Een
amendement van Groenlinks op de programmabegroting 2004-2007 heeft ertoe geleid
dat over de periode 2004 tot en met 2008 structureel (algemene)middelen
beschikbaar toegevoegd aan het programma Werk, Inkomen en zorg voor de
subsidiëring van de SNVD. Het betreft €22.000,- voor de Stichting Noodopvang
Vluchtelingen Delft (SNVD). Dit nieuwe beleid is vertaald in een meerjarige
exploitatiesubsidie over de periode 2004 tot 2009.
In
deze nota wordt u een voorstel voor gedaan voor een exploitatiesubsidie over
het kalenderjaar 2006. Allereerst wordt een beschrijving gegeven van de
kenmerken van de Stichting Noodopvang Vluchtelingen Delft. Vervolgens wordt
specifiek ingegaan op de subsidieaanvraag en de subsidievoorwaarden. U wordt
gevraagd in te stemmen met de subsidieverlening en de daarbij behorende
subsidievoorwaarden.
2. Stichting
Noodopvang Vluchtelingen Delft (SNVD)
2.1 Grondslag
De
Noodopvang Vluchtelingen is een Interkerkelijk project dat voorkomt uit de
apostolair-diaconale taak van de christelijke gemeenten en parochies.
2.2 Doelstelling
De
noodopvang vluchtelingen heeft tot doel vluchtelingen vanuit Delft, Westland en
Oostland, op te vangen, die vallen onder de criteria. De criteria komen aan de
orde in paragraaf 2.5.
Voor
het begeleiden van de vluchtelingen tijdens de opvang wordt gebruik gemaakt van
de inzet van een groot aantal vrijwilligers. De SNVD zorgt voor een
deugdelijke, professionele coördinatie van de vrijwilligers.
2.3.
Uitgangspunt
De
opvang heeft een tijdelijk karakter. Doordat vooraf een positief advies door
een advocaat of een deskundige instelling wordt gegeven zal de opvang in
nagenoeg alle gevallen tijdelijk zijn.
2.4
Opvang en locatie
In 2006 beschikt de SNVD nog over één opvanglocatie: de
Koornmarkt. Op dit
moment wordt opvang geboden aan 6 tot 8 personen, afhankelijk van de
samenstelling volwassenen en kinderen.
De beschikbare ruimte is als volgt onderverdeeld:
2
x 2 persoonskamer
2
x 1 persoonskamer
Gelet
op de overvolle bezetting op de Koornmarkt is de SNVD
op zoek naar een alternatieve
opvanglocatie tegen een aanvaardbare prijs.
2.5.
Criteria
Vluchtelingen
die een beroep willen doen op de Noodopvang Vluchtelingen Delft, moeten voldoen
aan de volgende criteria:
·
Er moet sprake zijn van een uiterste noodsituatie,
waarbij men geen gebruik meer kan maken van overheidsvoorzieningen noch van
andere mogelijkheden;
·
De aanvraag wordt vergezeld van een positief advies
van een advocaat of deskundig instelling op het terrein van het
vluchtelingenwerk;
·
Er is sprake van een reëel juridische perspectief
voor legaal verblijf in Nederland of in een ander land waar toelating
gewaarborgd is.
2.6
Doelgroep
De
SNVD concentreert zich op ouderen, alleenstaanden met kinderen, alleenstaande
vrouwen en zieken. De opvang is regionaal (Delft, Westland, Oostland), de
mensen in de opvang hebben niet per definitie een binding met Delft.
In
de praktijk komt het neer op:
-
Asielzoekers die op grond van nieuwe feiten
en omstandigheden een tweede of volgende asielaanvraag hebben ingediend
Tot dusver hadden vervolgaanvragers in afwachting van de beslissing op
hun aanvraag geen recht op opvang, terwijl zij wel in Nederland mogen
verblijven. De minister van Vreemdelingenzaken en Integratie heeft besloten om
vervolgaanvragers die in de noodopvang van gemeenten verblijven met ingang van
1 januari 2006 in de opvang van het COA op te nemen.
Per 1 januari 2006 kunnen deze vervolgaanvragers instromen in de opvang
van het COA en hoeft de SNVD niet langer opvang te verlenen.
Het betreft specifiek asielzoekers die op grond van nieuwe feiten en
omstandigheden een tweede of volgende asielaanvraag hebben ingediend en van wie
deze tweede of volgende asielaanvraag niet in het AC wordt afgewezen, maar
verder wordt onderzocht op mogelijke inwilliging.
-
Uitgeprocedeerden:
Het betreft voornamelijk uitgeprocedeerden onder de nieuwe
Vreemdelingenwet. Het kan voorkomen dat ook opvang wordt geboden aan uitgeprocedeerden
die onder de oud wet zijn ingestroomd.
In beide gevallen moet sprake zijn van een uiterste noodsituatie,
waarbij men geen gebruik meer kan maken van overheidsvoorzieningen noch van
andere mogelijkheden en er is sprake van een reëel juridische perspectief voor
legaal verblijf in Nederland of in een ander land waar toelating gewaarborgd
is.
2.7 Levensonderhoud
De
SNVD draagt zorg voor de kosten van levensonderhoud, de hoogte is afgestemd op
de bedragen die door soortgelijke instellingen wordt verstrekt:
·
€40,- per volwassene per week
·
€30,- per volwassene kind
·
€20,- per
kind per week
3. Exploitatiesubsidie
2006: hoogte en financiering
Middels
een exploitatiesubsidie draagt de gemeente bij in het exploitatietekort. Het
doel hiervan is, conform het kalenderjaar 2004 en 2005, de activiteiten die met de subsidie worden
verricht in stand te houden. De SNVD
gebruikt de subsidie voor de
huisvestingskosten van de opvanglocaties (inclusief gas water, licht en
onderhoud).
3.1
Vermogen SNVD
Het vermogen van de SNVD
wordt gevormd door subsidies en donaties, schenkingen en erfstellingen en
legaten en andere verkrijgingen en baten. De kosten die aan de werkzaamheden
van de SNVD naar verwachting zijn gebonden, zijn neergelegd in een begroting
2006 (zie bijlage 1).
Hieruit valt tevens te lezen dat er sprake is van een begroot
negatief resultaat ad €15.720,-, over 2005. Als het daadwerkelijk negatief
resultaat over 2005 groter is dan € 3.840 wordt het eigen vermogen van de
stichting negatief en komt de stichting in de (financiële) problemen.
3.2
Subsidie aanvraag 2006
De subsidieaanvraag voor 2006 bedraagt €18.884,- specifiek
voor het in stand houden van de opvanglocatie(s) aan de markt en de Koornmarkt.
In nader telefonisch onderhoud op dinsdag 24 februari
j.l. heeft de penningmeester, P.
Langstraat, aangegeven dat de subsidieaanvraag 2006 bij te moeten stellen naar
€17.000,-, dit op basis van naderhand verkregen inzichten.
Uit
de begroting (zie bijlage 2) blijkt dat kosten als volgt zijn onderverdeeld:
·
€ 15.500,- huisvestingskosten (inclusief gas water en licht)
·
€ 1.500,-
onderhoudskosten
Conform
de subsidievoorwaarden maken de onderhoudskosten deel, uit van de
huisvestingskosten.
4. Financiering
en voorwaarden
Een
amendement van Groenlinks op de programmabegroting 2004-2007 heeft ertoe geleid
dat over de periode 2004 tot en met 2008 structureel (algemene)middelen
beschikbaar zijn gesteld voor de subsidiëring van de SNVD. De subsidie is
begroot op €22.000,- per kalenderjaar en is gekoppeld aan het programma Integratie
Nieuwkomers (projectnummer 26473).
4.1 Subsidievoorwaarden/verplichtingen:
Subsidievoorwaarden:
Een
van de voorwaarden voor subsidieverlening is dat de eigen middelen
(aanwezige
reserves) niet meer mogen bedragen dan 5% van het totaal van de lasten van de
jaarlijkse begroting berekend over het jaar voorafgaand aan het jaar waarin de
subsidievaststelling wordt ingediend.
Het
eigen vermogen van de SNVD bedraagt op 1 januari 2005 €3.840,-. Dit is €
1.645,- meer dan 5% van het totaal van de lasten van de jaarlijkse begroting,
berekend over het jaar voorafgaand aan het jaar waarin de subsidievaststelling
wordt ingediend. Echter, het eigen vermogen zal ook in 2005 afnemen omdat het
gebruikt wordt om het exploitatietekort (geraamd € 15.720 negatief) op te vangen. De afgelopen jaren is
overigens gebleken dat de daadwerkelijke tekorten vaak veel lager uitvielen dan
geraamd. Om die reden wordt voorgesteld gebruik te maken van artikel 14 lid 3
van de subsidieverordening maatschappelijke activiteiten en toch tot
subsidieverlening over te gaan.
Subsidieverplichtingen:
Aan
de subsidie zijn verschillende verplichtingen verbonden.Het betreft het
uitbrengen van verslag over de geleverde prestaties, een financieel verslag,
een activiteitenverslag en een verantwoording van de overige
subisidieverplichtingen.
Aanvullend
worden de volgende subsidieverplichtingen voorgesteld:
5. Voorstellen