Betreffende de verplaatsing van de dagopvang voor dak- en thuislozen en
verslaafden (Dienstencentrum) naar Surinamestraat 1
Het college besloot op 24 februari 2005, nadat de commissie voor Werk,
Zorg en Onderwijs hierover positief adviseerde, de locatie Surinamestraat 1
definitief aan te wijzen als locatie voor de dagopvang voor dak- en thuislozen
en verslaafden. De commissie Werk, Zorg en Onderwijs verzocht het college per
kwartaal te rapporteren over de stand van zaken van de verplaatsing van de
dagopvang naar de Surinamestraat 1. Dit betreft de derde rapportage.
De verplaatsing van de het Dienstencentrum valt in verschillende
onderdelen uiteen, te weten:
Rapportage vindt plaats over de voortgang van deze onderdelen. Naast een
feitelijke weergave van de stand van zaken zal per onderdeel ook worden ingegaan
op het vervolg.
Gezien de grote
betrokkenheid van en de belangen voor omwonenden en omliggende bedrijven,
instellingen en instanties zal allereerst een paragraaf worden gewijd aan de
wijze waarop in de afgelopen periode invulling is gegeven aan de communicatie
met omwonenden en omliggende bedrijven, instellingen en instanties.
Om bewoners en
omliggende bedrijven, instellingen en instanties regelmatig op de hoogte te
houden van de stand van zaken rondom de verplaatsing van het Dienstencentrum en
ter vergroting van hun betrokkenheid zal op regelmatige basis (minimaal 4 keer
per jaar) een Nieuwsbrief worden verspreid in de omgeving van Surinamestraat 1.
In de Nieuwsbrief wordt de voortgang van de verschillende deeltrajecten
besproken, worden procedures aangekondigd, komen betrokken professionals,
omwonenden, bedrijven, instellingen en instanties aan het woord en kan
achtergrond en informatie worden gegeven.
In juli en september zijn de eerste twee Nieuwsbrieven verspreid onder de
ruim 700 omwonenden, omliggende bedrijven, instellingen en instanties. In de
week van 19 december wordt een derde Nieuwsbrief verspreid met hierin de
volgende onderwerpen:
De Nieuwsbrief is als bijlage aan deze rapportage toegevoegd.
In het kader van de artikel 19 lid 2 WRO procedure is op 3 oktober j.l.
een inspraakavond georganiseerd in De Lindenhof aan de Zocherweg. Aan de hand
van panelen werd informatie verstrekt over de ruimtelijke onderbouwing.
Tegelijkertijd werd omwonenden op deze avond de gelegenheid geboden om ideeën
voor beheerafspraken die bijdragen aan een goede
inpassing van het Dienstencentrum in de Surinamestraat en omgeving kenbaar te
maken. Verschillende disciplines waren aanwezig om informatie te verstrekken
(waaronder politie, dienstencentrum en MOVO). Middels de Nieuwsbrief en
publicaties in de Stadskrant en in Groot Rijswijk waren belanghebbenden
geïnformeerd over deze avond. De opkomst op deze avond was echter gering.
Op de gemeentesite kunnen belangstellenden altijd de actuele stand van
zaken over de verplaatsing van het Dienstencentrum en de nodige
achtergrondinformatie vinden. Geïnteresseerden kunnen op deze site de
ontwikkelingen volgen en nota’s, onderzoeken, verslagen en rapporten opvragen.
Momenteel werkt de gemeente aan een communicatieplan, waarin onder meer
aandacht voor de leerpunten en de strategie. Dit communicatieplan wordt ook
besproken in het beheerplatform i.o.
4.1
Beheer
4.1.1
Het beheerplatform in oprichting (i.o.)
Om tot een beheerplan te komen heeft de gemeente een beheerplatform
(vooralsnog i.o.) ingesteld, waarin vertegenwoordigers van gemeente, politie,
beheerder/exploitant, bezoekers Dienstencentrum, eigenaar én de omwonenden en omliggende bedrijven en instellingen zitting
kunnen nemen. In totaal kan het beheerplatform uit ca. 15 personen bestaan (dit
is een werkbare grootte). Doelstelling van het platform is een plan dat door
zoveel mogelijk, liefst alle, deelnemers aan het platform wordt onderschreven.
Het plan wordt uiteindelijk vastgesteld door het college van burgemeester en
wethouders.
Het beheerplatform in oprichting bereidt het
beheerplan op dit moment voor; hiertoe komt zij één keer per drie weken bijeen.
In het beheerplatform i.o. hebben op dit moment vertegenwoordigers van de
volgende partijen zitting:
·
Het Dienstencentrum,
·
De doelgroep
·
Politie Haaglanden,
·
De Mondriaan Onderwijsgroep
·
Gemeente Delft: projectleider,
wijkcoördinator, adviseur veiligheid en stadsbeheer
Een onafhankelijk voorzitter moet nog worden
aangesteld. Het verslag van de eerste bijeenkomst van het platform i.o. is als
bijlage toegevoegd.
Bewoners en bedrijven nemen vooralsnog geen deel in
het beheerplatform i.o. De belangenverenigingen van de bewoners en bedrijven
hebben de gemeente kenbaar gemaakt niet te willen deelnemen in het platform,
zolang de ruimtelijke ordeningsprocedure nog loopt. De belangenorganisaties
worden middels het verslag op de hoogte gehouden van de ontwikkelingen van het
beheerplatform in oprichting.
Toch worden ook de meningen, wensen en zorgen van
de bewoners en bedrijven zoveel mogelijk bij het opstellen van het beheerplan
betrokken. Zo worden de reacties uit (eerdere) inspraakrondes en uit de
informatieavond van 14 maart en 03 oktober jl. betrokken bij het bepalen van te
nemen beheermaatregelen. Daarnaast hebben bewoners en bedrijven medio november
2005 kunnen deelnemen aan drie wijkschouwen (Indische Buurt, bedrijventerrein
Vrjjenban en Delftweg/Pauwhof). Hierover zal meer worden beschreven in
paragraaf 4.1.2.
Ondanks het feit dat de belangenverenigingen in de
omgeving van de Surinamestraat hebben aangegeven op dit moment niet mee te
willen praten over het beheer en eventueel te nemen maatregelen in de omgeving
van de toekomstige dagopvang, blijft de gemeente Delft zo open mogelijk
opereren met betrekking tot het toekomstige beheer. De belangenverenigingen,
maar ook individuele bewoners en bedrijven, kunnen te allen tijde aanschuiven
bij het beheerplatform i.o. (al dan niet als formeel lid) en meepraten over het
beheerplan en te maken afspraken.
De verwachting is dat het beheerplan begin 2006 kan
worden vastgesteld door het College van Burgmeester en Wethouders.
4.1.2 Het beheerplan
Inmiddels zijn de voorbereidingen voor het
opstellen van het beheerplan in volle gang. In het beheerplan maken de
betrokken partijen afspraken over het beheer in de omgeving van de dagopvang.
Deze afspraken kunnen een fysieke weerslag (bijvoorbeeld het snoeien van
bosjes, aanbrengen van verlichting) hebben, maar kunnen ook organisatorisch van
aard zijn (te denken valt aan afspraken over het interne beheer van de
dagopvang, het toezicht en sanctiebeleid van politie, het instellen van een
klachtenmelding, maar bijvoorbeeld ook aan ideeën voor het ontwikkelen van een
goede verstandhouding tussen de dagopvang en de omliggende buurt. In het
beheerplan worden daarnaast ook afspraken gemaakt over het functioneren van het
structureel overleg (i.c. het beheerplatform i.o.) zelf. Er wordt een
huishoudelijk reglement ontwikkeld, waarin afspraken staan over
vergaderfrequentie, voorzitterschap, besluitvorming, evaluatie van het eigen
functioneren, etc.
Wijkschouw
Op 15, 16 en 17 november
zijn vier wijkschouwen georganiseerd, voor de Mondriaan Onderwijsgroep, de
Indische buurt, het Bedrijventerrein Vrijenban en Delftweg/Pauwhof (Rijswijk).
Middels een huis-aan-huis mailing zijn bewoners en ondernemers uitgenodigd om
deel te nemen. De wijkschouwen hadden tot doel mogelijke risicoplekken in het
beheergebied Surinamestraat e.o. te benoemen en het eventuele probleem dat op
deze plekken zou kunnen ontstaan na opening van de dagopvang op de
Surinamestraat. In totaal hebben ruim 15 bewoners aan de schouwen deelgenomen.
Vertegenwoordigers van de Mondriaan Onderwijsgroep hebben in een aparte schouw
de risicoplekken in de directe omgeving van de school benoemd.
Uit de schouw zijn onder andere
mogelijke hangplekken, onoverzichtelijk groen en plekken zonder sociale
controle naar voren gekomen. Van alle aangegeven knelpunten zijn foto’s
gemaakt. De verslagen van de schouwen zijn
naar de deelnemers aan de schouw verzonden. Tevens zullen zij op de hoogte
worden gehouden van de stand van zaken van het beheerplan. De verslagen van de
schouw zijn als bijlage aan deze rapportage toegevoegd.
Onderscheid moet worden gemaakt
tussen overlast en onveiligheid die nu ervaren wordt in de omgeving van de
Surinamestraat en de toekomstige situatie wanneer de dagopvang hier gehuisvest
is. Op dit moment vinden de voorbereidingen plaats voor de nulmeting
leefbaarheid en veiligheid beheergebied Surinamestraat e.o. Deze nulmeting zal
de overlast- en veiligheidssituatie weergeven in de periode voorafgaand aan de
opening van de dagopvang op de Surinamestraat en voorafgaand aan de te nemen
extra maatregelen. Door de resultaten van latere metingen (na opening van de
dagopvang) te vergelijken met die van de nulmeting ontstaat een objectief beeld
van de eventuele invloed van de dagopvang op haar omgeving.
De gemeente heeft onderzoeksbureau
Dimensus opdracht gegeven voor het uitvoeren van een zogenoemde nulmeting
leefbaarheid en veiligheid. Naar verwachting zal de
meting in januari 2006 plaatsvinden. Om een zo betrouwbaar mogelijk beeld te
krijgen, wordt bij de nulmeting gebruik gemaakt van zowel objectieve informatie
(zoals politieregistraties) als subjectieve informatie (zoals de mening van
bewoners).
4.2 Verwerving/verbouwing van het
pand
Door de architect is inmiddels een voorlopig bouwkundig ontwerp (VO)
gemaakt. Dit VO werd in oktober en november besproken met Stichting
Dienstencentrum Over de Brug, Stichting MoVo, de eigenaar/aannemer en de
gemeente. Momenteel werkt de architect, in opdracht van de eigenaar/aannemer,
de schetsen verder uit tot een definitief ontwerp (DO), zodat de bouwvergunning
kan worden aangevraagd. De planning is om deze aanvraag in januari in te
dienen.
4.3 Bestemmingsplan
De gemeente volgt een wettelijke procedure volgens artikel 19 lid 2 van
de Wet op de Ruimtelijke Ordening om vrijstelling van het bestemmingsplan te
krijgen. De ruimtelijke onderbouwing is hierin de eerste stap. In de
ruimtelijke onderbouwing motiveert de gemeente waarom het verlenen van
vrijstelling voor die plaats en voor die functie juridisch en ruimtelijk
mogelijk is.
Gedurende de zomer heeft de gemeente een concept ruimtelijke onderbouwing
opgesteld. De onderwerpen hierin komen overeen met de onderwerpen die in een
bestemmingsplan voorkomen. Maar ook de gevolgen van het project op de omgeving
komen aan de orde, net zoals de maatregelen die kunnen worden genomen om
eventuele negatieve gevolgen te beperken of op te heffen. Zo wordt een apart
hoofdstuk gewijd aan het beheerplatform (i.o.) en het beheerplan voor de
dagopvang.
Op 13 september 2005 stemde het college in met de concept ruimtelijke
onderbouwing en gaf deze voor inspraak vrij. De inspraaktermijn liep van 20
september tot 17 oktober 2005. Op 3 oktober is hiervoor in De Lindenhof een
inspraakavond georganiseerd.
In totaal zijn 33
schriftelijke en 1 mondelinge inspraakreacties ingediend. Deze zijn allen
beantwoord in de Nota Inspraak Ruimtelijke Onderbouwing pand Surinamestraat 1.
Het college heeft de nota Inspraak en de ruimtelijke onderbouwing op 20-12-2005
vastgesteld (deze stukken zijn u ter kennisname gezonden).
Bij het verzoek om
vrijstelling van het bestemmingsplan en de aanvraag voor bouwvergunning kunnen
burgers hun zienswijze indienen. Hierna zal het college besluiten tot het al
dan niet verlenen van vrijstelling en de bouwvergunning. Tegen dit besluit kan
bezwaar en beroep worden ingediend. Naar verwachting zal begin 2006 de
vergunning worden afgegeven.
Tegelijk met de
ter inzage legging is de concept ruimtelijke onderbouwing voorgelegd aan
Gedeputeerde Staten met het verzoek een verklaring van geen bezwaar af te geven
voor plannen die passen binnen de ruimtelijke onderbouwing. Gedeputeerde Staten
heeft in november deze verklaring afgegeven.
4.4 Dienstverlening
Door het Dienstencentrum wordt sinds het najaar van 2004 een bezoekersmonitor gehanteerd. In de bijlage is de monitor weergegeven, het betreffen de cijfers tot en met november 2005.
Bijlagen:
-
Nieuwsbrief december
-
Verslag beheerplatform in oprichting
-
Verslagen wijkschouw (Bedrijventerrein Vrijenban,
Mondriaan Onderwijsgroep, Indische buurt en Delftweg/Pauwhof)
-
Monitor Dienstencentrum