Bijlage 2: Resultaatverslag volwasseneneducatie 2004

 

1.       Aanleiding

In deze bijlage wordt beschreven welke scholing in 2004 gerealiseerd is. Dit verslag is gebaseerd op het jaarverslag van de onderwijsinstellingen. Allereerst wordt ingegaan op de resultaten van de productovereenkomst die met het ROC is afgesloten. In de laatste paragraaf wordt ingegaan op de oudkomerscursussen.

2.       Financiën

Het grootste deel van VE bestaat uit cursussen Nederlands taal voor anderstaligen (NT2). In de productovereenkomst die met het ROC Mondriaan in 2004 is afgesloten werd zowel de educatie in het kader van de WEB (€ 1.921.775,- ) als die in het kader van de WIN (€ 1.241.219,80) geregeld. Tevens werden gemeentelijke middelen ingezet.

Daarnaast ontving de gemeente Delft in 2004 ook middelen uit de Regeling Oudkomers . Met deze middelen zijn in 2004 bij twee verschillende scholinginstellingen (conversatie)cursussen specifiek voor oudkomers ingekocht.

3.       (Samenvatting) resultaten 2004 bij het ROC

Algemeen

In 2004 hebben 1532 mensen deelgenomen aan VE.

In veel gevallen maakt VE onderdeel uit van een traject. Het totale traject is dan gericht op werk of maatschappelijke activering, waarbij er pas na VE intensieve bemiddeling volgt naar de arbeidsmarkt of begeleiding naar maatschappelijke participatie.

 

Tabel 1 geeft een overzicht van de aantallen deelnemers per opleiding bij het ROC Mondriaan.

Totaal

aantal cursisten  zonder uitkering

 

aantal cursisten met uitkering

Totaal

 

986

 

546

1532

 

 

Tabel 2: verdeling naar leeftijd, deelnemers bij Mondriaan


 

 

 

 

 

 

 

 


Tabel 3: verdeling man/vrouw deelnemers bij Mondriaan

 


 


Daarnaast hebben nog 139 personen deelgenomen aan de oudkomerscursussen.

 

In 2003 is n.a.v. het hoge verzuim in voorgaande jaren een verzuimoffensief gestart. In het voorjaar is  vastgesteld wanneer sprake is van geoorloofd en ongeoorloofd verzuim.

Vervolgens zijn met Mondriaan afspraken gemaakt over de manier waarop het verzuim wordt bijgehouden. Tevens zijn met alle betrokken partijen afspraken gemaakt over de actie die ondernomen wordt als een cursist verzuimt.

Deze aanpak lijkt effect te hebben: ten opzichte van 2003 (22%) is het gemiddeld verzuim in 2004 gedaald tot 19,54%.

 

Tabel 4: verzuimoverzicht 2004 deelnemers Mondriaan

 

 

Ongeoorloofd verzuim

Geoorloofd verzuim

Per jaar

1e halfjaar

10,38 %

8,49 %

 

2e halfjaar

 8,14%

12,4%

 

Totaal  gemiddeld per jaar

9,48 %

10,07%

19,5%

 

Verslag opleidingen

Hieronder volgt een korte samenvatting van de verschillende opleidingen die in 2004 verzorgd zijn.

 

Nederlands als tweede taal (NT2)

De NT2 opleidingen worden ingedeeld in verschillende niveaus: alfabetisering, NT2 –laag (dit is KSE 1 en 2) en NT2-hoog (KSE 3 en 4). De KSE cursussen zijn als het ware trajecten waarbinnen de cursist als extra ondersteuning modulen spreek- en leesvaardigheid spelling en/of grammatica kan volgen. Voor nieuwkomers bestaat het traject KSE uit NT2 gecombineerd met Maatschappelijke oriëntatie en Engels.

 

Verder bestaat er een beperkte vraag (ongeveer 10 cursisten per jaar) naar intensieve trajecten voor zeer hoog opgeleiden, die 20 tot 40 uur per week kunnen en willen besteden aan het leren van Nederlands. Voor hen koopt het Mondriaancollege scholing in bij de TU Delft.

 

Resultaat

 

Tabel 5: verdeling deelnemers NT2 bij Mondriaan.

 

Niveau

Verdeling deelnemers *

 

jan

april

sept

dec

kse4

189

191

176

168

kse3

167

187

165

136

kse2

191

221

197

176

kse1/alfa

160

161

151

138

*Aangezien er meerdere instroommomenten per jaar zijn wordt in deze tabel van 4 ijkmomenten aangegeven hoeveel deelnemers er op dat moment waren.

 

Tabel 6: Slagingspercentage deelnemers NT2 bij Mondriaan

 

 

Gemidd.

2003

Gemidd.

2004

Slagingspercentage onder getoetsten *

KSE 4

 

 

geslaagd

gezakt

niet getoetst

 

 

niv.1

83%

83%

83%

11%

36%

 

 

niv.2

76%

85%

85%

14%

4%

 

 

niv.3

77%

82%

82%

15%

16%

 

 

niv.4

62%

55%

55%

40%

10%

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

KSE 3

 

 

 

 

 

 

 

niv.1

85%

78%

78%

21%

5%

 

 

own2

64%

0%

0%

%

0%

 

 

niv.2

63%

65%

65%

33%

6%

 

 

niv.3

50%

48%

46%

51%

1%

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

KSE 2

 

 

 

 

 

 

 

own 1

8%

52%

50%

50%

0%

 

 

niv.1

58%

33%

38%

57%

5%

 

 

own2

65%

0%

0%

0%

0%

 

 

niv.2

25%

55%

51%

45%

7%

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

KSE 1

 

 

 

 

 

 

 

own 1

15%

33%

33%

64%

5%

 

 

niv. 1

49

52%

152%

46%

4%

 

 

own 2

63%

0%

 

 

 

 

 

 

 

                                                                                                                     

* Percentage geslaagden is berekend onder aantal getoetsten. Het komt namelijk regelmatig voor dat een cursist al eerder getoetst is binnen zijn traject of binnen een ander traject en deze cursist wordt dan niet nogmaals getoetst voor hetzelfde niveau.

                                                                                     

Het aantal mensen dat slaagt voor de toetsen is over de gehele linie licht gestegen. Daarnaast is een het aantal mensen dat bij tussentijdse toetsen een (deel)niveauverhoging gestegen.

 

 

 

Stages

 

Sommige cursisten NT2 hebben er behoefte aan om hun spreekvaardigheid in de praktijk te oefenen. Voor de cursisten met een lager opleidingsniveau zijn hiervoor taalstages georganiseerd. De cursisten met een hoger opleidingsniveau en/of die al werkervaring hebben in hun land van herkomst worden werkstages gezocht.

 

Taalstage

De stage duurt maximaal 3 maanden en maximaal 3 dagdelen per week.

Om een taalstage tot een succes te maken is het van belang dat de stage op maat wordt gezocht en dat deelnemers voldoen aan een aantal criteria:

Cursisten die willen deelnemen aan een taalstage moeten aan de volgende criteria voldoen:

  1. De cursisten moeten minimaal Nt2 niveau 1½ voor spreken en luisteren hebben en weinig perspectief om niveau 3 te behalen.
  2.  De cursisten moeten reguliere taallessen volgen bij Mondriaan Regiocollege Educatie
  3. De cursisten moeten tijd hebben voor 3 dagdelen stage plus de begeleiding vanuit het taalstagebureau, naast de Nt2-lessen.
  4. De cursisten moeten gemotiveerd zijn voor een taalstage en het regelen van vervoer naar het stageadres.

 

Resultaat:

 

Aantal  stages                                                  49

Aantal afgeronde stages in 2004            29

Aantal afgeronde stages in 2005             20

 

Werkstages

Cursisten van KSE 3 en 4 vanaf niveau 4, die hun beroepsopleiding hebben afgerond en/of werkervaring hebben kunnen een werkstage gaan doen. Enkele cursisten doen een werkstage in afwachting van deelname aan een beroepsopleiding.

 

Resultaat:

Aantal werkstages                                            38

Aantal afgeronde werkstages in 2004                 17

Aantal afgeronde werkstages in 2005                 12

 

Elementair rekenen

Deze cursus is bedoeld voor autochtonen en allochtonen die:

-          voldoende aanspreekbaar zijn om rekenonderwijs te volgen

-          problemen hebben met rekenen in dagelijkse situaties

-          een vervolgopleiding (willen gaan) volgen

-          aan het werk willen of  al een baan hebben waarbij rekenen nodig is

 

Digitale vaardigheden

Dit betreft een cursus voor autochtonen en allochtonen die beginners zijn op computergebied en daar verandering in willen brengen om zodoende kansen op opleiding en/of beroep te vergroten.

Cursisten maken kennis met de computer en leren een aantal elementaire handelingen met betrekking tot Windows, Word en Internetgebruik.

 

Resultaat

De cursussen elementair rekenen en digitale vaardigheden worden meestal gegeven als onderdeel van een NT2 of NT1 traject. Exacte aantallen zijn dan ook niet te geven.

 

Nederlands als moedertaal (NT1)

Deze cursus is bedoeld voor laagopgeleide autochtonen, die de Nederlandse taal onvoldoende beheersen en problemen hebben met lezen en schrijven.

Resultaat

De verdeling van cursisten over de NT1 opleiding was als volgt:

 

Verdeling cursisten

 

1-jan

1-apr

1-sep

31-dec

nt1

36

44

43

44

In 2004 is het aantal cursisten ten opzichte van 2003 toegenomen met gemiddeld 10. Dit is volledig te danken aan het regionale wervingsproject dat in 2004 gestart is.

 

Praktijkleercentrum (PLC)

Het PraktijkLeerCentrum is opgezet als praktijkgericht en laagdrempelig scholingsinstrument. Oorspronkelijk lag de nadruk op  Praktijkfunctietrainingen, met als doel deelnemers te kunnen laten instromen op de arbeidsmarkt, of doorstromen naar beroepsgericht onderwijs op een hoger niveau.

Toen echter begin 2003 duidelijk werd dat door onderbezetting van de praktijkafdeling het praktijkleren per deelnemer heel kostbaar was geworden, is besloten het PLC te herstructureren van 5 afdelingen naar 3 afdelingen met behoud van de beroepssectoren, van een capaciteit van 50 deelnemers naar 30 deelnemers.

Naast een herstructurering van de afdelingen is gewerkt aan een educatief programma van Codename Future dat de taalverwerving van laagopgeleide deelnemers ondersteunt. Veel deelnemers aan NT2 trajecten krijgen inmiddels een deel van het taalonderwijs aangeboden op het PLC. Daar wordt taal gekoppeld aan praktijk. Met name voor lager opgeleiden blijkt dit goed te werken.

 

Daarnaast zijn de activiteiten in toenemende mate gericht op oriëntatiecursussen, praktijktaal voor AMA’s en jonge nieuwkomers, en cursussen in het kader van Sociale Activering.

Uitgangspunt is, de cursist zoveel mogelijk een product op maat te bieden.

 

Tabel 7: Verdeling deelnemers PLC over m/v

 

Januari

April

September

december

man

4

4

4

3

vrouw

13

10

8

10

Totaal

17

14

12

13

 

Dit zijn de deelnemers die uitsluitend aan het PLC deelnemen. Daarnaast zijn er dus nog veel taalcursisten die dagdelen op het PLC zitten.

 

 

Tabel 8: Verdeling deelnemers over activiteiten

Activiteit

Jan

April

September

december

Praktijkfunctietraining techniek

1

 

2

2

3

Praktijkfunctietraining horeca

8

4

3

2

Praktijkfunctietraining diensten

8

8

7

8

 

Voortgezet Algemeen Volwassenenonderwijs (VAVO)

Het VAVO is vmbo/Theoretische leerweg-, havo- en vwo-onderwijs voor volwassenen. Het VAVO leidt op voor een regulier diploma of certificaat

Vanwege de hoge kosten die met het VAVO onderwijs gemoeid zijn is in overleg met het RMC besloten dat jong- volwassenen onder de 23 jaar in Delft uitsluitend aan gesubsidieerd VAVO deel kunnen nemen als zij via het RMC vouchers uitgereikt hebben gekregen. VAVO wordt door het Stadscollege voor Educatie in Den Haag verzorgd.

In 2004 hebben in totaal 77 personen deelgenomen aan VAVO.

In verband met de invoering van het studiehuis is het aantal examen vakken sterk toegenomen.

 

Resultaat

 

Tabel 9: Bezetting en rendement VAVO


 

 



4.         Resultaten oudkomerscursussen

In 2004 zijn vanuit de oudkomersgelden bij twee verschillende scholinginstellingen (Mondriaan en ATOR ) cursussen specifiek voor oudkomers ingekocht. Deze cursussen zijn zeer gevarieerd in aanbod. Zo zijn er bijvoorbeeld conversatiecursussen bestemd voor oudkomers die (nog) niet toe zijn aan het reguliere NT2-onderwijs bij Mondriaan. Deze cursussen richten zich onder meer op opvoeders en Irakese en Marokkaanse mannen. De meeste conversatiecursussen worden gegeven op voor de doelgroep laagdrempelige locaties zoals buurthuizen en beslaan drie dagdelen per week. Daarnaast waren er ook cursussen voor zogenaamde positie verbeteraars: allochtone cursisten die al een stap richting de arbeidsmarkt willen zetten, maar ook taalscholing nodig hebben. In totaal zijn in 2004 139 personen in het kader van de regeling oudkomers scholing gestart met scholing. Deze mensen ronden hun scholing in 2005 af.

 

Tabel 10:deelnemers Oudkomerscursussen

doelgroep

Werkloos

Opvoeder

Overig

totaal

Aantal

69

23

47

139

 

Naast de 139 gestarte deelnemers in 2004, hebben in 2004 ook nog 83 mensen die in 2003 gestart waren met een oudkomerstraject dit traject in 2004 afgerond.

Vijf deelnemers uit 2004 hebben in 2004 hun traject ook afgerond.

 

Er nemen 37 mannen en 102 vrouwen deel aan de oudkomerscursussen in 2004.