Stuk 22 I Delft,
10 januari 2006.
818387
Onderwerp: Beleidsplan WWB
2006 “Gezamenlijk de armoede te lijf – een kwestie van korte čn lange adem”.
Aan de gemeenteraad.
Geachte dames en heren,
Hierbij leggen wij u, als
uitwerking van en voortbouwing op het Beleidsplan WIZ 2005 – 2008, het
Beleidsplan WWB 2006 “Gezamenlijk de armoede te lijf – een kwestie van korte čn
lange adem” voor.
In dit beleidsplan wordt
teruggeblikt op 2005 en voor 2006 worden de drie W vragen, zoals die ook in de
programmabegroting staan geformuleerd, beantwoord.Dit zijn:
·
Wat willen we bereiken?
·
Wat gaan we daarvoor doen?
·
Wat mag het kosten?
Om de samenhang tussen de diverse beleidsterreinen van de sector WIZ zichtbaar te maken zijn in dit beleidsplan de beleidsvoornemens omtrent werk, inkomen, volwasseneneducatie en integratie integraal opgenomen.
Samenvattend beleidskader is als volgt:
Het beleidsplan WWB 2006
gaat verder op de ingeslagen weg van 2005. Het ingezette beleid gericht op
‘Gezamenlijk de armoede te lijf’ en ‘Werk boven inkomen’ wordt verder opgepakt
in samenwerking met partijen en organisaties die een taak hebben binnen de
lokale of regionale sociale zekerheid.
Samenwerking is één van de
verbindende factoren bij het realiseren van alle beleidsdoelstellingen.
Nieuw in 2006 – zoals
aangegeven in het beleidsplan Werk en Inkomen 2005 – is het beleidskader
omtrent ‘hoogwaardig handhaven’ dat het huidige fraudebeleidsplan zal
vervangen. De uitwerking ervan wordt u, tegelijk met dit beleidsplan 2006, in een
zelfstandige nota ‘Beleidsplan Hoogwaardig Handhaven 2006 – 2009’ ter
besluitvorming aangeboden.
Dit uitgangspunt kenmerkt zich door twee
componenten. Enerzijds richten we ons op beperking van de instroom. Onze
samenwerkingspartner CWI vervult hier een belangrijke poortwachtersfunctie.
Daarnaast zijn we zčlf ‘streng aan de poort’. Anderzijds zetten we maximaal in
op uitstroom. Onze belangrijkste instrumenten hier zijn klantmanagement in
combinatie met hoogwaardig handhaven, voorwaardenscheppende instrumenten zoals
kinderopvang en het reďntegratie-instrumentarium in zijn volle omvang,
inclusief het Work-First instrument proefplaatsingen. Dit hebben we voor 2006
vertaald in de concrete doelstelling: uitstroom uit de WWB van mensen tot 65
jaar is groter dan instroom in de WWB van mensen tot 65 jaar. We kunnen ‘m ook
anders concreet formuleren, namelijk: terwijl de landelijke verwachte
volumegroei in de WWB (voor mensen < 65 jaar) in 2006 2,35% bedraagt, zet
Delft tenminste in op een stabilisatie van het klantenbestand. Via de Kwaraps
zullen we deze doelstelling monitoren.
Recht op inkomen blijft gegarandeerd.
Met de oneliners ‘werk boven inkomen’ en ‘hoogwaardig
handhaven’ krijgen nieuw beleid en een nieuwe cultuur extra aandacht. Maar de
WWB is bovenal ook een recht. Als de klant aan de voorwaarden voldoet is er
gewoon recht op een inkomen. Wij willen de klant hierin de maximaal mogelijke
voorzieningen aanbieden. De klant die zelf actief aan de slag wil en geen
misbruik maakt, mag geen enkel recht onthouden worden of in de dienstverlening
iets merken van een houding ‘om de poort dicht te houden’.
Landelijk gezien is armoede op dit moment een
nieuwsonderwerp. Het signaal van onderzoekers is dat er geringe aandacht
bestaat voor werkende armen.. En de WWB zet in op de kortste weg naar werk. De
gemeente Delft wil echter werk blijven maken van ‘gezamenlijk de armoede
te lijf’.
De armoede zal verder bestreden worden door de inzet van
zoveel mogelijk inkomensondersteunende voorzieningen. Inzet bij het formuleren
van ons bijzondere bijstandsbeleid is het voorkomen van de armoedeval. Bij elke
nieuwe voorziening of regeling wordt deze lijn nadrukkelijk gevolgd. Uit de
recent gepubliceerde armoedemonitor (van SCP en CBS) blijkt overigens dat de
armoedeval nauwelijks te onderzoeken is, vanwege haar complexiteit als
fenomeen. Uit hetzelfde onderzoek blijkt dat de armoedeval voor werkzoekenden
geen reden is om niet actief naar werk te zoeken.
Andere instrumenten die we nadrukkelijk in het kader van
armoedebeleid inzetten zijn schuldhulpverlening – zorg en preventie -, het
kwijtscheldingsbeleid, de bijzondere aandacht woonproblematiek (BAW) –
voorkomen van huisuitzettingen van gezinnen met kinderen -, DUIT – vergroten
van het bereik van voorzieningen en hulp bij het aanvragen van gemeentelijke
voorzieningen - en de Delftpas – deelnemen aan de samenleving -. Bij de
ondersteuning van klanten op dit terrein zullen we nog meer naar de klanten
toegaan.
Aandacht ook voor jongeren.
Voor jongeren zal, met het oog op een duurzame plaats op de
arbeidsmarkt, het behalen van een startkwalificatie centraal staan. Indien dit
niet tot de mogelijkheden behoort en het
voor jongeren te hoog gegrepen is, wordt door een aanpak op maat het
‘maximale eruit gehaald’ om de economische zelfstandigheid te bevorderen.
Een belangrijke ontwikkeling is de komst van de nieuwe Wet
Inburgering. Deze nieuwe wet noodzaakt een herstructurering van het beleid
rondom werk, integratie en volwasseneneducatie. Aangezien de nieuwe wet pas in
zijn volle omvang in 2006 bekend wordt zal deze herstructurering in de loop van
2006 worden ingevuld. De opbouw van reďntegratie-activiteiten van inburgeraars
zal dan worden bezien. Uitgangspunt hierbij is het bieden van maatwerk gericht
op een onderlinge aansluiting van de activiteiten in het kader van
reďntegratie, opvoedings-ondersteuning, sociale activering,
volwasseneneducatie, enzovoort.
Kinderopvang is randvoorwaarde voor de uitstroom. In 2005 hebben we een loket kinderopvang gerealiseerd. Het Loket heeft de wettelijke taak om de gemeentelijke bijdrage voor de in de Wet Kinderopvang omschreven doelgroepen te verstrekken. Daarnaast ondersteunt het loket ook de ouders middels voorlichting en biedt praktische hulp bij het aanvraagproces. In 2006 willen we de ondersteuning door het loket verder optimaliseren en willen we de mogelijkheden voor flexibele kinderopvang vergroten.
Handhaven doen we hoogwaardig.
Hoogwaardige handhaving gaat verder dan fraudebestrijding;
het omvat zowel preventie als repressie en heeft zijn impact in alle fasen van
het uitkeringsproces. Uiteindelijk doel is een spontane regelnaleving door alle
klanten van wet en regelgeving. Voor de verdere uitwerking verwijzen wij u naar
het Beleidsplan Hoogwaardig Handhaven 2006 – 2009.
Ketensamenwerking gaan we intensiveren.
De samenwerking met onze
ketenpartners CWI en UWV willen we in 2006 verder versterken. We doen een
poging bestaande dubbelingen in werkprocessen weg te nemen en vooral elkaars
sterke kanten te benutten. Daartoe willen we een nieuw dienstverleningsconcept
vaststellen. Ook binnen WIZ zijn we ons
hierop aan het voorbereiden. Dat raakt de inrichting van het WIZ-concept
klantmanagement. Wij zijn toe aan een doorontwikkeling daarvan, waarin nog meer
het accent komt te liggen op:
Daarnaast gaan we ook op andere onderwerpen een meer intensieve samenwerking met het UWV aan. Bij de invoering van de nieuwe Wet Inburgering wordt de gemeente namelijk ook voor inburgeringsplichtigen met een uitkering van het UWV verantwoordelijk voor het inburgeringsdeel van reďntegratietrajecten, terwijl het UWV verantwoordelijk is voor het reďntegratiedeel. Hierover zullen onderlinge afspraken gemaakt moeten worden.
Voor de zogenoemde samenlopers (mensen met zowel een UWV als
een gemeentelijke uitkering) wordt nu al samengewerkt. Deze samenwerking zal
worden geďntensiveerd.
Ten aanzien van het jongerenloket RMC streven wij ernaar in
2006 tot een fysieke integratie te komen met het CWI-loket voor jongeren.
Tot slot noemen we in het kader van de ketensamenwerking ook nog de
werkagenda. Binnen dit initiatief werken verschillende partijen (CWI,
Combiwerk, Mondriaan, Werkplan en Gemeente) in Delft samen om gezamenlijk
werkgevers te benaderen en zo goed mogelijk te bedienen. Dit om voor de
werkgevers in de stad een zo goed mogelijk klimaat te creëren.
Resultaten van de werkagenda tot nu toe zijn:
Beleid maken op basis van analyses.
Om de beleidsuitgangspunten voor de komende
jaren verder te ondersteunen gaan we in 2006 een start maken met een aantal
analyses. Zo gaan we de inkomenssituatie van de inwoners van Delft in kaart
brengen en gekoppeld daaraan onderzoek doen naar kwetsbare groepen in relatie
tot schuldenproblematiek. Met het oog op de nieuwe Wet Inburgering gaan we een
analyse van de Delftse bevolking maken om zo de potentiële doelgroep te kunnen
bepalen.
Wij stellen u voor:
1.
Bijgaand Beleidsplan WWB 2006 “Gezamenlijk de armoede te
lijf – een kwestie van korte čn lange adem” vast te stellen en
2.
De financiële consequenties, waarvoor dekking aanwezig is,
mee te nemen in de eerstvolgende algemene tussentijdse wijziging.
Hoogachtend,
Het college van burgemeester en
wethouders van Delft,
mr. drs. G.A.A. Verkerk ,burgemeester.
mr. drs. H.G.L.M. Camps ,secretaris.
Stuk 22 II
818387
De raad der gemeente Delft;
gelezen het voorstel van het
college van 10 januari 2006;
b e s l u i t:
1.
Het Beleidsplan WWB 2006 “Gezamenlijk de armoede te lijf –
een kwestie van korte čn lange adem” vast te stellen.
2.
De financiële consequenties, waarvoor dekking aanwezig is,
mee te nemen in de eerstvolgende algemene tussentijdse wijziging.
Aldus vastgesteld in de openbare
raadsvergadering van 26 januari 2006.
,burgemeester.
,griffier.