1. Aanleiding
In deze bijlage wordt
beschreven welke scholing in 2004 gerealiseerd is. Dit verslag is gebaseerd op
het jaarverslag van de onderwijsinstellingen. Allereerst wordt ingegaan op de
resultaten van de productovereenkomst die met het ROC is afgesloten. In de
laatste paragraaf wordt ingegaan op de oudkomerscursussen.
Het grootste deel van VE
bestaat uit cursussen Nederlands taal voor anderstaligen (NT2). In de
productovereenkomst die met het ROC Mondriaan in 2004 is afgesloten werd zowel
de educatie in het kader van de WEB (€ 1.921.775,- ) als die in het kader van
de WIN (€ 1.241.219,80) geregeld. Tevens werden gemeentelijke middelen ingezet.
Daarnaast ontving de gemeente Delft in 2004
ook middelen uit de Regeling Oudkomers . Met deze middelen zijn in 2004 bij
twee verschillende scholinginstellingen (conversatie)cursussen specifiek voor
oudkomers ingekocht.
In 2004 hebben 1532 mensen deelgenomen
aan VE.
In veel gevallen maakt VE
onderdeel uit van een traject. Het totale traject is dan gericht op werk of
maatschappelijke activering, waarbij er pas na VE intensieve bemiddeling volgt
naar de arbeidsmarkt of begeleiding naar maatschappelijke participatie.
Tabel 1 geeft een overzicht van de
aantallen deelnemers per opleiding bij het ROC Mondriaan.
Totaal |
aantal cursisten
zonder uitkering |
|
aantal cursisten met uitkering |
Totaal |
|
986 |
|
546 |
1532 |
Tabel 2: verdeling naar leeftijd,
deelnemers bij Mondriaan
Tabel 3: verdeling man/vrouw
deelnemers bij Mondriaan
Daarnaast hebben nog 139 personen
deelgenomen aan de oudkomerscursussen.
In 2003 is n.a.v. het hoge verzuim
in voorgaande jaren een verzuimoffensief gestart. In het voorjaar is vastgesteld wanneer sprake is van geoorloofd
en ongeoorloofd verzuim.
Vervolgens zijn met Mondriaan
afspraken gemaakt over de manier waarop het verzuim wordt bijgehouden. Tevens
zijn met alle betrokken partijen afspraken gemaakt over de actie die ondernomen
wordt als een cursist verzuimt.
Deze aanpak lijkt effect te
hebben: ten opzichte van 2003 (22%) is het gemiddeld verzuim in 2004 gedaald
tot 19,54%.
Tabel 4: verzuimoverzicht 2004 deelnemers Mondriaan
|
Ongeoorloofd verzuim |
Geoorloofd verzuim |
Per jaar |
1e halfjaar |
10,38 % |
8,49 % |
|
2e halfjaar |
8,14% |
12,4% |
|
Totaal gemiddeld per jaar |
9,48 % |
10,07% |
19,5% |
Hieronder volgt een korte
samenvatting van de verschillende opleidingen die in 2004 verzorgd zijn.
De NT2
opleidingen worden ingedeeld in verschillende niveaus: alfabetisering, NT2
–laag (dit is KSE 1 en 2) en NT2-hoog (KSE 3 en 4). De KSE cursussen zijn als
het ware trajecten waarbinnen de cursist als extra ondersteuning modulen
spreek- en leesvaardigheid spelling en/of grammatica kan volgen. Voor
nieuwkomers bestaat het traject KSE uit NT2 gecombineerd met Maatschappelijke
oriëntatie en Engels.
Verder bestaat er een beperkte vraag (ongeveer 10
cursisten per jaar) naar intensieve trajecten voor zeer hoog opgeleiden, die 20
tot 40 uur per week kunnen en willen besteden aan het leren van Nederlands.
Voor hen koopt het Mondriaancollege scholing in bij de TU Delft.
Resultaat
Tabel 5:
verdeling deelnemers NT2 bij Mondriaan.
Niveau |
Verdeling
deelnemers * |
|||
|
jan |
april |
sept |
dec |
kse4 |
189 |
191 |
176 |
168 |
kse3 |
167 |
187 |
165 |
136 |
kse2 |
191 |
221 |
197 |
176 |
kse1/alfa |
160 |
161 |
151 |
138 |
*Aangezien er meerdere instroommomenten per jaar zijn wordt in deze tabel
van 4 ijkmomenten aangegeven hoeveel deelnemers er op dat moment waren.
|
Gemidd. 2003 |
Gemidd. 2004 |
Slagingspercentage onder getoetsten * |
||||
KSE 4 |
|
|
geslaagd |
gezakt |
niet getoetst |
|
|
niv.1 |
83% |
83% |
83% |
11% |
36% |
|
|
niv.2 |
76% |
85% |
85% |
14% |
4% |
|
|
niv.3 |
77% |
82% |
82% |
15% |
16% |
|
|
niv.4 |
62% |
55% |
55% |
40% |
10% |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
KSE 3 |
|
|
|
|
|
|
|
niv.1 |
85% |
78% |
78% |
21% |
5% |
|
|
own2 |
64% |
0% |
0% |
% |
0% |
|
|
niv.2 |
63% |
65% |
65% |
33% |
6% |
|
|
niv.3 |
50% |
48% |
46% |
51% |
1% |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
KSE 2 |
|
|
|
|
|
|
|
own 1 |
8% |
52% |
50% |
50% |
0% |
|
|
niv.1 |
58% |
33% |
38% |
57% |
5% |
|
|
own2 |
65% |
0% |
0% |
0% |
0% |
|
|
niv.2 |
25% |
55% |
51% |
45% |
7% |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
KSE 1 |
|
|
|
|
|
|
|
own 1 |
15% |
33% |
33% |
64% |
5% |
|
|
niv. 1 |
49 |
52% |
152% |
46% |
4% |
|
|
own 2 |
63% |
0% |
|
|
|
|
|
* Percentage geslaagden is berekend onder aantal getoetsten. Het komt
namelijk regelmatig voor dat een cursist al eerder getoetst is binnen zijn
traject of binnen een ander traject en deze cursist wordt dan niet nogmaals
getoetst voor hetzelfde niveau.
Het aantal mensen dat slaagt voor
de toetsen is over de gehele linie licht gestegen. Daarnaast is een het aantal
mensen dat bij tussentijdse toetsen een (deel)niveauverhoging gestegen.
Stages
Sommige cursisten NT2 hebben er
behoefte aan om hun spreekvaardigheid in de praktijk te oefenen. Voor de
cursisten met een lager opleidingsniveau zijn hiervoor taalstages
georganiseerd. De cursisten met een hoger opleidingsniveau en/of die al
werkervaring hebben in hun land van herkomst worden werkstages gezocht.
De stage duurt maximaal 3 maanden
en maximaal 3 dagdelen per week.
Om een taalstage tot een succes te
maken is het van belang dat de stage op maat wordt gezocht en dat deelnemers
voldoen aan een aantal criteria:
Cursisten die willen deelnemen aan
een taalstage moeten aan de volgende criteria voldoen:
Resultaat:
Aantal stages 49
Aantal afgeronde stages in 2004 29
Aantal afgeronde stages in 2005
20
Werkstages
Cursisten van KSE 3 en 4 vanaf
niveau 4, die hun beroepsopleiding hebben afgerond en/of werkervaring hebben
kunnen een werkstage gaan doen. Enkele cursisten doen een werkstage in
afwachting van deelname aan een beroepsopleiding.
Resultaat:
Aantal werkstages 38
Aantal afgeronde werkstages in 2004 17
Aantal afgeronde werkstages in 2005 12
Deze
cursus is bedoeld voor autochtonen en allochtonen die:
-
voldoende aanspreekbaar zijn om
rekenonderwijs te volgen
-
problemen hebben met rekenen in
dagelijkse situaties
-
een vervolgopleiding (willen gaan)
volgen
-
aan het werk willen of al een baan hebben waarbij rekenen nodig is
Dit
betreft een cursus voor autochtonen en allochtonen die beginners zijn op
computergebied en daar verandering in willen brengen om zodoende kansen op
opleiding en/of beroep te vergroten.
Cursisten
maken kennis met de computer en leren een aantal elementaire handelingen met
betrekking tot Windows, Word en Internetgebruik.
Resultaat
De cursussen elementair rekenen en digitale vaardigheden worden meestal
gegeven als onderdeel van een NT2 of NT1 traject. Exacte aantallen zijn dan ook
niet te geven.
Deze
cursus is bedoeld voor laagopgeleide autochtonen, die de Nederlandse taal
onvoldoende beheersen en problemen hebben met lezen en schrijven.
Resultaat
De verdeling van cursisten over
de NT1 opleiding was als volgt:
|
1-jan |
1-apr |
1-sep |
31-dec |
nt1 |
36 |
44 |
43 |
44 |
Het
PraktijkLeerCentrum is opgezet als praktijkgericht en laagdrempelig
scholingsinstrument. Oorspronkelijk lag de nadruk op Praktijkfunctietrainingen, met als doel deelnemers te kunnen
laten instromen op de arbeidsmarkt, of doorstromen naar beroepsgericht
onderwijs op een hoger niveau.
Toen echter begin 2003 duidelijk
werd dat door onderbezetting van de praktijkafdeling het praktijkleren per
deelnemer heel kostbaar was geworden, is besloten het PLC te herstructureren
van 5 afdelingen naar 3 afdelingen met behoud van de beroepssectoren, van een
capaciteit van 50 deelnemers naar 30 deelnemers.
Naast een herstructurering van de afdelingen is
gewerkt aan een educatief programma van Codename Future dat de taalverwerving
van laagopgeleide deelnemers ondersteunt. Veel deelnemers aan NT2 trajecten
krijgen inmiddels een deel van het taalonderwijs aangeboden op het PLC. Daar
wordt taal gekoppeld aan praktijk. Met name voor lager opgeleiden blijkt dit
goed te werken.
Daarnaast
zijn de activiteiten in toenemende mate gericht op oriëntatiecursussen,
praktijktaal voor AMA’s en jonge nieuwkomers, en cursussen in het kader van
Sociale Activering.
Uitgangspunt
is, de cursist zoveel mogelijk een product op maat te bieden.
|
Januari |
April |
September |
december |
man |
4 |
4 |
4 |
3 |
vrouw |
13 |
10 |
8 |
10 |
Totaal |
17 |
14 |
12 |
13 |
Dit
zijn de deelnemers die uitsluitend aan het PLC deelnemen. Daarnaast zijn er dus
nog veel taalcursisten die dagdelen op het PLC zitten.
Activiteit |
Jan |
April |
September |
december |
Praktijkfunctietraining techniek |
1 |
2 |
2 |
3 |
Praktijkfunctietraining horeca |
8 |
4 |
3 |
2 |
Praktijkfunctietraining diensten |
8 |
8 |
7 |
8 |
Het VAVO is vmbo/Theoretische
leerweg-, havo- en vwo-onderwijs voor volwassenen. Het VAVO leidt op voor een
regulier diploma of certificaat
Vanwege de hoge kosten die met het
VAVO onderwijs gemoeid zijn is in overleg met het RMC besloten dat jong-
volwassenen onder de 23 jaar in Delft uitsluitend aan gesubsidieerd VAVO deel
kunnen nemen als zij via het RMC vouchers uitgereikt hebben gekregen. VAVO
wordt door het Stadscollege voor Educatie in Den Haag verzorgd.
In 2004 hebben in totaal 77
personen deelgenomen aan VAVO.
In verband met de invoering van
het studiehuis is het aantal examen vakken sterk toegenomen.
Resultaat
4. Resultaten
oudkomerscursussen
In 2004
zijn vanuit de oudkomersgelden bij twee verschillende scholinginstellingen
(Mondriaan en ATOR ) cursussen specifiek voor oudkomers ingekocht. Deze
cursussen zijn zeer gevarieerd in aanbod. Zo zijn er bijvoorbeeld
conversatiecursussen bestemd voor oudkomers die (nog) niet toe zijn aan het
reguliere NT2-onderwijs bij Mondriaan. Deze cursussen richten zich onder meer
op opvoeders en Irakese en Marokkaanse mannen. De meeste conversatiecursussen
worden gegeven op voor de doelgroep laagdrempelige locaties zoals buurthuizen
en beslaan drie dagdelen per week. Daarnaast waren er ook cursussen voor
zogenaamde positie verbeteraars: allochtone cursisten die al een stap richting
de arbeidsmarkt willen zetten, maar ook taalscholing nodig hebben. In totaal zijn
in 2004 139 personen in het kader van de regeling oudkomers scholing gestart
met scholing. Deze mensen ronden hun scholing in 2005 af.
Tabel 10:deelnemers
Oudkomerscursussen
doelgroep |
Werkloos |
Opvoeder |
Overig |
totaal |
Aantal
|
69 |
23 |
47 |
139 |
Naast de
139 gestarte deelnemers in 2004, hebben in 2004 ook nog 83 mensen die in 2003
gestart waren met een oudkomerstraject dit traject in 2004 afgerond.
Vijf
deelnemers uit 2004 hebben in 2004 hun traject ook afgerond.
Er nemen 37 mannen en 102 vrouwen
deel aan de oudkomerscursussen in 2004.