Bijlage 2:
In 2005 is, 1 jaar na de start van het tweede
pilot-team, de pilotfase van de eerste twee JGZ-teams geëvalueerd. Doel van de
evaluatie was er op gericht om inzicht te krijgen in de realisatie van de
doelen die voor de pilotfase waren gesteld.
Er is onderscheid gemaakt tussen strategische en
operationele doelen.
Strategische doelen:
-
fungeer als “spin in het web” voor kinderen van 0
tot 19 jaar en hun ouders/verzorgers, maar ook met aanpalende organisaties
(wijkgericht);
-
bied laagdrempelig de zorg aan zodat een ieder in
de wijk daarvan gebruik kan maken;
-
zorg dat de knip tussen 0 tot 4 jaar en 4 tot 19
jaar weggewerkt is
Operationele doelen:
-
samenwerking tussen GGD, Maatzorg, MEE en Kwadraad
is gerealiseerd;
-
risicogroepen in de wij zijn bekend en acties
zonodig uitgezet,
-
de zorg rond kinderen tussen 0 en 19 jaar verloopt
geďntegreerd in een team
De ontwikkeling van de pilotteams was met name
gericht op het neerzetten van de teams, op het organiseren van de huisvesting,
op het opzetten en uitproberen van samenwerkingsvormen en producten. De doelen
die geformuleerd waren voor de pilotfase waren vooral operationeel van aard. De
evaluatie die is uitgevoerd heeft zich vooral gericht op de operationele
doelen, om zo uiteindelijk de strategische doelen te bereiken.
De evaluatie in 2005 bestond uit vier onderzoeken.
In 2006 zullen nog twee andere onderzoeken worden toegevoegd.
Uitgevoerde onderzoeken:
1.
checklist voor de JGZ-teams (geeft inzicht in organisatie en
dienstverleningsprocessen
d.m.v.
het in kaart brengen van de dagelijkse bedrijfsvoering)
2.
medewerkers tevredenheidsonderzoek
3. een
interview met de pilotleiders
4.
een onderzoek onder scholen in de betreffende
wijken.
5.
een onderzoek onder ouders in de vorm van
groepsgesprekken (2006 1e keer)
6.
gesprekken met netwerkpartners (2006 1e
keer)
Conclusies, verbeterpunten en ontwikkelthema´s
Uit de evaluatie komt naar voren dat de meeste
operationele doelen, doorgaans neergezet in praktische opdrachten, zijn
geďmplementeerd en uitgevoerd.
De medewerkers zijn over het algemeen zeer tevreden
over de samenwerking in de integrale teams. Men is echter wel van mening dat er
veel doelstellingen en opdrachten in de pilotfase waren meegegeven aan de
teams. Mede omdat ook veel tijd en aandacht gestoken moest worden in het proces
van teambuilding en het op elkaar laten aansluiten en integreren van
verschillende culturen en werkwijzen. Desalniettemin zijn de resultaten
bevredigend te noemen.
Door het intensieve proces dat de beide pilot-teams
hebben doorlopen, leverden de onderzoeksonderdelen veel nuttige informatie op
die bruikbaar was om te benoemen welke verbeteringen ontwikkelingen nodig zijn.
De werkgroep die de evaluatie heeft uitgevoerd,
heeft hierover als volgt geadviseerd.
De verbeterpunten en ontwikkelthema´s hebben
betrekking op de volgende 4 zaken:
1. realisatie randvoorwaarden huidige en nieuwe
JGZ-teams
2. dienstverlening aan de klant
3. kwaliteit van zorgverlening
4. functioneren van het integrale team
Realisatie
van randvoorwaarden huidige en nieuwe JGZ-teams:
De werkgroep adviseert om de strategische en
operationele doelen voor de JGZ-teams over een langere periode vast te leggen
in een werkdocument. Hierin staan de strategische doelen omschreven en welke
operationele doelen per jaar behaalt moeten worden, met daaraan gekoppeld een
herder tijdspad en het beschikbar budget.
Er moet ook aandacht gegeven worden aan een helder
communicatieplan, de mate van integratie van functies, de mate van uniforme
aansturing en de mate van integratie van werkprocessen.
De wijze waarop de beschreven doelen worden
gerealiseerd dient ook te worden beschreven.
Dienstverlening
aan de klant:
De integrale JGZ-teams zijn opgezet om zo efficiënt
en effectief mogelijk de klant van dienst te zijn en de zorgverlening kniploos
te laten verlopen.
Geconcludeerd wordt dat op de onderdelen
toegankelijkheid en bereikbaarheid van de JGZ-teams, communicatie over de JGZ
en de externe oriëntatie nog versterking en verbetering nodig is.
De werkgroep adviseert om te onderzoeken op welke
wijze de telefonische bereikbaarheid verbeterd kan worden zodat bewoners uit de
wijk zo snel en efficiënt mogelijk te woord gestaan kunnen worden. Tevens
zullen de inloopmogelijkheden verbeterd dienen te worden.
De communicatie vanuit de JGZ-teams kan eenduidiger
en effectiever opgepakt worden. Het ontwikkelen van een integraal
communicatieplan voor alle JGZ-teams is hierin een belangrijm element.
De teams zijn gestart met het opzetten van relaties
in de wijk (en stad) dit traject dient echter nog geďntensiveerd en uitgebouwd
te worden. Een planmatige aanpak wordt geadviseerd.
Kwaliteit
en aanbod van zorg:
De kwaliteit van de geleverde zorg wordt mede
bepaald door de wijze waarop de integrale JGZ-teams gebruik (kunnen) maken van
uniforme werkwijzen die zijn vastgelegd in heldere procedures en protocollen.
De werkgroep adviseert om de werkprocessen te
beschrijven en vast te leggen in het JGZ-handboek. Hierin kan worden aangehaakt
bij kwaliteitstrajecten van de moederorganisaties.
Medewerkers geven aan grote behoefte te hebben aan
een elektronisch kinddossier.
Binnen de JGZ-teams is grote behoefte aan het
verder versterken van verschillende
onderdelen die te maken hebben met het integraal in 1 team werken;
(integrale) aansturing, cohesie en samenwerking binnen het team en heldere
afspraken t.a.v. taken, verantwoordelijkheden en bevoegdheden.
Het samenbrengen van een groep mensen uit
verschillende organisaties met verschillende achtergronden en culturen is stap
1, echter het proces dat daarna opgang gebracht moet worden is complex en
vraagt veel tijd en aandacht van de regiomanagers.
In dit proces zal, mede met de start van nieuwe
teams, nog actief geďnvesteerd moeten worden.
De ontwikkeling in de pilot-fase is erg intern
gericht geweest. Er moest een hoop werk verzet worden om daadwerkelijk een
integraal team neer te zetten.
Het bouwen aan de integrale JGZ-teams is, echter
nog niet afgerond. Met de start van de eerste 2 JGZ-teams is een stevige basis
gelegd en is veel ervaring opgedaan met het integraal werken in de praktijk.
Het is nu zaak om de uitrol naar de andere wijken snel door te voeren, waarmee
de stad volledig gedekt is zodat alle elementen van het integrale werken verder
ontwikkeld en versterkt kunnen worden.