Vastgesteld verslag Beheerplatform i.o. Surinamestraat e.o.

 

3 november 2005

 

 

Aanwezig:         Siep Louwsma  (SP)                 Mondriaan Onderwijsgroep

                        Peter van Leeuwen (PvL)            Politie Delft (wijkteamchef Vrijenban)

                        Annemarie Hellemons (  AH)      Gemeente Delft (wijkcoördinator Vrijenban)

                        Paul Tromer (PT)                       Gemeente Delft (beleidsadviseur integrale veiligheid)

                        Tineke Ossewaarde (TO)           Gemeente Delft (projectleider)

 

Afwezig:           Korine de Jonge (KdJ)                Dienstencentrum

                        Robert Wijkstra (RW)                Doelgroep

                        Jan Rust (JR)                            Gemeente Delft (stadsbeheer)

                       

In afschrift aan:  Inge van Aarden             Politie Rijswijk (wijkteamchef)

                        Greetje Born                             Gemeente Rijswijk

                        Nick van Eijl                              Opbouwwerker

                        Dick Rensen                             Gemeente Delft (wethouder)

                        Agnes Jonkman                        Gemeente Delft

 

 

 

1.                  Opening en kennismaking

 

Iedereen licht kort zijn of haar functie toe en rol binnen het beheerplatform i.o.

Siep Louwsma geeft aan de Mondriaan Onderwijsgroep te vertegenwoordigen. De Mondriaan Onderwijsgroep heeft geen belang bij de komst van een dagopvang in de nabijheid van de locatie aan de Brasserskade. In dit opzicht heeft de Mondriaan Onderwijsgroep eerder deelgenomen aan de activiteiten van de groep tegenstanders. SL spreekt de wens en hoop uit dat ook bewoners en bedrijven op korte termijn zullen deelnemen in het beheerplatform i.o. Dit wordt door de andere aanwezigen gedeeld.

 

 

2.                  Het beheerplatform i.o

 

a.       Doel

 

Het beheerplatform is gericht op het voorkomen en eventueel tegengaan van overlast in de omgeving van de Surinamestraat als gevolg van de komst van de dagopvang hier. Hiertoe stellen de partijen gezamenlijk een beheerplan op waarin afspraken over het omgevingsbeheer worden gemaakt. Na opening van de dagopvang heeft het beheerplatform een belangrijke taak in het zorgdragen voor de naleving van de afspraken, het signaleren van eventuele overlast en het eventueel snel actie (laten) ondernemen zodat eventuele overlast wordt tegengegaan.

 

 

b.       Deelnemers

 

In het beheerplatform zijn alle partijen (met uitzondering van de bewoners en bedrijven) vertegenwoordigd die een rol zullen hebben in het beheer rondom de toekomstige dagopvang in de Surinamestraat. De aanwezigen zien het als een groot gemis dat (de belangenverenigingen van) bewoners en bedrijven vooralsnog niet in het beheerplatform i.o. willen deelnemen. De belangenverenigingen hebben aangegeven niet in het beheerplatform i.o. te willen deelnemen zolang er nog procedures tegen de locatie lopen. De gemeente heeft aan de belangenverenigingen gemeld dat nú gestart moet worden met het opstellen van het beheerplan, zodat op het moment van opening de beheerafspraken gemaakt en uitgevoerd kunnen zijn/worden.

 

Bewoners en bedrijven kunnen te allen tijde aanschuiven bij het beheerplatform, de deur blijft wagenwijd openstaan. Bewoners en bedrijven zullen regelmatig geïnformeerd worden over de stand van zaken en voorgestelde keuzes, zodat zij hierop kunnen reageren.

Zolang bewoners en bedrijven geen zitting hebben in het beheerplatform wordt gesproken over het beheerplatform i.o.

 

 

c.       Werkwijze

 

Het beheerplatform i.o. adviseert het College van burgemeester en wethouders over te maken beheerafspraken en te nemen maatregelen. Het College stelt het beheerplan uiteindelijk vast. Uitgangspunt en streven is dat een gezamenlijk advies gegeven wordt. Indien er toch afwijkende standpunten blijven bestaan, kan de betreffende partij een afwijkend advies meegeven.

 

Afspraak: de werkwijze van het beheerplatform i.o. wordt verder uitgewerkt in een huishoudelijk reglement dat opgenomen wordt in het beheerplan. Dit kan in principe pas vastgesteld worden op het moment dat ook bewoners en bedrijven deelnemen in het platform.

 

Actie TO:

Opstellen van een eerste opzet van het huishoudelijk reglement

 

 

d.       Voorzitter

 

Afspraak: aanstellen van een onafhankelijk voorzitter. Deze persoon mag op geen enkele manier een relatie hebben met (één van) de deelnemers aan het beheerplatform i.o. Dit om (de schijn van) dubbele petten te voorkomen. De persoon dient vooral goed te zijn in het aansturen van lastige processen, waarin belangen tegenstrijdig kunnen zijn. Affiniteit met het specifieke onderwerp is een pré maar geen ‘must’.

 

Actie AH:

in vakteamoverleg namen opvragen van mogelijke onafhankelijke voorzitters

 

Actie TO:

Procedure opstarten voor aanstellen voor onafhankelijk voorzitter.

 

 

3.                  Beheerplan

 

a.       Beheergebied

 

Het beheergebied bestaat uit 3 deelgebieden, namelijk:

-          Indische Buurt

-          Bedrijventerrein Vrijenban

-          Mondriaancollege/Pauwhof/Delftweg

 

Op dit moment ligt de focus niet op het zogenaamde aanloopgebied. De verwachting is dat in het aanloopgebied geen overlastsituaties ontstaan. Bovendien zijn looproutes nog onduidelijk. Als blijkt dat in het aanloopgebied wel overlast ontstaat, zal dit in de beheergroep aan de orde worden gesteld.

 

 

 

 

 

b.       Doel

 

In het beheerplan worden de afspraken vastgelegd die partijen maken ter voorkomen en bestrijding van overlast als gevolg van de komst van de dagopvang naar de Surinamestraat.

 

 

c.       Raamwerk

 

Afspraak: het beheerplan zal uit 2 onderdelen bestaan, namelijk een onderdeel waarin de werkwijze van het beheerplatform wordt uiteengezet (reglement, wijze van verslaglegging en informatievoorziening, openbaarheid stukken, vergaderfrequentie, evaluatie functioneren e.d.) en een onderdeel waarin de concrete beheerafspraken (bijvoorbeeld klachtenregeling, fysieke aanpassingen, handhavingsprocedures e.d.) benoemd worden.

 

TO heeft opdracht het beheerplan op te stellen. Zij krijgt de input voor het beheerplan uit het beheerplatform i.o. Concepten zullen telkens in het beheerplatform worden besproken.

 

 

d.       Planning

 

Naar buiten toe is altijd gecommuniceerd dat het beheerplan begin 2006 wordt vastgesteld door het College.

 

Actie TO:

Opstellen kritisch tijdpad, waarbij rekening gehouden worden met de benodigde tijd voor het implementeren van de gemaakte afspraken.

 

 

4.                  Wijkschouw

 

Per deelgebied wordt een wijkschouw gelopen:

Indische Buurt         15 november

Vrijenban                16 november

Pauwhof/Delftweg    17 november

 

Doel: benoemen van mogelijke risicoplekken en mogelijk probleem als gevolg van de komst van de dagopvang naar Surinamestraat. Niet het benoemen van oplossingen.

Politiekeurmerk Veilig Wonen dient als basis bij eventuele oplossingen.

 

Bewoners en bedrijven worden via een huis aan huis te verspreiden brief uitgenodigd mee te lopen. Verder lopen mee: politie, wijkcoördinator, stadsbeheer, projectleider. Voor Pauwhof/Delftweg zal de gemeente Rijswijk en politie Rijswijk deelnemen.

 

Met het Mondriaancollege wordt een aparte afspraak gemaakt.

 

Actie TO:

Verslaglegging wijkschouwen

 

 

5.                  0-meting

 

Afspraak: Uitzetten 0-meting volgens de concept-opdrachtformulering (meegestuurd met vergaderstukken), na akkoord Dick Rensen.

 

Actie TO:

Uitzetten offerte aanvragen 0-meting.

 

 

6.                  Nieuwe datum

 

Het volgende overleg is: 24 november 2005, 15.00 uur.

 

Tijdens het volgende overleg zal een vergaderschema worden voorgesteld, op basis van een overleg één keer per drie weken.

 

Actie TO:

Opstellen voorstel vergaderschema.

 

 

7.                  Rondvraag en afsluiting

 

-

 

 

 

actielijst

wat

wie

wanneer

status

Opstellen eerste opzet huishoudelijk reglement beheerplatform i.o.

TO

24-11

 

Inventariseren namen mogelijke voorzitters in vakteamoverleg

AH

24-11

 

Opstarten procedure keuze voorzitter

TO

24-11

 

Opstellen kritische planning

TO

24-11

 

Verslaglegging wijkschouwen

TO

24-11

 

Uitzetten offerte aanvragen 0-meting

TO

24-11

 

Opstellen vergaderschema

TO

24-11