Vastgesteld verslag Beheerplatform i.o. Surinamestraat e.o.
3 november
2005
Aanwezig: Siep
Louwsma (SP) Mondriaan Onderwijsgroep
Peter van Leeuwen (PvL) Politie
Delft (wijkteamchef Vrijenban)
Annemarie
Hellemons ( AH) Gemeente Delft (wijkcoördinator Vrijenban)
Paul Tromer
(PT) Gemeente Delft (beleidsadviseur integrale veiligheid)
Tineke
Ossewaarde (TO) Gemeente Delft
(projectleider)
Afwezig: Korine
de Jonge (KdJ) Dienstencentrum
Robert
Wijkstra (RW) Doelgroep
Jan Rust
(JR) Gemeente Delft (stadsbeheer)
In afschrift aan: Inge van Aarden Politie Rijswijk (wijkteamchef)
Greetje Born Gemeente Rijswijk
Nick van
Eijl Opbouwwerker
Dick Rensen Gemeente Delft
(wethouder)
Agnes
Jonkman Gemeente Delft
1.
Opening en kennismaking
Iedereen licht kort zijn of haar
functie toe en rol binnen het beheerplatform i.o.
Siep Louwsma geeft aan de
Mondriaan Onderwijsgroep te vertegenwoordigen. De Mondriaan Onderwijsgroep
heeft geen belang bij de komst van een dagopvang in de nabijheid van de locatie
aan de Brasserskade. In dit opzicht heeft de Mondriaan Onderwijsgroep eerder
deelgenomen aan de activiteiten van de groep tegenstanders. SL spreekt de wens
en hoop uit dat ook bewoners en bedrijven op korte termijn zullen deelnemen in
het beheerplatform i.o. Dit wordt door de andere aanwezigen gedeeld.
2.
Het beheerplatform i.o
a.
Doel
Het beheerplatform is gericht op
het voorkomen en eventueel tegengaan van overlast in de omgeving van de
Surinamestraat als gevolg van de komst van de dagopvang hier. Hiertoe stellen
de partijen gezamenlijk een beheerplan op waarin afspraken over het
omgevingsbeheer worden gemaakt. Na opening van de dagopvang heeft het
beheerplatform een belangrijke taak in het zorgdragen voor de naleving van de
afspraken, het signaleren van eventuele overlast en het eventueel snel actie
(laten) ondernemen zodat eventuele overlast wordt tegengegaan.
b.
Deelnemers
In het beheerplatform zijn alle
partijen (met uitzondering van de bewoners en bedrijven) vertegenwoordigd die
een rol zullen hebben in het beheer rondom de toekomstige dagopvang in de
Surinamestraat. De aanwezigen zien het als een groot gemis dat (de
belangenverenigingen van) bewoners en bedrijven vooralsnog niet in het
beheerplatform i.o. willen deelnemen. De belangenverenigingen hebben aangegeven
niet in het beheerplatform i.o. te willen deelnemen zolang er nog procedures
tegen de locatie lopen. De gemeente heeft aan de belangenverenigingen gemeld
dat nú gestart moet worden met het opstellen van het beheerplan, zodat op het moment
van opening de beheerafspraken gemaakt en uitgevoerd kunnen zijn/worden.
Bewoners en bedrijven kunnen te
allen tijde aanschuiven bij het beheerplatform, de deur blijft wagenwijd
openstaan. Bewoners en bedrijven zullen regelmatig geïnformeerd worden over de
stand van zaken en voorgestelde keuzes, zodat zij hierop kunnen reageren.
Zolang bewoners en bedrijven geen
zitting hebben in het beheerplatform wordt gesproken over het beheerplatform
i.o.
c.
Werkwijze
Het beheerplatform i.o. adviseert
het College van burgemeester en wethouders over te maken beheerafspraken en te
nemen maatregelen. Het College stelt het beheerplan uiteindelijk vast.
Uitgangspunt en streven is dat een gezamenlijk advies gegeven wordt. Indien er
toch afwijkende standpunten blijven bestaan, kan de betreffende partij een
afwijkend advies meegeven.
Afspraak: de
werkwijze van het beheerplatform i.o. wordt verder uitgewerkt in een
huishoudelijk reglement dat opgenomen wordt in het beheerplan. Dit kan in
principe pas vastgesteld worden op het moment dat ook bewoners en bedrijven
deelnemen in het platform.
Actie TO:
Opstellen van een eerste opzet van
het huishoudelijk reglement
d.
Voorzitter
Afspraak:
aanstellen van een onafhankelijk voorzitter. Deze persoon mag op geen enkele
manier een relatie hebben met (één van) de deelnemers aan het beheerplatform
i.o. Dit om (de schijn van) dubbele petten te voorkomen. De persoon dient
vooral goed te zijn in het aansturen van lastige processen, waarin belangen
tegenstrijdig kunnen zijn. Affiniteit met het specifieke onderwerp is een pré
maar geen must.
Actie AH:
in vakteamoverleg namen opvragen
van mogelijke onafhankelijke voorzitters
Actie TO:
Procedure opstarten voor
aanstellen voor onafhankelijk voorzitter.
3.
Beheerplan
a.
Beheergebied
Het beheergebied bestaat uit 3
deelgebieden, namelijk:
-
Indische Buurt
-
Bedrijventerrein Vrijenban
-
Mondriaancollege/Pauwhof/Delftweg
Op dit moment ligt de focus niet
op het zogenaamde aanloopgebied. De verwachting is dat in het aanloopgebied
geen overlastsituaties ontstaan. Bovendien zijn looproutes nog onduidelijk. Als
blijkt dat in het aanloopgebied wel overlast ontstaat, zal dit in de
beheergroep aan de orde worden gesteld.
b.
Doel
In het beheerplan worden de
afspraken vastgelegd die partijen maken ter voorkomen en bestrijding van
overlast als gevolg van de komst van de dagopvang naar de Surinamestraat.
c.
Raamwerk
Afspraak: het
beheerplan zal uit 2 onderdelen bestaan, namelijk een onderdeel waarin de
werkwijze van het beheerplatform wordt uiteengezet (reglement, wijze van
verslaglegging en informatievoorziening, openbaarheid stukken,
vergaderfrequentie, evaluatie functioneren e.d.) en een onderdeel waarin de
concrete beheerafspraken (bijvoorbeeld klachtenregeling, fysieke aanpassingen,
handhavingsprocedures e.d.) benoemd worden.
TO heeft opdracht het beheerplan
op te stellen. Zij krijgt de input voor het beheerplan uit het beheerplatform
i.o. Concepten zullen telkens in het beheerplatform worden besproken.
d.
Planning
Naar buiten toe is altijd
gecommuniceerd dat het beheerplan begin 2006 wordt vastgesteld door het
College.
Actie TO:
Opstellen kritisch tijdpad,
waarbij rekening gehouden worden met de benodigde tijd voor het implementeren
van de gemaakte afspraken.
4.
Wijkschouw
Per deelgebied wordt een wijkschouw
gelopen:
Indische Buurt 15 november
Vrijenban 16 november
Pauwhof/Delftweg 17 november
Doel: benoemen van mogelijke
risicoplekken en mogelijk probleem als gevolg van de komst van de dagopvang
naar Surinamestraat. Niet het benoemen van oplossingen.
Politiekeurmerk Veilig Wonen dient
als basis bij eventuele oplossingen.
Bewoners en bedrijven worden via
een huis aan huis te verspreiden brief uitgenodigd mee te lopen. Verder lopen
mee: politie, wijkcoördinator, stadsbeheer, projectleider. Voor Pauwhof/Delftweg
zal de gemeente Rijswijk en politie Rijswijk deelnemen.
Met het Mondriaancollege wordt een
aparte afspraak gemaakt.
Actie TO:
Verslaglegging wijkschouwen
5.
0-meting
Afspraak:
Uitzetten 0-meting volgens de concept-opdrachtformulering (meegestuurd met
vergaderstukken), na akkoord Dick Rensen.
Actie TO:
Uitzetten offerte aanvragen
0-meting.
6.
Nieuwe datum
Het volgende overleg is: 24
november 2005, 15.00 uur.
Tijdens het volgende overleg zal
een vergaderschema worden voorgesteld, op basis van een overleg één keer per
drie weken.
Actie TO:
Opstellen voorstel vergaderschema.
7.
Rondvraag en afsluiting
-
actielijst |
|||
wat |
wie |
wanneer |
status |
Opstellen eerste opzet huishoudelijk reglement
beheerplatform i.o. |
TO |
24-11 |
|
Inventariseren namen mogelijke voorzitters in
vakteamoverleg |
AH |
24-11 |
|
Opstarten procedure keuze voorzitter |
TO |
24-11 |
|
Opstellen kritische planning |
TO |
24-11 |
|
Verslaglegging wijkschouwen |
TO |
24-11 |
|
Uitzetten offerte aanvragen 0-meting |
TO |
24-11 |
|
Opstellen vergaderschema |
TO |
24-11 |
|