1.
Inleiding
Tot en met 2005 had de
Gemeente Delft een subsidierelatie met de Stichting Vluchtelingenwerk Delft
(SVD).
Als gevolg van de
invoering van een nieuwe Wet Inburgering ( medio 2006) en een aangescherpt
asielbeleid neemt het aantal vluchtelingen dat naar Nederland komt af.
De SVD is naar aanleiding
van deze ontwikkelingen tot de conclusie gekomen dat zelfstandig voorbestaan de
komende jaren niet haalbaar is. Daarom is een samenwerkingspartner gezocht. Die
is gevonden in de BWD. In juni 2005 is een intentie tot fusie getekend.
Inmiddels is de
financiële situatie van de SVD dermate slecht dat zij niet in staat zijn
activiteiten voor vluchtelingen in 2006 zelf uit te voeren.
De BWD ziet nu af van de
fusie maar heeft zich wel bereid verklaard
activiteiten van de SVD over te nemen. De BWD daartoe een verzoek tot
financiering aan de gemeente.
In dit voorstel is ook
een deel van de taken van het vakteam Inburgering en Activering meegenomen. In
de Programmabegroting 2006-2009 is vanwege algemene rijksfinanciering, een
bezuinigingstaakstelling op dit vakteam opgenomen. Door middel van het product
Mentoraat gaat de BWD een deel van het werk dat het vakteam tot op heden deed
voor (ex-)nieuwkomers overnemen. Dit product wordt gefinancierd uit het
WWB-werkbudget.
2.
Subsidie:
2.1 Subsidie 2005
In 2005 is uiteindelijk
aan de SVD conform de SMA een budgetsubsidie verstrekt voor de volgende
producten:
·
Maatschappelijke begeleiding voor nieuwkomers en
oudkomers;
·
Juridische begeleiding voor nieuwkomers, oudkomers
VVTV’ers, en AMA’s
·
Belangenbehartiging
De verstrekte subsidie
was als volgt verdeeld:
Naam product
|
Toekenning
2004 |
Gevraagd
2005 |
Toekenning
2005 |
Nieuw en oudkomers |
€
171.742,75 |
€ 166.760,- |
€ 166.760,- |
Ingetrokken
VVTv/uitgeprocedeerden |
€ 3.625,90 |
€
3.175,- |
€ 3.175,- |
AMA’s 18 – |
€
11.753,46 |
€ 15.775,- |
€ 15.775,- |
AMA’s
18+ |
€ 6. 353, 50 |
€ 5.048,- |
€ 5.048,- |
Eenmalige
compensatie wegvallen aanvullende kosten I/D’ers |
€
14.310,-* |
nihil |
nihil |
€
207.785,61 |
€
190.758,- |
€
190.758,- |
* Dit bedrag was eenmalig
en bestemd voor de extra inzet voor professionalisering van de SVD. Het
eenmalige karakter is overeengekomen met de SVD
Vanuit de WIN werd in
2005 een bedrag van € 51.108,- betaald, de rest
van de gelden ( €
139.650,-) werd gehaald uit de reserve integratie.
De huidige WIN zal nog
doorlopen tot de inwerkingtreding van de nieuwe Wet Inburgering. Daarvan is de
beoogde ingangsdatum 1 juli 2006. Daarmee zijn er voor 2006 nog WIN-middelen
beschikbaar voor de begeleiding van vluchtelingen.
In de programmabegroting
2006 zijn specifieke (structurele) middelen (€ 450.000) in het kader van
integratie beschikbaar gesteld. Uitgaven lopen vanaf 2006 niet meer
rechtstreeks via de reserve integratie maar via het programma integratie en
activering.
2.2 Bestaande producten/
Subsidie 2006
Kenmerkend voor een subsidietoekenning is dat de
subsidieontvanger een verzoek tot subsidie doet en de producten beschrijft
waarvoor hij subsidie aanvraagt. De gemeente beslist vervolgens of ze daarmee
akkoord gaat.
Uitgaande van het huidige
productenaanbod van de SVD wordt geschetst welke activiteiten de gemeente in
2006 voortgezet wil zien vanuit een subsidierelatie.
De BWD moet 1e
lijns dienstverlening bieden. Dat wil zeggen dat vooral doorverwezen moet
worden naar andere instanties eventueel via een “warme overdracht”. De BWD moet
niet zelf hulp gaan bieden. Dat betekent dat ten opzichte van de huidige
dienstverlening van de SVD een beperking voor sommige doelgroepen wordt
aangebracht.
Huidige producten
Maatschappelijke
begeleiding wordt alleen nog geboden aan nieuwkomers, gedurende maximaal 1
jaar.
Als gevolg van een steeds
strengere wetgeving neemt het aantal nieuwkomers af in Delft. Het aandeel
vluchtelingen onder de nieuwkomers is nog veel sterker gedaald.
Daarom wordt voor 2006
voor 70 nieuwkomers maatschappelijke begeleiding gevraagd.
De juridische begeleiding
voor zowel nieuw- als oudkomers wordt beperkt tot een spreekuur. Dat betekent
dat de gemeente voor intensieve persoonlijke begeleiding voor juridische
problemen alleen nog subsidie verleent
voor 5 ROA/VVTV’ers, 4 AMA’s 18+ en 20
AMA’s18 -.
Voor de algemene taak
belangbehartiging wordt opnieuw subsidie
beschikbaar gesteld.
Op basis van de tarieven
van 2005 werd ingeschat dat voor deze gevraagde activiteiten het volgende
bedrag nodig is
|
|
|
|
|
doelgroep |
product |
aantal |
prijs |
totaal |
nieuwkomer |
maatschappelijke
begeleiding |
70 |
€ 625,00 |
€
43.750,00 |
nieuwkomer |
juridisch
spreekuur/aantal uur |
210 |
€
40,00 |
€
8.400,00 |
oudkomer |
juridisch
spreekuur/aantal uur |
500 |
€
40,00 |
€
20.000,00 |
vvtv |
Juridische
begeleiding |
5 |
€ 400,00 |
€
2.000,00 |
AMA
18 + |
Juridische
begeleiding |
4 |
€ 400,00 |
€
1.600,00 |
AMA
18 - |
juridische
begeleiding |
20 |
€ 400,00 |
€
8.000,00 |
Vluchtelingen |
belangenbehartiging |
|
|
€
15.000,00 |
totaal |
|
|
|
€
98.750,00 |
Een subsidie wordt altijd
achteraf verantwoord conform de voorwaarden in de SMA.
2.3
Het aanbod van de BWD
De BWD heeft inmiddels
gereageerd op de vraag van de gemeente met een aanbod met de volgende ureninzet
per week:
Product |
Uren werkbegeleiders |
Uren ex-ID |
Vrijwilligers |
a.
Maatschappelijke begeleiding nieuwkomers inclusief warme overdracht |
16 |
16 |
240 |
b.
Juridische spreekuren oud- en nieuwkomers |
8 |
8 |
60 |
d.
Juridische begeleiding ROA / VVTV / AMA |
4 |
8 |
40 |
e.
Belangenbehartiging |
4 |
8 |
28 |
f.
Deskundigheidsbevordering t.b.v. werk voor uitgeprocedeerden |
PM |
|
|
Coördinatie en ondersteuning |
8 |
60 |
32 |
Totalen
|
40 |
100 |
400 |
De BWD zou naast de door
de gemeente gevraagde producten een vorm van dienstverlening aan
uitgeprocedeerde asielzoekers (anders dan voormalig ROA-VVTV ‘ers en AMA’s)
willen bieden. Het betreft daarbij mensen die in de voormalige ZZA-regeling
zaten. Conform de 3 jaar geleden ingezette beleidslijn zullen wij het verzoek
van de BWD rondom deze doelgroep niet honoreren. Voor dienstverlening aan deze
groep uitgeprocedeerden kan de BWD wellicht een beroep doen op de Vereniging
Vluchtelingenwerk Nederland.
De gemeente stelt een
aantal registratie-eisen aan de BWD. Deze eisen werden eerder gesteld aan de
SVD. In 2003 is een extra subsidie toegekend aan de SVD om de registratie te
verbeteren. Het met deze middelen aangeschafte registratiesysteem blijkt echter
niet te voldoen. Vluchtelingenwerk Nederland is nu bezig met de ontwikkeling
van een nieuw systeem. Bij gebleken geschiktheid van dit systeem is de BWD
voornemens de gemeente te vragen hiervoor de investeringsmogelijkheden te
creëren. Of de BWD uiteindelijk het verzoek zal doen en zo ja wanneer is nog
onduidelijk.
2.4
Financien
Voor dit onderdeel heeft
de BWD de volgende kosten opgevoerd:
Personeel €
49.555,-
Huisvesting € 12.045,-
Organisatie € 14.053,-
Overhead € 22.696,-
Afhankelijk van het
aantal nieuwkomers dat in de eerste helft van 2006 naar Delft zal komen, zullen
er middelen beschikbaar zijn vanuit de Wet Inburgering Nieuwkomers. Hoeveel
nieuwkomers dit zullen zijn, is nog onduidelijk, zeker nu de Wet Inburgering
Buitenland geaccepteerd is door de Tweede Kamer en op 1 februari 2006 van
kracht zal worden.
De overige middelen zijn
gereserveerd in de programmabegroting 2006.
3.
Inkoop
Bij een inkooprelatie stelt de gemeente vooraf de
eisen op waaraan een gevraagd product moet voldoen. Tevens stelt de gemeente
vast hoeveel geld zij voor dit product maximaal beschikbaar heeft. Vervolgens
wordt aan een of meerdere aanbieders een offerte gevraagd. Degene aan wie de
opdracht gegund wordt krijgt vervolgens een contract aangeboden met daarin
prestatieafspraken en resultaatverplichtingen. Conform deze afspraken wordt er
afgerekend.
3.1
Nieuwe producten op basis van de inkoop uit WWB werk
middelen.
Naast de bestaande
producten wordt er een nieuw product gevraagd van de BWD, de zogenoemde
mentoraatsfunctie.
Dit mentoraat moet een
combinatie worden van sociale activering, taalbeheersing en inburgering.
Dit mentoraat is bedoeld
voor de ex-nieuwkomers met een WWB-uitkering. Dit kunnen zowel asielzoekersof
vluchtelingen zijn, maar ook gezinsherenigers of gezinsvormers
Een deel van deze groep
krijgt vanuit de WWB-werk-middelen een traject aangeboden
Voor de mentoraatsfunctie
die aan de BWD gevraagd wordt, wordt gedacht aan ex-nieuwkomers met een
uitkering die hun traject naar werk moeten starten met een traject sociale
activering omdat hun afstand tot de arbeidsmarkt erg groot is.
Van de BWD wordt verwacht
dat zij deze mensen stimuleren scholing te volgen en hen maatschappelijk actief
te krijgen bijvoorbeeld door het stimuleren van deelname aan
vrijwilligersactiviteiten, sportactiviteiten, buurtactiviteiten en/of
dagbestedingsactiviteiten. Het traject wordt daarbij als succesvol afgerond
beschouwd als de klant aantoonbaar gedurende twee dagdelen deze activiteiten
verricht gedurende minstens een halfjaar.
Het traject dient een
intensiteit te hebben van tenminste 15 uur per week exclusief taalscholing.
Het idee hierbij is dat
de trajecten uitgevoerd worden door professionals, met ondersteuning van een
groot aantal vrijwilligers, die onder meer. optreden als buddy.
Conform de huidige
werkprocessen zal het vakteam Toeleiding en Monitoring bepalen welke klanten in
aanmerking komen voor een activerend traject via de BWD.
Dit deel van de
activiteiten van de BWD zal bekostigd worden vanuit het werkdeel van de WWB.
Dat betekent dat voor deze activiteiten een apart contract met de BWD zal
worden afgesloten, met daarin opgenomen prestatie- en verantwoordingsafspraken
zoals dat ook met reintegratiebedrijven en het huidige vakteam Activering
gebeurt.
Voor activeringstrajecten
wordt op dit moment naast het interne vakteam activering gebruik gemaakt van
externe reintegratiebedrijven. De prijs voor een activeringstraject varieert
van € 2.400,- tot € 4.500,-.
Voor de SVD/BWD is dit
een nieuw product. Daarom wordt voorgesteld voor het eerste jaar nog niet te
werken met een no cure less pay formule. De BWD kan op deze manier expertise
opbouwen om vanaf 2007 indien noodzakelijk deel te nemen aan een
aanbestedingsprocedure.
Op basis van de prijs die
andere aanbieders vragen voor activeringstrajecten verwachten we dat tussen de
25 en 40 klanten een traject aangeboden kunnen krijgen.
2006 wordt beschouwd als
een overgangsjaar waarin de samenwerking met de BWD op dit onderdeel nader vorm
zal krijgen. Vanuit de gemeente zal de toeleiding van kandidaten en het
resultaat van de trajecten zorgvuldig bewaakt worden.
3.2
Aanbesteden of niet?
Voor activiteiten die
gefinancierd worden met WWB middelen en die de gemeente Delft niet zelf
uitvoert zijn de regels omtrent aanbesteden van kracht.
Daarbij geldt dat conform
het gemeentelijk inkoopbeleid voor bedragen boven de € 100.000,- tenminste 3
offertes moeten worden aangevraagd.
Voorgesteld wordt om van
deze regels af te wijken om de volgende redenen:
·
Er is sprake van een overgangssituatie waarbij
vooraf niet was te voorzien dat de fusie tussen SVD en BWD niet door zou gaan.
·
Het is van het grootste belang om activiteiten voor
vluchtelingen in de stad Delft overeind te houden.
·
Waarborgen van de continuïteit van dienstverlening
aan vluchtelingen;
·
Medio 2006 wordt een nieuwe Wet Inburgering van
kracht. De invoering van deze wet zal gevolgen hebben voor de inkoop van
producten voor vluchtelingen, waardoor 2006 sowieso een overgangsjaar wordt.
Omdat wordt voorgesteld
af te wijken van het gemeentelijk inkoopbeleid is een advies hierover van de
afdeling FIA inkoopmanagement toegevoegd.
3.3
Financiën
Voor de BWD is deze
mentoraatsfunctie een nieuwe taak dit nog ontwikkeld moet worden. Zij is daarom
nog niet in staat een prijs per traject te formuleren.
Wel heeft de BWD
aangegeven de volgende uren per week voor deze taak in te willen zetten:
Product |
Uren werkbegeleiders |
Uren ID |
Vrijwilligers |
Mentoraatfunctie |
30 |
32 |
224 |
Coördinatie en ondersteuning |
8 |
60 |
32 |
Totalen
|
38
|
92 |
256 |
Daarvoor voeren zij de
volgende kosten op:
Personele kosten (incl. deskundigheidsbevordering) €
56.538,-
Huisvesting € 12.045,-
Organisatie € 14.053,-
Overhead € 21.804,-
Deze kosten kunnen worden
betaald uit het WWB-werkdeel.
4
Personeel
De werkzaamheden werden bij de SVD uitgevoerd door
personeel in vaste dienst, ID medewerkers en vrijwilligers.
4.1 De
vaste medewerkers
Voor vijf van de vaste medewerkers heeft de SVD
volledig ontslag aangevraagd. Voor een zesde medewerker deeltijd ontslag. In
totaal gaat het dan om 142 uur. Op basis van een 36-urige werkweek is dit 3,94
FTE. Volgens het jaarverslag 2004 had de SVD op 31 december 7,02 vaste
medewerkers in dienst. De niet-ontslagen medewerkers zijn inmiddels in dienst
van de BWD.
In de nota over de subsidietoezegging aan de SVD
voor 2005 is vastgelegd dat het aantal ID medewerkers in samenwerking met de
SVD teruggebracht moet worden van 10 op 1 januari 2005 tot 2 eind 2006. De SVD
had eind 2005 nog 10 ID-medewerkers in dienst. Aangezien de gemeente aan de SVD
in 2006 geen subsidie meer zal toekennen, zal de SVD deze medewerkers moeten
ontslaan.
De ID-medewerkers van de SVD voeren allerlei taken
uit rondom de maatschappelijke en juridische dienstverlening.
Aangezien de BWD een deel van deze taken gaat
overnemen, is het voor de BWD ook van belang dat zij een aantal ID-medewerkers
kan overnemen.
Gezien bovenstaande problematiek en de
uitzonderlijke situatie is in een apart voorstel aan het College van
Burgemeester en Wethouders voorgesteld:
Dit voorstel is dinsdag 24 januari 2006 behandeld
in het College.
Daarnaast zal aan twee ID-medewerkers een
blijversbaan worden aangeboden.
De BWD heeft al ID-medewerkers in dienst die werken
als bezoekvrouw. Zij bezoeken geïsoleerd levende allochtone burgers in Delft.
Via deze bezoeken proberen zij burgers uit hun isolement te halen en te
stimuleren deel te nemen aan maatschappelijke activiteiten, dan wel hun weg te
vinden in de Delftse samenleving.
Bij de gemeente zelf zijn op dit moment contactpersonen
(CPO’ers) in dienst. Zij helpen met de werving voor oudkomerscursussen en
bieden begeleiding/ondersteuning aan allochtone burgers.
Het is de bedoeling de bezoekvrouwen en het CPO
samen te voegen tot een team, vallend onder de BWD.
Daarbij zal de belangrijkste taak van de hele groep
worden: het zijn van een vindplaats. Het gaat dan zowel om het vinden van
mensen die in een isolement verkeren, als om het vinden van mensen n.a.v. het
verzoek van externe organisaties. (denk bijvoorbeeld aan een consultatiebureau
dat een voorlichting voor allochtone ouders wil verzorgen).
Het is daarbij de bedoeling dat de rol van “vinder”
geprofessionaliseerd wordt. En dat gebruik gemaakt wordt van verschillende
“vind-methoden”. Dus zowel huisbezoeken, groepsbijeenkomsten, mediacampagnes
als andere wervingsmethodieken.
Als mensen eenmaal gevonden zijn is het ook
belangrijk om mensen gericht door te verwijzen naar de juiste instantie. Dat
betekent dat een lichte vorm van maatschappelijke begeleiding soms noodzakelijk
is om gericht door te verwijzen.
De doorverwijzing kan plaatsvinden naar
instrumenten van de BWD zelf, maar zeker ook naar organisaties buiten de BWD.
Als besloten wordt deze taak op die manier aan de
BWD op te dragen, zullen hierover prestatieafspraken worden vastgelegd.
De “vinders” zullen een vorm van professionele
ondersteuning nodig hebben. Daarbij denken we aan twee personen. Een
coördinator die zorgt voor afstemming met alle andere organisaties in Delft ,
en een inhoudelijk deskundige professional die de ID-medewerkers traint, coacht
en ondersteunt. Bij het samenvoegen van bezoekvrouwen en het CPO speelt nog wel
een praktisch probleem. De CPO-medewerkers hebben een aanstelling als gemeente
ambtenaar met een ambtelijke rechtspositie. Dit heeft mogelijk consequenties
voor de vorm waarin de samenwerking tussen bezoekvrouwen het CPO gegoten moet
worden.
Voor de overgang van het CPO wordt in
februari/maart 2006 een apart plan van aanpak opgesteld.
4.4 Organisatorische inbedding van taken voor
vluchtelingen binnen de BWD
De vluchtelingenwerktaken
worden uitgevoerd onder eindverantwoordelijkheid van het management van de BWD.
Voor de directe werkaansturing en ten behoeve van communicatie met het
management van de BWD is een coördinatiefunctie van 16 uur per week ingesteld.
Voor de invulling van deze functie is een constructie gerealiseerd waarvoor
draagvlak bestaat bij zowel management BWD als bij betrokkenen uit de
voormalige SVD. Deze constructie is sinds januari 2006 operationeel. In het
bestuur van de BWD zal een bestuurscommissie vluchtelingenwerk worden
ingesteld, waarvoor vanuit de voormalige SVD-medewerkers voordrachten kunnen
worden gedaan. Deze constructie komt tegemoet aan voorwaarden die vanuit de VVN
worden gehanteerd voor het continueren van de aansluiting.
Voor de financiering van deze activiteiten die door
de BWD uitgevoerd gaan worden wordt gebruik gemaakt van verschillende
financieringsbronnen.
De activiteiten voor nieuwkomers worden betaald uit
de nieuwkomersgelden 2006.
De juridische begeleiding voor de overige
doelgroepen en de belangenbehartiging worden betaald uit de middelen die
beschikbaar zijn gesteld in de programmabegroting 2006.
Het betreft hier een subsidieverstrekking aan de
BWD, in aansluiting op het productenboek dat zij voor hun overige activiteiten
hebben ingediend.
Voor de activerende activiteiten wordt gebruik
gemaakt van de WWB-werk middelen. Dat betekent dat hiervoor een inkoopcontract
afgesloten zal worden met de BWD, waarbij sprake zal zijn van
prestatieafspraken.
De ID-medewerkers van de BWD worden betaald
via de reguliere subsidie aan de BWD. De CPO’ers zijn nu nog als ID medewerker
in gemeentelijke dienst.
·
In te stemmen met het toekennen van een subsidie
van € 98.394,- vanuit de middelen die
beschikbaar zijn gesteld via de programmabegroting 2006 in combinatie met
middelen uit de WIN;
·
In te stemmen met de inkoop van mentoraatstrajecten
voor een totaalbedrag van € 104.485,- vanuit de WWB-werk middelen;
·
In te stemmen met het feit dat voor deze inkoop
afgeweken wordt van het vastgestelde inkoopbeleid om de volgende redenen:
·
Er is sprake van een overgangssituatie waarbij
vooraf niet was te voorzien dat de fusie tussen SVD en BWD niet door zou gaan.
·
Het is van het grootste belang om activiteiten voor
vluchtelingen in de stad Delft overeind te houden.
·
Waarborgen van de continuïteit van dienstverlening
aan vluchtelingen;
·
Medio 2006 wordt een nieuwe Wet Inburgering van
kracht. De invoering van deze wet zal gevolgen hebben voor de inkoop van
producten voor vluchtelingen, waardoor 2006 sowieso een overgangsjaar wordt.