02 november 2006

Besluitenlijst commissie Wijk, Verkeer en Beheer 12 oktober 2006

 


naar agenda



naar agenda
16 november 2006


 

 

Voorzitter

Mevrouw Steffen Hoogendoorn

College

Wethouders Koning

Commissiegriffier:

Mevrouw Van der Rest

Aanwezig:

De dames Janse, Norbruis en Van der Werf
De heren Van Tongeren, Bot, De Prez, Damen, Van Breukelen, Guldemond, Van Leeuwen, Nijhof, Sipkema, Meuleman, Den Hollander, Kuijper, Vokurka en Van der Pot.

1.

Opening
De voorzitter opent om 20.00 uur de vergadering.

Mededelingen
De voorzitter meldt een aanbod te hebben ontvangen van de po- litie voor een werkbezoek. Zij inventariseert bij de leden of er be- langstelling is voor het bezoek.
De leden geven te kennen inte- resse te hebben. De voorzitter zegt toe dit te zullen doorgeven, een datum voor het werkbezoek volgt. De voorzitter meldt verder dat de commissie de mogelijkheid wordt geboden om onderwer- pen van de jaarplanning op te geven voor een feitelijke vragenron- de (zie voor toelichting feitelijke vragenronde de besluitenlijst van het presidium van 11 september jl./snelkoppeling: http://raad.delft.nl/Default2.htm ). Zij verzoekt de aanwezigen binnen hun fractie te inventariseren welke onderwerpen men hiervoor in aanmerking wil laten komen en deze onderwerpen binnen 14 dagen te melden bij de commissiegriffier. Het totaal- overzicht van de aangemelde onderwerpen zal worden geagen- deerd/besproken in de eerstvolgende commissievergadering. De onderwerpen die na bespreking resteren, zullen worden aange- meld bij het presidium. Het presidium zal alle aangemelde onder- werpen (uit alle commissies) samenvoegen en beslist tenslotte of het verzoek voldoende wordt ondersteund en of het verzoek mogelijk is in de planning (na consultatie college). Wethouder Koning meldt, n.a.v. een onderzoek dat de gemeente samen met de Laatste Eer doet t.b.v. de realisatie van een crematorium bij de Ypenhof, dat het benodigde concept bedrijfsplan bijna gereed is. Zij gaat ervan uit dat de nog ontbrekende gegevens op korte termijn kunnen worden ingevuld en dat binnenkort een volgende stap in het proces kan worden gezet. Verder meldt wethouder Koning dat de Mackaystraat is uitgeroepen tot de leukste straat van Delft. Zij stelt de leden voor deze straat eens te bezoeken en benadrukt daarbij het feit dat de bewoners van deze straat daad- werkelijk in staat zijn gebleken om binnen drie jaar tijd de voor- genomen samenhorigheid en ontmoeting vorm te geven.

2.

Insprekers
De volgende sprekers hebben zich aangemeld:
- Agendapunt 6 (Tarieven straatparkeren) - de heer Van
  Adrichem – Belangenvereniging Olofsbuurt – Westerkwartier
- Agendapunt 7 (reconstructie St.Sebastiaansbrug) - de heren
  Van der Hoek (niet meer aanwezig bij de bespreking van het
  voorstel) en Snel.
- Agendapunt 8 (Avalex) de heer Link – Kringloopwinkel de
  Flinstones.

3.

Vaststellen besluitenlijsten d.d. 15 en 22 juni 2006
De besluitenlijsten van 15 en 22 juni 2006 worden ongewijzigd vastgesteld.

4.

Vaststellen lijst niet te bespreken stukken
De lijst niet te bespreken stukken wordt ongewijzigd vastgesteld.

5.

Rondvraag
Mondelinge rondvraag
De heer Kuijper zegt op het overzicht van moties de VVD motie- inzake de Groen Golf te missen en vraagt naar aanleiding daar- van naar de stand van zaken. De voorzitter meldt dat de motie abusievelijk niet is opgenomen op het overzicht, zij zegt toe, dat de motie bij eerstvolgende gelegenheid weer zal worden terugge- plaatst. Wethouder Koning meldt naar aanleiding daarvan dat op dit moment wordt nagezocht hoe met de toezegging moet wor- den omgegaan, zij komt hier op terug (voorjaar 2007).
Schriftelijke rondvraag (zie bijlage 1) De heer Van der Pot heeft twee schriftelijke rondvragen ingediend over:
1. Aanduiding gebieden vergunningparkeren (o.a. Oostblok) /
    benadrukken ‘zonering’. Hij vraagt de wethouder (nogmaals)
    kritisch te kijken naar de aanduidingen van de gebieden waar
    vergunningparkeren plaatsvindt. Bezoekers zijn zich, gezien
    eerder bij de fractie gemelde ervaringen, niet altijd bewust van
    het feit dat een gebied voor vergunningparkeren is binnengere-
    den.
2. Trapveld Isaac da Costalaan / overlast door jongeren.
De heer
    Van der Pot wil weten wat de stand van zaken is m.b.t.
    genoemd onderwerp en of een spoedige oplossing in het
    verschiet ligt.
Wethouder Koning antwoordt dat:
ad 1) periodiek gekeken wordt naar de aanduidingen. Zij meldt
        dat m.n. in gebied E (o.a. Oostblok) een update in de
        maak is en dat er wordt nagegaan of de toeritten helder
        genoeg zijn. Zonering wordt niet in de schillen gebruikt
        omdat dat voornamelijk wordt toegepast in gebieden waar
        sprake is van een duidelijk herkenbaar afgegrensd gebied.
        De schillen lenen zich hier in principe niet voor. De wet-
        houder zegt verder n.a.v. de vragen van de heer Van der
        Pot toe:
        - indien gewenst, in de volgende commissie nog op de
          update te zullen terugkomen.
ad 2) overleg met de bewoners heeft plaatsgevonden en heeft
        geresulteerd in het plaatsen van een bord (verzoek om na
        22.00 het veld niet meer te gebruiken). De plaatsing van het
        bord zal nog (bij brief) worden gecommuniceerd richting
   
        bewoners. De heer Meuleman vraagt, n.a.v. de beantwoor-
        ding, in de toekomst bij de aanleg van trapvelden de bewo-
        ners eerder te betrekken en merkt op weinig vertrouwen te
        hebben in het plaatsen van een dergelijk bordje.
De wet-
        houder stelt voor deze opmerking in gedachte te houden en
        te betrekken bij de notitie ‘Speelplekken’.

 

6.

Tarieven straatparkeren 2007 – 2008 (20139949)
Het voorstel wordt voor advies voorgelegd aan de commissie. De commissie adviseert de raad.
Inspreker: De heer Van Adrichem wijst op een schriftelijke inspraakreactie die is ingediend door de belangenvereniging Olofsbuurt-Westerkwartier (zie bijlage). Hij geeft een korte toelichting op de in de reactie opengenomen punten. Aandacht wordt o.a. gevraagd voor de volgende zaken:
- de opbrengsten uit de naheffingen zijn hoger dan de salaris-
  kosten incl. overhead voor de controleurs. Voorgesteld wordt
  de opbrengsten ten goede te laten komen aan de prijs van de
  vergunning en de bezoekerskaart.
- de tariefvaststelling via de gemeentelijke belastingverordening.
  Voorgesteld wordt hiermee te wachten totdat alle parkeerpro-
  ducten voldoende zijn uitgekristalliseerd.
- een aantal van de voorwaarden, overeengekomen bij de invoe-
  ring van het parkeersysteem in schil C, zijn nog niet uitgevoerd.
De commissie stelt de portefeuillehouder vragen over o.a. de volgende punten:
- het vaststellen van de tarieven via de gemeentelijke belasting-
  verordening versus het behoud van jaarlijks inzicht in de par-
  keerproblematiek en het kunnen controleren van de parkeer-
  opbrengsten/-uitgaven;
- tarieven parkeergarage 1e uur (het volledig betalen van het
  eerste uur ondanks dat men slechts 10 minuten parkeert);
- bezoekerskaart (waarom een vol jaar betalen als de kaart hal-
  verwege het jaar of later wordt aangeschaft);
- bezuinigingen TOR (daling kosten ruim € 100.000) versus
  facilitaire kosten (stijging € 90.000);
- de optimale dienstverlening t.o.v. een iets mindere dienstver-
  lening, maar wel een goedkoper product;
- welke parkeerproducten worden door de gemeente geleverd
  voor de in de nota aangegeven € 50;
- 11% verhoging van de parkeervergunningen in de wijken:
- extra geld voor parkeergarages (verlagen tarieven t.b.v. de
  verbetering van de economie in de binnenstad);
- worden alle tarieven in de gemeentelijke belastingverordeningen
  opgenomen?
- actieplan parkeren (koppelen aan programmabegroting);
- totstandkoming tarieven / kostprijscalculatiemodel;
- continueren overleg belangengroepen.
daarbij geeft een meerderheid van de commissie aan:
- de tarieven van 2008 nu nog niet te willen vaststellen, waarbij
  een meerderheid vraagt wel te streven naar verlaging van de
  tarieven 2008;
en wordt onderzoek gevraagd naar:
- het betaald parkeren op zondag in de binnenstad (dit t.b.v. het
  laag houden van de tarieven in de parkeergarages);
- de mogelijkheid om alleen de werkelijke bestede parkeertijd te
  betalen in parkeergarages;
verder wordt gevraagd te kijken naar de mogelijkheid:
- om ‘slechts’ te betalen voor een deel van de bezoekerskaart,
  indien de kaart wordt gekocht op een later tijdstip in het jaar;
gepleit wordt voor:
- het behoud van jaarlijks inzicht in de opbrengsten / uitgaven
  van de parkeertarieven;
- een beter taalgebruik in de nota / goed leesbare nota’s.
gevraagd wordt om:
- de resultaten van het overleg met belangenvereniging op te
  nemen in de nota’s.

Wethouder Koning beantwoordt de gestelde vragen en zegt toe:
- indien gewenst een presentatie te willen geven over het
  gebruikte model;
- het verzoek om alleen te hoeven betalen voor de werkelijk
  bestede parkeertijd in de parkeergarage te zullen voorleggen
  aan Parking BV;
- de parkeertarieven voor 2008 in 2007 nog apart te zullen voor-
  leggen aan de commissie (voorafgaand aan de behandeling
  programmabegroting)
aandacht te zullen besteden aan:
- het taalgebruik.

Advies:
De meerderheid van de commissie:
- stemt in met de beslispunten 1 en 4.
- geeft aan de tarieven voor 2008 nu niet te willen vaststellen
geeft m.b.t. tot beslispunt 3 aan:
- het jaarlijks inzicht in de opbrengsten/uitgaven van de parkeer-
  tarieven voorlopig te willen behouden en op dit moment het
  vaststellen van de tarieven nog niet te willen koppelen aan de
  vaststelling van de belastingverordeningen/-tarieven.
en vraagt het college onderzoek te doen naar:
- het betaald parkeren op zondag in de binnenstad, behoudens
  de ChristenUnie/ SGP en de CDA fracties. De CDA fractie
  meldt het voorstel mee terug te nemen naar de fractie.
- de mogelijkheid om alleen de werkelijk bestede parkeertijd te
  betalen in parkeergarages (ook in het 1e uur), waarbij door een
  aantal fracties (STIP / PvdA/GroenLinks) wordt opgemerkt dat
  men tevens wil weten wat de weerslag van het onderzoek zal
  zijn op het uurtarief voor het parkeren.
De SP fractie neemt het voorstel mee terug naar de fractie.

7.

Variantenonderzoek reconstructie St. Sebastiaansbrug (20140785)
Het voorstel wordt voor advies voorgelegd aan de commissie. De commissie adviseert de raad;
Inspreker: De heer Snel verwacht n.a.v. de verkeersontwikkelingen bij de Sebastiaansbrug een ab- solute toename en een grotere intensiteit van het verkeer, waar- door de luchtkwaliteit op Mijnbouwplein en Mijnbouwstraat zal verslechteren. Zijns inziens is dusdanig sprake van een nieuwe situatie dat heroverweging van verkeersstromen wenselijk is. De heer Snel doet een aantal suggesties voor een nieuw verkeers- circulatieplan en verzoekt de raad de suggesties mee te nemen in de verdere ontwikkeling van de Sebastiaansbrug en de ver- keersplannen in Delft (bijlage 2: schriftelijke inspraakreactie van de heer Snel) De commissie stelt de portefeuillehouder vragen over o.a. de volgende punten:
- nadelen fietsverkeer, haakse oversteken (is schuine oversteek
  mogelijk);
- 2-richting fietsstrook;
- het ontbreken van een keuzemogelijkheid (alleen variant B);
- implementatievarianten;
- financiële consequenties;
- inpassing bouwplannen van DUWO, andere grote projecten en
  het tramtracé (vertraging tramlijn 19?);
- vervolgprocedure, beslismomenten, aanbestedingvoorstel (wat
  komt er nog in de raad?), welke keuzemomenten volgen nog;
- duur van de bouwactiviteiten;
- moeten de reguliere controles worden aangepast?
- het meebetalen van hogere overheden (Haaglanden, Provincie);
aandacht wordt gevraagd voor:
- de verkeersafwikkeling (m.n. voor de fietser)
- de verkeersafhandeling tijdens de herstelperiode.
Wethouder Koning beantwoordt de gestelde vragen en merkt op dat:
- indien de raad instemt met het voorstel, tevens wordt inge-
  stemd met het verstrekken van het krediet dat nodig is voor het
  opknappen van de brug (bedrag is niet expliciet opgenomen in
  het raadsvoorstel, maar is opgenomen in de geheime bijlage
  behorend bij het voorstel). De geheime bijlage heeft ter inzage
  gelegen bij de griffier.
en zegt toe dat:
- zodra meer helderheid bestaat over het bedrag van de aanbe-
  steding en het mogelijke aandeel van de andere overheden, het
  totaalbedrag zal worden teruggekoppeld richting commissie.
Advies:
De commissie stemt, met uitzondering van de SP fractie, in met het voorstel.
De SP fractie neemt het voorstel mee terug naar de fractie.

8.

Informatie over de contouren van het nieuwe reinigingsbedrijf Avalex-Delft-Zoetermeer (ADZ) (20128782)
Het voorstel wordt voor nadere toelichting door de portefeuille- houder voorgelegd aan de commissie. Het voorstel geeft een stand van zaken m.b.t. het onderwerp. De raad heeft eerder te kennen gegeven betrokken te willen blijven bij het dossier.
Inspreker
: De heer Link pleit voor toegang tot het overlaadstation. Dit om nog bruikbare goederen te kunnen inzamelen en deze geschikt te maken voor de consumptiemarkt (bijlage 3 – schrifte- lijke inspraakreactie). Tevens vraagt hij naar evt. plannen van de gemeente om in zee te gaan met Kringloop Holland. Wethouder Koning merkt n.a.v. de inspraakreactie op dat de heer Link in- middels antwoord van het college heeft gekregen op zijn vraag. Het college stemt niet in met het verzoek i.v.m. de mogelijke risico’s. Daarbij merkt zij op dat de gemeente tot op heden geen plannen heeft om in zee te gaan met een ander Kringloopbedrijf.
Vragenronde commissie
: Wethouder Koning meldt voorafgaand aan de vragenronde dat het eerder gecommuniceerde tijdspad (steefdatum vaststelling Gemeenschappelijke Regeling 1 januari 2008) is losgelaten. De commissie stelt de portefeuillehouder vragen over o.a. de volgende punten:
- (kosten van) sociaal plan,
- dienstverleningsovereenkomst en ondernemingsplan,
- cao, werkgelegenheidsgaranties, terugkeergaranties, arbeids-
  reintegratie en stageplekken;
- de missie (in de missie ontbreekt dat de uitvoering tegen zo
  laag mogelijke kosten wordt uitgevoerd);
- schaalvergroting (hoe kunnen de schaalvoordelen worden
  behaald);
- overname van middelen van de gemeente naar Avalex
  (vuilniswagens, overlaadstation e.d.);
- nadere uitwerking regels over uittreding;
- ambities van leefbaarheid en duurzaamheid t.o.v. eventuele
  tariefstijgingen
- de verantwoordingslijnen (o.a. wie is in welke mate financieel
  verantwoordelijk);
- deelnemingenbeleid gemeente Delft (betrokkenheid raad,
  raadsleden in AB)
- relatie met de wijkaanpak;
- de gemeentelijke bijdrage;
waarbij een aantal fracties aangeeft zich zorgen te maken over:
- de negatieve berichtgeving rondom Avalex (wisselende direc-
  teuren, twee externe partijen die onderzoek verrichten binnen
  het bedrijf, e.d.). Vraag van de commissie is: Is het bedrijf 
  betrouwbaar en solide?
Wethouder Koning beantwoordt de ge-
  stelde vragen en benadrukt nogmaals dat, daar de streefdatum
  van 1 januari is losgelaten, het een voorlopige tussenstand
  betreft. Er zijn o.a. nog geen dienstverleningsovereenkomsten
  en ook de gemeenschappelijke regeling moet nog worden 

  gemaakt.
De wethouder zegt toe:
- dat de commissie op de hoogte zal worden gehouden omtrent
  de huidige ontwikkelingen bij Avalex, waarbij de uitkomsten van
  de onderzoeken eerst worden afgewacht;
- zodra planning en nieuwe streefdatum bekend zijn, dit te zullen
  communiceren richting raad.
Conclusie: De commissie neemt kennis van de aangeboden informatie en de antwoorden/ toelichting van de portefeuillehou- der.

Sluiting
De vergadering wordt om 23.30 uur gesloten.

 

 

terug naar boven