§
1. De financieel technische analyse:
Het
totale structurele financiële probleem bedraagt ca € 315.000 (ingaande 2008):
het gaat hierbij om posten die niet tevoorschijn komen uit tegenvallers
van de brandweer, maar uit een onvolledige ontvlechting:
1.
Voorafgaand aan de fusie (18 november
2004)is het Delftse gemeentebestuur akkoord gegaan met de ondertekening van
het nieuwe convenant/ samen-werkingsovereenkomst tussen de Brandweer Delft,
de BHV-organisaties van DSM food specialties, TNO-Zuidpolder en TU-Delft. Dit
leidt tot een verlaging van de begrote inkomsten met € 3 ton. Afspraak met de
brandweer was dat zij dit voor € 240.000 in de fusie zouden oplossen.
Hierdoor resteert voor Delft een nadeel van € 60.000. |
- € 60.000 |
2.
Er is in de jaren 2005-2007 onvoldoende
prijscompensatie aan de brandweer gegeven. Dit zal gecorrigeerd moeten
worden: € 53.700. |
- € 53.700 |
3.
Bij besluitvorming rondom de
brandweerbegroting 2006 is akkoord gegaan met een extra bijdrage aan de
brandweer voor accountantskosten (15.000) en incidenteel onvoorzien (17.300).
Dit zijn posten waar de brandweer “recht” op heeft, die echter niet
gecompenseerd kunnen worden door budgetverlagingen in de gemeentebegroting).
Dit is bij de tweede begrotingswijziging voor de Gemeenschappelijke Regeling
Brandweer al door het gemeentebestuur geaccordeerd met dekking voor
2006/2007, dit moet nog voor 2008 e.v. structureel geraamd worden. Totaal:
32.300 |
- € 32.300 |
4.
Technische omzetting:
In de brandweerbegroting voor de fusie werd nog gewerkt met geraamde
jaarlijkse storting in de reserve Vervanging materieel. In de begroting van
de Gemeenschappelijke Regeling Brandweer Delft-Rijswijk zijn deze
investeringsmiddelen geactiveerd. Deze omzetting van de
kapitaallastensystematiek conform BBV is technisch van aard, en levert in dit
geval een dekkingsprobleem op van €2 ton. |
- € 205.000 |
5.
Restant verschil aan mee- en tegenvallers Betreft een aantal kleinere ondergeschikte
posten, per saldo positief (meevaller) |
+ € 35.000 |
Totaal
|
€ 315.000 |
Op
basis van de nu geharmoniseerde begrotingen kan nu ook de financiële
afwikkeling van de rekening 2005 plaatsvinden. Er zal per saldo in de rekening
2006 nog een bedrag verrekend moeten worden van € 560.000. Als dit in de
rekening 2005 afgewikkeld zou zijn geweest had hier een dekking tegenover
gestaan van € 300.000 en daarnaast nog een voorlopige opbrengst van de
investeringsmiddelen. De € 560.000 zou hiermee ruimschoots gecompenseerd zijn.
Deze dekking is echter vrijgevallen in het rekeningsresultaat 2005 en heeft
daarmee de Algemene Reserve geflatteerd. Wij stellen u voor de begroting 2006
te wijzigen voor het finaal over 2005 te verrekenen bedrag, en het genoemde
bedrag te verrekenen met de Algemene Reserve..
§
2. De begroting van de Gemeenschappelijke Regeling brandweer:
Op basis van de financiële analyse wordt de
gemeentelijke bijdrage bijgesteld tot een bedrag van € 4,5 miljoen structureel.
Naast deze bijdrage kan de brandweer nog voor € 191.800 kosten in rekening
brengen voor werkzaamheden in kader planbeoordeling en gebruiksvergunningen.
Ook de begroting van de Gemeenschappelijke Regeling brandweer zal op onderdelen
aangepast moeten worden. Per saldo leiden de verschillende mutaties tot een
structurele gemeentelijk bijdrage, die lager komt te liggen dan de bij de Gemeenschappelijke Regeling geraamde
bijdrage.
|
2006 |
2007 |
2008 |
2009 |
2010 |
Nieuwe meerjarige bijdrage gemeente
Delft |
4.472.600 |
4.526.300 |
4.526.300 |
4.526.300 |
4.526.300 |
Bij de GR geraamde meerjarige
bijdrage |
-4.521.609 |
-4.559.237 |
-4.559.237 |
-4.559.237 |
-4.559.237 |
Verschil |
-49.009 |
-32.937 |
-32.937 |
-32.937 |
-32.937 |
De
brandweer kent hierbij nog wel nog een aantal risico’s, te noemen zijn:
Ř De
personeelskosten, het berekende normbedrag is lager dan de werkelijke
personeelslasten (betreft ca € 90.000; wordt deels gecompenseerd door de
opgenomen prijscompensatie)
Ř Een
nog ontoereikend budget voor verzekeringspremies (ca € 20.000)
Ř Piket-/overwerkkosten
Ř De
in de begroting van de Gemeenschappelijke Regeling brandweer meerjarig geraamde
structurele onttrekking aan de reserve versterking brandweer (ad € 60.000) is
in wezen een begrotingstekort dat nog structureel opgelost moet worden.
Aan de andere kant zit er mogelijk enige ruimte in
het kapitaallastenbudget, en kent de brandweer uiteraard ook vacatureruimte.
Vooralsnog wordt er daarom vanuit gegaan, dat de brandweer de financiële
risico’s binnen zijn begroting kan opvangen. Dit kan gemonitord worden via
tussentijdse beheersrapportages.
Dit staat overigens los van de ook bij de
Programmabegroting 2007 genoemde risico’s m.b.t. de FLO en het
arbeidstijdenbesluit. Dit zijn landelijk spelende problemen, waarvoor
(vooralsnog) ook landelijk financiële compensatie verwacht wordt.
De definitieve overdracht van investeringsgoederen
en de reserve versterking brandweer moet nog plaatsvinden. De financiële
afwikkeling 2005 vindt in december 2006 plaats.
Ook de overdracht van de brandweerkazerne moet nog
plaatsvinden. Bij de overdracht zal het in de Delftse gemeentebegroting
geraamde kapitaallastenbudget opgenomen worden in de gemeentelijke bijdrage.
Dit zal verwerkt worden in begrotingswijzigingen 2007-2010 voor beide partijen.
Ook het definitief benodigde exploitatiebudget (onderhoud, schoonmaak etc.)
moet nog berekend worden.
b.
Tegenvaller voor
rekeningsresultaat 2007, t.l.v. de Algemene Reserve, € 78.000
c.
T.l.v.
hoofdstuk/stelpost kapitaallasten, voor 2006 € 196.800, 2007 e.v., € 205.000:
d.
Via de voorbereiding
meerjarenbegroting 2008/2011:
* nominale ontwikkelingen: € 53.700
* tegenvallers bestaand beleid€ € 56.600
|
2006 |
2007 |
2008 |
2009 |
2010 |
Begrotingsprobleem |
213.839 |
282.976 |
315.276 |
315.276 |
315.276 |
Dekking: |
|
|
|
|
|
Tegenvaller 2006/2007 |
17.000 |
77.976 |
|
|
|
T.l.v. hoofdstuk/stelpost kapitaallasten |
196.839 |
205.000 |
205.000 |
205.000 |
205.000 |
Via begroting 2008-2011: |
|
|
|
|
|
* nominale ontwikkelingen |
|
|
53.700 |
53.700 |
53.700 |
* mee- en tegenvallers |
|
|
56.576 |
56.576 |
56.576 |
|
213.839 |
282.976 |
315.276 |
315.276 |
315.276 |
Strategie&control,
Bert
den Uijl