Tekstvak:   

Haaglanden

Delft - Rijswijk

                                                                                              

 

 

 

 

 

 

 

 Jaarstukken 2005

Jaarverslag (programmaverantwoording/paragrafen)

Jaarrekening (programmarekening en toelichting, balans en toelichting)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

Inhoud

 

 

1      Kerngegevens. 3

2      Bericht van het Dagelijks Bestuur aan het Algemeen Bestuur. 5

3      Productenrealisatie. 7

4      BBV paragrafen. 18

5      Jaarrekening.. 22

6      Overige gegevens. 30

 

Bijlage 1      Overzicht baten en lasten per programma per product. 32

Bijlage 2      Overzicht kapitaallasten. 33

 

 


1       Kerngegevens

 

 

Deelnemers in de Gemeenschappelijke Regeling

Gemeente Delft

Gemeente Rijswijk

 

Algemeen Bestuur (stand van zaken per 31-12-2005)

Namens de deelnemer gemeente Delft:

G.A.A. Verkerk, burgemeester(plv voorzitter)

J. Torenstra, wethouder

 

Namens de deelnemer gemeente Rijswijk:

G.W. van der Wel-Markerink, burgemeester (voorzitter)

E. Triemstra, wethouder (secretaris)

 

Dagelijks Bestuur (stand van zaken per 31-12-2005)

G.A.A. Verkerk

G.W. van der Wel-Markerink

E. Triemstra (medio juni 2006, de heer J. Bolte)

 

 

Directie (stand van zaken per 31-12-2005)

J. Bron (directeur/commandant)

G. Vonk (sectorhoofd Veiligheid/plv. directeur/commandant)

M. de Slegte (sectorhoofd Repressie & Nazorg)

J. Harnisch (sectorhoofd Bedrijfsvoering en Managementondersteuning)

 

Ondernemingsraad (stand van zaken per 31-12-2005)

E. Geskus (voorzitter)

R. Pico

C. Veldman

A. Israël

R. van Woudenberg

A. Gielessen

R. Lindemans

T van der Velde

 

 

 

Medio 2006 heeft een bestuurswijziging plaatsgevonden binnen de Gemeenschappelijke Regeling.

De heer D. Rense (secretaris, wethouder gemeente Delft, vervangt per medio juni ’06 de heer J. Torenstra.

De heer J. Bolte (secretaris), wethouder gemeente Rijswijk, vervangt per medio juni ’06 de heer

E. Triemstra.

 

Profiel Brandweer Delft - Rijswijk

Brandweer Delft - Rijswijk is ontstaan uit een fusie van de brandweerkorpsen van de gemeenten  Delft en Rijswijk tot een nieuwe Gemeenschappelijke Regeling per 1 januari 2005. Hierbij richt zij zich op:

 

Verzorgingsgebied

De taakuitoefening van Brandweer Delft - Rijswijk is gericht op het waarborgen van de veiligheid binnen de gemeentegrenzen van de gemeenten Delft en Rijswijk alsmede binnen een deel van de nieuwbouwwijken in Delfgauw (gemeente Pijnacker-Nootdorp).

 

Aantal inwoners per gemeente                                               31-12-2005

Delft                                                                                        ca. 95.000

Rijswijk                                                                                   ca. 48.000

 

 

 


2       Bericht van het Dagelijks Bestuur aan het Algemeen Bestuur

 

 

Hierbij bieden wij u aan de programmaverantwoording, inhoudende het jaarverslag van de directie, de vanuit de BBV verplicht gestelde informatie over de organisatie in de zogenoemde paragrafen en de financiële jaarrekening 2005. De jaarrekening is gecontroleerd door Deloitte Accountants B.V. De accountantsverklaring is in de onderhavige programmaverantwoording opgenomen. Wij stellen u voor de jaarrekening 2005 goed te keuren, de directie decharge te verlenen voor het gevoerde beleid en het Dagelijks Bestuur te dechargeren voor het uitgevoerde toezicht.

 

2005 was het eerste jaar van Brandweer Delft – Rijswijk. Dat betekent dat dit jaar voor de brandweer in het teken heeft gestaan van opbouw van de organisatie en afronding van de fusie.

Het Algemeen bestuur is in 2005 6 maal bijeen geweest, het Dagelijks bestuur is 7 maal

bijeen geweest. In de  vergaderingen zijn de volgende regelingen vastgesteld en besluiten genomen:

 

·         Vaststellen financiële verordening

·         Vaststellen verordening Brandweerzorg en Rampenbestrijding

·         Vaststellen Meerjarenbeleidplan

·         Vaststellen Tarieven 2005

·         Meerjaren ontwerpbegroting

·         Regeling officier van dienst

·         Opening bankrekening benodigde procuratie

·         Vacatures

·         Controle Verordening

·         Programmabegroting 2006-2009

·         Treasurystatuut

·         Kredietaanvraag Tankautospuit

·         Plaatsingsprocedure

·         MMV

·         Functieboek

·         Beheersrapportage

·         Dienstverleningsovereenkomst

 

 

 

 

 

 

Daarnaast is aandacht besteed aan de plaatsingsprocedure. De plaatsing van het personeel kon niet plaatsvinden , zoals was afgesproken per 1 juli 2005, vanwege de landelijke onderhandelingen over de afschaffing van de FLO. Na het bereiken van een akkoord over de gemeente CAO en in het bijzonder GO, is in december is met voortvarendheid de plaatsingsprocedure opgestart.

De jaarrekening laat een licht positief resultaat zien. Dit zegt nog niet alles over de financiële situatie van de Brandweer. In 2005 waren er nog een aantal niet ingevulde vacatures.

Als Bestuur van de brandweer kunnen we terug kijken op een goed resultaat, niet alleen financieel, maar ook wat betreft de uitgevoerde werkzaamheden.

 

 

 

04 juli 2006,

Het Dagelijks Bestuur,

 

 

 

 

 

J Bolte                                     G.W. van der Wel-Markerink

 

 


3       Productenrealisatie

 

 

Verslag van de directie

2005 stond in het teken van de implementatie van de fusie, waarvoor in de jaren 2003 en 2004 de basis is gelegd. In 2005 is veel aandacht besteed aan het samenvoegen van de verschillende onderdelen zoals de brandweer die kent:

·         rampenbestrijding, pro-actie en preventie tot de sector Veiligheid

·         repressie en nazorg, operationele informatievoorziening, opleiden en oefenen, materieel en persoonlijke bescherming tot de sector Preparatie, Repressie en Nazorg

·         financiële administratie, secretariaat, receptie en bedrijfsbureau tot de sector Bedrijfsvoering en Managementondersteuning

Omdat de plaatsingsprocedure bij de start nog niet afgerond was kon het personeel niet geplaatst worden en werd al het personeel (m.u.v. de directeur/commandant) gedetacheerd en voor de diverse sectoren inrichters benoemd. Vanwege de landelijke onderhandelingen over de FLO kon de plaatsingsprocedure pas in december gestart worden. Zodoende is al het personeel per 1-1-2006 geplaatst. Hierdoor bleef ook gedurende 2005 een overgang OC bestaan.

Het managementteam bestond uit de inrichters van de sectoren en de directeur/commandant.

Bij de start van de organisatie waren veel vacatures, samen met het opstarten van de organisatie heeft dit een grote inspanning van het personeel gevraagd.

Hoewel bij de fusie er van uitgegaan was dat de korpsen Delft en Rijswijk veel overeenkomsten hadden, bleek toch dat met name in de uitwerking er veel verschillen waren, op basis van een werkplan zijn nieuwe regelingen gemaakt en keuzes gemaakt. Speerpunten in 2005 waren:

Een apart project was de afsluiting van een overeenkomst met de gemeente Delft voor de Middelenfuncties.

 

 

Productenrealisatie

Product           : Brandweer algemeen

Programma      : Veiligheid

Budgethouder  : Sectorhoofd Bedrijfsvoering

 

Toelichting op het product

Binnen het product brandweer algemeen heeft Brandweer Delft – Rijswijk onder andere de volgende werkzaamheden uitgevoerd:

 

 

 

 


 

Product           : Veiligheid

Programma      : Veiligheid

Budgethouder  : Sectorhoofd Veiligheid

 

Toelichting op het product

Binnen het product veiligheid heeft Brandweer Delft – Rijswijk onder andere de volgende werkzaamheden uitgevoerd:

 


 

 


 

Product           : Werken derden

Programma      : Veiligheid

Budgethouder  : Sectorhoofd Preparatie, Repressie en Nazorg

 

Toelichting op het product

Binnen het product werken derden Brandweer Delft – Rijswijk werkzaamheden uitgevoerd met als uitgangspunt de brandveiligheid in het verzorgingsgebied te verhogen. Brandweer Delft – Rijswijk heeft bij afweging omtrent eventuele nieuwe activiteiten steeds meegenomen of de inspanningen opwogen tegen de baten (verhoging brandveiligheid).

 

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Product           : Regionale brandweer

Programma      : Veiligheid

Budgethouder  : Directeur / commandant

 

Toelichting op het product

De gemeenten Delft en Rijswijk zijn deelnemende gemeenten in de GR. Hulpverleningsregio Haaglanden (HRH). De gemeenten zijn hierin deelnemer  maar  Brandweer Delft – Rijswijk voert de taken uit en vertegenwoordigt de gemeenten in een groot aantal commissies en werkgroepen.  De burgemeesters zijn namens de deelnemende gemeente lid van de HRH. De  directeur/commandant vertegenwoordigt de organisatie in het commandantenoverleg, daarnaast wordt deelgenomen aan verschillende commissie en werkgroepen. Aandachtspunten in 2005 waren:

 

·         Vorming veiligheidsregio

·         Implementatie C2000

·         Multidisciplinair oefenen

·         Regionale samenwerking

·         Openbaar Brand Meldsysteem

·         Regionale Alarmcentrale

 

Ten aanzien van de rampenbestrijding wordt regionaal (lees HRH) samengewerkt en zijn een aantal gemeentelijke taken regionaal georganiseerd of gecoördineerd in een streven naar efficiency en effectiviteit.

 


Toelichting op de baten en lasten

 

Voorwoord;

Primitieve begroting zoals toegevoegd in het vastgestelde organisatie en beleidsplan is samengesteld op basis van de beide gemeentelijke begrotingen (Delft, Rijswijk). Uitgangspunt waren de begrotingen van de beide korpsen exclusief lasten FLO en  kapitaallasten huisvesting (Delft).

Primitieve begroting is onderverdeeld in 4 producten t.w. Brandweer Algemeen, Veiligheid, Regionale aangelegenheden en Werken Derden.

Aan de basis hiervan stonden de resultaten van voorgaande jaren.

Tengevolge van een nadere uitwerking en bestudering van genoemde prim.begroting  is  de primitieve begroting vertaald in een werkbegroting. Dit is gedaan om het bestedingspatroon van de brandweer beter te laten aansluiten aan verwachte bestedingen binnen de producten.

Uiteraard sluit de totaaltelling van de werkbegroting naadloos aan bij het totaal van de vastgestelde primitieve begroting.

 

In de jaarrekening zijn zowel de totalen per product van de primitieve begroting en de totalen per product van de werkbegroting opgenomen.

De toelichting op de baten en lasten is vooral gebaseerd op de bereikte doelstellingen. De ontvlechting is een moeizaam proces geweest. Met name de plaatsingsprocedures en het opzetten van een nieuwe administratie bij ons administratiekantoor.

 

Algemeen

Het jaar 2005 heeft voor de Brandweer vooral in het teken gestaan van het opbouwen van de interne organisatie en het op elkaar afstemmen van de werkprocessen van Delft en Rijswijk. Daarnaast is de nieuwe organisatie opgezet en is de plaatsingsprocedure uitgevoerd en geïmplementeerd.

 

 

 

Veiligheid

De sector veiligheid kent 4 taakvelden te weten;

 

 

 

 

 

 

Pro-actie

Beide gemeenten zijn volop in ontwikkeling op het gebied van ruimtelijke ordening en infrastructuur.

 

Gemeente

Project

Activiteiten

Delft

Spoorzone

Veiligheid Effect Rapportage (VER), overleg integrale veiligheid,

Delft

IKEA

Veiligheid Effect Rapportage (VER), overleg integrale veiligheid,

Delft

LVVP

Beoordelen en advies aan college

Rijswijk

Stadhuisgebied

Deelname aan projectgroep

Delft

Ziekenhuis RDGG

Veiligheids Effect Rapportage (VER), overleg integrale veiligheid,

Rijswijk

Spoortunnel

Advies/beoordelen, opstellen van veiligheidsplan transport gevaarlijke stoffen

 

 

Rampenbestrijding

2005 stond in het teken van de wet kwaliteitsbevordering Rampenbestrijding. Alle rampen en rampenbestrijdingsplannen zijn onder grote tijdsdruk herzien. Verder is in beide gemeenten op bestuurlijk niveau geoefend. Er zijn bijeenkomsten georganiseerd met de procesverantwoordelijken van de gemeenten en gezamenlijke themabijeenkomsten  ter verbetering van de procesplannen.

 

 

Vergunningverlening

 

De gemeenten Delft en Rijswijk kennen geen achterstand op afgifte gebruikersvergunningen

 

DELFT

RIJSWIJK

Totaal aantal te verstrekken gebruiksvergunningen

670

475

Totaal aantal t/m 31 dec. 2005 verstrekte gebruiksvergunningen

594

427

Totaal aantal gebruiksvergunningen op 31 dec. 2005 in procedure

  76

48

Totaal aantal adviezen bouwtoezicht

117

 

Totaal aantal adviezen milieu

4

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Controle en handhaving

Controle en handhaving is gebaseerd op Prevab. In verband met de moeizame plaatsingsprocedure en vacaturevervulling hebben niet alle controles en handhaving plaatsgevonden

 

DELFT

 

Aantal controles

Aantal hercontroles

Aantal voorwaarschuwingen dwangsom/ bestuursdwang

Aantal opgelegde dwangsommen

Totaal aantal controles

289

124

33

3

Zorginstellingen

13

-

-

-

Kinderdagverblijven

61

4

-

-

Horeca-instellingen

116[1]

66

2

-

Kamerverhuur

63

44

30

3

Scholen

8

7

-

-

Vuurwerkcontroles

4

-

-

-

Kerstcontroles

24

3

1

-

 

 

 

RIJSWIJK

 

Aantal controles

Aantal hercontroles

Aantal voorwaarschuwingen dwangsom/ bestuursdwang

Aantal opgelegde dwangsommen

Totaal aantal controles

182

32

-

-

Zorginstellingen

8

1

-

-

Kinderdagverblijven

38

1

-

-

Horeca-instellingen

28

4

-

-

Anti-kraak

25

-

-

-

Scholen

29

16

-

-

Vuurwerkcontroles

3

-

-

-

Kerstcontroles[2]

51

10

-

-

 

 

 

 

 

Preparatie, repressie en nazorg.

Binnen de sector wordt invulling gegeven aan drie taakvelden:

-          preparatie: de daadwerkelijke voorbereiding op de bestrijding van incidenten.

Onder preparatie valt o.m. het opleiden en oefenen van brandweerpersoneel

-          repressie: de bestrijding van incidenten en directe aanpak van acute onveiligheid

-          nazorg: de zorg om zo snel mogelijk terug te keren naar normale of acceptabele omstandigheden, bijvoorbeeld de opvang van slachtoffers en eigen personeel.

Het opbouwen van de sector heeft met name de werving en selectie en de plaatsing van competent personeel omvat.

 

Tevens is het afstemmen van werkprocessen in gang gezet. Binnen de organisatie is een overlegstructuur vastgesteld. Conform deze overlegstructuur wordt deelgenomen aan diverse overleggen.Functionarissen van de brandweer nemen deel aan regionale en landelijke commissies en werkgroepen, het sectorhoofd is lid van de het landelijk netwerk repressie.

 

Afdeling preparatie

De afdeling preparatie kent 3 clusters:

-          opleiden, oefenen en BHV

-          operationele voorbereiding/operationele informatievoorziening  -en-

-          materieel, materiaal en persoonlijke bescherming.

 

Opleiden, oefenen en BHV

Binnen deze cluster is aandacht besteed aan de invoering van de leidraad oefenen. Voor manschappen is de leidraad (‘map 1’) ingevoerd en vindt  oefenregistratie plaats. In samenwerking

met de HRH is vanaf eind 2005 een start gemaakt met de leidraad oefenen voor leidinggevenden (‘map 2’).

 

Middelen en mogelijkheden voor het realistisch oefenen van repressief personeel zijn nog steeds een aandachtspunt. Door het gebruik van een tijdelijke oefenlocatie (TOL) wordt deels vormgegeven aan realistisch oefenen. Voor leidinggevenden op officiersniveau (OvD en CvD) wordt binnen het samenwerkingsverband HRH gebruik gemaakt van externe oefenlocaties.Het realistisch oefenen van het middenkader is een aandachtspunt. Binnen de richtlijnen van de ‘leidraad oefenen’ wordt hieraan gewerkt.

 

Materieel, materiaal en persoonlijke bescherming

Binnen deze cluster wordt het onderhoud van het eigen wagenpark en persoonlijke beschermingsmiddelen gerealiseerd.Het onderhoud van voertuigen voor derden is bij de fusie in 2005 afgerond. Na de beoordeling van een kosten/batenanalyse heeft de politie Rijswijk besloten dit niet meer door Brandweer Delft-Rijswijk te laten uitvoeren.

 

Operationele voorbereiding/Operationele informatievoorziening

Binnen deze cluster is een aantal producten gerealiseerd.

 

De cluster heeft in 2005 te kampen gehad met een hoog percentage ziekteverzuim (7,8 %) en vacatureruimte.

Om de cluster tijdelijke versterking te bieden is een aantal personeelsleden uit de repressieve dienst ingezet om taken te kunnen realiseren.Als gevolg van capaciteitstekorten is een aantal producten nog niet tot stand gekomen.De invulling van de vacatureruimte wordt medio 2006 ter hand genomen.

 

Convenant

De Brandweer Delft-Rijswijk heeft een convenant afgesloten met een drietal Delftse bedrijven, n.l. DSM (gist), TNO en de TU.Binnen de afspraken van dit convenant worden de BHV-opleidingen en –oefeningen gerealiseerd, persoonlijke beschermingsmiddelen en materiaal onderhouden en operationele informatie voorziening op peil gehouden. Er zijn afspraken gemaakt over het optreden bij incidenten met gevaarlijke stoffen.Voor de uitvoering wordt veelal gebruik gemaakt van de tijdelijke oefenlocatie (de TOL).De TOL ligt in het te realiseren spoorzonegebied (bouw spoortunnel Delft) en dient eind 2007 verlaten te worden. De ontmanteling van de TOL en de voortdurende uitvoering van bovenstaande activiteiten vormen een aandachtspunt voor het jaarplan 2007.

 

Afdeling repressie en nazorg

 

Repressie

In de eerste helft van 2005 is door werving en selectie van manschappen de afdeling repressie op sterkte gebracht. Negen nieuwe medewerkers zijn opgeleid en vanaf december 2005 inzetbaar voor de basale uitruktaak. Ter ondersteuning van de repressieve dienst worden ook dagdienstmedewerkers en parttimers ingezet.De taken van de repressieve dienst zijn naar behoren en binnen de zorgnormen uitgevoerd.

 

Voor een overzicht van het aantal inzetten, verdeeld in brandbestrijding, hulpverlening en dienstverlening zie onderstaand;

 

                                               Rijswijk           Delft                totaal D&R

Brandbestrijding                        642                  1200                 1842

Dienstverlening                         171                  249                  420

Ongevallen                               39                    51                    90

Overige                                    68                    178                  246

Andere Gemeenten                   583                  168                  751

 

Totaal 2005                              1503                 1849                 3352    

 

Gerelateerd aan de resultaten van het plaatsingsplan (op basis van het actuele personeelsbestand) is voor de aansturing van de afdeling medio 2005 gestart met de werving en selectie van een afdelingshoofd repressie&nazorg. Eind 2005 is de keuze voor het afdelingshoofd gemaakt.

 

 

Nazorg

De Brandweer Delft-Rijswijk heeft de beschikking over een ‘bedrijfsopvangteam’ (BOT) dat in regionaal samenwerkingsverband ingezet wordt voor het eigen korps en omliggende korpsen. Het BOT richt zich op de opvang van eigen personeelsleden na een (mogelijk) schokkende ervaring.

In 2005 is dit team 4 maal ingezet, 3 maal binnen het eigen korps en 1 maal ter assistentie van een korps binnen de HRH. De leden van dit team worden binnen het eigen korps geselecteerd, opgeleid en geoefend.

 

De evaluatie en verslaglegging van (grote) incidenten laat nog te wensen over. In regionaal verband wordt voldoende gerapporteerd. Dit gebeurt vanuit de HRH.

Een gedegen evaluatie blijft nog achter. Een handvat ter verbetering vormt het evaluatiekader van de NVBR.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4       BBV paragrafen

 

 

Lokale heffingen

Brandweer Delft – Rijswijk heeft conform de afspraken bij de oprichting van de gemeenschappelijke regeling in of over 2005 geen eigen lokale heffingen opgelegd, noch heeft zij deze geïnd voor of namens de gemeente Delft of Rijswijk.

 

Weerstandsvermogen

In 2005 zijn schaderisico’s voor personeel en materieel afgedekt via verzekeringen. Ten behoeve van mogelijke exploitatierisico’s is in 2005 geen voorziening gevormd noch zijn bedragen onttrokken vanuit de reserves. In de primitieve begroting, die als uitgangspunt is gehanteerd bij de oprichting van de gemeenschappelijke regeling, zijn marges ingebouwd voor het opvangen van onvoorziene kosten. Een voorbeeld is de budgettering van de personele lasten op basis van normbedragen, die per functie zijn gesteld op de maximum trede van de bij die functie behorende salarisschalen. Hierdoor is een buffer aangelegd als weerstandsvermogen.  Daarnaast zal het positieve exploitatieresultaat over 2005 worden toegevoegd aan de reserves om mogelijke toekomstige fluctuaties in de exploitatie op te kunnen vangen. Ook hierlangs heeft Brandweer Delft – Rijswijk in 2005 weerstandsvermogen opgebouwd.

 

Onderhoud kapitaalgoederen

Per 1 januari 2005 heeft Brandweer Delft – Rijswijk activa, zijnde het rijdende materieel en de bedrijfsinventaris overgenomen van beide gemeenten. De huisvesting is in 2005 op beide locaties gehuurd van de gemeenten. De overgenomen activa zijn op de beginbalans opgenomen tegen overnameprijs en worden op basis van economische levensduur lineair afgeschreven, waarna zal worden overgegaan tot gelijkwaardige vervanging. Hiervoor is een lange termijn investeringsplanning opgesteld, waarin voor de rentelasten rekening is gehouden met een rekenrente van 5%.

 

Financiering

In 2005 zijn vrijwel alle financiële stromen via de gemeente Delft gelopen via een rekening-courantverhouding. Daarnaast hebben beide gemeenten de salarislasten betaald, omdat het personeel pas per 1 januari 2006 formeel is overgenomen door Brandweer Delft – Rijswijk. Deze salariskosten zijn wel doorberekend aan de gemeenschappelijke regeling – en maken dus onderdeel uit van de jaarrekening – omdat het personeel in 2005 vanuit de gemeenten is gedetacheerd bij Brandweer Delft - Rijswijk.

 

De Wet financiering decentrale overheden (FIDO) kent een tweetal kwantitatieve randvoorwaarden. Dit zijn de kasgeldlimiet, die een grens stelt aan het te lopen renterisico op de korte schuld, en de renterisiconorm, die ditzelfde doet voor de vaste schuld.

 

De kasgeldlimiet is gedefinieerd als een percentage van de begroting (het totaal van de lasten). Voor de gemeenten (en gemeenschappelijke regelingen) bedraagt dit percentage 8,5% met een ondergrens van € 300.000,--. De renterisiconorm is gedefinieerd als een percentage van de vaste schuld (rentetypische looptijd > 1jaar) en bedraagt 20% met een drempelbedrag van 2,5 miljoen euro. De provincie Zuid-Holland heeft aangegeven dat zij Brandweer Delft - Rijswijk voor 2005 niet zal houden aan de eisen inzake het verantwoorden van de kasgeldlimiet en de renterisiconorm over 2005, omdat Brandweer Delft - Rijswijk in 2005:

1.       een rekening-courantverhouding heeft met de gemeente Delft in plaats van met een bank;

2.       geen herfinanciering en/of renteherziening heeft uitgevoerd;

3.       de overgenomen activa niet heeft gefinancierd bij de gemeenten middels een leningovereenkomst (er wordt ook geen rente over berekend), maar hiervoor de rekening-courantverhouding heeft gebruikt.

 

In 2005 is een meerjarige investeringsplanning opgesteld. Vanwege het eerder genoemde feit dat in 2005 vrijwel alle uitgaven en inkomsten van Brandweer Delft – Rijswijk zijn gelopen via de rekening-courant met de gemeente Delft is deze planning in 2005 niet verder aangevuld met een liquiditeitsplanning. Inmiddels werkt Brandweer Delft – Rijswijk aan een liquiditeitsplanning voor 2006, met ondersteuning vanuit de afdeling Treasury van de gemeente Delft en in overleg met de BNG en de toezichthouder vanuit de provincie Zuid-Holland.

 

Brandweer Delft – Rijswijk streeft geen zelfstandige rentevisie na, maar sluit zich aan bij die van de gemeente Delft. Op basis hiervan heeft zij in haar begroting 2005 en meerjarige investeringsplanning een rekenrente gehanteerd van 5%, bestaande uit 3,5% verwachte bancaire rentekosten en 1,5% rentekosten alternatieve aanwending eigen vermogen. In 2005 heeft Brandweer Delft – Rijswijk geen bancaire rentekosten gemaakt noch is er rente verschuldigd over het uitstaande saldo van de rekening-courant met de gemeente Delft. De voornaamste reden hiervoor is met de gemeenten Delft en Rijswijk is overeengekomen dat zowel de verschuldigde rente op bijv. de overnamesom van de activa (in 2005 is dit nog niet afgerekend) als de ontvangen rente op bijv. de afgesproken netto bijdragen van de gemeenten worden toegerekend aan de gemeenten. Vanwege het feit dat Brandweer Delft – Rijswijk in 2005 daarnaast niet daadwerkelijk de beschikking heeft gehad over eigenvermogen, zijn de rentekosten voor de alternatieve aanwending hiervan ook niet opgenomen in de exploitatie.

 

Bedrijfsvoering

De sector Bedrijfsvoering en Managementondersteuning (BMO) levert een bijdrage aan de beleidsontwikkeling en –uitvoering op het gebied van beheer en de bedrijfsvoering van de organisatie. Doelstelling is dat de wijze van organiseren en beheren van de brandweerorganisatie voldoet aan de eisen die aan hedendaags management kunnen worden gesteld. Voor de ondersteuning hierin heeft Brandweer Delft – Rijswijk via een dienstverleningsovereenkomst met de gemeente Delft relevante vakinhoudelijkheid (adviseurs, ad hoc expertise) en instrumenten (administratiekantoor, ict infrastructuur) ingekocht.

 

Wat betreft de organisatie van Brandweer Delft – Rijswijk kan over 2005 nog de volgende relevante informatie worden verstrekt:

1.       Personeel in dienst: vrijwel alle medewerkers zijn in 2005 gedetacheerd vanuit de gemeenten Delft en Rijswijk, omdat deze nog niet overgenomen konden worden door de gemeenschappelijke regeling (o.a. onderhandelingen met bonden over FLO). Per 1 januari 2005 is alleen de directeur / commandant in dienst van Brandweer Delft – Rijswijk. Gedurende het jaar zijn daar een 11-tal medewerkers aan toegevoegd door externe werving. Van deze 12 medewerkers zijn in de tabel hieronder de gegevens vermeld:

aantal

fte

leeftijdscategorie

functionele schaal

1

1

>50

15

2

2

25-35

7

9

9

20-30

5

 

2.       Gegevens verloop personeel (incl. gedetacheerde medewerkers):

·         Instroom; 12 personen

·         Uitstroom;10 personen

·         Percentage ziekteverzuim; 6,5%

3.       Directe loonkosten (incl. gedetacheerde medewerkers): € 6,4 mln.

4.       Personeelskosten (incl. gedetacheerde medewerkers): € 6,8 mln.

5.       Kosten van inleenkrachten:

o        t.b.v. de inhaalslag Delft/extra controles Delft: € 20.400,--

o        t.b.v. repressie: € 6.825,--

6.       Kosten van ingehuurde externen: Brandweer Delft – Rijswijk heeft in 2005 geen externe deskundigen ingehuurd voor eigen nut. In afstemming met de gemeente Delft zijn externen ingehuurd voor het realiseren van de ontvlechting. De kosten hiervan zijn reeds voor de oprichting van de gemeenschappelijke regeling aangemerkt als frictiekosten ten behoeve van de ontvlechting van de brandweerdiensten uit de respectieve gemeenten. De gemeente Delft is budgethouder voor de frictiekosten. Deze zijn derhalve niet in de jaarrekening van Brandweer Delft – Rijswijk verwerkt;

7.       Huisvestingskosten (huurlasten):

o        Vestiging Delft:                     0

o        Vestiging Rijswijk:       € 124.450,--

8.       Facilitaire zaken: Brandweer Delft – Rijswijk en de gemeente Delft hebben in 2005 een dienstverleningsovereenkomst (DVO) afgesloten voor de levering van ondersteuning aan de secundaire bedrijfsprocessen. Deze ondersteuning betreft zowel vakinhoudelijke expertise als tastbare producten. De DVO betreft specifiek:

o        financiële administratie, advies en informatievoorziening;

o        p&o administratie, advies, producten en diensten;

o        huisvesting, ICT en informatiebeheer;

o        juridische zaken;

o        communicatie;

o        controlling;

o        treasury;

o        risk management.

In 2005 is niet de volledige dienstverlening geleverd door Brandweer Delft - Rijswijk. Voor de dienstverlening die wel is genoten, bedroegen de kosten ca. € 483.000,--.

Daarnaast heeft de gemeente Rijswijk in 2005 ook nog facilitaire ondersteuning geboden voor de vestiging in Rijswijk, waarvan de kosten ca. € 59.000,-- bedroegen. (Dit betrof ICT, verzekeringen en P&O ondersteuning is inmiddels overgenomen door Middelen Delft))

 

Verbonden partijen

Verbonden partijen zijn gedefinieerd als die waarin Brandweer Delft – Rijswijk zowel een bestuurlijk als een financieel belang heeft. Aan beide voorwaarden moet gelijktijdig worden voldaan om als verbonden partij te worden aangemerkt. Brandweer Delft – Rijswijk heeft in 2005 geen bestuurlijke en/of financiële belangen in andere publiek- of privaatrechtelijke organisaties gehad. Brandweer Delft – Rijswijk beschikt over een Algemeen Bestuur (AB) en een Dagelijks Bestuur (DB). De bestuursleden leggen verantwoording af aan de bestuursorganen die hen hebben afgevaardigd (in casu de beide gemeenteraden). De directeur/commandant is ambtelijk verantwoordelijk en legt verantwoording af aan het DB.

 

Grondbeleid

Brandweer Delft – Rijswijk heeft in 2005 geen actief grondbeleid gevoerd. Alle in 2005 ter beschikking staande en/of gebruikte gronden zijn eigendom van de gemeenten Delft en Rijswijk of derden en zijn door Brandweer Delft – Rijswijk gehuurd van de genoemde gemeenten als onderdeel van de huisvesting.

 

 


5       Jaarrekening

 

 

Balans


 

 

 

 



Winst- en verliesrekening

Naar programma:

 

Naar kostencategorieën:


 


Dienstverlening verricht in 2005 (€ 1.813.619) omvat dienstverlening vanuit convenant DSM, samenwerking Pijnacker-Nootdorp, brandweerrechten, werkzaamheden tbv afgifte gebruiksvergunningen, werkzaamheden t.b.v. bouwvergunningen (planbeoordeling).

 

Het resultaat van de rekening 2005 is positief (86.000) De verwachting was dat met name als gevolg van een aantal niet ingevulde vacatures er een hoger positief resultaat zou zijn. Uit nadere analyse is gebleken dat:

·         De lasten van ORT/piket zijn hoger dan bij de primaire begroting was ingeschat (75.000)

·         Bij de primaire begroting is uitgegaan van de in de gemeente Delft gehanteerde normbedragen voor salarissen. Bij een relatief kleine organisatie, met veel personeel op het maximum van de functionele schaal ontstaat een tekort. Een ander punt is dat geen rekening is gehouden met personele kosten lees jubilea ed. (75.000)

·         Er vanuit de gemeente Delft geen budget is meegegeven voor de lasten van de ID medewerkers

·         Het wegvallen van het onderhoud wagenpark voor derden, door het opzeggen van het contract door de politie Rijswijk levert een structureel nadeel op van 40.000

 

Het resultaat van het investeringsplan is op 0 gesteld. De overdracht van het materieel is nog niet afgerond.

 


Toelichting balans: ACTIVA

 

Immateriële vaste activa

Hier worden de afsluitkosten van het aangaan van geldleningen geactiveerd. De GR heeft geen geldleningen afgesloten in 2005.

 

Materiële vaste activa

De GR heeft geen materiële vaste activa met openbaar nut.

Het verloop van de materiële vaste activa met economisch nut is als volgt:

De GR beschikt in 2005 niet over gronden en/of gebouwen in eigendom.

 

Financiële vaste activa

De GR heeft geen kapitaalverstrekkingen gedaan in 2005 noch heeft zij enige effecten, deelnemingen e.d.

 

Voorraden

De GR beschikt niet over handelsgoederen.

 

Uitzettingen met een rentetypische looptijd < 1 jaar

Vorderingen op openbare lichamen betreffen de volgende posten:

 

De overige vorderingen betreft de te vorderen BTW en van het BFC terug te ontvangen BTW:

In 2005 beschikte de GR nog niet over een aangiftenummer tbv de omzet belasting. Alle inkoop is via de cluster middelen gelopen. De netto bedragen zijn verantwoord op de rekening courant, de te verantwoorden BTW is verwerkt in een grootboek. De GR dient zelf zorg te dragen voor de afhandeling richting belastingdienst. Terug te ontvangen BFC wordt verhoudingsgewijs gedeclareerd bij de deelnemende gemeente (1:2). De te vorderen BTW 2005 dient in 2006 nog afgehandeld te worden met de belastingdienst. Procedure is reeds opgestart.

De GR heeft ultimo 2005 geen overige uitzettingen met een looptijd < 1jr.

 

Liquide middelen

Dit betreft het saldo bank en kas per 31-12-2005:

 

Overlopende activa

De overlopende activa betreft de volgende posten:

 

Niet uit de balans blijkende verplichtingen

De over de maanden juni tot en met december 2005 opgebouwde vakantiegelden van de gedetacheerde medewerkers is door de gemeenten Delft en Rijswijk uitbetaald aan de medewerkers in december 2005 (en in rekening gebracht .bij Brandweer Delft – Rijswijk). Dit vanwege het feit dat de medewerkers per 1 januari 2006 formeel in dienst zijn gegaan van Brandweer Delft – Rijswijk. Door deze uitbetaling heeft Brandweer Delft – Rijswijk geen andere dan uit de balans blijkende verplichtingen.

 


Toelichting balans: PASSIVA

 

Eigen vermogen

Algemene reserve: de reserves die per 1-1-2005 zijn overgedragen vanuit de gemeenten, zijn in 2005 niet gewijzigd.

 

De GR heeft (vooralsnog) geen bestemmingsreserves.

 

Het rekeningresultaat boekjaar vóór bestemming is verantwoord op de regel rekening boekjaar vóór bestemming per 31-12-2005 en is gelijk aan het onverdeelde resultaat in de Winst- en verliesrekening 2005.

 

Voorzieningen

De GR heeft geen verplichtingen noch heeft het risico’s van enige omvang waarvoor het in 2005 voorzieningen zou moeten vormen ten laste van het resultaat.

 

Vaste schulden met een rentetypische looptijd > 1 jaar

De GR heeft ultimo 2005 geen onderhandse leningen bij binnenlandse banken en/of overige financiële instellingen opgenomen, noch heeft zij overige uitstaande schulden met een rentetypische looptijd > 1 jaar.

 

Netto vlottende schulden met een rentetypische looptijd < 1 jaar

Overige schulden betreft de volgende posten:

Te betalen BTW; betreft de btw ontvangen naar aanleiding van inkomsten uit dienstverlening. De te betalen BTW dient nog afgerekend te worden met de belastingdienst. Procedure is reeds in gang gezet.

 

Overlopende passiva

De overlopende passiva betreft de volgende posten:

 

 


Toelichting winst- en verliesrekening

 

Resultaat van de GR is voor 2005 bepaald op € 86.281. Door de aanloopproblemen die de GR ook op het gebied van het inrichten van de financiële administratie heeft ondervonden zou het toelichten per product een verwarrend effect kunnen hebben. Derhalve is besloten om de onderbouwing van het resultaat te baseren op 5 (deels gecomprimeerde) onderwerpen t.w.

 

·         DVO (+/+ 153.974);

Met betrekking tot het DienstVerleningsOvereenkomst(deze overeenkomst heeft de GR met de Gemeente Delft afgesloten), is in 2005 een resultaat ontstaan van +/+ € 153.974. DVO is afgesloten  met als basis het aantal werkplekken.  Echter niet alle medewerkers zijn in 2005  overgegaan van locatie Rijswijk naar locatie Delft waardoor bepaalde werkplekken niet zijn afgenomen door de GR. Derhalve heeft op het DVO een correctie plaatsgevonden van 16 werkplekken(-/- €213.251)

Anderzijds heeft de gemeente Rijswijk de dienstverlening voor de GR , locatie Rijswijk, nog gedeeltelijk verzorgd en heeft hier vervolgens kosten voor in rekening gebracht bij de GR(€ 59.277).

·         Afschrijvingen  (-/- 109.134);

In de financiële verordening van de GR is bepaald dat activa < € 15.000 niet wordt geactiveerd. In het bij het goedgekeurde organisatie en beleidsplan toegevoegde investeringsplan heeft activering hiervan wel plaatsgevonden. Gedurende 2005 is het plan conform deze financiële verordening aangepast. Direct gevolg van deze aanpassing is dat € 109.134 zijnde “kosten ineens” ten laste van de exploitatie 2005 zijn gebracht.

Vervolgens dient gemeld te worden dat de taxatiewaarde van de over te nemen activa nog ter discussie staat.  Opgenomen in het primaire investeringsplan zijn de over te nemen activa getaxeerd (fa. Troostwijk) op basis van directe vervangingswaarde. GR geeft de voorkeur aan overname op basis van boekwaarde (1).

Tenslotte stond in 2005 de vervanging van een Tankautospuit op het investeringsplan. Deze investering omvat € 270.000. Van deze investering komt € 145.000 t.l.v. 2005. Resterende € 125.000 komt ten laste van 2006 (afrekening bij oplevering)(2).

Het investeringsplan wordt eventueel op de 2 laatste punten in 2006 aangepast

·         P-budget (-/- € 65.600)

Salarislasten hebben in 2005 een ander beeld laten zien dan verwacht. Lasten van ORT/Piket zijn hoger dan bij de primaire werkbegroting was ingeschat. Bij de primaire werkbegroting is uitgegaan van de in de gemeente Delft gehanteerde normbedragen voor salarissen. In hoofdstuk 4 BBV paragrafen zou deze systematiek dienen voor het aanleggen van een buffer ten behoeve van het weerstandsvermogen. De realiteit is echter afwijkend. Bij een relatief kleine organisatie, met veel personeel op het maximum van de functionele schaal ontstaat een tekort.  De intentie over het vormen van een buffer heeft over 2005 niet plaats kunnen vinden. Een ander punt is dat geen rekening is gehouden met overige personeelskosten lees jubilea ed.

 

·         Lasten ( -/- € 98.959)

De overschrijding is met name ontstaan bij het product Regionale aangelegenheden en Werken Derden.

Regionale Aangelegenheden; Dit betreft aantallen aansluitingen op het Openbaar Meldsysteem. Bedrijven die voldoen aan bepaalde criteria dienen zich aan te sluiten op het Openbaar Meldsysteem. GR neemt deze abonnementen volgens een door de HRH vastgesteld tarief af van de HRH. Vervolgens brengt de GR dit bedrag opgehoogd met een bedrag aan overhead in rekening bij de abonnees. In 2005 was de afname van de abonnees meer dan verwacht. Dit heeft een verhoging aan de lastenkant veroorzaakt  maar anderzijds ook een verhoging van de baten. ( zie resultaat inkomsten).

Werken Derden; Het aantal opleidingen verzorgt door de GR aan derden is aanzienlijk hoger dan waarmee bij het opstellen van de begroting rekening was gehouden. Aan de

lastenkant veroorzaakt dit een verhoging (cursusmateriaal, lunches etc) maar anderzijds genereert dit ook meer inkomsten (zie resultaat inkomsten)

·         Inkomsten (+/- €206.000)

Dit resultaat is grotendeels ontstaan uit meer opbrengsten met betrekking tot;

Regionale Aangelegenheden; GR brengt aan de abonnees op het OMS de abonnementskosten in rekening die de GR in eerste instantie in rekening gebracht heeft gekregen van de HRH. Vervolgens wordt dit bedrag verhoogt met een door de gemeente Rijswijk en gemeente Delft vastgesteld tarief voor overhead. Deze overhead wordt in de verordening van Delft berekend op basis van het aantal uren wat besteed wordt aan het tot stand komen van de betreffende aansluiting. De gemeente Rijswijk heeft deze overhead verwerkt in de legesverordening. Voor 2007 en volgende jaren zal een eensluidend tarief worden bewerkstelligd. 

Werken Derden; berekend tarief voor het verzorgen van opleidingen voor derden is opgebouwd uit o.a. lesmateriaal, lunches en een uurtarief. Aantal opleidingen in 2005 is hoger dan begroot wat vervolgens meer inkomsten heeft gegeneerd.

 

 

 

 

 

           

           

 

 

 

 

 

 

Overzicht personele sterkte

Ultimo 2005 had Brandweer Delft – Rijswijk formeel slechts 12 fte personeel in eigen dienst. De overige medewerkers zijn in 2005 als brandweerpersoneel van de gemeenten Delft respectievelijk Rijswijk gedetacheerd bij Brandweer Delft - Rijswijk. In onderstaand overzicht is het aantal medewerkers en fte per organisatieonderdeel weergegeven. Het betreft hier de totale bezetting, dus inclusief het gedetacheerde personeel:

 

 

Opgave individuele beloningen > € 158.000,--

Geen van de medewerkers die in 2005 in dienst zijn van Brandweer Delft – Rijswijk hebben over 2005 een beloning ontvangen van meer dan € 158.000,--

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

6       Overige gegevens

 

 

Accountantsverklaring

(zie bijlage

 

Reglementaire bepalingen resultaatsbestemming

In de “GR Brandweerzorg en rampenbestrijding Delft – Rijswijk” is omtrent de bestemming van enig perioderesultaat het volgende vastgesteld:

 

Artikel 32 - Jaarrekening

1.         Van de rechtmatigheid van de inkomsten en uitgaven van het openbaar lichaam wordt door het dagelijks bestuur over het verstreken kalenderjaar verantwoording gedaan aan het algemeen bestuur, onder overlegging van het bestuursverslag en van de jaarrekening met toelichting, die in overeenstemming is met de in artikel 30 lid 2 bedoelde regelen[3];

2.         Het algemeen bestuur onderzoekt de jaarrekening en stelt haar uiterlijk 1 juli van het jaar, volgende op het jaar waarop de jaarrekening betrekking heeft, vast;

3.         De rekening met bijbehorende accountantverklaring wordt binnen twee weken na vaststelling doch uiterlijk 15 juli aan gedeputeerde staten gezonden;

4.         De vaststelling van de rekening strekt het dagelijks bestuur tot décharge, behoudens  indien later valsheid in geschrifte of andere onregelmatigheden mochten komen vast te staan;

5.         Het algemeen bestuur beslist of een batig saldo van de rekening van lasten en baten geheel of gedeeltelijk:

a          Zal worden toegevoegd aan de algemene reserve of een bestemmingsreserve, dan wel;

b          Aan de gemeenten zal worden uitgekeerd.

6.         Het algemeen bestuur beslist of een nadelig saldo van de rekening van lasten en baten geheel of gedeeltelijk:

a          Ten laste van de algemene reserve zal worden gebracht, dan wel;

b          Aan de gemeenten in rekening zal worden gebracht.

7.         Het algemeen bestuur zendt de rekening en bijbehorende accountantverklaring ter kennisname aan de gemeenteraden.

 

 


Bijlage 1   Overzicht baten en lasten per programma per product

 

 

Brandweer Delft – Rijswijk onderkent in aansluiting bij de programmabegrotingen van de gemeenten Delft en Rijswijk één programma: Veiligheid.

Daarbinnen worden 4 producten onderkend:

  1. Brandweer algemeen
  2. Veiligheid
  3. Werken derden
  4. Regionale brandweer

 

Overzicht baten en lasten van het Programma Veiligheid per product 2005 (in euro’s)

 

 

 

 


Bijlage 2   Overzicht kapitaallasten

 

 

Per 1 januari 2005 heeft Brandweer Delft – Rijswijk activa, zijnde het rijdende materieel en de bedrijfsinventaris overgenomen van beide gemeenten. De huisvesting is in 2005 op beide locaties gehuurd van de gemeenten. De overgenomen activa zijn op de beginbalans opgenomen tegen overnameprijs en worden op basis van economische levensduur lineair afgeschreven, waarna zal worden overgegaan tot gelijkwaardige vervanging. Hiervoor is een lange termijn investeringsplanning opgesteld, waarin voor de rentelasten rekening is gehouden met een rekenrente van 5%, bestaande uit 3,5% verwachte bancaire rentekosten en 1,5% rentekosten alternatieve aanwending eigen vermogen. In 2005 heeft Brandweer Delft – Rijswijk geen bancaire rentekosten gemaakt noch is er rente verschuldigd over het uitstaande saldo van de rekening-courant met de gemeente Delft. De voornaamste reden hiervoor is met de gemeenten Delft en Rijswijk is overeengekomen dat zowel de verschuldigde rente op bijv. de overnamesom van de activa (in 2005 is dit nog niet afgerekend) als de ontvangen rente op bijv. de afgesproken netto bijdragen van de gemeenten worden toegerekend aan de gemeenten. Vanwege het feit dat Brandweer Delft – Rijswijk in 2005 daarnaast niet daadwerkelijk de beschikking heeft gehad over eigenvermogen, zijn de rentekosten voor de alternatieve aanwending hiervan ook niet opgenomen in de exploitatie.

 

De kapitaallasten van Brandweer Delft – Rijswijk in 2005 hebben dus uitsluitend betrekking op de kosten van afschrijving materiële vaste activa.

 


Overzicht kapitaallasten van het Programma Veiligheid 2005 (in euro’s)

 

 

 



 

[2]

[3] Artikel 30, lid 2 vermeld:       “Het algemeen bestuur stelt regels vast voor de controle op het financieel beheer en op de inrichting van de financiële organisatie. Deze regels dienen te waarborgen dat de rechtmatigheid, doelmatigheid en doeltreffendheid van het financiële beheer en van de inrichting van de financiële organisatie wordt getoetst.”