagt de wethouder wat de stand van zaken is met betrekking tot de uitvoering van motie over "social return". Tevens vraagt hij de wethouder te reageren op het voorstel van de inspreker om een goedkoop internetabonnement te verstrekken. Zijn fractie is content met het plan Hoogwaardig Handhaven. Hij noemt vooral de goede samenhang in onderdelen, de externe gerichtheid en de goede samenwerking tussen betrokken overheden. Hij vindt wel dat er meer aandacht moet worden besteed aan het interne kwaliteitszorgsysteem. Daarnaast vindt hij dat de meetinstrumenten iets meer moeten worden gespecificeerd. Zijn fractie vindt dat het huisbezoek een bredere scoop moet krijgen en vraagt de reactie van de wethouder hierop. De heer Bot (GL:) Zijn fractie sluit zich aan bij de laatste opmerking van de heer De Prez. Hij meent dat de Wethouder eerder al had aangeven dat het huisbezoek een brede scoop betrof, dus zowel voorlichting als controle en verificatie. Zijn fractie is positief over de voorstellen. Delft heeft het goed voor elkaar over de gehele linie. Het beleidsplan heeft terecht aandacht voor het wegwerken van onderbesteding en daarmee het armoedebeleid intensiveren. Daarnaast is er terecht aandacht voor extra maatregelen ten aanzien van jongeren. Ten aanzien van Hoogwaardig Handhaven sluit hij zich aan bij de inbreng van de heer De Prez. Mevrouw Kleijweg (D66:) Haar fractie sluit aan bij de vorige sprekers en inspreker als het gaat om de bredere scoop met betrekking tot het huisbezoek. Deelnemen aan de samenleving staat in de nota voorop en daarom geeft haar fractie een positief advies. Mevrouw Wielens (STIP): STIP is positief over beide stukken. Informatievoorziening en communicatie is essentieel in deze problematiek. Haar fractie sluit aan bij de heer Bot ten aanzien van jongerenaanpak. Ook met betrekking tot de schoolverlaters is er een goede aanpak voorzien. Zij vraagt of er specifiek aandacht is voor allochtone jongeren en jongeren met schulden. Daarnaast vraagt zij hoe het armoedeanalyseonderzoek vorm gaat krijgen? Zij vindt de nota Hoogwaardig Handhaven een goede en pleit eveneens voor een brede scoop ten aanzien van het huisbezoek. De heer De Graaf (CU/SGP) Hij spreekt zijn waardering uit voor beide stukken. Het voorliggende plan is deels een beleidsplan en deels een visiestuk, omdat armoedeonderzoek nog niet is afgerond. Hij daagt de wethouder uit om ten aanzien van de stabilisatie van het aantal cliënten de formulering zo te kiezen dat hij aansluit bij de landelijke doelstelling. Hij vraagt voorts ten aanzien van de nota Hoogwaardig Handhaven of het onderzoek plaatsvindt op basis van signalen of op basis van periodiciteit? Naar aanleiding van de inbreng van de heer Van Bemmel vraagt hij of de acht-weken-termijn verkort kan worden? De heer De Koning (Sb): Zijn fractie vraagt of er specifieke afspraken bestaan met het CWI als het gaat om "draaideur"-klanten. Ten aanzien van het huisbezoek pleit ook hij naar een brede scoop. Hij merkt op dat hij content is dat er thans één WWB-consulent het traject begeleidt. Voorts stelt hij een aantal zaken aan de orde met betrekking tot het aantal proefplaatsen, de loonkostensubsidie, het plan van aanpak ziekteverzuim, arbeidsgeschiktverklaarden in kader van WIA en trajecten voor deze mensen, boekje "bijzondere bijstand", relatie vervallen studiekosten met start traject leergang, subsidie aan stichting leergeld, de door CWI ingevoerde A- en B-routes ook in Delft, de afschaffing van de periodieke herkeuring en het aantal fte’s. Tenslotte baart de afhandeling van de bezwaarschriften de fractie van Sb zorgen. Mevrouw Van der Hoek (VVD): Haar fractie vindt het een goed idee om een armoededag te organiseren. De uitkomsten van deze armoededag dienen in het beleidsplan meegenomen te worden. De instroom naar de bijstand neemt af, zo constateert zij. De VVD ziet goede punten in de stukken en verwijst naar het verkiezingsprogramma van de VVD waarin hetzelfde is opgenomen. Voorts noemt zij specifiek de prioriteit die aan de jongerenaanpak moet worden gegeven, de termijn van acht weken ten aanzien van het verstrekken van een uitkering, de schuldenproblematiek en de stand van zaken om dit onder de aandacht van scholen te brengen, onder dwang burgers hun verplichtingen laten voldoen. De VVD-fractie onderschrijft de aanbevelingen van het panel en staat sympathiek tegenover de voorstellen van de voedselbank. Zij wenst gaarne een reactie van de wethouder op deze voorstellen. Ten aanzien van de nota Hoogwaardig Handhaven benadrukt zij het preventieve en repressieve karakter van deze nota. Dat geldt volgens haar ook voor het huisbezoek, dus zowel aandacht voor handhaven en voorlichting. Zij vraagt de wethouder of er in de zomer wat meer bekend is over de eerste resultaten van de aanpak? De heer Aközbek (CDA) Namens zijn fractie geeft hij complimenten voor de leesbaarheid van de nota’s. Hij stelt een aantal punten aan de orde, waaronder de gesubsidieerde arbeid en de "opstapbanen". Bij dit laatste geeft hij aan dat mensen goed begeleid moeten worden. Daarnaast noemt hij de arbeidsmarktprojecten, waaronder het schoonmaken van scholen, en de reïntegratietrajecten. Ook pleit hij ervoor goed rekening te houden met het nieuwe inburgeringstelsel. Met betrekking tot het de inkomenskant merkt hij op dat het college veel eerder had moeten beginnen met dit beleid. Zijn fractie is wel blij met het onderzoek naar armoede in Delft. Met betrekking tot de jongerenaanpak pleit hij ervoor om samen te werken met scholen om schoolverlaters aan te pakken. Met betrekking tot de nota Hoogwaardig Handhaven sluit hij aan bij de vorige sprekers. Hij wijst erop dat de gemeente op een duidelijk taalgebruik moet letten. Eerste termijn college: Wethouder Rensen: Als reactie op de inspreker geeft de wethouder aan dat in het najaar al harde afspraken zijn gemaakt met het UWV over voorschotverlening. Gemeente haalt de afhandelingtermijn van acht weken wel. Als mensen in de problemen komen, ligt dit niet altijd primair aan de gemeente zelf. Ook tal van andere redenen zijn van invloed. Voedselbank speelt goede rol in de samenleving en signalering van problemen op casus-niveau. Er zijn thans geen signalen om te twijfelen dat de gemeente de acht- weken-termijn niet haalt. Ten aanzien van STOED geeft hij aan dat er strakke afhandeling- termijnen zijn. STOED heeft nog wel met oude gevallen te maken. Termijnen worden voor het overgrote deel gehaald, de informatie van de heer Van Bemmel klopt derhalve niet. €25.000,- aan STOED is voor budgetbegeleiding.
Voorts reageert hij op de inbreng van de commissie in eerste termijn en geeft hij antwoord op een aantal vragen die door de leden zijn gesteld.
1 Met betrekking tot de "draaideurcliënten" geeft hij aan dat er verkorte
   procedures zijn.
2 Het huisbezoek heeft betrekking tot de brede "scoop". Én handhaven, en
   informatieverschaffing.
3 Het armoedeonderzoek en de armoededag hebben drie thema’s: als je

   werkt kan er ook armoede zijn, armoede en het opvoeden van kinderen en
   aspecten schuldenproblematiek.
4 De nota Hoogwaardig Handhaven is een evolutie van wat de sector WIZ
   heeft gesignaleerd en opgevangen. Compliment naar deze sector.
5 De reïntegratiebedrijven presteren boven het Nederlandse gemiddelde. Te
   danken aan goede organisatie.
6 Doorontwikkeling om processen dichter bij elkaar te brengen.
7 Omdat de gemeenten de uitkeringsintake moet verzorgen, kan de kwaliteit
   ervan omhoog gaan.
8 In sommige gevallen moet dwang mogelijk zijn. Hij sluit aan bij de
   benadering van mevrouw Van der Hoek.
   Voorts gaat de wethouder kort in op onder andere de volgende punten:
1 De nota over "social return" is deze collegeperiode gereed.
2 Hij is aarzelend over internetabonnementen, dat past niet in het karakter
   van de incidentele bijstand.
3 Delft loopt voorop met de aanpak van jongeren in de categorie 16-23
   jarigen.
4 Ten aanzien van jongerenschulden wordt aandacht geschonken aan
   budgetbeheer. Er wordt gesproken met scholen om daarover aandacht in
   de lessen te geven.
5 Voor alle jongeren wordt een mentoraat voorbereid in de laatste klassen
   van het basisonderwijs en de eerste klassen van het voortgezet onderwijs.
6 Met de doelstelling wordt naar het landelijke resultaat gekeken.
7 Het is onmogelijk nu een antwoord te geven of fraude afneemt. Daarom
   steekproefsgewijs onderzoek.
8 Het beleid is de laatste jaren zeer breed gesteund. Vandaar dat er veel
   punten van velerlei organisaties en partijen in terug te vinden zijn.
9 Het schoonmaakproject op scholen heeft het niet gehaald, maar dit kan
   mogelijk weer in het kader van Combiwerk.
Tenslotte geeft de wethouder nog een aantal verduidelijkingen.
De voorzitter concludeert dat alle fracties een positieve grondhouding hebben ten aanzien van beide stukken. Tweede termijn. inspreker: De heer Van Bemmel geeft aan dat het hem ging dat de gemeente cliënten de weg kan wijzen naar goedkope internetabonnementen. Ten aanzien van STOED geeft hij aan dat hem wel signalen bereiken dat er lange(re) wachtlijsten zijn. wethouder:
Wethouder Rensen geeft aan dat hij hierop terugkomt naar de inspreker en de commissie op de hoogte houdt. commissie:
De heer Bot merkt op dat de schuldenproblematiek expliciet moet worden meegenomen. De voorzitter concludeert dat het CDA de stukken met positieve grondhouding terug naar de fractie neemt en dat de overige fracties positief adviseren.

   

9.

Sluiting van de vergadering
De voorzitter sluit de vergadering om 23.15 uur.

   

 

terug naar boven