De gemeente Delft heeft met bewoners- en belangenorganisaties in de Spoorzone een
goed contact opgebouwd. Dit is mede te danken aan het Platform Spoor, en uw
bijdrage hieraan. Het platform functioneert sinds 1999 om informatie en standpunten
uit te wisselen. Ook in de komende jaren blijft een goed overleg waardevol.
Wel
is het wenselijk om de opzet van dit overleg aan te passen. Dit heeft te maken
met de nieuwe fase waarin het project Spoorzone terecht is gekomen en met de
wens om in het overleg voldoende ruimte te houden voor discussie en
uitwisseling. Met deze brief informeer ik u over de wijziging.
Het
Platform Spoor is nu één breed overleg voor het hele gebied, waarvoor alle
organisaties worden uitgenodigd. In de nieuwe situatie komen hiervoor vier
nieuwe overleggen in de plaats.
Er
komt een algemeen overleg met ondernemersorganisaties. Dit overleg richt zich
met name op bereikbaarheid en andere aspecten die voor ondernemers in en rond
het gebied relevant zijn.
Daarnaast
komen er drie overleggen voor te onderscheiden deelgebieden in de Spoorzone. De
deelgebieden zijn:
-
noord: met name het gebied van Phoenixstraat en Spoorsingel, dat wordt begrensd door Olofsbuurt, Westerkwartier en
binnenstad
-
stationsgebied: dit omvat het
Stationsplein en de directe omgeving, inclusief Coenderstraat/Parallelweg en
Westvest
-
zuid:
het noordelijk deel van Voorhof, de
buurt Delftzicht en Leeuwenstein
De
organisaties die zijn vertegenwoordigd in het Platform Spoor kunnen –
afhankelijk
van hun betrokkenheid – deelnemen aan één of meerdere van deze vier overleggen.
Deze krijgen overigens elk een eigen startmoment en frequentie, afhankelijk van
de fasering van het project, de actualiteit en de behoefte. Het voorzitterschap
zal in handen zijn van het Ontwikkelbedrijf Spoorzone Delft, dat ook zorgt voor
agenda en verslag. De verslagen van de overleggen worden gepubliceerd op
internet, zoals u gewend bent.
Een
reden voor de nieuwe opzet van het overleg is dat het project Spoorzone
inmiddels in een nieuwe fase is gekomen: van planvoorbereiding naar
planuitvoering. De hoofdlijnen van het project liggen vast, en de nadruk komt
meer te liggen op de uitwerking en de gevolgen per deelgebied, tijdens de
bouwwerkzaamheden en in de definitieve situatie. De brede opzet van het
Platform Spoor sluit niet aan bij de behoefte om deze meer gedetailleerde
discussies te voeren. In de meeste gevallen is immers slechts een beperkt deel
van de deelnemers direct betrokken bij de uitwerking van deelplannen. Deze fase
van het project vraagt daarom om gerichtere overleggen, die ook u de ruimte
bieden om meer in te gaan op specifieke aspecten van een deelgebied.
Een
bijkomende aanleiding is dat de projectorganisatie verandert. Tot nu toe was
het de gemeente die de bijeenkomsten van het platform organiseerde, onder
voorzitterschap van de verantwoordelijk wethouder. Met de oprichting van het
Ontwikkelbedrijf Spoorzone Delft – waarin de gemeente deelneemt samen met
ProRail – treedt dit ontwikkelbedrijf formeel op namens de gemeente. Ook de verantwoordelijkheid
voor de organisatie van de communicatie met betrokken partijen komt te liggen
bij het ontwikkelbedrijf.
In
de komende maanden ontvangt u nadere informatie over de nieuwe overlegvorm en
een uitnodiging voor een startbijeenkomst. Heeft u vooruitlopend daarop al
vragen over de nieuwe opzet? Neemt u dan contact op met de projectorganisatie.
U kunt hiervoor terecht bij Barry Raymakers, tel. (015)
2197917, mail: braymakers@delft.nl
Ik dank u hierbij voor uw deelname en uw bijdrage
aan het Platform Spoor tot nu toe, en ik reken op uw blijvende betrokkenheid in
de komende periode.
A.L. Koning
wethouder Spoorzone