Naar
aanleiding van de ontvangen jaarverslagen over 2004 van de Adviescommissie voor
bezwaarschriften, de Gemeentelijke ombudscommissie, het Instituut Sociaal
Raadslieden en het Interkerkelijk Sociaal Fonds ontvangt u hierbij de reactie van
de sector Werk, Inkomen en Zorg (WIZ). Deze reactie is in samenspraak met de
uitvoering tot stand gekomen.
2.
Adviescommissie voor bezwaarschriften
In
Kamer II van de Adviescommissie voor bezwaarschriften – de ‘Commissie’ – worden
bezwaarschriften behandeld waarvan het primaire besluit namens het college is
afgegeven door WIZ. De belangrijkste wetten en regelingen op basis waarvan
bezwaarschriften bij Kamer II worden ontvangen zijn:
-
De
Wet werk en bijstand (WWB), voorheen de Algemene bijstandswet (Abw);
-
het
Besluit bijstandsverlening zelfstandigen (Bbz);
-
de
Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze
werknemers (IOAW);
-
de
Wet voorzieningen gehandicapten (WVG);
-
het
Sportfonds;
-
de
Tegemoetkoming woonlasten kamerhuurders.
In
2004 werden door Kamer II in totaal 570 bezwaarschriften ontvangen. Ten
opzichte van 2003 betekent dit een stijging van 140 bezwaarschriften (dit is
een stijging van 33%). De ontvangen bezwaarschriften hadden betrekking op:
-
de
WWB/Abw 79%
-
de
WVG 17,5%
-
één
van de overige regelingen 3,5%
Van
de ontvangen bezwaarschriften werden er in 2004 in totaal 491 afgehandeld. De
uitkomst van de adviezen kan als volgt worden samengevat:
Afgehandeld |
Wijze
van afhandeling |
Aantal 2003 |
2003 in % |
Aantal 2004 |
2004 in % |
Adviezen |
Ongegrond |
212 |
40,6% |
203 |
41,3% |
Niet ontvankelijk |
38 |
7,3% |
43 |
8,8% |
|
(Gedeeltelijk)
gegrond |
77 |
14,8% |
91 |
18,5% |
|
Ingetrokken |
Nadat
besluit is herzien |
141 |
27,0% |
108 |
22,0% |
Overig |
54 |
10,3% |
46 |
9,4% |
|
Totaal |
522 |
100% |
491 |
100% |
Tabel: Afhandeling ingediende bezwaarschriften in 2004 vergeleken met 2003
Het
percentage ongegronde bezwaarschriften is vrijwel gelijk gebleven. Er is nu
sprake van stabilisatie na een daling in de afgelopen jaren. Het aantal
bezwaarschriften dat is ingetrokken – nadat WIZ het besluit heeft herzien – is
verder gedaald:
-
herzien
in 2002 (niet in de tabel) 38,2%
-
herzien
in 2003 27%
-
herzien
in 2004 22%
Geconcludeerd
kan worden dat er minder reden is een besluit te herzien tijdens behandeling
door de Commissie. Het aantal bezwaarschriften dat (gedeeltelijk) gegrond is
bevonden is gestegen:
-
(gedeeltelijk)
gegrond in 2002 (niet in de tabel) 12%
-
(gedeeltelijk)
gegrond in 2003 14,8%
-
(gedeeltelijk)
gegrond in 2004 18,5%
Over
het geheel gesproken is er sprake van een stabiel beeld. WIZ blijft er echter
naar streven de kwaliteit van besluiten in eerste aanleg in de toekomst te
verbeteren.
In
het jaaroverzicht signaleert de Commissie verschillende punten die voor
verbetering vatbaar zijn:
-
de
Commissie is van mening dat WIZ informatie aan cliënten zou moeten geven over
de ‘verkorte aanvraagprocedure’ die kennelijk bestaat voor degenen die binnen
een bepaalde (korte) termijn na de beëindiging van periodiek verleende bijstand
weer in aanmerking wil komen voor een bijstandsuitkering.
Reactie WIZ
De
verkorte aanvraagprocedure zal in de toekomst standaard worden vermeld in de
beschikking bij beëindiging van periodiek verleende bijstand;
-
de
Commissie signaleert dat cliënten dikwijls een bezwaarschrift indienen tegen
een beschikking waarin wordt meegedeeld dat belanghebbende volgens het
GGD-advies niet volledig arbeidsongeschikt is en dat hij/zij zich moet laten
inschrijven bij het CWI, opdat er een kwalificerende intake kan worden
gehouden. De Commissie verwacht dat veel van dit soort bezwaarschriften
voorkomen zouden kunnen worden indien WIZ een goede toelichting geeft op
de beschikking, met name informatie over het karakter van de KWINT, de
mogelijkheden om daarbij volledig rekening te houden met de beperkingen van de
belanghebbende, alsmede dat het ‘resultaat’ van de KWINT zal worden vastgelegd
in een beschikking van WIZ (waartegen uiteraard een bezwaarschrift kan worden
ingediend).
Reactie WIZ
De bedoeling van de KWINT (kwalificerende intake) wordt al aan de cliënt
uitgelegd tijdens het ‘dienstverleningsgesprek’ bij WIZ. Hierin komt aan de
orde dat de KWINT inhoudt dat de cliënt wordt uitgenodigd bij het CWI voor een
gesprek over de mogelijkheden van arbeidsreïntegratie.
In de
‘bouwsteen’ (toegevoegd aan de beschikking) die betrekking heeft op de KWINT,
wordt een toelichting gegeven. Hierin staat dat de KWINT betrekking heeft op de
mogelijkheden van de betrokkene inzake arbeidsreïntegratie;
-
WIZ
rekent, bijvoorbeeld bij het maken van een draagkrachtberekening, de wettelijke
normbedragen voor AOW-vakantiegeld niet correct om van bruto naar netto.
Reactie WIZ
WIZ erkent dat er hierover soms onduidelijkheid bestaat bij consulenten.
Voor het vaststellen van de normbedragen van het AOW-vakantiegeld worden
momenteel verschillende informatiebronnen gebruikt. Voortaan zal WIZ deze
normbedragen opnemen in het overzicht van de normenlijst, zodat in de toekomst
alle consulenten van hetzelfde bedrag uitgaan;
-
WIZ
handelt niet altijd correct bij het op de bijstandsuitkering in mindering brengen
van inkomsten in de vorm van een (voorlopige) belastingteruggaaf, met name in
verband met de fiscale heffingskortingen. Door die onjuiste handelswijze
plaatst WIZ cliënten vaak gedurende lange tijd ruim onder bijstandsniveau.
Reactie WIZ
De heffingskortingen moeten beschouwd worden als een voorliggende
voorziening. Dit heeft als consequentie dat ieder jaar, op de peildatum 31/12
op basis van de gezinssituatie zoals deze bekend is bij WIZ, beoordeeld wordt
op welke kortingen de belanghebbende recht heeft. Met ingang van 2002 zijn deze
kortingen direct bij het begin van het nieuwe jaar ingegeven in het
uitkeringsadministratiesysteem.
Er is soms wel een afwijking in de hoogte van het bedrag welke de klant
ontvangt van de Belastingdienst ten opzichte van het (norm)bedrag dat ingegeven
wordt in het uitkeringsadministratiesysteem. Dit heeft te maken met het feit
dat de klant niet altijd een beroep doet op alle kortingen waar hij/zij recht
op heeft. De verrekening van de heffingskortingen verloopt naar onze waarneming
over het geheel genomen correct;
-
naar
aanleiding van een paar voorbeelden waarbij de indiening en afwikkeling van een
aanvraag door een cliënt die verblijft bij Stichting Jeroen fout is gegaan,
waardoor cliënt recht op bijstand heeft verspeeld, doet de Commissie de
suggestie om voor cliënten van de Stichting Jeroen, gelet op het soort
problematiek dat hoort bij een dergelijke organisatie, een vaste
contactpersoon bij de sector WIZ aan te wijzen.
Reactie WIZ
De genoemde voorbeelden hebben met
name betrekking op het aanvraagproces bij het CWI. Tijdens dit aanvraagproces
is de ‘brugwachter’ van WIZ het aanspreekpunt bij het CWI. De brugwachter is
vanuit WIZ gedetacheerd bij het CWI. Deze kan als aanspreekpunt fungeren;
-
om
te voorkomen dat cliënten onbewust hun inschrijving bij het CWI laten verlopen,
als gevolg waarvan hun uitkering tijdelijk wordt verlaagd (‘maatregel’), pleit
de Commissie ervoor om op het informatieformulier de vraag op de nemen op welke
datum de inschrijving bij het CWI afloopt.
Reactie WIZ
Een betere oplossing is het de
cliënt te attenderen op het verlopen van de inschrijving op de ‘bijsluiter’.
Bij het informatieformulier wordt altijd een kaartje op A5-formaat gedaan,
waarop de cliënt aan een aantal zaken wordt herinnerd. De bedoeling is om eens
in de 3 maanden op de bijsluiter te wijzen op het mogelijk verlopen van de
CWI-inschrijving;
-
de
opvatting die WIZ kennelijk heeft, dat een WWB-cliënt 4 weken per kalenderjaar aaneengesloten
op vakantie zou moeten gaan en de vakantie dus niet kan opsplitsen in
bijvoorbeeld tweemaal twee weken verspreidt over het jaar, vindt geen steun in
de wet (WWB).
Reactie WIZ
De veronderstelling dat WIZ deze opvatting zou zijn toegedaan is onjuist.
Op dit specifieke punt is er geen beleid dat afwijkt van de bepalingen in de
WWB. Indien in 2004 bij een beschikking is gemotiveerd dat een cliënt alleen 4
weken aaneengesloten op vakantie kan gaan, betreft dit een incident. Zonder
uitzondering is het uitgangspunt van WIZ dat men over het hele jaar verspreid de
4 weken vakantie kan gebruiken.
3.
Gemeentelijke ombudscommissie
In
het jaar 2004 heeft de Gemeentelijke ombudscommissie negentien nieuwe zaken
binnengekregen. Hiervan zijn er uiteindelijk drie geheel of gedeeltelijk
onbehoorlijk beoordeeld, één was er op 31 december 2004 nog in behandeling. In
twee van deze zaken was het cluster Publiekszaken partij, maar uit het verslag
blijkt dat dit niet WIZ betrof.
4.
Instituut Sociaal Raadslieden (ISR)
Het
aantal hulpvragen dat het ISR in 2004 ontving is met 13,5% toegenomen tot
totaal 5651. Het grootste deel van de hulpvragen had daarbij betrekking op
uitkeringen en de sociale zekerheid:
-
aantal
vragen in 2003 1417
-
aantal
vragen in 2004 1611
Specifiek
over de bijstandswet:
-
(algemene)
bijstandsvragen in 2003 (Abw) 319
-
(algemene)
bijstandsvragen in 2004 (WWB) 426
Specifiek
over bijzondere bijstand:
-
vragen
over bijzondere bijstand in 2003 187
-
vragen
over bijzondere bijstand in 2004 169
De
WWB/Abw is niet het meest besproken onderwerp, dit staat namelijk op de tweede
plaats. In 2004 is het meest besproken onderwerp het vreemdelingenrecht. Op de
derde plaats staat de problematiek rond schulden en budget.
Evenals
vorig jaar is de sterke toename van de schuldenproblematiek wederom het
belangrijkste knelpunt uit het jaarverslag. De oorzaken hiervan zijn vooral
stagnerende inkomens, toenemende werkloosheid en het slechter met geld om
kunnen gaan sinds de invoering van de euro. Ook verkijken mensen zich op de
kosten van bijvoorbeeld mobiele telefonie, en gaat Eneco tegenwoordig bij
wanbetaling eerder tot afsluiting over.
Het
ISR heeft in het jaarverslag geen expliciete signalering over de uitvoering van
zaken binnen WIZ gegeven. Van belang is aan te tekenen dat er tussen ISR en WIZ
zowel op casus- als managementniveau geregeld contact is.
5.
Interkerkelijk Sociaal Fonds (ISF)
Het
ISF is een fonds van de gezamenlijke Delftse kerken, waarbij men hulp biedt aan
hen die in ernstige (financiële) problemen zijn geraakt. Daarnaast is het fonds
voor de gemeente een belangrijke partner omdat zij namens de gemeente in het
kader van de ‘Uitstroomregeling’ uitkeringen verstrekt aan een groep
uitgeprocedeerde asielzoekers die om verschillende redenen niet kunnen worden
uitgezet. In dit kader vindt regelmatig overleg plaats met de gemeente.
Het
ISF constateert dat er nog steeds mensen naar het spreekuur komen omdat zij
geen geld hebben voor een identiteitskaart. Uit een van deze voorvallen blijkt
dat WIZ voor het verkrijgen van een identiteitsbewijs wel voorschotten verstrekt.
Hierbij komt het echter voor dat dit geld door betrokkene voor iets anders
wordt gebruikt. Het fonds beraadt zich erop hoe zij hier in de toekomst mee om
moet gaan.
Zoals
in het voorgaande jaar was ook in 2004 het aantal mensen dat geld heeft
gekregen voor levensonderhoud hoog. Doordat de Voedselbank van start is gegaan
zijn veel mensen daar naartoe verwezen, en kon het aantal giften worden
beperkt.
In
het jaaroverzicht constateert het ISF verschillende punten die voor verbetering
vatbaar zijn:
-
het
aantal cliënten met een (hoge) schuldenlast neemt toe. Het bestuur van het ISF
is daarbij overigens wel van mening dat het aantal (dreigende) huisuitzettingen
en/of energieafsluitingen wordt verminderd door het beleid van WIZ dat de
mogelijkheid biedt om de verschuldigde bedragen in te houden op de uitkering.
Daarbij doet het bestuur de suggestie om deze mogelijkheid niet alleen te
bieden aan mensen met een volledige uitkering maar ook aan mensen met een
aanvullende uitkering.
Reactie WIZ
De mogelijkheid van doorbetaling wordt geboden als automatische incasso
of budgethulp niet tot de mogelijkheden behoort. Indien er in deze gevallen
sprake van noodzaak is, biedt WIZ de mogelijkheid om de verschuldigde
bedragen in te houden op de uitkering. Dit kan zowel bij een volledige als een
aanvullende uitkering. Echter, de hoogte van een aanvullende uitkering is niet
altijd toereikend om deze bedragen te kunnen doorbetalen;
-
een
van de oorzaken van de problemen van schuldenlast is (net als in het vorige
jaar bleek) de voorschotverlening door de UWV tijdens het in behandeling zijn
van een aanvraag. Voorschotverlening vindt soms pas na langer dan vier maanden
plaats.
Reactie WIZ
Als bij WIZ bekend wordt dat er problemen ontstaan door het uitblijven
van een voorschotverlening door de UWV, wordt de ‘brugwachter’ (van WIZ) bij
het CWI ingeschakeld. Deze neemt contact op met de direct verantwoordelijke bij
de UWV. Er wordt onderzocht wat het probleem is en hoe dit probleem kan worden
opgelost;
-
ook
constateert het ISF dat bij WIZ het omrekenen van een week- of 4-wekelijksloon
naar een maandbedrag om het te kort per maand vast te stellen soms problemen
oplevert.
Reactie WIZ
Voor het omrekenen van een week- of 4-wekelijksloon wordt door WIZ
gebruik gemaakt van de volgende formule: weekloon x 13 / 3 = maandloon
(een 4-wekelijksloon wordt eerst gedeeld door vier). WIZ heeft overigens deze
constatering van het ISF nog eens extra onder de aandacht gebracht van de
medewerkers;
-
tot
besluit geeft het fonds aan dat met name aan het begin van 2004 de wachtlijst
bij de Budgetwinkel tot problemen heeft geleid.
Reactie WIZ
In de loop van 2004 is de werkdruk bij de Budgetwinkel afgenomen. De
Budgetwinkel is nu instaat binnen een vaste termijn hulp te bieden.
6.
Tot slot
Uit
de jaarverslagen blijkt weer een veelheid aan signalen, hulpvragen en
suggesties voor verbetering. Deze jaarverslagen leveren door hun opmerkingen
elk jaar een belangrijke input voor een verdere verbetering van de
dienstverlening door WIZ.
De
jaarverslagen worden verspreid onder de medewerkers en waar nodig worden zij
besproken in overlegsituaties.
De
gemeente is de verschillende organisaties dankbaar voor de heldere en
inzichtelijke jaarverslagen.
7.
Voorstel
Voorgesteld
wordt:
-
de
jaarverslagen en de reactie van WIZ voor kennisgeving aan te nemen en deze
reactie naar hen door te sturen;
-
de
verschillende organisaties te bedanken voor hun jaarverslag;
-
de
reacties van WIZ daar waar nodig door te voeren in de organisatie.
Bastiaan Timmer