1.                   Inleiding

Tot en met 2005 had de Gemeente Delft een subsidierelatie met de Stichting Vluchtelingenwerk Delft (SVD).

 

Als gevolg van de invoering van een nieuwe Wet Inburgering ( medio 2006) en een aangescherpt asielbeleid neemt het aantal vluchtelingen dat naar Nederland komt af.

De SVD is naar aanleiding van deze ontwikkelingen tot de conclusie gekomen dat zelfstandig voorbestaan de komende jaren niet haalbaar is. Daarom is een samenwerkingspartner gezocht. Die is gevonden in de BWD. In juni 2005 is een intentie tot fusie getekend.

Inmiddels is de financiële situatie van de SVD dermate slecht dat zij niet in staat zijn activiteiten voor vluchtelingen in 2006 zelf uit te voeren.

De BWD ziet nu af van de fusie maar heeft zich wel bereid verklaard  activiteiten van de SVD over te nemen. De BWD daartoe een verzoek tot financiering aan de gemeente.

 

In dit voorstel is ook een deel van de taken van het vakteam Inburgering en Activering meegenomen. In de Programmabegroting 2006-2009 is vanwege algemene rijksfinanciering, een bezuinigingstaakstelling op dit vakteam opgenomen. Door middel van het product Mentoraat gaat de BWD een deel van het werk dat het vakteam tot op heden deed voor (ex-)nieuwkomers overnemen. Dit product wordt gefinancierd uit het WWB-werkbudget.

 

 

2.                   Subsidie:

2.1 Subsidie 2005

In 2005 is uiteindelijk aan de SVD conform de SMA een budgetsubsidie verstrekt voor de volgende producten:

·         Maatschappelijke begeleiding voor nieuwkomers en oudkomers;

·         Juridische begeleiding voor nieuwkomers, oudkomers VVTV’ers, en AMA’s

·         Belangenbehartiging

 

 


De verstrekte subsidie was als volgt verdeeld:

Naam product

Toekenning 2004

Gevraagd 2005

Toekenning 2005

Nieuw en oudkomers

€ 171.742,75

 

  166.760,-

  166.760,-

Ingetrokken VVTv/uitgeprocedeerden

    3.625,90

    3.175,-

     3.175,-

AMA’s 18 –

€ 11.753,46

   15.775,-

   15.775,-

AMA’s 18+

   6. 353, 50

    5.048,-

    5.048,-

Eenmalige compensatie wegvallen aanvullende kosten I/D’ers

€ 14.310,-*

nihil

nihil

Totaal

€ 207.785,61

€ 190.758,-

€ 190.758,-

 

* Dit bedrag was eenmalig en bestemd voor de extra inzet voor professionalisering van de SVD. Het eenmalige karakter is overeengekomen met de SVD

 

Vanuit de WIN werd in 2005 een bedrag van € 51.108,- betaald, de rest

van de gelden ( € 139.650,-) werd gehaald uit de reserve integratie.

 

De huidige WIN zal nog doorlopen tot de inwerkingtreding van de nieuwe Wet Inburgering. Daarvan is de beoogde ingangsdatum 1 juli 2006. Daarmee zijn er voor 2006 nog WIN-middelen beschikbaar voor de begeleiding van vluchtelingen.

In de programmabegroting 2006 zijn specifieke (structurele) middelen (€ 450.000) in het kader van integratie beschikbaar gesteld. Uitgaven lopen vanaf 2006 niet meer rechtstreeks via de reserve integratie maar via het programma integratie en activering.

 

2.2 Bestaande producten/ Subsidie 2006

Kenmerkend voor een subsidietoekenning is dat de subsidieontvanger een verzoek tot subsidie doet en de producten beschrijft waarvoor hij subsidie aanvraagt. De gemeente beslist vervolgens of ze daarmee akkoord gaat.

 

Uitgaande van het huidige productenaanbod van de SVD wordt geschetst welke activiteiten de gemeente in 2006 voortgezet wil zien vanuit een subsidierelatie.

 

De BWD moet 1e lijns dienstverlening bieden. Dat wil zeggen dat vooral doorverwezen moet worden naar andere instanties eventueel via een “warme overdracht”. De BWD moet niet zelf hulp gaan bieden. Dat betekent dat ten opzichte van de huidige dienstverlening van de SVD een beperking voor sommige doelgroepen wordt aangebracht.

 

Huidige producten

Maatschappelijke begeleiding wordt alleen nog geboden aan nieuwkomers, gedurende maximaal 1 jaar.

Als gevolg van een steeds strengere wetgeving neemt het aantal nieuwkomers af in Delft. Het aandeel vluchtelingen onder de nieuwkomers is nog veel sterker gedaald.

Daarom wordt voor 2006 voor 70 nieuwkomers maatschappelijke begeleiding gevraagd.

 

De juridische begeleiding voor zowel nieuw- als oudkomers wordt beperkt tot een spreekuur. Dat betekent dat de gemeente voor intensieve persoonlijke begeleiding voor juridische problemen alleen nog subsidie  verleent voor  5 ROA/VVTV’ers, 4 AMA’s 18+ en 20 AMA’s18 -.

 

Voor de algemene taak belangbehartiging wordt opnieuw subsidie  beschikbaar gesteld.

 

Op basis van de tarieven van 2005 werd ingeschat dat voor deze gevraagde activiteiten het volgende bedrag nodig is

 

 

 

 

 

 

doelgroep

product

aantal

 prijs

 totaal

nieuwkomer

maatschappelijke begeleiding

70

 € 625,00

    43.750,00

nieuwkomer

juridisch spreekuur/aantal uur

210

    40,00

      8.400,00

oudkomer

juridisch spreekuur/aantal uur

500

    40,00

    20.000,00

vvtv

Juridische begeleiding

5

 € 400,00

      2.000,00

AMA 18 +

Juridische begeleiding

4

 € 400,00

      1.600,00

AMA 18 -

juridische begeleiding

20

 € 400,00

      8.000,00

Vluchtelingen

belangenbehartiging

 

 

    15.000,00

totaal

 

 

 

    98.750,00

 

Een subsidie wordt altijd achteraf verantwoord conform de voorwaarden in de SMA.

 

2.3               Het aanbod van de BWD

De BWD heeft inmiddels gereageerd op de vraag van de gemeente met een aanbod met de volgende ureninzet per week:

Product

Uren werkbegeleiders

Uren ex-ID

Vrijwilligers

a.  Maatschappelijke begeleiding nieuwkomers inclusief warme overdracht

 

              16

 

       16

 

        240

b.  Juridische spreekuren oud- en nieuwkomers

 

                8

 

        8

 

          60       

d.  Juridische begeleiding ROA / VVTV / AMA

 

                4

 

        8

 

          40

e.  Belangenbehartiging

                4

        8

          28

f.  Deskundigheidsbevordering t.b.v. werk voor uitgeprocedeerden

 

              PM

 

       

 

         

Coördinatie en ondersteuning

               8

       60   

         32

Totalen

              40

     100

        400

 

De BWD zou naast de door de gemeente gevraagde producten een vorm van dienstverlening aan uitgeprocedeerde asielzoekers (anders dan voormalig ROA-VVTV ‘ers en AMA’s) willen bieden. Het betreft daarbij mensen die in de voormalige ZZA-regeling zaten. Conform de 3 jaar geleden ingezette beleidslijn zullen wij het verzoek van de BWD rondom deze doelgroep niet honoreren. Voor dienstverlening aan deze groep uitgeprocedeerden kan de BWD wellicht een beroep doen op de Vereniging Vluchtelingenwerk Nederland.

 

De gemeente stelt een aantal registratie-eisen aan de BWD. Deze eisen werden eerder gesteld aan de SVD. In 2003 is een extra subsidie toegekend aan de SVD om de registratie te verbeteren. Het met deze middelen aangeschafte registratiesysteem blijkt echter niet te voldoen. Vluchtelingenwerk Nederland is nu bezig met de ontwikkeling van een nieuw systeem. Bij gebleken geschiktheid van dit systeem is de BWD voornemens de gemeente te vragen hiervoor de investeringsmogelijkheden te creëren. Of de BWD uiteindelijk het verzoek zal doen en zo ja wanneer is nog onduidelijk.

 

2.4               Financien

Voor dit onderdeel heeft de BWD de volgende kosten opgevoerd:

 

Personeel           49.555,-

Huisvesting         12.045,-

Organisatie         14.053,-

Overhead            22.696,-

Totaal               € 98.394,-

 

Afhankelijk van het aantal nieuwkomers dat in de eerste helft van 2006 naar Delft zal komen, zullen er middelen beschikbaar zijn vanuit de Wet Inburgering Nieuwkomers. Hoeveel nieuwkomers dit zullen zijn, is nog onduidelijk, zeker nu de Wet Inburgering Buitenland geaccepteerd is door de Tweede Kamer en op 1 februari 2006 van kracht zal worden.

De overige middelen zijn gereserveerd in de programmabegroting 2006.

 

 

3.                   Inkoop

Bij een inkooprelatie stelt de gemeente vooraf de eisen op waaraan een gevraagd product moet voldoen. Tevens stelt de gemeente vast hoeveel geld zij voor dit product maximaal beschikbaar heeft. Vervolgens wordt aan een of meerdere aanbieders een offerte gevraagd. Degene aan wie de opdracht gegund wordt krijgt vervolgens een contract aangeboden met daarin prestatieafspraken en resultaatverplichtingen. Conform deze afspraken wordt er afgerekend.

 

3.1               Nieuwe producten op basis van de inkoop uit WWB werk middelen.

Naast de bestaande producten wordt er een nieuw product gevraagd van de BWD, de zogenoemde mentoraatsfunctie.

Dit mentoraat moet een combinatie worden van sociale activering, taalbeheersing en inburgering.

Dit mentoraat is bedoeld voor de ex-nieuwkomers met een WWB-uitkering. Dit kunnen zowel asielzoekersof vluchtelingen zijn, maar ook gezinsherenigers of gezinsvormers

Een deel van deze groep krijgt vanuit de WWB-werk-middelen een traject aangeboden

Voor de mentoraatsfunctie die aan de BWD gevraagd wordt, wordt gedacht aan ex-nieuwkomers met een uitkering die hun traject naar werk moeten starten met een traject sociale activering omdat hun afstand tot de arbeidsmarkt erg groot is.

Van de BWD wordt verwacht dat zij deze mensen stimuleren scholing te volgen en hen maatschappelijk actief te krijgen bijvoorbeeld door het stimuleren van deelname aan vrijwilligersactiviteiten, sportactiviteiten, buurtactiviteiten en/of dagbestedingsactiviteiten. Het traject wordt daarbij als succesvol afgerond beschouwd als de klant aantoonbaar gedurende twee dagdelen deze activiteiten verricht gedurende minstens een halfjaar.

Het traject dient een intensiteit te hebben van tenminste 15 uur per week exclusief taalscholing.

Het idee hierbij is dat de trajecten uitgevoerd worden door professionals, met ondersteuning van een groot aantal vrijwilligers, die onder meer. optreden als buddy.

Conform de huidige werkprocessen zal het vakteam Toeleiding en Monitoring bepalen welke klanten in aanmerking komen voor een activerend traject via de BWD.

 

Dit deel van de activiteiten van de BWD zal bekostigd worden vanuit het werkdeel van de WWB. Dat betekent dat voor deze activiteiten een apart contract met de BWD zal worden afgesloten, met daarin opgenomen prestatie- en verantwoordingsafspraken zoals dat ook met reintegratiebedrijven en het huidige vakteam Activering gebeurt.

 

Voor activeringstrajecten wordt op dit moment naast het interne vakteam activering gebruik gemaakt van externe reintegratiebedrijven. De prijs voor een activeringstraject varieert van € 2.400,- tot  € 4.500,-.

Voor de SVD/BWD is dit een nieuw product. Daarom wordt voorgesteld voor het eerste jaar nog niet te werken met een no cure less pay formule. De BWD kan op deze manier expertise opbouwen om vanaf 2007 indien noodzakelijk deel te nemen aan een aanbestedingsprocedure.

 

Op basis van de prijs die andere aanbieders vragen voor activeringstrajecten verwachten we dat tussen de 25 en 40 klanten een traject aangeboden kunnen krijgen.

 

2006 wordt beschouwd als een overgangsjaar waarin de samenwerking met de BWD op dit onderdeel nader vorm zal krijgen. Vanuit de gemeente zal de toeleiding van kandidaten en het resultaat van de trajecten zorgvuldig bewaakt worden.

 

3.2               Aanbesteden of niet?

Voor activiteiten die gefinancierd worden met WWB middelen en die de gemeente Delft niet zelf uitvoert zijn de regels omtrent aanbesteden van kracht.

Daarbij geldt dat conform het gemeentelijk inkoopbeleid voor bedragen boven de € 100.000,- tenminste 3 offertes moeten worden aangevraagd.

Voorgesteld wordt om van deze regels af te wijken om de volgende redenen:

·         Er is sprake van een overgangssituatie waarbij vooraf niet was te voorzien dat de fusie tussen SVD en BWD niet door zou gaan.

·         Het is van het grootste belang om activiteiten voor vluchtelingen in de stad Delft overeind te houden.

·         Waarborgen van de continuïteit van dienstverlening aan vluchtelingen;

·         Medio 2006 wordt een nieuwe Wet Inburgering van kracht. De invoering van deze wet zal gevolgen hebben voor de inkoop van producten voor vluchtelingen, waardoor 2006 sowieso een overgangsjaar wordt.

 

Omdat wordt voorgesteld af te wijken van het gemeentelijk inkoopbeleid is een advies hierover van de afdeling FIA inkoopmanagement toegevoegd.

 

3.3               Financiën

Voor de BWD is deze mentoraatsfunctie een nieuwe taak dit nog ontwikkeld moet worden. Zij is daarom nog niet in staat een prijs per traject te formuleren.

Wel heeft de BWD aangegeven de volgende uren per week voor deze taak in te willen zetten:

 

Product

Uren werkbegeleiders

Uren ID

Vrijwilligers

Mentoraatfunctie

        30

     32

         224

Coördinatie en ondersteuning

          8

     60

          32

Totalen

         38

      92

        256

 

Daarvoor voeren zij de volgende kosten op:

 

Personele kosten (incl. deskundigheidsbevordering)          56.538,-

Huisvesting                                                                                12.045,-

Organisatie                                                                                14.053,-

Overhead                                                                                   21.804,-

 

Subtotaal                                                                                € 104.485,-

 

Deze kosten kunnen worden betaald uit het WWB-werkdeel.

 

4         Personeel

De werkzaamheden werden bij de SVD uitgevoerd door personeel in vaste dienst, ID medewerkers en vrijwilligers.

 

4.1       De vaste medewerkers

Voor vijf van de vaste medewerkers heeft de SVD volledig ontslag aangevraagd. Voor een zesde medewerker deeltijd ontslag. In totaal gaat het dan om 142 uur. Op basis van een 36-urige werkweek is dit 3,94 FTE. Volgens het jaarverslag 2004 had de SVD op 31 december 7,02 vaste medewerkers in dienst. De niet-ontslagen medewerkers zijn inmiddels in dienst van de BWD.

 

4.2       De ID-medewerkers

In de nota over de subsidietoezegging aan de SVD voor 2005 is vastgelegd dat het aantal ID medewerkers in samenwerking met de SVD teruggebracht moet worden van 10 op 1 januari 2005 tot 2 eind 2006. De SVD had eind 2005 nog 10 ID-medewerkers in dienst. Aangezien de gemeente aan de SVD in 2006 geen subsidie meer zal toekennen, zal de SVD deze medewerkers moeten ontslaan.

De ID-medewerkers van de SVD voeren allerlei taken uit rondom de maatschappelijke en juridische dienstverlening.

Aangezien de BWD een deel van deze taken gaat overnemen, is het voor de BWD ook van belang dat zij een aantal ID-medewerkers kan overnemen.

Gezien bovenstaande problematiek en de uitzonderlijke situatie is in een apart voorstel aan het College van Burgemeester en Wethouders voorgesteld:

 

 

Dit voorstel is dinsdag 24 januari 2006 behandeld in het College.

 

Daarnaast zal aan twee ID-medewerkers een blijversbaan worden aangeboden.

 

4.3       Overige ID medewerkers

De BWD heeft al ID-medewerkers in dienst die werken als bezoekvrouw. Zij bezoeken geïsoleerd levende allochtone burgers in Delft. Via deze bezoeken proberen zij burgers uit hun isolement te halen en te stimuleren deel te nemen aan maatschappelijke activiteiten, dan wel hun weg te vinden in de Delftse samenleving.

Bij de gemeente zelf zijn op dit moment contactpersonen (CPO’ers) in dienst. Zij helpen met de werving voor oudkomerscursussen en bieden begeleiding/ondersteuning aan allochtone burgers.

 

Het is de bedoeling de bezoekvrouwen en het CPO samen te voegen tot een team, vallend onder de BWD.

Daarbij zal de belangrijkste taak van de hele groep worden: het zijn van een vindplaats. Het gaat dan zowel om het vinden van mensen die in een isolement verkeren, als om het vinden van mensen n.a.v. het verzoek van externe organisaties. (denk bijvoorbeeld aan een consultatiebureau dat een voorlichting voor allochtone ouders wil verzorgen).

Het is daarbij de bedoeling dat de rol van “vinder” geprofessionaliseerd wordt. En dat gebruik gemaakt wordt van verschillende “vind-methoden”. Dus zowel huisbezoeken, groepsbijeenkomsten, mediacampagnes als andere wervingsmethodieken.

Als mensen eenmaal gevonden zijn is het ook belangrijk om mensen gericht door te verwijzen naar de juiste instantie. Dat betekent dat een lichte vorm van maatschappelijke begeleiding soms noodzakelijk is om gericht door te verwijzen.

De doorverwijzing kan plaatsvinden naar instrumenten van de BWD zelf, maar zeker ook naar organisaties buiten de BWD.

Als besloten wordt deze taak op die manier aan de BWD op te dragen, zullen hierover prestatieafspraken worden vastgelegd.

De “vinders” zullen een vorm van professionele ondersteuning nodig hebben. Daarbij denken we aan twee personen. Een coördinator die zorgt voor afstemming met alle andere organisaties in Delft , en een inhoudelijk deskundige professional die de ID-medewerkers traint, coacht en ondersteunt. Bij het samenvoegen van bezoekvrouwen en het CPO speelt nog wel een praktisch probleem. De CPO-medewerkers hebben een aanstelling als gemeente ambtenaar met een ambtelijke rechtspositie. Dit heeft mogelijk consequenties voor de vorm waarin de samenwerking tussen bezoekvrouwen het CPO gegoten moet worden.

Voor de overgang van het CPO wordt in februari/maart 2006 een apart plan van aanpak opgesteld.

 

4.4       Organisatorische inbedding van taken voor vluchtelingen binnen de BWD

De vluchtelingenwerktaken worden uitgevoerd onder eindverantwoordelijkheid van het management van de BWD. Voor de directe werkaansturing en ten behoeve van communicatie met het management van de BWD is een coördinatiefunctie van 16 uur per week ingesteld. Voor de invulling van deze functie is een constructie gerealiseerd waarvoor draagvlak bestaat bij zowel management BWD als bij betrokkenen uit de voormalige SVD. Deze constructie is sinds januari 2006 operationeel. In het bestuur van de BWD zal een bestuurscommissie vluchtelingenwerk worden ingesteld, waarvoor vanuit de voormalige SVD-medewerkers voordrachten kunnen worden gedaan. Deze constructie komt tegemoet aan voorwaarden die vanuit de VVN worden gehanteerd voor het continueren van de aansluiting.

 

5         Financiën

Voor de financiering van deze activiteiten die door de BWD uitgevoerd gaan worden wordt gebruik gemaakt van verschillende financieringsbronnen.

De activiteiten voor nieuwkomers worden betaald uit de nieuwkomersgelden 2006.

De juridische begeleiding voor de overige doelgroepen en de belangenbehartiging worden betaald uit de middelen die beschikbaar zijn gesteld in de programmabegroting 2006.

 

Het betreft hier een subsidieverstrekking aan de BWD, in aansluiting op het productenboek dat zij voor hun overige activiteiten hebben ingediend.

 

Voor de activerende activiteiten wordt gebruik gemaakt van de WWB-werk middelen. Dat betekent dat hiervoor een inkoopcontract afgesloten zal worden met de BWD, waarbij sprake zal zijn van prestatieafspraken.

 

De ID-medewerkers van de BWD worden betaald via de reguliere subsidie aan de BWD. De CPO’ers zijn nu nog als ID medewerker in gemeentelijke dienst.

 

Gevraagde besluiten

·         In te stemmen met het toekennen van een subsidie van € 98.394,- vanuit de middelen die beschikbaar zijn gesteld via de programmabegroting 2006 in combinatie met middelen uit de WIN;

·         In te stemmen met de inkoop van mentoraatstrajecten voor een totaalbedrag van € 104.485,- vanuit de WWB-werk middelen;

·         In te stemmen met het feit dat voor deze inkoop afgeweken wordt van het vastgestelde inkoopbeleid om de volgende redenen:

·         Er is sprake van een overgangssituatie waarbij vooraf niet was te voorzien dat de fusie tussen SVD en BWD niet door zou gaan.

·         Het is van het grootste belang om activiteiten voor vluchtelingen in de stad Delft overeind te houden.

·         Waarborgen van de continuïteit van dienstverlening aan vluchtelingen;

·         Medio 2006 wordt een nieuwe Wet Inburgering van kracht. De invoering van deze wet zal gevolgen hebben voor de inkoop van producten voor vluchtelingen, waardoor 2006 sowieso een overgangsjaar wordt.