Kwartaalrapportage III: oktober – december 2005

 

Betreffende de verplaatsing van de dagopvang voor dak- en thuislozen en verslaafden (Dienstencentrum) naar Surinamestraat 1

 

  1. Aanleiding

 

Het college besloot op 24 februari 2005, nadat de commissie voor Werk, Zorg en Onderwijs hierover positief adviseerde, de locatie Surinamestraat 1 definitief aan te wijzen als locatie voor de dagopvang voor dak- en thuislozen en verslaafden. De commissie Werk, Zorg en Onderwijs verzocht het college per kwartaal te rapporteren over de stand van zaken van de verplaatsing van de dagopvang naar de Surinamestraat 1. Dit betreft de derde rapportage.

 

  1. Wijze van rapporteren

 

De verplaatsing van de het Dienstencentrum valt in verschillende onderdelen uiteen, te weten:

 

Rapportage vindt plaats over de voortgang van deze onderdelen. Naast een feitelijke weergave van de stand van zaken zal per onderdeel ook worden ingegaan op het vervolg.

Gezien de grote betrokkenheid van en de belangen voor omwonenden en omliggende bedrijven, instellingen en instanties zal allereerst een paragraaf worden gewijd aan de wijze waarop in de afgelopen periode invulling is gegeven aan de communicatie met omwonenden en omliggende bedrijven, instellingen en instanties.

 

  1. Communicatie

 

Om bewoners en omliggende bedrijven, instellingen en instanties regelmatig op de hoogte te houden van de stand van zaken rondom de verplaatsing van het Dienstencentrum en ter vergroting van hun betrokkenheid zal op regelmatige basis (minimaal 4 keer per jaar) een Nieuwsbrief worden verspreid in de omgeving van Surinamestraat 1. In de Nieuwsbrief wordt de voortgang van de verschillende deeltrajecten besproken, worden procedures aangekondigd, komen betrokken professionals, omwonenden, bedrijven, instellingen en instanties aan het woord en kan achtergrond en informatie worden gegeven.

In juli en september zijn de eerste twee Nieuwsbrieven verspreid onder de ruim 700 omwonenden, omliggende bedrijven, instellingen en instanties. In de week van 19 december wordt een derde Nieuwsbrief verspreid met hierin de volgende onderwerpen:

De Nieuwsbrief is als bijlage aan deze rapportage toegevoegd.

 

In het kader van de artikel 19 lid 2 WRO procedure is op 3 oktober j.l. een inspraakavond georganiseerd in De Lindenhof aan de Zocherweg. Aan de hand van panelen werd informatie verstrekt over de ruimtelijke onderbouwing. Tegelijkertijd werd omwonenden op deze avond de gelegenheid geboden om ideeën voor beheerafspraken die bijdragen aan een goede inpassing van het Dienstencentrum in de Surinamestraat en omgeving kenbaar te maken. Verschillende disciplines waren aanwezig om informatie te verstrekken (waaronder politie, dienstencentrum en MOVO). Middels de Nieuwsbrief en publicaties in de Stadskrant en in Groot Rijswijk waren belanghebbenden geïnformeerd over deze avond. De opkomst op deze avond was echter gering.

 

Op de gemeentesite kunnen belangstellenden altijd de actuele stand van zaken over de verplaatsing van het Dienstencentrum en de nodige achtergrondinformatie vinden. Geïnteresseerden kunnen op deze site de ontwikkelingen volgen en nota’s, onderzoeken, verslagen en rapporten opvragen.

 

Momenteel werkt de gemeente aan een communicatieplan, waarin onder meer aandacht voor de leerpunten en de strategie. Dit communicatieplan wordt ook besproken in het beheerplatform i.o.

 

  1. Stand van zaken

 

4.1   Beheer

 

4.1.1          Het beheerplatform in oprichting (i.o.)

 

Om tot een beheerplan te komen heeft de gemeente een beheerplatform (vooralsnog i.o.) ingesteld, waarin vertegenwoordigers van gemeente, politie, beheerder/exploitant, bezoekers Dienstencentrum, eigenaar én de omwonenden en omliggende bedrijven en instellingen zitting kunnen nemen. In totaal kan het beheerplatform uit ca. 15 personen bestaan (dit is een werkbare grootte). Doelstelling van het platform is een plan dat door zoveel mogelijk, liefst alle, deelnemers aan het platform wordt onderschreven. Het plan wordt uiteindelijk vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders.

 

Het beheerplatform in oprichting bereidt het beheerplan op dit moment voor; hiertoe komt zij één keer per drie weken bijeen. In het beheerplatform i.o. hebben op dit moment vertegenwoordigers van de volgende partijen zitting:

·         Het Dienstencentrum,

·         De doelgroep

·         Politie Haaglanden,

·         De Mondriaan Onderwijsgroep

·         Gemeente Delft: projectleider, wijkcoördinator, adviseur veiligheid en stadsbeheer

Een onafhankelijk voorzitter moet nog worden aangesteld. Het verslag van de eerste bijeenkomst van het platform i.o. is als bijlage toegevoegd.

Bewoners en bedrijven nemen vooralsnog geen deel in het beheerplatform i.o. De belangenverenigingen van de bewoners en bedrijven hebben de gemeente kenbaar gemaakt niet te willen deelnemen in het platform, zolang de ruimtelijke ordeningsprocedure nog loopt. De belangenorganisaties worden middels het verslag op de hoogte gehouden van de ontwikkelingen van het beheerplatform in oprichting.

 

Toch worden ook de meningen, wensen en zorgen van de bewoners en bedrijven zoveel mogelijk bij het opstellen van het beheerplan betrokken. Zo worden de reacties uit (eerdere) inspraakrondes en uit de informatieavond van 14 maart en 03 oktober jl. betrokken bij het bepalen van te nemen beheermaatregelen. Daarnaast hebben bewoners en bedrijven medio november 2005 kunnen deelnemen aan drie wijkschouwen (Indische Buurt, bedrijventerrein Vrjjenban en Delftweg/Pauwhof). Hierover zal meer worden beschreven in paragraaf 4.1.2.

 

Ondanks het feit dat de belangenverenigingen in de omgeving van de Surinamestraat hebben aangegeven op dit moment niet mee te willen praten over het beheer en eventueel te nemen maatregelen in de omgeving van de toekomstige dagopvang, blijft de gemeente Delft zo open mogelijk opereren met betrekking tot het toekomstige beheer. De belangenverenigingen, maar ook individuele bewoners en bedrijven, kunnen te allen tijde aanschuiven bij het beheerplatform i.o. (al dan niet als formeel lid) en meepraten over het beheerplan en te maken afspraken.

 

De verwachting is dat het beheerplan begin 2006 kan worden vastgesteld door het College van Burgmeester en Wethouders.

 

4.1.2     Het beheerplan

 

Inmiddels zijn de voorbereidingen voor het opstellen van het beheerplan in volle gang. In het beheerplan maken de betrokken partijen afspraken over het beheer in de omgeving van de dagopvang. Deze afspraken kunnen een fysieke weerslag (bijvoorbeeld het snoeien van bosjes, aanbrengen van verlichting) hebben, maar kunnen ook organisatorisch van aard zijn (te denken valt aan afspraken over het interne beheer van de dagopvang, het toezicht en sanctiebeleid van politie, het instellen van een klachtenmelding, maar bijvoorbeeld ook aan ideeën voor het ontwikkelen van een goede verstandhouding tussen de dagopvang en de omliggende buurt. In het beheerplan worden daarnaast ook afspraken gemaakt over het functioneren van het structureel overleg (i.c. het beheerplatform i.o.) zelf. Er wordt een huishoudelijk reglement ontwikkeld, waarin afspraken staan over vergaderfrequentie, voorzitterschap, besluitvorming, evaluatie van het eigen functioneren, etc.

 

Wijkschouw

Op 15, 16 en 17 november zijn vier wijkschouwen georganiseerd, voor de Mondriaan Onderwijsgroep, de Indische buurt, het Bedrijventerrein Vrijenban en Delftweg/Pauwhof (Rijswijk). Middels een huis-aan-huis mailing zijn bewoners en ondernemers uitgenodigd om deel te nemen. De wijkschouwen hadden tot doel mogelijke risicoplekken in het beheergebied Surinamestraat e.o. te benoemen en het eventuele probleem dat op deze plekken zou kunnen ontstaan na opening van de dagopvang op de Surinamestraat. In totaal hebben ruim 15 bewoners aan de schouwen deelgenomen. Vertegenwoordigers van de Mondriaan Onderwijsgroep hebben in een aparte schouw de risicoplekken in de directe omgeving van de school benoemd.

Uit de schouw zijn onder andere mogelijke hangplekken, onoverzichtelijk groen en plekken zonder sociale controle naar voren gekomen. Van alle aangegeven knelpunten zijn foto’s gemaakt. De verslagen van de schouwen zijn naar de deelnemers aan de schouw verzonden. Tevens zullen zij op de hoogte worden gehouden van de stand van zaken van het beheerplan. De verslagen van de schouw zijn als bijlage aan deze rapportage toegevoegd.

 

Nulmeting

Onderscheid moet worden gemaakt tussen overlast en onveiligheid die nu ervaren wordt in de omgeving van de Surinamestraat en de toekomstige situatie wanneer de dagopvang hier gehuisvest is. Op dit moment vinden de voorbereidingen plaats voor de nulmeting leefbaarheid en veiligheid beheergebied Surinamestraat e.o. Deze nulmeting zal de overlast- en veiligheidssituatie weergeven in de periode voorafgaand aan de opening van de dagopvang op de Surinamestraat en voorafgaand aan de te nemen extra maatregelen. Door de resultaten van latere metingen (na opening van de dagopvang) te vergelijken met die van de nulmeting ontstaat een objectief beeld van de eventuele invloed van de dagopvang op haar omgeving.

De gemeente heeft onderzoeksbureau Dimensus opdracht gegeven voor het uitvoeren van een zogenoemde nulmeting leefbaarheid en veiligheid. Naar verwachting zal de meting in januari 2006 plaatsvinden. Om een zo betrouwbaar mogelijk beeld te krijgen, wordt bij de nulmeting gebruik gemaakt van zowel objectieve informatie (zoals politieregistraties) als subjectieve informatie (zoals de mening van bewoners).

 

4.2 Verwerving/verbouwing van het pand

 

Door de architect is inmiddels een voorlopig bouwkundig ontwerp (VO) gemaakt. Dit VO werd in oktober en november besproken met Stichting Dienstencentrum Over de Brug, Stichting MoVo, de eigenaar/aannemer en de gemeente. Momenteel werkt de architect, in opdracht van de eigenaar/aannemer, de schetsen verder uit tot een definitief ontwerp (DO), zodat de bouwvergunning kan worden aangevraagd. De planning is om deze aanvraag in januari in te dienen.

 

            4.3 Bestemmingsplan

 

De gemeente volgt een wettelijke procedure volgens artikel 19 lid 2 van de Wet op de Ruimtelijke Ordening om vrijstelling van het bestemmingsplan te krijgen. De ruimtelijke onderbouwing is hierin de eerste stap. In de ruimtelijke onderbouwing motiveert de gemeente waarom het verlenen van vrijstelling voor die plaats en voor die functie juridisch en ruimtelijk mogelijk is.

Gedurende de zomer heeft de gemeente een concept ruimtelijke onderbouwing opgesteld. De onderwerpen hierin komen overeen met de onderwerpen die in een bestemmingsplan voorkomen. Maar ook de gevolgen van het project op de omgeving komen aan de orde, net zoals de maatregelen die kunnen worden genomen om eventuele negatieve gevolgen te beperken of op te heffen. Zo wordt een apart hoofdstuk gewijd aan het beheerplatform (i.o.) en het beheerplan voor de dagopvang.

Op 13 september 2005 stemde het college in met de concept ruimtelijke onderbouwing en gaf deze voor inspraak vrij. De inspraaktermijn liep van 20 september tot 17 oktober 2005. Op 3 oktober is hiervoor in De Lindenhof een inspraakavond georganiseerd.

 

In totaal zijn 33 schriftelijke en 1 mondelinge inspraakreacties ingediend. Deze zijn allen beantwoord in de Nota Inspraak Ruimtelijke Onderbouwing pand Surinamestraat 1. Het college heeft de nota Inspraak en de ruimtelijke onderbouwing op 20-12-2005 vastgesteld (deze stukken zijn u ter kennisname gezonden).

Bij het verzoek om vrijstelling van het bestemmingsplan en de aanvraag voor bouwvergunning kunnen burgers hun zienswijze indienen. Hierna zal het college besluiten tot het al dan niet verlenen van vrijstelling en de bouwvergunning. Tegen dit besluit kan bezwaar en beroep worden ingediend. Naar verwachting zal begin 2006 de vergunning worden afgegeven.

 

Tegelijk met de ter inzage legging is de concept ruimtelijke onderbouwing voorgelegd aan Gedeputeerde Staten met het verzoek een verklaring van geen bezwaar af te geven voor plannen die passen binnen de ruimtelijke onderbouwing. Gedeputeerde Staten heeft in november deze verklaring afgegeven.

 

 

4.4 Dienstverlening

 

Door het Dienstencentrum wordt sinds het najaar van 2004 een bezoekersmonitor gehanteerd. In de bijlage is de monitor weergegeven, het betreffen de cijfers tot en met november 2005.

 

 

Bijlagen:

-          Nieuwsbrief december

-          Verslag beheerplatform in oprichting

-          Verslagen wijkschouw (Bedrijventerrein Vrijenban, Mondriaan Onderwijsgroep, Indische buurt en Delftweg/Pauwhof)

-          Monitor Dienstencentrum