Het programma Integratie & Activering richt
zich primair op (groepen) mensen die langdurig in een achterstandssituatie
(dreigen te) verkeren. Doel is om deze mensen hier met gerichte, concrete
acties en projecten uit te halen en hun kansen op inkomen, werk, participatie,
opleiding, vorming, gezondheid, ontspanning en kennismaking te vergroten. Het
gaat daarbij om een proces waarin allochtonen en autochtonen actief en
respectvol betrokken zijn, waarbij eilandvorming wordt voorkomen of doorbroken
en alle Delftenaren goed kunnen wonen, werken en samenleven.
Langs een aantal lijnen zijn we in Delft met
Integratie & Activering aan de slag gegaan:
1.
Prioriteit voor stadsgesprekken
2.
Tegengaan segregatie op de woningmarkt
3.
Zelforganisaties zo ondersteunen dat zij meer
verantwoordelijkheid nemen voor de integratie van hun achterbannen
4.
Kritisch blijven op de resultaten van educatie,
activering en onderwijs
5.
Inzetten op een samenhangend aanbod van
arbeidsmarktgerelateerde diensten aan werkgevers
6.
Verbeteren van de positie van allochtonen in de
zorg
In deze voortgangsrapportage willen wij u
informeren over de meest actuele stand van zaken. In mei 2005 heeft de
commissie WZO een laatste voortgangsrapportage ontvangen.
DEEL I
ACTIVITEITEN 2005
Op 27 mei 2004 heeft de raad de nota: “De uitdaging
van kennismaken en meebesturen goedgekeurd.” Concrete projecten staan hierin
centraal:
1.
Het bevorderen van diversiteit in besturen door
tien allochtone talenten te plaatsen in bestuursfuncties, commissiefuncties en
/ of het vergroten van actieve betrokkenheid binnen een personeelsvereniging.
Dit binnen onderwijs, zorg, (sport) verenigingen etc. Inmiddels zijn 25
deelnemers vanuit het project en netwerk Onbenut Talent actief op meerdere
terreinen.
Raad van Toezicht St. Zorginstellingen P. van Foreest 1
Klankbordgroep St. Ouderenwerk 4
Bestuur St. Ouderenwerk 1
Cliëntenraad St. Ouderenwerk 1
Bestuur Rode Kruis 1
MR-lid scholen 2
Coaches project “Leve Leven” 4
Mentoren basisonderwijs 10
Inzet activiteit Brede School 1
Totaal 25
2.
Het bevorderen van sport - en
integratiebevorderende projecten
In 2005 zijn twee BOS – subsidieaanvragen gedaan bij het ministerie van VWS.
Deze zijn inmiddels gehonoreerd. Voor het gebied Voorhof/Poptahof wordt in de
periode 2006 t/m 2009 extra aandacht besteed aan leerlingen van 4 – 13 jaar met
een onderwijsachterstand, wat zich vervolgens ook vertaald in een lagere
(georganiseerde) sportdeelname. Ouders en begeleiders van de leerlingen worden
bij dit project betrokken. Voor het gebied Buitenhof Noord wordt in de periode
2006 t/m 2009 extra aandacht besteed aan de achterblijvende sportdeelname van
allochtone meisjes. Ook hier worden ouders en begeleiders bij het project
betrokken.
Uit gemeentelijk onderzoek (Sportparticipatie 2002/2005) blijkt dat het aantal allochtonen
dat sport in die periode 2002 – 2005 met 5% is toegenomen (van 73 naar 78%). In
de groep niet-westerse allochtonen is de toename zelfs 17%
(65 – 82%). Het percentage allochtonen dat lid is van een sportvereniging steeg
in dezelfde periode van 37% naar 42%
(niet-westerse allochtonen van 35% naar 54%).
3.
Stadsgesprekken via de Club van 100 via:
Themabijeenkomsten
In 2005 vonden er drie themabijeenkomsten plaats,
waarvan twee volgens de Lagerhuisdebatformule. De drie thema’s waren:
·
Helden en hun betekenis voor de samenleving
·
Inburgeren in Delft
·
Goede buren, botsende leefstijlen
De opkomst van elke bijeenkomst was gemiddeld 35
personen.
Cafégesprekken
Informele gesprekken over
zaken die in de stad op integratiegebied spelen of het bespreken van de
actualiteiten van de dag. Dat is de opzet van de 3 cafégesprekken die in 2005
hebben plaatsgevonden. Elkaar informeren en ideeën uitwisselen. Ook is het een
prettige manier om kennis te maken met mede inwoners van Delft of een manier om
gezamenlijk te zoeken naar creatieve oplossingen van problemen. Besproken
onderwerpen:
De bijeenkomsten waren
succesvol en snel “volgeboekt.”
4.
Multiculturele markt
Op zaterdag 18 juni 2005
is voor de tweede keer samen met de marktondernemers de Multiculturele Markt
gepresenteerd. De markt is een goede plek om mensen van diverse culturen op een
leuke manier met elkaar kennis te laten maken en het veelkleurige gezicht in de
stad te tonen. Dit jaar werd de markt groter opgezet dan in 2004. De gehele
markt werd omgetoverd tot een gezellige drukbezochte bazaar. In het totaal
deden 152 deelnemers mee om van deze dag een succes te maken. De deelnemers
lieten de bezoekers kennis maken met de cultuur uit Nepal, Turkije, Italië,
China, Irak, Iran, Palestina, Senegal, Marokko, Chili, Suriname, Cuba en de
Nederlandse Antillen. Op twee podia werden optredens verzorgd van onder andere Cubaanse, Palestijnse, West
– Afrikaanse en Marokkaanse muziek -, sport – en dansgroepen.
5.
Inburgeren Andersom
In 2005 hebben (2x) drie
cursussen Inburgeren Andersom plaatsgevonden. Mondriaan Educatie heeft in 2004
– in opdracht van de gemeente Delft – de cursus Inburgeren Andersom
samengesteld en de cursus gegeven. Deze cursus – die zes avonden in beslag nam
– was bedoeld voor iedereen die op een laagdrempelige manier wilde kennismaken
met de Marokkaanse of Turkse taal, de mensen en hun cultuur.
De drie cursussen hebben
plaatsgevonden in:
Cursus 1: oktober 2004
Cursus 2: februari 2005
Cursus 3: mei 2005 (start
van Turkse cursus)
Aantal deelnemers:
Cursus 1: 21 (Turks), 21
Marokkaans
Cursus 2: 21 (Turks), 23
Marokkaans
Cursus 3: 21 (Turks), 22
Marokkaans
Van het totale aantal
deelnemers (129) was 22% man en 78% vrouw. Voor het jaar 2006 is besloten weer
een cursus Inburgeren Andersom op te starten. Het land dat nu in beeld komt is
China.
6.
Campagne
In de nota Kennismaken en Meebesturen daagt het
college iedere burger in Delft uit om deel te nemen aan de hierboven vermelde
activiteiten. Daarnaast daagt het college iedere burger uit om die onbekende
buurman of buurvrouw de hand te reiken. Om de aandacht van de burgers te
trekken is een campagne gestart, waarin onder meer:
De uitdaging van het college om met elkaar kennis
te maken, eilandvorming te doorbreken, de onbekende buurman of buurvrouw te
ontmoeten is ook via andere wegen opgepakt waarvan we hier noemen:
7.
Wat eten we vandaag?
Eenmaal per jaar organiseert de werkgroep een ‘Eetweek’. Dit betekent
dat er in april 2005 125 huishoudens in Delft, allochtonen en autochtonen, met
elkaar in contact zijn gebracht onder het genot van een etentje, koffie of
thee. Het afsluitende feest werd goed bezocht. In september is een
multiculturele picknick georganiseerd. Naast deze uitvoerende activiteiten
denkt de werkgroep “Wat eten we vandaag” na over de toekomst. Er is een eigen
website (www.wewv-delft.nl) waarmee
grotere bekendheid gegeven kan worden aan activiteiten en informatie-overdracht
naar belangstellenden plaatsvindt. Het doel daarvan is o.a. om meer
vrijwilligers te werven.
8.
Bezoekvrouwen
Er zijn vier bezoekvrouwen
werkzaam, die wekelijks een huisbezoek doen waarbij ze vrouwen proberen te
stimuleren om activiteiten buitenshuis te gaan ondernemen. In 2005 hebben de
volgende activiteiten plaatsgevonden:aerobics, naailes, fietscursus,
kapperscursus, yoga. De volgende voorlichtingsbijeenkomsten hebben plaatsgevonden:
dialogen tussen twee generaties (moeders & dochters) in samenwerking met
het JIP (voor Irakese, Turkse, Afghaanse en Somalische vrouwen), bijeenkomsten
over inschrijving Brede School, ken je stad: waaronder twee x vier voorlichtingsbijeenkomsten
(Bureau Vrijwilligerswerk, Energiebedrijf, Stadsomroep Delft een stadswandeling,
voorlichting GGZ, wijkagent en cursussen: sport & ontspan, kinderopvoeding
samen met de GGD en Stap voor Stap voor Somalische Vrouwen. Alle genoemde activiteiten
zijn goed bezocht!
9.
Conversatiegroepen in buurthuizen
Er zijn een aantal allochtonen die (nog) wel de
Nederlandse taal willen leren, maar die niet kunnen voldoen aan de eisen zoals
gesteld in de oudkomersregeling (minimaal drie dagdelen per week en binnen
maximaal anderhalf jaar qua taalniveau één niveau omhoog) Toch willen zij
doorgaan met taal leren. Voor deze doelgroep heeft de BWD een aanbod verzorgd
door middel van het organiseren van een aantal conversatiegroepen. In 2005
hebben 76 deelnemers groepsgewijs conversatielessen gevolgd en hebben 10 mensen
thuislessen gehad. In 2006 stelt de gemeente subsidie beschikbaar voor
conversatielessen.
Hierdoor kunnen bij de BWD10 groepen (maximaal 100
deelnemers) en 10 personen thuislessen volgen. Daarnaast komen er bij het ROC
conversatiegroepen voor hoger opgeleide deelnemers.
10. Kunst
in de wijken
Met
als doel Delftenaren in de eigen buurt in contact te brengen met kunst en
cultuur, heeft het programma Kunst in de wijken in 2005 een aantal mooie resultaten
opgeleverd . Door het betrekken van Delftenaren bij projecten, is een
uitwisseling ontstaan tussen deelnemers waardoor de drempel om onderling
betrokken te worden verkleind is en de sfeer in de wijk vergroot is.
Bewoners
van de Debussyflat hebben met ondersteuning van de bewonerscommissie,
woningcorporatie Vidomes en Wijkaanpak vele activiteiten georganiseerd. In 2005
is de Debussyflat dan ook uitgeroepen tot de Leukste straat van Delft. Iets wat
voor het kunstproject Huiskamers van vele culturen in 2004 niet denkbaar was
geweest. Aan dit project hebben wel een paar bewoners uit de Debussyflat
meegedaan, naast ander bewoners uit andere flats, maar dat heeft geen grootse,
ons bekende effecten gehad.
Kunstenares
Guda Koster realiseerde samen met zestig Delftse vrouwen een spectaculaire
modeshow, waarin 20 door de dames zelf ontworpen kledingstukken getoond werden.
Het geheel is ook gepubliceerd in een boekje met ansichtkaarten. Het
vervolginitiatief is dat een grote groep vrouwen zich gemobiliseerd heeft tot
Stichting Atelier Delftse Vrouwen, waarmee de vrouwen zelf nieuwe projecten
initiëren en uitvoeren.
In
de Dirk Costerflat (Voorhof) hebben meer dan honderd bewoners hun directe omgeving
op de foto gezet. De resultaten zijn in de aankomsthal van de flat te bezichtigen.
Kunstenaar Jan Grolleman is hiermee aan de slag gegaan en heeft een montage
gemaakt van alle foto's. Deze komt in de vorm van een lint langs alle galerijen
in de flat te hangen als blijvend kunstwerk met als thema "Een huis met uitzicht".
Met Ulrike Bartels hebben de bewoners van de Beethovenflat (Buitenhof) om en nabij vijftig gordijnen naar eigen
inzicht vormgegeven die als "Tussenwereld" tussen binnen en buiten
dienen werden getoond tijdens een expositie met een feestje bij de flat. Op
verzoek van de bewoners heeft dit project in de zomer een vervolg gekregen. Een
vaste ontmoetingsplek in de flat is het volgende project waarmee de bewoners
van deze flat en de woningbouwcorporatie aan de slag zijn.
Fotograaf
Hans Stakelbeek heeft 32 huiskamers in de te renoveren wijk Poptahof
gefotografeerd en de bewoners geïnterviewd. Dit heeft geresulteerd in een
fotoboek waarmee een goede dwarsdoorsnee gegeven wordt van de veelkleurige
bewoners van de Poptahof.
In
2005 zijn er nieuwe projecten van start gegaan, waarvan het zwaartepunt in 2006
ligt:
·
Ik woon in Tanthof; een kunst en cultuur-programma
voor alle bewoners met als uitgangspunt de twee winkelcentra in de wijk
·
Vulcanus Vice Versa; een fotoproject over de bouw
van een nieuwe Moskee aan de Vulcanusweg.
2. TEGENGAAN SEGREGATIE OP DE WONINGMARKT
In het collegeprogramma 2002 – 2006 wordt onder het kopje ‘integratie’
het respectvol samenleven van oude en nieuwe bevolkingsgroepen een kernpunt van
beleid genoemd. Het ontstaan van witte en zwarte buurten wordt onwenselijk
geacht. In een werkgroep is onderzoek gedaan naar de huidige verdeling van
allochtonen en autochtonen van buurten. Hieruit bleek dat er buurten zijn waar
al meer dan 50% van de bewoners van allochtone afkomst is.
Dat betekent dat in deze buurten een cumulatie van sociaal-economische
en culturele vragen optreedt. Het gaat hierbij overigens niet alleen over de
mix allochtoon-autochtoon maar ook over een goede mix van jong en oud en
verschillende huishoudentypes. We streven daarom een differentiatie van
woningtypes na bij nieuwbouw en herstructurering.
De werkgroep heeft een aantal maatregelen geformuleerd die zijn
besproken met de Delftse corporaties en worden besproken met de werkgroep
migrantencommunicatie. Met de aanbevelingen van deze partijen is de nota Aanpak
Ruimtelijke Segregatie in september
2005 in het college vastgesteld.
Langs vier wegen zullen zaken worden opgepakt:
1.
Via nieuwbouw
en herstructurering gedifferentieerd bouwen stimuleren
2.
Nieuwkomers in
Delft, zoals statushouders, laten kennis maken met verschillende buurten in Delft
3.
Samen met de
corporaties de Delftse wijkaanpak gebruiken voor ontmoeting en voorkomen van
spanningen tussen verschillende leefstijlen
4.
Monitoren
van de effecten van het woonruimteverdeelsysteem en voornoemde maatregelen om
de effecten te meten voor allochtonen
In de visienota Wonen, Zorg en Welzijn wordt de opgave voor de gemeente
en alle betrokken partijen geschetst om in 2015 een voldoende aanbod te hebben
om ouderen, gehandicapten en psychiatrische patiënten een voldoende aanbod op
alle drie de terreinen te kunnen bieden. In de nota staat dat er onderzoek moet
worden gedaan naar de woonwensen van allochtone ouderen. Hierbij kan worden
gedacht aan speciale woonvormen, plattegrondindeling, zorg – of
welzijnsdiensten. Naar verwachting zal het onderzoek begin 2006 plaatsvinden.
3. ZELFORGANISATIES ZO ONDERSTEUNEN DAT ZIJ MEER
VERANTWOORDELIJKHEID NEMEN VOOR DE INTEGRATIE VAN HUN ACHTERBAN
Zelforganisaties zo ondersteunen dat zij meer verantwoordelijkheid
nemen voor de integratie van hun achterbannen. In september 2003 is de nota
zelforganisaties migranten vastgesteld. In die nota wordt gesteld dat via
activiteiten gericht en transparant een bijdrage aan de integratie wordt
geleverd. In 2005 is de implementatie van het erkenningsbeleid ingegaan.
Erkenning houdt in dat de organisaties aan de
hiernavolgende voorwaarden voldoen :
Een aantal zelforganisaties pakt dit goed op! Zo
hebben ten aanzien van het democratisch functioneren bij een aantal
zelforganisaties bestuurswisselingen plaatsgevonden waarbij ook vrouwen een
steeds belangrijke rol spelen. Ook zijn er een aantal integratiebevorderende
activiteiten opgepakt. Toch betekent de aanpak een cultuurverandering nu de
gemeente een aantal formele eisen stelt en deze tevens hard wil maken.
Resultaat is dat eind 2005 (slechts) 3
zelforganisaties erkend zijn voor de periode van 5 jaar, namelijk:.
-
Chinese Vereniging (Delchi)
-
Turkse vereniging
-
Sranti (Surinaams Antilliaanse vereniging)
7 zelforganisaties zijn voorlopig (voor één
jaar) erkend, aangezien zij nog niet
aan alle criteria voldoen, dit zijn de :
-
Spaanse vereniging
-
Italiaanse vereniging
-
Latijs-Amerikaanse vereniging
-
Overleg Iraanse zelforganisaties
-
Somalische vereniging (Midnimo)
-
Marokkaanse vereniging
-
Iraakse vereniging
De vereniging van Hindoestaanse Surinamers (Shanti)
is niet meer erkend. Immers, met de nota zelforganisaties is het
vigerende beleid dat er één zelforganisatie per land wordt erkend. In dit kader
is reeds de zelforganisatie Sranti als zelforganisatie erkend. Bij de
niet-erkenning van Shanti heeft de overweging meegespeeld dat Shanti een
religieuze/culturele grondslag heeft. Shanti is zowel mondeling als
schriftelijk op de hoogte gesteld van de beslissing. Ambtelijk en bestuurlijk
is de beslissing toegelicht. Shanti heeft tegen dit besluit bezwaar aangetekend.
Het bezwaarschrift van Shanti is op advies van ACB afgewezen wegens niet
ontvankelijkheid.
Intussen vinden met Shanti
gesprekken plaats over de toekomstige situatie. Daarbij is aangegeven dat
Shanti wel in aanmerking kan komen voor subsidie wanneer op integratie gerichte
activiteiten worden opgezet. Verder is aangegeven dat de gemeente in een
vijfjarige periode een aflopende bijdrage wil betalen in de kosten van de
huisvesting van Shanti. De gemeente heeft Shanti geattendeerd op een aantal
mogelijke huisvestingslokaties en op de mogelijkheid via de programmaraad van
buurthuis Fledderus ruimte(s) te kunnen gebruiken. Vooralsnog heeft Shanti niet
gereageerd op één van deze opties.
Het bereiken van allochtonen en autochtonen op het
terrein van integratie in Delft verloopt via de zelforganisaties maar ook op
andere manieren, zoals:
·
via de nieuwsbrief Integratie. In februari 2006 zal
de nieuwsbrief Integratie verschijnen (opvolger van nieuwsbrief Onbenut
Talent)
·
via Bureau
Interculturele Communicatie. Het bureau speelt in op de toenemende vraag
van organisaties, instellingen en bedrijven aan de gemeente om hun kennis op
het brede terrein van interculturele communicatieve vergroten bijvoorbeeld hoe
kunnen meer klanten binnenkomen, toename verscheidenheid personeelsbestanden
hoe betrekken we allochtonen meer bij voorlichting. In 2005 hebben
gemeentelijke onderdelen waaronder (onderwijs, wijkzaken, wonen zorg en
welzijn, WIZ) advies gekregen. Tevens zijn extern trainingen verzorgd onder
meer voor Geo Delft, Regionaal Centrum Gezondheidszorg en Breed Welzijn Delft.
In 2006 is gestart met een mailingcampagne, wordt kleinschalig ervaring
opgedaan met een beslisboom migrantencommunicatie en wordt het bureau (verder)
ingezet als een van de producten binnen de Werkagenda.
4. KRITISCH BLIJVEN OP DE RESULTATEN VAN EDUCATIE,
ACTIVERING EN ONDERWIJS
Onbenut Talent
In september 2005 is een netwerkbijeenkomst
georganiseerd in World Art Delft om kandidaten uit de doelgroep Onbenut Talent
in gesprek te brengen met organisaties die op zoek waren naar bestuurders (voor
resultaten zie hoofdstuk 1.1).
De nieuwsbrief Onbenut Talent is 4 keer uitgegeven
en verzonden naar zowel de doelgroep Onbenut Talent als naar organisaties en
bedrijfsleven.
Een aantal deelnemers van de doelgroep heeft
deelgenomen aan activiteiten van de Club van 100 en de Multiculturele Markt.
Tevens zijn kandidaten voorgedragen voor het
project Leve Leven van de Stichting Aardewerk en werden opgeleid als coach waar
het gaat om het voorlichten van allochtonen op het gebeid van milieu.
Op 31 december 2005 stonden 153 kandidaten bij
Onbenut Talent ingeschreven (18 uur formatie beschikbaar)
Resultaten 2005:
·
reïntegratietrajecten gestart 11
·
vrijwilligerswerk gestart 8 (excl. meebesturen, zie hoofdstuk 1.1)
·
stageplekken 2
·
gestart met opleiding 6
·
betaalde baan 16
·
proefplaatsing 1
2 kandidaten hebben in 2005 de mogelijkheid
gekregen om via een reïntegratiebedrijf werk aan te boren in het buitenland
i.h.k.v. internationale handelsbetrekkingen.
Allochtoon ondernemerschap
De gemeente heeft de oprichting van de Allochtone
Businessclub Delft (ABCD) ondersteund. ABCD ondersteunt allochtone ondernemers
in de regio, ABCD stelt zich ten doel een relatie netwerk te zijn voor
bedrijven, instellingen, stichtingen en andere organisaties in de ruimste zin
die zich direct of indirect bezig houden met allochtoon ondernemerschap. ABCD
heeft tijdens het 1 jarig bestaan in het stadhuis aangetoond een 1ste
actief jaar te hebben gedraaid. Voorlichtingsavonden van banken en de
belastingdienst werden afgewisseld met workshops, lezingen en debatten.
De gemeente Delft ontvangt jaarlijks van het Rijk
een subsidie in het kader van de oudkomersregeling. Doel van de regeling is
meer allochtonen met een taalachterstand die al lange tijd in Nederland wonen
taalscholing aan te bieden in combinatie met praktische vaardigheden.
Voor 2004 zijn 144 deelnemers met deze trajecten
gestart. Deze trajecten zijn intensiever
qua uren dan de trajecten in voorgaande jaren. In 2005 zijn 139
oudkomers gestart met een traject. Ook voor de eerste helft 2006 is weer een
subsidie beschikbaar voor oudkomerstrajecten. Tot 1 juli 2006 gaat het daarbij
om 74 trajecten.
80 % van de oudkomers die in 2003 en 2004 gestart
zijn met een oudkomerstraject was analfabeet. Bij 60 % van deze analfabeten is
het taalniveau dankzij de oudkomerscursus met tenminste 1 niveau gestegen op
alle vier de taalonderdelen.
De trajecten die in 2005 gestart zijn, lopen door
tot uiterlijk december 2006. Hiervan zullen de eerste (tussen)resultaten eind
maart 2006 bekend zijn.
Er is een samenhang tussen het gemeentelijk
integratiebeleid, de WWB en het beleid rondom volwasseneneducatie.
Als bijvoorbeeld vanuit de integratiegedachte de
nadruk wordt gelegd op het verwerven van taal, terwijl iemand een WWB uitkering
heeft waarbij de nadruk op werkverwerving ligt, dan kunnen deze doelstellingen
deels tegenstrijdig zijn.
In Delft hebben we een samenhang tussen die
verschillende belangen aangebracht. Nieuwkomers krijgen het eerste jaar de
gelegenheid zich volledig te concentreren op het leren van de Nederlandse taal.
Als zij een WWB-uitkering krijgen, wordt met hen daarna pas een traject
richting werk ingezet, tenzij zij zelf eerder aangeven aan het werk te willen.
Oudkomers die een WWB-uitkering ontvangen kunnen gebruik maken van de
oudkomersregeling als zij een grote afstand tot de arbeidsmarkt hebben. In
combinatie met het oudkomerstraject wordt dan een traject richting sociale
activering ingezet, waarbij andere belemmeringen om werk te aanvaarden zoveel
mogelijk weggewerkt worden.
Uitkeringsgerechtigden met een taalachterstand die
een korte afstand tot de arbeidsmarkt hebben, kunnen gebruik maken van een
intensieve spreekvaardigheidstraining (3 maanden 4 dagen per week) of van het
flexibele scholingsaanbod van het ROC (indiflex).
5. INZETTEN OP EEN SAMENHANGEND AANBOD VAN ARBEIDS-
MARKTGERELATEERDE DIENSTEN AAN WERKGEVERS
De
gemeente Delft heeft haar krachten gebundeld met de belangrijkste partners op
de Delftse arbeidsmarkt in de Werkagenda. Deze partners zijn: het Centrum Werk
en Inkomen, Combiwerk, Gemeente Delft, Mondriaan Onderwijsgroep, het UWV en
Werkplan Arbeidsintegratie. Samen kunnen deze organisaties werkgevers in Delft
beter van dienst zijn bij het aantrekken en behouden van uw personeel. Zij
bieden hen daarbij deskundige support voor bestaande en toekomstige
medewerkers. Van werving en selectie tot coaching op de werkvloer, van advies
tot taalhulp.
Werkgevers
kunnen bij de Werkagenda terecht voor:
·
versnelde toegang tot het Delftse
werkzoekendenbestand
·
opgeleid personeel in bepaalde branches
·
jonge medewerkers op proef zonder loonkosten
·
taalondersteuning en opleidingsadvies
·
voorlichting over multicultureel personeelsbeleid
·
begeleiding en nazorg op de werkvloer
De
partners binnen de Werkagenda staan grote én kleine werkgevers terzijde en
werken aan de versterking van de arbeidsmarktpositie van mensen die niet gemakkelijk
een baan kunnen vinden of behouden.
Bij
de ontwikkeling en uitvoering van de Werkagenda zijn het Regionaal Platform
Arbeidsmarktbeleid, MKB Nederland en de Kamer van Koophandel Haaglanden (Delft)
betrokken.
In
2005 hebben de partijen een samenwerkingsovereenkomst getekend voor een jaar.
Per 1 augustus 2005 is een ambassadeur benoemd. Zij is de schakel tussen werkgevers
en partners van de Werkagenda.
De
ambassadeur legt wekelijks bedrijfsbezoeken af. Dit heeft tot doorverwijzingen
geleid naar verschillende ketenpartners, zowel op het gebied van vacatures als
andere afname van producten. In het algemeen komt de ambassadeur vrij makkelijk
binnen bij de werkgevers vanuit haar neutrale positie van een samenwerkingsverband.
Naast
de inzet van de ambassadeur wordt in 2006 extra aandacht besteed aan
communicatie. Er is een goedgekeurd communicatieplan zodat de verschillende
activiteiten op pr - gebied gestructureerd plaatsvinden. De twee communicatiedoelstellingen
zijn:
·
bekendheid van de Werkagenda onder werkgevers zo groot
mogelijk te laten zijn
·
de ambassadeur maximaal ondersteunen met adequate
pr - instrumenten
6.
VERBETEREN VAN DE POSITIE VAN ALLOCHTONEN IN DE ZORG
Op 30 november 2005 heeft de tweede regionale
zorgconferentie met als titel Gezondheidszorg voor allochtonen, plaatsgevonden.
Deze conferentie werd gefinancierd door het RCG DWO en de gemeente Delft, net
als de eerste conferentie van december 2003.
Zo’n 90 deelnemers van verschillende
zorginstellingen en gemeentes uit Delft en de regio hebben aan de conferentie
deelgenomen.
Er is op de conferentie teruggeblikt naar wat er
sinds het formuleren van de speerpunten (informatie en communicatie
verbeteren, instroom allochtone hulpverleners vergroten en kwaliteit van zorg
verbeteren) in 2003 is gebeurd en wat er nog allemaal is te doen op het gebied
van allochtonen en zorg. Daarnaast werd in diverse workshops met name aan
kwaliteitsverbetering gewerkt.
Veder is er eind 2004 een monitor uitgezet bij de
zorginstellingen die aangesloten zijn bij de RCG. Deze monitor meet wat de
instellingen in dat jaar hebben gedaan aan het ontwikkelen en implementeren van
beleid om de vraag van en het aanbod aan allochtone zorgvragers beter op elkaar
aan te laten sluiten. Hier is een rapportage van gemaakt.
De monitor is het vervolg van de nulmeting die in
2003 is gehouden en zal jaarlijks gehouden worden.
Sinds september 2004 zijn in het kader van het
speerpunt verbeteren van communicatie twee allochtone zorgconsulenten
aangesteld bij GGZ Delfland. Zij zijn ingezet in de eerste lijn, namelijk bij
vijf huisartsenpraktijken met grote aantallen allochtone patiënten. Er wordt nu
samen met verschillende zorginstellingen gekeken of deze allochtone
zorgconsulenten hun aantal en werkgebied kunnen uitbreiden.
7. VOORTGANG ‘OVERIGEN’
In 2000 is door Intomart een beleidsonderzoek
verricht naar ‘inburgering van allochtonen in de gemeente Delft.’ Na de
publicatie van het onderzoeksrapport is afgesproken dat het onderzoek herhaald
zou worden. In 2005 is het tweede onderzoek ter kennisgeving naar de leden van
de commissie WZO gestuurd.
Eind 2000 heeft de Raad besloten om een
deel van de EZH middelen in te zetten
voor het integrale project “Tegengaan sociaal isolement en ondersteuning vrijwilligers”
voor de periode 2001 t/m 2008. Conform
het toenmalige voorstel wordt de besteding voor de periode 2005-2008
afhankelijk gesteld van de ervaringen over de 1ste periode.
Deze evaluatie heeft in 2005 haar beslag gekregen. Daaruit zijn een
aantal bevindingen voor de 2de periode getrokken, die het College inmiddels heeft
overgenomen.
Voor de doorontwikkeling van het project van 2005 – 2008 wordt ingezet
op :
·
Integratie van
D’ruit in het Meldpunt Bezorgd (medewerkers D’ruit werken inmiddels vanuit
het Meldpunt).
·
verdere doorontwikkeling van de aanpak sociaal
isolement /D’ruit deels binnen het Meldpunt, deels binnen de SOD ;
·
positionering bij de SOD, in samenwerking met
Kwadraad, BIZ, gekoppeld aan de toekomstige ontwikkeling van het brede WMO loket
;
·
extra inzet op deskundigheidsbevordering en
coördinatie van inzet van vrijwilligers
·
het verbeteren van preventief werken op basis van
de theorie van de Life-events.
Vrouw Kind Centrum
Op 2 september 2005 is het VKC officieel geopend.
Naast de professionele inzet van de BWD zijn er momenteel ruim 20 vrijwilligers
actief. De vrijwilligers worden ingewerkt en ontvangen een aanbod waaronder een
studiedag over netwerken en fondswerving en een assertiviteitstraining.
Daarnaast zijn er activiteiten georganiseerd bedoeld voor alle vrouwen. In
januari bevatte het aanbod onder meer conversatielessen Nederlands, kennismaken
met de computer, alternatieve geneeswijze, klussen in huis. Ook zijn er
themamiddagen georganiseerd waar voorlichting is gegeven door onder meer de
Budgetwinkel, DUIT en Instituut Sociale Raadslieden. Iedere maand verschijnt er
een nieuwe activiteitenkalender. Drie dagen per week is er inloopspreekuur,
waarvan gemiddeld 30 vrouwen per dag (vooral Marokkaanse, Afghaanse en Irakese
vrouwen). Zij worden geholpen met allerlei praktische zaken, zoals het invullen
van formulieren en het beantwoorden van vragen over gezondheid en opvoeding. Er
is iedere dag kinderopvang mogelijk voor kinderen. Op beperkte schaal tot op
heden omdat hier geen aparte ruimte voor is. Punt van aandacht is dat er tot op
heden met name allochtone vrouwen komen.
Veel (allochtone) ouders zijn onvoldoende op de
hoogte van het Nederlandse onderwijssysteem en zijn daarna onvoldoende in staat
om voor hun kinderen de juiste keuzen te maken. Scholen hebben te weinig tijd
om ouders hierin intensief te begeleiden. Ouders die dat willen krijgen een
mentor die hen in eerste instantie begeleidt bij alle activiteiten die worden
ondernomen door de scholen voor primair onderwijs en voortgezet onderwijs in
het kader van schoolkeuze. De begeleiding loopt door tot groep1 en 2.
Op twee scholen met veel doelgroepkinderen hebben
zich de eerste ouders aangemeld. Daarnaast zijn er 14 kandidaat mentoren
geworven. Eind januari 2006 worden de mentoren en de ouders gekoppeld en kan de
begeleiding van start gaan. Ook de mentoren krijgen begeleiding/training om hun
taak zo goed mogelijk uit te voeren.
DEEL II FINANCIELE
STATUS
Financiën 2005
Het integratiebeleid van de gemeente Delft wordt
gefinancierd uit verschillende bronnen. De belangrijkste zijn: de
rijksbijdrageregeling WIN, de oudkomersregeling en de voorziening
integratiereserve.
Rijksbijdrage WIN
Vooruitlopend op de nieuwe wet Inburgering heeft
het kabinet de Rijksmiddelen voor inburgering al fors verlaagd. Bovendien is in
2005 overgestapt naar outputfinanciering voor de WIN. Vanuit de WIN –middelen
wordt enerzijds educatie betaald, anderzijds begeleiding van nieuwkomers. Deze
begeleiding wordt uitgevoerd door de SVD en door een gemeentelijke afdeling.
Aangezien het verzorgen van taallessen onder de huidige WIN een wettelijke taak
betreft zal een deel van de Rijksmiddelen Educatie ingezet worden voor
taallessen aan nieuwkomers.
Ook voor de eerste helft van 2006 wordt deze systematiek
gehanteerd, waarbij de taken van de SVD overgenomen worden door de BWD.
Oudkomersmiddelen
Over 2005 zal de gemeente Delft Rijkssubsidie
ontvangen voor 139 oudkomerstrajecten. Deze middelen worden besteed aan taaltrajecten in combinatie met andere
activiteiten. Voor de eerste helft van 2006 kan Delft met behulp van de
oudkomersregeling 74 oudkomers laten starten met een traject. Deze trajecten
zullen via een aanbesteding worden gegund.
Voorziening integratiereserve
De voorziening integratiereserve is in de loop der
jaren uit verschillende middelen opgebouwd. Tot nu toe werd jaarlijks een
bedrag toegevoegd aan deze voorziening, maar dat gebeurt nu niet meer.
Dat betekent dat de gemeente inteert op de
beschikbare middelen voor integratie. Dit interen gaat in een zeer hoog tempo.
Tegelijkertijd neemt - als gevolg van
het ingezette integratiebeleid - het aantal plannen op het integratie-terrein
toe. Om het integratiebeleid in 2007 voort te kunnen zetten zal waar mogelijk
in 2006 overblijvend geld uit andere projecten worden gestort in de voorziening
integratiereserve.
Wet Inburgering
Na invoering van de nieuwe Wet Inburgering zal de
financieringssystematiek voor nieuw- en oudkomers volledig veranderen. Wat de
consequenties daarvan voor Delft precies zijn is op dit moment nog niet bekend.
De wet zal in februari 2006 in de Tweede Kamer behandeld worden.
Financieel
In de programmabegroting 2006 – 2009 zijn de
geraamde uitgaven voor 2005 vastgesteld op € 978.979. Zoals het er nu naar
uitziet zijn we binnen dit bedrag gebleven.
project
|
omschrijving |
uitgegeven |
80129 |
Subsidie
SVD |
€ 139.215 |
|
ROA
VVTV |
€ 48.346 |
80305 |
trajectbegeleiding
Mondriaan |
€ 30.000 |
80310 |
centrale
opvang nieuwkomers |
€ 33.520 |
80313 |
congres
allochtonen in de zorg |
€ 5.000 |
80317 |
onderzoek
intomart nul+ 2e meting |
€ 18.280 |
80324 |
migrantencommunicatie |
€ 26.000 |
80416 |
Bijdrage VE |
€ 211.506 |
80468 |
aanv.
Verg. Uitgeproc. Asielzoekers |
€ 12.448 |
80547 |
monitor
oudkomers |
€ 15.713 |
80647 |
campagne
integratie |
€ 3.062 |
80648 |
migrantenportal
(website) |
€ 1.358 |
80651 |
stadsgesprekken/straatgesprekken |
€ 15.084 |
80652 |
allochtoon
ondernemersschap |
€ 363 |
80732 |
kunstprojecten
flats |
€ 20.000 |
80763 |
RMC
beleid oudkomers |
€ 55.053 |
80765 |
medewerker
interculturele communicatie |
€ 39.170 |
80766 |
medewerker
onbenut talent |
€ 33.350 |
80769 |
werkagenda |
€ 75.000 |
80770 |
cultuur
participatie (allochtone) jongeren |
€ 10.000 |
80771 |
commerciële
uitheemse markt |
€ 13.947 |
80773 |
no
show allochtone kinderen bij consultatiebureaus |
€ 15.000 |
80774 |
cursus
inburgeren andersom |
€ 15.300 |
80776 |
reservering
projecten onvoorzien |
€ 10.000 |
|
werkbudget
OT, BIC, GGZ |
€ 20.000 |
|
subsidie
aan GGZ-somalische vereniging |
€ 7.850 |
|
migrantenbegeleiding |
€ 24.466 |
|
TOTAAL |
€ 899.031 |
Tot en met 2005 werden de uitgaven rechtstreeks
verantwoord via de voorziening egalisatie integratie. Bij de herclassificaties
van de reserves en voorzieningen is vastgesteld dat we eigenlijk moeten spreken
over een (bestemmings)reserve integratie. Uitgaven mogen niet meer rechtstreeks
via de reserve lopen maar moeten via een apart product Integratiebeleid binnen
het programma Integratie en Activering verantwoord worden. Tevens is in de
programmabegroting het uitgavenniveau bepaald voor 2006 op 725.000 euro en voor
2007 en verder op 450.000 euro. Uitgaande van de stand van de reserve op 1
januari 2006 ziet het beeld er als volgt uit:
2006
Stand reserve 1/1 564.134
Bezuiniging vakteam A & I
275.000
Totaal dekking 2006 839.134
Uitgaven 2006
725.000
2007
Stand reserve 1/1 114.000
Bezuiniging vakteam A & I
303.000
Totaal dekking 2007 417.000
Uitgaven 2007 en verder 450.000
Tekort -33.000
2008
Stand reserve 1/1
0
Bezuiniging vakteam A & I
450.000
Totaal dekking 2008 450.000
Uitgaven
450.000
Gegeven dit beeld wordt voorgesteld het
uitgavenniveau in 2006 te beperken tot 600.000 euro. Daarmee wordt het eenmalig
tekort in 2007 gedekt en ontstaat een buffer voor eventuele besparingsverliezen
op de taakstelling vakteam A & I.
Bestedingsvoorstel 2006
In 2006 worden een aantal activiteiten doorgezet.
We hebben het hier over:
----------------
(voorlopige) uitgaven 237.500 euro