Bijlage 2:

 

 

 

“Werkwijze en resultaten van de evaluatie van de JGZ-pilots”

 

 

In 2005 is, 1 jaar na de start van het tweede pilot-team, de pilotfase van de eerste twee JGZ-teams geëvalueerd. Doel van de evaluatie was er op gericht om inzicht te krijgen in de realisatie van de doelen die voor de pilotfase waren gesteld.

 

Er is onderscheid gemaakt tussen strategische en operationele doelen.

Strategische doelen:

-          fungeer als “spin in het web” voor kinderen van 0 tot 19 jaar en hun ouders/verzorgers, maar ook met aanpalende organisaties (wijkgericht);

-          bied laagdrempelig de zorg aan zodat een ieder in de wijk daarvan gebruik kan maken;

-          zorg dat de knip tussen 0 tot 4 jaar en 4 tot 19 jaar weggewerkt is

 

Operationele doelen:

-          samenwerking tussen GGD, Maatzorg, MEE en Kwadraad is gerealiseerd;

-          risicogroepen in de wij zijn bekend en acties zonodig uitgezet,

-          de zorg rond kinderen tussen 0 en 19 jaar verloopt geďntegreerd in een team

 

De ontwikkeling van de pilotteams was met name gericht op het neerzetten van de teams, op het organiseren van de huisvesting, op het opzetten en uitproberen van samenwerkingsvormen en producten. De doelen die geformuleerd waren voor de pilotfase waren vooral operationeel van aard. De evaluatie die is uitgevoerd heeft zich vooral gericht op de operationele doelen, om zo uiteindelijk de strategische doelen te bereiken.

 

De evaluatie in 2005 bestond uit vier onderzoeken. In 2006 zullen nog twee andere onderzoeken worden toegevoegd.

Uitgevoerde onderzoeken:

1.   checklist voor de JGZ-teams (geeft inzicht in organisatie en dienstverleningsprocessen 

      d.m.v. het in kaart brengen van de dagelijkse bedrijfsvoering)

2.   medewerkers tevredenheidsonderzoek

3.   een interview met de pilotleiders

4.       een onderzoek onder scholen in de betreffende wijken.

5.       een onderzoek onder ouders in de vorm van groepsgesprekken (2006 1e keer)

6.       gesprekken met netwerkpartners (2006 1e keer)

 

Conclusies, verbeterpunten en ontwikkelthema´s

Uit de evaluatie komt naar voren dat de meeste operationele doelen, doorgaans neergezet in praktische opdrachten, zijn geďmplementeerd en uitgevoerd. 

De medewerkers zijn over het algemeen zeer tevreden over de samenwerking in de integrale teams. Men is echter wel van mening dat er veel doelstellingen en opdrachten in de pilotfase waren meegegeven aan de teams. Mede omdat ook veel tijd en aandacht gestoken moest worden in het proces van teambuilding en het op elkaar laten aansluiten en integreren van verschillende culturen en werkwijzen. Desalniettemin zijn de resultaten bevredigend te noemen.

 

Door het intensieve proces dat de beide pilot-teams hebben doorlopen, leverden de onderzoeksonderdelen veel nuttige informatie op die bruikbaar was om te benoemen welke verbeteringen ontwikkelingen nodig zijn. De werkgroep die de evaluatie heeft uitgevoerd,

heeft hierover als volgt geadviseerd.

 

De verbeterpunten en ontwikkelthema´s hebben betrekking op de volgende 4 zaken:

1. realisatie randvoorwaarden huidige en nieuwe JGZ-teams

2. dienstverlening aan de klant

3. kwaliteit van zorgverlening

4. functioneren van het integrale team

 

Realisatie van randvoorwaarden huidige en nieuwe JGZ-teams:

De werkgroep adviseert om de strategische en operationele doelen voor de JGZ-teams over een langere periode vast te leggen in een werkdocument. Hierin staan de strategische doelen omschreven en welke operationele doelen per jaar behaalt moeten worden, met daaraan gekoppeld een herder tijdspad en het beschikbar budget.

Er moet ook aandacht gegeven worden aan een helder communicatieplan, de mate van integratie van functies, de mate van uniforme aansturing en de mate van integratie van werkprocessen.

De wijze waarop de beschreven doelen worden gerealiseerd dient ook te worden beschreven.

 

Dienstverlening aan de klant:

De integrale JGZ-teams zijn opgezet om zo efficiënt en effectief mogelijk de klant van dienst te zijn en de zorgverlening kniploos te laten verlopen.

Geconcludeerd wordt dat op de onderdelen toegankelijkheid en bereikbaarheid van de JGZ-teams, communicatie over de JGZ en de externe oriëntatie nog versterking en verbetering nodig is.

De werkgroep adviseert om te onderzoeken op welke wijze de telefonische bereikbaarheid verbeterd kan worden zodat bewoners uit de wijk zo snel en efficiënt mogelijk te woord gestaan kunnen worden. Tevens zullen de inloopmogelijkheden verbeterd dienen te worden.

De communicatie vanuit de JGZ-teams kan eenduidiger en effectiever opgepakt worden. Het ontwikkelen van een integraal communicatieplan voor alle JGZ-teams is hierin een belangrijm element.

De teams zijn gestart met het opzetten van relaties in de wijk (en stad) dit traject dient echter nog geďntensiveerd en uitgebouwd te worden. Een planmatige aanpak wordt geadviseerd.

 

Kwaliteit en aanbod van zorg:

De kwaliteit van de geleverde zorg wordt mede bepaald door de wijze waarop de integrale JGZ-teams gebruik (kunnen) maken van uniforme werkwijzen die zijn vastgelegd in heldere procedures en protocollen.

De werkgroep adviseert om de werkprocessen te beschrijven en vast te leggen in het JGZ-handboek. Hierin kan worden aangehaakt bij kwaliteitstrajecten van de moederorganisaties.

Medewerkers geven aan grote behoefte te hebben aan een elektronisch kinddossier.

 

Functioneren als integrale team

Binnen de JGZ-teams is grote behoefte aan het verder versterken van verschillende  onderdelen die te maken hebben met het integraal in 1 team werken; (integrale) aansturing, cohesie en samenwerking binnen het team en heldere afspraken t.a.v. taken, verantwoordelijkheden en bevoegdheden.

 

Het samenbrengen van een groep mensen uit verschillende organisaties met verschillende achtergronden en culturen is stap 1, echter het proces dat daarna opgang gebracht moet worden is complex en vraagt veel tijd en aandacht van de regiomanagers.

In dit proces zal, mede met de start van nieuwe teams, nog actief geďnvesteerd moeten worden.

 

Tot slot

De ontwikkeling in de pilot-fase is erg intern gericht geweest. Er moest een hoop werk verzet worden om daadwerkelijk een integraal team neer te zetten.

Het bouwen aan de integrale JGZ-teams is, echter nog niet afgerond. Met de start van de eerste 2 JGZ-teams is een stevige basis gelegd en is veel ervaring opgedaan met het integraal werken in de praktijk. Het is nu zaak om de uitrol naar de andere wijken snel door te voeren, waarmee de stad volledig gedekt is zodat alle elementen van het integrale werken verder ontwikkeld en versterkt kunnen worden.