1.       Inleiding

Een amendement van Groenlinks op de programmabegroting 2004-2007 heeft ertoe geleid dat over de periode 2004 tot en met 2008 structureel (algemene)middelen beschikbaar toegevoegd aan het programma Werk, Inkomen en zorg voor de subsidiëring van de SNVD. Het betreft €22.000,- voor de Stichting Noodopvang Vluchtelingen Delft (SNVD). Dit nieuwe beleid is vertaald in een meerjarige exploitatiesubsidie over de periode 2004 tot 2009.

 

In deze nota wordt u een voorstel voor gedaan voor een exploitatiesubsidie over het kalenderjaar 2006. Allereerst wordt een beschrijving gegeven van de kenmerken van de Stichting Noodopvang Vluchtelingen Delft. Vervolgens wordt specifiek ingegaan op de subsidieaanvraag en de subsidievoorwaarden. U wordt gevraagd in te stemmen met de subsidieverlening en de daarbij behorende subsidievoorwaarden.

 

2.       Stichting Noodopvang Vluchtelingen Delft (SNVD)

2.1   Grondslag

De Noodopvang Vluchtelingen is een Interkerkelijk project dat voorkomt uit de apostolair-diaconale taak van de christelijke gemeenten en parochies.

 

2.2   Doelstelling

De noodopvang vluchtelingen heeft tot doel vluchtelingen vanuit Delft, Westland en Oostland, op te vangen, die vallen onder de criteria. De criteria komen aan de orde in paragraaf 2.5.

 

Voor het begeleiden van de vluchtelingen tijdens de opvang wordt gebruik gemaakt van de inzet van een groot aantal vrijwilligers. De SNVD zorgt voor een deugdelijke, professionele coördinatie van de vrijwilligers.

 


2.3. Uitgangspunt

De opvang heeft een tijdelijk karakter. Doordat vooraf een positief advies door een advocaat of een deskundige instelling wordt gegeven zal de opvang in nagenoeg alle gevallen tijdelijk zijn.

 

2.4 Opvang en locatie

In 2006 beschikt de SNVD nog over één opvanglocatie: de Koornmarkt. Op dit moment wordt opvang geboden aan 6 tot 8 personen, afhankelijk van de samenstelling volwassenen en kinderen.

De beschikbare ruimte is als volgt onderverdeeld:

2 x 2 persoonskamer

2 x 1 persoonskamer

Gelet op de overvolle bezetting op de Koornmarkt  is de SNVD op zoek naar  een alternatieve opvanglocatie tegen een aanvaardbare prijs.

 

2.5. Criteria

Vluchtelingen die een beroep willen doen op de Noodopvang Vluchtelingen Delft, moeten voldoen aan de volgende criteria:

·         Er moet sprake zijn van een uiterste noodsituatie, waarbij men geen gebruik meer kan maken van overheidsvoorzieningen noch van andere mogelijkheden;

·         De aanvraag wordt vergezeld van een positief advies van een advocaat of deskundig instelling op het terrein van het vluchtelingenwerk;

·         Er is sprake van een reëel juridische perspectief voor legaal verblijf in Nederland of in een ander land waar toelating gewaarborgd is.

 

2.6 Doelgroep

De SNVD concentreert zich op ouderen, alleenstaanden met kinderen, alleenstaande vrouwen en zieken. De opvang is regionaal (Delft, Westland, Oostland), de mensen in de opvang hebben niet per definitie een binding met Delft.

 

In de praktijk komt het neer op:

-          Asielzoekers die op grond van nieuwe feiten en omstandigheden een tweede of volgende asielaanvraag hebben ingediend

Tot dusver hadden vervolgaanvragers in afwachting van de beslissing op hun aanvraag geen recht op opvang, terwijl zij wel in Nederland mogen verblijven. De minister van Vreemdelingenzaken en Integratie heeft besloten om vervolgaanvragers die in de noodopvang van gemeenten verblijven met ingang van 1 januari 2006 in de opvang van het COA op te nemen.

 

Per 1 januari 2006 kunnen deze vervolgaanvragers instromen in de opvang van het COA en hoeft de SNVD niet langer opvang  te verlenen.

Het betreft specifiek asielzoekers die op grond van nieuwe feiten en omstandigheden een tweede of volgende asielaanvraag hebben ingediend en van wie deze tweede of volgende asielaanvraag niet in het AC wordt afgewezen, maar verder wordt onderzocht op mogelijke inwilliging.

 

-          Uitgeprocedeerden:

Het betreft voornamelijk uitgeprocedeerden onder de nieuwe Vreemdelingenwet. Het kan voorkomen dat ook opvang wordt geboden aan uitgeprocedeerden die onder de oud wet zijn ingestroomd.

In beide gevallen moet sprake zijn van een uiterste noodsituatie, waarbij men geen gebruik meer kan maken van overheidsvoorzieningen noch van andere mogelijkheden en er is sprake van een reëel juridische perspectief voor legaal verblijf in Nederland of in een ander land waar toelating gewaarborgd is.

 

2.7 Levensonderhoud

De SNVD draagt zorg voor de kosten van levensonderhoud, de hoogte is afgestemd op de bedragen die door soortgelijke instellingen wordt verstrekt:

·         €40,- per volwassene per week

·         €30,- per volwassene kind

·         €20,-  per kind per week

 

3.       Exploitatiesubsidie 2006: hoogte en financiering

Middels een exploitatiesubsidie draagt de gemeente bij in het exploitatietekort. Het doel hiervan is, conform het kalenderjaar 2004 en 2005,  de activiteiten die met de subsidie worden verricht in stand te houden. De SNVD  gebruikt de subsidie  voor de huisvestingskosten van de opvanglocaties (inclusief gas water, licht en onderhoud).

 

3.1 Vermogen SNVD

Het vermogen van de SNVD wordt gevormd door subsidies en donaties, schenkingen en erfstellingen en legaten en andere verkrijgingen en baten. De kosten die aan de werkzaamheden van de SNVD naar verwachting zijn gebonden, zijn neergelegd in een begroting 2006 (zie bijlage 1).

Hieruit valt tevens te lezen dat er sprake is van een begroot negatief resultaat ad €15.720,-, over 2005. Als het daadwerkelijk negatief resultaat over 2005 groter is dan € 3.840 wordt het eigen vermogen van de stichting negatief en komt de stichting in de (financiële) problemen.

 

 

3.2 Subsidie aanvraag 2006

De subsidieaanvraag voor 2006 bedraagt €18.884,- specifiek voor het in stand houden van de opvanglocatie(s) aan de markt en de Koornmarkt.

In nader telefonisch onderhoud op dinsdag 24 februari j.l.  heeft de penningmeester, P. Langstraat, aangegeven dat de subsidieaanvraag 2006 bij te moeten stellen naar €17.000,-, dit op basis van naderhand verkregen inzichten.

 

Uit de begroting (zie bijlage 2) blijkt dat kosten als volgt zijn onderverdeeld:

·         € 15.500,- huisvestingskosten  (inclusief gas water en licht)

·            1.500,- onderhoudskosten

Conform de subsidievoorwaarden maken de onderhoudskosten deel, uit van de huisvestingskosten.

 

4.       Financiering en voorwaarden

Een amendement van Groenlinks op de programmabegroting 2004-2007 heeft ertoe geleid dat over de periode 2004 tot en met 2008 structureel (algemene)middelen beschikbaar zijn gesteld voor de subsidiëring van de SNVD. De subsidie is begroot op €22.000,- per kalenderjaar en is gekoppeld aan het programma Integratie Nieuwkomers (projectnummer 26473).

 

4.1   Subsidievoorwaarden/verplichtingen:

 

Subsidievoorwaarden:

Een van de voorwaarden voor subsidieverlening is dat de eigen middelen

(aanwezige reserves) niet meer mogen bedragen dan 5% van het totaal van de lasten van de jaarlijkse begroting berekend over het jaar voorafgaand aan het jaar waarin de subsidievaststelling wordt ingediend. 

 

Het eigen vermogen van de SNVD bedraagt op 1 januari 2005 €3.840,-. Dit is € 1.645,- meer dan 5% van het totaal van de lasten van de jaarlijkse begroting, berekend over het jaar voorafgaand aan het jaar waarin de subsidievaststelling wordt ingediend. Echter, het eigen vermogen zal ook in 2005 afnemen omdat het gebruikt wordt om het exploitatietekort (geraamd € 15.720 negatief)  op te vangen. De afgelopen jaren is overigens gebleken dat de daadwerkelijke tekorten vaak veel lager uitvielen dan geraamd. Om die reden wordt voorgesteld gebruik te maken van artikel 14 lid 3 van de subsidieverordening maatschappelijke activiteiten en toch tot subsidieverlening over te gaan. 

 

Subsidieverplichtingen:

Aan de subsidie zijn verschillende verplichtingen verbonden.Het betreft het uitbrengen van verslag over de geleverde prestaties, een financieel verslag, een activiteitenverslag en een verantwoording van de overige subisidieverplichtingen.

 

Aanvullend worden de volgende subsidieverplichtingen voorgesteld:

  1. De SNVD verleent haar medewerking bij het bekendmaken van de doelgroep vervolgaanvragers die met ingang van 1 januari 2006 in de opvang van het COA opgenomen kunnen worden.
  2. De SNVD wordt betrokken het nieuwe terugkeerbeleid en het daarmee samenhangende afbouwscenario ROA/VVTV/Uitstroomregeling. Dit kan mogelijk consequenties hebben voor de subsidie 2007.

 

5. Voorstellen

  1. In te stemmen met de subsidieverlening en de bijbehorende subsidieverplichtingen.
  2. In te stemmen met het feit dat voor deze subsidieverlening gebruik wordt gemaakt van artikel 14 lid 3 van de subsidieverordening maatschappelijke activiteiten.